به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Hijab » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سجاد نیکخو*، مهدی اصلانی، سلمان رضوان خواه
    هدف

    هدف پژوهش حاضر، شناسایی عمق و ابعاد دو مفهوم "عفاف و حجاب" و "امنیت اجتماعی" از منظر قرآن و تبیین رابطه آن ها در نظام اجتماعی مطلوب قرآن کریم است.

    روش

    روش شناسی پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن  آیات قرآن کریم متناسب با عنوان پژوهش مورد تحلیل قرار گرفته و بر اساس آن تاثیر عفاف و حجاب با امنیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که امنیت اجتماعی، یکی از عمده ترین اهداف اساسی تشریع حجاب است و حجاب و عفاف کارکردهای مشخصی برای امنیت اجتماعی جامعه دارد که ازجمله ی آن ها سلامت روابط اجتماعی و بستن راه های نفوذ بیگانگان است.

    یافته ها

    فهم مبتنی بر قرآن از جایگاه حیاتی و نسبت این دو مفهوم، علاوه بر تعمیق معرفت دینی و جهت دادن صحیح برای دستیابی به اصلی ترین نیازهای واقعی انسان و جامعه انسانی، ارائه راهکار تضمینی برون رفت از بحران های اخلاقی و اجتماعی است که اساسی ترین نیازهای انسان امروز یعنی آرامش و امنیت را با چالش های جدی مواجه کرده است.

    کلید واژگان: عفاف و حجاب, امنیت اجتماعی, قرآن, پوشش اسلامی, زنان و بانوان}
    Sajad Nikkho *, Mahdi Aslani, Salman Rezvankhah
    Introduction

    Qur'an-based understanding of the vital position and relationship of these two concepts, in addition to deepening religious knowledge and providing the right direction to achieve the most basic real needs of man and human society, is to provide a guaranteed way out of moral and social crises, which the most basic needs of man today is peace and security has faced serious challenges. Based on this, the aim of the current research is to identify the depth and dimensions of the two concepts "chastity and hijab" and "social security" from the perspective of the Qur'an and to explain their relationship in the desired social system of the Holy Qur'an.

    Methods

    The methodology of the present research is qualitative content analysis, based on which the verses of the Holy Quran were analyzed according to the title of the research, and based on that, the effect of chastity and hijab on social security was investigated

    Findings

    The findings of the research show that social security is one of the main goals of the hijab legislation, and hijab and chastity have certain functions for the social security of the society, including the health of social relations and closing the ways of foreigners' infiltration.

    Keywords: Chastity, Hijab, Socialsecurity, Quran, Islamic Clothing, Women}
  • سید مهدی دادمرزی*
    مقاله حاضر در پی آن است که به گونه ای تحلیلی با مراجعه به منابع کتابخانه ای و بر اساس روش شناسی دانش حقوق، در کنار عنایت به برآیند تلاش فقها، تاثیر مساله عفت را با محوریت رعایت و عدم رعایت حجاب توسط مادر در امر حضانت فرزند به خصوص دختر از بعد حقوقی گزارش نماید و نقش آن را در برخورداری از شرط سلامت اخلاقی مادر برای عهده داری حضانت و نسبتی را که با عناوینی چون عدالت، فسق و امین بودن حاضن در مساله انحطاط اخلاقی و سلب حضانت پیدا می کند، تبیین نماید. دستاورد پژوهش، حکایت از آن دارد که از جنبه فقهی- حقوقی، مراتبی از حجاب مادر بر تامین سلامت اخلاقی فرزند و برخورداری مادر از شرایط اخلاقی لازم در امر حضانت فرزند موثر است و می تواند ذیل وصف عفت، در مامون بودن او نقش داشته باشد؛ حتی اگر عادل بودن و عدم فسق وی را نتوان شرط حضانت قلمداد کرد. بر این اساس، اگر عدم رعایت حجاب مادر به اندازه ای باشد که تربیت عفیفانه فرزند را مطابق شرع و عرف حاکم، در مخاطره جدی قرار دهد؛ دیگر او مامون در امر حضانت فرزند نبوده و ادامه چنین حضانتی، منجر به اضرار به فرزند می شود و لذا حضانت از وی قابل سلب است. قابل اشا ره است که با وجود گذشت بیش از نیم قرن از انقلاب جنسی در غرب و بروز آفات برهنگی در این جوامع، امروزه شاهد تلاش هایی به ویژه از سوی خانواده ها برای درمان عوارض یاد شده هستیم.
    کلید واژگان: حقوق کودک, حضانت, انحطاط اخلاقی, عفت, حجاب, عدالت, فسق, مامون بودن, انقلاب جنسی}
    Seyed Mahdi Dadmarzi *
    The present article seeks to analyze in an analytical way by referring to library sources and based on the methodology of legal knowledge, in addition to paying attention to the results of the efforts of jurists, the effect of the issue of chastity with the focus on the observance and non-observance of hijab by the mother in the matter of child custody. Especially for the girl, report on the legal aspect and explain its role in enjoying the condition of moral health of the mother who is responsible for custody and explain the relationship that he finds with titles such as justice, depravity and trustworthiness of the guardian in the issue of moral degeneration and deprivation of custody. Articles achievement indicates that, from the jurisprudential-legal aspect, a level of mother's hijab is effective in ensuring the child's moral health and the mother's possession of the necessary moral conditions in the matter of child custody, and it can play a role in his chastity under description of chastity. ; Even if his righteousness and non-debauchery cannot be considered a condition of custody. Based on this, if the non-observance of the mother's hijab is enough to put the chaste upbringing of the child in serious danger according to the prevailing Sharia and customs; He is no longer a guardian in the matter of custody of the child, and the continuation of such custody leads to harm to the child, and therefore custody can be taken away from him. It should be noted that despite the passage of more than half a century since the sexual revolution in the West and the occurrence of nudity pests in these societies, today we are witnessing efforts, especially by families, to treat the aforementioned complications.
    Keywords: Children's Rights, Custody, Moral Degeneration, Chastity, Hijab, Justice, Debauchery, Trustable, Sexual Revolution}
  • محمد ستایش پور*
    دیوان اروپایی حقوق بشر، که از آن به دادگاه استراسبورگ نیز یاد شده است، به عنوان دادگاهی که در حوزه حقوق بشر در گستره منطقه ای از صلاحیت بین المللی برخوردار است، بارها در آراء خویش، با موضوع «حجاب» رویاروی شده است. رویکرد آن دیوان، این است که دولت ها حق دارند حجاب را در نهادهای عمومی، به ویژه مدارس، محدود سازند. مقاله پیش رو درصدد بر آمده است تا به نقد عملکرد دیوان اروپایی حقوق بشر راجع به محدودسازی حجاب در نهادهای عمومی از منظر نظام بین المللی حقوق بشر بپردازد. فرضیه راقم این است که دیوان اروپایی حقوق بشر، متاثر از تفوق هژمونی دولتی، با صدور حکم به محدودسازی حجاب، نه تنها حقوق بشر را تضمین نکرده که آن را نقض کرده است. پژوهش پیش رو، به منظور راستی آزمایی فرضیه خود، با روش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای انجام پذیرفته است. مقاله پیش رو، اثبات کرده است که این عملکرد دیوان اروپایی حقوق بشر، ناقض اصل آزادی است که نسل اول حقوق بشر به آن اصل بازمی گردد. دیوان پیش گفته، با اتخاذ این رویکرد، اصل آزادی دینی که در منشور بین المللی حقوق پذیرفته شده است و همچنین جامه عرفی به تن دارد را نقض کرده، و نیز ماده 9 منشور اروپایی حقوق بشر را نقض نموده که با توجه به رسالتی که برای آن دیوان ترسیم شده است، نقض غرض برشمرده می شود.
    کلید واژگان: حجاب, پوشش اسلامی, آزادی ابراز عقیده, تفوق هژمونیک, دیوان اروپایی حقوق بشر}
    Mohamad Setayeshpur *
    The European Court of Human Rights, which is also referred to as the Strasbourg Court, as a court that has international jurisdiction in the field of human rights on a regional scale, has repeatedly faced the issue of "Hijab" in its rulings. The approach of that court is that governments have the right to limit the hijab in public institutions, especially schools. The following article tries to criticize the performance of the European Court of Human Rights regarding the restriction of the hijab in public institutions from the perspective of the international human rights system. Ragham's hypothesis is that the European Court of Human Rights, influenced by the supremacy of state hegemony, by issuing a ruling to restrict the hijab, not only did not guarantee human rights, but violated them. In order to verify its hypothesis, the upcoming research has been carried out with a descriptive-analytical method based on the collection of information in a library form. The following article has proven that this action of the European Court of Human Rights violates the principle of freedom that the first generation of human rights goes back to. By adopting this approach, the aforesaid court violated the principle of religious freedom which is accepted in the International Bill of Rights and also has a customary dress, and also violated Article 9 of the European Charter of Human Rights, which according to a mission For which the court is drawn, it is considered a violation of the purpose.
    Keywords: Hijab, Islamic Hijab, Freedom Of Expression, Hegemonic Supremacy, European Court Of Human Rights}
  • عظیم الله نبی لو*

    مروری بر تاریخ ایران زمین نشان دهنده فراز و فرودهایی در مسئله حجاب بانوان می باشد. این پژوهش درصدد بررسی آینده حجاب باتوجه به وضعیت فعلی پوشش زنان ایران، با روش تحلیل کیفی و باهدف تخمین آینده حجاب در ایران، به تجزیه وتحلیل روندهای گذشته و پیش ران های موجود برآمده و مباحث آن در دوره پهلوی و جمهوری اسلامی سامان یافته است. تاریخ، فرهنگ، تمدن، دین و مذهب، مخالفت های مردمی و دولتی از جمله روندها و عناصر پیشران ایجابی به شمار می روند که در مقابل عناصر سلبی چون عمل به مظاهر غرب، تاثیرپذیری سیاستمداران از دیگر کشورها، سیاست حکومت قرار دارند. از سوی دیگر در عصر جمهوری اسلامی ایران در تحلیل روندها و پیشران های ایجابی می توان به فرهنگ دینی، ماهیت فرهنگی انقلاب، حساسیت شرعی، اجتماعی اشاره داشت که در مقابل روندها و پیشران های سلبی چون توجیه نبودن نخبگان و مجریان، فقدان برنامه یا قانون یا عدم اجرای برنامه یا قانون، تساهل و تسامح، غفلت و انفعال در بخش متولیان و ناآگاهی از فلسفه حجاب، عدم آگاهی از قوانین حجاب، فضای مجازی و تاثیرات آن در بخش شهروندان قرار دارند. یافته ها نشان می دهد ایرانیان پیشینه مستحکمی در مسئله حجاب دارند و تلاش های پادشاهان درگذشته و معاندان انقلاب در زمان حاضر در جهت کشف حجاب موفقیت آمیز نبوده و تجری های صورت گرفته توسط برخی از بانوان در عصر حاضر با وضع قانون کارآمد و اجرای دقیق آن بر طرف خواهد شد. هر چند نمی توان انفعال و سردرگمی مسئولان را در مواجهه با کشف حجاب های موردی نادیده گرفت.

    کلید واژگان: آینده پژوهی, حجاب, ایران, روندها, پیشران ها}
    Azimollah Nabiloo*

    A review of the history of Iran shows ups and downs in the issue of women's hijab. This research aims to examine the future of the hijab according to the current state of women's clothing in Iran, with the qualitative analysis method and with the aim of estimating the future of the hijab in Iran, analyzing the past trends and existing drivers and its discussions in the Pahlavi period and the Islamic Republic of Saman. has been found History, culture, civilization, religion, public and government opposition are among the trends and elements that are positive drivers, which are in front of negative elements such as acting on the West, influence of politicians from other countries, government policy. On the other hand, in the era of the Islamic Republic of Iran, in the analysis of positive trends and drivers, it is possible to refer to the religious culture, the cultural nature of the revolution, religious and social sensibility, in contrast to the negative trends and drivers such as the lack of justification of the elites and executives, the lack of a program or law. Or non-implementation of the program or law, tolerance, negligence and passivity on the part of the guardians and ignorance of the philosophy of hijab, lack of knowledge of the rules of hijab, virtual space and its effects are on the part of citizens. The findings show that Iranians have a strong background in the issue of hijab, and the efforts of kings in the past and the opponents of the revolution in the present time to discover the hijab were not successful, and the experiments carried out by some women in the present era with the establishment of efficient laws and strict implementation It will be resolved. However, the passivity and confusion of officials in the face of the discovery of veils cannot be ignored.

    Keywords: Futurology, Hijab, Iran, Trends, Propulsions}
  • سید طه موسوی میرکلائی، محمد دهنوی*، ساوالان محمدزاده
    از آنجا که در دهه های اخیر برخی کشورهای اروپایی محدودیت هایی را برای پوشش بانوان مسلمان وضع کرده اند، ازاین رو تبیین وضعیت آزادی پوشش بانوان از منظر حقوق بین الملل ضروری است. این پژوهش سعی دارد با استفاده از آرای دیوان اروپایی حقوق بشر و اسناد و تعهدات بین المللی موجود در این زمینه، واژه محدودیت های ایجادشده علیه پوشش مذهبی بانوان مسلمان را به چالش بکشد و لزوم تامین حق آزادی پوشش مذهبی را تبیین سازد. پرسش اساسی مقاله حاضر آن است که آیا مخالفت با پوشش مذهبی و حجاب بانوان در کشورهای اروپایی مغایر با حقوق بین الملل و حقوق بشر است یا خیر؟ مقاله پیش رو با روش توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانه ای شامل بررسی اسناد موجود، به این نتیجه نائل می آید که ممنوع دانستن پوشش مذهبی نقض حقوق بشر افراد و آزادی دینی آنان است و این ممنوعیت بیش از آنکه بر مبانی حقوقی محکمی استوار باشد، ریشه در فشارهای سیاسی و اجتماعی دارد.
    کلید واژگان: آزادی ابراز دین, آزادی دینی, پوشش مذهبی, حجاب, دیوان اروپایی حقوق بشر}
    Sayed Taha Mousavi Mirkalayee, Mohammad Dehnavi *, Savalan Mohamadzadeh
    Since in recent decades, some European countries have placed restrictions on Muslim women's clothing, it is necessary to explain the status of women's freedom of clothing in the context of international law. This study using the judgments of the European Court of Human Rights and international instruments and obligations in this field, tries to challenge the inconsistency of restrictions on the religious clothing of Muslim women and explain the need to ensure the right to freedom of religious clothing. The main question of the present paper is that the opposition to religious clothing and hijab of women in European countries is contrary to international law and human rights or not? This paper concludes with a descriptive-analytical method and library resources including the examination of existing instruments that the prohibition of religious clothing is a violation of human rights and their religious freedom, and such a prohibition is based more on political and social pressures than on solid legal principles.
    Keywords: Freedom To Manifest Religion, Religious Freedom, Religious Clothing, Hijab, The European Court Of Human Rights}
  • سیمین سلیم شهشهانی، عبدالرضا مظاهری *، اسماعیل منصوری لاریجانی

    از مباحث مهم در عرفان مسئله سیر و سلوک و رفع حجاب ها در سلوک سالک است. حجاب-های ظلمانی و نورانی بسیاری وجوددارد که سالک با تهذیب نفس و عبادت و ریاضت های شرعی می تواند آن ها را رفع کرده و به مقام های بالاتر همچون توحید افعالی و توحید صفاتی و توحید ذاتی دست پیداکند. ولی آنچه قابل بررسی است و کمتر بدان پرداخته شده مسئله حجابهای ذات مقدس حق تعالی است که در این مقاله مورد تحقیق قرار گرفته و کاملا جنبه نوآوری و ابداع دارد. منطقه «هو» و حضرت احدیت در حجاب هایی مانند عزت و قدرت و کبریایی قرارگرفته است. پس از آن در حضرت واحدیت که عالم اسما و صفات الهی است چهار اسم ذاتی «الاول» و «الاخر» و «الظاهر» و «الباطن» حجاب های نخستین و اسماء سبعه حی، قادر، مرید، سمیع، بصیر، علیم و متکلم در مرحله بعد و بقیه اسماء، حجاب های دیگر حق تعالی می باشند و از لحاظ تجلی اولین تجلی حق تعالی تجلی اسم اعظم الله می باشد که به صورت حقیقت محمدیه(ص) ظهورکرده است و ذوات مقدس اهل بیت(ع) حجاب های نورانی حق می باشند. اما از لحاظ عوالم وجودی در قوس نزول به-ترتیب اعیان ثابته حجاب ذات و عالم ارواح حجاب صفات و عالم شهادت حجاب افعال الهی می باشد.

    کلید واژگان: حق تعالی, ذات, حجاب, نورانی, اسماء}
    Simin Salim Shahshahani, Abdolreza Mazaheri*, Esmaeil Mansuri Larijani

    Peerless essence of the God, Almighty, “Hoviat” exists in the soul of respect, greatness and magnanimity of power. The Almighty owns seventy thousands of veils of light and murk. If such veils are removed, the light of splendor of the Almighty shall burn whatever, but him. The first manifestation of the Almighty is manifestation of the great name of “ALLAH”, which appears in the form of reality of Prophethood of Mohammad (Peace Be upon Him). His holy essence is the bright modesty of right. From among the names and traits of the Almighty, four names of “Alaval”, “Alakhar”, “Alzaher”, “Albaten” are the initial veils and the seven names of “Hai, Ghader, Morid, Sami, Basir, Alim and Motekalem” are of the second place and other names, are the other veils of the God Almighty. The worlds existed in the arc of descent. Respectively, the world of intellects, the world of souls and the world of essence, are the samples of bright veils and the world of materials may be credited as the dark veil of the Almighty.

    Keywords: Almighty God, Essence, Hijab, Light, Asma}
  • پرویز امینی*، امیرحسین رمضانی بیدگلی، محمد توحیدی راد
    حوادث و تنش های اجتماعی و سیاسی اواخر شهریور سال 1401، نشان از تغییر هنجاری در مسئله حجاب در جامعه ایرانی داشت. یکی از کانون های عمده در این تغییر هنجاری، نقش و کارکرد منفی و موثری است که رسانه های فارسی زبان دولت های متخاصم با جمهوری اسلامی و اپوزسیون آن در این موضوع انجام داده اند. شناخت راهبردهای عملیات رسانه ای این شبکه‎ ها، به مسئولان حوزه فرهنگ و رسانه و پژوهشگران این عرصه کمک خواهد کرد تا بتوانند در سیاست گذاری ها بر اساس دانش صحیحی از نحوه کنش این رسانه ها طراحی های لازم را صورت دهند. در این راستا پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی ذیل ادبیات بازنمایی، به بررسی محتوای چهار شبکه اصلی ماهواره ای پرداخته است. نتایج این تحقیق شامل چهارده محور فرعی: عادی سازی بی حجابی در برابر نامحرم، برجسته سازی رویدادهای ضد فرهنگی، عرفی سازی حجاب از امر شرعی به امر اجتماعی سکولار، هنجارزدایی از هنجارهای فرهنگی و اخلاقی جامعه فراتر از حجاب، رشد میزان برهنگی محتوای تصویری، بهره از چهره های مشهور هنری و ورزشی، استفاده از ظرفیت شعر و موسیقی، قرار دادن حجاب در برابر پیشرفت حرفه ای بانوان، راه اندازی کمپین های مجازی و رسانه ای، هزینه سازی اجتماعی برای افراد محجبه، گسترش مناسبت ها و آیین های فرهنگی غرب، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، استفاده از ظرفیت احساسات، مشابهت سازی گفتمانی بین جمهوری اسلامی ایران با گروه های ضد زن در هنجار حجاب و یک محور اصلی بود که نشان می دهد این رسانه ها برای تغییر هنجاری در حجاب اسلامی از چهارده راهبرد اصلی استفاده کرده اند. این راهبردها، تغییر نظام هنجاری حجاب را به عنوان هدف مشترک تعقیب کرده اند.
    کلید واژگان: حجاب, شبکه های ماهواره ای فارسی زبان, نظام ارزشی جامعه, تحلیل محتوای کیفی}
    Parviz Amini *, Amirhosein Ramezani Bidgoli, Mohammad Tohidirad
    The social-political events and tensions of the end of September 2022 showed a normative change in the hijab issue in Iranian society. One of the major focal points in this normative change is the negative and effective role and function that the Persian language media of the governments hostile to the Islamic Republic and its opposition have played in this matter.The current research has investigated the content of four main satellite channels using the qualitative content analysis method based on representational literature. The results of this research include fourteen sub-axis: normalization of not veiling against the non-mahram, highlighting of anti-cultural events, normalization of hijab from Sharia to secular social issue, de-normization of the cultural and moral norms of the society beyond hijab, growth of nudity in visual content, use of famous faces. Art and sports, using the capacity of poetry and music, placing the hijab against the professional development of women, launching virtual and media campaigns, creating social costs for veiled people, expanding western cultural occasions and rituals, using the capacity of Iranians abroad, using the capacity Emotions were a discourse analogy between the Islamic Republic of Iran and anti-women groups in the norm of hijab and a main axis that shows that these media have used fourteen main strategies to change the norm in Islamic hijab. These strategies have pursued the change of the hijab normative system as a common goal.
    Keywords: Hijab, Persian-Language Satellite Television Channels, Value System Of Society, Qualitative Content Analysis}
  • سید علی محمد موسوی*
    فتنه پاییز سال گذشته (1401) سبب گردید تا بسیاری از تحلیل گران مسائل سیاسی و جامعه شناسی، این پرسش را مطرح کنند که چرا و تا کجا جمهوری اسلامی ایران، حاضر است برای حجاب بانوان در جامعه، هزینه بدهد؟ در این میان برخی افراد با نگاهی تک بعدی، این مطلب را صرفا ایدئولوژیک دانسته و برخی دیگر آن را سیاست حاکمیت برای حفظ طرفدارانش، عنوان کردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی علل و عوامل اصلی اهمیت و ضرورت این امر در نظام جمهوری اسلامی است. سوال اصلی این است که چرا نظام جمهوری اسلامی، با وجود مشکلات متعدد داخلی و خارجی، بر رعایت یک واجب اجتماعی، تا این حد اصرار دارد؟ این تحقیق با روش تحلیلی - توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به بررسی این مساله می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که اهمیت فراوان حجاب نزد امامین انقلاب به عنوان ترسیم کنندگان سیاست های کلی نظام که آن نیز بر اساس ملاحظه ی مصالح و مفاسد این امر در نزد ایشان است، مهمترین دلیل این امر است. جامعه شناسان و عقلای جامعه نیز دلایلی مانند وجهه ی فرهنگی و هویتی پوشش، اختلال نظام و مقدم بودن حقوق اجتماعی بر فردی را در باب ضرورت پوشش، مطرح کرده اند که موید نگاه امام و رهبری به مساله ی پوشش بانوان است. همچنین بر خلاف تبلیغات دشمنان، حجاب مانع فعالیت زنان در عرصه اجتماع نیست و بهترین گواه بر این امر، حضور فعال زنان با پوشش اسلامی در عرصه های مختلف جامعه مانند معلمی، استادی، پزشکی و... ، به خصوص پس از انقلاب اسلامی ایران است.
    کلید واژگان: جمهوری اسلامی, پوشش, بانوان, حجاب, مصالح}
    Sayed Ali Mohammad Musavi *
    The fall of sedition last year (1401) caused many political and sociological analysts to raise the question that why and to what extent is the Islamic Republic of Iran willing to pay for women's hijab in society? In the meantime, some people, with a one-dimensional view, considered this issue to be merely ideological, and some others called it the government's policy to maintain its supporters. The aim of the current research is to investigate the main causes and factors of the importance and necessity of this matter in the system of the Islamic Republic. The main question is why the Islamic Republic system insists so much on observing a social obligation, despite numerous internal and external problems? This research investigates this issue with descriptive-analytical method and using library sources.The findings of the research show that the great importance of hijab among the imams of the revolution as the outliners of the general policies of the system, which is also based on considering the advantages and disadvantages of this matter in their eyes, is the most important reason for this. Sociologists and intellectuals of the society have also put forward reasons such as the cultural image and identity of clothing, disruption of the system and the priority of social rights over the individual regarding the necessity of clothing, which supports the view of the Imam and the leadership on the issue of women's clothing...
    Keywords: Islamic Republic, Covering, Women, Hijab, Materials}
  • حسین سوزنچی

    ابن جنید اسکافی از علمای بزرگ شیعه در قرن چهارم است که کتابی از او به ما نرسیده، اما برخی آرای وی در کتب فقهی نقل شده است. علامه حلی جمله ای از او درباره پوشش زن و مرد مطرح کرده و خود توضیحی بر آن افزوده که ظرفیت سوء تفاهم دارد، تا جایی که برخی از غیرمتخصصان چنین اظهار داشته اند که ابن جنید حد واجب پوشش زن و مرد در برابر دیگران را مساوی می داند! در این مقاله با روش تحلیلی و با مراجعه به اقوال نقل شده از ابن‏جنید معلوم می شود که چنین برداشتی از کلام ابن جنید ناشی از ناآشنایی با متون تخصصی فقهی بوده، و ابن جنید نه تنها در خصوص پوشش زن در برابر نامحرم، بلکه حتی در «ستر صلاتی» نیز به چنین دیدگاهی باور ندارد؛ بلکه تنها تفاوت نظر وی با دیگران در خصوص پوشش زن، آن است که وی پوشش سر زن در نماز را مستحب می داند، با این شرط که نامحرمی وی را در حین نماز نبیند. همچنین با بررسی دقیق نقل قولهای سخن وی در کتب علامه حلی و دیگران معلوم می شود که آن جمله ابن جنید که مورد سوء تفاهم واقع شده، صرفا ناظر به معنای واژه عورت بوده، و اگر حکمی هم از آن مد نظرش باشد همان حکم عمومی پوشش است که هم زن و هم مرد در مقابل همگان (یعنی حتی در مقابل هم جنس خویش و در مقابل محارم) موظف به رعایت آن هستند؛ و فتوای وی در این زمینه همانند فتوای عموم فقهای شیعه است که همگی حد واجب پوشش زن در برابر محارم و افراد همجنس را همانند حد واجب پوشش مرد می دانند.

    کلید واژگان: ابن جنید, حجاب, زن, پوشش زن, ستر, حجاب شرعی}
    Hosein Souzanchi

    Ibn Junaid Eskafi is one of the great Shiite scholars of the 4th century, whose books have not reached us, but some of his views have been quoted in jurisprudence books. Allameh Helii brought up a sentence of his about the clothing of men and women and he himself added an explanation to it, which has been misunderstood; To the extent that some non-experts have stated that Ibn Junayd considers the extent of obligatory covering for men and women to be equal in front of others! In this article, by an analytical method and by referring to the quoted sayings of Ibn Junayd, it becomes clear that such an understanding of Ibn Junayd's words was due to unfamiliarity with specialized jurisprudential texts, and Ibn Junayd did not believe in such a view not only regarding the women's veils in front of non-incest, but even in the "Prayer Veil"; Rather, the only difference between his opinion and others regarding women's veil is that he does not consider it obligatory to cover women's head during prayer, with the condition that non- incest does not see during prayer. Also, by carefully examining the above-mentioned quotes from him by Allameh Helii and others, it becomes clear that Ibn Junaid's sentence, which has been misunderstood, was only referring to the meaning of the word ``Awrat'', and if there is any ruling from it, it is the general ruling of veiling, which is also Both men and women are obliged to observe it in front of everyone (that is, even in front of their own sex and in front of incest); And his fatwa in this context is the same as the fatwa of the general Shia jurists.

    Keywords: Ibn Junayd, Hijab, Woman, Woman's Veil, Veil, Shar'i Covering}
  • امین شهبازی*، سید محمد هادی گرامی
    در چند دهه ی اخیر حجاب از مسائل پر اهمیت جامعه ی ایرانی بوده است. مهم ترین نقش در این میان مربوط به خوانش متون دینی است که معنا و کیفیت حجاب را تعیین می کند. تقریبا تمام مطالعات در راستای واکاوی حجاب در صدر اسلام با روش فقهی انجام شده است. با عنایت به اینکه حجاب ماهیتا امری است فرهنگی، توجه به ابژ ه های تاریخی-فرهنگی آن -که معمولا مورد غفلت واقع شده اند- می تواند وجوه متمایزی از معنای کنش «باحجاب بودن» را نمایان کند.از این رو، در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن احادیث به عنوان تاریخ شفاهی و تحلیل آن ها با استفاده از رویکرد انسا ن شناسی تاریخی تلاش شد تا حجاب در بافت اجتماعی-فرهنگی خود مورد بررسی قرار بگیرد. مسئله اصلی درک درهم تنیدگی ساختار اجتماعی و سیستم فرهنگی است. مطالعه معنای حجاب و درک تاثیر ساختار اجتماعی و سیستم فرهنگی صدر اسلام بر روی آن، هدف پژوهش حاضر است.یافته ها حاکی از آن است که معرفی حجاب به عنوان کنشی برای کنترل شهوت در جامعه صحیح نیست. محور اصلی معنای حجاب متاثر از جامعه برده داری اسلام است که مقام و منزلت زنان وابسته به قشر اجتماعی آن ها است. حجاب یک امر ضروری برای زنان مومن آزاد است، در مقابل کنیزان و اهل ذمه محدودیت های کمتری دارند؛ زیرا ارزش حفظ احترام زن مومن آزاد است. اگر معنای حجاب مبتنی بر کنترل شهوت جامعه بود، می بایست حجاب برای زن به ما هو زن واجب می بود. در صورتی که حجاب حتی برای همه زنان مسلمان نیز واجب نبود بلکه صرفا حجاب از زنان مومن آزاد خواسته می شد.
    کلید واژگان: انسان شناسی تفسیری, انسان شناسی تاریخی, حجاب, پوشش, احادیث شیعه}
    Amin Shahbazi *, Seyed Mohammad Hadi Gerami
    The hijab has become a prominent issue in Iranian society, mainly influenced by how religious texts interpret and define it. Most studies on hijab in early Islam have used jurisprudential methods. However, as the hijab is a cultural matter, understanding its historical-cultural objects can reveal new insights into the act of wearing a hijab. In this research, hadiths were analyzed as oral history using a historical-anthropological approach to examine the hijab in its socio-cultural context. The goal is to understand the connection between social structure and cultural system. This research aims to study the meaning of hijab and perceive how the social structure and cultural system of early Islam influenced it. Using hadiths as oral history and analyzing them with a historical-anthropological approach, this research examines hijab in its socio-cultural context. The main focus is to study the connection between social structure and cultural system, specifically regarding the meaning of hijab in early Islam. The research suggests that portraying hijab as a way to control sexual lust in society is inaccurate. The true essence of hijab is shaped by the historical context of Islamic societies, where women's status and respect were based on their social class. The hijab is essential for free-believing women compared to maidservants and dhimma people, who have fewer restrictions, as it upholds the respect of a free-believing woman. If the hijab aimed to control sexual lust, it would be compulsory for all women. However, it was only mandatory for devout Muslim women, not all.
    Keywords: interpretative anthropology, Historical Anthropology, hijab, covering, Shia traditions}
  • محمدحسن شربتیان*، ندا شادلو، افسانه افسری
    هدف و زمینه

    احساس امنیت، پدیده ای ادراکی و ذهنی است و فهم کنشگران از حجاب با معانی متعدد، تفسیر می شود و زنان را به سمت پوشش رفتاری هدایت می کند. هدف پژوهش کنونی، فهم حجاب با احساس امنیت در بین زنانی بوده است که می تواند با تکیه بر امنیت وجودی گیدنز تفسیر شود.

    روش

    در این پژوهش، از رویکرد کیفی و راهبرد روش تحلیل مضمون مبتنی بر ابزار مصاحبه های نیمه ساختاریافته در بین زنان شهر مشهد با تکیه بر نمونه گیری هدفمند از نوع حداکثر تنوع، استفاده شد. یافته ها تا جایی که به اقناع و اشباع علمی برسد، اداه یافت. بر همین مبنا، داده ها جمع آوری و فرایند شناسه گذاری و تحلیل کیفی انجام شد.

    یافته ها

    نتایج پژوهش شامل شش مقوله محوری: در امان بودن از نگاه های معنادار، در امان بودن از تعرض های کلامی، در امان بودن از تعرض های جسمی، در امان بودن از سرقت و کیف قاپی، در امان بودن از زورگیری و خفت شدن و برچسب نخوردن و سه مقوله گزینشی امنیت جنسی- جنسیتی، امنیت اجتماعی و امنیت روانی، به دست آمده است.

    نتایج

    حجاب به عنوان یک پدیده ایجابی و سلبی، نوعی مصونیت در ابعاد مختلف می تواند باشد که احساس امنیت زنان را ارتقاء می بخشد. دراین بین زنانی که از منظر عاملیت، به حجاب توجه می کنند، این موضوع را یکی از مهم‏ترین چارچوب‏های احکام الهی برای تضمین سعادت فردی و امنیت بشریت تلقی می کنند و نیز کنشگران زنی که حجاب را به عنوان موضوعی اجتماعی تلقی کرده اند، هویت جمعی خود را از طریق پوشش تقویت می کنند.

    کلید واژگان: احساس امنیت, حجاب, فهم, زنان}
    Mohammadhasan Sharbatiyan *, Neda Shadloo, Afsaneh Afsari
    Background and Purpose

    The sense of security is a perceptual and subjective phenomenon and interprets the actors' understanding of the veil with multiple meanings; and it leads women to cover diverse behavior. The perpose of the present research was to understand the Hijab with a sense of security among girls and women who can be interpreted by relying on Giddens existential security.

    Method

    In this research, from the qualitative approach and the strategy of the thematic analysis method based on semi-structured interviews among young women and girls of Mashhad city, relying on targeted sampling of the type of maximum diversity, with selected findings as far as persuasion and saturation. Scientifically, the data was collected, and the coding and analysis process was done based on qualitative software.

    Finding

    The results of the research include six key categories of being safe from meaningful looks, being safe from verbal assaults, being safe from physical assaults, being safe from theft and pickpocketing, being safe from coercion and bullying, labels Not eating" three selective categories" sexual-gender security, social security and psychological security have been achieved.

    Conclusion

    Hijab can be a positive and negative phenomenon, a type of immunity in different dimensions, which enhances women's sense of security. Meanwhile, women who pay attention to hijab from the point of view of agency, consider this issue as one of the most important frameworks of divine decrees to guarantee individual happiness and security of humanity, as well as women activists who consider hijab as a social issue. They strengthen their collective identity through covering, enjoy relative immunity and feel very safe in their social interactions.

    Keywords: Feeling Of Security, Hijab, Woman, Social Identity}
  • سحر نقی پور ایوکی، نرگس نیکخواه قمصری*، محمدجواد غلامرضاکاشی، محمد گنجی
    هدف از انجام این تحقیق، فراترکیب مطالعات کیفی مرتبط با حجاب درایران بعد از انقلاب اسلامی است. قلمرو مطالعاتی پژوهش، جستجوی تعداد 811 منبع طی سال های 1357 تا 1399 در دو سایت "پرتال جامع علوم انسانی" و "پایگاه علمی جهاد دانشگاهی" بوده که درمرحله اول، 76 منبع و در مرحله دوم و نهایی 53 منبع بر اساس تطابق محتوا و کیفیت منابع و نیز اعتبار(باورپذیری) و اعتماد(اطمینان پذیری) یافته ها، گزینش و مورد بررسی قرار گرفت. در نتایج پژوهش، دو مضمون کلی «حجاب سنتی» و «حجاب مدرن» استخراج شد. در حجاب سنتی، ویژگی حجاب، کارکرد حجاب، راهکارهای تقویت حجاب، استدلالهای پشتیبان برآمده از آموزه های دینی، علل گرایش به حجاب، نحوه مواجهه با عدم رعایت حجاب در راستای تقویت تمایل به حجاب، پیامدهای بدحجابی و نحوه تصویرسازی آن در سایت های داخلی در مقابل حجاب مدرن با ابتنا بر محورهای معنابخشی چون معنای حجاب، شکل حجاب، گونه های حجاب، استدلالهای پشتیبان (نظری و تاریخی)، علل و زمینه های بدحجابی و نحوه مواجهه با آن، وضعیت حجاب و چگونگی تصویرسازی حجاب در سایت های خارجی، در دو سر یک طیف قرار گرفت. در پیوند با این مقولات، شبکه معنایی متفاوتی به تصویر کشیده شد که در پرتو روابط موجود میان سطوح مختلف آن ها «الگوی مفهومی حجاب» انتزاع شد.
    کلید واژگان: حجاب, حجاب سنتی, حجاب مدرن, الگوی مفهومی, فراترکیب}
    Sahar Naghipoor Eivaki, Narges Nikkhah Ghamsari *, Mohammad Javad Gholamreza Kashi, Mohammad Ganji
    The purpose of this research qualitative studies meta- synthesis related to hijab in Iran after the Islamic Revolution. The source of the research was from the 811 bases during the 1357- 1399 in two scientific sites. At first stage, 76 sources and in the second 53 sources were found based on content matching. The quality of the sources as well as the credibility and reliability of the findings were examined. As results, two general themes of "traditional hijab" and "modern hijab" were extracted. The traditional hijab was consisting of the characteristics, function and solutions to strengthen the hijab, the supporting arguments from religious teachings, the reasons for the tendency to wear, how to deal with non-observance of the hijab in order to strengthen the desire to wear The consequences of bad hijab and how to portray it in domestic websites compared to modern hijab, considering the meaning-making axes such as the meaning, shape, types of hijab, supporting arguments, the causes and contexts of bad hijab and how to deal with it, the status of the hijab and how to portray the hijab in Foreign sites were placed at two ends of a spectrum. In the light of existing relationships between their different levels, the "conceptual model of hijab" was abstracted.
    Keywords: hijab, traditional hijab, modern hijab, conceptual pattern, meta-synthesis}
  • سهیلا جلالی کندری، فاطمه عظیمی*

    احمد قابل یکی از نواندیشان دینی معاصر در ایران است که با توجه به مبنای آرا و اندیشه هایش می توان او را یکی از طرفداران گرایش نواعتزالی دانست. او در استنباط احکام فقهی کارکرد ویژه ای برای عقل مستقل قائل است و با تکیه بر عقل گرایی و مبانی خاص خود، در مسائل فقهی گوناگون آرای خاصی را درخصوص مسائل بانوان مسلمان ارائه داده است. از جمله؛ امکان تغییر نسبت ارث زن و مرد درصورت تغییر عمومی کلیه مناسبات اقتصادی خانواده و عدم وجوب پوشش سر و گردن زنان. در پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی مبانی فقهی احمد قابل استخراج و برخی آرای او درمورد مسائل بانوان بررسی و نقد شده است. این نتیجه حاصل شد که برخی آرای احمد قابل درخصوص مسائل زنان که تحت تاثیر پیش فرض ها و مبانی نواعتزالی اوست، قابل نقد و بازبینی است و از سوی دیگر برخی آرای او هم چون رای بر عدم برتری مردان بر مبنای قوامیت آنان، موافق با قرآن و سیره حضرت رسول (ص) است و تایید می شود.

    کلید واژگان: احمد قابل, نواندیشان, عقل گرایی, مسائل بانوان, حجاب}
    Soheila Jalalikandari, Fateme Azimi *

    Ahmad Ghabel is one of the modern religious thinkers in Iran, and according to the basis of his opinions and thoughts, he can be considered one of the supporters of the neo-atzali trend. In the derivation of jurisprudence, he attaches a special function to the independent intellect, and relying on his rationalism and special foundations, he has presented special opinions regarding the issues of Muslim women in various jurisprudential issues. Including; The possibility of changing the ratio of inheritance between men and women in the event of a general change in the economic relations of the family and the absence of the obligation to cover the head and neck of women. In the present research, by descriptive-analytical method, Ahmad's jurisprudential foundations can be extracted and some of his views on women's issues have been examined and criticized. The result was that some of Ahmad Qal's opinions regarding women's issues, which are influenced by his presuppositions and neo-atzali foundations, can be criticized and revised, and on the other hand, some of his opinions, such as the opinion on the non-superiority of men based on their stature, It is in agreement with the Qur'an and the life of the Prophet(PBUH) and is confirmed.

    Keywords: Ahmad Qabel, Neo-Thinkers, Rationalism, Women', S Issues, Hijab}
  • افشین محمدی دره شوری، امیررضا قانع*

    امروزه، دشمن با تکیه بر ابزار گوناگون، علی الخصوص در حوزه فضای مجازی، همواره به دنبال دستیابی به اهداف شوم خود، ازجمله تضعیف مسیله مهم حجاب در جوامع اسلامی است. قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران که ریشه در دین مبین اسلام داشته، این وظیفه مهم و شرعی را از واجبات شرعی قلمداد نموده و مخاطبین آن را مکلف به رعایت این مهم کرده است. شرایط حال حاضر کشور، از تلاش های متعدد دشمن در این خصوص حکایت دارد. متاسفانه، غالب خواهران نیز در این خصوص فریب بیگانه را خورده و تحریک به انجام این اهداف شوم خواهند شد. عدم رعایت حجاب شرعی در شرایط فعلی، ابتدا این تصور را به ذهن قضات رسیدگی کننده ایجاد می آورد که آیا فاعل عمل، صرفا از روی هیجان چنین اقدامی را انجام داده و یا اینکه ارتکاب عمل با سوءنیت و هدف قبلی و به جهت تشویق سایر هم جنسان و هم نوعان مرتکب به انجام عمل مشابه بوده است. این موضوع نیز خود موجبات اختلاف نظر بین قضات و علی الخصوص صدور آرای متضاد را فراهم آورده است. صرف نظر از صحت استدلال هر یک از قایلین به هر دو عقیده، به نظر می رسد در انتخاب نوع بزه و در امتداد آن، تعیین مجازات، می بایست شرایط حاکم بر کشور را نیز در نظر داشت چراکه تصمیم گیری به نحو مطلق در این خصوص، ناصحیح به نظر می رسد.

    کلید واژگان: تشویق, فساد, حجاب, شرع, عرف}
    Afshin Mohammadi Darrehshouri, Amirreza Ghaane *

    4In today's world, the enemy, especially relying on various tools in the virtual space, constantly seeks to achieve its sinister goals, including weakening the significant issue of Islamic hijab in Islamic societies. The Islamic Penal Code of the Islamic Republic of Iran, rooted in the Islamic faith, designates this important and religious duty as part of the religious obligations and obligates its recipients to adhere to this principle. The current conditions in the country indicate multiple efforts by the enemy in this regard, and unfortunately, many sisters have fallen for foreign deception and will be incited to pursue these sinister goals. Non-compliance with Islamic hijab in the present circumstances initially raises the question for the judges as to whether the actor has committed this act merely out of emotion, or whether it was, in fact, a deliberate act with a previous intention and for the purpose of encouraging others of the same gender to engage in similar actions. This issue has created differences of opinion among judges, especially resulting in contradictory rulings Regardless of the validity of the reasoning of either proponents of the two viewpoints, it seems that in choosing the type of punishment and, consequently, determining the penalty, the prevailing conditions in the country should also be taken into account, and making an absolute decision in this matter appears inappropriate.

    Keywords: encouragement, corruption, hijab, sharia, custom}
  • سید محمدحسن جواهری*

    یکی از شبهات پر تکرار شبکه های مجازی عدم حجاب اجباری در عصر نبوی و پیامد آن عدم جواز حجاب اجباری در عصر کنونی است. اهمیت نداشتن حجاب، و بسنده بودن حجاب حداقلی به دلیل تاخیر در نزول آیات حجاب، و تاخر نزول حجاب حداکثری (جلباب) بر حجاب حداقلی (خمار) از دیدگاه برخی بر پایه غالب روایات ترتیب نزول، و نیز رفع حکم حجاب با رفع حکمت آن، چالش ها و شبهات دیگر حجاب می باشد که فراروی تحقیق درباره آیات حجاب و چگونگی تحقق و رواج آن در عصر نزول با وجود بقای فرهنگ جاهلی است؛ از این رو تحقیق پیش رو، با تکیه بر قرائن آیات و مبتنی بر پژوهش روش مند در آیات حجاب و شرایط معاصر نزول قرآن و با تمرکز بر چهار محور چرایی تاخیر حکم حجاب، حکمت دو مرحله ای بودن نزول آن، بسترسازی هوشمندانه بین دو مرحله نزول، و استفاده حداکثری از فضای حاکم بر جامعه عصر نبوی، می کوشد به دفع شبهات یادشده فائق آید و مهم ترین نتیجه تحقیق پیش رو اثبات وجود ظرفیت حجاب اجباری در آیات قرآن و نقش نظام اسلامی در آن خواهد بود.

    کلید واژگان: حجاب, عفاف, خمار, جلباب, تبرج}
    Seyyed Mohammadhassan Javaheri *

    One of the recurring doubts of virtual networks is about the lack of obligation to wear the hijab in the prophetic age and the consequence of not being allowed to wear the hijab or the so-called" compulsory hijab "in the current era. The insignificance of hijab, and the adequacy of the minimum hijab due to the delay in the revelation of the verses of hijab, and the revelation of the maximum hijab) jilbab (after the revelation of the minimum hijab) khimar (from the point of view ofsome according to most narrations, - which is the immunity of women from sick-hearted people – are other challenges and doubts about the hijab, which are subjects to the study of the verses of the hijab and how it is realized and spread in the age of revelation despite the survival of ignorant culture. According to the author, despite the many efforts that have been made so far to dispel doubts about the law of hijab and its surrounding issues, there are still unexplored angles and opportunities for new efforts, and in addition to what others have presented with jurisprudential tendencies, verse-based answers can be given. It is natural that the answer based on the verses of the Qur'an is very important due to the source of the verses for any religious research and its priority. And in the case of a number of doubts, the main origin of which is the false use of incorrect interpretations or wrong impressions of the verses of hijab, it has a key, privileged and often unique role. In this article, with methodical research on the verses of hijab and the contemporary conditions of the revelation of the Qur'an and focusing on the four axes of why the hijab is delayed, the wisdom of its two-stage revelation, intelligent bedding between the two stages of revelation, and maximum use of space in the Prophetic society suitable answers to the above doubts can be found; Answers that are perfectly in line with the evidence of the verses and in accordance with the method of the wise in analyzing the verses of the hijab, which in turn will be the basis for some secondary and governmental rulings.

    Keywords: Hijab, Chastity, Khimar, Jilbab, Tabarruj, Zinat}
  • یعقوب زارع*
    هدف این پژوهش شناسایی الگوی مفهومی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن و احادیث بود. این تحقیق از نوع پژوهش های کیفی است که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. نمونه گیری به صورت نظری انجام شد. در این مقاله با مبنا قرار دادن دیدگاه اسلام درباره ی حجاب و عفاف در پاسخ به هدف تحقیق، مدل مفهومی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام با استفاده از روش داده بنیاد استخراج شد. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی مفهومی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن و احادیث از دو جنبه سلبی و ایجابی قابل پیگیری است که جنبه سلبی بر نفی پوشش نامناسب همراه با فساد و بی بندباری در جامعه، تضیف و فروپاشی کانون خانواده ، ابتذال زن و سقوط ارزش شخصیت و کرامت او، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن توسط افراد هوس باز، از بین رفتن آرامش روانی و تحریک مردان تاکید دارد و همچنین جنبه ایجابی؛ حفظ تقوی الهی، سلامت اخلاقی و انسانی جامعه، احترام برای مقام و کرامت زن و تحکیم موفقیت معنوی او در جامعه، حفظ امنیت و مصونیت زن از تعرض بیگانگان و عفت و پاکدامنی همراه با تحکیم روابط خانواده مدنظر قرار گرفته است.
    کلید واژگان: الگوی مفهومی, حجاب, عفاف, داده بنیاد}
    Yaghoob Zare *
    This study tries to identify the pattern of conceptual model of hijab and chastity in terms of Quran and Hadiths.The current research,which is a type of qualitative one,has been conducted in terms of data-based theory.Sampling wasdone theoretically.In this article,the pathology pattern of hijab and chastity from the perspective of Islam was extracted using the data-based theory to find a solution for the main purpose stated in the research.The findings demonstrated that the design of the conceptual model of hijab and chastity from the perspective of the Qur'an and hadiths can be pursued from both negative and positive aspects.Negative aspect is the lack of proper covering and chastity along with corruption and free-living in the society and the weakening and collapse of the family center, the vulgarity of women and the fall of the value of her personality and dignity,being harassed by lustful people,the loss of mental peace and the stimulation of men is emphasized.However,its positive aspect is maintaining divine piety,moral and human health of the society,respect for the position and dignity of the woman and strengthening her spiritual success in the society,and maintaining the safety and immunity of the woman from the aggression of strangers and chastity along with Consolidation of family relationships is pronounced.
    Keywords: Conceptual model, Hijab, Chastity, Data-based Theory}
  • جواد ابراهیمی*
    این پژوهش که با روش کتابخانه ای و کنکاش در قوانین و مصوبات مربوط به حجاب و عفاف تنظیم شده است ابتدا ابعاد لغوی و اصطلاحی حجاب و عفاف را مورد بررسی قرار داده است سپس نگاه مقنن قانون اساسی و سیاستگذار فرهنگی را نسبت به این موضوع واکاوی کرده و در ضمن  تعریف قانونگذار از حجاب، مصادیقی از درون قوانین مستخرج شده است. به نظر  می رسد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند ساحت قابل بررسی و ارزیابی است یک از نگاه برنامه نویسی و قانون نویسی، دوم از نگاه اثر بخشی و تاثیرات فرهنگی آن، سوم از نگاه اجرایی و عملکردی، چهارم از بعد ضمانت اجرا و اطمینان از برآورده شدن اهداف مقنن.
     در این پژوهش سعی شده ابعاد فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفته و نسبت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب و عفاف با عناصر ذکر شده مشخص گردد.
    کلید واژگان: حجاب, عفاف, قانون, مصوبه, ظرفیت, آسیب شناسی}
    Javad Ebrahimi *
    This research is organized by library method and searches the laws and approvals related to hijab and chastity. First, the lexical and idiomatic dimensions of hijab and chastity have been examined.
    Then it analyzed the view of the legislator of the constitution and the cultural policy maker towards this issue and in addition to the legislator's definition of hijab, some examples have been extracted from the laws. It seems that the approvals of the Supreme Council of the Cultural Revolution can be reviewed and evaluated in several areas.
     The first evaluation is in terms of programming and codification, the second from the point of view of effectiveness and its cultural effects, and the fourth from the aspect of guaranteeing implementation and ensuring the fulfillment of the legislator's goals.
    In this research, it has been tried to examine the above-mentioned dimensions and the ratio of the approval of the Supreme Council of Cultural Revolution on the issue of hijab and chastity with the mentioned elements should be determined
    Keywords: hijab, chastity, law, Act of Parliament, capacity, pathology}
  • Mohsen Malekafzali Ardukani, Fatemeh Fallah

    Le port du voile est une obligation religieuse qui repose sur plusieurs sources jurisprudentielles. Cependant, certaines personnes estiment que le port du voile est une question individuelle et non sociale. Par conséquent, elles soutiennent en principe que l’obligation du port du voile n’entre donc pas dans le domaine de l’intervention de l’État ni même de la société. Cet article traite de cette question importante de la responsabilité de l’État islamique, en critiquant les arguments de ceux qui pensent que le hijab est une obligation individuelle et vise à prouver qu’il est plutôt une obligation sociale. Les preuves apportées dans cet article sont divisées en deux grandes catégories : les preuves jurisprudentielle-légales et les preuves coraniques. En effet, dans cet article en plus d’apporter des réponses appropriées à chaque preuve, l'aspect jurisprudentiel de la question sera également analysé.Bien sûr, la nature sociale du hijab, de la chasteté ainsi que la responsabilité du gouvernement islamique dans le maintien et l’expansion de ces normes vestimentaires dans la société, ne signifie forcément pas que le gouvernement doit recourir à la force, les mesures judiciaires et pénales à cette fin; au contraire, sur la base de preuves jurisprudentielles, il est obligé d'adopter les meilleures méthodes pour promouvoir le port du hijab et la pudeur dans la société

    Keywords: Hijab, Voile, Nature Religieuse Du Voile, Vie Privée, Droit Au Hijab, Nature Sociale Du Hijab}
  • الهام امین*، علی اصغر داودی
    گسترش وسایل ارتباطی نوین و افزایش آمیختگی اجتماعی ایران با جامعه جهانی، ارتقای دانش زنان و اثرپذیری آنان از مکاتب فمینیستی و فرهنگ سرمایه داری در سال های اخیر، به نوع جدیدی از هویت خواهی زنانه در ایران دامن زده و مقاومت هایی را در برابر سیاست های فرهنگی دولت و اجرای احکام دینی از جمله حجاب پدید آورده است. به رغم اهمیت مواجهه دولت با این پدیده از نقطه نظر ثبات سیاسی و اجتماعی، بررسی رویکرد دستگاه های حاکمیتی ، حکایت از فقدان راهبردی عالمانه دارد. بی شک دیدگاه رهبری نظام در تدوین چنین راهبردی، تعیین کننده است. در این مقاله در پی پاسخ به این پرسش هستیم که با توجه به هویت خواهی های نوین زنانه و در راستای حفظ هژمونی انقلاب اسلامی، از منظر آیت الله خامنه ای چه مواجهه ای با پدیده بی حجابی مطلوب است؟ این پژوهش، بر اساس روش تحلیل مضامین شبکه ای و به صورت اسنادی انجام شده است. داده ها با بهره گیری از نرم افزار مکس کیودا و به صورت کدگذاری سه مرحله ای انجام شده و برای تایید قابلیت اعتماد یافته ها نیز از روش همتایی استفاده شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، گفتمان رهبر انقلاب با شاخص های «تبیین فکری و فرهنگی در مدیریت حجاب»، «مراقبت از توطیه دشمن در مساله حجاب»، «نفی انفعال در مقابل هجوم تبلیغاتی غرب»، «لزوم تبیین جایگاه حجاب در تعالی و رشد اجتماعی زنان»، «الگوسازی» و «نهی از منکر بر مبنای مدارا و منطق» یک برساخته معنایی را تولید کرده که با در نظر داشت آنها می توان در عین حفظ هژمونی انقلاب، راه برون رفتی برای مشکل بی حجابی و بدحجابی پیدا کرد.
    کلید واژگان: حجاب, گفتمان آیت الله خامنه ای, هژمونی ایدئولوژیک, راهبرد فرهنگی}
    ELHAAM AMIN *, Aliasghar Davoudi
    In recent years, Development of new means of communication ,increasing the social integration of Iran with the worldIn recent years, Development of new means of communication ,increasing the social integration of Iran with the world community,promotion of women's knowledge and their impressionability from feminist schools and capitalist culture, has aroused a new type of female identity and has created resistance against the government's cultural policies and religious orders such as hijab. Despite the importance of the government facing this phenomenon, the approach of governing bodies, indicates the lack of a wise strategy.Surely,the point of view of the Supreme Leader is decisive in formulating such a strategy. The present study tries to answer this question considering the formation of women's new identity seekings and preserving the hegemony of the Islamic Revolution, ,how should the hijab issue be managed from the perspective of Ayatollah Khamenei? This study was done based on analyzing the themes of the networks method .The data was analyzed using Maxqda software and in three-step coding, and peer-to-peer method was used to confirm the reliability of the findings. Our findings indicate that the speech of the leader, has produced a semantic construct with the indicators of “intellectual and cultural explanation in the management of hijab”,”care of the enemy's conspiracy in the issue of hijab”,”negation of passivity in the face of western propaganda attack”, “need to explain the place of hijab in the advancement and social development of women”,”Modeling" and “Prohibition of evil based on tolerance and logic”as moments.
    Keywords: Hijab, Ayatollah Khamenei'discourse, Ideological hegemony, Cultural strategy}
  • زهرا لامع*، غزال زند کریمی
    حفظ و تقویت نهاد خانواده در گرو شناخت دقیق دو رکن اصلی آن یعنی زن و مرد است. شناخت این دو رکن سمت و سوی اقدامات فرهنگی را روشن می کند. مطالعات اسلامی نشان می دهند زن از نظر قوای جنسی، ایجاد انگیزه و تحریک کنندگی مقدم بر مرد است. اما در مقابل از حیا و قدرت کنترل بسیار بالاتری برخوردار است. این موضوع از آداب و احکام تشریع شده برای زنان کاملا پیداست. از طرفی مطالعات روانشناختی نیز تایید می کنند که میل و رفتار جنسی در زنان با بازداری نهادین و ژنتیکی بالقوه ای همراه است. طبق یافته های جدید روانشناختی، زنان میل و رفتار جنسی را جهت تشکیل خانواده و پایه گذاری مبنایی برای فرزندپروری بکار می گیرند. درحالیکه در مردان، میل و رفتار جنسی به طور نهادین مبنای تشکیل خانواده ندارد. این یافته ها نشان دادند که حفظ نهاد خانواده و ساختارمند کردن جامعه در درجه اول به زن و کنترل میل جنسی او و مدیریت وی بستگی دارد. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی وبا استفاده از منابع تفسیری و روایی و مطالعات جدید روانشناختی، در پی اثبات این موضوع است که با توجه به تفاوتهای زن و مرد در قوای جنسی، برای حفظ و صیانت حریم خانواده ، ضروری است زنان نسبت به توانمندی خود در کنترل و مهار غریزه جنسی ورعایت آداب رفتاری توجه ویژه داشته باشند.
    کلید واژگان: تفاوت جنسی, حجاب, خودمهارگری, خانواده, غریزه جنسی}
    Zahra Lame *, Ghazal Zandkarimi
    Maintaining and strengthening the institution of the family, depends on the accurate knowledge of its two main pillars, namely man and woman. Knowing these two pillars will clarify the direction of cultural actions. Islamic studies show that women are ahead of men in terms of sexual powers, motivation and stimulation. But on the other hand, they have much higher modesty and power of control. This issue is clearly evident from the laws and rules legislated for women. Regardingly, psychological studies also confirm that sexual desire and behavior in women is associated with potential institutional and genetic inhibition. According to new psychological findings, women use sexual desire and behavior to form a family and establish a construction for parenting. Whereas, sexual desire and behavior are not institutionally the basis of family formation for men. These findings represented that maintaining the foundation of the family and structuring the society depends primarily on the woman and the control of her sexual desire and management.
    Keywords: Family, Gender difference, Hijab, Self-control, Sexual instinct}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال