به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علامه شوشتری » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فرهاد امرایی، علی حسن بیگی

    بدون تردید روایات اسلامی پس از قرآن کریم به عنوان مهم ترین منبع برای دست یابی به معارف اصیل دینی شناخته می شوند اما با توجه به فراز و نشیب های تاریخ حدیث، در ادوار گوناگون و آسیب هایی چون: جعل، تحریف،تقطیع، نقل به معنا و... که در این حوزه پدید آمده است. که این امور حدیث پژوهان را برآن داشته است که از همان قرون اولیه اسلامی تا عصر حاضر با توجه به مبانی مختلفی که وجود دارد به شناخت و پالایش روایات سره و ناسره اهتمام داشته باشند. لذا در نوشتار حاضر کوشش شده است با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی تطبیقی مبانی نقد الحدیثی دو تن از عالمان معاصر یعنی علامه طباطبایی و علامه محمد تقی شوشتری با ذکر این ویژگی که تا کنون تالیف مستقل یا اثر قابل توجهی در این زمینه نگاشته نشده است پرداخته شود. که در خلال این پژوهش روشن گردیده است این دو دانشمند معاصر،در موضوع نقد حدیث، علاوه بر دارا بودن مبانی مشترکی ازقبیل:طرد حدیث در صورت تعارض با قرآن، ایضا تعارض با عقل،و همچنین مخالفت با سنت و امور تاریخی و... هر یک نیز دارای مبانی ویژه و اختصاصی مانند:هم صدا بودن با اسراییلیات، مخالفت با حکم مشهور فقهی و مقایسه با روایات مشابه و... در حوزه نقد حدیث می باشند.

    کلید واژگان: مبانی تطبیقی, علامه طباطبایی, علامه شوشتری, نقدالحدیث}
  • حمید حمیدیان*، مریم امینی

    کتاب شریف نهج البلاغه بخشی از سخنان گهربار امیر بیان حضرت علی علیه السلام است که توسط سیدرضی(ره)، گردآوری شده است. این کتاب از وجوه مختلفی چون الفاظ و جملات، بافت و هندسه کلام، سحر بیان و معانی و تاثیر بر جان، چند بعدی بودن و... بی نظیر است. بااین همه، نقدهایی نیز بر نهج البلاغه و روش گردآورنده آن مطرح شده که بسیاری منصفانه نبوده و برخی نیز نیازمند تامل و بررسی دقیق علمی است. از جمله این نقدها، نقدهای علامه محمد تقی شوشتری مولف بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه است که در مواردی روش سید رضی (ره) را دچار لغزش دانسته است. این مقاله در صدد است که نقدهای علامه را تحلیل علمی نموده، صحت یا عدم صحت آن ها را ارزیابی کند. نتیجه تحقیق حاضر این است که در برخی موارد (مانند خطبه و نامه 57، حکمت 227، 289 و...) نقد علامه بر سید رضی (ره) وارد بوده و در مواردی نیز (مثل خطبه 92، حکمت 378 و...) صحت مساله از دید علامه پنهان مانده و نقدی بر سید پذیرفته نیست.

    کلید واژگان: امام علی(ع), سیدرضی, نهج البلاغه, علامه شوشتری, بهج الصباغه, شبهه شناسی}
    Hamid Hamidian *, Maryam Amini

    The noble book of Nahj al-Balaghah includes part of Hazrat Ali's (AS) words collected by Seyyed Razi (r.a). This book is unique in various aspects such as words and sentences, the texture and geometry of words, the magic of expression and meanings, the impact on the soul, being multidimensional, etc. However, there have been criticisms on Nahj al-Balaghah, and the method of compiling it, many of which are not fair, and some require careful scientific consideration. Among these critiques are Allameh Mohammad Taghi Shoushtari, the author of Bahjo al-Sabagah fi Sharh-e Nahj al-Balaghah, who in some cases has considered Seyyed Razi's method as inappropriate. This article seeks to scientifically analyze Allameh's critiques and evaluate their correctness or incorrectness. The present research result is that in some cases (sermons and letters 57, Wisdom 227, 289, etc.) Allameh's criticism is accepted, and in some cases (sermons 92, Wisdom 378, etc.), the criticism is not correct, and he has neglected the truth.

    Keywords: Imam Ali (AS), Seyyed Razi, Nahj al-Balaghah, Allameh Shoushtari, Bahjo al-Sabagah, doubt-recognition}
  • عبد الهادی فقهی زاده، مجید بشیری*
    یکی از مهمترین جوامع رجالی معاصر، قاموس الرجال تالیف محمد تقی شوشتری است. این کتاب رجالی، در واقع نقدی بر کتاب رجالی تنقیح المقال تالیف مامقانی است. اگرچه قاموس الرجال با نگاه به کتاب مذکور و در نقد آن تدوین گردیده، اما مولف آن، دارای مبانی و آرای مستقلی است که بر اساس آن، مبانی و آرای رجالی خود را مطرح کرده است. حال مساله ای که مطرح می گردد آن است که به طور کلی مبانی رجالی اختصاصی شوشتری چیست؟ پاره ای از مبانی او را می توان از مقدمه قاموس الرجال شناسایی کرد؛ چنان که دیگر مبانی وی از طریق تتبع در سایر آثار و دیدگاه های وی قابل شناسایی است. براین اساس مهمترین مبانی رجالی اختصاصی علامه شوشتری عبارتند از: حجیت منقولات ابن داود و علامه حلی از اصول رجالی متقدم، رجحان نقل ابن داود از کتب رجالی شیخ طوسی، رجحان نقل علامه حلی از رجال نجاشی، عدم اعتماد کامل به رجال کشی و لزوم نگرش انتقادی به آن، حجیت توثیق غیر امامی و برتری آن نسبت به توثیق امامی، ممدوح بودن راویان مهمل و اعتبار روایات آنان است.
    کلید واژگان: علامه شوشتری, قاموس الرجال, علم رجال, الفاظ توثیق, الفاظ مدح}
    Abdolhadi ? Feghhizadeh_Majid Bashiri *
    Qamoos Alredjal is one of the most important of ridjal contemporary books. This book written in twelve volumes is a critical work to Mamaqani's Tanqih almaqal. Although it was written to criticize Mamaqani's book, but Shooshtari has his own independent ridjal principals and views which on them his principals and views were based. The problem is that what are his special ridjal principals? Some of his special ridjal principals could be obtained through introduction of the book. As his other foundations are recognizable by other sources in his works and views. Based on this, the most important bases of Shushtari's special ridjal are: the authenticity of the narrations of Ibn Dawood and Allameh Helli from the early principles of Ridjal books, the preference of Ibn Davood' narrations from the books of Sheikh Toosi, the preference of the Allameh Helli narrations from Ridjal Najashi, the complete lack of confidence in the discipline and the need for a critical attitude To this book, the authority of the non-Imami's declaring trustworthy and its superiority to the Imams, being admired non-mentioned transmitters and authenticity of their hadiths.
    Keywords: shooshtari, Qamoos Alredjal, ridjal science, words of declaring ?trustworthy, words of praising}
  • مجید شمس کلاهی
    عمل تفسیر با استناد به «منابع تفسیر» انجام می پذیرد. مراد از منابع تفسیر، اموری است که شناخت های لازم درباره معنا و مراد آیات را در اختیار مفسر قرار می دهد. یکی از مهم ترین منابع تفسیری، روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام، و یکی از منابع در این باب، تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام می باشد. این مقاله به بررسی و نقد آرای علامه شوشتری درباره نمونه هایی از روایات منقول در تفسیر مذکور می پردازد و نشان می دهد ادله مورد استناد ایشان برای اثبات مجعول بودن این روایات از قبیل انفراد نقل روایت در منبع شیعی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام و عدم نقل آن در منابع عامه، ظهور بدوی روایت، مفاد صدر روایت بدون توجه به آنچه در ذیل آن آمده و استبعاد محتوای روایت گرچه ظن به صدور این روایات را کاهش می دهد، اما نمی تواند مجعول بودن آنها را به اثبات رساند و دستمایه این مدعا قرار گیرد که تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام سر تا سر مجعول است.
    کلید واژگان: منابع تفسیر, روایات تفسیری, تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام, علامه شوشتری}
    Majid Shams Kolahi
    A Quran's commentary has to be based on "commentary sources". Commentary sources are those sources which provide the commentator with the necessary ways of recognizing the meaning and intent of Quranic verses. One of the most important commentary sources are the traditions related from holy Prophet's household (peace be upon them), including a commentary ascribed to Imam Hassan Askari. The present paper reviews and criticizes 'Allamah Shooshtari's views on a number of traditions narrated in this commentary and proves that although the reasons cited by Shooshtari – including single narration of a tradition in the Shiite commentary source ascribed to Imam Hassan 'Askari not in general sources, literal interpretation of a tradition, the content of a tradition itself regardless of its following accounts, and improbability of the content of a tradition- render the issuing of these traditions less reliable, they cannot be used to prove that these traditions are fabricated and substantiate the claim that all the content of commentary ascribed to Imam Hassan 'Askari is fabricated.
    Keywords: sources of commentary, traditions on Quran commentary, commentary ascribed to Imam Hassan Askari (peace be upon him) Allamah Shooshtari}
  • شادی نفیسی

    تفسیر منسوبه به امام حسن عسگری (ع) از جمله تفاسیر اولیه شیعه است که بسیار زود هنگام اعتبار آن مورد بحث بوده است. مخالفان این تفسیر به لحاظ سندی و متنی به بحث از آن پرداخته اند. علامه شوشتری نیز از جمله این مخالفان است که در الاخبار الدخیله به اجمال به بحث از سند آن می پردازد، هم چنان که متن آن را نیز به نقد می کشد. نقد محتوایی او از این تفسیر، مفصل ترین نقد از آن محسوب می شود. او در نقد خود از جمله به قرآن، روایات و اطلاعات تاریخی استناد می کند اگرچه مورد اخیر بیش ترین سهم را به خود اختصاص داده است.

    کلید واژگان: علامه شوشتری, الاخبار الدخیله, تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع), نقد متن, نقد سند}
    Shadi Nafisi

    The exegesis attributed to Imam Hasan Askari (Pbuh) is one of the first Shii exegeses, whose authenticity was discussed early. Those rejecting its genuine have criticized it, considering both its isnad and text. Allame Shushtari is one of these scholars. In his book "Al-Akhbar Al-Dakhile", he has argued about its documents in brief. He has also examined its text, which is considered the most extensive and in detail critic of the text. In this study of the text, he has most of all recoursed to Qur'an, reason, tradition and historical information; the former obtaining the highest Frequency.

    Keywords: Allame Shushtari, Al-Akhbar Al-Dakhila, the exegesis attributed to Iman Hasan Askari (Pbuh), text analysis, documents analysis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال