به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شناخت عقلی خدا » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علی امیرخانی*

    مقاله پیش رو با شیوه بررسی تاریخ اندیشه مسیله امکان و قلمرو شناخت عقلی خدا از نظرگاه جریان فکری -متکلمان نظریه پرداز مدرسه کوفه را بر اساس گزارش های روایی و تاریخی بررسیده و نشان داده است که متکلمان نظریه پردازی چون زراره، مومن طاق و هشام بن حکم و پیروان شان به امکان شناخت عقلی بین الحدینی خدا که مستلزم نفی تعطیل و نفی تشبیه است، باورمند بودند و به تبع آن با دیدگاه نفی صفات ذاتی ایجابی جمهور امامیه که لازمه نفی تشبیه بود، مخالفتی نداشتند. با این حال، شواهد روشنی وجود دارد که به علم ازلی حق تعالی پیش از آفرینش عالم (به صورت سلبی و به معنای عدم جهل) اذعان داشتند. در منظومه فکری آنان در مقابل صفات ذاتی که به صورت سلبی به خدا اتصاف دارد، صفات فعلی حق تعالی قرار دارد که همراه با حدوث فعل و امر آفرینش ایجاد می شود و اتصاف ایجابی آن به خداوند محذوری در پی ندارد. جریان کلامی مدرسه کوفه به جز هشام بن حکم و پیروانش، صفات فعلی خدا را مخلوق و به کلی متباین از ذات باری تعالی می دانستند، اما جریان هشامیه صفات فعلی حضرت حق را معنایی می دانستند که نه عین ذات است و نه بسان سایر آفریده ها متباین و خارج از ذات است.

    کلید واژگان: شناخت عقلی خدا, متکلمان نظریه پرداز, نفی صفات, صفات ذاتی, صفات فعلی, نظریه معنا}
    Ali Amirkhani*

    With a history of thought examining way, the present article examines the problem of the possibility of rational knowledge of God and its realm from the point of view of the thought trend of the theorizing theologians of the Kūfah school based on narrative and historical reports and has shown that theorizing theologians such as Zurārah, Muʾmin al-Ṭāq And Hishām Ibn Ḥakam and their followers believed in the possibility of a middle rational knowledge of God, which requires the negation of taʿṭīl (refraining of talking about God) and the negation of tashbīh (similitude), and accordingly, they did not oppose the view of the Imāmiyyah majority about the negation of the inherent positive attributes, which required the negation of tashbīh. However, there are clear evidences that they acknowledged the eternal knowledge of the Almighty God before the creation of the universe (negatively and in the sense of non-ignorance). In their thought system, in contrast to the inherent attributes that are negatively attributed to God, there are the act attributes of the Almighty God, which are created along with the act of creation, and their positive attribution to God does not entail any limitation. The theological stream of the school of Kūfah, except for Hishām Ibn Ḥakam and his followers, considered the act attributes of God as created and completely different from the Supreme Being, but the Hishāmiyhah stream considered the act attributes of the Real as a meaning that is neither the same to the Essence nor, like other creatures) out of It and opposite to It.

    Keywords: rational knowledge of God, theorizing theologians, negation ofattributes, inherent attributes, act attributes, theory of meanin}
  • امکان و قلمرو شناخت عقلی خدا از منظر جریان فکری محدث متکلمان مدرسه کوفه
    علی امیرخانی*

    مقاله پیش رو با روش بررسی تاریخ کلامی مسئله امکان و قلمرو شناخت عقلی خدا از نظرگاه جریان فکری محدث متکلمان مدرسه کوفه را بر اساس احادیث و گزارش های تاریخی برجای مانده بررسیده است. بر اساس شواهد روایی برجای مانده، بیشتر امامیه در مدرسه کلامی کوفه (طیف عظیم محدث متکلمان) به امکان شناخت عقلی خارج از حدینی که مستلزم نفی تعطیل و تشبیه است، باورمند بودند. نقل پرتکرار اخباری که به نوعی دلالت بر امکان شناخت بین الحدینی خدا دارد، حکایت از مسلم انگاری آن و عدم مخالفت در اصل امکان شناخت عقلی دارد. بر این اساس اتصاف ذات باری تعالی به صفات ذاتی ایجابی را چون مستلزم حدداشتن، به شماره آمدن و نفی ازلیت و در یک کلام تشبیه آفریدگار به آفریده ها می دانستند، از اینرو به لحاظ وجودشناختی به نفی صفات ذاتی ایجابی باورمند بودند، با این حال به لحاظ معناشناختی به صفات ذاتی ازلی (به معنای سلبی) باورمند بودند و در واقع ذات کردگار را از ازل و پیش از آفرینش به نحو سلبی متصف به صفات ذاتی می دانستند. دیدگاه ایشان در گزارش های تاریخی اصحاب مقالات، به صورت ناقص و غیرمنسجم بازتاب داشته است. با این حال طبق برخی از گزارش های روایی، پاره ای از اصحاب امامیه، صفات ذاتی ازلی را منکر بودند؛ به جهت آن که پنداشته بودند صفات ازلی ذاتی در هر صورت، مستلزم تحقق اشیا از ازل است که مورد مخالفت امامان و امامیان قرار گرفت و هیچ گاه در میان بدنه اصلی امامیه رشد و نمو نیافت.

    کلید واژگان: شناخت عقلی خدا, شناخت خارج از حدین, مدرسه کوفه, محدث متکلمان, نفی صفات}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال