به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « BadrShakir al- Sayyab » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد یعقوبی*

    خانه تعینی وابسته به پدیدارهای بشری نیست؛ بلکه شرط امکان ظهور پدیدارهای انسانی است. نوستالوژیایی که در تبعید و دوری یا هجرت از خانه و مکان مادری و یا در صورت رانده شدن اجباری توسط نیرویی بیرونی برای خانه و مسکن و ماوی به وجود می آید، همان مادر و بنیاد بودن خانه برای همه چیز انسانی را می رساند که در غیابش انسان احساسی از بی ریشگی و بی بنیادی پیدا می کند. خانه آثارش را به صورت آشکاری در وجود ما می گذارد به شکلی که توان زدودن این آثار از وجود ناممکن است. از خلال تجربه ی زیسته شده شناخته می شود و از خلال همین تجربه وجودش تحقق می یابد. بدون خانه پریشان و غریب می مانیم؛ انگار که کسی فاقد هویتیم؛ چرا که میعاد گاه عطوفت و مهربانی و زیبایی وجود انسانی است. در خانه پیوند و ارتباط ذات انسانی و مکان برای همیشه خلق می شود و ارتباطش با انسان چون ارتباط روح با جسم است وحضوری مداوم و وجودی لایزال در درون بشری دارد. روش مقاله، تحلیلی - تبیینی است. گستره ی مقاله: اشعاری از شاعر است که در آن خانه را سروده است.

    کلید واژگان: خانه, مکان, بدر شاکر السیاب, مکان بچگی}
    Mohammad Yaaghobi

    The house is not dependent on human phenomena, but it is a condition for the possibility of the emergence of other human phenomena. The nostalgia that arises in exile or away from home and motherly place or in case of forced outcast by an external force for the house, home and shelter, conveys the same motherhood and foundation of the house for all human beings, in the absence of which human beings Finds a sense of beardlessness. home explicitly places its works in our existence in such a way that it is impossible to remove these works from existence. The house is known through lived experience, and it is through this experience that its existence is realized. Without it we remain disturbed and strange, like we have no identity; because the promise is sometimes of compassion, kindness and beauty of human existence. In the house, the connection between human nature and place is created forever, and its connection with human it likes the connection of the soul with the body, and it has a constant presence and eternal existence within human beings. The method of the article is analytical-explanatory. The scope of the article is poems by the poet in which he composed the house. The house has a philosophical emergence and at the same time poetic and innovative appearance and derives its implications from the basis of the spatial existence of the house itself as well as from the depth within the poet's conscience and psyche. In Badr Shaker's poetic experience, the past is the house and homeland that it relies on as a root now, and the death of the past means death now. At a distance from home, he finds life settled in the house of death, and the greatest cover of this life is death, of which the shell is inseparable and an integral part.

    Keywords: house, place, BadrShakir al-Sayyab, childhood place}
  • عزت ملاابراهیمی، حسین الیاسی
    المقاربه السیمیائیه اختراق لکل الحواجز فی النص ومغامره فی فضاء النص للنیل إلی فهم حقیقی عنه. إن خطاب بدر شاکر السیاب لا یزال یتمتع بهاله من الفضاءات البکوره رغم الزخم الهائل الذی کتب عن هذا الخطاب الشعری ونری ان المقاربه السیمیائیه فی هذا الخطاب، هی الطریقه الیتیمه التی تفتح امام المتلقی جمالیات هذا الخطاب کما ان لها دورا فذا فی کشف العالم الإیحائی لهذا الخطاب وتقدیم معرفه دقیقه عن إیدئولوجیاته بإزاله الستار عن وجوه العلامات والإشارات النصیه التی تحفل بها خطاب السیاب. نحاول فی هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی- التحلیلی، ان ندرس قصیده العوده لجیکور لبدر شاکر السیاب؛ هذه القصیده من اشهر قصائده التی انشدها فی مرحله التموزیه او الواقعیه الجدیده لیجسد بها المفارقه الالیمه بین المدینه والریف، هذه القصیده ثوره علی المکان/المدینه فی بعدها السیاسی، والاجتماعی و الاقتصادی و تشبث بالمکان/جیکور... . إنه فی هذه القصیده وظف لغه إیحائیه ذات السلطه علی المتلقی ووظف رموزا کثیره فی صیاغه تعبیریه تقدم تصویرا یتمتع بالشفافیه عن المدینه التی جعلته یشعر بالغربه بکل اشکالها. إن السیاب هنا یرسم ملامح المدینه التی فقدت فاعلیتها والتی تسلب النازح إلی ها سروحه الفکری وتقف بوجه ها المادی فی وجه الإنسان المعاصر مما جعل السیاب فی حنین دائم إلی جیکور تلک القریه الوادعه المسالمه إلی اولئک الناس الذین تخلصوا من براثن الماده واقاموا علاقاتهما بعیده عنها وعن مفهومها.
    کلید واژگان: بدرشاکر السیاب, السیمیائیه, المدینه, العوده لجیکور}
    Ezzat Molla Ebrahimi, Hossein Elyasi
    Semiotics is a passage from denotation to connotative meaning which is hidden behind words and secrets and implications. The discourse of BadrShakiral-Sayyabownsnew spaces for discussion and research in spite of tremendous researcheswritten about this poetic discourse. And no doubtsemiotics is the best way for gettingproper knowledge about its ideologies by revealing signs and textual signs. This article attemptsto study the Ode “The Return to Jaykur”based on descriptive and analytical method relying on semiotics approach. This odeis one of the most famous poems he has written in the new reality stage and embodies the paradox between city and village. The ode is a rise against the city and its privative political, social and economic aspects. The poet aims to portray a clear image of the city beyond secrets and implications that causes his loneliness; the city thathas lost its effectiveness and robbed spiritual and physical calmnessof its citizen and got spiritual sublimity with its worldly aspect; The same thing that made Sayyab to have left there and beplaced calmlyin Jaykur and interact with people who are away from materialism.
    Keywords: BadrShakir al- Sayyab, semiotics, city, Return to Jaykur}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال