به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Imam Mahdi (Pbuh) » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • عبدالحسین خسروپناه، محمد زارعی*، امیر هادی زاده

    طبق دیدگاه امامیه پس از رحلت نبی اکرم؟صل؟ تبیین و تبلیغ معارف نبوی، یکی از شوون امامت بوده و بر محوریت سیره و سنت پیامبر تعریف شده است. یکی از مهم ترین شوون و وظایف پیامبر اسلام، اجرای قضاوت طبق ادله ظاهری، مثل استدلال به شاهد و بینه بوده است؛ اما پاره ای از روایات شیعه، حاکی از تفاوت و تناقض سیره قضایی آن حضرت با سیره امام مهدی (عج) در آخرالزمان است. با توجه به ویژگی های خاص حکومت امام مهدی؟عج؟ مثل برداشته شدن تقیه و تفاوت اوضاع و اقتضائات زمان، می توان با جمع روایات تفاوت سیره قضایی (حکم به ظاهر و حکم به باطن)، در مقام رفع تعارض روایات بر آمد و روش و سیره حضرت مهدی (عج) را برگرفته از سیره نبوی دانست. در این پژوهش که با روش «تحلیلی-توصیفی» انجام پذیرفته، سعی شده است، ضمن بررسی معنای سیره و دسته بندی روایات در این زمینه، به بررسی در روایات مرتبط و تبیین درست از دو شیوه حاکمیت و رفع تضادهای مطرح شده در این بین پرداخته شود.

    کلید واژگان: پیامبر اکرم؟صل؟, امام مهدی؟عج؟, سیره قضایی, تعارض سیره}
    Abdulhossein Khosro Panah, Mohammad Zarei *, Amir Hadi Zadeh

    According to the Imamiyyah perspective, after the departure of the Noble Prophet, peace be upon him, the explanation and propagation of the teachings of the Prophet have been one of the affairs of Imamate and has been defined around the axis of the Prophet's conduct and tradition. One of the most important affairs and duties of the Prophet of Islam was to implement judgments based on apparent evidence, like arguing based on witnesses and evidence; however, some narrations in Shia sources indicate differences and contradictions in the judicial conduct of that Prophet with the judicial conduct of Imam Mahdi, peace be upon him, in the end times. Given the special features of the governance of Imam Mahdi, peace be upon him, such as the abrogation of taqiyyah (precautionary dissimulation) and the differences in circumstances and exigencies of the time, it is possible to remove the differences of the traditions by a compilation of traditions highlighting the differences in the judicial conduct (apparent ruling and hidden ruling) and consider the method and conduct of Imam Mahdi. (pbuh) to be inspired by the Prophetic conduct. In this study carried out through an "analytical-descriptive" approach, an effort has been made to examine the meaning of conduct, categorize the narrations in this regard, delve into the related narrations, and clarify the two modes of governance and the resolution of existing contradictions.

    Keywords: Holy Prophet Muhammad ﷺ, Imam Mahdi (Pbuh), Jurisprudential Conduct, Contradiction In Conduct}
  • محمد غلامی

    در برخی روایات، برای دوره آخرالزمان، تعابیری همسو شده است. گزارش مرحوم صفار و کلینی از آن جمله است که فهم معنای دقیق آن مستلزم توجه به برخی نکات است. بر این اساس در این مقاله به بررسی و تحلیل سندی، لغوی و معانی این گزارش و به طور ویژه معنای لفظ خروج حضرت حجت# با مشیت الهی می‌پردازیم. روایت مذکور با توجه به شرح حال راویان دارای دو طریق سندی موثق یا لااقل حسن است. علاوه بر این، تکرار آن در کتاب‌‌های متقدم و متاخر و عدم مخالفت محتوای آن با قرآن و سنت، اطمینان بر صدور این روایت از امام معصوم^ را تقویت می‌‌کند. مقاله پیش رو با روش توصیفی، تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای سامان یافته است. یافته‌ها نشان می‌دهد ایمه در انتخاب الفاظ و انتقال معنا دقت داشتند. از این رو واژه‌ی به ‌کار رفته در این روایت (خروج) با الفاظ «ظهور و قیام» تفاوت دارد، بدین صورت که ظهور آن حضرت، به‌ خلاف خروج، امری دفعی است. همچنین می‌توان بین ظهور و خروج به ‌عنوان یک امر الهی و قیام به‌ عنوان امر اجتماعی و فرآیند ظهور فرق گذاشت. فرق دیگر این است که واژه خروج به ‌طور خاص با «مشیت الهی» پیوند خورده است؛ یعنی زمان ظهور، به اراده تکوینی خداوند تعیین و تقدیر می‏شود، سپس فرمان ظهور از جانب پروردگار به حضرت حجت صادر می‏گردد که این امر و فرمان الهی، خود، مصداق اراده تشریعی پروردگار است. بر این اساس می‏شود گفت، هم اصل ظهور و هم زمان آن فقط به اراده خداوند واقع می‏شود.

    کلید واژگان: خروج, ظهور, قیام, مشیت, کلینی, صفار, امام مهدی}
    Muhammad Gholāmi

    In some Hadiths, there are a few aligned phrases describing the era of "the End of Time". The reports of the late Ṣaffār and Kulaynī are such that understanding their exact meanings requires paying more attention to some points. Based on this, in this paper, we will examine and analyze the document, vocabulary, and meanings of this narration, especially the meaning of the word "خاج " (the rising of Imam Mahdi by the will of Allah). According to the chain of transmitters, the mentioned Hadith has two authentic or at least acceptable sources. In addition, some factors such as its repetition in the earlier sources and later books and also the non-contradiction of its content with the Qur'an and the Sunnah, strengthen the certainty of issuing this narration from the side of the infallible Imams.
    The present article is written by the descriptive-analytical method and using library resources. Studies have tended to show that the Imams were careful to choose the proper words for conveying the meaning; therefore, the word (خاوج) Arising used in this narration is different from two words Appearance and Uprising, in such a way that the appearance of Imam Mahdi (pbuh), unlike his arising, is a rapid thing. It is also possible to distinguish between the Imam’s appearance and arising (as the divine subject) with his uprising (as a social matter). Another difference is that the word (خاوج) Arising is specifically linked to “divine providence” i.e. the time of Appearance is determined by God’s existential will. Then Allah orders the Imam for the appearance, and this order is an example of God’s legislative will. Based on this, it can be said that both the appearance of the Imam and the time of Appearance will happen only by Allah’s will.

    Keywords: the arising, the appearance, the uprising, providence, Kulaynī, Ṣaffār, Imam Mahdi (pbuh)}
  • محمد عترت دوست *

    یکی از مهم ترین مسایل تاریخ اسلام، بررسی اقدامات زمینه ساز ایمه اطهار؟عهم؟ برای آگاهی مردم از غیبت حضرت مهدی؟عج؟ و پذیرش این مسئله است. بدیهی است که ایمه سامرا به ویژه امام حسن عسکری(ع) درخصوص این مسیله، نقش به سزایی داشته و تحلیل اقدامات ایشان براساس نصوصی که از آن حضرت باقی مانده است، اقدامی مهم و شایسته است. مسئله اصلی این پژوهش آن است که امام حسن عسکری(ع) برای تبیین مسئله غیبت و زمینه سازی آن در جامعه اسلامی از چه روش هایی استفاده کرده و چه نوع اقداماتی انجام داده اند. به همین منظور در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا به عنوان یکی از بهترین روش های تحقیق میان رشته ای برای متن پژوهی، به تحلیل روایات و مکاتبات باقی مانده از آن حضرت پرداخته و تلاش شده است تا به واسطه تجزیه و تحلیل کمی و کیفی و توصیفی این متون، ابتدا به درکی جامع از ساختار آنها دست یافته و در نهایت کارکرد این متون برای تبیین مسئله غیبت حضرت مهدی؟عج؟ و زمینه سازی آن را کشف و تبیین نماییم. آنچه ضرورت این گونه پژوهش ها را نشان می دهد، توجه به نقش تربیتی ایمه اطهار(ع) در جامعه اسلامی و اهمیت متن پژوهی احادیث به عنوان یکی از مهم ترین منابع دینی جهت شناخت ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی حوادث تاریخی است.

    کلید واژگان: امام حسن عسکری(ع), امام مهدی؟عج؟, غیبت, مکاتبات ائمه اطهار(ع), روش تحلیل محتوا}
    Mohammad Etrat Doost *

    One of the most important issues in the history of Islam has been to study the actions of Shiite Imams to make people aware of the absence of Imam Mahdi and to accept this issue. Imams living in Samarra, especially Imam Hassan Askari (pbuh), had an important role in this issue. It is important to examine the actions of these individuals based on the texts that remain. The main issue of this research is that Imam Hassan Askari (pbuh) has used what methods to explain the issue of the absence of Imam Mahdi and lay the groundwork for it in the Islamic society? And what kind of actions have they taken? For this purpose, in this research, using the content analysis method as one of the best interdisciplinary research methods for text research, the narrations and letters of that Imam have been analyzed. In this article, an attempt has been made to obtain a comprehensive understanding of their structure through quantitative, qualitative and descriptive analysis, and finally to discover and explain the function of these texts to explain the issue of the absence of Imam Mahdi (pbuh). What shows the necessity of such researches is paying attention to the educational role of Shiite Imams (pbuh) in the Islamic society and the importance of textual study of hadiths as one of the most important religious sources for recognizing different cultural and social dimensions of historical events.

    Keywords: Imam Hassan Askari (pbuh), Imam Mahdi (pbuh), Absence, Letters of Shiite Imams, content analysis method}
  • اعظم محمودی

    سبک ادبی راهی است برای بازنمایی ویژگی ها، باورها و خلقیات ادیب؛ و یکی از رویکردهای سبک شناسی ادبی، بررسی انگیزه های فکری، روانی و اجتماعی موثر در گزینش ساختارهای زبانی یک اثر ادبی است. این پژوهش سعی دارد با رهیافت توصیفی _ تحلیلی به بررسی مولفه های موثر در ایجاد سبک ادبی یکی از سروده هی عربی محمدنصیر اصفهانی؛ از ادبای قرن دوازدهم هجری، در مدح امام مهدی4 بپردازد و بازتاب آن ها را در ساختارهای زبانی وی مشخص کند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که پایبندی شاعر به عقاید شیعی و رواج این عقاید در دوران زندگی وی؛ ارادت ویژه به امام مهدی4، طبیب بودن شاعر؛ فراق یاران و به سر بردن در غربت، از جمله عوامل شکل گیری ساختار این مدحیه است و او برای مفهوم سازی این قصیده از ابزارهای هنری کلام بهره گیری نموده و با آفرینش تناسبات کلامی، مفهوم مورد نظر خویش را به شکلی فاخر بیان کرده است.

    کلید واژگان: سبک ادبی, محمدنصیر اصفهانی, مدحیه, امام مهدی}
    Azam Mahmoodi

    Literary style is a way to represent the characteristics, beliefs and temperaments of a writer; And one of the approaches of literary stylistics is to study the intellectual, psychological and social motivations effective in selecting the linguistic structures of a literary work. This research tries to study the effective components in creating the literary style of one of the Arabic poems of Mohammad Nasir Isfahani with a descriptive-analytical approach; One of the poets of the twelfth century AH, About the praise of Imam Mahdi (pbuh) and determine their reflection in his linguistic structures. The results show that the poet adheres to Shiite beliefs; Prevalence of these ideas during his lifetime; Special devotion to Imam Mahdi (pbuh), Being a medico; Separation of companions and living in exile are among the factors shaping the structure of this eulogy and he has used the artistic tools of the word to conceptualize this poem and by creating theological proportions, she has expressed her desired concept in a glorious way.

    Keywords: Literary Style, Mohammad Nasir Esfahani, Praise, Imam Mahdi (pbuh)}
  • سید محسن شریفی

    براساس یک شبهه، تولد فرزندی از امام‌حسن عسکری علیه السلام با نام «مهدی» مشکوک است؛ اسناد و مدارک معتبر تاریخی مقبول در نزد اهل‌سنت، تولد چنین فرزندی را تایید نمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر هیچ سند محکم تاریخی که با موازین و معیارهای اهل‌سنت در قبول روایات تاریخی تایید شود، در خصوص تولد و حیات مهدی# وجود ندارد؛ ازاین‌رو راه اثبات وجود و حیات مهدی# بر اهل‌سنت بسته است. در نقد این شبهه باید گفت که مسئله اعتقاد به تولد و حیات حضرت مهدی# تنها اختصاص به شیعیان ندارد؛ بلکه وجود انبوه روایات تولد مهدی# در منابع و مجامع معتبر حدیثی و روایی اهل‌سنت نشان از اهمیت این‌گونه روایات دارد که در کنار متواتر بودن احادیث مهدی# نشان از اعتبار این روایات با معیارهای اهل‌سنت دارد؛ البته صحت این روایات نیز از سوی عالمان اهل‌سنت تایید شده است. افزون‌براین، پذیرش و تایید رویداد تولد مهدی# توسط نسب‌شناسانی که بیشتر از میان اهل‌سنت هستند و گواهی افراد موثقی که امام را پس از تولد و در دوران غیبت مشاهده کرده‌اند، آشکارا بر قوت چنین ادله‌ای افزوده است که مجموع این دلایل برای باور اهل‌سنت به تولد و حیات امام‌مهدی# کفایت می‌کند.

    کلید واژگان: تولد و حیات امام مهدی#, اهل سنت, دوران غیبت, نسب شناسی, احادیث مهدویت}
    Seyed Mohsen Sharifi

    According to a misgiving, the birth of a child by Imam Hassan Askari (pbuh) named "Mahdi" is suspicious. This impression states that authentic historical documents accepted by Sunnis do not confirm the birth of such a child. In other words, there is no conclusive historical document that is confirmed by the Sunnis criteria in accepting historical hadiths regarding the birth and life of the Mahdi (pbuh). Therefore, it may be impossible for the Sunnis to accept the existence and life of the Mahdi (pbuh). In order to criticize this doubt, it should be said that the issue of believing the birth and life of Mahdi (pbuh) is not limited to Shiites; rather, the existence of a large number of hadiths on the birth of Mahdi (pbuh) in the authentic sources of hadith and Sunni hadiths shows the importance of them. The frequent hadiths of the infallibles (peace be upon them) related to Mahdi (pbuh) show that their validity has also been confirmed by the Sunni scholar’s and criteria. In addition, the acceptance and confirmation of the event of the birth of the Mahdi (pbuh) by genealogists who are mostly Sunni and the testimony of trusted persons who observed the Imam after birth and during his absence, has clearly added to the strength of such evidences. All these reasons are enough for the Sunnis to believe in the birth and life of Imam Mahdi (pbuh).

    Keywords: Imam Mahdi (pbuh), Ahl al-Sunnah, period of absenteeism, genealogy, Mahdism hadiths}
  • حامد نظرپور*، زهرا ابراهیمی

    بخشی از تلاش های اسلام پژوهان غربی در حوزه شیعه شناسی است که در قالب دایره المعارف نیز ارایه می شود. دایره المعارف ها به دلیل مرجع بودنشان و مخاطبان گسترده آنها نقش برجسته ای دارند. یکی از دایره المعارف های معتبر انگلیسی زبان در حوزه دین پژوهی، دایره المعارف جدید کاتولیک است. بخشی از مقالات این دایره المعارف به معرفی تشیع اختصاص دارد. هدف این مقاله بررسی و نقد معرفی شیعه امامیه در دایره المعارف جدید کاتولیک است. روش این پژوهش، اسنادی تحلیلی و براساس منابع کتابخانه ای است. تصویری که این دایره المعارف در مقالات خود از شیعه امامیه ارایه می دهد، کامل نیست و قابل نقد است؛ هرچند، بخشی از مطالب آن در معرفی کلی تشیع و آموزه های آن صحیح است. علی رغم اهمیت و نقش امامیه، مقاله مستقلی به آن اختصاص نیافته است. ادعای مطرح شده درباره عدم تعیین جانشین توسط پیامبر صلب الله علیه و آله وسلم و عدم اصالت باور به مهدویت در منابع اسلامی صحیح نیست. نویسندگان به منابع دست اول مراجعه نکرده اند.

    کلید واژگان: شیعه امامیه, دایره المعارف جدید کاتولیک, حضرت مهدی علیه السلام, حضرت علی علیه السلام}
    Hamed Nazarpour*, Zahra Ebrahimi

    Part of the studies of Western Islamologists in the field of Shiism presents in the form of encyclopedias. Encyclopedia plays an important role in guiding scientific studies as well as public opinions. One of the most prestigious English encyclopedias in the field of religious studies is the New Catholic Encyclopedia. Some parts of this encyclopedia are dedicated to Shi’ism. Using a descriptive-analytical and desk-research method, this paper analyzes the Shi’a Imamiyyah position in New Catholic Encyclopedia. The results show that although some parts of this encyclopedia are correct, the image of the Shiite is not complete. Rejecting the issue of the Prophet’s immediate succession and originality of Mahdavism are among the major weaknesses of this encyclopedia.

    Keywords: Shi’a Imamiyyah, New Catholic Encyclopedia, Imam Mahdi (PBUH), Imam Ali (PBUH)}
  • فتح الله نجارزادگان، حامد دژآباد، علی اندیده
    این پژوهش با تحلیل ماهیت و نوع خلافت الهی به تشریح نظریه لزوم خلیفه الله و خلیفه اللهی امام مهدی براساس دیدگاه های آیت الله بلادی بوشهری پرداخته است. از دیدگاه وی فلسفه بعثت پیامبران الهی و فلسفه نصب و تعیین امام با مقام خلیفه اللهی امام مهدی مرتبط است. این مقام _ خلیفه اللهی امام مهدی _ برای ظهور و بروز اسماء، تجلی ربوبیت و افاضه فیض الهی بوده و از سنت های خداوند به شمار می آید و ضرورت وجود تکوینی خلیفه الله را می نمایاند. تداوم اهداف بعثت انبیاء از جمله؛ مرجعیت فکری و معنوی، حفظ و بقای شریعت، استمرار هدایت، پاسداری دین از تحریف و اجرای صحیح آن، از مولفه های اصلی لزوم خلیفه الله در عرصه تشریع است. از دیدگاه علامه بلادی از جهت ماهیت تفاوتی بین خلیفه الله ، خلیفه الرسول و امام نیست و امام مهدی در جمیع صفات، مقامات و شئونات به غیر از نبوت همانند انبیاء است.
    کلید واژگان: خلیفه, خلیفه الله, امام مهدی, انبیاء, بلادی بوشهری}
    Dr. Fathollah Najarzadegan, Dr. Hamed Dejabad, Ali Andide
    This research, by analyzing the nature and type of divine caliphate, describes the necessity of Khalifah of Allah and Imam Mahdi (PBUH) being Khalifa of Allah based on the views of Ayatollah Beladi Bushehri. In his view, the philosophy of the work of the divine prophets and the philosophy of the installation and appointment of Imam is related to the position of Imam Mahdi's Caliph of Allah. This position, the Imam Mahdi (PBUH) Caliphate, is the manifestation of the divine mercy and the offering of grace and of the traditions of God, for the creation of the caliph of Allah. The persistence of the goals of the Prophets, including the thinking and intellectual authority, the preservation and continuation of the Sharia, the continuity of guidance, the protection of religion from its distortion and their proper implementation are the essential components of the need for the Khalifah of Allah in the field of theology. From the point of view of Allama Beladi, the difference between the caliph of Allah, the Khalifa al-Rasul and the Imam, Imam Mahdi (AS) is not inherent in all attributes, authorities and actions, except for prophecy like prophets.
    Keywords: Khalifa, Khalifah of Allah, Imam Mahdi (PBUH), Prophets, Beladi Bushehri}
  • محمد محمد رضایی، اکرم باغخانی
    جستار پیش رو، ارتباط اندیشه سعادت با سبک زندگی مطلوب را بر اساس مبانی علامه طباطبایی مورد واکاوی قرار می دهد. بر اساس دیدگاه تفسیری - کلامی علامه، سعادت، خیر وجودی است که مقدمه کمال موجود است و در انسان که مرکب از روح و بدن است، خیری است که مقتضای قوای روحی و بدنی اوست. این سعادت، مراتب، درجات و تقسیماتی چون دنیوی و اخروی دارد و انسان در گزینش و اکتساب راه سعادت مخیر است. ایشان حقیقت سعادت را در گذراندن مراحل توحید، عبودیت و اتصال به ذات یگانه سبحان می داند. حال فردی که به این اندیشه معتقد است و حقیقت سعادت را در لقاءالله می داند، در پی دستیابی و رسیدن به این حقیقت، راهی را می جوید که هرچه بهتر و آسان تر او را به سرمنزل مقصود برساند. بهترین طریق ارائه شده با نظر به جامعیت و ظرفیت های ویژه آیین اسلام و به ویژه مذهب تشیع، تربیت افراد به شیوه مهرورزی و محبت است که حقیقت این حب در محبت حق تعالی و در رتبه بعد، محبت به راهنمایان مسیر تکامل و سعادت است و دراین میان، محبت و معرفت به امام عصر? مصداق کنونی هدایتگران الهی است که با ایجاد سبک زندگی منتظرانه و تاثیر تکاملی خویش در ابعاد گوناگونی همچون بعد فکری، بعد روحی - روانی، بعد اخلاقی و بعد عملی، سبب تعالی فرد شود و او را به سعادت دنیوی و اخروی می رساند.
    کلید واژگان: سعادت, محبت, سبک زندگی, انتظار, امام مهدی, علامه طباطبایی}
    Mohammad Mohammadrezaei, Akram Baghkhani
    This article, studies the relationship between the notion of al-Saadah (happiness) and Ideal lifestyle according to the principle of Allameh Tabatabaei. According to Allameh's viewpoints on theology and interpretation, Saadah (happiness) is the existential good that is a prelude for perfection of the being; in human being that is a combination of soul and body, it is a good that is corresponding to his mental and bodily powers. This Saadah has stages, levels, and categories such as worldly and otherworldly; human being can choose and acquire the path of Saadah (happiness). He holds that the truth of Saadah is laid down on passing the stages of Tawhid (monotheism), 'Ubudiyyah (obedience), and connecting to the substance of God. Therefore, the one who believes in this notion and holds that the truth of Saadah is in liqa 'Allah (meeting with God), is to find a path that leads him to the the desired stage, to acquire and reach this truth. Considering the comprehensiveness and special capacities of Islam particularly Shia, educating people through affection and love would be the best presented path, in which the truth of such affection is in the God's affection and in the second level the affection of the leaders of the perfection and Saadah path. Meanwhile, affection and knowing Imam Mahdi (PBUH) is one of the present instances of divine leaders that leads people to the excellence of human and reach them to worldly and otherworldly Saadah through creating an awaiting lifestyle and his perfection influence on different aspects such as intellectual aspect, spiritual-psychological aspect, ethical aspect, and practical aspect.
    Keywords: Saadah (happiness), Affection, lifestyle, Imam Mahdi (PBUH), Allameh Tabatabaei}
  • کریم خان محمدی، محمدرضا انواری
    تحقیقات انسان شناختی، شاخه ای از تحقیقات جامعه شناختی است که عمدتا به روش کیفی صورت می گیرد. در اینگونه تحقیقات پژوهشگر سعی می کند با ذهنیت چندفرهنگی و بدون هر گونه پیش داوری وارد محیط پژوهش گردد و با استفاده از تکنیک های متنوع، پاسخ سوالات خود را بیابد. این مقاله نمونه ای از این نوع تحقیقات انسان شناختی است که به صورت کیفی و با بررسی اسناد و مصاحبه، درباره موضوع «چاه عریضه جمکران» صورت گرفته است. برخی از سوالات تحقیق عبارتند از: آیا چاه عریضه جمکران، چاه مقدسی است؟ انداختن عریضه به داخل چاه جمکران یک عمل خرافی محسوب می شود یا مستند شرعی دارد؟ در صورتی که مستند شرعی دارد، آیا این عمل از سوی علما و بزرگان دینی انجام می شده یا نه؟ گونه شناسی افرادی که به داخل چاه، عریضه می اندازند، چگونه است؟ آیا می توان مخالفان عریضه انداختن داخل چاه جمکران را به گونه های متفاوت فکری تقسیم کرد یا همه از یک نوع هستند؟ برخی از نتایج تحقیق عبارتند از: چاه هیچ گونه جنبه تقدسی ندارد و تنها برای انداختن عریضه حفر شده است. عریضه نویسی در روایات مستند شرعی دارد و علما و بزرگان دینی نیز این عمل را انجام می دادند. همچنین موافقان و مخالفان نیز از یک طیف نیستند.
    کلید واژگان: چاه جمکران, چاه عریضه, عریضه نویسی, امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف), مسجد مقدس جمکران}
    Dr. Karim Khan Muhammadi, Muhammad Reza Anwari
    Anthropological researches are a branch of sociological researches, mostly conducted with a qualitative method. In this type of research, the researcher tries to enter the research milieu with a multicultural mentality and with no prejudice to find his answers using a variety of techniques. The present article is a sample of this type of anthropological researches, conducted qualitatively by studying documents and interviews on the subject of ‘petition well of Jamkarān’. Some of the research questions are as follows: ‘Is the Jamkarān petition well a sacred place?’; ‘Is throwing written petitions into the Jamkarān well a superstitious practice or a religiously documented one?’; ‘If it is religiously documented, was it being done by religious scholars and great religious men as well?’; ‘What is the typology of those who throw their written petitions into the Jamkarān well?’; ‘May we classify the opponents of this practice into various types intellectually?’. Some of the research findings are as follows: This well has no sacred aspect and has been dug just for throwing written petitions; writing petitions is religiously documented in Islamic traditions; and the religious scholars would do this as well. Besides, the opponents and proponents of this practice are of a wide range.
    Keywords: Jamkarām well, petition well, writing petitions, Imam Mahdi (PBUH), the sacred mosque of Jamkarān}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال