به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « م » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • بهروز افخمی*، زینب خسروی، مینا زکریا زاده دریاسری
  • مجید منصوری*
    در جغرافیای باستان شناسی ایران، شرق فارس، دره های فسا و داراب را در بر می گیرد. مطالعات باستان شناسی در این حوزه ابتدا با بررسی های گذرا و کاوش های شتابان استین در سال 1934 آغاز شد. چند دهه بعد، نخستین بررسی متمرکز در شرق فارس در سال های 72-1971 م. به دست میروشیجی انجام شد، اما مواد فرهنگی آن هیچ گاه بصورت جزیی مطالعه نشد. به همین دلیل، فرهنگ های پیش از تاریخ شرق فارس، مبهم و ناشناخته بود. بنابراین، به منظور درک تحولات فرهنگی این حوزه، ابتدا مواد بررسی میروشیجی بازبینی و مطالعه شد و سپس برای شناخت فرهنگ های هزاره های چهارم و سوم پ. م این منطقه، تپه وکیل آباد در دشت فسا کاوش گردید. ترکیب نتایج بررسی میروشیجی و کاوش مذکور، چارچوب مناسبی از پیش از تاریخ این منطقه ارایه داد. حوزه شرق فارس، پس از دوره بکون تا دوره کفتری، یک روند فرهنگی کمابیش محلی را تجربه می کند. سفال های محلی این بازه زمانی شامل وکیل آباد، ضحاک، جوزجان، رودبال و گلیان است. تحلیل الگوهای استقراری این حوزه بیان گر کاهش شمار استقرارها در دروه وکیل آباد/ لپویی و با شدت بیشتر در نیمه دوم هزاره چهارم و نیمه اول هزاره سوم پ. م است. این کاهش استقرارها شاید نشان دهنده تحول شیوه معیشت بخش بزرگی از جامعه، از کشاورزی به دام پروری بر پایه کوچ روی باشد. به نظر می رسد الگوهای استقراری پیش از تاریخ شرق فارس همانند حوضه رود کر بوده، اما در دوره بانش، حوضه رود کر در ارتباط با سرزمین پست شوشان به تحولات سیاسی و اجتماعی پیچیده ای دست یافت و شرق فارس به منطقه ای حاشیه ای با جمعیت یکجانشین محدود، تبدیل شد.
    کلید واژگان: شرق فارس, فسا و داراب, پیش از تاریخ فارس, هزاره های چهارم و سوم پ, م, تحولات فرهنگی}
    Majid Mansouri *
    The first archaeological work in east of Fars, conducted by Sir A. Stein in 1934. However, an intensive survey, directed by De Miroschedji, was carried out in this region in 1971-72. Unfortunately, the materials of this survey were not studied in detail. So, the prehistoric cultures of the Fasa and Darab valleys remained unclear. To comprehend the prehistoric cultural developments of the east of Fars, the Miroscedji’s survey collections were studied first and completed with a stratigraphical excavation at Tappeh Vakilabad. The combination of the results of the survey and excavation provided an appropriate framework for the prehistoric cultures. These results affirmed that the prehistoric cultures of the east of Fars were entirely indigenous after the Bakun period to the beginning of the Kaftari era. The pottery styles of this era (Bakun-Kaftari), are introduced as Vakilabad, Zahak, Jouzjan, Roudbal, and Galyan. Furthermore, the settlement pattern analysis shows a reduction in the number of settlements in the Vakilabad period and more intensely in the second half of the fourth and first half of the third millennium BC. This pattern may indicate a shift in the subsistence economy of the large part of the society from agriculture to animal husbandry. The fourth and third millennium BC settlement patterns of the east of Fars are almost similar to KRB. However, in the second half of the fourth and first half of the third millennium BC, the KRB reached a complicated political and social developments, but the east of Fars became a peripheral region with the limited settled population.
    Keywords: East of Fars, Fasa, Darab, Prehistoric of Fars, Fourth, Third millennium BC, Cultural developments}
  • محمود جمال الدین زنجانی، مسعود جهاندوست دالنجان*

    ماده (188) قانون مجازات اسلامی مصوب (1392)، شهادت بر شهادت را به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا برمی شمرد، لکن در تبصره (2) همین ماده، شهادت ثالثه مورد پذیرش قرار نگرفته است. این تبصره مطابق با فتوای مشهور فقهای امامیه است. عمده دلیل مشهور فقها، اجماع، تمسک به اصل، عدم شمولیت روایات وارد در موضوع شهادت بر شهادت و نیز یک روایت خاص در این زمینه است. لکن در مقابل این قول، تعدادی از فقهای معاصر قایل به اقوی بودن پذیرش شهادت ثالثه هستند. این گروه تمامی ادله مشهور را در اثبات مدعای خود رد می کنند و در مقام نظر، منکر جبران ضعف سند دلیل خاص به واسطه شهرت می شوند؛ بنابراین علت اختلاف رای این دسته با مشهور اشکال مبنایی است نه بنایی. در این نوشتار نویسندگان به بررسی ادله مشهور می پردازند و پس از مناقشه در تمامی ادله به این مطلب می رسند که حتی با فرض پذیرش نظریه علمی جبران ضعف سند به وسیله شهرت بازهم نمی توان قول مشهور را پذیرفت و قولشان دچار اشکال بنایی نیز می باشد. نویسندگان نشان می دهند که شمولیت ادله حجیت خبر واحد می تواند دلیل محکمی بر پذیرش شهادت بر شهادت فرع باشد. گفتنی است نظریه مزبور دارای کاربردی وسیع در بحث اثبات دعاوی است خصوصا در اموری مانند وقف خاص که پس از مردن بطون اولیه و رسیدن وقف به بطون متاخر، هیچ راهی برای اثبات وقف غیر از شهادت بر شهادت فرع وجود ندارد.

    کلید واژگان: شهادت, شهادت بر شهادت فرع, ماده (188) ق, م, ا, حجیت خبر واحد}
    Mahmood Jamaleddin Zanjani, Masoud Jahandoost Dalenjan *

    Article (188) of the Islamic Penal Code (1392), testifies to the testimony as one of the arguments for proving the claim, but in note (2) of this article, the testimony on the testimony of a third party is not accepted. This note is in accordance with the famous fatwa of the Imamieh jurisprudents. The main reason for the popularity of the jurists is the consensus, adherence to the principle, the non-inclusion of traditions on the subject of testimony on the testimony, as well as a specific narrative in this regard. Contrary to this promise, however, a number of contemporary jurists believe that the acceptance of third-party testimony is justified. The group rejects all the well-known arguments in support of their claim and, in their view, refuse to offset the weakness of the particular cause document by fame; In this article, the authors examine the famous arguments and argue throughout the argument that even if one accepts the scientific theory of documentary weakness compensation by fame, the famous quote can still be accepted and promises to have some form of construction. The authors suggest that the inclusion of a single news authority argument may be a strong reason for accepting testimony over subordinate testimony. It is worth noting that this theory has a wide application in the context of the affirmative action, especially in cases such as the special endowment that, after the initial abortive death and the endowment reaches the end, there is no way to prove the endowment other than the testimony of subordinate testimony.

    Keywords: Testimony, Testimony on Subsidiary Testimony, Article (188) of the IPC, The Validity of the Narrative}
  • جلیل قنواتی*، اسفندیار صفری

    در متون فقهی مکررا، به دو اصل صحت و فساد در معاملات استناد شده، بدون اینکه گستره و کاربرد این دو اصل، به صورت منضبط و مستدل روشن شود. این ابهام موجب شده که چارچوب و کارکرد های مواد 10 و 223 ق.م. نیز در متون حقوقی با هم خلط شود. برخلاف حقوق غرب، در حقوق اسلام اصل اولی در احکام وضعی معاملات چه در شبهات حکمی و چه در شبهات موضوعی، اصل فساد است، مگر اینکه دلیل معتبر شرعی و قانونی برخلاف آن موجود باشد. اصل صحت در شبهات موضوعی می تواند بر اصل فساد مقدم شود، ولی در شبهات حکمی نمی توان برای خروج از اصل فساد به اصل صحت تمسک نمود. با توجه به عرفی بودن موضوع معاملات در شبهات حکمی برای خروج از اصل فساد می توان پس از فحص و عدم ثبوت ادله مخالف به ادله عام و مطلق معاملات مثل اوفوا بالعقود تمسک کرد و صحت معامله را از طریق ادله لفظی مذکور اثبات نمود. بدیهی است صرفا پس از اثبات شرعیت و قانونی بودن یک قرارداد می توان مستند به ماده 10 ق.م. آن را نافذ دانست. این مشروعیت پس از فحص از دلایل و عدم ثبوت دلیل مخالف با استناد به دلیل خاص یا عام و مطلق ولو مبتنی بر سیره عقلایی اثبات می شود و صرف اراده افراد برای ایجاد مشروعیت کافی نیست. در این نوشتار با تبیین، تحلیل و نقد متون فقهی و حقوقی، به روشنی گستره اصل فساد و اصل صحت در قراردادها مشخص شده و به تبع، مجاری دقیق مواد 10 و 223 ق.م. نیز معین گشته است.

    کلید واژگان: اصل فساد, اصل صحت, شبهه حکمی, شبهه موضوعی, اصل آزادی قراردادی, ماده 223 ق, م, ماده 10 ق, م}
    Jalil Ghanavaty *, Esfandiyar Safari

    Jurisprudential texts have frequently referred the two principles of correctness and corruption in transactions without clarifying the scope and application of these two principles in a disciplined and lucid manner. This ambiguity has led to confusion of the framework and functions of Articles 10 and 223 Civil Code in legal texts. The principle of correctness in topical misgivings could be prioritized to the principle of corruption but one cab bot resort to the principle
    of correctness to exclude the principle of corruption. As the transactions in ruling doubts are custom-oriented, for excluding the corruption principle, one can investigate the opposing reasons to the general and absolute indications of transactions, for instance, the principle of fulfilling the contracts is resortable and the correctness of the transaction is proved through the afore-mentioned verbs reasons. Clearly, given the legitimacy and legality of a contract is proven, it is binding with reference to the article 10 of civil code. Such legitimacy is proven if the reasons are investigated and no opposing reasons are proven referring to a specific, general, or absolute reason, albeit it rests on intellectual’s conduct and the peoples’ intention to legitimize it is not sufficient. The present paper is to sate, analyze, and criticize legal and jurisprudential texts to determine the scope of these two principles of correctness and corruption. Consequently, the exact avenues of the articles 10 and 223 of civil code are determined.

    Keywords: The principle of Corruption, the Principle of correctness, rule doubt, topic doubt, contracts’ freedom principle, article 223 of civil code, note 10 of civil code}
  • Safronova Elena Yurievna*

    At first glance, the topos in the novel is painted in idyllic tones and represents a picture of the manor paradise. The poetics of the estate text presupposed a family idyll in the bosom of nature, the sentimentality of relations, sublime feelings, the cult of enlightenment, the worship of the elegant, aesthetic enlightenment of being. The main character, Colonel Rostanev, is "pure as a child, presuming all people to be angels", "beautiful by nature", "intelligent in heart"; his beloved Nastenka is "an angel, not a man". However, the arcade idyll, the gracious healing "paradisiacal" locus of a noble estate, first turns into a "Noah's ark", a "madhouse", a "bedlam," and then a hell by virtue of the despotism of the adoptive father, Foma Opiskin. This "pljugovenky <...> little man," a failed writer, stung by the "snake of literary vanity," "the accursed Foma" becomes the source of all evil. The topography of the paradise in the novel is constantly satirically turned over, the motives of temptation, fall, redemption, narratives of preaching and humility are ironically reduced. Even the universal happiness of the "returned paradise", when Foma Fomich allows the colonel to marry Nastenka, is created under the influence of alcoholic intoxication, the survivor in a benevolent mood turns into a "genius of goodness".

    Keywords: F.M. Dostoevsky}
  • مهناز شریفی*، عباس مترجم، علی‌اصغر بهاری، محمدرضا پژوهشی الموتی

    در دنیای امروز پخش بسیاری از فلزات سنگین در محیط زیست و واردشدن آنها به چرخه زنجیره غذایی، باعث آلودگی هایی شده است. به نظر می رسد در هزاره پنجم ق.م در منطقه کردستان، این مسئله موجب آلوده شدن برخی فرآورده های ساکنان شده باشد. بررسی های زمین شناسی منطقه کردستان نشان داده اند که غلظت بالای یون های فلزی، آب های سطحی و زیرزمینی را آلوده کرده است. کاوش های باستان شناسی تپه چهل امیران در بیجار کردستان طی سه فصل انجام شد. یکی از دستاوردهای کاوش این محوطه، استخوان های حیوانی بود که برای نخستین بار مورد آزمایش میزان آلودگی قرار گرفتند. این پژوهش با هدف تعیین میزان فلزات سنگین سرب و کادمیوم در نمونه استخوان های پیش از تاریخ و معاصر و همچنین بررسی وجود ارتباط در میزان این عناصر در نمونه های ارزیابی شده انجام شد. منطقه به دلیل کانسارهای فلزی قابلیت کشاورزی را ندارد و بخش عمده معیشت ساکنان براساس دامداری است. یکی از دلایل فروپاشی زیستگاه چهل امیران، نفوذ عناصر و فلزات سنگین به خاک منطقه بوده که این امر باعث نامرغوبی خاک منطقه شده و امکان کشاورزی گسترده را سلب کرده است. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی میزان فلزات موجود در استخوان حیوانات و مقایسه آن با نمونه هایی در همان منطقه انجام شد. این پژوهش برای نخستین بار آلودگی های زیست محیطی دوران هزاره پنجم را بررسی کرد.

    کلید واژگان: هزارۀ پنجم ق, م, آلودگی زیست‌محیطی, استخوان‌های حیوانی, سرب و کادمیوم}
    Mahnaz Sharifi*, Abbas Motarjem, Aliasghar Bahari, Mohammadreza Pajoohi Alamooti

    In today's world, the release of many heavy metals into the environment and their entry into the food chain has contaminated and the natural base of the mines and natural deposits of these metals has played a more important role in environmental pollution. It seems that in the prehistoric period (5th millennium BC) in the Kurdistan region, this type of contamination base has caused severe contamination in some products of prehistoric inhabitants. Geological surveys in the Kurdistan region have shown that high density of metal ions contaminate surface and groundwater and directly affect aquifers. This has caused of pollution and collapsed of environmental of the inhabitants of the fifth millennium. The archaeological excavations of Chehl Amiran Mound belonged to the 5th millennium BC in Kurdistan had done in 3 seasons, one of the achievements of excavations in Chehl Amiran Mound was the discovery of many animal bones in this habitat site, that were studied. The time of the establishment of this habitat based on Thermoluminescence tests goes back around 5,500 BC, which lasted until 1500 BC and then the site collapsed.In the chel amiran Habitat site, a large number of bone samples from various animals were found, from these samples, 21 bones belonging to different animals from the 5th millennium BC were tested. Also, a number of bone samples from contemporary cattle and sheep from the region were collected and they were evaluated for the comparison. It should be noted that these livestock had been fed freely from the vegetation grown in the same region. Samples were transferred to the laboratory independently after collection. The measurement of lead and cadmium values ​​of samples versus the standard was carried out by the Varian spectra AA220 atomic absorption (Australian fabrication). Recovery rate for each element was calculated by using the chemical Sample Reference LUTS-1 (NRCC) and was used to measure the elements separately. By using the standard solutions for each element the device was calibrated. The wavelengths were 217.0 nm and 228.8 nm, respectively, for readings the lead and cadmium. The findings of this study indicate that livestock in the chel amiran region were exposed to severe contamination with lead. The results of the samples of contemporary animals which living in the study area also confirmed that the contamination remains in the region. Therefore, the study of water, soil and plant resources of the excavated area is necessary to identify the origin of this contamination. In fact, it can be admitted that the main reason for this collapse is the presence of gypsum and copper deposits and possibly the presence of heavy and toxic metals in the ecosystem of the region. The poor soil of the region, and Proportional high elevation of the sea and the relative coldness of the climate, compare to other areas around, as well as the weakness of the pastures, are among the reasons for the unsteadiness of habitats during the prehistory time of the region. The area due to metal deposits does not have agricultural capability and the majority of livelihoods of residents based on livestock. It seems that one of the reasons for the collapse of the chel amiran habitat was the penetration of heavy metals and metals into the soil of the area, which has caused the soil to be poor, and damaged and had got the possibility of extensive agriculture. Therefore, after 1500 BC, the chelamiran habitat has collapsed forever and never even until present time been able to live in it. Therefore, with the assumption that despite the environmental stability and the gradual warming of the air and human access to domestication, Why, after the peak of the population of the Talvar Valley in the 5th millennium BC, suddenly the number of settlements was reduced and until the historical and Islamic periods never returning to the previous level, is a basic issue for a better understanding of the situation in this area. Thus, the destruction of the environment of the region by humans due to its double pressure could have caused such an occurrence .The present study was conducted to evaluate the levels of lead, arsenic and cadmium found in animal bones found in Talwar Dam in Bijar Township and compare it with contemporary samples obtained from domestic animals slaughtered in the same area, which seems that, environmental pollution has caused of population collapse in the Talvar Valley of Kurdistan Province.

    Keywords: 5th millennium BC, environmental pollution, animal bones, lead, cadmium}
  • سوده افتخاری *، سامان سیدی
    شهر سوخته یکی از وسیع ترین و مهم ترین محوطه های عصر مفرغ ایران است که در هزاره سوم ق.م نقش بسیار زیادی در پیشبرد مناسبات فرهنگی، مبادلات بازرگانی و تعاملات منطقه ای داشته است. طی کاوش های صورت گرفته، آثار متعددی از شهر سوخته شامل ظروف سفالی و سنگی، مهر و اثر آن، مهره های تزئینی، پارچه، زیورآلات، اشیای فلزی، پیکرک های گلین و سفالی و سنگی، اشیای چوبی و حصیری، ابزار بافندگی به دست آمده است. با توجه به آثار کشف شده و مقایسه آن ها با اشیای دیگر سایت های باستانی هم زمان، می توان ارتباط فرهنگی این شهر را با مناطق هم جوار - از دره سند تا میان رودان و مناطق خلیج فارس تا آسیای مرکزی- مستقیم و غیرمستقیم حتمی دانست. هدف پژوهش حاضر این بود تا با مطالعه نمونه های آثار کشف شده از این محوطه و مقایسه آن ها با سایر محوطه های هم عصر و هم جوار، میزان برهم کنش های فرهنگی آن ها را به منظور شناخت روند و حرکت جریان های فرهنگی مورد بررسی قرار دهد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که شهر سوخته، بیشترین تعاملات و برهم کنش های فرهنگی با سرزمین های هم مرز در شمال (بلوچستان و سیستان) و غرب را با توجه به موقعیت جغرافیایی اش داشته است. شهر سوخته به عنوان یک پایگاه دائمی و دارای مرکزیت، دارای تعاملات مختلفی با محوطه های شرقی خود یعنی دره سند، بلوچستان، دره هیلمند و همسایگان جنوبی (مانند ترکمنستان) و غرب خود (ایران و بین النهرین) بود و نقش واسطه را در وارد کردن سنگ لاجورد از بدخشان و سپس صدور آن به غرب و مراکز بین النهرین ایفا می کرد.
    کلید واژگان: شهر سوخته, هزاره سوم ق, م, روابط تجاری, تعاملات فرهنگی}
    Sudeh Eftekhri, Saman Seyedi
    The area of Shahr-e Sukhteh is one of the widest and most important settlements of the Bronze Age in Iran which played a significant role in enhancing the cultural interactions, commercial exchanges, and regional relationships in 3000 BC. The conducted archeological excavations at this site have yielded several artifacts such as ceramic and stonewares; seals and their impressions; decorative beads; cloth; jewelry; metal objects; mud, ceramic, and stone figures; wooden and wicker objects, and weaving tools. A careful study of the recovered objects and their comparison with those recovered at other contemporary ancient sites clearly demonstrates that this city had some direct or indirect cultural relationships with its neighboring regions from Indus Valley to Mesopotamia and from Persian Gulf regions to Central Asia. The present study was conducted to explore the extent of such cultural relationships in order to discover the process of cultural trends ofthat time through examining some of the recovered samples of this site and comparing them with some items found in other sites in the proximity of Shahr-e Sukhte in the same period. The findings of this study indicate that this settlement had established most of its cultural interactions and relationships with its northern (Baluchestan and Sistan) and western neighbors. As a permanent base, Shahr-e Sukhteh functioned as the center of different interactions with its neighbors in the east (Indus Valley, Baluchestan, and Helmand Valley), south (Turkmenistan), and the west (Iran and Mesopotamia). It also mediated in the process of importing Lapis Lazuli from Badakhshan and then exporting it to the West and Mesopotamian regions.
    Keywords: Shahr-e Sukhte, third Millennia BC, commercial relationships, culturalinteractions, adjacent regions}
  • احمد حاجی ده آبادی، اعظم مهدوی پور، طه زرگریان*
    صدمات متعدد می تواند ناشی از ضربه واحد یا ضربات متعدد باشد که در فرض سرایت و عدم سرایت از چهار فرض خارج نیست: 1. هیچ یک از صدمات سرایت نکند؛ 2. همه صدمات باهم سرایت کرده و منجر به جنایت جدید شوند؛ 3. برخی از صدمات سرایت کرده و موجب آسیب بزرگ تر گردند. و 4. برخی از صدمات سرایت کرده و موجب مرگ مجنی علیه گردند. قانون گذار در مقام وضع تعیین دیه فرض اول و دوم، همسو با مبانی فقهی به ترتیب حکم به تعدد دیات (538 ق.م.ا) و تداخل دیات (صدر بند «ب» 539 ق.م.ا) کرده است. همچنین چگونگی تعیین دیه در فرض سوم و چهارم، در ادامه بند «ب» ماده 539 ق.م.ا. بیان کرده است؛ هرچند حکم قانون گذار در مورد فرض سوم، مطابق با مبانی فقهی است، اما در مورد فرض چهارم با نقدهای جدی مواجه است. مقاله حاضر درصدد است، اصل مباحث را پیرامون فرض چهارم بر اساس تفکیک میان ضربه واحد و ضربات متعدد متوالی و غیرمتوالی طرح نماید و بر خلاف ماده قانونی اثبات کند که در فرض سرایت برخی از صدمات و مرگ مجنی علیه تنها دیه نفس لازم است و نیازی به محاسبه صدمات غیر مسری نیست؛ مگر در مواردی که ضربات متعدد با فاصله زمانی باشد.
    کلید واژگان: تداخل جنایات, سرایت, مرگ, ماده539 ق, م, ا}
    Ahmad Haji Dehabadi, A`Zam Mahdavipoor, Taha Zargarian *
    Different injuries could be the result of a single blow or various ones. Assuming such blows are contagious or non-contagious, no more than four assumptions would be conceivable. 1) None of the injuries are contagious. 2) All of the injuries are contagious and lead to a new crime. 3) Some of the injuries are contagious and could end in a more severe injury. 4) Some of the injuries are contagious and could end in the injured death. In line with jurisprudential principles and regarding the issue of blood money, the legislator has ruled to multiplicity of ransoms (article 538 of the Islamic Penal Code) and the interference of ransoms (on the clause B of article 538 of the Islamic Penal Code). Likewise, to enact the law for determining the method of the blood money in the assumed above-mentioned third and fourth assumptions has been stipulated in the continuation of clause B, article 539 as: " If death or amputation or any more severe injury are due to the contagion of some kind of injuries, the ransom of contagious injuries interfere with the whole body full ransom, or member ransom, or greater injury while the ransom for non-contagious injuries are calculated separately and thereupon the ruling is issued". Although, regarding the third assumption, the legislator's ruling is in accordance with jurisprudential principles, the legislator's law-making are criticized severely regarding the fourth assumption.  Using a descriptive-analytical method, the present paper is to investigate the issues regarding the fourth assumption based on separation of single blow and multiple ones, either successive or no-successive. The researchers prove that contrary to the related article, if some injuries are contagious and the inured dies, the whole body full ransom is merely required to be paid and there is no obligation to calculate non-contagious injuries, unless the blows are knocked repeatedly and in some intervals.
    Keywords: Crime interruption, contagion, Death, the article 539 of Islamic Penal Code}
  • بابک رفیعی علوی*

    این نوشتار می کوشد با تمرکز بر حفاظ هلالی شکل گونه ای از خنجرها و تغییر کارکرد این بخش در گذر زمان، تصویری جامع از حضور این گونه و نحوه تغییر شکل آن به دست دهد. قدیمی ترین نمونه های این گونه اغلب متعلق به نیمه هزاره دوم پ.م. هستند و بیشتر در دشت خوزستان یافت شده اند. با ورود به ربع پایانی هزاره دوم پ.م، با ظهور تغییراتی در شکل و کارکرد حفاظ هلالی شکل، بر تعداد این خنجرها افزوده می شود و در غرب و شمال فلات ایران گسترش می یابند. این گونه در آخرین دوره حضور خود در سده های نخستین هزاره اول پ.م و هم زمان با استفاده از فلز آهن در ساخت تیغه، دوباره تغییراتی را در کاربری حفاظ هلالی شکل خود پیدا می کنند. این نوشتار به بررسی دلایل تغییر در کاربری بخش هلالی شکل این خنجرها می پردازد و می کوشد این تغییرات را با تکیه بر مفهوم سبک و رابطه آن با کارکرد توضیح دهد. در پایان، گسترش زمانی و مکانی این گونه مورد بحث قرار می گیرد و کوشیده می شود الگویی معنی دار از این پراکنش ترسیم شود.

    کلید واژگان: خنجرهای با حفاظ دسته هلالی, نیمه دوم هزاره دوم و سده های نخستین هزاره اول پ, م, دشت خوزستان و نیمه غربی و شمالی فلات ایران, سبک و کارکرد}
    Babak Rafiei Alavi*

    The crescent-shaped guard daggers are known in Iran from the middle of the 2nd millennium to the first centuries of the 1st millennium BCE. They first appeared in the mid-2nd millennium and have mostly been discovered from Elamite sites in the Khuzestan Plain. Their presence continued through the last quarter of the 2nd millennium and expanded over a wide geographical area, from north and northwest of the Iranian Plateau to the south of the Persian Gulf. By the first centuries of the 1st millennium, the geographical extent of the daggers was again limited, this time chiefly to northwest Iran.The guard on these daggers alternate between a functional and non-functional attribute through time. In the first phase, it had a functional role that changed to a decorative one in the second phase, and with the gradual development of iron blade in the third phase, the guard transformed back to its functional trait.By looking at the crescent-shaped guard as a technological style that reflects both technological changes and cultural traditions, this article attempts to understand the temporal and spatial distribution of the daggers, and to examine social aspects of the style such as imitation, communication and social boundaries.

    Keywords: Daggers, Middle Elamite, Late Bronze Age, Iron Age, Khuzestan plain, Style, Function}
  • داود نوجوان، علیه محمدزاده
    قواعد فعلی حاکم بر ازدواج کودک در قانون مدنی از چالش های حقوقی و غیر حقوقی  رنج می برد که لازم است با بهره گیری از یافته های حقوقی و غیر حقوقی نوین، مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرند. این مقاله، نمونه هایی از چالش های حقوقی آن را شناسایی کرده است. از نظر نگارندگان، تا پیش از اصلاح این قواعد، اخلاقا مکلفیم ماده 1041 ق.م. را اینگونه تفسیر کنیم که اصل بر عدم جواز انتخاب همسر برای کودک است، مگر اینکه وجدان دادرس قانع شود که ازدواج به مصلحت وی است. در اثبات نیز اصل بر این است که ازدواج به مصلحت کودک نیست. آنچه گفته شد، پیشنهادی است برای اینکه تا قبل از اصلاح این قواعد، حقوق طبیعی کودک کمتر نقض شود.
    کلید واژگان: ازدواج کودک, الزام های اخلاقی, حقوق کودک, چالش های ق, م}
  • نوید صالح وند، آرمان شیشه گر email، مسلم جعفری زاده، بهمن فیروزمندی شیره جین
    در کاوش های «ال-اونتش-نپیریش» (محوطه ی مشهور به «چغازنبیل»)، لوله های شیشه ای به دست آمده که تاکنون تحقیق جامعی درباره ی آن ها در قالب یک مقاله تحقیقی صورت نگرفته است. این لوله ها به عنوان یکی از قدیمی ترین شیشه های ایران و درواقع به عنوان عنصری تزیینی در قاب های درهای چوبی دو لنگه ی برخی از نیایشگاه های زیگورات چغازنبیل جای گرفته بوده ݠند. لوله ها از شیشه ی نیمه شفاف ساخته شده و درون برخی از آن ها قالب های میله ای از جنس مفرغ هویدا، کشف شده است، از این نوع لوله ها تنها از در زیگورات چغازنبیل پیدا شده است. هدف اصلی این مقاله، آشنایی با هنر شیشه گری در دوره ی عیلام میانه و به خصوص این شیشه ها است. در ابتدای این پژوهش، باید به چند پرسش اساسی پرداخت؛ نخست، این که نمونه های مذکور، آیا نمونه های مشابهی داشته اند؟ و چگونگی راه یابی آن ها در موزه های دنیا به چه شکل بوده است؟ و پرسش هایی در مبحث آنالیز مواد که این شیشه ها از چه موادی ساخته شده است؟ و عامل اصلی رنگ نمونه ی آزمایشی چه بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش ها از دو روش کتابخانه ای و مطالعات آزمایشگاهی استفاده گردیده، و نهایتا نتایج حاصله از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که در تهیه ی این شیشه از مقدار مناسبی سیلیس به عنوان ماده ی اصلی و از خاکستر گیاهان به عنوان مواد گدازه آور و موادی نیز به عنوان عامل ایجاد رنگ آبی مورد استفاده قرار گرفته است.
    کلید واژگان: چغازنبیل, لوله های شیشه ای, سده ی 13 ق, م, (عیلام میانی), فلئورسانس پرتو مجهول}
    navid salehvand, Arman Shishegar *, bahman firoozmandi shireh jin
    In exploration of Al-Untash-Napirisha (The Site known as Chogha Zanbil) tubular glass rods were found, in which so far there has not been any comprehensive research about them in form of an investigational article and only constituent elements of a few pieces which had been entered the Corning Museum of Glass in New York where they were analised and determined. In the excavation done by Roland de Mecquenem and Michaleon, between 1935-1939 AD and 1946 AD in this site, many tubular glass rods had been discovered which weight almost 100 kg. In the description of these findings, it was assumed that they were long glass beads with length of 20 to 28 cm. in dark blue and white or amber that in some of them bronze rods remained. Although these tubular glass were found in the entrances of buildings so-called North-eastern, they could not understand what they were being used for .Along with these tubular glass rods, copper sheet had also been found which were identified as part of these doors. After World War II, between 1951 to 1962,the continuation of excavations done by a French group in Ziggurat by Roman Ghirshman, fragment wooden doors had been discovered that in some of them,there were bronze rods. In most of the temples in the holy site, which included a square area in the center of the city, these kinds of tubular glass were found. In the temple of mother-goddess Pinikir, the first temple of the eastern group of the holy site, these tubular glasses were inserted in the wooden double doors. The wooden double doors of the Ada and Shala temple were the second and the temple of Shimut and Belt-ali were the third of this group, which also were decorated with these tubular glass. The temple of Nepratep, which included four small temples wereisolated from the rest. Each of these small temples had a wooden double door in length of 2.2mwhich were gateways. These tubular glass rods were inserted in wooden double doors of some temples and Chogha Zanbil ziggurat. These tubular glass rods were made from translucent glass and most of them are in dark bluish purple colour, which a wide strip of white glass was twisted around each of them. In this article after a brief introduction about king Al-Untash-Napirisha, a broad explanation was presented about how the mentioned tubular glass rods were found and the samples are currently being held in some of the museumes around the world. With development of human knowledge today and the engineering science applied to archeology, a discipline referred to as archaeometry has been formed The results of the analysing a single sample kept in storages of Susa Castle by conducting fluorescence x-ray method in laboratory of faculty of science in Tarbiat Modarres University, in comparison with the results of this same analysis on four samples that had been done in Corning Museum of Glass is being reflect. Manganese oxide is the oldest element in glass compounds, which in Egypt, Mesopotamia and Elam in the middle of second millennium B.C. was used to make glass by adding four other elements, magnesium, potassium, antimony and lead oxides to silica (in form of sand), the common batch of glass. The high manganese batch produce blue and purple to black colour glass, reversely reducing amount of manganese decolourized glass products. Chemical analysis of many samples of revealed dates and sites of founded objects approve the presence of mentioned oxides with almost the same amount. The examination of these tubular glass rods samples show that in their making also these elements were used.
    Keywords: Chogha Zanbil, tubular glass rods, 13th century B.C.(Middle Elamite period), fluorescence x-ray}
  • ولی جهانی *، الیاس بابایف
    معماری هزاره های دوم و اول ق. م. در استان گیلان، موضوع مطالعه بسیاری از پژوهش های میدانی اخیر بوده و اطلاعات خوبی از وضعیت مساکن مردم گیلان در این ادوار به دست آمده است. در این مقاله ضمن معرفی مختصر محوطه های استقراری از پیش شناخته شده مربوط به بازه زمانی فوق، شامل پیلاقلعه و کلورز در رودبار و سردخونی پشت در تالش، به معرفی شاخصه های بقایای معماری مکشوفه از پژوهش های میدانی در سه محوطه اسکولک رودبار، کافرستان دیلمان و مجموعه تاریخی لیارسنگ بن املش پرداخته ایم. با توجه به یافته های سفالی و گاه نگاری نسبی، سه محوطه فوق دارای شواهد معماری دائمی و نیمه دائمی از اواسط هزاره دوم ق. م. تا اواخر هزاره اول ق. م. (دوره مفرغ متاخر تا دوره پارتی) هستند؛ مهم ترین ویژگی معماری و استقراری در این محوطه ها در هزاره دوم و اول ق. م. عبارت است از: بناهایی با پی سنگی و گاه فاقد پی، دیوارهای سنگی و خشتی، چینش دیوار با ملاط گل به صورت خشکه چین، فضای راست گوشه دارای چفت وبست در زوایا اما به دوراز رعایت تناسبات هندسی، مصطبه سازی، کف سازی به روش کوبیدن و سوزاندن به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت، استفاده از تیرهای چوبی به عنوان ستون یا پوشش سقف و تعبیه سازه های حرارتی در بخش داخلی فضاهای مسکونی.
    کلید واژگان: جنوب غرب دریای کاسپی, گیلان, هزاره دوم و اول ق, م, محوطه های استقراری, شاخصه های معماری}
    vali Jahani*, alyas babayof
    Attention to the Architecture of the second and first millennium B.C. in Guilan, province is the subject of the many recent field works and studies, provided information on the situation of the residents of Gilan in this period. In this paper, we try to make a brief introduction about settlement sites such as Pilla Qale, Kaluraz in Roudbar and Sardkhoonipesht in Talish areas. We introduce the characteristics of the architectural remains found from new excavated sites in Guilan, including Oskulak in Roudbar, Kafarestan of Dailaman and Liarsangbon complex in Amlash which are belonged to the second and first millennium B.C. According to comparative studies on pottery and relative chronology presented, these three sites have had evidences of permanent and semi-permanent architecture from the mid second millennium to the late first millennium B.C. The most important properties of settlements and architectural structures of these sites in the second and first millennium B.C. were included as: building with or sometimes without foundation, using stone and sometimes mud in the construction of walls, ordering wall with or sometimes without mud mortar, the rectangular living spaces with fastening at the angles but far from proportionality geometric, making platforms for establishing the settlements, flooring with trampling or burning method in order to prevent moisture penetration, using wooden beams as columns or roof covering and fitting thermal structures in the interior of residential spaces.
    Keywords: Southwest of Caspian Sea_Guilan_Second & First millennium B.C_Settlement Sites_Architecture properties}
  • مجتبی رضایی سرچقا
    با پایان یافتن جنگ جهانی اول، تغییرات عمده یی در چشم انداز سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سواحل شمالی خلیج فارس یعنی ایران پدید آمد. نوشتار حاضر این تغییرات را بررسی کرده و سیمای جدیدی از این سواحل را ترسیم میکند. با خروج روسیه از جنگ بواسطه وقوع انقلاب، شکست آلمان و اضمحلال عثمانی باعث شد که انگلیس بصورت قدرت غالب در منطقه ظاهر شود و بمحض خالی دیدن میدان از رقیب بسرعت درصدد برآید تا با انعقاد قراردادی موسوم به قرارداد 1919.م با ایران دست به نوسازی ساختار اداری و مالی و نظامی ایران زند البته این قرارداد با شکست مواجه شد، زیرا با مخالفت عوامل داخلی و خارجی روبرو گشت.ایران نیز کمی قبل از اتمام جنگ در صدد بود تا با تدارک هیئتی برای اعزام به کنفرانس صلح پاریس از قافله عقب نماند که البته تلاشهای این هیئت اعزامی برغم حضور در کنفرانس صلح به جایی نرسید و نتوانستند در مذاکرات صلح شرکت نمایند. از سوی دیگر در خلیج فارس و سواحل آن، تبعات جنگ بصورت رکود اقتصادی و مهاجرت عده کثیری از تجار و بازرگانان سواحل شمالی به سواحل جنوبی خلیج فارس و قحطی و کمبود مواد غذایی نمود پیدا کرد که این امر به همراه استخراج نفت تغییرات بنیادینی را در کانونهای اجتماعی و اقتصادی سواحل خلیج فارس پدید آورد.
    کلید واژگان: خلیج فارس, ایران, انگلیس, قرارداد 1919, م, کنفرانس صلح پاریس, جنگ جهانی اول}
    Mojtaba Rezaiee Sarchogha
    At the end of World War I, some major changes occurred in the political, economic, and social perspectives of the northern coasts of the Persian Gulf in Iran. The present paper examines such changes and portrays a new image of these coasts. Russia’s withdrawalfrom the First World War due to the 1917 Revolution, Germany’s defeat, and annihilation of the Ottoman Empire resulted in England’s rising as the supreme power in the region. Immediately after witnessing the scene free of its rivals, the British government decided to sign a treaty, known as the 1919 agreement, in order to gain control of the administrative, financial, and military affairs of Iran. However, this agreement failed due to massiveopposition from both the Iranian Parliament and foreign countries. Shortly before the end of the War, in order not to lag behind the victorious countries, Iran decided to participate in peace negotiations by dispatching a group of delegates to The Paris Peace Conference, 1919. Nevertheless, the efforts of the delegation were not successful and, despite their presence in the Conference, they could not participate in the negotiations. On the other hand, in the Persian Gulf region and its coasts, the repercussions of war showed themselves in the form of economic recession, the emigration of a great number of the tradesmen and businessmen of the northern coasts to the southern coasts of the Persian Gulf, and the shortage of food. Such devastating conditions, alongside oil extraction, led to a number of fundamental changes in the social and economic centers of Persian Gulf coasts.
    Keywords: Persian Gulf, Iran, England, Anglo-Persian Agreement, Paris Peace Conference (1919), World War I}
  • رضا ستوده *
    پیوند عضو جانی و مجنی علیه در قصاص فرض های مختلفی دارد که تمامی آن ها در اقوال فقها نقض و ابرام شده اند. قانون گذار در مواد 445 و 446 قانون مجازات اسلامی جدید در مقایسه با قانون سابق تغییراتی در این باره اعمال کرده است. اطلاق ماده 445 این قانون، جواز پیوند عضو بعد از قصاص را تداعی می کند و ماده 446، پیوند عضو قبل از قصاص به دست مجنی علیه را مانع از استیفای قصاص نمی داند. این در حالی است که موضوع هر دو ماده در فقه مورد مناقشه است و قائلین به عدم جواز پیوند عضو بعد از قصاص و قائلین به سقوط حق قصاص با پیوند عضو توسط مجنی علیه قبل از قصاص به روایت اسحاق بن عمار و آیه 45 سوره مائده استدلال کرده و «ابانه علی الدوام» را در قصاص شرط دانسته اند. در مقابل، قائلین به مانع نبودن پیوند از استیفای قصاص، ضمن ضعیف شمردن روایت اسحاق، علت ثبوت قصاص را قطع عضو می دانند و دلیلی بر سقوط قصاص نمی بینند.
    در این نوشتار با بیان حکم تکلیفی پیوند عضو که قانون گذار فرض را بر جواز آن گرفته است، ادله قائلین به فروض مختلف را بیان می کنیم. ضمن نقد ادله، قول صواب را، جایز نبودن پیوند عضو بعد از قصاص و مانع بودن پیوند عضو قبل از قصاص برای استیفای قصاص دانسته ایم.
    کلید واژگان: پيوند عضو, قصاص عضو, ابانه علي الدوام, مانع قصاص, مواد 445 و 446 ق, م, ا جديد}
  • بابک شیخ بیکلو اسلام*، احمد چایچی امیرخیز، حمیدرضا ولی پور

    رفتارها و شیوه زندگی انسان بستگی مستقیمی به وضعیت محیط زیست او دارد. در عصر هولوسن تغییرات اقلیمی ناگهانی و شدیدی رخ داده اند که این رویدادها بر روند تطور فرهنگی، نظام معیشتی جوامع، تغییرات جمعیتی و پراکندگی استقرارهای انسانی تاثیر گذاشته اند. بررسی های دیرین اقلیم شناختی نشان می دهند که در نیمه دوم هزاره هفتم ق. م. طی یک رویداد اقلیمی سرد و خشک شدید، با اوجی در حدود 6200 ق. م. شرایط اسکان، به خصوص در بعضی مناطق نیمکره شمالی، به طور قابل ملاحظه ای دچار اختلال گردید. پس از این دوره، دمای هوا شدیدا افزایش یافت و از اوایل هزاره ششم ق. م. اقلیم گرم و خشک حاکم شد. از ربع دوم هزاره ششم ق. م. به تدریج بر میزان رطوبت افزوده و از گرمای هوا کاسته شد، به طوری که از اوایل نیمه دوم هزاره ششم ق. م. شرایط اقلیمی مساعدتری برای انجام فعالیت های کشاورزی به وجود آمد. شواهد نخستین استقرارهای انسانی در منطقه فرهنگی شمال ایران مرکزی که به دو بخش شرقی (نیمه غربی حوضه آبریز کویر مرکزی) و غربی (حوضه آبریز دریاچه نمک) تقسیم می شود، عمدتا به آغاز هزاره ششم ق. م. می رسد. به دلیل کمبود آثار معماری از نیمه اول هزاره ششم ق. م. در این منطقه احتمال می رود که استقرارهای انسانی به صورت نیمه یکجانشین بوده اند. از حدود 5400 ق. م. استقرارهای یکجانشین-کشاورز با معماری، نظیر تپه پردیس، تپه معین آباد، تپه زاغه، یان تپه ازبکی و تپه چشمه علی ظاهر شدند و به تدریج بر تعدادشان افزوده شد. در اوایل هزاره پنجم ق. م. یک تغییر اقلیمی گرم و خشک موجب فترت و یا افول استقرارهای این منطقه گردید. بنابراین زمان پیدایش و شکوفایی نخستین استقرارهای شمال ایران مرکزی وابسته به شرایط اقلیمی بوده است و در دوره ای معتدل و مرطوب بین دو دوره خشکسالی قرار می گیرد.

    کلید واژگان: هولوسن میانه, تغییر اقلیم, رویداد 6200 ق, م, _ هزاره ششم ق, م, _ شمال ایران مرکزی}
    Babak Shaikh Baikloo Islam*, Ahmad Chaychi Amirkhiz, Hamid Reza Valipour

    In the Holocene, there has been a sudden and severe climate change that has affected the process of cultural evolution, subsistence system, demographic change, and the pattern of the distribution of human settlements. Palaeoclimatological studies show that in the second half of the 7th millennium BC, during a cold and dry climatic event, with a peak of about 6200 BC, the settlement conditions, in particular in some parts of the Northern hemisphere, were significantly disturbed. After this period, the air temperature rose sharply and replaced the warm and dry climate from the beginning of the 6th millennium BC. From the second quarter of the 6th millennium BC, gradually, the amount of humidity increased and the air temperature decreased, so that from the beginning of the second half of the 6th millennium BC, more favorable climate conditions were created for agricultural activities. The early evidence of the human settlements in the North of Central Iran region mainly belongs to the beginning of the sixth millennium BC. Due to the lack of architectural evidence from the first half of the 6th millennium BC in this region, human societies were probably semi-sedentary. From about 5400 BC, sedentary-farmer settlements with architecture were established and gradually their number increased. In the early 5th millennium BC, a warm and dry climatic change caused the interregnum/collapse of the settlements in the region. Therefore, the time of the genesis and prosperity of the early settlements in the North of Central Iran was related to the climatic conditions and occurred in an appropriate climate period between two dry periods.

    Keywords: The Mid-Holocene, Climate Change, 6200 BC Event, 6th Millennium BC, The North of Central Iran}
  • مهناز شریفی، عباس مترجم *

    تپه قشلاق یکی از معدود محوطه های استقراری دوره روستانشینی قدیم در دره تالوار شهرستان بیجار مربوط به هزاره پنجم ق. م. است که با توجه به آزمایشات تاریخ گذاری به روش تابش گرما از تاریخ 5500 ق. م. لغایت 3600ق. م. بدون وقفه مورد سکونت بوده است. انجام سه فصل کاوش باستان شناختی این محوطه، اطلاعات ارزنده ای درخصوص وضعیت فرهنگی و باستان شناسی منطقه در اختیار ما قرار داد. شواهد باستان شناسی روستای کهن قشلاق نشان داد که بافت معماری به لحاظ کالبدی شامل اتاق های کوچک متمرکز و مشرف به حیاط مرکزی هستند که با توجه به یافته های منقول می توان کارکرد آشپزخانه ای، انباری و نشیمن را برای آن ها تشخیص داد. ورودی های اصلی به سمت جنوب غربی (آفتاب گیر) باز می شوند. در اتصال دیوارها در کنج ها از روش قفل و بست استفاده شده و در ارتفاع باقیمانده از بناها هیچ گونه نشانه ای از ترک ناشی از تفاوت بار وارده در کنج ها دیده نمی شود. با توجه به اینکه دره تالوار بیجار در گذرگاه بینابینی شمال غرب ایران و زاگرس مرکزی قرار گرفته، لذا نوعی تعامل روش و سازه ای از هزاره پنجم و چهارم ق. م. شمال غرب ایران مانند حاجی فیروز و دالما و همچنین ویژگی های بومی و محلی و تاثیرات فرهنگ های هم زمان در محوطه هایی مانند سه گابی و گودین در شرق زاگرس مرکزی در بافت آن وجود دارد. از لحاظ روش، این پژوهش متکی بر داده های نویافته از کاوش های میدانی باستان شناسی و سپس مطالعه و مقایسه با بافت های معماری شناخته شده هم زمان در مناطق پیرامونی استوار است. همچنین در برخی موارد به نشانه های معماری سنتی روستایی در محل نیز استناد شده است. در مجموع مشخص شده که معماری اولیه این منطقه به عنوان یک عنصر فرهنگی هنری از ارتباطات فرامنطقه ای، ویژگی های بومی و فناوری های نوآورانه ترکیب یافته است.

    کلید واژگان: دوره روستانشینی, معماری هزاره پنجم ق, م, _ مصالح بوم آورد, تپه قشلاق}
    Mahnaz Sharifi, Abbas Motarjem*

    Archaeological excavations Tepe Gheshlagh have been helpful in understanding Chalcolithic sites in the high region separating the East Central Zagros and the Southern Lake Urmia Basin. Though cultural interface between the two regions was alluded to in the earlier publications, nothing was known of the existence of intermediate sites between them. Tepe Gheshlagh is a site at the center of Talvar valley that as a natural corridor serves to bring the concerned regions into closer contact, and its archaeological data will contribute to reconstruction of interactions of the regions in the Chalcolithic period. The Tepe Gheshlagh is one of the few settlements of the ancient villagers in the Talvar valley of the Bijar City, dating back to the fifth millennium BC (Ancient, Middle, and Late Chalcolithic period) which according to the Thermoluminescence tests it has been settlement form 5500 BC to 3600 BC without any interruption. Performing three seasons of archaeological excavations in this site provides us valuable information about the cultural and archaeological conditions of the region. This site have around one hectare, and during the settlement is formed ancient deposit more than 14 meters.

    Keywords: Tepe Gheshlagh, Village Period, Architecture of Fifth Millennium BC, Native Material}
  • سید نصرالله محبوبی، طه زرگریان، یوسف فاطمی نیا
    قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 طی ماده 282 مقرر کرده است: «حد محاربه یکی از چهار مجازات ذیل است: الف. اعدام؛ ب. صلب؛ پ. قطع دست راست و پای چپ؛ ت. نفی بلد». سپس در ماده 283 همان قانون، برپایه یکی از دو دیدگاه فقهی موجود در این زمینه (دیدگاه تخییر) اعلام کرده است: «انتخاب هریک از امور چهارگانه مذکور در ماده 282 به اختیار قاضی است». قاضی براساس ماده 283 اختیار مطلق دارد که هریک از مجازات های موجود در ماده 282 را در حق محارب انتخاب نماید. باوجود این، وضع ماده 283 مبنی بر تفویض اختیار مطلق انتخاب مجازات به قاضی علاوه بر اینکه صحیح ترین دیدگاه فقهی در این باره نیست، با نقدهای جدی مانند تعارض با فلسفه تشریع حدود الهی و رعایت نشدن اصل تناسب جرم با مجازات روبه روست؛ همچنین سبب جلوگیری از ایجاد وحدت رویه قضایی نیز می شود. در مقابل «دیدگاه تخییر»، دیدگاه فقهی دیگری با عنوان «دیدگاه ترتیب» موجود است که علاوه بر وجود شاخص اصل عدالت محوری در دیدگاه ترتیب، هیچ یک از نقدهای «دیدگاه تخییر» در آن وجود ندارد. پژوهش پیش رو، برپایه ارزیابی ادله به روش توصیفی تحلیلی، در نهایت، رعایت ترتیب در مجازات را امری لازم می داند و از این رهگذر ماده 283 را نقد می کند و پیشنهاد اصلاح آن را ارائه می دهد.
    کلید واژگان: محارب, مجازات, مقام بیان, ماده 283 ق, م, ا}
    Sayed Nasrollah Mahboubi, Taha Zargarian, Usouf Fateminia
    The legislator in Article 282 of the Islamic Penal Code, which was approved in 2003, has enacted that: "the penalty for Moharebeh (the war against Allah) is one of the four following punishments". a. Execution b. crucifixion c. the cutting of the right hand and the left foot d. exile from the land. Then, in Article 283 of the same law, according to one of the two jurisprudential perspectives (Takheer view; which is the freedom to choose one punishment over others) in this view has stated: "The choice in each of the four aforementioned cases in Article 282 is at the discretion of the judge". The judge, in accordance with Article 283, has the absolute power to choose any of the punishments provided in Article 282 for the Mohareb. the legislation of article 283 based on the delegation of absolute power for choosing the punishment to the judge, not only is not the most acceptable jurisprudential view in this regard, but also It has faced serious criticisms such as having conflict with philosophy of legislation for divine punishments and not observing the principle " the proportionality of crime and punishment". It also prevents the unification of the judicial precedent. In contrast to the " Takheer view ", there is another jurisprudential view, called "Tartib (choosing one of the punishments in order)", which, not only it has an index of "the principle of perceived justice in the order view", but it does not have the criticisms in the " Takheer view ". Finally, the current paper calls it necessary to observe the order in punishment, based on the descriptive-analytic method of evaluating reasons and, therefore, it criticizes Article 283 and proposes to amend it.
    Keywords: Mohareb, punishment, explanation, Article 283 of the Islamic Penal Code}
  • کامیار عبدی *، شادی گنجی
    بررسی ساختار سیاسی- اجتماعی جوامع در دوره آغاز شهرنشینی یکی از موضوعاتی است که در دهه های اخیر ذهن باستان شناسان را به خود مشغول کرده است. بررسی این موضوع با رویکردهای گوناگون منجر به استفاده از روش ها، تقسیم بندی ها و اصطلاحات متفاوت شده که در ده ها مقاله و کتاب مطرح و به بحث گذاشته شده اند. توجه به سازوکارهای حکومتی، اقتصاد سیاسی و رابطه قدرت در چنین جوامعی مباحثی چون وظایف شخص/ اشخاص برتر، فرمانروا، گروه های اشرافی و رابطه شان با یکدیگر را پیش می کشد. از بطن چنین مباحثی است که موضوعاتی چون ماهیت و کارکرد سلسله مراتب عمودی و سلسله مراتب افقی در جامعه مطرح می شود. استفاده از رویکردهایی ایستا و تک راستا در بررسی جوامع پیچیده باعث شده برخی از پژوهشگران برای شناخت و معرفی ساختار سیاسی- اجتماعی این جوامع از الگوهای مشخص و از پیش تعریف شده استفاده کنند و تفاوت هایی را که می تواند بین آنها وجود داشته باشد نادیده بگیرند. شهر سوخته در هزاره سوم پ.م. یکی از جوامعی است که ساختار سیاسی- اجتماعی آن با ساختارهای از پیش تعریف شده برای جوامع پیچیده هم زمان همخوانی ندارد. بر همین اساس در این مقاله سعی نموده ایم با بررسی متغیرهایی چون معماری، تدفین، آلات و ادوات اداری و الگوی پراکندگی محوطه ها، با شناخت بخش های اثرپذیرتر از ساختار سیاسی- اجتماعی، تصویری را از رابطه قدرت و نحوه اداره این جوامع بازسازی کنیم.
    کلید واژگان: ساختار سیاسی- اجتماعی, شهر سوخته, هزاره سوم پ, م, _ سلسله مراتب عمودی-افقی}
    Kamyar Abdi *
    The study of complex societies between prehistoric archaeologists is in the basins of attraction, these years. Approach to this issue with different attitudes has been led to variety of methods, classifications and terms stated in tens of articles, books and speeches. When archaeologist speak about sociocultural complexity usually rank societies on the scales of complexity. Power relation and political economy in complex societies have discussed the position of nobles, king or rulers and through these discussions are born consepts such as hiararchy and heterarchy.
    Referring to predefined models, In Study of sociopolitical structure of archaic societies doesn’t allow researchers to see the differences between societies. Based on evidences that we will mention, Shahr-i Sokhta is one of those societies that in 3rd millennium BC, is different in form and organization from synchronic societies. In this article, we will pay our attention to evidences such as architecture, burials, administration artifacts and Settlement pattern influenced by sociopolitical structure in Shahr-i Sokhta, to understand what kind of power relation and sociopolitical structure belongs to this society and whether they were organized by a ruler or nobles.
    Keywords: Sociopolitical structure, Shahr-i Sokhta, 3rd millennium BC, hierarchy, heterarchy}
  • بیژن حاجی عزیزی، نگین غلامی *
    تقسیم ارث بین وراث متوفی، امری است که هر یک از ادیان مختلف الهی در خصوص آن احکام و قواعد خاص خود را دارند. در قوانین کشور ایران نیز در راستای احترام به پیروان ادیان الهی، قواعد ارث آنها در خصوص پیروانشان به رسمیت شناخته شده است. اما مشکل اصلی در جایی است که در بین وراث متوفای غیر مسلمان ایرانی پیرو یکی از این ادیان الهی، ورثه مسلمان هم وجود داشته باشد. در این صورت، از طرفی طبق ماده 881 مکرر ق.م. و برابر قواعد اسلامی، صرف نظر از آئین متوفی، وارث مسلمان، حاجب وراث غیر مسلمان است و تمامی ارث به وارث مسلمان داده می شود. از سوی دیگر، طبق قوانین خاص دیگر، ملاک تقسیم ارث، آئین متوفی است؛ از اینرو مسلمان یا غیر مسلمان بودن وارث نباید تاثیری در چگونگی تقسیم ارث داشته باشد. با تحلیل ارتباط بین قوانین، نگارندگان قائل به حکومت قوانین خاص، و نه ماده 881 مکرر بر این موضوع هستند.
    کلید واژگان: کفر, ماده 881 مکرر ق, م, قانون رسیدگی به دعاوی مطروحه راجع به احوال شخصیه و تعلیمات دینی ایرانیان زرتشتی, کلیمی مسیحی, تعارض قوانین}
    Bizhan Haji Azizi, Negin Gholami *
    There are different laws and rules governing the distribution of an estate among heirs in different religions. Respecting the followers of divine religions, the Iranian law recognizes their respective rules of inheritance. Problems can arise, however, when there are Muslim inheritors among the heirs of a non-Muslim Iranian adhering to one of these recognized religions. Under such circumstances, on the one hand, Article 881 (bis) of the Iranian Civil Code and the Islamic laws stipulate that regardless of the religion of the deceased, the Muslim heir disinherits the non-Muslim heirs and is, thus, the sole heir. On the other hand, there are Special Laws holding that the frame of reference for distribution of inheritance is the religion of the deceased. Therefore, whether the heirs are Muslim or not should have no effects on the division of the inheritance. The author analyzes the relations of the laws, and argues that Special Laws have primacy over Article 881 (bis) of the Iranian Civil Code.
    Keywords: heresy, Article 881 (bis), Iranian Civil Code, Law for Hearing Lawsuits on Personal Matters, Religious Issues of Zoroastrian, Jewish, Christian Iranians, conflict of laws}
  • سید احمد میرخلیلی *، عباس کلانتری خلیل آباد، محمد نظری ندوشن
    بنا بر نظر مشهور فقهای امامیه، مجازات فاعل لواط اعدام است و احصان یا عدم احصان وی تاثیری در این مجازات ندارد. برخی از فقها مانند محقق خوئی، در مجازات فاعل لواط قائل به تفصیل شده اند. به نظر ایشان، مجازات فاعل در صورت محصن بودن، قتل یا رجم است و کیفر فاعل غیر محصن - اگر عمل وی همراه با عنف و اکراه نباشد- صد تازیانه است. ماده 234 ق.م.ا. مصوب 1392 همین نظر را برگزیده است. در این تحقیق، اقدام قانونگذار را از دو جهت مورد نقد قرار داده ایم: نخست این که روایات مستند نظر محقق خوئی، به خاطر اعراض مشهور فقها از عمل به آنها ضعیف شمرده می شوند و در واقع تنها بر اساس مبنای اصولی خاص ایشان که اعراض مشهور را موجب وهن روایت نمی دانند ممکن است به این روایات عمل شود. دیگر این که با ذکر مثال هایی از قانون مجازات اسلامی، ثابت کرده‏ایم که قانونگذار این مبنای اصولی را در دیگر مواد قانونی نادیده گرفته و بر اساس مبنای اصولی مشهور عمل کرده است.
    کلید واژگان: مجازات لواط, احصان, ماده 234 ق, م, ا, اعراض مشهور فقها}
    S.A. Mirkhalili *, A. Kalantari, Mohammad Nazari
    According to the Shiite Jurists’ famous opinion, the punishment of the active partner of sodomy (livat) is death penalty and the conditions for ihsan have no effect on it. Some of jurists such as Ayatollah Khoei have differentiated between an active partner of sodomy who meets the conditions for ihsan and others. They believe that the punishment for sodomy shall be the death penalty for the active partner in cases where he meets the conditions for ihsan and he shall be sentenced to one hundred lashes if he dose not meet the conditions for ihsan and he has not committed livat by using force or coercion. The article 234 of the Islamic penal code approved in 2013 has accepted this opinion too. In this research, we have criticized action of legislator in two ways: first, narratives documented by Ayatollah Khoei are weak because jurists have avoided acting according to it. Second, we have demonstrated that legislator has neglected this principle in the other articles of the Islamic penal code and has done base on the famous principle
    Keywords: punishment of sodomy, ihsan, the article 234 of the Islamic penal code, majority of jurist's renunciation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال