به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Contractualism » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید علی موسوی*، محمد مظهری، آیت مولائی، سید حسین ملکوتی هشجین

    حکمرانی جدید از طریق حکمرانی تنظیمی، تقلیل مداخله ی مستقیم دولت و بازتعریف نقش آن در بخش عمومی را دنبال می کند و اداره عمومی سنتی جهت انطباق با شرایط جدید، ناگزیر از انجام اصلاحات است؛ در همین راستا، هدف تحقیق، کشف عناصر تحول اداره عمومی فرانسه، و واکاوی نسبت آن ها با حکمرانی تنظیمی می باشد. لذا با استفاده از شیوه کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی، عوامل گوناگون تحول اداره عمومی و زمینه های عملی تحقق حکمرانی تنظیمی در فرانسه مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس یافته های تحقیق، چهار ابزار نوین تحول اداره عمومی فرانسه عبارتند از: 1. اصلاحات بودجه ای، 2. ساده سازی، 3. قراردادگرایی، و 4. آثار ناشی از حکمرانی چندسطحی در تعامل با اتحادیه اروپا، که در پیوندی متقابل با حکمرانی تنظیمی قرار داشته و نمودهای عینی آن ها، در افزایش مشارکت پذیری، توسعه ی حقوق انعطاف پذیر و انعطاف پذیری ساختار حقوقی، متبلور می گردد. در مقام نتیجه گیری به نظر می رسد، دولت فرانسه در مسیر انطباق با مقتضیات ناشی از حکمرانی جدید، با بهره برداری از ابزارهای اداره عمومی نوین و مولفه های حکمرانی تنظیمی، به سوی دولت تنظیم گر با برداشتی همسو با سنت اداری خویش، در حرکت است.

    کلید واژگان: انعطاف پذیری, حکمرانی چندسطحی, ساده سازی, قراردادگرایی, مشارکت}
    Seyed Ali Mousavi*, Mohammad Mazhari, Ayat Moulayee, Seyed Hossein Malakooti Hashjeen

    New governance through regulatory governance seeks to reduce direct government intervention and redefine its role in the public sector. In order to adapt to the new conditions, the traditional public administration is bound to carry out reforms; In this regard, the aim of the research is to discover the elements of the transformation of the French public administration, and to analyze their relationship with regulatory governance. Therefore, by using the library method and the descriptive-analytical method, various factors of the evolution of public administration and the practical fields of realizing regulatory governance in France were investigated. According to the findings of the research, the four new tools for the transformation of the French public administration are: 1. Budget reforms 2. Simplification 3. Contractualism 4. The effects of multi-level governance in interaction with the European Union, which are in a mutual link with regulatory governance and their objective manifestations are crystallized in the increase of participation, the development of reflexive law and the flexibility of the legal structure. In conclusion, it seems The French government is on the way to adapt to the requirements of the new governance, by exploiting the tools of the new public administration and regulatory governance components, towards the regulatory government with an understanding consistent with its administrative tradition.

    Keywords: Flexibility, multi-level governance, simplification, contractualism, participation}
  • محمدرضا خلیل زاده*، عباس کریمی، علیرضا فروغی

    قراردادی سازی موضوع تامل جاری حقوق فرانسه در مسیر تحول قابل توجه حقوق خانواده است . فردگرایی، اساسی سازی و فاصله گرفتن از نهادگرایی و قواعد آمره منشاء این جریان محسوب می شوند. این درحالی است که بسیاری از امور ممنوعه در این مسیر شکسته شده اند . فقط موارد محدودی مثل برخی عناصر احوال شخصیه و نسب قراردادی نشده اند . شناخت صحیح قراردادی سازی ، با تشخیص نسبت یک نظام حقوقی با قراردادگرایی میسر خواهد شد. در حقوق فرانسه این نگاه جدی است که قراردادی سازی گرچه در خدمت فرد است اما نهایتا در خدمت جامعه خواهد بود و نوعی تنظیم اجتماعی روابط خانواده را رقم خواهد زد. در مقابل، حقوق خانواده ی ایران با توجه به خاستگاه اسلامی خود رابطه ای جدی با قرارداد دارد. اما این رابطه فقط با توجه به مصلحت جامع و قطعی انسان سامان می یابد. مصلحت جامع و قطعی انسان عبارت از منفعتی است که هیچ بعدی از ابعاد وجودی انسان را نادیده نگرفته و با تردید آمیخته نباشد و نسبت به آن اطمینان وجود داشته باشد .در این صورت است که منافع فرد و جامعه توامان تامین خواهند شد. شناخت صحیح مرزهای قواعد آمره وصیانت از ظرفیت های آن می تواند حقوق ایران را ضمن بهره مندی از قراردادی سازی نسبت به آسیب های این موج حفظ نماید.

    کلید واژگان: اساسی سازی, قراردادگرایی, قراردادی سازی, قواعد آمره, مصلحت جامع}
    MohammadReza Khalil Zadeh *, Abbas Karimi, Alireza Forughi

    Contractualization is the subject of the current reflection of French law on the rapid evolution of family law. Individualism, fundamentalism, and distancing from institutionalism and imperative rules are at the root of this trend. . It is true that many forbidden things have been broken in this way. Items only Limits such as some elements of personal status and legal parenthood are not . It is true that many forbidden things have been broken in this way. Items only Limits such as some elements of personal status and legal parenthood are not contracted.. The correct understanding of contractualization will be possible by recognizing the relationship of a legal system with contractualism. In French law, there is a serious view that contractualism, although in the service of the individual, will ultimately serve society and shape a kind of social regulation of family relations. In contrast, Iranian family law, given its Islamic origins, has a serious relationship with contracts. But this relationship is organized according to the comprehensiveand definite interest of man, in which no dimension of human existence is ignored and mixed with doubt and there is confidence in it. In this case, the interests of both the individual and society will be served. Proper knowledge of the boundaries of the imperative rules and protection of its capabilities can protect Iranian law from the harms of this trend while benefiting from contractualization.

    Keywords: contractualization, contractualism, fundamentalisation, mandatory rules, Comprehensive interest}
  • سید سعید موسوی اصل*، سید حمید موسوی
    «جامعه مدرن» با ویژگی های متنوع خود، شرطی پیشینی برای درک مفهوم جرم در تلقی مدرن است. تحول از نظام اجتماعی سنتی به جامعه مدرن، و کیفیت این تحول که مسیله اصلی جامعه شناسان کلاسیک است، مفهوم جرم را با دگرگونی عمیقی مواجه می کند که به عنوان رویکرد ترمیمی شناخته می شود. اهمیت این موضوع، به حدی است که اگر بخواهیم از حقوق کیفری،جرم شناسی و علوم جنایی در جهان مدرن که مستلزم رویکرد ترمیمی است، سخن بگوییم، ضروری است که به درک ماهوی جامعه مدرن و مناسبات آن، به مثابه شرطی پیشینی توفیق یابیم. امیل دورکیم، فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی، از یک طرف در تبیین ماهیت جامعه مدرن، و از طرف دیگر در تبیین رویکرد ترمیمی به جرم، پیشگام است. از نظر دورکیم، جرم در رویکرد ترمیمی، مبتنی بر ساخت ویژه جامعه مدرن و ابعادی چون تقسیم کار اجتماعی و همبستگی ارگانیک قوام می یابد و به همین دلیل، از بار مفهومی سنتی آن که جنبه نفس الامری دارد فارغ شده و مفهومی اقتصادی، قراردادی و فردگرایانه یافته است. درک عمیق ماهیت جرم در پرتو رویکرد ترمیمی و مبتنی بر اقتضایات جامعه مدرن، زمینه نظریه پردازی در باب جرم در بستر ریشه های معرفتی و فرهنگی بومی را ایجاد می کند. با توجه به ضرورت واکاوی مفهومی جرم در تلقی مدرن و نسبت آن با عناصر مفهومی جامعه مدرن، در این پژوهش از رویکرد تحلیلی بهره گرفته ایم.
    کلید واژگان: جرم, حقوق ترمیمی, حقوق تنبیهی, جامعه مدرن, فردگرایی, قراردادگرایی}
    Seyyed Sa’Id Mousavi Asl *, Seyyed Hamid Mousavi
    With its diverse characteristics, the “modern society” is a precondition for understanding the modern perception of the concept of crime. The transformation from the traditional social system to the modern society and the quality of this transformation - which is the main issue for classical sociologists - makes a great change in the concept of crime, which is known as the ‘restorative approach’. This subject is so importance that if we want to talk about criminal law, criminology and criminal sciences in the modern world, which requires a restorative approach, we must understand the essence of the modern society as a precondition and its relations. The French philosopher and sociologist, Emile Durkheim, is a pioneer in explaining the modern society’s nature on the one hand, and explaining the restorative approach to crime on the other hand. Crime, according to the restorative approach, as Durkheim says, is based on the special structure of modern society and its various dimensions such as social division of labor and organic solidarity; and for this reason, it is does not imply its traditional conceptual meaning  which has a nafs al-amri (related to its essence) aspect - rather it implies an economic, conventional and individualistic concept. A deep understanding of the nature of crime in the light of the restorative approach and based on the requirements of the modern society prepares the ground for theorization on crime in the context of native cultural and epistemological roots. I have used an analytical approach in this research, considering the necessity of analyzing the modern perception of the concept of crime and its relationship with the conceptual elements of the modern society.
    Keywords: crime, restorative rights, punitive rights, modern society, Individualism, contractualism}
  • سید مجید ظهیری*

    در مواجهه با تنوع نظام های منطق سه نظریه معرفی شده است؛ انحصارگرایی، کثرت گرایی و ابزارگرایی. انحصارگرایان تنها یک نظام منطق را صحیح می دانند، کثرت گرایان همه نظام های منطق را صحیح می دانند و ابزارگرایان هیچ نظام منطق را صحیح نمی دانند. (صحت منطق برای شان موضوعیت ندارد) نظریه ای که در این جستار معرفی می شود شمول گرایی است. شمول گرایی نه انحصارگرایی است؛ چون بیش از یک نظام منطق را صحیح می داند و نه کثرت گرایی است؛ چون همه نظام های منطق را صحیح نمی داند و نه ابزارگرایی است؛ چون صحیح و ناصحیح بودن نظام منطق برایش موضوعیت دارد. ابن سینا نیز با تنوع در دانش منطق روبرو بوده است: منطق ارسطویی و منطق رواقی-مگاری. او در این مواجهه انحصارگرا نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود یکی را انتخاب می کرد و دیگری را وامی نهاد. وی کثرت گرا هم نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود هر دو را بدون دخل و تصرف و بی کم و کاست بر می گرفت. ابن سینا ابزارگرا نیز نبوده است؛ زیرا صحت نظام منطق برای او موضوعیت داشته است.

    کلید واژگان: انحصارگرایی, کثرت گرایی, ابزارگرایی, شمول گرایی, واقع گرایی, روان شناسی گرایی, قرادادگرایی}
    Majid Zahiri *

    Encountering the variety of logic systems, three theories have been introduced; exclusivism, pluralism and instrumentalism. Exclusivists consider only one system of logic to be correct. Pluralists consider all systems of logic to be correct. Instrumentalists do not consider any system of logic to be correct (correctness of logic is irrelevant for them). The theory introduced in this essay is inclusivism. Inclusivism is neither exclusivism, because it does not consider more than one system of logic to be correct, nor it is pluralism because it does not consider all systems of logic to be correct, and nor is it instrumentalism, because the correctness and incorrectness of the logic system is irrelevant for it. Avicenna also faced diversity in the knowledge of logic; Aristotelian logic and Stoic-Megarian logic. He has not been exclusivist in this encounter, because if that was the case, he would choose one and give up the other. He was not a pluralist, because if that was the case, he would have taken both of them without any unwarranted change and all in one piece. Avicenna was not an instrumentalist either, because the correctness of the logic system was relevant for him.

    Keywords: exclusivism, pluralism, instrumentalism, inclusivism, realism, psychologism, contractualism}
  • حسن همتی، اسفندیار ملکیان*، یحیی کامیابی
    این پژوهش درصدد است ویژگی های حرفه ای گرایی حسابداران مدیریت مبتنی بر قضاوت اخلاقی را شناسایی و تبیین نماید. برای دستیابی به این هدف، ابتدا با استفاده از تحلیل محتوای مبانی نظری بر اساس پیشینه پژوهش های مربوط با موضوع پژوهش، ویژگی های حرفه ای گرایی حسابداران مدیریت مبتنی بر قضاوت اخلاقی به همراه شاخص های آنها تدوین گردید. سپس به منظور اطمینان از تایید مولفه ها و شاخص ها، از روش دلفی فازی برای بررسی نظر خبرگان حرفه ای حوزه حسابداران مدیریت (31 نفر) استفاده گردید. بر اساس یافته های پژوهش ویژگی های حرفه ای گرایی حسابداران مدیریت شامل 7 مولفه (استقلال حرفه ای، وابستگی حرفه ای، تعهد اجتماعی، تعهد حرفه ای، خود نظارتی، دانش و مهارت تخصصی حرفه ای، صداقت و پایبندی در رفتار حرفه ای) به همراه 41 شاخص و ابعاد قضاوت اخلاقی شامل 3 مولفه (نسبیت گرایی، قراردادگرایی، عدالت اخلاقی) به همراه 16 شاخص مورد تایید خبرگان قرار گرفت. بر اساس یافته های دلفی فازی در دو راند اجرا شده، می توان بیان نمود که همه مولفه ها و شاخص ها در ایران بر اساس ویژگی های شناسایی شده مورد تایید قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ویژگی های حرفه ای گرایی حسابداران مدیریت, قضاوت اخلاقی, نسبیت گرایی, قراردادگرایی, عدالت اخلاقی}
    Hasan Hemmati, Esfandiar Malakian *, Yahya Kamyabi
    This study seeks to identify and explain the professional characteristics of Management accountants based on ethical judgment. To achieve this goal, first, Using content analysis based on literature review and research background, the set of characteristics along with their indicators were developed.
    Then, fuzzy Delphi method was employed using 31 professional experts’ opinions in the field of management accounting , to confirm the components and indicators’ validity. The findings assert that the characteristics of management accountants’ professionalism comprise of 7 components including: professional affiliation, professional dedication, social obligation, professional autonomy, self-regulation, specialized knowledge, Professional knowledge and skills, Honesty and commitment to professional behavior, besides 41 indicators and dimensions of ethical judgment. 3 components of relativism, contractualism and moral justice along with 16 indicators were approved by experts. Based on the findings of fuzzy Delphi through two phases and identified characteristics, it can be stated that all components and indicators in Iran have been approved.
    Keywords: Management Accountant, Professionalism, Ethical Judgment, relativism, Contractualism, Moral Equity}
  • حسن همتی*، اسفندیار ملکیان، یحیی کامیابی
    این پژوهش با هدف ارایه الگوی ویژگی های حرفه ای گرایی حسابداران مدیریت (تعهد اجتماعی، تعهد حرفه ای، خود نظارتی، وابستگی حرفه ای، استقلال حرفه ای، دانش و مهارت حرفه ای، صداقت و پایبندی در رفتار حرفه ای) مبتنی بر  قضاوت اخلاقی (عدالت اخلاقی، قراردادگرایی، نسبیت گرایی) انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، داده ها از طریق 349 پرسشنامه گردآوری گردید و با استفاده از نرم افراز pls و معادلات ساختاری، فرضیه های پژوهش  مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درک اینکه چگونه و چرا ارتقاء حرفه ای گرایی حسابداری مدیریت از طریق آموزش حرفه ای و اجتماعی کردن، باعث بهبود قضاوت اخلاقی می شود را افزایش می دهد. علاوه بر این، یافته ها بیانگر آن است که حسابداری مدیریت به عنوان حرفه ای مستقل شناخته شده که اطلاعات تهیه شده توسط آنها، برای استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی مفید می باشد.
    کلید واژگان: حرفه ای بودن حسابداری مدیریت, ویژگی های حرفه ای گرایی حسابداری مدیریت, قضاوت اخلاقی, نسبیت گرایی, قراردادگرایی, عدالت اخلاقی}
    Hasan Hemmati *, Esfandiar Malekian, Yahya Kamyabi
    This study aims to provide a model of characteristics of management accountants’ professionalism (professional affiliation, professional dedication, social obligation, professional autonomy, self-regulation, specialized knowledge, Professional knowledge and skills, Honesty and commitment to professional behavior) based on ethical judgment (relativism, contractualism and moral justice). The data of this study were collected based on 349 questionnaires and hypotheses were tested using pls software and structural equations. The results of this study increase the understanding of how and why promoting management accountants’ professionalism through professional training and socialization improves ethical judgment.The results also showed that management accountants is recognized as an independent profession that the information provided by them is useful for internal and external users.
    Keywords: Management Accountant, Professionalism, Ethical Judgment, relativism, Contractualism, Moral Equity}
  • بابک باصری*، محمدرضا ویژه

    احیای قراردادگرایی کانت می تواند مبنایی برای تحول حقوق اداری مدرن و بازتاب ارزش های جهان شمول در ساخت نظم اداری، به ویژه در دوران جهانی شدن و نفوذ آن در قلمرو حقوق اداری باشد. درک جهان شمولی حقوق اداری مستلزم فهم عدالت اداری است. اما عدالت اداری کماکان مفهومی مناقشه برانگیز است که چشم انداز حقوق اداری نوین را مبهم ساخته است. این مقاله در پی پاسخ به پرسشی در باب زمینه پیدایش عدالت اداری در جامعه ای قرارداد-بنیاد با روشی توصیفی- تحلیلی است که محملی مناسب برای بسط و تسری ارزش های فوق در حوزه حقوق اداری باشد. لذا مفروض آن این است که عدالت اداری پدیداری انضمامی است که تنها در بافت حقوقی قابل ادراک نیست؛ به این معنا که زمینه پیدایش عدالت اداری در دولت مدرن محصول هم نشینی منفعت عمومی و قراردادگرایی است. این مفهوم از عدالت اداری متمایز از مفهوم باستانی عدالت در دولت های کلاسیک است. در این بافت، عدالت اداری مفهومی است که بر دو پایه قرارداد و منفعت عمومی استوار است که تحولات اجتماعی و اراده عمومی را با ساختار حقوقی متناسب و هماهنگ می سازد و درواقع این هم نشینی نقطه عزیمت عدالت اداری است که با پیدایش دولت های مدرن بوروکراتیک بسترهای آن فراهم شده است. مهم ترین اثر آن نیز، رسیدن به ساختاری منظم و منسجم در قالب بوروکراسی و تامین کننده نظم اداری و تظلم خواهی در بعد شکلی و توزیع عادلانه امکانات از طریق حقوق اداری است و در بعد ماهوی نیز تثبیت حق ثمره آن است.

    کلید واژگان: تعادل حق و منفعت, حق, عدالت اداری, قراردادگرایی, منفعت عمومی}
    Babak Baseri *, Mohammareza Vizheh

    Reviving the Kant`s contractualism is able to foundation for evolving the modern administrative law and reflecting the universal values in construction of administrative order, especially in ages that globalization has been affecting on administrative law scope. Developing the judicial review on administrative acts, administrative trial and values of good governance are the most famous indication of emerging of universal administrative law system. This article seeks to answer a question about how to construct and combine the concept of administrative justice of the contract-foundation with a descriptive-analytical method, which seems to be a suitable context for the development of the above values in the field of administrative law. Administrative justice is a concrete phenomenon that cannot be found only in the legal context. In other words, the emergence of administrative justice in the modern state is the product of the coexistence of public interest and contractism. This concept of administrative justice is distinct from the ancient concept of justice in classical states. In this context, administrative justice is a concept based on social contract and public interest that harmonizes social developments and public will with the legal structure. In fact, this coexistence is the starting point of administrative justice with the emergence of the government.

    Keywords: Balance of Right, Interest, public interest, contractualism, Right, administrative justice concept}
  • بابک باصری*

    چکیدهتعین مفهوم عدالت اداری مستقل از ذهن ادراک کنندگان رخ نمی دهد، فلذا این عینیت محصول شناختی است که موضوع شناسا (ابژه) در همراهی با فاعل شناسا (سوبژه) آن را ممکن می سازد و در بافتی قراردادگرا مورد مطالعه قرار می گیرد. بررسی نظریه ای پیرامون عدالت اداری در بافتی قراردادگرا، مطابق روش شناسی نهادگرا-مانند نظریه عدالت جان راولز- مستلزم بررسی سه مولفه مصلحت عمومی، حق و نیاز به عنوان ابعاد عدالت اداری در نظام حقوق اداری است. مصلحت عمومی مفهومی دو وجهی است؛ وجه نخست آن ناظر بر اعمال و تصمیمات نوعی دولت و مراجع عمومی است که غالبا از طریق مقررات گذاری و وضع آئین نامه صورت می پذیرد؛ وجه دوم، نظارت قضایی بر این گونه اعمال است. در واقع نظارت دادگاه های اداری بر مصلحت دولت است.از این رو، جدال میان منافع فردی و مصلحت عمومی در این بعد عدالت اداری برجسته تر است. مفهوم عدالت اداری در باب حق نیز در دو وجه ماهوی و شکلی تعین می-یابد. آئین های اداری و دادرسی، ابزارهایی جهت تضمین حق محسوب می شوند که ناظر بر وجه شکلی حق هستند. اخذ تصمیمات موردی و همچنین رسیدگی به تظلمات مردم نسبت به اقدامات و تصمیمات مراجع و مقامات عمومی از صور ماهوی حق هستند. سومین بعد عدالت اداری نیاز است که در اندام حق-ادعا و انتظارات مشروع در نظام حقوقی ظاهر می شود و همواره بعدی توسعه ای دریک نظام حقوقی موضوعه دارد و متضمن محتوای حداقلی حق های طبیعی است.

    کلید واژگان: عدالت اداری, مصلحت عمومی, حق, نیاز, قراردادگرایی}
    Babak Baseri *

    Objection of the administrative justice conception does not occur independently of the minds of percepts; therefore, this is the objectivity of a cognitive product which enables the object of the identifier to be in conjunction with its subject and is studied in the contractual context. A review of the administrative justice theory in the contractual context, based on institutionalized methodology, is similar to John Rawls, theory of justice, requires the consideration of three components of public interest, right and need as the aspects of administrative justice in the administrative law system. The public interest is a two-dimensional concept; the first aspect concerns the actions and decisions of a kind of government and public authority which often made through the regulation and statute of law. The second one is judicial review on such acts which are the supervisions of administrative courts on the interest of government and individual benefits. Therefore, the conflict between individual benefits and public interests in this aspect of administrative justice is more prominent. The concept of administrative justice on the right is determined in formal and substance dimensions. Administrative procedure and procedural code are the means of guaranteeing the right to respect the formal right. Obtaining case decisions, as well as investigating public’s claims to the actions and decisions of the authorities, are fundamentally the types of formal right. The third dimension of administrative justice is needed that appears in the right-claim and legitimate expectations in the legal system.

    Keywords: administrative justice, public interest, Right, need, contractualism}
  • علی اکبر عبدل آبادی، سید امین میرحسینی*

    «نظریه اعتباریات» سید محمدحسین طباطبایی نظریه ای برای تبیین ساز وکار آن دسته از ادراکات انسان است که مطابقی در خارج ندارند و مجعول قوای فعال انسان اند. دسته ای از این ادراکات، ادراکاتی اند که به حسن (خوبی) و قبح (بدی) مربوط اند. اعتباری دانستن حسن و قبح این فرضیه را به ذهن ما متبادر کرده که «نظریه اعتباریات» طباطبایی اساسا نظریه ای قراردادگروانه است. در این مقاله کوشیده ایم تا «نظریه اعتباریات» او را با یکی از نظریه های اخلاق شناختی قراردادگروانه معاصر؛ یعنی، «نظریه عدالت در حکم انصاف» جان رالز، مقایسه کنیم، وجوه تشابه آن دو نظریه را بیان کنیم و به مدد این مقایسه به فهم بهتری از «نظریه اعتباریات» طباطبایی و قراردادگروانه بودن یا نبودن آن دست یابیم. از همین رو، در این مقاله، با روشی تحلیلی، پیش فرض ها، استدلال ها و لازمه های دو نظریه مذکور را کشف، استخراج و بیان خواهیم کرد. مدعای ما این است که در هر سه بخش مذکور وجوه تشابهی در نظریه طباطبایی و نظریه رالز یافت می شوند که به نحو موجهی موید فرضیه مایند.

    کلید واژگان: طباطبایی, رالز, اعتباریات, قراردادگروی, وجوه تشابه}
    AliAkbar Abdol Abadi, Seyed Amin Mirhoseini *

    Seyed Mohammad Hossein Tabataba'i “Theory of Etebariat” is a theory for explaining the mechanism of a set of human perceptions which have not counterparts in the external world and are the fictions of the active powers of man. Some of these perceptions consist of our perceptions of Goodness (Husn) and Badness (Qubh). By knowing Goodness and Badness as Etebari (conventional), it can be assumed that Tabataba'i Theory of Etebariat is a contractualist theory. In this paper, we have tried to compare Tabataba'i theory with one of the contemporary contractualist theory, i.e., John Rawls’ “Justice as fairness” theory, to consider their points of similarities, and to get, by this comparison, a better understanding of Tabataba'is Theory of Etebariat and it's being a contractualist or non-contractualist theory. So, in this paper, we will discover, extract, and state, by an analytic method, the presuppositions, arguments, and implications of these two theories. We claim that, in these three aspects, there are similarities in Tabataba'i’s and Rawls’ theories, which justifiably support our assumption.

    Keywords: Tabataba'I, Rawls, Etebariat, Contractualism, points of similarities}
  • رضا ماحوزی
    در تفکر جان لاک، ذهن در عملکردی فعال صورت های محسوس و متوالی کسب شده از حواس بیرونی و درونی را با هم تالیف می کند و دربرابر اعیان خارجی، اعیانی علمی (ذهنی) می سازد و بدین ترتیب به مفاهیم ماهوی از اعیان دست می یابد. در ادامه، فاهمه برخی از تصورات مشترک مربوط به چند عین مشابه را گزینش می کند و آن ها را ذاتیات اعیان مذکور و بنابراین «نوع» آن ها معرفی می کند. بنابه این عقیده، مولفه های انواع را ما انتخاب می کنیم و بنابراین، انواع محصول انتخاب و قرارداد ذهن هستند.
    درمقابل، به عقیده کانت، ذهن صرفا انتزاع کننده صورت های غایی و محض اعیان یا همان انواع و اجناس آن هاست. بنابه این رویکرد، قوه حکم تاملی در فعالیتی کاملا نامتعین و به دور از مفاهیم و اصول پیشینی فاهمه، انواع اعیان را مورد تامل قرار می دهد و با انتزاع انواع و اجناس، اعیان و قانون های فراوان تجربه را وحدت می بخشد. این موضع که صورت های کلی مذکور را کاملا ذهنی و غیرمعرفتی معرفی می کند و آن ها را به فرولایه فراحسی طبیعت یا همان طبیعت فی نفسه نسبت می دهد، موضعی رئالیستی است و بنابراین درمقابل قراردادگرایی لاک قرار دارد، هرچند نه قراردادگرایی لاک از نوع افراطی است و نه رئالیسم کانت. این نوشتار درصدد است موضع مخالف این دو فیلسوف درباب سهم ذهن در حصول انواع را تشریح کند.
    کلید واژگان: انواع, اجناس, قراردادگرایی, قوه حکم تاملی, فرولایه فراحسی طبیعت}
    Reza Mahoozi
    In John Locke''s thought، through an active function، the mind synthesizes sensible and successive forms acquired by internal and external senses; and، makes scientific (mental) objects against external ones. In this way، it finds quidditive concepts of objects. Then، the power of understanding selects some common ideas which concern some similar object، and introduces them as essentials of such objects، and thus as their «types». According to this view، components of types are selected by us and they are، therefore، products of selection and mind''s contract. On the contrary، according to Kant، the mind is merely abstracting the final and pure forms of objects or their types and genera. According to this approach، reflective judgment، in a complete action and far from a priori concepts and principles of understanding، reflects upon types of objects، and unites objects and a lot of laws of experience through abstracting types and genera. This position، according to which such universal forms are fully mental and non-cognitive and ascribed to the supersensible substrate of nature or nature in itself، is a realist one; and، it is، therefore، against Locke''s contractualism; though neither Locke''s contractualism nor Kant''s realism is described in an extremist way. The present writing seeks to describe the opposite positions of the two philosophers concerning the mind''s contribution in acquisition of types.
    Keywords: types, genera, contractualism, reflective judgment, supersensible substrate of nature}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال