به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Allamah Tabatabaie » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • هاجر آویش، علی محمد ساجدی*

    مساله ضرورت از مهم ترین مباحث منطق و فلسفه است که تبیین صحیح مفهوم آن نقش بسزایی در حل بسیاری از مسایل فلسفی دارد. در فلسفه تحلیلی و پس از انقلاب کپرنیکی کانت، ضرورت عمدتا به مفهومی زبان شناختی مرتبط با گزاره ها تحویل می شد که ورای زبان، جایگاهی برای آن وجود نداشت. کریپکی با نقد نظریات سنتی در باب مفهوم ضرورت، و ارایه نظریات جدید در این خصوص معتقد شد که برخی از انحاء ضرورت (مانند ضرورت متافیزیکی) اموری فرازبانی و فراذهنی هستند. در این مقاله مفهوم ضرورت از دیدگاه کریپکی با آرای علامه طباطبایی در این خصوص مقایسه و تطبیق داده خواهد شد. کریپکی و علامه طباطبایی هر دو، مفهوم ضرورت را مفهومی متافیزیکی و فلسفی می دانند و معتقد به بدیهی بودن مفهوم ضرورت می باشند، اما در تعیین مصادیق و انواع ضرورت متافیزیکی آرای متفاوتی دارند. کریپکی ضرورت متافیزیکی را تنها در موارد محدودی مانند ضرورت موجود در گزاره های این همان و گزاره های مشتمل بر اوصاف ذاتی صادق می داند، اما دایره شمول ضرورت متافیزیکی در آرای جناب علامه طباطبایی تمام موجودات عالم را در بر می گیرد.

    کلید واژگان: ضرورت متافیزیکی, جهان های ممکن, ضرورت حکمی, ضرورت وصفی, کریپکی, علامه طباطبایی}
    Hajar Avish, Ali Mohammad Sajedi *

    The necessity is one of the most important topics in logic and philosophy. And the correct expression of the concept of necessity plays an important role in solving many philosophical problems. And the correct expression of its meaning plays an important role in solving many philosophical problems. In Kant's Analytic Philosophy and after the Copernican Revolution, Necessity was used in a linguistic sense related to propositions. Kripke critiques traditional theories about the concept of necessity And provide new ideas in this regard, he was believed that some aspects of necessity (such as metaphysical necessity) are metalanguage and transmental. In this paper, the concept of necessity from Kripke's point of view Will be compared with the views of Allamah Tabatabaie. Both Kripke and AllamAh Tabatabaie consider the concept of necessity as a metaphysical and philosophical concept, And they take the concept of necessity for granted But they have different views on determining instances and types of metaphysical necessity. Kripke considers metaphysical necessity to be valid only in limited cases, such as the necessity of the same Similarity theorems and propositions containing intrinsic attributes, But Allamah Tabatabaie considers all beings in the universe to have a metaphysical necessityphilosophical system. The views of the two philosophers, despite their similarities, are fundamentally and paradigmatically different.

    Keywords: Metaphysical necessity, Possible Worlds, De dicto, De Re, Kripke, Allamah Tabatabaie}
  • مریم باروتی، قاسم کاکایی *، رضا اکبریان
    در بیشتر آثار علامه طباطبایی، نظریه معناشناختی غالب همان «دیدگاه اثبات بلاتشبیه» است. اما چنین به نظر می رسد که در این آثار، یک مدل واحد از دیدگاه اثبات بلاتشبیه ارائه نمی گردد، بلکه دست کم سه مدل متفاوت را می توان تمییز داد: (الف) مدل طولی بودن اصل معنا با قطع نظر از خصوصیات مصادیق، (ب) مدل طولی بودن اصل معنا از حیث بیان مصادیق، (ج) مدل متواطی اصل معنا از حیث غرض و کارکرد مشترک. در این مقاله سعی می شود به تبیین و تحلیل هر مدل، بر اساس نظرات خاص علامه طباطبایی بپردازیم، و برای هر مدل مصادیقی را از آثار ایشان استخراج و تحلیل کنیم. گرچه دیدگاه اثبات بلاتشبیه مزایایی دارد و زبان طبیعی و مفاهیم حاکی از این زبان را، که ناظر به قلمروی متناهی است، تعالی می بخشد و درباره خداوند به کار می گیرد، در عین حال انتقاداتی بر این دیدگاه وارد است که باید به آنها توجه کرد.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, صفات الهی, اثبات بلاتشبیه}
    Maryam Barooti, Ghasem Kakaie *, Reza Akbarian
    In the majority of his works, Tabatabaie takes the side of cataphaticism about divine attributes. But the theory is presented in his different works in different ways. There are at list 3 ways in which he has presented the theory including (1) verticality of meaning regardless of instances, (2) verticality of meaning with respect to expression of instances, and (3) ungradedness of meaning with respect to the goal and the common function. In this article, we shall try to explain and analyze the three models, and give examples of each one from his works. Notwithstanding that cataphaticism have advantages and transcends the finitude-oriented natural language and makes use of it with regard to God, it suffers from noteworthy shortcomings.
    Keywords: Allamah Tabatabaie, Cataphaticism, Divine Attributes}
  • عبدالرضا باقی *
    از برهان صدیقین چندین خوانش ارایه شده است. درمیان اندیشمندان پسین، یکی از مهمترین خوانش ها ازعلامه طباطبایی است که با نگرشی وجودی عرضه شده است. مفاد خوانش وتقریر ایشان نسبت به دیگرخوانش های فلسفی، به مرز عرفان نزدیکتر می شود؛ چه اینکه در نگاه عارف نیز پذیرش خدا اولین اصل و مفروض اصلی تمام مباحث عرفانی است. در این نوشتار تلاش شده است با توجه به اینکه خوانش علامه دارای لایه های هستی شناسانه و شناخت شناسانه مهمی می باشد، درآغاز اصل برهان با تکیه به آثار ایشان نقل و سپس در هفت گام مورد فهم و تحلیل قرار می گیرد و در ادامه برخی از نقدهایی را که گام ها و لایه های پیش گفته را نشانه رفته است، شناسایی و آورده شده است و سرانجام نقدهای یادشده، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و از نزدیکی برهان یادشده به عرفان و رویکردعلامه در خوانش برهان، دفاع شده است.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, خوانش, برهان صدیقین, نقد, شناخت شناسانه, هستی شناسانه, واقعیت}
    Abdolreza Baqi *
    The Seddiqin demonstration has been given into various explanations. Allamah`s reading of it is one of the most notable ones among the late readings that has been presented in an existential outlook. His reading is more closed to mysticism than other ones; just as is taken by a mystic when viewing agreeing with the existence of God as the first principle and established teaching with regard to all ther mystical teachings. In this study, as Allamah`s view has been thought to be of notable ontological and epistemological levels, the demonstration has been mentioned as given in his works at first and then seven steps have been taken to criticize and analyze it. In addition, some critiques against the levels and steps have been studied and Allamah`s view of the demonstration has been supported.
    Keywords: Allamah Tabatabaie, Reading, Seddiqin Proof, Critique, Epistemologically, Ontologically, Reality}
  • محمدرضا بهدار
    از نظر علمای امامیه عصمت از ویژگی های ضروری انبیاء و ائمه اطهار^ است، ؛ اما در تعریف و چیستی و حقیقت این مقوله بین اندیشمندان دینی اختلاف نظرهایی وجود دارد. بی تردید موضع گیری و رویکردی که در این مورد خاص گرفته می شود؛ می تواند در تحلیل مباحث آتی عصمت و در پاسخ به شبهات پیرامونی آن، راهگشا باشد. در این نوشتار سعی شده به صورت تطبیقی بین سخنان برخی دانشمندان اسلامی و علامه طباطبایی، در تبیین و تحلیل حقیقت و ماهیت عصمت معصومین نگاهی بیندازیم. علامه طباطبایی ، عصمت را ره آورد قوه عاقله و به سنخی خاص از علم ارجاع می دهد که از سوی خداوند به معصوم موهبت می شود و این ملکه نفسانی سبب می شود تا با اختیار خویش از ارتکاب معصیت و خطا مصون بماند.
    کلید واژگان: انبیا, امام, گناه, عصمت, معصوم, علامه طباطبایی}
    Mohammadreza Behdar
    Imami scholars have viewed purity as a necessary quality for prophets and Imams. Yet they have not consider the what of purity to be the same. Needless to say, the position and approach taken in the field may be useful for studying purity and solving the problems on the way. In the paper, it has been intended to compare some Muslim scholars`view with Allamah Tabatabaie`s on thee what and nature of the pure`s purity. Allamah has known purity as a product of intellect power and a sort of knowledge bestowed upon the pure by God. Such an ability causes the pure to keep himself from sin.
    Keywords: Prophets, Sin, Purity, Pure, Allamah Tabatabaie}
  • مرتضی بیات، محمود صیدی، احسان منصوری
    دو اصل فلسفی «امتناع اعاده معدوم بعینه» و «امتناع بازگشت موجود بالفعل به حالت بالقوه» در حکمت متعالیه، واکنشهای فلسفی حکیمان بعد از ملاصدرا را جهت اثبات آموزه رجعت در شیعه بر انگیخت و موجد سه نظریه در این زمینه گردید:1. از دیدگاه مدرس زنوزی، بدن، به سوی نفس بازگشت میکند که این نظریه با قاعده امتناع اعاده معدوم سازگار نیست؛
    2. از دیدگاه علامه طباطبائی نفوس انسانهای فوت شده دارای برخی جهات قوه و استعداد هستند؛ لذا بازگشت آنها در زمان رجعت ممتنع نیست. مخدوش بودن این نظریه در آن است که نفوسی که از بدن قطع تعلق می کنند، استعداد یا مادهای ندارند و بدین جهت بازگشت آنها به عالم ماده ممتنع است؛
    3. در ادامه، آرای علامه رفیعی قزوینی و آیت الله شاه آبادی نیز مورد بررسی قرار میگیرد. طبق «نظریه تمثل»، نفوس انسانهای کامل دوباره در عالم ماده ظهور و تجلی میکنند. نقصان این نظریه در عدم شمول آن نسبت به همه رجعت کنندگان مانند کافران است.
    کلید واژگان: رجعت, حکمت متعالیه, ملاصدرا, علامه طباطبایی}
    Morteza Bayat, Mahmoud Sayyedi, Ehsan Mansouri
    The two philosophical principles of “the refusal to restore the annihilated with its essence” and “the refusal to return the being in its actuality to its potential state” in the transcendental wisdom have aroused the philosophical reactions of some wise men after Mulla Sadra in order to prove the teaching of Return in Shia and thus raised three theories in this regard: From the viewpoint of Mudares Zenouzi, the body returns to its soul and this is not consistent with the principle of refusal to restore the annihilated.
    From Allamah Tabatabaie’s viewpoint, the souls of the deceased people have some aspects of potentiality and capacity, thus their return (to the body) at the time of Return is possible. The altered part of this theory is that the souls that are not attached to the body anymore, have no capacity or material and thus their return to the material world is refused.
    In the following, the opinions of Allamah Rafi’ee Ghazvini and Ayatollah Shah Abadi are also examined. According to the “theory of imaginalization”, the souls of the perfect men reappear in the material world. The shortage of this theory is its lack of coverage in relation to all returnees such as the infidels.
    Keywords: Return, the transcendental wisdom, Mulla Sadra, Allamah Tabatabaie}
  • مرتضی عرفانی *، ابراهیم نوری، هانیه یعقوبی
    ظاهر برخی از آیات و روایات از جواز و برخی دیگر از عدم جواز رویت خداوند حکایت می کنند. فخرالدین رازی به استناد نصوص دسته اول، رویت بصری خداوند را جایز دانسته است؛ اما آن را مستلزم جسمانیت و جهت داشتن خداوند نمی داند. وی نصوص دسته دوم را برخلاف ظاهرشان تاویل می کند. علامه طباطبایی هر دو دسته از آیات و روایات را منطبق با ظاهرشان تفسیر می کند و تعارض ظاهری میان آن ها را با این نظریه حل می کند که رویت در نصوص دینی دو معنی دارد: رویت بصری و رویت قلبی که از سنخ علم حضوری است. برخی از آیات و روایات، رویت قلبی خداوند را تایید کرده اند که عقل هم آن را می پذیرد و برخی دیگر رویت بصری را رد کرده اند؛ زیرا رویت به این معنی، مستلزم آن است که خداوند مثل و مانند داشته باشد.
    کلید واژگان: رویت خداوند, علم حضوری, علامه طباطبایی, فخر الدین رازی}
    Morteza Erfani *, Ebrahim Noori, Hanieh Yaghoobi
    Some of the Quranic verses such as 7:143 and 70:23 confirm the possibility of seeing God while some others like 7:103 deny it. The 'Asharites, relying on the first group of verses, believe in the possibility of sighting God, while the Mutazilites and Imammiyehs, referring to the second group, decline it. The comparison between the views of Fakhr al-Din al-Razi, the great Asharite theologian and the author of Mafatih al-Ghayb commentary with those of Allamah Tabatabaie, the prominent Shia philosopher and the writer of al-Mizan commentary regarding the notion of seeing God can lead us to a more profound understanding of the Quranic verses alluding to the subject. Furthermore, the notion of seeing and Ibsar has great function in epistemology and can take us to a true cognition of God. Sighting God based on Fakhr Al-din Al-Razi's view. He believes that God can be seen but this does not entail believing in the bodily existence of God and assuming location for Him. Also believing that God can be seen does not mean he is visible, like when someone says he sees the picture of the moon in water, it does not mean that the moon is visible, since it is visible only when it is before one's eyes. He considers the seeing of God neither as speculative nor essential knowledge nor as observing the worldly objects. Referring to traditions and Quranic verses, he states that the visual conception of God is possible while its quality is not well-known. In other words, his view about seeing God is mostly negative rather than affirmative. Seeing God from the perspective of Allamah Tabatabaie He believes that the notion of seeing God according to the general conception of the word "see" surely refers to the physical observing occurring by the eyes, which is a physical and sensational process. It is because such sighting needs the visual organs. Such sighting cannot be used for describing the conceiving of God since it is impossible based on the logical demonstrations. Also, based on the holy Quran, God lacks body and bodily features. Thus, our eyes are capable of seeing material and bodily objects and are beyond seeing the immaterial or metaphysical fats. Eventually, for this reason the word seeing is not normally used for God since generally it is understood as observing something with bodily eyes and may lead to a wrong interpretation. But he considers a second meaning for the word "see" the one which he thinks can be applied for God and thus, wherever is used in the Quran or trasitions, this meaning has been meant. He thinks, by "see" the reality of essential knowledge has been meant. Whenever God speaks of being seen with the mentioned features He surely means the essential knowledge which is present within everyone and can be seen by everybody. Conclusion 1-Based on the superficial meanings of some verses and traditions, Fakhr al-Din al-Razi considers the seeing of God possible and regards it as an optical vision in a way that does not entail God's bodily existence and His requirement to location. Allamah Tabatabaie, although regards the traditions and verses as the proofs for the sighting of God, he thinks this seeing is seeing through the heart and is described as presential knowledge. 2- Fakhr al-Din al-Razi interprets the verses such as 7:103 which seems to deny the possibility of seeing God as a non-appeared meaning, while Allamah Tabatabaie interprets them based on apparent meaning. 3-The disputes among different theological sects about the seeing of God such as Asharits, Mutazelites and Imamiyeh have caused some theologians like Fakhr al-Din al-Razi to fail to handle the notion properly. Meanwhile, Allamah Tabatabaie, being away from such disputes and for the sake of discovering the truth has profoundly reviewed the traditions and verses and made a conclusion disregard of which theological sects may benefit. Therefore, he sometimes speaks of the possibility of seeing God and sometimes denies it. It is because he considers two different meanings of optical and mental vision for the word seeing and says some of the Quranic verses refer to the fist and some refer to the second.
    Keywords: Sighting God, Presential Knowledge, Allamah Tabatabaie, Fakhr al Din al Razi}
  • مهدی برهان مهریزی*، مجتبی مصباح
    براساس دیدگاه علامه طباطبائی، «مصحلت» دارای وجودی واقعی است. داشتن وجود واقعی، به معنای داشتن مابازای خارجی نیست، بلکه مصلحت از مفاهیم فلسفی است که منشا انتزاع واقعی دارد. تبیین های گوناگونی بر واقعی بودن مصلحت ارائه شده است؛ از جمله اینکه مصلحت، امر وجودی و مستمری است که مقتضای طبیعت اشیاست؛ پشتوانه اعتباریات بوده، نفس حکم و فعل الهی است؛ نشانه حکیمانه بودن فعل است و ملاک حسن و خیر تکوینی می باشد. با دقت در آثار علامه طباطبائی، چهار نحوه هستی برای مصلحت می توان بیان کرد: هستی واقعی خارجی، هستی منحاز از خارج و ذهن، هستی ذهنی و هستی اعتباری. براساس دیدگاه علامه، مصلحت دارای مراتب وجودی شدید و ضعیف است و در این نوشتار تشکیک در مصلحت را براساس مصادیق مصلحت که عبارت اند از «حقیقت اشیا»، «غایت»، «فعل» و «جامعه»، تبیین کرده، ظرف تحقق مصلحت را در دو عالم «تکوین» و «تشریع» یافتیم.
    کلید واژگان: مصلحت, هستی شناختی, وجود واقعی, تشکیک, المیزان, علامه طباطبائی}
    Mahdi Burhan Mehrizi*, Mujtaba Mesbah
    Based on Allamah Tabatabaei's view, 'expediency' has a real existence. However, having a real existence does not mean having an external reality. Rather, 'expediency' is one of philosophical concepts with a real origin of abstraction. Various explanations have been put forward for the reality of expediency. Among them is the idea that expediency is an existential and continuous entity and a requisite of the nature of things; it is the foundation of conventional concepts, and the same as divine precept and action. It is the sign of the wisely done actions, and a criterion for inherent goodness. Careful examination of Allama Tabatabaie's works, suggests four modes of existence for expediency: real objective existence, an existence beyond objectivity and subjectivity, subjective existence, and conventional existence. Based on Allamah Tabatabaie's view, expediency has weak and strong existential grades. Here, we have explained gradation in expediency based on instances of expediency that are: the reality of things, goal, action, and society. We have, then, found the context for the realization of expediency in the two worlds of ‘creation’ and 'legislation'.
    Keywords: expediency, ontology, real existence, gradation, al, Mizan, Allamah Tabatabaie}
  • سیدضیاءالدین علیانسب، لیلا امیری
    نوشتار حاضر با توجه به شبهات مطرح در خصوص جاودانگی قرآن و در پاسخ به ادعای محدود بودن پیام قرآن به زمان یا مکان خاصی نگارش یافته است. چنین مساله ای از جوانب مختلف می تواند مورد بررسی قرار گیرد، لکن این مقال درصدد تبیین دیدگاه علمی و استدلال های علامه طباطبایی و راه گشایی اندیشه های او در خصوص فرامکانی و فرازمانی بودن پیام قرآن، و در پاسخ به این سوال است که؛ گستره ی شمول و عمومیت زمانی و مکانی پیام قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبایی چقدر است؟ بر این اساس، این مقال، دلایل جاودانگی قرآن را از دیدگاه علامه طباطبایی به روش اسنادی و رویکرد قرآنی تبیین کرده است. علامه طباطبایی، با استناد به آیات قرآن در سه دسته -که دسته اول با عنوان آیات جاودانگی قرآن؛ شامل آیات حفظ، عزت، تحدی، تدبر و تبیان، دسته دوم با عنوان آیات جاودانگی دعوت؛ مشتمل بر آیات انذار، هدایت، تذکر و شمولیت خطاب های قرآنی، و دسته سوم با عنوان جاودانگی رسالت پیامبر؛ شامل آیات بعثت و اظهار دین اسلام بر سایر ادیان - بر جاودانگی قرآن کریم استدلال کرده است. علامه طباطبایی با نقل روایات در پنج دسته؛ شامل نو بودن قرآن در هر زمان، روایات جری و تطبیق، حدیث ثقلین، روایات هادی بودن قرآن و روایات بطن، بر جاودانگی قرآن استدلال کرده و بدین نتیجه رسیده که پیام های قرآنی برای همه جهانیان در همه مکان ها جاودان و شامل است.
    کلید واژگان: جاودانگی قرآن, تحدی, خطاب های قرآن, جری و تطبیق, جهان شمولی رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم, علامه طباطبایی, قلمرو زمانی قرآن}
    Sayyed Ziaaldin Olyanasab, Laila Amiri
    The present writing deals with the misrepresentations of the eternity of the Quran and denies the claim that the message of the Quran is limited to a certain time or place. This issue may be dealt with from different aspects. This writing, however, seeks to explain the scientific outlooks and arguments of Allamah Tabatabaie and his exploring ideas on the fact that the message of the Quran’s has not been affected by time and place; it also finds an answer to the question “How far is the domain of the applicability and generality of time and place on the Quran expanded? Adhering to this principle, this writing has illustrated the reasons of the eternity of the Quran from the point of view of Allamah Tabatabaie through the method of documentation and the Quranic approach. Allamah Tabatabaie has inductively reasoned the eternity of the Quran invoking the three groups of the verses of the Quran: the first group entitled as the verses dealing with the eternity of the Quran including the verses of preservation, might, challenge, contemplation, and clarification; the second group entitled as the eternity of the call including the verses of warning, guidance, admonition, and the universality of the Quranic addresses; the third group entitled as the eternity of the prophet’s mission including the verses of appointment to prophecy and making the religion of Islam public against the other religions. Allamah Tabatabaie has argued the eternity and perpetuity of the Quran by quoting six groups of hadiths including the hadiths that the Quran is new in every era; the hadiths on currents and comparisons (jary-o-tatbig); the hadith of the two weighty and invaluable things (thaqalain); the hadith that reveal that the Quran is the Guidance; and the hadith that the Quran has inner meanings (batn). He has thus reached the conclusion that the messages of the Quran are eternal and include and address all the inhabitants of the worlds.
    Keywords: Eternity of the Quran, challenge, address of the Quran, currents, comparisons (jary-o-tatbig), universality, the mission of the Prophet (s.a.w.a), Allamah Tabatabaie, the domain of time in the Quran}
  • مهدی سلطانی*
    اسلام دینی است که هدف اساسی آن تربیت فرد دیندار و بناکردن جامعه ای با شالوده صحیح اخلاقی، مطابق با اهداف و احکام دینی است، جامعه ای ارزشمند که با فضایل اخلاقی، میان مسئولیت های اجتماعی و ایمان اسلامی ارتباطی انفکاک ناپذیر به وجود آورده باشد. از جمله مسائل مهمی که به مثابه لوازم قطعی و حقیقی ایجاد چنین رابطه قوی بهشمار آمده و در معارف قرآنی نیز بر آن تاکید شده است، دوری اجتماع انسانی از رذایل اخلاقی و ارتکاب بدانهاست؛ زیرا جامعه مطلوب انسانی با فضیلت ها پیوند عمیق و ناگسستنی دارد، نه با رذیلت ها. همچنین ترویج رذایل اخلاقی، رابطه انسان با خدا را برهم زده و ارتباطات اجتماعی با همنوعان را در برخوردهای اخلاقی مختل می کند. مرحوم علامه طباطبایی;، وجود رذایل اخلاقی در جامعه اسلامی را عامل سستی ایمان و اعتقادات انسانی و باعث از بین رفتن دادوستدهای معنوی و عواطف مستحکم آنان برشمرده و بهعنوان حجابی سنگین در مسیر توسعه مطلوب اخلاقی برمی شمرد. نگارنده در این مقاله سعی دارد، با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی;، مهم ترین ویژگی هایی که بهعنوان رذایل اخلاقی در جامعه انسانی، مانع آشکارشدن حقانیت و شکوفایی در مسیر مطلوب و نیز سدی در برابر حرکت روحافزا بهسوی فضایل اخلاقی می گردند را ذکر و بررسی کند و بر دوری جامعه مطلوب انسانی از آن ها تاکید نماید.
    کلید واژگان: انسان, اخلاق اسلامی, رذایل اخلاقی, جامعه اخلاقی مطلوب, علامه طباطبایی}
    Islam is a religion whose essential aim is to educate faithful individuals and to build a society with a proper moral foundation and in accordance with religious precepts. An Ideal Islamic society is loaded with ethical virtues and makes no distinction between social responsibilities and religious duties. One of the important factors which is considered an essential and factual tool to create such a strong link between social and religious task and has been emphasized in Quranic teachings is the avoidance of human society from ethical vices, since an ideal Islamic society is deeply and inextricably linked to human virtues, not vices. Also promoting moral vices can cause to disrupt the relationship of man with God and interrupt the social ethical relationships between fellow human beings. Late AllamahTabatabaie considered the ethical vices in the society a factor weakening the faith and religious beliefs which can lead to the destruction of spirituality and can act as an obstacle preventing the ideal development of morality. The author of this paper, referring to AllamahTabatabaie's views, tries to mention the most important ethical vices in human societies which are obvious barriers to the efflorescence of human being and community and emphasizes on the necessity of avoiding those vices.
    Keywords: Human Being, Ethical Vices, Ideal Ethical Society, Allamah Tabatabaie}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال