به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Henry Corbin » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علی بابایی *

    حکمت اشراق سهروردی از وجوه مختلف برای محققان، اعم از مسلمان و غربی، جالب توجه بوده است. در دوره معاصر نیز افراد و گروه های بسیاری درصدد تفسیر نسبت حکمت اشراق با حکمتهای پیشین برآمده اند. تنها بعنوان نمونه، میتوان دو تن از محققان غربی را نام برد که تحقیقاتی تاثیرگذار در اینباره انجام داده اند؛ هانری کربن و جان والبریج. هانری کربن با تمسک به تعبیرهای «خمیره فیثاغوری» و «خمیره خسروانی» که سهروردی در آثارش بکار برده، با رویکردی شرق محور، هدف وی از پرداختن به حکمت اشراق را احیای حکمت ایران باستان دانسته است؛ البته کربن در این میانه تنها نیست؛ اکثر کسانی که درباره حکمت خسروانی مطلبی نوشته و با سهروردی نسبتی بربسته اند، همین رویکرد را دنبال کرده اند. در سوی دیگر، جان والبریج، هدف سهروردی را احیای حکمت پیشاارسطویی یا فیثاغوری افلاطونی میداند. تلاش والبریج در مقدمه چینی برای تفسیر خود، به طرح مسائلی می انجامد که بدور از واقعیت، و بنوعی انحراف در تفسیر دیدگاه شیخ اشراق است. این در حالی است که بررسی آموزه های حکمت اشراق، بویژه توجه به معنای «خمیره ازلی» و دیگر آموزه های اشراقی، نشان میدهد که کار شیخ اشراق تاسیس حکمتی جدید بوده که منبع دریافت آن، خمیره ازلی است. سهروردی همه حکمتهای راستین را منبعث از خمیره ازلی میداند و معتقد است بارقه یی از این حکمت را در روزی شگفت، خودش بیواسطه، از نافث قدسی دریافت کرده است؛ در عین حال، در یونان و ایران باستان و تمدنهای دیگر، نیز کسانی بوده اند که از این خمیره بهره مند شده اند. در اینجا، ازل بمعنای جهت رو به آغاز تاریخ یا آغاز تاریخ نیست، بلکه امری فوق زمانی است که بر همه زمانهای خطی تاریخی احاطه دارد. بهمین قیاس، دریافت از خمیره ازلی نیز بمعنای تاثیر و تاثر تاریخی نیست. بنابرین، نه خوانشهای شرق محور و نه خوانشهای غرب محور از حکمت اشراق سهروردی، صحیح نیست.

    کلید واژگان: حکمت اشراق, خمیره ازلی, خمیره خسروانی, خمیره فیثاغوری, هانری کربن, جان والبریج}
    Ali Babaei*

    The teachings of the Suhrawardi's Illumination wisdom have always been of interest to prominent Islamic and Western thinkers and scholars; In the contemporary period, two Western scholars in the field of Islamic philosophy have presented influential research on the teachings of the wisdom of Illumination; One of them is Henry Corbin, the author of the book "En Islam Iranian: Aspects spirituels et philosophiques", and the other is John Walbridge, the author of several works on the wisdom of Illumination, including the book The Wisdom of the Mystical East. In Suhrawardi's Wisdom of Illumination, an important interpretation of the "Eternal Ferment" has been used, which is related to the two interpretations of "Khosravani's Wisdom" and "Pythagorean Wisdom"; And this connection has become the basis for each of the mentioned scholars to interpret the teachings of the wisdom of Illumination with Iranian and Greek roots; In the book, Henry Corbin introduces Suhrawardi's goal of establishing the Wisdom of Illumination as reviving the wisdom of ancient Iran, and John Walbridge emphasizes the Greek roots of the Wisdom of Illumination in his work. An analysis of the content of the "Eternal Ferment" and its relation to the teachings of the Illumination wisdom shows that neither the Eastern interpretation of Henry Corbin nor the Western interpretation of Wall Bridge is correct; In this article, we will explain the claim itself, evidence and reasons for this statement.

    Keywords: Illumination Wisdom, Eternal Leaven, Henry Corbin, John Walbridge, Khosravani Leaven, Pythagorean Leaven, Suhrawardi}
  • سید کریم خوب بین خوش نظر، محمدرضا فاضلی*

    یکی از مهم ترین موضوعاتی که مورد اهتمام جدی اندیشمندان و متفکران غربی در فضای مطالعات اسلامی قرار گرفته، اندیشه موعودگرایی است. هانری کربن از جمله اندیشمندان پرآوازه ای است که پژوهش در مورد دکترین موعودگرایی را در صدر مطالعات اسلامی خود قرار داده است و لذا پرداختن به اندیشه های وی، به ویژه ایده موعودگرایی، اهمیت بسزایی دارد. آنچه توجه به آن در فضای اندیشه اسلامی بسیار ضروری می نماید این پرسش است که کربن در سیر مطالعات اسلامی خویش، به چه میزان توانسته است به کنه و حقیقت اندیشه موعودگرایی از منظر قرآن و روایات راه یابد؟ نوشتار حاضر کوشیده است با استمداد از روش توصیفی تحلیلی، اندیشه موعودگرایی کربن و میزان انطباق دیدگاه وی با آموزه های قرآن و روایات را بررسی کند. نتایج تحقیق نشان می دهد که اندیشه موعودگرایی کربن نقاط مثبتی مانند استفاده از روش پدیدارشناسی در پژوهش، توجه به ظهور امام عصر (عج) به عنوان آشکارکننده زوایای باطنی دین، درنظرگرفتن امام عصر (عج) به عنوان تجلی ذات خداوند و تقض توهمات مدعیان دروغین و نیز نقاطی منفی ازجمله بی توجهی به اقامه عدل در رسالت امام عصر (عج)، بی توجهی به وظایف منتظران در حوزه رسالت امام عصر (عج)، تاثیر پذیری از نظریه عالم هورقلیا در بیان زمان و مکان زندگی امام عصر (عج)، استناد صرف به خطبه البیان در بحث انسان کامل دارد. روش گردآوری داده ها در این پژوهش کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: موعودگرایی, هانری کربن, قرآن, روایات, عالم هورقلیا}
    Seyyed Karim Khoubbin Khoshnazr, MohammadReza Fazeli *

    One of the central themes garnering serious attention from Western scholars and thinkers in the realm of Islamic studies is the doctrine of messianism. Henry Corbin stands out as a highly acclaimed scholar who has placed research on the messianic doctrine at the forefront of his Islamic studies. Therefore, delving into his ideas, especially the concept of messianism, holds considerable significance. What warrants particular consideration in the Islamic thought space is the question of how far Corbin has managed to grasp the core and reality of messianic thought from the perspective of the Quran and narrations during his Islamic studies. This paper endeavors, using a descriptive-analytical approach, to examine Corbin's messianic thought and assess the alignment of his views with the teachings of the Quran and narrations. The research findings indicate that Corbin's messianic thought has positive aspects such as employing phenomenological methods in research, focusing on the emergence of Imam Mahdi (AS) as the manifest revealer of the inner dimensions of religion, considering Imam Mahdi (AS) as the manifestation of the essence of God, and challenging the illusions of fraudulent claimants. However, it also reveals negative aspects like neglecting the establishment of justice in the mission of Imam Mahdi (AS), overlooking the responsibilities of the Awaited in the realm of the mission of Imam Mahdi (AS), susceptibility to the theory of the Hurqolya in describing the time and place of Imam Mahdi's (AS) life, and over-reliance on the Khutbat al-Bayan in the discussion of the perfect human. The data collection method employed in this research is library-based.

    Keywords: Messianism, Henry Corbin, Quran, Narrations, Hurqolya cosmology}
  • سید محمد سلطانی، باقر ریاحی مهر*

    مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) از مهمترین مسایل صدر اسلام تا کنون و اصلی‎ترین وجه تمایز تشیع با سایر فرق اسلامی بوده است. نوشتار حاضر با بهره جستن از روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ به مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) (با تاکید بر منابع تفسیری و روایی فریقین) می پردازد. آغاز این حرکت توسط مادلونگ در کتاب جانشینی محمد (ص) بوده است که در 1997 منتشر و به زودی به عنوان یک مرجع مهم در این بحث شناخته شد. او در مقدمه کتابش تحت عنوان «حقوق خویشاوندی و خاندان های پیامبران در قرآن»، به بررسی نسبتا مفصلی درباره نقش و اهمیت خاندان انبیاء در تایید، تثبیت و ادامه مسیر رسالت و هدایت ایشان، پرداخت و نشان داد که مطابق نظر قرآن، جانشین پیامبران از میان خاندان ایشان و توسط خود آنها صورت می پذیرد و پیامبر اکرم (ص) نیز قصدی جز این نداشته است. علی رغم جدید و متاخربودن مطالعات شیعه شناسی و فعالیت های شیعه پژوهی، پرداختن به مسیله امامت نسبت به دیگر مسایل مطرح از ضرورت بیشتری برخوردار می باشد. مطالعه آرا و نظرات مفسران فریقین درباره تفسیر آیه ولایت، نشان دهنده این است که آنان بر اساس آیه 55 سوره مایده درباره ولایت و امامت امام علی (ع)، دو دیدگاه کلی دارند: 1. بیشتر مفسران اهل سنت واژه «ولی» در آیه را به معنای دوست و یاور می دانند و بر همین اساس ولایت در آیه را مطلق و آن را شامل تمام مومنان به شمار آورده اند؛ 2. شیعه لفظ «ولی» را صرفا به معنای محبت و نصرت نمی داند و چنین معنایی را در تعارض با آیات دیگر دانسته و معتقد است این واژه علاوه بر محبت، متضمن حاکمیت اجتماعی و سیاسی است و نصرت از نتایج آن است. مفسران شیعه، بر اساس معنای «ولی» در آیه و نیز بر مبنای روایات متواتری که سبب نزول آیه را ولایت امام علی (ع) نقل کرده اند، آیه شریفه را دلیل قرآنی ولایت و امامت امام علی (ع) بیان می کنند .

    کلید واژگان: رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ, جانشینی پیامبر(ص), تشیع, امام علی (علیه السلام), منابع تفسیری و روایی فریقین, هاینس هالم, هنری لامنس, اتان کلبرگ, هانری کربن}
    Seyed Mohammad Soltani, Baqir Riahi Mehr *

    The issue of the succession of the Holy Prophet is one of the most important and distinguishing aspects of Shiite Islam compared to other Islamic sects. This paper employs a descriptive-analytical method with a critical approach to examine the Quranic approach of Wilferd Madelung on the issue of the succession of the Holy Prophet (with a focus on the interpretive and narrative sources of both sects). Madelung initiated this movement in his book “Succession to Mohammad,” which was published in 1997 and soon became a significant reference in this discussion. In the introduction to his book titled “Familial Relationships and Prophetic Families in the Quran,” he extensively examines the role and importance of the Prophet's progeny in confirming, establishing, and continuing their mission and guidance. He demonstrates that, according to the Quran, the successors of the prophets are chosen from among their families and appointed by them, and the Holy Prophet had no intention other than this. Despite the relatively recent and delayed studies in Shi'a studies and Shi'a research activities, addressing the issue of Imamate (leadership) is of greater necessity compared to other raised issues. The study of opinions and views of interpreters from both sects regarding the interpretation of the verse of “Wilayah” (guardianship) indicates that they generally have two main perspectives based on Verse 55 of Surah Al-Ma'idah: 1. Most Sunni interpreters understand the term “wali” in the verse to mean friend and supporter, and based on this, they consider guardianship in the verse as absolute and inclusive of all believers. 2. Shi'a scholars do not merely understand the term “wali” to mean love and support, and they perceive such a meaning to conflict with other verses. They believe that in addition to love, this term encompasses social and political authority, and support is one of its outcomes. Based on the meaning of “wali” in the verse and the excessive (mutawatir) narrations, which attribute the revelation of the verse to the guardianship of Imam Ali, Shi'a interpreters consider the noble verse as Quranic evidence of the guardianship and Imamate of Imam Ali.

    Keywords: Quranic Approach Of Wilferd Madelung, Succession to The Prophet, Shi'ism, Imam Ali, Interpretive, Narrative Sources Of Both Sects, Heinz Halm, Henri Laoust, Etan Kohlberg, Henry Corbin}
  • علی کریمی*، مهدی فدایی مهربانی
    مجموعه معارف اسلامی کنونی با قرایت ها و خوانش های گوناگون، گاهی توسط متفکران مسلمان و گاهی توسط علاقه مندان به اسلام مورد بازخوانی قرار گرفته است که می توان آنها را در چند دسته بندی کلی قرار داد و پس از آن تحلیل کرد. محمد عابدالجابری و هانری کربن مصادیق بارز از خوانش هایی متفاوت؛ اما معطوف به موضوعی واحد، یعنی تراث اسلامی، هستند. در این پژوهش با قرار دادن تفکر آنها در دو قالب کلی «عقل فرهنگی» و «عقل استعلایی» و پرداختن به مختصات روش شناختی آنها به «مقابل نهادن» این دو خوانش پرداخته ایم و کوشیده ایم تا با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه نص واحد اسلامی می تواند مولد خوانش های متفاوت بوده و خود را در جریان های فکری مختلف نشان دهد. در نهایت با بررسی تطبیقی اندیشه این دو اسلام شناس نتیجه می گیریم که نوع جهان بینی آنها در درک متفاوتشان از اسلام موثر است؛ لذا هر کدام پاسخ خود را از دین مبین می طلبند.
    کلید واژگان: عقل استعلایی, عقل فرهنگی, اسلام, محمد عابدالجابری, هانری کربن}
    Ali Karimy *, Mehdi Fadaei Mehrbani
    The collection of Islamic teachings that has reached the Muslim today has been re-read with various readings; Sometimes by Muslim thinkers and sometimes by those interested in Islam. Despite such a large number of readings, it may be possible to place them in several general categories and then analyze them. Mohammad Abed al-Jaberi and Henry Corbin are clear examples of different readings but focus on a single subject, namely Islamic heritage. In this research, by placing their thinking in two general forms of "cultural reason" and "transcendental reason" and addressing their methodological coordinates, we have "contrasted" these two readings. Abed al-Jabri sees the collection of Islamic heritage as a structure within which today's Muslims think, and if there is a change in such a structure, there will be change in the present and future of the Islamic community. Henry Corbin, on the other hand, not only does not seek knowledge in structures, but also always avoids such an understanding and bases his thought on the transcendental aspects of Islamic knowledge. In this article, we have tried to answer the question: how a single Islamic text can generate different readings and show itself in different currents of thought.
    Keywords: transcendental reason, cultural reason, Islam, Mohammad Abed al-Jaberi, Henry Corbin}
  • سید محمد هاشمی مطهر

    انسان امروز، علاوه بر پی‌جویی مسایل مربوط به رفاه و مادیات و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون، در جست‌وجوی معنویات و شناخت دینی نیز هست. دانشمندان و محققان بسیاری در داخل کشورهای اسلامی و به‌طور کلی شرق پیرامون مسایل دینی در حال مطالعه‌اند. مستشرقان نیز طی قرن‌های متمادی به این امر همت گمارده‌اند و نظرات و آثار متفاوت، مخالف و حتی تحریف‌شده و گاه موافق بنیان‌های دینی عرضه کرده‌اند. این تناقض علل بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دسترسی نداشتن به منابع دست اول و دانشمندان مسلمان است. موضوع اصلی این پژوهش مقایسه نظرات پروفسور هانری کربن با علامه جعفری ‌درمورد مسیله انتظار امام دوازدهم شیعیان و اثبات این اصل مسلم اعتقادی شیعه در نظرات آنان است که به‌صورت مقایسه‌ای و تحلیلی و به روش مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد اگر اصالت منابع رعایت گردد، آرای پژوهشگران منصف با نظرات دانشمندان اسلامی تقریبا یکسان خواهد بود. همان‌طور که این فرض در مقایسه دیدگاه‌های این دو متفکر درباره انتظار امام مهدی (عج) ثابت شده است.

    کلید واژگان: امام مهدی (عج), انتظار, شناخت دینی, هانری کربن, علامه جعفری}
    Seyyed Mohammad Hashemi Motahar

    Today, in addition to pursuing welfare and material issues and progress in various fields, human beings are always in search of spirituality and religious knowledge. Many scholars and scholars in Islamic and Eastern countries are working on religious issues. Orientalists have always paid attention to this issue for many centuries and have presented different, opposing and even distorted views and works, and sometimes in accordance with religious foundations. This contradiction has many causes, one of the most important of which is the lack of access to firsthand sources and Muslim scholars. The main subject of this research is comparing the views of Professor Henry Carbon with Allameh Jafari on the issue of waiting for the Twelfth Imam of Shiites and proving this indisputable principle of Shiite belief in their views, which has been done comparatively and analytically by library studies. If the originality of the sources is observed, almost the same opinions for fair scholars can be obtained with the opinions of Islamic scholars, as compared to the issue of waiting for Imam Mahdi (as) from the point of view of these two thinkers, this assumption has been proven.

    Keywords: Imam Mehdi, waiting, religious knowledge, Henry corbin, Allameh Jafari}
  • فاطمه مهرابی*

    گذر از پدیدار رنگ به معنا، فرایندی است که از دیرباز تاکنون نزد متفکران متعدد با سویه های فکری متفاوت همواره مطرح بوده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که، در یک مثلث معنایی متشکل از مخاطب، مولف و اثر هنری، صرف نظر از قصد مولف و وجه بیانگری اثر، اگر مخاطبی به شیخ نجم الدین کبری در مورد تجلیات انوار رنگی آگاه باشد در مواجهه با یک اثر هنری چگونه آن اثر را خوانش می کند؟ ازاین رو با بهره گیری از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک هانری کربن به تحلیل آراء شیخ نجم الدین کبری دراین باره پرداخته شد و با ماحصل این بررسی و روشی توصیفی و تحلیلی رنگ های یک اثر هنری را مورد نقد یا خوانش مخاطب محور قرار داد و درنهایت به این نتیجه رهنمون شد که هنگامی که یک اثر هنری بر مبنای آراء نجم کبری مورد قضاوت قرار می گیرد، می توان از مشاهده محض گذشت و به نوعی شهود شخصی دست یافت که در مورد نمونه مطالعاتی این نوشتار، نتیجه شهود بدین قرار بود که نگاره موردمطالعه به واسطه ترکیب بندی بندی عمودی و رنگ بندی دو ساحتی اش تبیینی از تعین انوار رنگی ای است که نجم کبری از آن سخن می گوید.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی رنگ, نجم الدین کبری, هانری کربن, نگارگری, سمک عیار}
    Fatemeh Mehrabi *
    Introduction

    Persian painting is one of the critical contexts for the emergence and design of Persian and Islamic wisdom, which has a long life in the history of illustration of this land. The main issue of this research is to reflect on the use of Persian painting from philosophical principles affecting its color and light. The Persian painter uses various techniques to create this meta-sensory space, one of which is wisdom-based coloring. The primary purpose of this research is to study and analyze the views of Najmuddin Kobra to use them in the audience-oriented critique of works of art. However, the question that guides this paper to achieve its goal is that if the audience is aware of Najmuddin Kobra's views on the manifestation of the colored lights, how do they read that work encountering with a work of art?

    Methodology

    Accordingly, Sheikh Najmuddin Kobra's views were analyzed in this study through Henry Corbin's hermeneutic phenomenology, and later, an artwork's colors were analyzed with a descriptive and analytical method by the audience. The present paper intends to adopt this approach to read the views of Sheikh Najmuddin Kobra and then consider the practical application of these views on a work of art to find an answer to the problem brought up in this article.

    Discussion

    In the case study of the present paper, the slightest visual and color details in a mystical ideal system such as the mysticism of Sheikh Najmuddin Kobra can be part of a set of conventional cultural codes. The general basis of Najmuddin Kobra's views on the concept of intuition has been formed by himself. To explain his views, the Sheikh refers to what he calls "the path of observation." In his view, the dual levels of observation are such that forms and fantasies are perceived first, and in the second place, essences are revealed by colors. Of course, it should be noted that in Najmuddin Kobra's thought, color is not an accident but a kind of manifestation of meaning. In addition to this, he mentions two types of observations which are as follows:Mundane observation: Attention to the earth, occult observation, related to shapes and colors, seas and wells, and the like.Transcendental observation: Attention to the sky, apparent intuitive observation related to the sun, moons, and stars, and any subjective intuition.Najm Kobra begins his discussion on the intuition of colored light with the question of "In the path of observation, how different are existence, soul and devil?" In answering this question, he mentions a system based on the three factors of existence, soul, and devil and describes the intuition of colored light based upon the diversity of the effects of each factor.
    Existence effects; According to Najm Kobra, existence in the first degree is the infinite darkness and gloom that attracts the seeker, and when there is a little purity and light in it, it corrects itself and finds a unique purity and becomes a white cloud.
    Soul effects; According to Sheikh, a person's soul is melted in the color of the sky as soon as it appears, and if the devil dominates it, it will burn like dark springs or fire. Sheikh attributes each visible light due to the effects of the soul to one of Amara, Lavameh, or Motma'ina.
    Devil effects; Najm Kobra believes that the devil is a fiery fire in which no purity is felt and is accompanied by darkness and blasphemy and embodied in the body of optimism.To overcome the evil effects of existence, soul, and devil, Sheikh proposes solutions such as the reminder and appearance of a helping angel or a heavenly witness and finally finds his way to see the light through allegories about the deserts to be traveled, mountains, plains, rivers, wells, and the sea which are to be understood. Finally, he describes his system of colored light as follows:Green; green is the sign of the life of the heart.Red; if it is not cloudy, the color of fire is a sign of the life of effort and power. If it is cloudy, it is a sign of intensity and unhappiness, and it means that the seeker is suffering due to a struggle with the soul and the devil.Blue; blue is the color of life.Yellow is a sign of weakness and disability.Finally, Najm Kobra speaks of a timeline through which humans with struggle can observe black light, dark shades of red and dark shades of blue seen as the green light, light shades of red, light shades of blue, and yellow. To experience this change in intuition, the Sheikh mentions a tool called heart. From one way, he likens the setting of this transformation, the seeker's existence, to a well in which man is at the beginning and end of the path and in an absolute state of darkness. After experiencing these transformations of the heart, a green light shines on the wellhead, and in a short time, it pervades everywhere so that no trace of the initial darkness remains. He describes how the heart transforms through the seven levels of existence and mentions the seven wells above which a sky and a constellation existed, talking with man from the bottom of the well. Sheikh considers the emergence of this light is possible when the man has borne the heavy burden of Mujahideen, so if a great intellect is revealed to him, the colors will also appear on him. The second factor causing the appearance of this light is the mention of the heart, one of the signs and symptoms of which is that the human being sees a source of light in front of him that flows as fast as possible, and the seeker feels calm when he sees it.This paper has studied a painted folio from the book Samak-e Ayyar of the Al-Injou period, currently kept in Oxford's Bodleian Library. This painting shows the story of the capture of Faghfor Shah in the battle with Daburah, who finally Samak rushes to his aid and saves him from the well. The set of colors used in this painting are six: black, two shades of red, green, blue, yellow, and white. The colors used in the lower part of the painting are black, blue, yellow, and red, and all the colors used in the upper part are white, red, purple, blue, yellow, and green, and all are bright and shiny. The black color at the bottom of the image is like a dark cloud that is the product of the appearance of purity and light in the seeker and the promise of his ascent from the depths of absolute darkness. In this painting, the predominant color of Faghforshah's dress is opaque red, and Najm Kobra considers it as a symbol of trouble and unhappiness, which is consistent with the situation of Faghfor Shah who is trapped in a well and is worried and anxious to get rid of it and has struggled and intensified. All four colors, light black, red, blue, and dull yellow, are the product of the turbidity existing in Faghfor's life. The celestial witness which has led Faghfour to get rid of this darkness is Samak Ayar, whose three colors of green, purple and white are evident in his clothes simultaneously, and he is the one who will ultimately lead to Faghfour's liberation and freedom.

    Conclusion

    The findings of this study indicate that the components, composition, color, theme, and meaning behind this painting are entirely consistent with the theoretical foundations of Sheikh Najmuddin Kobra. The painter has beautifully shown this difference by combining the image into lower and upper parts and coloring it into two opaque and explicit modes. Criticism is placed on the role depicted in it and the apparent meaning derived from the observer text. An audience-oriented critique can indicate the degree of human ascent from the well of darkness.

    Keywords: Color Phenomenology, Najmuddin Kubra, Henry Corbin, Persian Painting, Samak Ayyar}
  • مصطفی میردار رضایی*، سیاوش حق جو
    عالم خیال منفصل، پیوندگاه دو کیهان مادی و غیرمادی است؛ به دیگر تعبیر، این عالم، جهانی است برزخی که رویدادها و عناصر آن مابین دو دنیای مادی و عقلی قرار می گیرند. هانری کربن با تلفیق پدیدارشناسی هوسرل (و دیگر فیلسوفان این نحله) با نگره های بزرگان شرقی، به خصوص با اندیشه های شیخ اشراق، به کشف این عالم دست می یابد و در ادامه، از منظر این جهان میانین و بهره گیری از متر و معیار مختص آن، به بررسی متون می پردازد. از جمله متونی که می توان با معیارهای عالم خیال منفصل به بررسی آن پرداخت، قصه های صمد بهرنگی است؛ نویسنده ای که عمدتا مشتهر به افکار مارکسیستی است و از شاخص ترین چهره های ادبیات کودک و نوجوان به حساب می آید. این مطالعه که به روش تحقیق مبتنی بر پدیدارشناسی کربن نوشته شده است، می کوشد تا به بررسی اجزای عالم خیال منفصل در دو قصه «تلخون» و «آه» بپردازد. بر اساس یافته های این مطالعه، برخی از مولفه های عالم خیال منفصل که در این دو داستان دیده می شوند، عبارت اند از: انفسی بودن زمان، عدم تبعیت از جغرافیای مادی، پیروی نکردن از مختصات ماده، شیوه خیالی (مثالی) در ادراک و آگاهی، تجسم و تجسد معانی و بروز فعل ذی شعور از غیرذی شعور. همچنین بررسی قصه های بهرنگی از منظر عالم خیال منفصل نشان می دهد که بسیاری از قصه های او بیرون از حوزه اندیشه های مارکسیستی قرار خواهند گرفت.
    کلید واژگان: عالم خیال منفصل, هانری کربن, پدیدارشناسی, صمد بهرنگی}
    Mostafa Mirdar Rezaei *, Siavash Haghjoo
    The “Imaginal world” is the link between the material and immaterial universes. In other words, this world is an interworld whose events and elements are situated between the material and the intellectual worlds. Henry Corbin, by combining the phenomenology of Husserl (and other philosophers of this school) with the views of the great Eastern thinkers, especially with those of Shaikh al-Ishraq’s, discovers this world. He, then, examines different texts from the point of view of this interworld. Among the texts that can be studied by the criteria of the imaginal are the stories of Samad Behrangi, an author who is generally known to be influenced by Marxist thought and is considered as one of the most prominent figures in children's literature. This paper employs a descriptive-analytical method to examine the elements of the imaginal in two of Behrangi’s stories, “Talḵhun,” and "the Sigh". According to the findings of this study, some of the elements of the imaginal in these stories include, the subjective nature of time, disobeying physical geography, defying the properties of the matter, following the imagination in gaining understanding and awareness, embodiment and embodiment of meanings, and conscious action emanating from the non-conscious. Based on the present research, many of Behrangi's stories will fall outside the Marxist thought.
    Keywords: Henry Corbin, The Imaginal, Samad Behrangi}
  • مصطفی میردار رضایی*
    هانری کربن برای بررسی متون، خاصه متون شرقی و اسلامی، شیوه خاصی را ابداع کرد که ترکیب دو دیدگاه مادی و فیزیکی، و دیدگاه ذهنی و خیالی است. او برای این منظور پدیدارشناسی هوسرل (و دیگر فیلسوفان این نحله) را با نگره های شرقی، خاصه با اندیشه های شیخ اشراق پیوند می زند. عالم خیال منفصل ماحصل این پیوند و ترکیب است؛ این عالم، جهانی است برزخی که رویدادها و عناصر آن مابین دو دنیای مادی و خیالی قرار می گیرند. داستان دقوقی که یکی از فراواقعی ترین داستان های شرقی است و تحقیقات و شروح متعددی در باب آن انجام گرفته، روایتی است عرفانی و اخلاقی از دفتر سوم مثنوی که ساحت وقایع و رویدادهای آن فراواقعی است و از مختصات عالم خیال منفصل برخوردار. این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی نوشته شده است، می کوشد تا با بهره گیری از روش پدیدارشناسی هانری کربن به بررسی اجزای عالم خیال منفصل در روایت دقوقی بپردازد. براساس یافته های این مطالعه، برخی از مولفه های عالم خیال منفصل که در روایت دقوقی دیده می شوند، عبارتند از: انفسی بودن زمان، عدم تبعیت از جغرافیای مادی، تناقض و عدم تطابق با ویژگی های ماده، شیوه خیالی (مثالی) در ادراک و آگاهی، تجسم و تجسد معانی انتزاعی، عدم تبعیت از روابط علی و معلولی و...
    کلید واژگان: هانری کربن, پدیدارشناسی, خیال منفصل, مثنوی معنوی, داستان دقوقی}
    Mostafa Mirdar Rezaei *
    In order to study texts, especially eastern and Islamic texts, Henry Corbin developed a special method that combines both material and physical, and mental and imaginary viewpoints. According to this aim, he connects the phenomenology of Husserl (and other philosophers of this school) with eastern views, especially with the ideas of Suhrawardi. The detached imaginative world is the result of this composition. This world is a purgatory world whose events and elements are placed between the material and imaginative worlds. Daqooqi’s narrative, which is one of the most surreal oriental stories and about which many researches and explanations have been done, is a mystical and moral narration of the third book of Masnavi, the field of events of which is surreal and has the coordinates of a detached imaginative world. This article, which is written in a descriptive-analytical method and uses the library tools, tries to use the phenomenological method of Henry Corbin to examine the components of the detached imaginative world in the Doqouqi's narrative. According to the findings of this study, some of the components of the detached imaginative world that can be seen in the Doghouqi's narrative are: subjectivity of time, non-compliance with corporeal geography, inconsistency and incompatibility with the characteristics of matter, imaginative method (example) in perception and awareness, the materialization and embodiment of abstract meanings, not following the causal relations (cause and effect), and Etc.
    Keywords: Henry Corbin, Phenomenology, Detached Imaginative world, Doqouqi's Nnarrative}
  • محمود هدایت افزا

    فقدان تاریخ فلسفه اندیشمندان مسلمان، سبب غفلت فلسفه پژوهان از برخی مکاتب فکری و نظرات متنوع گردیده است، به خصوص متفکران متاخر از میرداماد، یا به کلی مغفول مانده اند یا به نحو معوج معرفی شده اند. در این میان، چندین نظام فکری در تقابل با آموزه های ملاصدرا تاسیس شد که نخستین آنها، مکتب رجب علی تبریزی است. او که تسلط ویژه ای بر اندیشه های مشایی و به خصوص کتب سینوی داشت، به حسب مسایل جدیدی که در عصر وی تبلور یافته بود، با تقریری نو از برخی مبانی تفکر مشایی و بازخوانی برخی اصطلاحات، تلاش کرد تا ادبیات فلسفه مشایی را ارتقا دهد. گرچه تبریزی در مقام ارایه مطالب، برای هر ادعایی برهان عقلی اقامه نموده، بر روش مشایی پای بند بود؛ اما او در مقام تحقیق، به هیچ وجه خود را به منابع مشاییان محدود نکرد و از منابع سایر اندیشمندان، به خصوص آموزه های دینی ایده گرفت. بنابراین چنانکه هانری کربن ما را بدان توجه داده، محتوای آموزه های تبریزی «حکمت» خوانده می شود، از آن رو که در بستر فرهنگ امامیه تکون یافت و در مسیر گردآوری داده ها، طرح مسایل و حتی چشم انداز پاسخ ها، متاثر از نصوص دینی بود. در مجموع با لحاظ دو مقام گردآوری و ارایه، شایسته است که مکتب متفکر تبریزی را «حکمت نومشایی» نامید.

    کلید واژگان: ناقدان ملاصدرا, روش مشائی, هانری کربن, تمایز تحقیق از ارائه, حکمت نومشائی}
    Mahmoud Hedayatafza

    Due to lacking a complete history of Muslim Philosophers, researchers in the field of philosophy have missed a vast variety of schools and doctrines, especially for post-Mirdamadian philosophers who have been either totally ignored or introduced in a distorted way. Among them a couple of thought school had been established which were against Sadrian school; first one was Rajab Ali Tabrizi school. He, who were the master of peripatetic philosophy, especially was familiar with Ibn Sina corpus, due to rising new issues in his era, tried to upgrade peripatetic philosophy by means of put a new peripatetic account forward and reread terms. However he advanced an argument for any given topic and was committed to peripatetic way of thinking, but he did not limit himself to peripatetic sources and employed other scholars from different walks of thinking, especially religious doctrines. Therefore, as Henry Corbin stated, the content of Tabrizi’s thought have been called “wisdom”, because they flourished by Imami culture and in gathering data, asking questions and even the outline for answers show that they are influenced by religious texts. Overall, having two phase of gathering and putting forward, one could call Tabrizi’s school “neo-peripatetic”.

    Keywords: Anti-Sadrian, Peripatetic Way, Henry Corbin, Neo-Peripatetic Philosophy}
  • مالک شجاعی*، نفیسه بادامچی
    طبق تفسیر متداول از تاریخ فلسفه اسلامی، ابن سینا در کنار فلاسفه ای چون شیخ اشراق و ملاصدرا به عنوان نمایندگان سه جریان عمده فلسفی جهان اسلام، یعنی فلسفه مشاء، اشراق و متعالیه شناخته می شوند. این مقاله بیش از آنکه وارد متن منازعات و مسایل فلسفی ناظر به فلسفه سینوی و اسلامی شود، از افق مباحث فلسفه شناسی (Metaphilosophy) و تاریخ نگاری فلسفه (Historiography of philosophy) به رویکرد شناسی تفاسیر از ماهیت فلسفه سینوی با توجه به مقولات فلسفه معاصر غربی و تامل در باب منطق تحول این رویکردها می پردازد. می توان از چهار نوع خوانش فلسفه اسلامی و به تبع آن فلسفه سینوی یعنی تفسیر هانری کربن (تفسیر اشراقی)، تفسیر اتین ژیلسون (تفسیر اروپامحور)، حایری یزدی (تفسیر تحلیلی) و محمد عابدالجابری (تفسیر ایدیولوژیک) سخن گفت و به تحلیل و مقایسه این دیدگاه ها پرداخت. در پایان ضمن اشاره به مبانی و لوازم هر یک از این رویکردها نشان داده خواهد شد که مطالعات فلسفه اسلامی (و به ویژه سینوی) در ایران معاصر، اگر با التفات به این سنخ مباحث و رویکردها باشد مسیر خود را خودآگاهانه تر و البته ناظر به مسایل انضمامی فرهنگ معاصر دنبال خواهد کرد.
    کلید واژگان: تفاسیر معاصر, ماهیت فلسفه سینوی, هانری کربن, اتین ژیلسون, حائری یزدی, محمد عابد الجابری}
    Malek Shojaie *, Nafise Badamchi
    According to the popular interpretation of the History of Islamic philosophy, Ibn Sina, along with philosophers such as Shaikh Al-Ishraq and Mulla Sadra, are known as the representatives of the three major philosophical currents of the Islamic world. This article, rather than entering the text of the controversies and philosophical issues concerning Islamic philosophy, from the perspective of metaphilosophy and historiography of philosophy, and for the first time to the approaches of interpretations of philosophy of Ibn Sina according to the categories of Western Contemporary philosophy deals with and explores its central idea and achievement at the same level. We can speak of four types of interpretations of Islamic philosophy and consequently of philosophy of Ibn Sina, namely Henry Corbin (Illumination interpretation), Etienne Gilson (Eurocentric interpretation), Haeri Yazdi (analytical interpretation) and Mohammad Abed aljaberi (ideological interpretation) and analyze and compare These views pay off. In the end, while pointing to the Principles and consequences of each of these interpretations, it will be shown that the studies of Islamic philosophy (especially philosophy of Ibn Sina) in contemporary Iran, if it is with regard to these types approaches, will find its way more self-consciously and of course Concrete issues of contemporary culture will follow.
    Keywords: philosophy of Ibn Sina, Islamic philosophy, Henry Corbin, Etienne Gilson, Haeri Yazdi}
  • ابولفضل مرشدی، ملیحه علی مندگاری*، حجیه بی بی رازقی نصرآباد، الهام کونانی

    مروری بر همه مدل ها و گویه های طراحی شده به منظور سنجش دینداری در ایران نشان می دهد که در هیچ کدام از این مدل ها به صورت منظم و روشمند، ویژگی های خاص مذهب تشیع، به عنوان مذهب غالب در جامعه ایران دیده نشده است. در این مقاله، به منظور رفع این نقیصه، با تکیه به آرای هانری کربن، شیعه شناس معاصر، یکی از وجوه خاص شیعه، یعنی پیوستگی و استمرار رابطه انسان با خدا به واسطه امامان و اولیای الهی برجسته شده است. همچنین با استخراج مفهوم توسل جویی به عنوان مفهوم کلیدی خاص دینداری در تشیع، تعریفی عملیات آن در سه بعد اعتقادی، مناسکی (عملی) و تجربی برای استفاده در پیمایش های سنجش دینداری در ایران ارایه شده و در بخش تجربی پژوهش نیز، این مفهوم در جامعه آماری شهر یزد سنجیده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد سطح توسل جویی در جامعه مورد مطالعه نسبتا بالاست. براساس یافته های میدانی پژوهش نیز میزان توسل جویی در میان زنان بیشتر از مردان و در میان ازدواج کرده ها بیشتر از مجردهاست. در این مطالعه، میان طبقه اجتماعی و میزان توسل جویی رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد؛ به طوری که توسل جویی افراد طبقه پایین بیشتر از طبقه بالا گزارش شده است. هرچه برخورد گزینشی با دین و خصوصی شدن دین بیشتر باشد، میزان توسل جویی کمتر است. رابطه معکوس و معنادار میان سبک زندگی و میزان توسل جویی بدین معناست که هرچه افراد دین دارتر هستند، سبک های زندگی، سنتی و غیرمدرن تر می شود. هرچند نتایج این پژوهش نشان دهنده شباهت نسبتا زیاد الگوی پاسخ ها به سنجه های توسل جویی با الگوی پاسخ ها به سنجه های دینداری در دیگر تحقیقات این حوزه است، هنوز نمی توان درباره نوآوربودن این سنجه ها و قدرت آن ها در سنجش تفاوت ها و ظرایف نهفته در نوع دینداری شیعیان قضاوت دقیقی کرد.

    کلید واژگان: تشیع, توسل جویی, سنجش دینداری, شهر یزد, هانری کربن}
    Aboulfazl Morshedi, Maliheh Alimondegari *, Hajiieh Bibi Razeghi Nasrabad, Elham Konani

    A review of all models and items designed to measure religiosity in Iran shows that none of these models regularly and methodically show the specific features of the Shiite religion. To address this shortcoming, in this article, relying on the views of Henry Corbin, we have highlighted one of the special aspects of Shiism, namely, "the continuity and continuity of man's relationship with God through the Imams and the saints and by extracting the concept of "recourse", it provides its operational definition in three dimensions: "belief", "ritual (practical)" and "experimental" for use in religious assessment surveys, and in the experimental part, this concept is measured in Yazd. This study is quantitative and survey. The statistical population of all men and women is 15 to 64 years old in Yazd city, which according to the 2016 census, includes 365298 people. Based on the Cochran's formula, 384 people were identified as the sample. Due to the number of variables in this study and the random sampling of multistage clusters and the need to access more samples, the sample size increased to 400 people and men and women to An equal number were selected. The data collection tool was a questionnaire and the research data were collected in a three-month period in the summer of 2016 by directing the researcher to the selected samples in Yazd city and conducting interviews and completing the questionnaires. The results of the research show that the level of recourse in the study community is relatively high and the pattern of responses to recourse measures is very similar to the pattern of Iranians' responses to religiosity measures. Also, the type and intensity of the relationship between recourse to contextual variables is similar to the type and intensity of the relationship between religiosity and contextual variables. The field findings of the study show that the rate of recourse is higher among women than men and among married people more than single people. In this study, a significant and inverse relationship was observed between the social class and the rate of recourse, so that the recourse of the lower class was reported more than the upper class. The more selective the treatment of religion and the more privatized the religion among individuals, the lower the rate of recourse. The inverse and significant relationship between lifestyle and the rate of recourse means that the more religious people are, the more traditional and non-modern lifestyles become. Although the results of this study indicate a relatively similar resemblance of the response model to "recourse" measures with the response model to religiosity measures in other research in this field, it is still not possible to be innovative about these measures and their strength in measuring differences. The subtleties of Shiite religiosity were carefully judged. Certainly the metrics designed here, while being critiqued by other researchers, should be tested in multiple experimental studies, with different statistical communities, and the results of this research should be consistent with the results of other metrics. Religiosity should be compared, and then one can judge how well the proposed measures here have been able to shed new light on the research of religiosity in Iran.

    Keywords: religiosity assessment, Shiism, Henry Corbin, Appeal (Tavasol-Joei), Yazd city}
  • فاطمه مهرابی*، بهروز عوض پور
    گذر از پدیدار رنگ به معنا، فرایندی است که از دیرباز تاکنون نزد متفکران متعدد با سویه های فکری متفاوت مطرح بوده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که صرف نظر از قصد مولف و وجه بیانگری اثر، اگر مخاطبی به آراء علاءالدوله سمنانی در مورد تجلیات انوار رنگی آگاه باشد، در مواجهه با یک اثر هنری چگونه آن اثر را خوانش می کند؟ از این رو با بهره گیری از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک هانری کربن به تحلیل آراء علاءالدوله سمنانی در این باره می پردازد و با ماحصل این بررسی و با روش توصیفی تحلیلی، رنگ های یک اثر هنری را مورد نقد یا خوانش مخاطب محور قرار می دهد و در نهایت به این نتیجه رهنمون می شود که هنگامی که یک اثر هنری بر مبنای آراء سمنانی مورد قضاوت قرار می گیرد، می توان از مشاهده محض گذشت و به نوعی شهود شخصی دست یافت که در مورد نمونه مطالعاتی این نوشتار، نتیجه شهود بدین قرار است که مقبره پوشی که با این نظام و رنگ ها طراحی و تولید شده، به طور تمثیلی نمایانگر بخشی از سفر روحانی انسان به سوی پروردگار است که از پیش در جریان بوده و گویی مدتی با حیات جسمانی انسان به وقفه افتاده و با گذشتن از جسم دوباره آغاز می شود.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, رنگ, علاءالدوله سمنانی, هانری کربن, مقبره پوش صفوی}
    Fātemeh Mehrābi *, Behrouz Avazpour
    Moving from color to meaning is a process that has been discussed by many thinkers with different intellectual backgrounds. This article seeks to answer the question that in a semantic triangle consisting of audience, author, and work of art and regardless of author's intention, if an audience is aware of Ala ud-Daula Simnani's views on the manifestations of colored lights, how will he/she analyze a work of art? By using the method of hermeneutic phenomenology of Henry Carbon, it is attempted to analyze the theory of Ala ud-Daula Simnani, and then, to examine the colors of a work of art based on the descriptive-analytical method. The results show that when a work of art is judged on the basis of Simnani's ideas, we can go beyond mere observation and obtain a kind of personal intuition. As a case study, the colors and design of a tomb-cover, were examined. This work of art represents, allegorically, a part of the spiritual journey of man to Lord that is already underway, as if he/she has been interrupted for some time by his/her physical life and has begun to pass through the body.
    Keywords: Color, phenomenology, Ala ud-Daula Simnani, Henry Corbin, Safavid Tomb-cover}
  • Enshaallah Rahmati *, Mahnaz Osooli
    In the Islamic tradition, Mulla Sadra is foremost among the philosophers who have dealt with the issue of prophecy from all three theological, philosophical, and mystical perspectives. Among Western scholars of religion, Henry Corbin is the most prominent commentator of prophetic wisdom, who has provided a mystical reading of the problem of prophecy drawing on the ideas of Muslim philosophers. Given the wide scope of the works and ideas of Corbin regarding prophecy, this essay examines how much Corbin was influenced by Mulla Sadra’s ideas about the effects of revealed teachings on humankind. The esoteric nature of prophetic wisdom, the role of God’s saints in decoding sacred scriptures, the ontological and epistemological foundations of hermeneutics, and the correspondence between textual hermeneutics and hermeneutics of the soul represent the key constituents of Corbin’s accounts regarding the educational effects of revealed teachings, whereas Mulla Sadra’s doctrines of wilayat, the world of ideas, the active intellect, co-originality of revelation and inspiration, and the unity of the knower and the known have played a vital role in their development.
    This essay has employed a method of phenomenology or uncovering the hidden in the sense that is used by Corbin in his various works. We attempt to show how prophetic religion can, based on such a notion of prophecy, provide an efficient educational program for humankind and therefore stop the secularization of religion.
    Keywords: Henry Corbin, Mulla Sadra, prophecy, World of ideas, revelation, inspiration, unity of the knower, the known, active intellect}
  • ویدا دستمال چی *
    هانری کوربن دین پژوه، شیعه شناس و فیلسوف برجسته فرانسوی در مطالعات تطبیقی متعددش توانست ارتباط فلسفی و عرفانی بین فلسفه خسروانی ایران باستان با روایات اسلام شیعی و فلسفه اشراق مطرح کند. وی با بررسی بر روی آثار سهروردی و ابن سینا نه تنها به بن مایه های فلسفه خسروانی دست پیدا کرد، بلکه به سرچشمه های اصلی فلسفه خسروانی، حکمت مزدایی، روایات اساطیری و متون مربوط یه آیین زردشتی نیز توجه داشت، و همچنین مساله شباهت و انطباق این تعالیم را با روایات اسلام ایرانی به طور جدی پیگیری کرد. در این پژوهش آن بخش از مطالعات و پژوهش های هانری کوربن که حکایت های نمادین عرفانی یا روایات شیعی، معادلی مشابه در فلسفه خسروانی یا روایات اساطیری و آیین مزدایی دارد، مورد نظر است. از میان موارد ارزشمندی که کوربن به تطبیق آن در دو تفکر اسلام شیعی و حکمت باستانی پرداخته است، جای دارد به دو مورد فراموش شده؛ یکی ماجرای ادامه نسل و پادشاهی فریدون و ایرج از طریق فرزند دخترش، منوچهر، و دیگری در اختیار داشتن بانویی آسمانی، اسپندارمذ، آب و زمین بپردازیم؛ اولی مشابه ادامه نسل و امامت و ولایت پیامبر اسلام(ص) از طریق فرزند دخترش، و دومی مشابه مهریه شفاهی حضرت فاطمه(س) (آب در کابین داشتن) اوست.
    کلید واژگان: هانری کوربن, اساطیر ایرانی و مزدایی, اسلام شیعی, آیین زردشتی, حضرت فاطمه(س)}
    Vidā Dastmālchī*
    Henry Corbin (1903 – 1978), prominent French Shia scholar and philosopher, introduces the philosophical and mystical relationship between Hekmat Khosravani (the philosophy of ancient Iran) and Shia Islamic narrations and philosophy of Illustration (Falsafeh Eshraq). By reviewing the works of Suhrawardi and Ibn Sina, Corbin not only recognized the essence of Hekmat Khosravani, but also focused on the main sources of the Khosravan Wisdom, the wisdom of Mazdayasna, the mythological narratives, and the related texts of the Zoroastrian religion; also, he pursued the subject of similarity and adaptation of these doctrines with the traditions of Iranian Islam. In the present article, Corbin's studies are examined that address the symbolic mystical tales or Shia Islamic narrations and their similar correspondences in Hekmat Khosravani or the Mazda religion. In Shi'ite and Iranian ancient thoughts, there are two valuable forgotten subjects that Corbin has discussed them. One of them is the issue of continuity of generation and kingdom of Fereydun and Iraj through the son of his daughter, Manūchehr; the other is the introduction of Spendārmad (Sepandarmaz) as goddess of water and Earth. The former is similar to the continuity of the generation of the Prophet through his daughter, Fatimah; and the latter is similar to “Mehrieh” or Fatimah's dowry.
    Keywords: Henry Corbin, Iranian, Mazda Myths, Shia Islam, Zoroastrian Religion, Spendārmad (Sepandarmaz), Fatimah}
  • مسعود حکیمیان، محمد مهدی حکیمیان
    مستشرقان از ابتدا بیشتر همت خود را برای تخریب چهره اسلام و قرآن گذاشتند که در لابلای آن، انگیزه های متفاوتی از جمله انگیزه تبلیغی، استعماری، علمی و اقتصادی را دنبال می کردند. بعد از قیام مهدی سودانی ضد ارتش مصر و انگلستان، جریانی شکل گرفت که مستشرقانی از جمله دارمستتر را با عقیده اسطوره انگاری مهدویت به حیطه موعودگرایی اسلامی و افرادی چون هانری کربن و فان فلوتن را به تقویت مهدویت از دیدگاه اسلام شیعی گرایش داد. این مقاله به نقد و بررسی این دیدگاه ها می پردازد.
    کلید واژگان: مهدویت, مستشرقان, اسطوره انگاری مهدویت, جیمز دارمستتر, فان فلوتن, هانری کربن}
    Masoud Hakimian, Mohammad Mehdi Hakimian
    From the outset, Orientalists expended great efforts to destroy the image of Islam and the Qurʾān, which was motivated by a number of goals including propaganda, colonial designs, scientific and economic subjugation etc. However, it was only after the uprising of the Sudanese Mahdi against the Egyptian and British armies that a movement was formed wherein certain orientalists, such as Darmstetter, portrayed the concept of Mahdiism as mere mythology and part of Islamic Messianism, while individuals such as Henry Corbin and Van Fluaton propounded the concept of Mahdism from the standpoint of Shīʿī Islam. This article critically reviews these different perspectives. In this paper, an analytical-descriptive method is employed and resources are collected and studied from available written sources.
    Keywords: Mahdism, Orientalists, mythology of Messianism, James Darmstetter, Van Fluaton, Henry Corbin}
  • محمد جهانگیری زینی*، سیاوش حق جو، فرزاد بالو، مرتضی محسنی
    از دوران قدیم همواره گروهی به وجود مراتبی برای عالم معتقد بوده اند. عالم خیال منفصل، به عنوان عالمی واسطه بین عالم ماده و عالم عقل- و البته تحت عناوین مختلف- در جهان اسلام مطرح شد. قوه خیال نیز قوه میانجی حس و عقل درنظر گرفته شد. از طرفی در میان ملل مختلف، تجارب دینی و عرفانی ای وجود داشته است که از آن با نام های متفاوتی مانند کرامات، خوارق عادات و... نامبرده می شود. در میان صوفیه، این موضوعات اهمیت و بسامد ویژه ای داشت؛ به طوری که متون متعددی در این زمینه به یادگار ماند که تذکره الاولیاء یکی از آن هاست. هانری کربن مستشرقی است که به کمک مولفه های پدیدارشناسی، در برخورد با تجارب عرفانی اولیا، لزوم درک صحیح آن را در موضع دقیقش یعنی عالم خیال منفصل، بارها یادآور می شود. پژوهش حاضر در سایه نزدیک شدن بهروش کربن که همان تاویل یا کشف المحجوب است، معیارهایی ارائه می دهد که در تذکره الاولیاء به کمک آن می توان خیالی (مثالی) بودن مرتبه وقایع را تشخیص داد. یافته های پژوهش ناظر بر این است که معیارهایی مانند زمان قدسی، ارتباط با فرشته، اوصاف لطیف و مثالی و... قادرند مکان صحیح وقوع وقایع مثالی را به مخاطبان متونی نظیر تذکره الاولیاء نشان دهند.
    کلید واژگان: هانری کربن, خیال منفصل, تذکره الاولیاء}
    Mohammad Jahangiri Zeyni *, Siavash Haghjou, Farzad Balou, Morteza Mohseni
    Since the ancient times, there have always been groups of people who believed in the order of the universe. The concept of discontinuous imaginal world was raised in the Muslim world as the mediator between the world of intellect and the world of matter, of course under different titles. The imagination was also considered to be the mediator between sense and reason. Moreover, there exist religious and mystical experiences in different nations which are named differently, including metaphysical powers (Kerāmāt), supernatural wonders (Khavāriq-e-ādāt), and the like. These issues were of great importance and recurrence among the Sufis and various texts have addressed them; one of which is Tazkirat-al-Awliā. Henry Corbin, an Orientalogist, who applied phenomenological components in examining the mystical experiences of Sufis, recurrently reminds us of the necessity of proper understanding of it in its precise position, i.e. discontinuous imaginal universe. The present study, approaching Corbin’s method, which is the same as interpretation (ta’wil) or revelation of the veiled (Kashf-ol-Mahjoub), provides criteria that can be used to discern the imaginary dimension of the eventsin Tazkirat-al-Awliā. The findings of the study suggest that criteria such as sacred time, relationship with angels, subtle and imaginal descriptions, and the like could display the proper place of occurrence of imaginal events to readers of such texts as Tazkirat-al-Awliā.
    Keywords: Henry Corbin, discontinuous imaginal universe, Tazkirat-al-Awliā}
  • امیر نصری، سید رحمان مرتضوی
    کربن در طرح عام تطبیقی خود، جایگاهی ویژه برای فلسفه تطبیقی هنر قائل است؛ فلسفه تطبیقی هنر با نشان دادن مشترکات انضمامی تر فرهنگ های دینی، امکان برابر نهی آن ها و کشف تناظرات موجود را سهل تر می کند؛ این رویکرد با روش «تاویل باطنی» یا پدیدارشناسی (البته پدیدارشناسی به معنایی کربن مراد می کند) میسر خواهد بود؛ این تاویل باطنی مبتنی بر دریافت خاصی از زمان و حقیقت است که فهم به معنای واقعی کلمه که چیزی جز «وعی» نخواهد بود را ممکن می سازند. به رای کربن ما با این تاویل باطنی می توانیم بدون درافتادن به دام تناقض گویی، قرابت های موجود میان اجزاء یک اثر هنری در گوشه ای از عالم را با ساختارهای مشابهی که در مکان های دیگر یافتنی هستند، مقایسه کنیم و تطبیق دهیم؛ کاری که در صورت توفیق مهیا کننده زمینه های گفتگو در دیگر عرصه ها نیز خواهد بود. تلاش ما بر این بوده است تا با بررسی این تلاش تطبیقی کربن، به فهمی از الگویی که بر مبنای آن، این «فلسفه تطبیقی هنر» رخ می دهد، دست یابیم؛ کاری که با طرح نمونه هایی از نوشته های کربن که در این چهارچوب قرار می گیرند، صورت پذیرفته است؛ ازاین رو نوشتار حاضر با معرفی عناصر روش شناسانه ای آغاز می شودکه هانری کربن در تدوین فلسفه تطبیقی هنر به کار می بندد و با پژوهشی در تحلیل های او در این چهارچوب پایان خواهد پذیرفت.
    کلید واژگان: هانری کربن, فلسفه تطبیقی هنر, پدیدارشناسی, تاویل}
    seyed rahman mortazavi, Amir Nasri
    This paper is about Corbin's investigations in aesthetics. These investigations are a part of his universal project named "comparative theology". Corbin's comparative aesthetics is founded on his perception of phenomenology; the one he calls "tawil". So in a successful comparative effort, all phenomena must be compared to its sources. So for a comparative aesthetics, we should search for common sources, and these common sources can only be reached by esoteric tawil. This esoteric tawil based on a special perception on time and truth. And this perception makes real understanding, i.e. "Waai" possible. Henry Corbin contents only with this esoteric tawil, we can compare tow works of art with extreme geographical distance. A task Corbin claims to do. We try to find out that pattern which Corbin's comparative aesthetics is based on; so this paper begins, presenting methodological elements of this comparative aesthetics and is to be ended by Corbin's analysis in this field.
    Keywords: Henry Corbin, Phenomenology, Tawil, Comparative aesthetics}
  • محمد منصور هاشمی *
    موضوع گفتار پیش رو، کربن فیلسوف، تاریخمندی و ایران معاصر است. نویسنده در آغاز نوشتار، نخست، مفردات این عنوان را توضیح داده و در ادامه، رویکرد و روش فلسفی هانری کربن و مشخصه این رویکرد و نیز اندیشه های او را تشریح می کند. در نهایت، با بررسی وضع تاریخی ایران معاصر از طرفی و موقعیت تاریخی فلسفه کربن از طرف دیگر، مساله ای فلسفی را درباره اندیشه ها و شرایط تاریخی آنها مطرح می نماید.
    کلید واژگان: هانری کربن, شرق شناسی, رویکرد فلسفی, روش فلسفی, اندیشه های کربن, فیلسوف نوافلاطونی, ایران معاصر}
    Muhammad Mansour H?shemi *
    The present paper is going to discuss Corbin the philosopher, historicity, and the contemporary Iran. First of all, the author is going to explain the terms of this title. Following this, he describes Henry Corbin’s approach, his method along with its characteristic, and his thoughts. Finally, examining the historical situation of contemporary Iran on the one hand and the historical position of Corbin philosophy on the other hand, he raises a philosophical question about his thoughts and their historical conditions.
    Keywords: Henry Corbin, orientalists, philosophical approach, philosophical method, Corbin thoughts, Neo-platonic philosophers, contemporary Iran}
  • مهرکان نظامی زاده *، مرضیه خزایی
    این تحقیق به مطالعه مفهوم عرفان، خاستگاه و قابلیتش در پرده برگرفتن از راز آفرینش می پردازد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی آثار آراء علامه طباطبائی، به عنوان نماینده تفکر شیعی در دوران معاصر، در اندیشه هانری کربن است که بلوغ نظری وی را نه تنها نسبت به این حوزه، به ویژه عرفان اسلامی، بلکه بطور کلی سبب می شود. براساس این تحقیق، کربن با تاکید بر این واقعیت که آیین تشیع عرفان ایرانی را نیز در خود دارد و بر خلاف عرفان غربی هیچ مفارقتی بین فلسفه و عرفان در نظر نمی گیرد، آن را به عنوان راه حلی برای حفظ جهان در مقابل سکولاریسم معرفی می کند.
    کلید واژگان: اسلام, عرفان, تصوف, هانری کربن, علامه طباطبائی}
    Mehregan NEZAMIZADEH *, Marzieh Khazaie
    The present research studies the concept of mysticism, its origin, its different forms of religious and non-religious and its ability also to reveal the mystery of creation. The main objective of the current research is to examine the impact of Allameh Tabataba'i thinking as a mystic and Islamic scholar, on the idea of Corbin, philosopher and east scholar, in the field of Islamic mysticism and Sufism, which changes his view not only in the field of Iranian Islam, particularly Islamic mysticism, but changes his point of view in general. According to the study, Corbin with emphasizing on Iranian-Islamic mysticism feature (Twelver Shi'ism), which finds its roots in pontificate and contact with Imam Mahdi, not considering any separation between philosophy and mysticism, presents western mysticism as a rupture between theology and philosophy and the basis of creation of secular thinking in west. Thus, this French philosopher knows Iranian-Islamic mysticism a solution to protect the world against secularism.
    Keywords: Islam, Mysticism, Sufism, Henry Corbin, Allameh Tabataba'i}
  • سیدعلی علم الهدی، مرضیه اخلاقی، ناصر محمدی، حسن سیدعرب

    هانری کربن (1903 1978.م) فیلسوف فرانسوی و نخستین مفسر غربی فلسفه سهروردی است. اندیشه های او مشتمل بر تاویل، پدیدارشناسی و «نظریه فراتاریخ» است. هدف پژوهش حاضر، شرح و بررسی این نظریه و تاثیر آن در بررسی وی از فلسفه و عرفان ایرانی- اسلامی است. در گستره مطالعات نظری درباره تاریخ، «فلسفه تاریخ» برگرفته از مطالعات فلسفی است و بر این اساس به بررسی تاریخ و حوادث آن میپردازد. بنظر کربن، گزارش تاریخ فلسفه، بر مبنای نظریه فلسفه تاریخ قابل بررسی نیست؛ زیرا نمیتوان حوادث آن را براساس ربط علی و معلولی توصیف کرد. اندیشه کربن در این مسئله مبتنی بر الهیات است و با رهیافت، نسبت تاریخ و انسان، ادوار حکمت ایران باستان، فلسفه اسلامی و بویژه فلسفه سهروردی (540 587 ه .ق) و عرفان را تفسیر کرده و حوادث آن را مسبوق به عالم مثال دانسته است. آموزه های ادموند هوسرل (1859 1928.م) و مارتین هایدگر (1889 1976.م)، او را در طرح نظریه فراتاریخ یاری کرده است. جستار حاضر نخستین تلاش برای بررسی و تحلیل نظریه فراتاریخ نزد هانری کربن خواهد بود.

    کلید واژگان: هانری کربن, نظریه فراتاریخ, فلسفه تاریخ, فلسفه سهروردی, عرفان}
    Seyed Ali Alamolhoda, Marziyeh Akhlaghi, Naser Mohamadi, Hasan Seyedarab

    Henry Corbin (1903-1978), the French philosopher, is the first western interpreter of Suhrawardi’s philosophy. His thoughts are focused on the fields of t’awil (esoteric interpretation), phenomenology, and the theory of meta-history. The present study aims to explain and examine this theory and its impact on Corbin’s study of Iranian-Islamic philosophy and gnosis. In the realm of theoretical studies of history, the philosophy of history derives from philosophical studies and, accordingly, investigates history and historical events and incidents. In Corbin’s view, it is not possible to investigate the reporting of the history of philosophy based on the theory of the philosophy of history because one cannot describe historical events based on cause-effect relationships. Corbin’s view in this regard is rooted in theology. In fact, he has employed a theological approach in order to interpret the relationship between history and human beings; the philosophical periods of ancient Iran; Islamic philosophy and, particularly, the philosophical school of Suhrawardi (540-587 AH), and gnosis. He has attributed the issues related to the mentioned fields to the world of Ideas. Corbin benefitted from the theories of Edmund Husserl (1859-1928) and Martin Heidegger (1889-1996) in order to pose the theory of meta-history. The present paper is a first attempt at examining and analyzing Henry Corbin’s theory of meta-history.

    Keywords: Henry Corbin, Suhrawardi's philosophy, theory of meta-history, gnosis, philosophy of history}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال