به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قصاص نفس » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • بازخوانی مقررات قانونی و رویه قضایی حاکم بر تیراندازی های پلیسی
    علی افراسیابی *، یزدان رستمی
    زمینه و هدف

     مقررات قانونی حاکم بر تیراندازی های پلیسی حین اجرای ماموریت های برقراری نظم از دو نابسامانی عمده رنج می برد. نخست، زمانی که ماموران پلیس در جریان ماموریت های مسلحانه تیراندازی مرگبار انجام می دهند، به مثابه اشخاصی مجازات می شوند که با انگیزه های شخصی سلاح و ابزار قتاله تهیه و فرد دیگر را به قتل رسانده اند. دوم، رفتار مبتنی بر قصد قتل با رفتار نوعا قتاله فاقد قصد قتل، یکسان انگاشته شده و مجازات قصاص نفس نسبت به هر دو مورد اعمال می شود.

    روش

     پژوهش حاضر کاربردی و از نوع مروری (تحلیل مقررات قانونی و رویه قضایی مرتبط با موضوع) است.

    یافته ها

     ماهیت ماموریت های پلیسی با دو نوع خطر جانی ارتباط دارد: از یک طرف هر لحظه احتمال «خطر جانی برای ماموران پلیس» متصور است و از طرف دیگر، برخی ماموریت های پلیسی با هدف آزادی «گروگان یا فرد در معرض خطر جانی» انجام می شود. در هر دو مورد، لازم است ماموران پلیس به ابزارهای متناسب تجهیز شوند و خطرات متعارف ناشی از تجهیز این ماموران به سلاح گرم در ضمانت اجراهای قانونی لحاظ شود. در حوزه پذیرش خطرات ناشی از تجهیز ماموران به سلاح گرم، اقدامی معتنابهی انجام نشده و وقوع تیراندازی مرگبار در جریان ماموریت پلیسی، مبنای قانونی برای تخفیف یا کاهش مجازات برای ماموران ندارد. در روند رسیدگی قضایی به اتهامات مرتبط با تیراندازی های مرگبار پلیس، شرایط متحول و پویای زمانی و مکانی حاکم بر ماموریت ها و محدودیت های حاکم بر محاسبات و تصمیم گیری های ماموران در سایه استدلال ها و انتظارات ذهنی نامتعارف قرار می گیرد و در آراء قضایی جلوه نمی نمایاند.

    نتیجه گیری

     رفتار قانونی یا قضایی مغایر اقتضایات عرفی ماموریت های پلیسی و فارغ از واقعیت های حاکم بر تیراندازی های پلیس، به دو صورت می تواند آثار زیان بار در پی داشته باشد. نخست این که ماموران پلیس از گذر بازداشت موقت یا محکومیت به قصاص نفس در نتیجه تیراندازی مرگبار به طور مستقیم متضرر می شوند. دوم این که در نتیجه کاهش انگیزه و سرخوردگی ناشی از بازداشت یا محکومیت، بازدارندگی ماموریت های پلیسی کاهش می یابد و نظم اجتماعی به صورت غیرمستقیم مختل می شود.

    کلید واژگان: تیراندازی پلیسی, سلاح گرم, قتل عمدی, قصاص نفس}
    Re-reading the legal regulations and judicial procedure governing police shootings
    yazdan rostammi
    Background and purpose

    The legal regulations governing the performance of police officers during the implementation of law enforcement missions suffer from the existence of two major disorders. First, police officers who deathly shoot during armed missions are punished as individuals who, with personal motives, procured weapons and weapons and killed another person. Second, the behavior based on the intention to kill is considered the same as the behavior of killing without the intention to kill, and the punishment of self-retribution is applied to both cases.

    Research method

    The current research is applied and of a review type. Legal provisions and jurisprudence related to the subject have been analyzed.

    Findings

    The nature of police missions is related to two types of life risk: on the one hand, there is a possibility of life risk for the officers at any moment, and on the other hand, some police missions are carried out with the aim of freeing a hostage or a person who Life is in danger. In both cases, it is necessary to equip police officers with appropriate tools and to include the conventional risks of equipping these officers with firearms in the legal guarantees. In the field of acceptance of the risks caused by equipping the officers with firearms, no reprimanding action has been taken and the occurrence of fatal shootings during the police mission does not have a legal basis for mitigating or reducing the punishment for the officers. In the process of judicial investigation of accusations related to deadly police shootings, the changing and dynamic conditions of time and place governing the missions and the limitations governing the calculations and decisions of the officers are under the shadow of unconventional arguments and mental expectations. takes and does not appear in judicial decisions.

    Keywords: police shooting, firearms, intentional murder, retribution}
  • محمد عربشاهی، محمد امامی، علی نصرتی

    مجازات های سالب حیات، در قصاص نفس، اعدام حدی و تعزیری اجرا می شوند. در برخی موارد پس از اجرای مجازات و تایید مرگ مجرم به وسیله پزشک قانونی، نشانه های حیات در مجرم پدیدار می شود که حاکی از بقاء حیات اوست. اکنون سوال این است که آیا می توان دومرتبه مجازات را اجرا نمود یا خیر ؟ پژوهش حاضر با روش تحلیل متن و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای واسنادی، در صدد پاسخ به این مسیله است. مشهور فقهای امامیه و به تبع آنها ماده 438 قانون مجازات اسلامی، حق قصاص نفس را برای ولی دم محفوظ می دانند از دیدگاه نگارنده ولی دم حق قصاص مجدد دارد دلیل این امر آیات، تصریح و تعمیم روایات می باشد. اما در تمام موارد اعدام تعزیری با توجه به نبود مستندات معتبر برای اصل و تجدید این نوع اعدام، اجرای مجدد آن جایز نیست و در اعدام حدی فقط در فرض ثبوت جرم بوسیله اقرار و  اجرای صحیح مجازات و کشیدن درد آن، تجدید مجازات جایز نیست.

    کلید واژگان: سلب حیات, تجدید مجازات, قصاص نفس, اعدام حدی, اعدام تعزیری, مماثلت در مجازات}
    mohammad arabshahe, mohammad imami, Ali Nosrati

    There are three kinds of death Punishments in Islamic law: Retaliation, Hadd or death ascertained execution and Tazir or not- ascertained death execution. Sometime after execution and death ratification by the physician, there appear the signs of life in the offender. The question to which this study, an analytic one is going to answer is that whether it is permissible for the judges to execute the offender in this case or not. The Islamic criminal Law of Iran following the majority of Imami jurists accepts the view that the family of the victim have the right to ask the execution of the offender due to the concept of some verses of the holy Quran and some narrations. The outcome of this study is that in the case of the retaliation it is trough but The outcome of this study is that in the case of the retaliation, it is trough but in the case of Hadd or death, ascertained execution it is not permitted when the offence is proved by his assertion, and the offender suffers the enforcement of the punishment. And Finally in the case of not- ascertained death execution it is not permitted at all due to the lack of proofs.

    Keywords: Death execution, Reinforcement of the punishment, retaliation, Islamic Criminal law, punishment of the offender}
  • علیرضا آل بویه، سید مهدی سجادی فر*
    نظام مند کردن گزاره های دینی ناظر به تشریع مجازات های اسلامی، به ویژه مجازات قصاص نفس و استخراج اصول حاکم بر تشریع این مجازات، نقش مهمی در درک فلسفه تشریع آن و چگونگی پاسخ به شبهات وارد بر آن دارد؛ زیرا تنها از این طریق می توان زمینه پاسخ دهی مدونی را به شبهات مخالفان ایجاد کرد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با در نظر داشتن ساحت های وجودی انسان و مسیر تکاملی او در انسان شناسی اسلامی، درصدد استخراج اصول کلامی ای است که با به کارگیری صحیح آن ها، فلسفه تشریع مجازات قصاص نفس به خوبی روشن و زمینه پاسخ هایی نقضی و حلی برای شبهات قصاص ایجاد شود. بر اساس نتایج به دست آمده در این مقاله، پنج اصل کلامی که عبارتند از: 1. اصل کرامت ذاتی انسان؛ 2. اصل هدایتگری و رستگاری؛ 3. اصل عدالت طلبی و احقاق حق؛ 4. اصل حیات و پویایی فرد و جامعه؛ 5. اصل بازدارندگی در مجازات، بر تشریع مجازات قصاص نفس حاکمند. این مقاله با بهره گیری از اقتضایات این اصول و استفاده از تقدم و تاخر آن ها در پاسخ به شبهات قصاص، به نمونه هایی از این شبهات نظیر برتری مجازات حبس ابد بر قصاص نفس و نیز مخالفت قصاص با حس بشردوستی انسان و کرامت انسانی قاتل پاسخ می دهد.
    کلید واژگان: اصول کلامی, مجازات, قصاص نفس}
    Alireza Alebouyeh, Seyed Mehdi Sajadifar *
    A systematization of religious propositions concerning Islamic punishments, particularly qişāş (retaliation in kind), and extraction of the principles governing their legislation play a significant part in understanding the philosophy behind their legislation and how to respond to objections raised against them, since it is only in this way that the ground is prepared for a systematic reply. Drawing on the descriptive-analytic method and considering the human existential dimensions and the human developmental course in Islamic psychology, this article seeks to extract theological principles, a proper deployment of which clarifies the philosophy of the legislation of qişāş and paves the path for presenting counterexamples or explanatory replies to objections raised against this ruling. Based on the findings of this article, there are five relevant theological principles: (1) the principle of human inherent dignity, (2) principle of guidance and salvation, (3) principle of justice and fulfilment of rights, (4) principle of life as well as individual and social dynamics, and (5) principle of deterrence in punishment. These are the principles governing the punishment of qişāş. This article utilizes the implications of these principles and their priorities to reply to some objections raised against qişāş, including the superiority of life prison to qişāş and its incompatibility with altruistic and human dignity considerations.
    Keywords: Theological principles, punishment, qişāş al-nafs}
  • غلامرضا پیوندی*، محمود ذوقی سرور

    در زمان وقوع قتل عمد آنچه از آیات و روایات و نیز اجماع به دست می آید، این است که قصاص حقی برای اولیای دم است. در فقه اسلامی برای احقاق حقوق قربانی، شرایطی در نظر گرفته شده است.اما این مسیله پیش می آید که آیا امکان تبعیض در قصاص نفس وجود دارد به این صورت که ولی دم، نسبت به جانی، بخشی از قصاص را اجرا و بخشی دیگر را عفو یا مصالحه کند؟ مسیله ای که مستقیما در نصوص و روایات و نظر فقهای مذاهب اسلامی در گذشته، به آن اشاره نشده است؛ بر اساس یک نظر در میان فقهای معاصر در قصاص نفس نمی توان قایل به تبعیض شد چون نفس یک وجود واحد بالذات است که بعد از اتمام خلقت اعضا روح بر آن دمیده شده است و مثل جسم نیست که دارای اعضای مستقل باشد؛ اما از سوی دیگر با تکیه بر مبانی و قواعد و دلایل حاکم در مسیله قصاص، همچون حق بودن قصاص، قابل مصالحه بودن، وجوب حفظ جان، استحباب عفو، تجزیه پذیر بودن قصاص، شمول قاعده دفع اشد مفسدتین، شمول قاعده الجمع مهما امکن می توان گفت قصاص حق است و همان طوری که می توان از تمام حق قصاص گذشت، می توان با توافق طرفین از بعض حق قصاص نیز گذشت. نهایتا به نظر می رسد نمی توان گفت در قصاص نفس امکان تبعیض وجود ندارد اما می توان با صلح به کمتر از جنایت راضی شد.

    کلید واژگان: قصاص نفس, تبعیض در قصاص, مذاهب اسلامی, اولیای دم, عفو}

    At the time of deliberate murder, what can be deduced from the Quranic verses and Islamic hadiths, as well as ijma’[1], is that qisas-e nafs is a right for the owliya’-e dam[2]. In Islamic fiqh, some conditions have been considered for the realization of the rights of the victim. Yet, a question raises here that if there is any possibility of tab’eiz in qisas-e nafs, so that the valiyy-e dam retaliates partially; i.e., he or she retaliates some part of qisas, or in other words does not take the life of the murderer (i.e., total retaliation); but, in return, by implementing retaliation partially (for instance by cutting one organ like the leg of the murderer) he or she forgives the murderer not to go under capital punishment, or is ready to compromises under some certain conditions. This is an issue that has not been directly mentioned in the Islamic texts and narrations, nor in the jurists’ opinions of various Islamic schools. According to one view among contemporary foqaha[3] in qisas-e nafs, tab’eiz is by no means acceptable since soul is per se a single entity by essence that after the creation of the body organs, the soul has been breathed into them and such soul is not like the body that has independent components or organs. However, relying on the principles, rules and reasons governing the issue of qisas, including the right of qisas, compromisability of qisas, the necessity of saving one’s life, advisability of forgiveness, inclusion of the principle of choosing the lesser of the two evils, etc. one can claim that qisas is a right, and since one can forgive his/her right of qisas completely, he /she can also forgive some parts of his/her right of qisas, or the right of qisas can be waived by the agreement of the parties. To conclude, it seems that one cannot say that there is no possibility of tab’eiz in qisas-e nafs, and owliya’-e dam can be satisfied through compromise with less amount of punishment than blood vengeance, or execution as capital punishment.

    Keywords: : Tab’eiz, qisas-e nafs, Islamic madhahib, ijma’, owliya’-e dam, foqaha}
  • حجت الله فتحی*
    در صورتی که قاتل عمدی علاوه بر محکومیت به قصاص، از بابت حد -مانند محاربه- نیز محکوم به اعدام شده باشد، بر اساس ماده 133 ق.م.ا، استیفای قصاص مقدم بر اجرای حد است و از اولیای دم درخواست می شود استیفای قصاص را مطالبه کنند، ولی اگر اولیای دم از مطالبه فوری استیفای قصاص امتناع کنند، قاتل عمد به عنوان حد اعدام می شود. مسئله مقاله حاضر آن است که آیا در این صورت قصاص نفس تبدیل به دیه می شود و مشمول اطلاق مرگ در ماده 435 ق.م.ا است یا خیر. قانون در خصوص تبدیل قصاص نفس به دیه در این فرض مبهم است و در کتب فقهی نیز به این موضوع به صورت خاص پرداخته نشده است. در این نوشتار مواد قانونی و همچنین دیدگاه های فقهی موردبررسی قرار گرفته و از مجموع اقوال و ادله استفاده شده است که در فرض بحث، با اعدام قاتل عمد، موضوع قصاص منتفی است و تبدیل قصاص به دیه نیز فاقد مستند قانونی معتبر است و از نظر فقهی نیز دیدگاه عدم تبدیل قصاص به دیه قوی تر است.
    کلید واژگان: تبدیل قصاص به دیه, امتناع از استیفای قصاص, اعدام قاتل, قصاص نفس, اعدام حدی}
    Hojjatallah Fathi *
    If the premeditated murderer, in addition to being sentenced to qisas (retaliation), has also been sentenced to death for hadd (punishments that under Islamic law are mandated and fixed by God), such as moharebeh (waging war against God), according to Article 133 of the Penal Code, qisas is prior to the execution of hadd, and the avengers of blood are asked to retaliate. However, if the avengers of blood refuse to demand the qisas immediately, the premeditated murderer will be executed as hadd. The problem of the current paper is whether in this case the qisas nafs (qisas for life) turns into diya (blood money) and is subject to death in Article 435 of the Penal Code or not. The law regarding the conversion of qisas nafs into diya is vague in this case, and this issue has not been specifically dealt with in jurisprudential books. In this paper, legal articles as well as jurisprudential views have been examined and a set of arguments and evidences have been used, which based on the hypothesis of this study, with the execution of the premeditated murderer, the issue of qisas is obviated and the conversion of qisas into diya also lacks valid legal evidence, and from a jurisprudential point of view, the view of not turning qisas into diya is stronger.
    Keywords: Conversion of qisas into diya, refusal to demand qisas, execution of the murder-er, qisas nafs, hadd execution}
  • محمد یزدانی، سید محمود مجیدی*، محمدحسن حسنی

    مهمترین جرم علیه تمامیت جسمانی اشخاص، قتل عمد می باشد که در قوانین کشورهای مختلف مجازاتهای متفاوت دارد. در مقررات ناظر بر قصاص نفس در قانون مجازات 1392، رویکردهای جدید از سوی قانون گذار قابل مشاهده است. به نظر می رسد، رفع خلاهای تقنینی موجود در مقررات پیشین در زمره این رویکردها می باشد. از این رو، در زمینه موضوعاتی همچون اختیارات ولی دم صغیر، جایگاه دستور به قتل دیگری و نیز ضمانت اجرای کیفری بزه دیدگان قتل، در قانون مجازات جدید ابهامات کمتری وجود دارد. رویکرد دیگر قانون گذار حمایت از نظم عمومی جامعه است که آن را در قالب مواردی مانند حمایت از تمام بزه دیدگان قتل عمدی و نیز اعطای اختیار به اولیاء دم در اخذ دیه بدون رضایت قاتل نشان داده است. علاوه بر این، نگاه جدید مقنن به دفاع مشروع و نیز موضوع آگاهی مرتکب به کشنده بودن عمل ارتکابی نشان گر استفاده سنجیده از ظرفیت موجود رویکردهای متفاوت فقهی در راستای رفع مشکلات حقوقی و قضایی است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و بااستفاده از ابزار کتابخانه ای هدف آن است تا قانون گذار در وضع مقررات قصاص نفس، خصوصا در حوزه مجازات اولیاء دم مقتول، درخواست اولیه و صدور حکم به اجرای قصاص در مجازات قانون اسلامی 1392 بررسی شود.

    کلید واژگان: قصاص نفس, خلاهای تقنینی, قتل عمدی, قانون مجازات 92, اولیاء دم}
    Mohammad Yazdani, Seyyed Mahmoud Majidi *, Mohammadhasan Hasani

    The most important crime against the physical integrity of individuals is premeditated murder, which has different punishments under the laws of different countries. New approaches by the legislator can be seen in the regulations on retaliation in the Penal Code of 1392. It seems eliminating the legislative gaps in the previous regulations is one of these approaches. Hence, there are fewer ambiguities in the new penal code on issues such as the powers of the guardian of the minor, the status of the order to kill another, and the guarantee of the criminal execution of murder victims. Another approach is to protect the public order of society, which she has shown in the form of cases such as protecting all victims of premeditated murder and giving the parents the right to receive blood money without the consent of the killer. In addition, the new legislative view of legitimate defense, as well as the issue of the perpetrator's awareness of the lethality of the act, indicates the deliberate use of the existing capacity of different jurisprudential approaches to resolve legal and judicial problems. In this article, in a descriptive-analytical method and using library tools, the aim is to examine the legislator in setting the rules of retribution, especially in the field of punishment of the parents of the victim, the initial request and issuance of a sentence of retribution in the punishment of Islamic law 1392.

    Keywords: retribution, Legislative Gaps, intentional murder, Penal Code 92, avengers of blood}
  • عبدالعلی توجهی*، رحیمه علی آبادی

    طبق ماده 417 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، اذن مقام رهبری یا نماینده او در اجرای قصاص لازم است. با آنکه برای ضرورت داشتن اذن ولی امر در قصاص، ادله و مبانی متعددی برشمرده شده، لکن اطاله دادرسی در مرحله استیذان، آثاری از جمله بیم فرار محکوم به قصاص و افزایش میزان دیه در موارد لزوم پرداخت فاضل دیه از سوی ولی دم در اجرای قصاص را در پی دارد. اثر مهم سلب آزادی محکوم به قصاص تا زمان اظهارنظر مقام مستاذن، جنبه کلیت داشته و چه در مرحله استیذان با قصاص موافقت شود یا آنکه قصاص تایید نشود، گریزی از آن نیست. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، به بررسی فقهی حقوقی حبس محکوم علیه در مرحله استیذان پرداخته شده است. نتیجه آن است که چنین حبسی با آنچه که در نصوص شرعی درباره قصاص، دیه یا عفو مرتکب در جنایات عمدی مقرر شده، ناسازگار می باشد و زندانی شدن محکوم علیه، تحمیل مجازات مضاعف دیگری است که جایز نمی باشد و دلیل خاصی نیز برای مشروعیت سلب آزادی محکوم به قصاص وجود ندارد. با توجه به این پیامدها، ضرورت دارد که زمان استیذان ضابطه مند شود و کاهش یابد. اگر به دلیل مصلحت جامعه، زندانی شدن قاتل ضرورت داشته باشد و پس از آن قصاص اجرا شود، خسارت زدایی لازم است.

    کلید واژگان: اجرای قصاص, استیذان, حبس, مقام رهبری, قاتل, قصاص نفس}
    Abdolali Tavajohi *, Rahimeh Aliabadi

    Under the article 417 of the penal code of Iran (1392), the authorization of the supreme leader or his representative in the execution of Qiṣāṣ (Arabic: قصاص, Retribution) is essential. Although there has been counted many proofs and several principles for the obligation of the authorization of the Guardianship (wali al-amr) in Qiṣāṣ but the continuation (Prolongation) of the procedure in the stage of the authorization results the effects such as the fear for the escape of the condemned prisoners to Qiṣāṣ and the enhancement of the amount of diya or Diyah (Arabic: دیه, A compensation payment to the victim or heirs of a victim -the guardian of the blood-) in the cases of the obligatory of the payment of the difference by the guardian of the blood in order to choose Qiṣāṣ. The important effect of the deprivation of liberty of the convicted to Qiṣāṣ until the pronouncement of the authorized official has a general aspect and whether in the stage of requesting for authorization it is accepted Qiṣāṣ or whether it is not approved, it is inevitable. In this paper with analytic-descriptive method, it has been studied the legal and jurisprudential examination of the imprisonment of the convicted in the stage of the requesting for authorization. The result shows that such imprisonment is incompatible with what have been determined in Islamic law texts about Qiṣāṣ, Diyah or amnesty for prisoners convicted of intentional crimes and the imprisonment of the convicted which is the imposition of another multiplication of the punishment is not permitted. There is no specific reason for the legality of the deprivation of liberty of the convicted to Qiṣāṣ. With paying attention to these outcomes, it is necessary to legitimate the time for requesting for authorization and to be reduced. If it is obligation to imprison the murderer for the society’s interest and consequently, the Qiṣāṣ is implemented, it will be necessary to be provided fair compensation.

    Keywords: The execution of Qiṣāṣ, The authorization, Imprisonment, The supreme leader, Murderer, Homicide}
  • کریم رئیسی

    یکی از مهم‎‏ترین سوالاتی که در رابطه با شیوه اجرای احکام سالب حیات؛ اعم از حدود و قصاص نفس مطرح است، طریقیت یا موضوعیت روش‏های اجرای این احکام است. در قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران مصوب 1392 احکام سالب حیات حدی با تبعیت از فقه امامیه به سه بخش تقسم شده است: بخش اول شامل حدودی است که در مرتبه چهارم به مجازات اعدام منجر می‏شوند. بخش دوم شامل همه حدود باقیمانده به‏جز صلب و رجم می‏شود که این دسته نیز خود، به دو قسمت تقسیم می‏شوند؛ چراکه در یک قسم از آن، شمشیر به‎عنوان وسیله استیفای حد معین شده و در قسم دیگر هیچ گونه وسیله‏ای معین نشده است. در بخش سوم نیز صلب و رجم مورد بررسی قرار می‏گیرد.
    این پژوهش، با بررسی قول فقها و ادله روایی و قرآنی در نهایت اثبات می‏کند که به‏جز صلب و رجم، در قصاص و سایر حدود، ابزارها و وسایل اجرای احکام طریقیت داشته و قابل تبدیل به ابزارهای جایگزین است. البته طریقیت داشتن به این معنا نیست که هر روشی را بتوان استفاده کرد؛ بلکه باید با توجه به سایر ادله، از جمله غرض شارع و امور یقینی، از جمله نفی مثله، محدوده و میزان طریقیت را روشن کرد. در بحث صلب و رجم نیز طبق ادله این دو جرم، ابزار و وسایل ذکرشده موضوعیت دارند.
    در این شماره از مجله رسایل به بخش اول مقاله در جرایم حدی پرداخته شده است و در شماره بعد قصاص نفس پرداخته خواهد شد.

    کلید واژگان: اعدام, مجازات‏ های سالب حیات, قصاص نفس, حدود, مجازات های جایگزین, روش اعدام, ابزارهای اعدام, موضوعیت, مماثلت در قصاص}
  • مجید مولوی *، محمد باقر تاجی

    اولین جرمی است که از دیدگاه قرآن در زمین واقع گردیدقتل نفس است.مجازات قتل عمد برمبنای حقوق کیفری اسلامی وقوانین موضوعه ایران قصاص است. قوانین به جای انتقام کور فرستاده شده است تااز یک سو آن را از رفتار بی‌محاکمه، به حوزه قاضی وقضاوت کشانیده واز سوی دیگر آنرااز رفتاری غیرحقوقی به عملی تبدیل نماید که در عرصه حقوقی بابررسی وضعیت افرادورفتار اتفاق افتاده مورد قضاوت قرارگیرد که برای شناخت جرم، مجرم ومیزان جرم نخست می‌بایستی دادگاهی تشکیل گردد تاهرنوع جرم وجزابرحسب آن وباعدالت صورت گیرد واز سویی دیگر آن راازصورت انتقام خارج ساخته وبه قصاص تبدیل کند. هدف از قصاص اعدام نیست بلکه هدف زندگی وحیات وترمیم دوباره امور وبازگرداندن افراد یاجامعه با وضعیت عادی است. خداوند در سوره بقره درباره فلسفه قصاص می‌فرمایند برای شمادر قصاص حیات وزندگی است،‌ای خردمندان باشد که شما تقوا پیشه کنید.

    کلید واژگان: قتل عمد, قصاص نفس, قانون مجازات اسلامی, سقوط قصاص, موانع قصاص, کاهش قصاص}
  • معاذ عبدالهی *، هادی کرامتی معز

    اصل احترام به کرامت انسانی، نقش اساسی را در بنیان نهادن هنجارهای اخلاقی مرتبط با حقوق بشر ایفا می کند. در سیاست کیفری اسلام، این اصل مورد توجه خاصی قرار گرفته است. قانون گذار ایران نیز به تبعیت از شریعت مقدس اسلام، در قانون اساسی خود که مشروعیت یا عدم مشروعیت قوانین و مقررات دیگر بر اساس آن مورد ارزیابی قرار می گیرد، در اصول مختلفی کرامت انسانی را مورد تاکید قرار داده است. با دقت نظر در متون قانونی ایران در نگاه اول با نوعی چالش در بطن آن مواجه می شویم. به عنوان مثال برخی مجازات ها مانند قصاص، رجم، صلب، قطع عضو و... را به گونه ای وهن به حیثیت انسانی دانسته اند؛ اما باید دید استدلال موافقان و مخالفان این گونه مجازات ها چیست؟ بر همین اساس تحقیق حاضر متعاقب توضیحی مختصر در باب کرامت انسانی، مجازات قصاص نفس را مورد مداقه قرار داده است و نگارندگان به این نتیجه رسیده اند که اصل مجازات قصاص، تنافی با کرامت انسانی ندارد ولی عدم برابری زن و مرد در این مجازات را تامل برانگیز دانسته و مورد نقد قرار داده اند.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, قصاص نفس, برابری}
    Maaz Abdollahi *, Hadi Keramati moez

    The principle of respect for human dignity plays an essential role in establishing the moral norms related to the human rights. In the criminal policy of Islam, this principle has been given special attention. In accordance with the holy law of Islam, the Iranian legislator underlines in its constitution that the legitimacy or unlawfulness of other laws and regulations is based on it, has emphasized human dignity in various principles. In considering the laws of Iran precisely, at first sight, we face a kind of challenge in its wake. For example, they consider some punishments, such as retaliation, Rajm, execution, amputations, etc.., as a form of human dignity violation, but the arguments of the supporters and opponents of such punishments should be elaborated. Accordingly, the present study, following a brief explanation of human dignity, will deal with retaliation. And the authors have come to the conclusion that the retaliation punishment does not contradict with human dinity, but the inequality between men and women in this punishment is significant and have been criticized.

    Keywords: human dignity, breath retaliation, equality}
  • احمد شکوهی*، محمد نوذری فردوسیه
    قصاص نفس به عنوان مجازات اصلی جرم عمدی علیه تمامیت جسمانی اشخاص در آیات و روایات و به تبع آن در فقه و قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. ثبوت و اجرای قصاص نفس مقید به وجود شرایطی است. در منابع فقهی و حقوقی برای ثبوت قصاص در قتل عمدی در مجموع از چهار شرط یاد شده است که عبارتند از: برابری در موقعیت اجتماعی (حریت و رقیت)، دین، جنسیت و شرایط عامه تکلیف. روایاتی که دلالت بر ثبوت حکم قصاص و اشتراط پرداخت مازاد دیه در موارد قتل عمدی زن توسط مرد دارد، جنسیت؛ یعنی ذکور و اناث بودن مقتول را از جمله شروط مهم استیفای قصاص نفس بر شمرده اند. با توجه به این که امروزه در مجامع علمی غرب، به خصوص در میان مکاتب طرفدار مکتب فمنیست، این حکم مسلم شرعی مورد مناقشه قرار گرفته است، پرداختن به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مقاله به روش گردآوری کتابخانه ای و تحلیلی- توصیفی دیدگاه های فقهی ناظر به شرط جنسیت، و تاثیر آن در ثبوت قصاص را بررسی و نقد خواهد کرد.
    کلید واژگان: قصاص نفس, قتل عمد تکافو, قتل عمد, جنسیت}
    Ahmad Shookohi *, Muhammad Nozari
    The retribution of the soul is predicted as the main punishment for deliberate crime against the physical integrity of individuals in the verses and traditions and consequently in Islamic jurisprudence and the law of punishment. The establishment and execution of the retribution of the soul is bound to exist. There are a total of four conditions in the jurisprudential and legal sources for establishing retribution for premeditated murder: equality in social status (religion and race), religion, gender, and general conditions of duty. Narratives that confirm the verdict of retribution and the payment of surplus blood money in cases of premeditated murder by a man have cited gender, namely male and female victimization, as important conditions for the retribution of the soul. Given that this religious denomination has been disputed today in Western scientific societies, especially among pro-feminist schools, it is important to address it. This article will review and critique the method of library and analytical-descriptive method of jurisprudential views on gender, and its impact on the retribution.
    Keywords: Retribution of the Self, Murder, Divorce, Gender}
  • جمال بیگی*
    زمینه و هدف

    این مقاله می کوشد مقررات ماده 381 قانون مجازات اسلامی 1392 را بر پایه مطالعات سیاست جنایی بررسی و به گفتمان سیاست جنایی مشارکتی و جلوه های آن در  اجرا و سقوط کیفر قتل عمدی در کتاب قصاص اشاره نماید.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق در این نوشتار، توصیفی-تحلیلی است.

    ملاحظات اخلاقی

    ملاحظات اخلاقی مربوط به نگارش متون و نیز ارجاع دهی به منابع رعایت گردید.

    یافته ها

    یافته های این پژوهش حاکی از این است که تعقیب بزهکار و تعیین کیفر قصاص نفس در قتل عمدی، منوط به تقاضای ولی دم است که البته در صورت گذشت و مصالحه با بزهکار، پاسخ دهی از حیث جنبه عمومی به مراجع دولتی رسمی واگذارشده است. بدین ترتیب در سیاست جنایی ایران، اولیای دم نیز در کنار دولت، بیت المال و مقام رهبری در پاسخ به پدیده مجرمانه قتل عمدی مشارکت می نمایند.

    نتیجه گیری

    در پاسخ  به نقض هنجارهایی که در جامعه رخ می دهد، هرچند برابر مقررات قانون مجازات اسلامی، تعیین و  اعمال کیفر در  صلاحیت انحصاری دولت است، لیکن در تعیین، اجرا و سقوط کیفر قصاص نفس، با تاسی از آموزه های فقهی، به مقتول و ولی دم به عنوان بزه دیده اولیه و ثانویه قتل عمدی، نقش و جایگاه مهمی داده شده است تا جایی که از سیاست جنایی افتراقی در گفتمان ماده 381 قانون مجازات اسلامی می توان یاد کرد.

    کلید واژگان: سیاست جنایی مشارکتی, ولی دم, مقام رهبری, بیت المال, قصاص نفس}
    Jamal Beigi*
    Background and Aim

    This article tries to study the provisions of Article 381 of the Islamic Penal Code of 1392 based on the study of criminal policy and to point to the discourse of participatory criminal policy and its effects in the execution and fall of the sentence of premeditated murder in the book of retribution.

    Materials and Methods

    The research method in this paper is descriptive-analytical.
    Ethical Considerations: Ethical considerations regarding the writing of texts as well as references to sources were observed.

    Findings

    The findings of this study indicate that the prosecution of the offender and the punishment of retaliation in premeditated murder are subject to the request of the guardian, but in case of pardon and compromise with the offender, the responsibility in terms of public is left to official government authorities. Thus, in Iranchr('39')s criminal policy, the guardians of the tail, along with the government, the treasury and the Supreme Leader, participate in responding to the criminal phenomenon of premeditated murder.

    Conclusion

    In response to the violations of norms that occur in society, although in accordance with the provisions of the Islamic Penal Code, the determination and application of punishment is in the exclusive competence of the government. However, in determining, executing and dropping the punishment of retaliation, based on the teachings of jurisprudence, the victim and the guardian have been given an important role and position as the primary and secondary victims of premeditated murder. Islam can be mentioned.


    Keywords: Criminal Policy of Partnership, Avenger of Blood, Supreme Leader, Treasury, Retribution}
  • احمد شکوهی*، محمد نوذری فردوسیه
    قصاص نفس به عنوان مجازات اصلی جرم عمدی علیه تمامیت جسمانی اشخاص در آیات و روایات و به تبع آن در فقه و قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. ثبوت و اجرای قصاص نفس مقید به وجود شرایطی است. در منابع فقهی و حقوقی برای ثبوت قصاص در قتل عمدی در مجموع از چهار شرط یاد شده است که عبارتند از: برابری در موقعیت اجتماعی (حریت و رقیت)، دین، جنسیت و شرایط عامه تکلیف. روایاتی که دلالت بر ثبوت حکم قصاص و اشتراط پرداخت مازاد دیه در موارد قتل عمدی زن توسط مرد دارد، جنسیت؛ یعنی ذکور و اناث بودن مقتول را از جمله شروط مهم استیفای قصاص نفس بر شمرده اند. با توجه به این که امروزه در مجامع علمی غرب، به خصوص در میان مکاتب طرفدار مکتب فمنیست، این حکم مسلم شرعی مورد مناقشه قرار گرفته است، پرداختن به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مقاله به روش گردآوری کتابخانه ای و تحلیلی- توصیفی دیدگاه های فقهی ناظر به شرط جنسیت، و تاثیر آن در ثبوت قصاص را بررسی و نقد خواهد کرد.
    کلید واژگان: قصاص نفس, قتل عمد تکافو, قتل عمد, جنسیت}
    Ahmad Shookohi *, Muhammad Nozari
    The retribution of the soul is predicted as the main punishment for deliberate crime against the physical integrity of individuals in the verses and traditions and consequently in Islamic jurisprudence and the law of punishment. The establishment and execution of the retribution of the soul is bound to exist. There are a total of four conditions in the jurisprudential and legal sources for establishing retribution for premeditated murder: equality in social status (religion and race), religion, gender, and general conditions of duty. Narratives that confirm the verdict of retribution and the payment of surplus blood money in cases of premeditated murder by a man have cited gender, namely male and female victimization, as important conditions for the retribution of the soul. Given that this religious denomination has been disputed today in Western scientific societies, especially among pro-feminist schools, it is important to address it. This article will review and critique the method of library and analytical-descriptive method of jurisprudential views on gender, and its impact on the retribution.
    Keywords: Retribution of the Self, Murder, Divorce, Gender}
  • سید علی ربانی موسویان، سیده پریسا اندک*

    دو کشور ایران و عراق به جهت تشابهات مذهبی و فرهنگی از قوانین نسبتا نزدیکی به یکدیگر برخوردار هستند،  و هر دو داعیه دار ابتنای قوانین خود بر اساس شریعت مقدس اسلام می باشند. یکی از قوانین موضوعه دو کشور، قانون مجازات است و از اهم جرایم مطروحه در هر دو قانون، قتل عمد می باشد که علیرغم ادعای مذکور مجازات های متفاوتی در قوانین جزایی دو کشور برای آن وضع گردیده است. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا با روش توصیفی و تحلیلی با مقایسه دو قانون مذکور، تفاوت ها و تشابهات مجازات جرم مذکور را بررسی و تبیین نماید و در نهایت میزان انطباق هر یک از دو قانون را با مبانی فقه اسلامی مشخص نماید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که مجازات قتل عمد در قوانین کیفری ایران، قصاص و در کشور عراق یکی از سه مجازات حبس ابد یا موقت، اعدام و حبس ابد یا اعدام در نظر گرفته شده است. در ایران مجازات اصلی و اولیه جرم قتل عمد،  قصاص اعلام شده و در عراق، مجازات اصلی مرتکب قتل عمدی، حبس موقت یا دایم مقرر گردیده و در موارد خاص مجازات قتل عمدی را اعدام دانسته اگر چه این موارد اکثر حالات و صور در قتل عمد را شامل می گردد. در این میان رییس جمهور مستثنی بوده و به تصریح قانون مجازات عراق، کیفر اولیه و بی قید و شرط قاتل وی اعدام مقرر گشته است. در نهایت روشن می گردد مجازات قتل عمدی در حقوق موضوعه ایران مطابق با مبانی شرعی است حال آن که در حقوق موضوعه عراق، مبنای عرفی جای شرع را گرفته است.

    کلید واژگان: قتل عمد, قصاص نفس, اعدام, حبس دائم, قانون مجازات ایران, قانون مجازات عراق}
    Syed Ali Rabbani Mousaviyan, Syede Parisa Andak *

    The two countries of Iran have relatively close laws for religious and cultural similarities, and both claim to have their own laws based on the sacred law of Islam .one of the laws of the two countries is the penal code, and one of the major offenses in both laws is intentional homicide, despite the different penalties provided for in the two countries ‘penal laws. The present study attempts to study and explain the differences and similarities of the mentioned punishment by comparing the two laws with a descriptive and analytical method and finally determine the degree of conformity of both laws with Islamic jurisprudence. The findings of the study indicate that the punishment of premeditated murder in Iranian criminal law, retribution and in the Iraqi state is one of the three punishments of life imprisonment or provisional imprisonment, execution and life imprisonment or execution. in Iran, the primary punishment for premeditated murder is retribution, and in Iraq, the primary punishment for deliberate murder, temporary or permanent imprisonment, and in certain cases, the death penalty, although most cases and cases of premeditated murder included .the president is on exception and has stipulated that the Iraqi code, the primary and unconditional punishment of his killer, be executed .the president is on exception, and the death penalty is stipulated by the Iraqi penal code. Ultimately, it is clear that the punishment of intentional murder in Iranian law is in accordance with sharia principles, while in Iraqi law, the customary law has taken the place of sharia.

    Keywords: Deliberate Murder, Retribution of the soul, Execution, Life imprisonment, Iranian Law, Iraqi Law}
  • حمید مسجد سرایی *، سعید مولوی وردنجانی
    برابر مواد 296 تا 299 ق.م.ا. چنان چه مرتکب با یک یا چند ضربه، جنایات مختلف بر اعضای کسی وارد کند، در مواردی تنها مستحق قصاص نفس و یا علاوه بر آن به قصاص عضو محکوم شده و در مواردی نیز، به پرداخت دیه کامل نفس ملزم می شود. اما در فقه برخی از این مجازات ها به گونه دیگری مطرح شده که بعضا با اصول حقوق کیفری، اطلاق آیات، اخبار و اصول عملیه مناسب ترند. حال سوال این است که آیا مواد مذکور با گزاره های فقه اسلامی سازگارند؟ به دنبال ضرورت شرعی سازی مقررات جزائی، نوشتار حاضر با هدف کمک به اصلاح مواد قانونی فوق اثبات کرده است به غیر از ابهامی که در ماده 298 وجود دارد این ماده و نیز ماده 297 مخالفتی با منابع معتبر فقهی ندارند، اما عمومیت ماده ی 296 و ذیل ماده ی 299، به دلیل استحکام بیش تر مستنداتی که مخالفین در دست دارند، قابل دفاع نبوده و باید اصلاح شوند.
    کلید واژگان: عدم تداخل, قصاص عضو, قصاص نفس, ضربات متعدد, جنایات مختلف}
    Hamid Masjedsaraie, Saeid Molavi Vardanjani
    By virtue of the Articles 296-299 of IPC, if the perpetrator commits several crimes to the organs of a person by one or more than one strikes, the latter shall be subject to qisas in person or qisas in person plus qisas in organ and in some cases the latter shall be subject to payment of full Diyah. However, there are other punishments provided under fiqh as well, which are sometimes more consistent with principles of penal law and the provisions of the Qur’anic Verses, Hadiths and usual Amaliyah. Now the question is if the said items are consistent the propositions of the Islamic fiqh. Given the necessity of consistence of the penal laws with Shariah, Seeking to legitimize the rules of penal code, this paper aimed to amend the above mentioned articles of law and proved that except for the ambiguity involved in the Article 298, this article and the Article 297 are not inconsistent with the credible fiqh authorities. However, the generality of the Article 296 and the provisions of Article are not defendable and must be amended on the basis of the strength of most of the evidence provided by the opponents.
    Keywords: Non-interference, Qisas in organ, Qisas in person, Several strikes, Multiple crimes}
  • زنده ماندن قاتل بعد از اجرای قصاص نفس / بررسی فقهی حقوقی ماده 438 قانون مجازات اسلامی
    مسعود امامی *
    Mas’ud Imami *
    Survival of the murderer after Qisas has different cases some of which have been mentioned in jurisprudence and law. Other cases can be inferred from jurisprudential principles and laws of qisas or special texts. In all these cases, blood-claimer can execute the verdict once again to obtain his/her/their right. However, whether blood-claimer is liable for the damages caused for the convict in the first time of qisas and to determine the cases of liability for qisas or blood money in different cases of the issue, have different rulings which are covered in this article explaining the rulings which are not mentioned in jurisprudence nor in law. The author also proposes a new opinion in the criterion of liability to qisas or blood money for the damages inflicted upon the convict and finally recommends to adjust article no.438 of the Islamic Penal Code.
    Keywords: executing qisas, liability, qisas of murder, Islamic PenalCode}
  • شیوه اجرای قصاص نفس / بررسی فقهی حقوقی ماده 436 قانون مجازات اسلامی
    مسعود امامی*
    Mas’ud Imami *
    The method of executing qisas of murder has been discussed under various jurisprudential issues such as executing qisas similar to how the murder has occurred, or by a poisoned or blunt device or to mutilate the murderer. This has also been discussed in article no.436 of Islamic Penal Code. In this research, following the jurisprudential study of this issue, a number of results have been obtained including new methods in executing qisas which inflicts the least pain to the convicts such as executing qisas of murder in the form of donating body organs which does not only have no legal constraint but also have many rational benefits. Therefore, it is recommended to adjust article no.436 to remove the legal barrier to use this new method and other methods which inflict the least pain upon the convicts.
    Keywords: qisas of the murder, execution of qisas, mutilation, organ donation, Islamic Penal Code}
  • مصطفی جباری *، جلیل امیدی
    در موارد وقوع قتل عمد، برابر نصوص آیات و احادیث و به اجماع فقهای مذاهب مختلف فقهی، ولی دم از حق قصاص قاتل و عفو وی و یا مصالحه بر دیه مقتول یا کمتر و یا بیشتر از آن برخوردار است. این مسئله که آیا طرفین دعوا یعنی ولی دم و قاتل می توانند از قصاص نفس عدول و بر قصاص عضو تراضی کنند، مورد تعرض فقها و تحقیق محققان واقع نشده است. به نظر می رسد باتکیه بر مبانی و دلایلی چون حق بودن قصاص، قابل مصالحه بودن حق، قابلیت تجزیه حق قصاص، مقایسه موضوع با موضوعات مشابه، استحباب عفو، اقتضای قاعده دفع اشد مفسدتین با تحمل اخف آن ها، توصیه ادله شرعی به لزوم تقلیل موارد قتل و قصاص و وجوب حفظ نفس، بتوان قائل به جواز شرعی و قانونی چنین تراضی و مصالحه ای بود و منافع طرفین را با هم جمع نمود. این مقاله بعد از طرح مسئله به تقریر مبانی و دلایل تجویز آن می پردازد.
    کلید واژگان: حق قصاص, قصاص نفس, قصاص عضو, ولی دم, مصالحه, تراضی}
    Mostafa Jabbari *, Jalil Omidi
    In case of murder, in accordance to the holy verses, traditions as well as the consensus of jurisprudence scholars, avenger of blood has the right to demand retaliation, pardon of murderer and compromise on blood money. There is no discussion on this question that “can the parties of the claim compromise on limb retaliation instead of soul retaliation?” It seems that relying on the principles and reasons such as the right of retaliation, compromiseability of the right, analyzability of the retaliation, comparability of the similar cases, religious preference, recommendation of shariah sources to reduction of homicide and retaliation as well as the necessity of life preservation, it is possible to say that such compromise is permissible in accordance of Islamic jurisprudence and legal system; and act to the benefits of the both parties. These article first attempts to state the problem and then to discuss its legitimacy reasons.
    Keywords: Right of Retaliation, Soul Retaliation, Limb Retaliation, Pardon of Murderer, Avenger of Blood, Compromise}
  • مریم عشوری*، محسن خوشناموند
    مقوله قصاص نفس و نقد و بررسی مولفه های آن، موضوعی بحث برانگیز در محافل داخلی و خارجی است. تکثر دیدگاه ها و تعدد رویکردها نسبت به این موضوع موجب بازتاب ها و نظرات متفاوتی گردیده است.
    این مقاله با روش توصیفی تحلیلی در پی آن است تا با استناد به قرآن و منابع دینی، اهمیت، جایگاه و ضرورت قصاص نفس را در اسلام بیان نماید. حاصل تحقیق بیانگر این است که قصاص نفس در اسلام عملی عقلانی، اخلاقی و اجتماعی است و شالوده و فلسفه آن برپایی قسط و عدالت فردی و اجتماعی است.
    این تحقیق با ارائه برخی از اصول (عدالت، عزت مداری و...) و روش های تربیتی (تناسب جرم و مجازات، اخفای عیوب و...)، به ضرورت قصاص نفس در اسلام پرداخته است.
    کلید واژگان: قصاص نفس, اسلام, عدالت, عزت مداری, حیات اجتماعی}
    Maryam Ashouri*, Mohsen Khushnamvand
    Blood vengeance and reviewing its components is a controversial topic in domestic and foreign circles. Diversity of viewpoints and multiplicity of approaches to this issue have led to differing views and opinions in this regard. Using descriptive-analytical method and referring to the Quran and religious sources, the present paper seeks to explain the importance, status and need for blood vengeance in Islam. The results indicate that blood vengeance in Islam is an intellectual, moral and social practice and its philosophy or foundation is based on the establishment of individual and social justice. Presenting some educational principles (justice, honor, etc.) and educational methods (proportion between crime and punishment, concealing defects, etc.), this study deals with the necessity of blood vengeance in Islam.
    Keywords: blood vengeance, Islam, justice, honor, social life}
  • احمد حاجی ده آبادی
    بر عکس قانون مجازات اسلامی 1370 که قاعده تداخل قصاص در آن جایگاه و مقررات مناسبی نداشت، قانون مجازات اسلامی 1392 به تفصیل ازاین قاعده و قاعده تداخل دیات بحث کرده و نوآوری هایی داشته است. با وجود افزایش کمی مقررات مربوط به این قاعده، برخی نوآوری های قانون از حیث مبانی فقهی پشتیبانی نمی شود و برخی دوگانگی ها در قانونگذاری دیده می شود که نیازمند بازنگری جدی است؛ از جمله اینکه مطابق قانون جدید، اگر کسی بدون اینکه قصد قتل داشته باشد یا اینکه عمل او نوعا کشنده باشد، جراحتی را عمدا بر عضو دیگری وارد سازد که به مرگ او منجر شود، چنین قتلی گرچه شبه عمد به شمار می رود، قاتل علاوه بر دیه نفس به قصاص عضو نیز محکوم می شود. همچنین در جایی که چند ضربه متوالی موجب قتل دیگری شده، قانون به تداخل قصاص اعضا در قصاص نفس قائل است. این در حالی است که در ضربات غیرمتوالی، جانی علاوه بر قصاص نفس به قصاص جنایت بر اعضا جز جنایت ماقبل آخر نیز محکوم می شود، با آنکه مرگ فقط در اثر ضربه آخر نبوده و در اثر مجموع ضربات بوده باشد.
    کلید واژگان: تداخل دیات, تداخل قصاص, جنایت شبه عمد, قصاص عضو, قصاص نفس}
    Ahmad Hajidehabadi
    Unlike the Islamic Code (approved 1370/1991) in which no suitable attention had been paid to the rule of interference of retaliation, the Islamic Punishment Code (approved 1392/2013) has discussed this rule as well as the rule of interference of blood-moneys in details and in which some innovations may be seen. In spite of increase in the number of articles concerning this rule, some innovations in the Code are not juridicially supported and some defects and conflicts may be found in legislation which require serious revision. For example, according to the new Code, if one intentionally inflicts blows on some limb of another person while he/she does not intend to kill the former and the other person is killed, though this is considered as quasi-intentional homicide, the killer is sentenced to retaliation of limb (for limb) as well as payment of blood-money. Also, if some successive blows kill another person, the Code considers interference of retaliation of limbs and retaliation. When insuccesive blows kill some other person, however, the criminal is sentenced to retaliation for manslaughter and, in addition, he is sentenced to retaliation for committing crime on limbs except for the the slain’s limb harmed before the last crime.
    Keywords: interference of retaliation, interference of blood, moneys. Quasi, intentional crime, retaliation of limb, retaliation for maslaughter}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال