به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ayatollah Khamenei » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • طاهره کنعانی، مسعود معینی پور*

    پژوهش حاضر درصدد است با واکاوی اندیشه امام خمینی به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و قانون اساسی که نشان دهنده رویکرد نظام جمهوری اسلامی در اداره جامعه است، و با استفاده از نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گر [1]، شاخصه های کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران (به ویژه در دهه 90) در عرصه ثبات سیاسی را مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و نتایج نشان داد که هرچند نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر مبانی اسلام و اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری بوده، و در آن، شاخصه های عدالت، رفاه اجتماعی، آزادی، مشارکت سیاسی و امنیت، به عنوان مهم ترین شاخصه های کارآمدی همواره مورد تاکید است؛ ولی در مرحله عمل با توجه به بی ثباتی های اواخر دهه 90، نشانه هایی از ضعف کارآمدی و نارضایتی مردم وجود دارد. احساس محرومیت نسبی مهم ترین عامل نارضایتی مردم بوده و تنها راه جلوگیری از اعتراضات مردم و برقراری ثبات سیاسی و کارآمدی نظام، افزایش رضایت مندی عمومی است. این احساس محرومیت می تواند ناشی از عوامل مختلفی چون فقدان رفاه اجتماعی، عدم مشارکت سیاسی، عدم امنیت، آزادی و نظایر آن باشد. در مکتب سیاسی امام خمینی و مقام معظم رهبری، خواست مردم تعیین کننده است. آنان همواره بر ایجاد عدالت، آزادی، امنیت، رفاه اجتماعی متناسب با شان انسانی افراد جامعه، فراهم کردن زمینه مشارکت سیاسی مردم، عدم تبعیض و پذیرش انتقاد به عنوان وظایف دولت تاکید کرده اند. در همین راستا، هدف امام خمینی صرفا مبارزه با نظام شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی نبود، بلکه تشکیل حکومت وسیله است و هدف از برپایی آن، اجرای احکام اسلامی و حل مشکلات مردم است که به تبع، موجب رضایت مندی مردم خواهد شد.

    کلید واژگان: کارآمدی, ثبات سیاسی, رضایتمندی عمومی, جمهوری اسلامی ایران, نظریه محرومیت نسبی, تد رابرت گر, امام خمینی, آیت الله خامنه ای}
    Tahere Kanani, Masood Moeinipoor *

    This research aims to examine the efficiency indicators of the Islamic Republic of Iran's political system in the realm of political stability, by exploring the thoughts of Imam Khomeini as the founder of the Islamic Revolution of Iran, the Supreme Leader, and the Constitution, which reflect the approach of the Islamic Republic in governing society, using Ted Robert Gurr's theory of relative deprivation. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that although the Islamic Republic system, based on the principles of Islam and the thoughts of Imam Khomeini and the Supreme Leader, emphasizes justice, social welfare, freedom, political participation, and security as the most important efficiency indicators, signs of inefficiency and public dissatisfaction emerged, especially during the late 1990s. The sense of relative deprivation is the main cause of public dissatisfaction, and the only way to prevent public protests and establish political stability and system efficiency is to increase public satisfaction. This sense of deprivation can stem from various factors such as lack of social welfare, political participation, security, freedom, and similar issues. In the political school of Imam Khomeini and the Supreme Leader, the will of the people is decisive. They have always emphasized creating justice, freedom, security, social welfare in accordance with the dignity of individuals, facilitating political participation, eliminating discrimination, and accepting criticism as government duties. In this regard, Imam Khomeini's goal was not merely to fight the monarchical system and establish an Islamic government but to use government as a means to implement Islamic laws and solve people's problems, which consequently leads to public satisfaction.

    Keywords: Efficiency, Political Stability, Public Satisfaction, Islamic Republic Of Iran, Relative Deprivation Theory, Ted Robert Gurr, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei}
  • علی اخترشهر*
    پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که جهاد فرهنگی با تاکید بر فرهنگ انتظار، چه بستری را جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در جامعه، از منظر مقام معظم رهبری ایجاد می کند؟ این سوال به دنبال این تفکر ایجاد شد که در اندیشه مقام معظم رهبری، جهاد فرهنگی، به دنبال تحول و اصلاح از وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب است؛ زیرا این رویکرد هم در فرهنگ انتظار و هم در جهاد فرهنگی دیده می شود. پژوهش بر این فرضیه استوار است که جهاد فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری، سه شرط اساسی دارد: اولا، باید جهاد باشد؛ در آن یعنی تلاش و کوشش است. ثانیا، در مقابل دشمن صورت می گیرد. لذا، هر موضوع فرهنگی که دشمن حساس می شود و یا درصدد تخریب آن است، در حوزه جهاد فرهنگی می گنجد. ثالثا، باعث رشد شود. لذا، جهاد فرهنگی، حرکت فرهنگی به همراه رشد و فعل و انفعال را در ذهن، مغز و جان و عواطف انسان به وجود می آورد.
    کلید واژگان: جهاد فرهنگی, آیت الله خامنه ای, فرهنگ انتظار, انقلاب اسلامی ایران}
    Ali Akhtarshahr *
    The present study seeks to answer the question: What foundation does cultural jihad, with an emphasis on the culture of expectation, create for achieving the ideal state of society from the perspective of the Supreme Leader? This question arises from the thought that, in the view of the Supreme Leader, cultural jihad aims to transform and reform the current state to reach the ideal state. This approach is evident in both the culture of expectation and cultural jihad. The research is based on the hypothesis that cultural jihad, from the perspective of the Supreme Leader, has three essential conditions: Firstly, it must be jihad, meaning effort and endeavor. Secondly, it occurs against the enemy. Therefore, any cultural issue that the enemy is sensitive about or seeks to destroy falls within the domain of cultural jihad. Thirdly, it must lead to growth. Hence, cultural jihad instigates cultural movement accompanied by growth and interaction in the mind, intellect, soul, and emotions of humans.
    Keywords: Cultural Jihad, Ayatollah Khamenei, Culture Of Expectation, Islamic Revolution Of Iran}
  • نسرین کردنژاد، سید صمد موسوی، مرضیه سادات موسوی*

    پژوهش حاضر درصدد پاسخ این پرسش است که چه سازوکار و راهکارهای قرآنی در جهت تقویت توانمندی داخلی کشور، در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری وجود دارد؟ برای پاسخ این پرسش، از روش و رویکرد توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. مقام معظم رهبری متناسب با ظرفیت های موجود در جامعه اسلامی که حکومتی مبتنی بر آموزه های دینی است، راهکارهایی را ارائه کرده اند؛ این راهکارها در حوزه قانونگذاری، قضایی و اجرایی دسته بندی شده است. تاکید بر تدوین قوانین براساس منابع دینی، تناسب داشتن قوانین با ظرفیت ها و امکانات، و نیز تدوین قوانین بر پایه عدالت اقتصادی از مهم ترین راهکارها در حوزه قانونگذاری است. مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت قضایی ازجمله راهکارهایی است که در حوزه قضا تعریف می شود. در حوزه اجرایی نیز تکیه بر توان مردمی و مشارکت آنها در مدیریت کشور، ایجاد وحدت و همبستگی ملی و حمایت از تولید داخلی مورد تاکید است. جستجو در تعالیم و آموزه های دینی نشان داده است که هر سه حوزه مورد تاکید رهبری، ریشه در تعالیم دینی دارد و از آیات قرآن و روایات معصومین (ع) قابل استنباط هستند. از این رو توجه به آنها نه تنها راهکاری مطمئن در تقویت توانمندی های داخلی، توسعه و پیشرفت است، بلکه استقلال و امنیت ملی را نیز بدنبال دارند.

    کلید واژگان: توانمندی داخلی, قانونگذاری, آیت الله خامنه ای, پیشرفت, توسعه, عدالت, اقتصاد}
    Nasrin Kordnejad, Seyyed Samad Mousavi, Marzieh Sadat Mousavi *

    This study aims to answer the question of what mechanisms and Qur'anic strategies exist to strengthen the internal capabilities of the country, as reflected in the Qur'anic thought of the Supreme Leader. To answer this question, a descriptive-analytical method and approach were employed. The Supreme Leader, in accordance with the capacities present in the Islamic society, which is governed based on religious teachings, has proposed several strategies. These strategies are categorized into legislative, judicial, and executive domains. In the legislative domain, the most important strategies include the emphasis on drafting laws based on religious sources, ensuring that laws are compatible with capacities and resources, and formulating laws founded on economic justice. Combating economic corruption and implementing judicial justice are strategies defined within the judicial domain. In the executive domain, emphasis is placed on relying on popular capacities and their participation in the management of the country, fostering national unity and cohesion, and supporting domestic production. An exploration of religious teachings and doctrines has shown that all three domains emphasized by the Leader are rooted in religious teachings and can be inferred from the verses of the Qur'an and the traditions of the Imams (peace be upon them). Therefore, attention to these strategies not only serves as a reliable approach to strengthening internal capabilities, development, and progress but also ensures national independence and security.

    Keywords: Internal Capabilities, Legislation, Ayatollah Khamenei, Progress, Development, Justice, Economy}
  • احمد بیگلری *

    اکنون و در سال های آغازین سده پانزدهم خورشیدی، بنا به علل و دلایل گوناگون داخلی و خارجی، جایگاه ایران و فرصت ها و تهدیدهای پیش روی آن مساله کلیدی در همه شوون کشور به شمار می رود. کلیدواژه «ایران قوی» که در سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب اسلامی بارها مورد تاکید قرار گرفته و در سخنان ایشان از بسامد بالایی برخوردار گشته، می تواند به عنوان یک «راهبرد» اساسی در «اکنون» تاریخی ایران در مواجهه با مساله مزبور، مورد بازخوانی قرار گیرد. از این رو، در نوشتار حاضر می کوشم از منظری نشانه شناسانه، در منظومه بیانات آیت الله خامنه ای و بر مبنای اصول فکری  ایشان، این کلیدواژه و حوزه های معنایی آن را خوانش نمایم. در یک نسبت معنایی می توان نشانه هایی همچون مدیر قوی، ملت قوی، روحیه و اعتمادبه نفس ملی، اقتدار درون زا، اقتصاد مقاومتی، علم، و اخلاق و ایمان را به مثابه کلماتی کلیدی حول میدان معنایی ایران قوی در گفتار رهبر انقلاب دریافت کرد.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, اندیشه سیاسی, ایران قوی, نشانه شناسی}
    Ahmad Biglari *

    Now and in the early years of the 15th solar century, due to various internal and external reasons, the position of Iran and the opportunities and threats facing it are considered a key issue in all affairs of the country. The key word "Strong Iran" which has been emphasized many times by the Leader of the Islamic Revolution in recent years and has enjoyed a high frequency in his speeches, in Iran's historical "now" in facing the said issue, it can be reread as a basic "strategy". Therefore, in the present article, I try to read this keyword and its semantic fields from a semiotic point of view, in the statements of Ayatollah Khamenei and based on his intellectual principles. In a semantic relationship, signs such as strong manager, strong nation, national spirit and self-confidence, endogenous authority, resistance economy, science, and ethics and faith can be received as key words around the semantic field of Strong Iran in Ayatollah Khamenei's speech.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Political Thought, Strong Iran, Semiotics}
  • مجتبی غفاری*
    اهداف و آرمان ها در هر انقلابی جهت حرکت را تعیین و انگیزه برای حرکت را ایجاد می کنند. از نگاه تمدنی و در فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی، تحقق جامعه اسلامی، منوط به تحقق آرمان های اسلامی است. در این مقاله نظامی منسجم از آرمان های اقتصادی برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، با روش تحلیل مضمون ارایه شده است. مطابق نتایج، از مجموع 154 فیش، 14 مضمون فراگیر، شامل: جایگاه اهداف و آرمان ها، آرمان ها و انقلاب اسلامی، آرمان ها و مسئولان، آرمان ها و جوانان و دانشجویان، آرمان ها و دشمنان، روش تعیین آرمان ها و اهداف، ساختار نظام اهداف و آرمان ها، حیات طیبه، هدف عدالت اجتماعی مولفه حیات طیبه، هدف رشد تولید و ثروت، نسبت عدالت و رشد تولید و ثروت، هدف رفاه مادی، هدف امنیت اقتصادی، هدف استقلال اقتصادی استخراج شد. یافته ها نشان می دهد آرمان ها باید از مبانی استخراج شوند. همچنین آرمان ها دارای مراتب مختلف نهایی، میانی و مقدمی هستند. همچنین در تنظیم آرمان ها باید دوگان های فردی، اجتماعی؛ دنیوی، اخروی و مادی، معنوی در نظر گرفته شود. مطابق نتایج، آرمان نهایی عبارت است است از سعادت فردی و اجتماعی در دنیا و آخرت و آرمان میانی تحقق حیات طیبه است. آرمان های مقدمی اجتماعی در نظام اقتصادی هم عبارتند از عدالت، رفاه مادی، رشد اقتصادی، امنیت اقتصادی و استقلال اقتصادی. در بعد فردی عمل به تکلیف در راستای رسیدن به سعادت فردی اهمیت دارد.
    کلید واژگان: نظام آرمان ها, اهداف, آیت الله خامنه ای, نظام اقتصادی}
    Mojtaba Ghafari *
    Goals and ideals in any revolution determine the direction of movement and create the motivation for movement. From a civilizational point of view and in the process of realizing the goals of the Islamic Revolution, the realization of the Islamic society depends on the realization of Islamic ideals. In this article, a coherent system of economic ideals taken from the statements of the Supreme Leader of the Islamic Revolution is presented with the method of thematic analysis. According to the results, out of a total of 154 sheets, 14 comprehensive themes, including: the place of goals and ideals, ideals and the Islamic Revolution, ideals and leaders, ideals and youth and students, ideals and enemies, the method of determining ideals and goals, the structure of the goals and ideals system, Hayat Tayyaba, the goal of social justice, the component of Hayat Tayyaba, the goal of growth of production and wealth, the ratio of justice and growth of production and wealth, the goal of material well-being, the goal of economic security, and the goal of economic independence were extracted. The findings show that ideals should be derived from the basics. Also, ideals have different levels of final, intermediate and preliminary. Also, in setting ideals, individual and social dualities should be considered; worldly, otherworldly and material, spiritual. According to the results, the ultimate goal is personal and social happiness in this world and the hereafter, and the intermediate goal is the realization of a virtuous life. The primary social ideals in the economic system include justice, material well-being, economic growth, economic security, and economic independence. In the individual dimension, it is important to do the task in order to achieve personal happiness.
    Keywords: System Of Ideals, Goals, Ayatollah Khamenei, Economic System}
  • محمد سهیل سرو

    روش شناسی یکی از مباحث بااهمیت در مطالعات علمی جهان علمی حاضر است. منطق روش شناسی عموما مبتنی بر معرفت شناسی ارائه داده می شود. تاکنون روش ها و پارادایم های مختلفی دراین باره ارائه شده است. عدم پرداخت به مباحث روش شناسی انحراف از معارف را در هر رشته ای به وجود خواهد آورد. در این تحقیق باهدف دستیابی به روش صحیح مواجه با اندیشه و بیانات آیت الله العظمی خامنه ای سعی شده تا این مسئله بررسی و پاسخ داده شود که با توجه به شرایط و اقتضائات خاص معارف انقلاب اسلامی در میان اندیشه ها و معارف مختلف، چگونگی واکاوی فهم اندیشه ها و بیانات آیت الله العظمی خامنه ای از طریق ارائه یک روش شناسی بررسی شود. این تحقیق با روش اسنادی و از طریق تحلیل عقلی- توصیفی انجام شده است. یافته های مقاله حاضر حاکی از آن است که روش مواجه با اندیشه ها و بیانات آیت الله العظمی خامنه ای می تواند با نوعی دوگانه انگاری در قالب حق و باطل و دوگانه های زیرمجموعه آن ها بررسی بهتری را ارائه خواهد داد. همچنین روش تاملی نیز به عنوان یکی دیگر از  روش های بررسی اندیشه و بیانات آیت الله خامنه ای ارائه داده شده است.

    کلید واژگان: دوگانه انگاری, روش تاملی, روش اجتهادی- حکمی, آیت الله خامنه ای, معارف انقلاب اسلامی}
    Mohammad Soheilsarv

    Methodology is one of the most important topics in scientific studies in the current scientific world. Methodological logic is generally presented based on epistemology. So far, various methods and paradigms have been presented in this regard. Failure to pay attention to methodological topics will lead to deviation from education in any discipline. In this research, with the aim of achieving the correct method of dealing with the thoughts and statements of Grand Ayatollah Khamenei, an attempt has been made to examine and answer this question, according to the specific conditions and requirements of Islamic Revolution education among different ideas and education, how to analyze and understand the ideas and The statements of Grand Ayatollah Khamenei should be analyzed by presenting a methodology. This research was done with documentary method and through rational-descriptive analysis. The findings of the present article indicate that the method of dealing with the thoughts and statements of Ayatollah Ayatollah Khamenei can provide a better investigation with a kind of dualism in the form of right and wrong and their subgroup dualities. Also, the reflection method is presented as another method of examining the thoughts and statements of Ayatollah Khamenei.

    Keywords: Dualism, Reflection Method, Ijtihad-Wisdom Method, Ayatollah Khamenei, Islamic Revolution Education}
  • سید حسین افتخار افضلی*، ابراهیم کلانتری

    عموما استدلال می شود که یکی از ملزومات اساسی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی، تقویت سرمایه اجتماعی است. در این میان، از مفاهیمی که می توان از آن به مثابه پایه و شالوده سرمایه اجتماعی برای رسیدن به اهداف دیگر در جامعه یاد کرد، مشارکت اجتماعی است. در این پژوهش، ضمن تبیین روش تحلیل مضمون و با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه مضامین، تعداد 223 داده ی متن اصلی بیانات ایشان در رابطه با موضوع مشارکت اجتماعی مورد تجزیه، تحلیل و بازآرایی دقیق قرار گرفت و در انتها 4 مضمون اصلی و فراگیر به عنوان مولفه های الگوی مشارکت اجتماعی در بیانات حضرت آیت الله خامنه ای به دست آمد. از این رو، هدف مقاله حاضر، واکاوی و کشف مضامین مرکزی و اصلی تقویت مشارکت اجتماعی از طریق الگوی تحلیل مضمون، در منظومه فکری ایشان است. نتایج تحقیق نشان می-دهد: اولا، سرمایه اجتماعی به مفهومی مسلط در جامعه دینی تعین پیدا کرد که توسعه و پیشرفت را زمینه-سازی می نماید. ثانیا با تحلیل مضمون مشارکت اجتماعی در منظومه فکری مقام معظم رهبری اینگونه مستفاد می شود که قطعا بهترین راهبرد جهت مشارکت مردم در عرصه های گوناگون جامعه، استفاده از ظرفیت ها و توانایی های مردمی است. ثالثا، حضور به هنگام و موثر مردم در صحنه های حساس و حیاتی کشور، موثربودن و پیگیری منافع ملی خود را نشان می دهد. همچنین شرکت در انتخابات به عنوان راهی برای انتخاب افراد صالح و کاردان به مثابه یک تکلیف و وظیفه عمومی قلمداد می گردد. در این زمینه، نهادهای نظارتی می توانند با مدیریتی صحیح نسبت به گسترش و دسترسی فضای مجازی، ضمن افزایش انگیزه مردم برای مشارکت بالا، استفاده حداکثری از منافع آن را تضمین نمایند.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, جمهوری اسلامی ایران, مشارکت اجتماعی, تحلیل مضمون, آیت الله خامنه ای}
    Seyed Hossein Eftekhar Afzali *, Ebrahim Kalantari

    It is generally argued that one of the basic requirements for achieving the goals of the Islamic Revolution is to strengthen social capital. In the meantime, one of the concepts that can be mentioned as the foundation of social capital to achieve other goals in society is social participation. In this research, while explaining the theme analysis method and using the theme network analysis technique, the number of 223 data of the main text of their statements regarding the topic of social participation was carefully analyzed, analyzed and rearranged, and at the end, 4 main and comprehensive themes were identified as The components of the model of social participation were found in the statements of Ayatollah Khamenei. Therefore, the purpose of this article is to analyze and discover the central and main themes of strengthening social participation through the theme analysis model in their intellectual system. The results of the research show: First, social capital was defined as a dominant concept in the religious society that grounds development and progress. Secondly, by analyzing the theme of social participation in the intellectual system of the great position of leadership, it is used in this way that the best strategy for people's participation in various fields of society is to use people's capacities and abilities. Thirdly, the timely and effective presence of people in sensitive and vital scenes of the country shows the effectiveness and pursuit of national interests. Also, participation in elections is considered as a way to choose competent people and a public duty. In this context, regulatory institutions can guarantee the maximum use of its benefits by properly managing the expansion and accessibility of virtual space, while increasing people's motivation for high participation

    Keywords: Social Capital, Islamic Republic Of Iran, Social Participation, Theme Analysis, Ayatollah Khamenei}
  • مهدی جمشیدی*
    «اسلام رحمانی» یکی از مقولات مهمی است که شخصیت های فکری و سیاسی دگراندیش، در چند دهه اخیر از آن سخن می گویند و سعی می کنند با تکیه بر آن برای خود، بدنه اجتماعی بیافرینند. ممکن است در آغاز، به نظر برسد که این تعبیر تعارض و تضادی با اسلام ندارد؛ زیرا اسلام نیز «دین رحمت» است، اما با تامل در برداشت های مفسران و تحلیل گران جریان اسلام رحمانی از این مقوله درمی یابیم که منظور از آن، «اسلام لیبرالی» و حاصل «برداشت لیبرالی از اسلام» است.بنابراین کسانی در پوشش اسلام خواهی و اسلام گرایی، به دنبال جعل یک «هویت دروغین و التقاطی» برای جامعه اسلامی هستند و لازم است با نقد «مولفه ها» و «اوصاف» و روشن ساختن منطق هویتی اسلام رحمانی، مشخص شود که تا چه اندازه به «اسلام ناب» یا به «لیبرالیسم» نزدیک است. این مقاله، پس از طراحی و تعریف چهارچوب مفهومی و معنایی برای ضلع فرهنگی اسلام رحمانی، روایت هویتی اسلام رحمانی را در لایه فرهنگی، بازگفته و سپس از دیدگاه آیت الله خامنه ای، نقد و ابطال کرده است. خصایص شناسایی شده در این پژوهش عبارت اند از: اقلی و تاریخی بودن فرهنگ اسلامی (هویت حاشیه ای)، اکثریت مداری فرهنگی (هویت برساخته)، بی طرفی فرهنگی دولت (هویت غیررسمی)، تساهل و تسامح فرهنگ (هویت سیال) و غرب معیارانگاری فرهنگی (هویت غیرمدار).
    کلید واژگان: اسلام رحمانی, اسلام رحمانی, اسلام لیبرالی, آیت الله خامنه ای, هویت}
    Mahdi Jamshidi *
    One of the categories that has become popular in the last few decades and dissident intellectuals and political personalities are talking about it and by relying on it, they are trying to create a social body for themselves, is "Rahmani Islam". Although on the surface, it may seem that this interpretation has no conflict and contradiction with Islam, and as it is clear, Islam is also a "religion of mercy", but when we look at the interpretations of the commentators and analysts of Rahmani Islam, we find that this Islam is "liberal Islam" and the result of "liberal perception of Islam". In this way, some people seek to forge a "false and eclectic identity" for our society, and they do this under the guise of Islamism and Islamism. Therefore, it is necessary to clarify and criticize the "components" and "characteristics" of Rahmani Islam and its logic of identity in order to truly show how close it is to "Islam" and how close it is to "liberalism". In this article, first, a conceptual and semantic framework for the cultural side of Rahmani Islam has been designed and defined, and then, the identity narrative of Rahmani Islam in the cultural layer has been retold and criticized and refuted from the position of Ayatollah Khamenei. The characteristics identified are: minority and historicity of Islamic culture (marginal identity), cultural majoritarianism (constructed identity), cultural neutrality of the government (unofficial identity), cultural tolerance (fluid identity) and cultural westernization (non-orientated identity).
    Keywords: Islam Rahmani, Liberal Islam, Ayatollah Khamenei, Identity}
  • زهرا رضائیان قرائی*
    مبحث «خصوصی سازی» در صنایع کشورهای درحال توسعه، یکی از مهم ترین مسائل دو دهه اخیر بوده است. اکثر  کشورهای پیشرفته صنعتی از دهه های گذشته به خصوصی سازی شرکت های دولتی روی آورده اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، بعد از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44، واگذاری امور به بخش خصوصی شتاب بیشتری گرفت و در ادبیات و گفتمان رهبر انقلاب بر موضوع واگذاری امور اقتصاد به آحاد مردم و تقویت بخش خصوصی تاکید ویژه شد. این پژوهش با روش تحلیل مضمون به منظومه فکری آیت الله خامنه ای درباره خصوصی سازی پرداخته و پس از بررسی بیانات ایشان، با کدگذاری فیش ها، 153 کد متناسب استخراج و 94 مضمون پایه ای احصا شده و با دسته بندی مضامین پایه ای، 30 مضمون سازمان دهنده و سرانجام 4 مضمون فراگیر اهمیت، الزامات، موانع و راهکارهای آن به شرح ذیل استخراج گشته است. اهمیت خصوصی سازی: ظرفیت نرم افزاری پیشرفت اقتصادی کشور؛ زیربنای قانونی اقتصاد کشور؛ تقویت سرمایه گذاری داخلی و خارجی؛ زمینه رشد اقتصادی، دخالت دادن مردم در کار تولید؛ مکمل و متمم اقتصاد عدالت محور؛ جبران عقب ماندگی های اقتصادی و تحول در اقتصاد. الزامات خصوصی سازی: عدم تصمیم گیری شخصی در باب واگذاری فعالیت های اقتصادی؛ مدنظر قرار دادن همه بندهای سیاست های اصل 44 به طور جامع؛ شفافیت در مقررات؛ اطلاع رسانی به مردم؛ حمایت کامل قضایی از مالکیت های قانونی؛ مطالبه گری درباره سیاست های اصل 44؛ تنظیم همه سیاست های کشور با سیاست های اصل 44. موانع خصوصی سازی: گستره عظیم مالکیت دولتی؛ واگذاری کارخانه های ذیل اصل 44 به سوءاستفاده‎ گران؛ لغزش های صورت گرفته در خصوص سیاست های اصل 44؛ عدم اعمال صحیح اصل 44 برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد؛ نبود مدیریت صحیح اقتصادی و اشکال علمی. راهکارهای خصوصی سازی: توانا کردن بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری های بزرگ؛ تاکید بر اجرای صحیح سیاست های اصل 44 و پرهیز از افراط و تفریط در آن؛ سهام عدالت و راه اندازی سامانه های اطلاعاتی و خدماتی برای جلوگیری از فساد در اجرای سیاست های اصل 44.
    کلید واژگان: خصوصی سازی, شرکت های دولتی, اصل 44, قانون اساسی, آیت الله خامنه ای}
    Zahra Rezaeiane Gharaei *
    The issue of privatization in the industries of developing countries has been one of the most important problems in the last two decades. Most of the governments of advanced industrial countries have turned to the privatization of state-owned enterprises in the past decades. Devolution of affairs to the private sector gained more momentum after the announcement of the general policies of Article 44, and in the literature and speech of the supreme leader of the revolution, special emphasis has been placed on the issue of devolution of economic affairs to the people and strengthening the private sector. This research deals with the thought system of the leadership regarding privatization with thematic analysis method and after reviewing the text of the statements several times, 153 appropriate codes were extracted by coding the extracted slips and then by categorizing the codes, it was counted into 94 basic themes. Next, by categorizing the basic themes, 30 organizing themes and at the end 4 overarching themes of importance, requirements, obstacles and solutions were extracted. The importance of privatization in the eyes of the Supreme Leader of the Revolution includes: the software capacity of the country's economic progress, the legal infrastructure of the country's economy, the strengthening of domestic and foreign investment, the context of economic growth, the involvement of people in the work of production, the complement and complement of the justice-oriented economy, the factor of compensating economic backwardness and It includes the transformation factor in the economy. Privatization requirements in the eyes of the supreme leader of the revolution are things such as: not making personal decisions about handing over economic activities, taking into account all policy clauses of Article 44 comprehensively, transparency in regulations, informing the people, full judicial support of legal ownership, emphasis on demanding Regarding the policies of Article 44, it includes the need to regulate all policies of the country with the policies of Article 44. Obstacles to privatization in the eyes of the supreme leader of the revolution are things like: the huge extent of state ownership, the need to take care of handing over factories under Article 44 to abusers, removing the slippages made regarding the policies of Article 44, the need for the correct application of Article 44 and the entry of the private sector into the economy. It includes the need for proper economic management and preventing and removing scientific obstacles. Privatization solutions in the eyes of the Supreme Leader of the Revolution include things such as: empowering the private sector for large investments, emphasizing the correct implementation of Article 44 policies and avoiding excesses in it, equity and setting up information and service systems to prevent corruption in the implementation of policies. It includes Article 44.
    Keywords: Privatization, State Companies, Article 44, Constitution, Ayatollah Khamenei}
  • حسین جندقی، مهدی نادری*
    انقلاب اسلامی ایران با الهام بخشی به ملت های مسلمان در اقصی نقاط دنیا، توانسته در ایجاد احساس عزت و هویت و هدایت مسلمانان به سمت جریان بیداری اسلامی، گام مهمی در جهان اسلام بردارد؛ زیرا اهداف و ماموریت والای صدور انقلاب و اهداف تمدنی را برای خود تعیین کرده است. رهبر انقلاب نیز هدف ملت ایران و انقلاب اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی بیان نموده اند که با شناخت ابعاد و مولفه های این هدف مشخص و الزامات تحقق آن می توان برای دستیابی به آن برنامه ریزی کرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش و جایگاه پلیس، به عنوان یکی از مولفه های مهم در تحقق تمدن نوین اسلامی، درصدد پاسخگویی به این پرسش اصلی است که «نقش فراجا (پلیس) در تحقق تمدن نوین اسلامی چیست؟» روش تحقیق «کیفی» و نوع تحلیل «اسنادی» است. یافته های پژوهش بر اساس منظومه فکری رهبر انقلاب، بیانگر این مطلب بوده که نخستین و مهم ترین بستر شکل گیری دولت و تمدن نوین اسلامی، ایجاد، استقرار و عمومیت بخشیدن به امنیت است. امر مهم استقرار امنیت در کشور، ماموریت سازمان پلیس است که خود بخشی مهم از دولت اسلامی بوده و عملکردش در تحقق یا تاخیر در تشکیل دولت اسلامی و درنتیجه نیل به تمدن نوین اسلامی نقش مستقیمی داشته است؛ بنابراین شناخت و تبیین جایگاه، نقش و راهکارهای نقش آفرینی پلیس، به عنوان یکی از کارگزاران قانونی در ایجاد و حفظ امنیت و... در روند شکل گیری تمدن نوین اسلامی نقش بسزایی دارد.
    کلید واژگان: پلیس, تمدن نوین اسلامی, آیت الله خامنه ای, جمهوری اسلامی ایران}
    Hossein Jandaghi, Mahdi Naderi *
    The Islamic revolution of Iran, by inspiring the Muslim nations in many parts of the world, was able to take an important step in creating a sense of dignity and identity for Muslims and guiding the flow of Islamic awakening in the Islamic world. The supreme leader of the revolution (Madazaleh al-Aali) has also stated the goal of the Iranian nation and the goal of the Islamic revolution to create a new Islamic civilization. Therefore, by knowing the dimensions and components of this lofty goal and the requirements for its realization, it is possible to plan for its realization. This research aims to investigate the role and position of the police in the realization of the new Islamic civilization, and aims to answer the question, what is the role of the police in the realization of the new Islamic civilization? And Baroosh has been analyzed qualitatively and by the type of documentary analysis. The findings of the research based on the intellectual system of the Supreme Leader (Madazla Al-Ali) indicate that the first and most important platform for the formation of the state and modern Islamic civilization is the creation, establishment and generalization of security, which represents the mission of the police organization (establishment of security in the country). Which is an important part of the Islamic state and its performance has a direct role in realizing or delaying the formation of the Islamic state and as a result achieving the new Islamic civilization. Therefore, recognizing and explaining the position, role and role-playing strategies of the police as one of the legal agents in creating and maintaining security and... Has a great role in the formation process of modern Islamic civilization.
    Keywords: Police, New Islamic Civilization, Ayatollah Khamenei, Islamic Republic Of Iran}
  • محمد صدیق، امیر محمدی*، جلال شهبازی لیموچی
    همان گونه که قدرت خرید پول ملی هر کشور، درون و برون مرزهای آن، به عنوان شاخص‏ سنجش توان اقتصادی آن کشور، نسبت به توان اقتصادی سایر کشور‏ها شناخته و به کار گرفته می شود، بودجه سالانه کشورها نیز از ویژگی همسانی در ارزیابی اقتصادی آن ها برخوردار است. بودجه‏ سالانه سندی است شامل پیش‏بینی درآمد و هزینه و برنامه مالی یا دخل وخرج سالانه کشور که با آگاهی از شکل، محتوا، ترکیب، کیفیت و به ویژه‏ منابع درآمدی، برای پوشش هزینه‏ها و درنهایت، چگونگی پیش‏بینی و تخصیص، به سادگی‏ می توان به کم ‏و کیف نسبی اقتصاد ملی پی برد. بودجه مهم ترین خط مشی مالی دولت و ازجمله نمادهای کیفیت حکمرانی آن است که با پیش بینی درآمد ها و مخارج برای یک سال مالی، در راستای نیل به اهداف معین تهیه، تدوین و اجرا می شود. بودجه بندی را می توان قلب فراگرد خط مشی گذاری عمومی تلقی کرد؛ زیرا بودجه دربرگیرنده اهداف غایی و ابزارهای دستیابی به آن ها است و تاثیر فراوان مستقیم و غیرمستقیمی در زندگی آحاد مردم و نهاد ها دارد؛ به همین دلیل، لزوم اصلاحات ساختاری و جایگاه آن در دیدگاه رهبر انقلاب حائز اهمیت است. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی و کدگذاری و مقوله بندی بیانات ایشان پرداخته و سپس خروجی این کار با احکام سیاست های کلی نظام تطبیق داده است. با بررسی تمامی سیاست های کلی نظام مشخص شد که 12 بسته و 30 بند سیاستی در قالب 111 حکم سیاستی بر بودجه و نظام بودجه ریزی دلالت دارند. مطالعه بیانات طی دوره زمانی موردبررسی و گزاره های مطرح نشان داد که مقوله ‎های اصلی موجود در منظومه فکری آیت الله خامنه ای نسبت به بودجه و نظام بودجه ریزی به ترتیب حول 9 محور قرار دارد. در پایان با هدف توجه بیشتر به برخی گزاره ها در سیاست گذاری های کلی بخش بودجه پیشنهادهایی ارائه شده است.
    کلید واژگان: بودجه, سیاست های کلی, آیت الله خامنه ای}
    Mohammad Seddigh, Amir Mohamadi *, Jalal Shahbazi
    Just as the purchasing power of the national currency of any country, inside and outside its borders, is recognized and used as an indicator of the economic power of that country in measuring the economic power of that country compared to the economic power of other countries, the annual budget of all countries is also Undoubtedly, their economic comparison has the characteristic of similarity, because the annual budget of each country, as a document that includes the forecast of annual income and expenditure and the financial plan or annual income and expenditure of that country, is clear that with knowledge From the form, content, composition, quality and especially the sources of the country's income to cover the expenses and finally, how to predict and allocate, one can easily understand the relative lack and quality of the national budget. The budget is the most important financial policy of the government and among the symbols of its governance quality, which is prepared, compiled and implemented by forecasting the revenues and expenses for a financial year in order to achieve predetermined goals. Budgeting can be considered the heart of the public policymaking process; Because the budget includes the ultimate goals and the means to achieve them and has a very high impact on the lives of individuals and institutions directly and indirectly. Therefore, the need for structural reforms and its place in the Supreme Leader's menu is important. For this purpose, in this study, using the method of thematic analysis, the statements of the Supreme Leader were analyzed, coded, and categorized, and then the results of this work were compared with the rulings of the general policies of the system. By examining all the general policies of the system, it was found that 12 policy packages and 30 policy clauses in the form of 111 policy rulings refer to the budget area and the budgeting system. The study of the statements during the investigated time period and the proposed propositions show that the main categories in the intellectual system of the Supreme Leader in relation to the budget and budgeting system are respectively around 9 axes. Finally, suggestions have been made to pay more attention to some propositions in general policies in the field of budget.
    Keywords: Budget, General Policies, Ayatollah Khamenei}
  • محمد سعیدی*
    امروزه بحث های فراوانی درباره تمدن اسلامی و غربی وجود دارد. سلطه ظاهری تمدن غرب بر جهان، باعث شده است که برخی به ثبات و تزلزل ناپذیری این تمدن باور داشته باشند و تلاش برای استیلای دوباره تمدن اسلامی بر تمدن غرب را بی فایده تلقی کنند. در مقابل این دیدگاه، نظریه دیگری وجود دارد که به افول تمدن غرب معتقد است و طرفداران آن نشانه هایی برای سقوط این تمدن ارائه و ابراز کرده اند که تمدن غرب در وضعیت کنونی نقطه اوج خود را دیده و مسیر سقوط را شروع کرده است. به این ترتیب، شناخت تمدن غرب با هدف مقابله با آن اهمیت می یابد. پژوهش پیش رو به دنبال پاسخ به این پرسش است که «در رهنمودهای آیت الله خامنه ای چه نشانه هایی برای این فروپاشی وجود دارد و این نشانه ها چقدر با واقعیات و نتایج قابل مشاهده این تمدن در زندگی شخصی و اجتماعی افراد و جوامع مطابقت می کند؟» این مقاله پس از جمع آوری بیانات ایشان در این موضوع و تطبیق با واقعیت های بیرونی و نظر اندیشمندان غربی، به بررسی تحلیلی آن ها پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی و به روش توصیف داده ها با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه ای و اینترنتی بوده است.
    کلید واژگان: فروپاشی, غرب, تمدن, اومانیسم, لیبرالیسم, آیت الله خامنه ای, آزادی}
    Mohamad Saedi *
    Today, there are many discussions about Islamic and Western civilization. The apparent domination of the Western civilization over the world has caused some people to believe in the stability and unshakability of this civilization and consider it useless to try to re-conquer the Islamic civilization over the Western civilization. In contrast to this view, there is another theory that believes in the decline of Western civilization, and its proponents have presented signs for the fall of this civilization and expressed that Western civilization has seen its peak in its current state and has begun the path of decline. In this way, it becomes important to know the western civilization with the aim of confronting it. The upcoming research seeks to answer the question, "What are the signs of this collapse in Ayatollah Khamenei's guidelines, and how well do these signs correspond with the facts and observable results of this civilization in the personal and social lives of individuals and societies?" This article, after collecting his statements on this issue and comparing them with the external realities and the opinions of Western thinkers, has analyzed them. This research was of a descriptive type using the method of data description using library and internet sources and documents.
    Keywords: Collapse, West, Civilization, Humanism, Liberalism, Ayatollah Khamenei, Freedom}
  • عبدالله نوری گلجائی*، محمدمهدی سپهر

    گفتمان انقلاب اسلامی که دال مرکزی آن مبتنی بر توحید است، رویکرد مقاومت را سرلوحه کار خود می داند. رهبر انقلاب اسلامی نیز در بیانات و کلام خود در مناسبت‏های مختلف ابعاد و زوایای مقاومت را طرح و تبیین کرده‏اند، اما پس از بررسی در این زمینه، پژوهشی یافت نشد که از منظر آیت الله خامنه ای، الگوی کارآمدی جبهه مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی را بررسی کرده باشد. بر این اساس «شناخت الگوی کارآمدی مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای» مسئله اصلی این مقاله بوده و اینکه «الگوی کارآمدی جبهه مقاومت اسلامی در اندیشه آیت الله خامنه ای چیست؟» به عنوان پرسش اصلی در این تحقیق مطرح شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون درصدد کشف الگوی کارآمدی جبهه مقاومت اسلامی در جهان اسلام از دیدگاه آیت الله خامنه ای برآمد و یافته‏ها نشان داد که الگوی کارآمدی جبهه مقاومت مستخرج از شبکه مضامینی شامل پنج بعد و بیست وهفت مولفه و مبتنی بر مضامین فراگیر معنویت‏گرایی، تکلیف‏محوری و... است.

    کلید واژگان: الگوی کارآمدی, گفتمان, مقاومت اسلامی, آیت الله خامنه ای, تحلیل مضمون}
    Abdullah Noori Goljaei *, Mohamadmehdi Sepehr

    The discourse of the Islamic revolution, whose central sign is based on monotheism, considers the approach of resistance as its main work. The Leader of the Islamic Revolution has also proposed and explained the dimensions and angles of the resistance in his statements and words on various occasions, but after investigating in this field, no research was found that, from the perspective of Ayatollah Khamenei, is a model of the effectiveness of the resistance front in the discourse of the revolution. has checked Islamic. Based on this, "Knowing the efficiency model of resistance in the discourse of the Islamic Revolution from the perspective of Ayatollah Khamenei" is the main issue of this article and "What is the efficiency model of the Islamic Resistance Front in the thought of Ayatollah Khamenei?" It has been raised as the main question in this research. This research, using the method of thematic analysis, seeks to discover the efficiency model of the Islamic resistance front in the Islamic world from the perspective of Ayatollah Khamenei, and the findings showed that the efficiency model of the resistance front is derived from a network of themes including five dimensions and twenty-seven components and is based on the overarching themes of spirituality. Orientation is task-oriented and...

    Keywords: Efficiency Model, Discourse, Islamic Resistance, Ayatollah Khamenei, Thematic Analysis}
  • مهدی رضایی*
    هدف پژوهش حاضر ارائه مولفه های معلم تحول آفرین بر پایه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و اندیشه های تربیتی آیت الله خامنه ای است. روش پژوهش اکتشافی و استنباطی بوده، و جامعه آماری پژوهش نیز مشتمل بر اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و بیانات مقام معظم رهبری است. نتایج حاکی از آن است که مربی و معلم در اندیشه های تربیتی رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین، رکن اصلی تحول در نظام آموزشی به شمار می آیند. همچنین تحول آفرینی نیازمند کسب شایستگی ها و صلاحیت های علمی، اخلاقی و عملی- مهارتی و حرفه ای است. تحول آفرینی نیازمند برخورداری معلم از شادابی و سرزندگی درونی و باطنی است که رابطه مستقیمی در آفرینش تحول دارد. در نتیجه می توان گفت، برای اینکه نظام آموزشی و تربیتی در جامعه اسلامی کشور ایران شاهد تحولات آموزشی و تربیتی در مقام عمل باشد، نیازمند دو امر مهم است، امر اول این است که رویکرد حاکم در آموزش، رویکرد تلفیق علم و دین در بستر هم آوایی آموزش و تربیت در سایه یکدیگر است. امر دوم این است که تربیت متربی به صورت تربیت تمام ساحتی در ساحت های شش گانه تربیتی باشد، تا تربیت تعالی و تکاملی فرد محقق گردد.
    کلید واژگان: اسناد بالادستی, نظام آموزشی, آیت الله خامنه ای, نظام آموزش و پرورش, معلم}
    Mehdi Rezaei *
    The aim of this study is to present the components of a transformational teacher based on the supreme documents of the education system and the educational thoughts of Ayatollah Khamenei. The research method is exploratory and inferential, and the statistical population includes the supreme documents of the education system and the statements of the Supreme Leader. The results indicate that in the educational thoughts of the Leader of the Revolution and the Fundamental Transformation Document, the educator and teacher are considered the main pillars of transformation in the educational system. Furthermore, transformational capability requires the acquisition of scientific, ethical, practical, and professional competencies. Transformational ability requires the teacher to possess inner vitality and liveliness, which has a direct impact on creating transformation. Consequently, it can be said that for the educational and training system in the Islamic society of Iran to witness practical educational transformations, two essential matters are needed: firstly, the prevailing approach in education should be the integration of science and religion in the context of the convergence of education and training. Secondly, the training of the learner should be comprehensive, encompassing all six educational domains, to achieve the individual's holistic development and perfection.
    Keywords: Supreme Documents, Educational System, Ayatollah Khamenei, Education System, Teacher}
  • اسدالله اسدی گرمارودی*
    هدف پژوهش حاضر مدل (ارائه الگوی) تربیت انقلابی در حکمرانی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر منظومه معرفتی امامین انقلاب بود. روش پژوهش کیفی بوده و از حیث هدف، تحلیل عاملی اکتشافی است. جامعه و دامنه تحقیق شامل بیانیه گام دوم و بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری است. داده ها با روش مطالعه اسنادی فیش برداری شده اند. یافته ها حاکی از آن است که در این الگو، دانشگاه فرهنگیان طی دوره سه ساله (9 ترم)، با اختصاص ترم های آغازین به دروس تربیتی و انقلابی، و مسئولیت دادن به دانشجو- معلمان در نقش آفرینی و مشارکت در تشکل های تربیتی و معرفتی و فعالیت های گروهی در سنوات تحصیلی بر مبنای منظومه معرفتی امامین انقلاب، باعث ملکه شدن لذت های برتر نقش انبیائی معلم در دوره کارشناسی شده و زمینه جد و جهدی باورمند و مومنانه را در عرصه های دانش افزایی و مهارت آموزی آنها در دوران دانشجو- معلمی فراهم می کند. علاوه بر آن در صرفه جویی اقتصادی سالانه 25 هزار تعهد دبیری، و حضور یک سال زودتر دانشجویان در آموزش و پرورش تاثیرگذار است.
    کلید واژگان: حکمرانی, تربیت انقلابی, تربیت معلم, دانشگاه فرهنگیان, امام خمینی, آیت الله خامنه ای, دانشجو- معلم}
    Asadollah Asadigarmarodi *
    The aim of this study is to model revolutionary training in the governance of teacher education at Farhangian University with an emphasis on the knowledge framework of the Leaders of the Revolution. The research method is qualitative and exploratory factor analysis. The research community includes the second step statement and the statements of Imam Khomeini and the Supreme Leader. Data were collected using documentary study methods. The findings indicate that in this model, Farhangian University, during a three-year period (nine semesters), dedicates the initial semesters to educational and revolutionary courses and assigns responsibilities to student-teachers for participating in educational and knowledge-based associations and group activities throughout their academic years based on the knowledge framework of the Leaders of the Revolution. This approach ingrains the superior pleasures of the prophetic role of the teacher during the undergraduate period and fosters a diligent and faithful effort in their knowledge and skill development duringtheir student-teacher years. Additionally, it impacts the annual saving of 25,000 teacher commitments and the earlier presence of students in the education system by one year.
    Keywords: Governance, Revolutionary Training, Teacher Education, Farhangian University, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Student-Teacher}
  • محمد فراهانی، نرگس سلطانی *

    دوران انقلاب اسلامی از این نمودهای بارز جهان اسلامی است که اندیشه اسلامی و توحیدی خویش را به نمایش گذارد. حضرت ایت الله خامنه ای در این دوران به ایراد اندیشه اسلامی توحیدی در سایه سار قرآن پرداختند و کلید راه را بازگشت به حقیقت توحید و خارج ساختن آن از ذهنیت محض و وارد عمل شدن آن در تمام لحظات زندگی فردی و اجتماعی بشر دانستند، چرا که توحید همه چیز را جهت دار می کند و این انسان است که باید در مسیر اصلی جهان هستی که به صورت قاعده مند توسط تنها منشا عالم اداره می شود، حرکت نماید . مولفه هایی همچون آرامش وتوکل، امید به خداوند، مسئولیت پذیری و آزادی انسان آثار فردی توحید به شمار رفته و عناوینی چون نفی طاغوت و ولایت پذیری، سعادت وپیشرفت، عدالت اجتماعی، استقلال، دشمن شناسی، قدرت ملی، ایثار وجهاد و وحدت بین مسلمانان آثار اجتماعی توحید بیان شده اند. همچنین واژگانی چون دعوت به معنویت و انسان سازی، حاکم بودن معیارهای اخلاقی، نفی عبودیت شرک و طاغوت، آزادی، نظم وانسجام، نفی تعصب های قومی و طبقات اجتماعی از جمله ویژگی های جامعه توحیدی است. نویسنده، با روش کتابخانه ای در سطح توصیفی-تحلیلی به بررسی ویژگی ها و آثار توحید ابتدا در سبک زندگی فردی وسپس اجتماعی انسان معاصر مسلمان پرداخته، اندیشه توحیدی از نگاه آیت الله امام خامنه ای را بر اساس آموزه های قرآنی بیان نموده که آدمی بتواند با محوریت عمل به اصل توحید، در راه خودسازی خویش و جامعه قدم های صحیحی در جهت رسیدن به کمال بگذارد.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, توحید, آثار, ویژگی ها, اندیشه اسلامی}
    Mohammad Farahani, NARGES SOLTANI *

    The era of the Islamic revolution is one of the prominent manifestations of the Islamic world that displayed its Islamic and monotheistic thought. During this period, Ayatollah Khamenei criticized the Islamic idea of ​​monotheism in the shadow of the Qur'an, and considered the key to returning to the truth of monotheism and removing it from pure mentality and putting it into practice in all moments of individual and social human life, because Monotheism directs everything, and it is man who must move in the main path of the universe, which is regularly governed by the only source of the universe.
    Components such as peace and trust, hope in God, responsibility and human freedom are considered individual works of monotheism and titles such as negation of tyranny and provincialism, prosperity and progress, social justice, independence, hostility, national power, self-sacrifice and jihad and unity among Muslims. The social effects of monotheism have been expressed. Also, words such as calling for spirituality and humanization, the rule of moral standards, negation of polytheism and tyranny, freedom, order and cohesion, negation of ethnic prejudices and social classes are among the characteristics of monotheistic society.
    The author, using a descriptive-analytical library method, investigated the characteristics and effects of monotheism first in the individual lifestyle and then in the social life style of the contemporary Muslim man, he expressed the monotheistic thought from the perspective of Ayatollah Imam Khamenei based on Quranic teachings that a person can By focusing on the principle of monotheism, take the right steps towards self-improvement and society towards perfection

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Monotheism, Works, Characteristics, Islamic Thought}
  • آرش منشی زادگان، علی اصغر داودی*، سعید گازرانی

    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه مقام معظم رهبری در ساختار جمهوری اسلامی ایران از منظر نقطه آجیدن می باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که رهبری به عنوان عامل اصلی حافظ هویت و اتحاد ملت، در نقش نقطه آجیدن ساخت سیاسی موجود، ایفای نقش می کند. آیت الله خامنه ای در مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران، نقشی پررنگ در هدایت ملت، تنظیم روابط قوا و مدیریت بحران ها دارند. ایشان در قامت یک پیشوا، با اختیارات قانونی و فرانهادی، کارویژه های حیاتی خود را در گذر نظام اسلامی از بحران های پیش آمده در سه دهه اخیر ایفا نموده اند. با توجه به اهمیت نقطه آجیدن در خلق حس یکپارچگی که هویت آفرین و حافظ هویت است، به نظر می رسد مقام رهبری در قامت نوعی گره گاه، شمار کثیر دال های سیال، یعنی کثرت عناصر ایدئولوژیک را در درون یک حوزه یکپارچه سامان می دهد. همچنین ولی فقیه از منظر احراز جایگاه نقطه آجیدن و اعمال کارویژه هایی خاص، نقش بی همتایی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایفا کرده و با ایجاد هم افزایی و وحدت رویه میان قوا و مسئولان، در مسیر تحقق ثبات، امنیت و پیشرفت، اقدام نموده اند.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, جمهوری اسلامی ایران, نظام سیاسی, نقطه آجیدن, ولی فقیه.}
    Arash Monshizadegan, Aliasghar Davoudi *, Saeed Gazerani

    The present study aims to examine the position of the Supreme Leader in the structure of the Islamic Republic of Iran from the perspective of a nodal point. The research method is descriptive-analytical and is based on the hypothesis that leadership, as the main factor preserving the identity and unity of the nation, plays the role of the nodal point in the existing political structure. Ayatollah Khamenei, as the leader of the Islamic Republic of Iran, has a significant role in guiding the nation, regulating the relationships among the branches of government, and managing crises. In his capacity as a leader, with legal and supra-institutional authority, he has performed vital functions during the Islamic system's passage through crises over the past three decades. Considering the importance of the nodal point in creating a sense of integration that is identity-forming and identity-preserving, it appears that the leadership acts as a kind of junction, organizing a vast number of floating signifiers, that is, a multitude of ideological elements within a unified domain. Additionally, the Supreme Leader, in fulfilling the role of the nodal point and executing specific functions, has played a unique role in the political system of the Islamic Republic, creating synergy and unity of action among the branches of government and officials, and thereby contributing to stability, security, and progress.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Islamic Republic Of Iran, Political System, Nodal Point, Vali-E-Faqih (The Guardian Jurist)}
  • وحید فخرالدین*، بهمن کارگر

    سیاست گذاری امنیتی یکی از مهمترین بحث های امنیتی جمهوری اسلامی ایران می باشد و دلیل این امر هم این است که جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری با موقعیت جغرافیایی استراتژیک خاص خود، در دنیای معاصر همواره در معرض انبوهی از تهدیدات در سطوح مختلف قرار داشته است. آنچه بیش از هر چیز دیگر در سیاست گذاری امنیتی برای امنیت کشور و مقابله با تهدیدات لازم به نظر می رسد توجه به سیاست های نحوه مقابله با اینگونه تهدیدات در حوزه امنیتی می باشد. هدف از این پژوهش شناخت سیاست گذاری امنیتی با توجه به اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. پرسش اصلی آن است که سیاست گذاری امنیتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی چه میزان و تا چه درجه ای در مواقع بحران و تهدیدات کارساز و جواب گو به مسائل روز می باشد؟ روش استفاده در این کار پژوهشی روش کتابخانه ای و مطالعه منابع مکتوب در حوزه سیاست گذاری امنیتی در اسناد بالادستی می باشد و این پژوهش جزو پژوهش های کاربردی محسوب می شود و روش استفاده در تحلیل داده ها روش کیفی است. یافته های اولیه پژوهش حاکی از آن است که اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به سیاست گذاری امنیتی در همه ابعاد دارد. سیاست گذاری امنیتی، امنیت ملی، تهدید و اسناد بالادستی مواردی است که در سند چشم انداز بیست ساله و قوانین توسعه از جمله قانون پنجم توسعه پرداخته شده است

    کلید واژگان: سیاست گذاری, امنیت, اسناد بالادستی, آیت الله خامنه ای(مدظله العالی), تهدیدات}
    Vahid Fakhredin *, Bahman Karegar

    Security policy making is one of the most important security issues of the Islamic Republic of Iran and the reason for this is that the Islamic Republic of Iran, as a country with its own strategic geographical position, has always been exposed to a multitude of threats at different levels in the contemporary world. Security For the security of the country and to deal with threats, it seems necessary to pay attention to the policies of how to deal with such threats in the field of security. The purpose of this research is to understand the security policy according to the top documents of the Islamic Republic of Iran, which were announced by the Supreme Leader. The main question is that according to the documents of the Islamic Republic of Iran, to what extent and to what degree is it effective and responsive to current issues in times of crises and threats? Security is used in upstream documents and it is considered as applied research, and the method used in data analysis is qualitative method. The preliminary findings of the research indicate that the upstream documents of the Islamic Republic of Iran pay special attention to security policy in all dimensions. Security policy, national security, threats and upstream documents are the things that are discussed in the twenty-year vision document and development laws, including the fifth law of development.

    Keywords: Politics, Security, High-Level Documents, Ayatollah Khamenei, Threats}
  • Habibolah Babaei *
    The present study aims at investigating the necessity of semantic evolution in the civilizational process in Ayatollah Khamenei’s view, with an emphasis on its Quranic origin. The research method is descriptive-analytical, and it discusses two levels of concepts. The first consists of concepts in the national level, such as ‘insight’, ‘explanation jihad’, ‘insider and outsider’, ‘cultural NATO’, ‘resistance economy’, and ‘software movement’. The second consists of concepts in the transnational level, such as ‘civilization’, ‘historical turning point’, ‘resistance’, and ‘new order’. The results showed that Ayatollah Khamenei, with his insistence on resistance against the system of global dominance, created, on the one hand, new genuine concepts and, on the other hand, focused on breaking and criticizing the western secular concepts. In this way, he opened a new different way for the revolutionary individuals and Iran after the Islamic revolution. In passing through the era full of riots and turbulences after the revolution and the crisis after Imam Khomeini’s departure, the Iranian Islamic revolution, and even the whole world of resistance, owe much to intelligence, efforts and insistence of Ayatollah Khamenei in preventing the infiltration of eclectic meanings into the semantic and identity network of Islamic revolution. Now, it seems that in the continuation of this civilizational movement, and for providing the new semantic masses in the Islamic world, it is essential for the Islamic community (ummah) and the Muslim elites in the Islamic world to read the Quran repeatedly and extract new meanings from the Quran and Sunnah to be used in their civilizational process. They must also expand the operation of inquiry on the Quran and use it in interactions between civilizational needs and challenges of the Islamic world on the one hand, and religious texts and Islamic heritage on the other hand. No doubt, this is one of the basic steps in line with freedom from hegemonic meanings of capitalism and secularism of the western world.
    Keywords: the Quran, civilization, meaning, Ayatollah Khamenei, Islamic revolution of Iran}
  • محمدصابر صادقی*، رسول نوروزی
    پژوهش حاضر براساس تحلیل منظومه معرفتی قرآن کریم و خوانش امامین انقلاب، درصدد جایگاه‎یابی جهاد کبیر به مثابه راهبرد سیاست خارجی دولت اسلامی است. سوال اساسی این است که جهاد کبیر به مثابه یک راهبرد در پهنه سیاست خارجی، چگونه بر استقلال و عدم استحاله هویت در دولت اسلامی در مناسبات و تعاملات با جوامع، دولت‎ها و تمدن‎های دیگر دلالت می کند؟ در این راستا، با روش توصیفی- تحلیلی، رابطه میان دو متغیر جهاد کبیر و کامیابی در سیاست خارجی(حفظ استقلال و عدم استحاله هویت اسلامی) مورد تحلیل قرار گرفت. پژوهش بر این فرضیه استوار است که از آنجایی که جهاد کبیر چارچوب و خطوط قرمز نرمش و رعایت مصالح و منافع را مشخص کرده و همچنین چارچوب عزت براساس حکمت در تعامل خارجی را ترسیم می‎کند، مانع از سیاست گذاری و سیاست‎ورزی برخلاف هویت و استقلال دولت اسلامی متکی بر بینش و ارزش‎ها می‎شود. از نتایج پژوهش حاضر ترسیم راهبردهای عینیت بخش به جهاد کبیر در سیاست خارجی است؛ ازجمله وجوب حفاظت از هویت اسلامی و حاکمیت اسلام، دیپلماسی بر محور عزت، حکمت و مصلحت، لزوم نفی نظام کفر استکباری و مبارزه با ظلم، لزوم حمایت از ملت‎ها و دولت‎های مستضعف و لزوم مقابله با نفوذ نظام کفر.
    کلید واژگان: جهاد کبیر, سیاست خارجی, دولت اسلامی, امام خمینی, آیت الله خامنه ای, استکبارستیزی}
    Rasool Noroozi *
    This research, based on the analysis of the epistemological system of the Quran and the interpretation of the Imams of the Revolution, seeks to position the Grand Jihad as a strategy in the foreign policy of the Islamic Government. The fundamental question is how Grand Jihad, as a strategy in the realm of foreign policy, indicates independence and the preservation of Islamic identity in the interactions and engagements with other societies, governments, and civilizations. In this regard, the relationship between two variables, Grand Jihad and success in foreign policy (preservation of independence and non-alienation of Islamic identity), is analyzed using a descriptive-analytical method. The research is based on the hypothesis that since Grand Jihad delineates the framework and red lines of flexibility and defines interests and benefits, as well as outlines dignity based on wisdom in foreign interactions, it prevents policymaking and diplomacy contrary to the identity and independence of the Islamic government – based on insight and values. The results of this research include outlining the strategies that give substance to Grand Jihad in foreign policy, including the necessity of preserving Islamic identity and governance, diplomacy based on dignity, wisdom, and interests, the necessity of negating the system of arrogant disbelief and fighting against oppression, the necessity of supporting oppressed nations and governments, and the necessity of countering the infiltration of the system of disbelief.
    Keywords: Grand Jihad, foreign policy, Islamic Government, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Anti-arrogance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال