به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Orientalism » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رضا نصیری حامد*
    اهداف
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رهیافت پسااستعماری و ظرفیت سنجی امکانات نظری آن برای بازاندیشی و تامل در هویت ایرانی در دوران معاصر است.
    روش مطالعه
    مطالعه حاضر از نوع کیفی و بر اساس تحلیل انتقادی و مقایسه ای نظریه پسااستعماری با تاکید بر هویت و در خصوص مسائلی که در دوران متاخر هویت ایرانی را همپای دیگر جوامع به موضوعی مساله ساز تبدیل کرده، است. گستره مطالعه نیز با نگاهی به مهم ترین ابعاد نظریه پسااستعماری، بخشی از آرا و نظریات مهم در حوزه هویت معاصر در ایران را که از حیث دغدغه های مشترک قابل تطبیق و مقایسه هستند، دربرمی گیرد.
    یافته ها
    با آنکه ایران جزو معدود کشورهایی است که به طور مستقیم مستعمره نشده، فارغ از معضلات دوران استعمار نبوده و در هویت یابی دوران اخیر کمابیش با همان معضلاتی مواجه بوده که در رهیافت پسااستعماری مطرح شده اند. نظر به هویت چندلایه و نسبت همواره بغرنج ارتباط آن ها، موضوع مهم در این مطالعه، کیفیت برقراری نسبتی بین اجزای هویت ایرانی با یکدیگر از یک سو و در عین حال، مواجهه با دیگری در وضعیت جدید است.
    نتیجه گیری
    بر اساس رویکرد پسااستعماری، بازتعریف هویت ایرانی مستلزم بازاندیشی نوینی در اقتضائات هویتی نوظهوری است که از سویی نیازمند اتخاذ موضعی نقادانه در قبال سیطره مفروضات گفتمان شرق شناسی و تمایل منفعلانه نسبت بدان بوده و در عین حال، باید تلاش نماید از گرایش به قطب سلبی محتمل در این خصوص یعنی بومی گرایی واکنشی و منفعلانه نیز اجتناب ورزد. بدین ترتیب در متن زمانه و زمینه پسااستعماری به دور از دوگانه سازی های ذاتی معرفتی، امکان طرح تاسیس نظام دانایی جدیدی بر اساس باور به برساخته بودن و نیز ترکیبی و به اصطلاح هیبریدی بودن هویت مساله مهم بازتعریف هویت ایرانیان در دوران جدید است به ویژه اینکه چنین بازاندیشی جدیدی برای تعامل فعالانه در جهان کنونی و اتخاذ موضعی فراتر از حب و بغض های تاریخی ضرورت دارد.
    کلید واژگان: استعمار, شالوده شکنی, دیگری, هویت, شرق شناسی}
    Reza Nasiri Hamed *
    Objectives
    The current research aims to investigate the post-colonial approach and assess its theoretical possibilities for rethinking and reflecting on Iranian identity in the contemporary era.
    Methods
    The present study is qualitative and based on a critical and comparative analysis of the post-colonial theory with an emphasis on identity and the issues that have made Iranian identity problematic. This investigation, which looks at the most important aspects of post-colonial theory, includes some of the important opinions and ideas in the field of contemporary identity in Iran, which can be compared in terms of common concerns.
    Results
    Although Iran is one of the few countries that has not been directly colonized, it is not free from the problems of the colonial era, and in the identification of the recent era, it has faced the same problems that were raised in the post-colonial approach. Considering the multi-layered identity and their always complicated relationship, the important issue in this study is the quality of establishing a relationship between the components of the Iranian identity with each other on the one hand, and at the same time, facing the other in a new situation.
    Conclusion
    Based on the post-colonial approach, redefining the Iranian identity requires a new rethinking of emerging identity requirements, which, on the one hand, requires taking a critical stance towards the dominance of the assumptions of the orientalist discourse and a passive tendency towards it, and on the other hand, must try to avoid the negative pole. In this regard, it is possible to avoid reactive and passive localism. Thus, in the context of the post-colonial era and context, away from the inherent epistemological dualisms, the possibility of establishing a new knowledge system based on the belief that identity is constructed, as well as the so-called hybrid nature of identity, is an important issue of redefining the identity of Iranians in the new era. Such a new rethinking is necessary for active interaction in the current world and for adopting a position beyond historical love and hatred.
    Keywords: Colonialism, Deconstruction, Other, Identity, Orientalism}
  • Maede Bayram *

    The published Leiden encyclopedia is one source of information about Islam in Western and sometimes even Islamic societies. The Islam encyclopedia established itself as a standard reference in open science very quickly because it incorporated the goals of disseminating knowledge of all aspects of Islam, including the founder of Islam, the content and related historical developments, the developers of Islamic teachings, and all aspects of Muslim culture. Given that "Islamophobia" is a part of the epistemic life of Western intellectual systems, it has been reflected in the compilation of the Islamic Encyclopaedia, as stated explicitly in the first edition of the Islamic Encyclopaedia. Based on this assumption and far from portraying Islamophobia, the current descriptive-analytical study is based on historical articles related to the beginning of Islam (EI2). It attempts to trace, analyze, and explain biased approaches to depicting Islam through the Islamic encyclopedia. The authors of the entries used the othering approach, the economy-oriented approach, the skeptical approach, the adaptation-oriented approach, and the secular approach to create an image of Islamophobia.

    Keywords: Islamophobia, Encyclopedia Of Islam, Orientalism, History Of Early Islam}
  • Shaho Sabbar, Saeed Mohammadi, Zeinab Ghasemi Tari *
    While Iran was never formally colonized by Western powers, it’s governing regimes before the Islamic revolution were loyal to both the East and the West;  the country was therefore more or less a de facto colony of Russia, Great Britain, and the United States. One of the most pernicious consequences of such presences can be described as the "colonization of the mind," which has subtle and lasting manifestations. Using Edward Said's four major characteristics of Orientalism (i.e., binary opposition, over-generalization, fear and control, and depicting the Orient as stuck in past primitiveness), the present paper attempts to analyze the self-perception of the Iranians toward themselves to see whether the way they perceive themselves is similar to the Western discourse of the "Orient." In the first step, a number of interviews with a representative sampling of the population under investigation were conducted to develop a questionnaire. The questionnaires were then distributed and 650 responses were collected. The survey was meant to assess the four components of Orientalism as proposed by Said, among the respondents. It also contained questions about the respondents' lifestyle, their perceptions toward nationalism, and media consumption. The results reveal evidence of Orientalist self-perception among the Iranians when they compare themselves with the West.
    Keywords: Iran, Orientalism, Self-Perception, Survey, The West}
  • Naser Janani, Mohammad Fallah, Ali Zeraatpisheh *
    Call of Duty is a popular first-person shooter (FPS) game. Call of Duty: Modern Warfare (2007) was the first game in the franchise which did not focus on the World Wars’ history. It was also the first Call of Duty which had a continuous interactive digital narrative (IDN). This article attempts to take a comparative approach to the game. As a cultural product, the game is susceptible to postcolonial and orientalist discourses. This article attempts to apply Edward Said’s theories to Call of Duty: Modern Warfare in order to prove that the game’s IDN was shaped by postcolonialism and orientalism. The game functioned as a cultural medium which disseminated orientalist discourses amongst its player base. As such, this article tries to not only shed light upon a lesser-known aspect of Call of Duty: Modern Warfare but also to demonstrate that computer games are not exempt from external cultural forces.
    Keywords: Clash Of Civilizations, Interactive Digital Narrative, Interactive Media, Postcolonialism, Orientalism, War On Terror}
  • آرش یوسفی، احمد فضلی نژاد*، عبدالرسول خیراندیش
    تاسیس امپراتوری مغول به عنوان بزرگ ترین امپراتوری پیوسته تاریخ، تاثیر عمیقی بر مناطق فتح شده برجای نهاد و در بسیاری از آن ها مشخصه پایان یک عصر تاریخی بود. مطالعات نوین امپراتوری مغول از زوایای متعارضی شامل تاریخ، سیاست، فرهنگ و تاثیر مغولان بر جهانی است که فتح کرده بودند. ازآن جایی که بررسی امپراتوری مغول، عمری سی صد ساله دارد، مسئله ای درباره تفاوت های رویکردی و روشی طرح می شود که در بررسی امپراتوری به کار رفته اند. بررسی تاریخ تاریخ نگاری حاضر با قراردادن آثار پژوهشی امپراتوری مغول در بافتار تاریخی و سیاسی دوره ای که نوشته می شدند، به صورت بندی فرایند تحولات روشی و فکری ای پرداخته که در مطالعه تاریخی امپراتوری به کار رفته اند. یافته های مقاله نشان می دهد که از انتشار نخستین آثار تاریخی در سده هجدهم، روایت غیر نقادانه مبتنی بر وحشی گری مغولی که با ایده شهریار روشنگر ترکیب شده بود، قرائت اصلی را تشکیل می داده است. در عین حال در سده بیستم، تاریخ نگاری مارکسیستی شوروی بر مناسبات طبقاتی و تحول اجتماعی مغولان دست می گذاشت. هم زمان با فروپاشی شوروی، آثار جدیدی در بریتانیا و آمریکا نوشته شدند که با موج جهانی شدن و نفی قرائت های مبتنی بر تخریب مغولی در آثار پیشین، به بررسی تبادلات جهانی و ادغام فرهنگی و اقتصادی و شکل گیری تجارت بین المللی در امپراتوری مغول پرداختند. مقاله تاریخ نگارانه حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی و با حفظ خط زمانی، رویکردها و روش هایی را ارزیابی می کند که در سی صد سال گذشته در مطالعه امپراتوری مغول به کار گرفته شده اند و به ارائه یک صورت بندی نقادانه از آن ها می پردازد.
    کلید واژگان: تاریخ نگاری, تاریخ جهانی, مطالعات امپراتوری مغول, شرق شناسی}
    Arash Yousefi, Ahmad Fazlinejad *, Abdolrasul Kheirandish
    The establishment of the Mongol Empire, the largest contiguous empire in history, had a profound impact on the conquered regions and marked the end of a historical era for many of them. Modern studies of the Mongol Empire look at it from conflicting perspectives including history, politics, culture, and the Mongols' impact on the conquered world. Since the study of the Mongol Empire spans three centuries, there are different approaches and methods to examine it. This historiographical study places the research on the Mongol Empire in the historical and political context of the period in which it was written, and articulates the methodological and intellectual developments that have been applied to the historical study of the empire. The findings show that since the first historical works in the 18th century, the main interpretation has been an uncritical narrative of Mongol savagery combined with the idea of the enlightened ruler. The Soviet Marxist historiography of the, 20th century, on the other hand, focused on class relations and Mongol social evolution. After the collapse of the Soviet Union, new works in Britain and America examined global exchange, cultural/economic integration and the emergence of international trade under Mongol rule and rejected the earlier interpretations of Mongol destruction. This historiographical article evaluates and critically formulates the approaches and methods used to study the Mongol Empire over three centuries using a descriptive-analytical approach and a chronological sequence.
    Keywords: Historiography, Global History, Mongol Empire Studies, Global Exchanges, Orientalism}
  • سمیه حمیدی *
    هدف

    یافتن ردپایی از ایرانیان عصر قاجار در انجمن علمی شرق شناسی فرانسه که به نام «انجمن آسیایی» (La Société Asiatique) پاریس شهرت دارد.

    روش/رویکرد پژوهش: 

    این پژوهش مبتنی بر روش تحقیق تاریخی براساس گردآوری یافته ها و وارسی و مقایسه تطبیقی و تحلیلی اطلاعات نشریه آسیایی (Le Journal Asiatique) و یافتن مستندات روابط میان انجمن آسیایی و اعضای ایرانی آن در نشریه مذکور انجام شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    صرف نظر از مناسبات سیاسی رجال دوره قاجار با کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه، که در زمان های مختلف دستخوش تغییر می شد، ارتباطات رجال سیاسی ایران و هم چنین ایرانیان اهل فرهنگ و ادب با انجمن آسیایی پاریس پیوسته برقرار بود. این امر نشانه اهمیت فرایند شکل گیری روابط نهادینه شده در حوزه علم و معرفت جدید در داخل و خارج از ایران بود.

    کلید واژگان: فرانسه, انجمن آسیایی پاریس, مجله آسیایی, شرق شناسی, ایران شناسی, قاجار}
    Somayeh Hamidi
    Purpose

    to find traces of Qajar-era Iranians in the French Oriental Scientific Society, which is known as the "Asian Society" (La Société Asiatique) in Paris.

    Method and Research Design: 

    This research is based on the historical research method based on the collection of findings and verification and comparative and analytical comparison of the information of the Asian journal (Le Journal Asiatique) and finding the documents of the relationship between the Asian Society and its Iranian members in the aforementioned journal.

    Findings and conclusions

    Regardless of the political relations of the Qajar period rulers with European countries and especially France, which were subject to change at different times, the relations of Iranian political rulers and Iranians of culture and literature with the Asian Society of Paris were continuously maintained. This was a sign of the importance of the process of forming institutionalized relationships in the field of new science and knowledge inside and outside of Iran.

    Keywords: Asian Society of Paris, Asian Journal of Paris, Orientalism, Iranian Studies, Qadjar}
  • محمدمهدی تقدیسی*، سیده فاطمه حسینی میرصفی، صمد مومنی

    موضوع پژوهش حاضر، بررسی آراء جریان شناسان در خصوص عوامل پیدایش جریان قرآنیون در دو سده اخیر است. این پژوهش، نظری و با رویکرد توصیفی - تحلیلی است. هدف از این پژوهش، آگاهی از آراء و اندیشه های پژوهشگران بمنظورکشف مهمترین عوامل پیدایش قرآنیون است. مراد از عوامل پیدایش، عوامل زمینه ای چون استعمار، استشراق و مواجهه تمدنی؛ و عوامل انگیزه ای چون رهایی از سلطه استعمار، پاسخ به شبهات و برون رفت از انحطاط تمدنی است. پرسش بنیادی این پژوهش آن است که چه عواملی در پیدایش قرآنیون اهل سنت معاصر در دو سده اخیر تاثیر گذار بوده اند؟آیا این عوامل از خارج از جهان اسلام به آن تحمیل شده است.یا اینکه عواملی درونی موجبات پیدایش این جریان را ایجاد کرده اند؟ از یافته های این پژوهش آن است که عوامل موثر به دو دسته قابل تفکیک هستند؛ عوامل زمینه ای که خارج ازجهان اسلام به آن تحمیل شده و عوامل انگیزه ای که متاثر از عوامل زمینه ای هستند.

    کلید واژگان: «جریان شناسی», «قرآنیون», «عوامل زمینه ای», «عوامل انگیزه ای», «استعمار و استشراق»}
    MohammadMahdi Taqhdisi *, Seyedeh Fatemeh Hosseini Mirsafi, Samad Momeni

    The subject of the current research is to examine the opinions of stream scholars regarding the factors of the emergence of the Qur'anic stream in the last two centuries. This research is theoretical and with a descriptive-analytical approach. The purpose of this research is to know the opinions and thoughts of researchers in order to discover the most important factors in the emergence of Quranic texts. It means the factors of emergence, background factors such as colonialism, orientalism and civilizational encounter; And motivating factors such as freedom from colonial rule, answers to doubts and exit from civilizational decline. The fundamental question of this research is that what factors have been effective in the emergence of contemporary Sunni Qur'anists in the last two centuries? Are these factors imposed from outside the Islamic world? Or are there internal factors that have caused the emergence of this movement? ? One of the findings of this research is that the effective factors can be separated into two categories; Background factors that are imposed outside the Islamic world and motivational factors that are affected by background factors.

    Keywords: Currentology, Quranians, contextual factors, motivational factors, Colonization, orientalism}
  • توحید آوریده، مسعود فرهمندفر*
    هدف نوشتار حاضر بررسی انتقادی دو نمایشنامه  کمبوجیه (1569) اثر توماس پرستن و صوفی (1641) اثر جان دنهام بر مبنای آرای ادوارد سعید است. با بررسی این دو اثر، که تا به امروز در کشور ما به آن ها پرداخته نشده و به نوعی ناشناخته اند، می توان گفتمان غالب سیاسی و فرهنگی انگلستان را در دوران رنسانس تحلیل کرد، دورانی که سرآغاز سیاست های توسعه طلبانه این کشور به شمار می آید. پرستن و دنهام نیز مانند اکثر نویسندگان زمان خود، با کلیشه سازی از شرق و مردم آن به دیگری سازی روی آوردند زیرا دانش شان از شرق عینی و بی واسطه نبود و صرفا بازتولید تصویرسازی های کلیشه ای متن های پیشین (به ویژه سفرنامه ها) بوده است؛ آنان با معرفی نادرست شرق به عموم مردم، آگاهانه یا ناآگاهانه با گفتمان سیاسی و فرهنگی برتری جویانه کشور خود همراه شدند. این نوع دیگری سازی ها در فرهنگ و ادبیات ذهن مردم را برای توسعه طلبی و استعمارگری آماده می ساخت. با بهره گیری ازخوانش کنترپوانی (چندنوایی) که ادوارد سعید معرفی کرده است می توانیم به رابطه آثار ادبی با دینامیسم قدرت پی ببریم.
    کلید واژگان: شرق شناسی, بازنمایی, کلیشه سازی, خوانش کنترپوانی (چندنوایی), ادوارد سعید, توماس پرستن, جان دنهام}
    Tohid Avarideh, Masoud Farahmandfar*
    The purpose of this article is to critically examine two plays, namely Cambises (1569) by Thomas Preston and The Sophy (1641) by John Denham, through the lens of Edward Said’s theoretical framework. These works, although relatively unfamiliar in our country, offer valuable insights into the prevailing political and cultural discourse of Renaissance England, during which the nation's expansionist policies were beginning to form. In line with the prevailing tendencies among writers of their era, Preston and Denham, whether deliberately or indeliberately, practiced Stereotyping and Othering, because their knowledge of the East was neither objective nor direct; it was merely a reproduction of the stereotypical images in previous texts. Through misrepresenting the East and its people, their works became a part of the broader political and cultural discourse of their country, reflecting a thirst for superiority. It is crucial to recognize that such cultural misrepresentations played a significant role in shaping public sentiments, laying the groundwork for expansionism and colonialism. Through a contrapuntal reading of these dramatic works, we can uncover the intricate relationship between cultural artifacts and the underlying power dynamics at play, which provides us with a nuanced understanding of their impact.
    Keywords: Orientalism, Representation, Stereotyping, Contrapuntal reading, Edward Said, Thomas Preston, John Denham}
  • حسن عبدی، سجاد حسینی*، جعفر آقازاده

    گام نخست توسعه طلبی روس ها در قفقاز، بر مبنای شناخت سرزمین و مردمان بود که خود را در قالب شرق شناسی نشان داد. ارتباط با قومیت ها و خوانین منطقه، ایجاد خط دفاعی قفقاز و گسترش آن به جنوب، گام مهم و نهایی در فتح قفقاز بود . روس ها برای تثبیت حاکمیت خود در قفقاز و بهره برداری از منابع آن، به برپایی سیستم اداری جدیدی در قالب واحد اداری سرزمینی قفقاز دست زدند. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که واحد اداری-سرزمینی قفقاز چگونه در جغرافیای سیاسی روسیه تزاری شکل گرفت؟ یافته ها نشان می دهد که فرایند ادغام قفقاز در قلمرو روسیه تزاری، یک فرایند تدریجی در قالب یک راهبرد بلندمدت بود؛ این مهم با تلفیق دستاوردهای علمی شرق شناسان با کنش قوای نظامی روس تحقق یاقت. ایجاد پایگاه نظامی در نقاط راهبردی و استقرار اقوام مسیحی در این نقاط، در تثبیت و تحکیم خط دفاعی قفقاز بسیار موثر بود.

    کلید واژگان: روسیه تزاری, واحد اداری- سرزمینی قفقاز, خط دفاعی, فتوحات}
    Hasan Abdi, Sajjad Hosseini*, Jafar Aghazadeh

    The first step of the Russi’s expansionism in the Caucasus was trying to acquire knowledge about this land and its people, which manifested itself in the form of “Orientalism”. Communicating with the ethnicities and Khans of the region, the creation of the Caucasus defense line and its expansion to the south was an important and final step in the conquest of the Caucasus. In order for establishing their sovereignty in the Caucasus and exploiting its natural resources, the Russians set up a new administrative system in the form of the Caucasus administrative- territorial unit. This descriptive-analytical research seeks to answer the question of how the Caucasus administrative-territorial unit was formed in the political geography of Tsarist Russia. The findings show that the process of integrating the Caucasus into the territory of Tsarist Russia was a gradual process in the form of a long-term strategy. This was achieved by combining the scientific achievements of orientalists and the actions of Russian military forces. The establishment of military bases in strategic places and settlement of Christian tribes in these places was very effective in stabilizing and consolidating the defense line of the Caucasus.

    Keywords: Caucasus, Tsarist Russia, Administrative-Territorial Unit Of Caucasus, Defense Line, Conquests, Orientalism}
  • محسن احمد عمر*

    کوردۆلۆژی گوتاریکی دامەزراوەیی ڕۆژیاواییە، نوینەرایەتی فەرهەنگ و دەسەڵاتی ڕۆژیاوا دەکات. کوردۆلۆژی بەرهەمی سەردەمی نوییەتییە. سەرهەڵدانی بۆ کۆتایی سەدەی هەژدەهەم دەگەڕیتەوە. لە کۆتایی سەدەی نۆزدە و سەرەتای سەدەی بیستەم لەوپەڕی گەشانەوە دابووە، ڕاستەوخۆ دوای شەڕی دووهەمی جیهانی کوردۆلۆژیش وەک گوتاری ڕۆژهەڵات ناسی یاوا دەبیت. پاش ماوەیەک بی دەنگی لە کۆتایی سەدەی بیستەم بەم لاوە هەر لە ڕۆژیاوا، لە فۆرمی تویژینەوە کوردییەکان لەناو زانستگا ڕۆژیاواییەکان سەرهەڵدەداتەوە؛ بەڵام لە دەرەوەی گوتاری ڕۆژهەڵات و ڕۆژیاوا. سەرچاوەکانی کوردۆلۆژی بریتین لە: فیلۆلۆژی، نووسراوەکانی دەزگا یایینییە ڕۆژیاواییەکان، سەرچاوە ییتنۆگرافییەکان و سەفەرنامەکان. لە زوویکەوە زمانی کوردی دەبیتە ماتریالی پەیوەندی ڕۆژهەڵات و ڕۆژیاوا، بەڵام لە خزمەتی دەزگا یایینییەکانی ڕۆژیاوا. دەرکەوتنی زاراوەی کوردۆلۆژی بە فۆرمی کوردۆلۆجی لە ناو فەرهەنگی کوردی بۆ ساڵی 1913 دەگەڕیتەوە؛ بەڵام تا دوایی ساڵی 1970 هیچ تویژینەوەیەکی پیشەنگی کوردیمان لەم بارەیەوە نییە. لە سەرچاوە کوردییەکان، کوردۆلۆژی وەک گوتاریک لە خزمەت زمان و فەرهەنگی کوردی دەبیندریت، یەمەش وەک هەڵەیەک بۆ بی یەزموونی و بوونی گرفت و کیشە لە ڕوانین و گوتاری کوردی دەگەڕیتەوە. کوردۆلۆژی هەردەم گوتاریکی ڕۆژیاوایی بووە و نوینەرایەتی ڕوانینی ڕۆژاوای کردووە، نەک ڕوانگەی کوردی، یان ڕۆژهەڵاتی.

    کلید واژگان: کوردۆلۆژی, فیلۆلۆژی, ڕۆژهەڵاتناسی, ڕەخنەی نوی, فەرهەنگ}
    Mohsen Ahmad Omer *

    Kurdology is a Western institutional discourse that represents Western culture and power. It is a product of the modern era. It emerged at the end of the 18th century and was mostly used at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century. Right after the Second World War, it was used in the discourseof Oriental studies. After a period of silence, at the end of the 20th  century, it reappeared in Western universities in the context of Kurdish studies. Kurdology emerged in philology, the writings of Western religious institutions, travelogues, and ethnographic studies. The Kurdish language quickly became the medium of communication between East and West but at the service of Western religious institutions. The term Kurdology first appeared in Kurdish culture in 1913, but until after the 1970s, we have no prominent Kurdish research in this area. In Kurdish sources, Kurdology is seen as a discourse in the service of Kurdish language and culture, which is a mistake due to inexperience and problems with Kurdish vision. Kurdology has always been a Western discourse and has represented a Western view, not Kurdish or Eastern.

    Keywords: Kurdology, Philology, orientalism, New Critique, Culture}
  • طاهره شاه محمدی، علی اکبر امینی*، محمد توحیدفام، سوسن صفاوردی
    از قرن نوزدهم تاکنون، مواجهه با غرب و مظاهر تمدنی آن، اصلی ترین مساله روشنفکران و نخبگان غیرغربی بویژه در جهان اسلام می باشد. نوع و ماهیت پاسخ از دلایل تعین بخش گفتمان های مختلف در جهان اسلام بوده است. در این پژوهش، با تمرکز بر آرای شایگان و عنایت، این پرسش مورد ارزیابی قرار گرفته که  غرب چه نقش و جایگاهی در گفتمان روشنفکری ایرانی داشته؟ فرضیه تحقیق آن بوده که، غرب یکی از اصلی ترین پروبلماتیک هایی بوده که مورد توجه انتقادی و چندسویه شایگان و عنایت قرار گرفته و رویکرد این دو با وجود اشتراکات متعدد دارای وجوه متمایز و خاصی می باشد. یافته ها نشانگر آن است که عنایت و شایگان در مواجهه با پدیده غرب به جای ستیزش و تعارض بر نقادی مستمر، شناخت عمیق و دوسویه و لزوم بازشناسی خود و حصول سطح مطلوبی از پیشرفت تاکید دارند. در نوع نگاه به غرب، با توجه به دغدغه ها و علایق مشترک شان، برخی از وجوه تشابه عبارتند از: اهمیت شناخت واقع بینانه تر پدیده غرب و میراث آن؛ طرح دیدگاه های انتقادی و آگاهی از تطورات و تکامل تاریخی خود و دیگری و لزوم بازشناسی و حفظ ارزش های سنتی و هویتی خود؛ و وجوه تمایز عبارتند از: یکنواختی وثبات فکری و اعتدال عنایت در مواجهه با پدیده غرب در مقابل چرخش های اندیشه ای پیچیده شایگان و گذار از ضدیت به همزیستی و تعامل گرایی. رویکرد مقاله تحلیلی-مقایسه ای و روش جمع آوری داده ها اسنادی و کتابخانه ای بوده است.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, غرب, روشنفکری, شایگان, عنایت, شرق شناسی, ضدروشنگری}
    Tahereh Shahmohammadi, Aliakbar Amini *, Mohammad Tohidfam, Sosan Safaverdi
    From the 19th century until now, facing the West and its civilizational manifestations is the main problem of non-Western intellectuals and elites, especially in the Islamic world. The type and nature of the answer has been one of the determining factors of various discourses in the Islamic world. In this research, focusing on the opinions of Shaygan and Inayat, the question of what role and position the West has had in the Iranian intellectual discourse has been evaluated. The hypothesis of the research is that the West is one of the main problematics that has received critical and multifaceted attention from Shaygan and Enayat, and the approach of both of them has distinct and special aspects despite having many commonalities. The findings indicate that Enayat and Shaygan, in facing the phenomenon of the West, instead of fighting and conflict, emphasize continuous criticism, deep and two-way understanding, and the need to recognize themselves and achieve a desirable level of progress. In the way of looking at the West, according to their common concerns and interests, some aspects of similarity are: the importance of a more realistic understanding of the phenomenon of the West and its legacy; Projecting critical views and awareness of the historical developments and evolution of oneself and others and the need to recognize and preserve one's traditional values and identity; And the points of distinction are: uniformity and stability of thought and moderation of concern in facing the phenomenon of the West in front of the complex thought rotations of the advocates and the transition from antagonism to coexistence and interactionism. The approach of the analytical-comparative article and the method of data collection was documentary and library.
    Keywords: Political Thought, the West, Intellectualism, Shaygan, Enayat, Orientalism, anti-enlightenment}
  • الهه کولایی*، جواد میرگلوی بیات
    پس از امواج استقلال طلبی پساجنگ جهانی دوم، نظم بین الملل موجب ایجاد شکاف روزافزون میان کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته شده است. نخبگان سیاسی و فکری خاورمیانه نیز مانند دیگر مناطق کم توسعه جهان، به عنوان «سوژه هایی» که در پی ایجاد تغییر در موقعیت این کشورها در نظم جهانی و بهبود وضع آنها بودند، وارد کارزار شدند. این «سوژه ها» بیش از آنکه عاملیت مستقل داشته باشند، خود محصول گفتمان های اروپامدار به ویژه گفتمان نوسازی و توسعه و مارکسیسم بودند که نظم جهانی را تشکیل می دادند. هدف اصلی این مقاله پاسخ دادن به دو پرسش پژوهشی زیر است: 1. چگونه گفتمان های برآمده از نظم بین الملل اروپامدار قوام یافته اند؟ 2. چرا نخبگان ضداستعمار این منطقه با وجود مخالفت با چنین رویکردی، در نهایت زیر سیطره نگاه اروپامدار قرار گرفتند و به سوژه-موقعیت بدل شدند؟ در فرضیه پژوهش استدلال می شود که دیدگاه اروپامداری و شرق شناسی در میان نخبگان و روشنفکران خاورمیانه با وجود رویکرد ضداستعماری آنان به بازتولید رویه های اروپامدار در کشورهای منطقه منجر شده است. با استفاده از چارچوب نظری پسااستعمارگرایی به ویژه اندیشه های ادوارد سعید و گایاتری اسپیواک به تحلیل گفتمان نخبگان شرق اسلامی که از 1960 تا 1970 به دنبال جبران پس افتادگی بودند، می پردازیم. یافته های پژوهش نشان داد که حتی نخبگان ضداستعماری در این دو دهه، با همه تلاش های پیگیر خود حاملان نظمی شدند که در قالب گفتمان مسلط خود را آشکار می ساخت.
    کلید واژگان: ادوارد سعید, اروپامداری, خاورمیانه, شرق شناسی, مطالعات فرودستان}
    Elahe Kolaee *, Javad Bayat Mirgaloye
    During the last two centuries, particularly in the post-World War II period, many former colonies in the Middle East have gained independence. However, there is a growing gap between countries—dichotomized into different groups in the international system such as Developed or Undeveloped, North or South, First World or Third World, Center or Periphery, West or East, and so on. The Middle East or ‘the Islamic East’ is one of the regions which have been suffering from either drastic backwardness or dependent development. In postcolonial discourse, the epistemological agency of the non-European world is revived and the one-sided narration of westerners about the whole world is not the only source of knowledge. Intellectual and political elites of the newly independent societies as ‘nationalist and anticolonialist subjects’ entered into battle in order to change the subordinate position of these countries in the international order and find ways to overcome the problem of underdevelopment and dependence on the western countries, but these so-called ‘Middle Easterners subjects’ as referred to in this paper were unable to be independent subjects and actually became subjected to the influence of the external forces. Most Middle Eastern intellectual and political elites had to change their attitudes and activities due to eurocentrism, especially in the area of foreign policy and international relations. As the subjects of the Eurocentric international order, they unconsciously cooperated with the forces which intended to maintain the existing international order, despite the fact that they were initially trying to change this superior-subordinate arrangement in protest against its unequal nature.  The so-called subjectivity of  these elites has led  to an even expanding backwardness in many parts of the region.The authors’ main objective is to answer the following research questions:  1. How have the postcolonial discourses, which have originated from the Eurocentric international order been reinforced? 2. Why were the anti-colonial elites of the Middle East ultimately influenced by the Eurocentric view in spite of their initial opposition to eurocentrism? In the research hypothesis, it is argued that the worldview of eurocentrism of the Middle Eastern elites and intellectuals have acted as positive reinforces of the Eurocentrism perspective and orientation in the Middle Eastern countries. To answer these questions, they use the framework of the theories of post-colonialism, and draw conclusions from Spivak's discussions of the subalterns and domination, Edward Said's writings on the subject of Orientalism, and the discourse of the elites of the so-called Islamic East who had struggled to confront the challenge of backwardness of their countries during the 1960-1970 period. The findings of the research showed that even some of the staunchest anti-colonial political elites and intellectuals—in spite of their rebellion against imperial powers and critical views of the Eurocentric attitudes of the westerners—ended up as the subjects of the European-dominated international order. Such results are valuable for understanding the persistent backwardness of countries in the Middle East which are confronted with this challenge in different ways and varying degrees of severity.
    Keywords: Edward Said, Eurocentrism, Middle East, orientalism, Subalterns Studies}
  • ابراهیم عباسی *، عادل نعمتی

    در این نوشتار سعی می کنیم تا نشان دهیم که چارچوب روشی «ذات گرایی تاریخی» (نفی غربی و مفصل بندی خود به عنوان دیگری غربی) که مبنای مفهوم پردازی برخی محققان ایرانی از جغرافیای شرق در برابر جغرافیای غرب است، نتیجه ای جز بازتولید چرخه شوم چارچوب های نظری دوگانه «شرق شناسی» و «اروپامحوری» در تحلیل تمدنی ندارد. پرسش اساسی آن است که چطور در زمانه تسلط نظم تمدنی مدرنیته غربی، ما غیر غربیان می توانیم بر مبنای ویژگی های تاریخی و جغرافیایی خود سخن گفته، نظم تمدنی خود را مفصل بندی نماییم؟ فرضیه این پژوهش در پاسخ به این پرسش بنیادین، آن است که یک سوژه غیر غربی نمی تواند راه حل «دیگری» بودن نظم تمدنی مدرنیته غربی را در قالب «ذات گرایی تاریخی» پیش گیرد. استراتژی ذات گرایانه، فرجامی غیر از بازتولید همان مفردات شرق شناسی دانشگاهی غربی به عنوان ماهیت تاریخی شرقی ندارد. برعکس، یک سوژه غیر غربی، زمانی می تواند بر مبنای مفردات تاریخی و جغرافیایی جوامع خود، نظم تمدنی اش را شکل دهد که از یک میراث مشترک جهانی که پیونددهنده او با سوژه غربی است، در قالب یک «پیوندگرایی تاریخی» برای سخن گفتن استفاده کند. یافته های این مقاله نشان می دهد که «جامعه شناسی تطبیقی مبتنی بر تحلیل تمدنی» سامویل آیزنشتاد متاخر، کاربست پذیرترین نظریه برای بررسی این ادعاست. این نظریه، در عین حالی که از میراثی مشترک به عنوان «شرایط امکانی نظم تمدنی» در تاریخ جهانی سخن می گوید، بر کثرت گرایی «صورت بندی های متمایز نظم تمدنی» و فقدان یک نظم تمدنی هژمونیک در تاریخ جهانی که مدعی «مشروعیت» باشد، تاکید دارد. این نوشتار، چارچوب مفهومی «پیوندگرایی تاریخی» را جایگزین «ذات گرایی تاریخی» در کتاب «آسیا در برابر غرب» شایگان ارایه می دهد. منظور از «پیوندگرایی تاریخی»، بیان یک رابطه «تکاملی تک خطی» بین جوامع غربی با غیر غربی نیست که جوامع غیر غربی باید و لاجرم همان مسیر جوامع غربی را در مفصل بندی صورت بندی اجتماعی خود طی کنند؛ بلکه برعکس، «پیوندگرایی تاریخی» به دنبال یک «تاریخ جهانی بدون مرکز» است که غربی و غیر غربی بر مبنای یک میراث مشترک و پیوندگرایانه، هر یک بر مبنای مفردات تاریخی و جغرافیایی جوامع خود، به صورت مستقل سخن بگویند و صورت بندی های متمایز و متفاوتی از نظم تمدنی را در سطح تاریخ جوامع خود تولید کنند. به بیانی «پیوندگرایی تاریخی»، یک «وحدت در عین کثرت» است. روش این مقاله، تاریخ ایده ها یا تاریخ تفکر مبتنی بر رویکرد جامعه شناسی تطبیقی و روش گردآوری داده ها، رجوع به منابع اصیل نظریه پردازان نظم تمدنی است.

    کلید واژگان: ذات گرایی, شرق شناسی, اروپامحوری, تحلیل تمدنی و آسیا در برابر غرب}
    Ebrahim Abbassi *, Adel Nemati

    In this paper, we attempt to demonstrate that the theoretical framework of "Historical Essentialism" (negation of the West and articulation of oneself as the Western other) used by some Iranian researchers as the basis for the conceptualization of the contrast between the geography of the East against the geography of the West, results in no more than the reproduction of the evil cycle of the duality of "Orientalism" and "Eurocentrism" in civilizational analysis. The fundamental question is how, in the era of Western modernity's domination, can we, as non-Westerners, articulate our own civilization based on our historical and geographical characteristics? The hypothesis of this research is that a non-western subject as a solution cannot assume the role of being "other" of the western modernity's civilizational order in the form of "Historical Essentialism". The essentialist strategy has no solution other than reproducing the same vocabulary of Western academic Orientalism as the historical essence of the East. On the contrary, a non-western subject can form their civilizational order based on the historical and geographical vocabulary of their societies by using a common global heritage that connects them with the western subject, in the form of a "Historical Hybridity". The findings of this article show that the late works of Samuel Eisenstadt about "comparative sociology based on civilizational analysis" is the most applicable theory to investigate this claim. This theory, while acknowledging a shared heritage as "conditions of possibility for civilizational order" in world history, emphasizes pluralistic "articulations of civilizational order" and the absence of a hegemonic civilizational order in world history that could claim "legitimacy. " This paper presents the conceptual framework of "Historical Hybridity " as a replacement for "Historical Essentialism that is presented in Shayegan's "Asia versus the West". The meaning of "Historical Hybridity" is not to express a "unidirectional evolutionary" relationship between Western and non-Western societies, that non-Western societies must necessarily follow the same path as Western societies in the articulation of their social formations; Rather, on the contrary, it seeks a "global history without a center" in which Western and non-Western people could on the basis of a common and hybrid heritage, speak independently based on the historical and geographical singularities of their societies and produce different formations of civilizational order at the level their societies' history. In other words, "Historical Hybridity" is a "unity in diversity. " The method of this article involves the history of ideas or the history of thought based on the comparative sociology approach and data collection method is referring to the original sources of civilizational order theorists.

    Keywords: Essentialism, Orientalism, Eurocentrism, Civilizational Analysis, Asia versus the West, the East}
  • احمد کریمی حکاک*

    نیمه دوم قرن هجدهم در زیبایی شناسی اروپایی، دوران گذار بود. همچنین، در این دوران ارتباط فزاینده ای میان اروپا و آسیا شکل گرفت. پیدایی دانش پژوهی ادبی معطوف به شرق پیامد طبیعی علاقه همگانی به مشرق زمین بود. در حالی که پژوهشگران در اوایل قرن هجدهم، به مدد دانش غیرمستقیم خود از ادبیات های شرقی، به دنبال تایید مجدد اصول اساسی روشنگری بودند، نسل های بعدی بیش از پیش مجذوب امکان مندی بدیع میراث ادبی شرق شدند. برای مثال، شاهنامه، به عنوان نمونه عالی شعر حماسی شرقی، ابتدا مورد توجه مستشرقان قرن هجدهمی همچون سر ویلیام جونز قرار گرفت. مقاله حاضر به بررسی درک جونز از ادبیات فارسی، آرای او درباره شعر فردوسی و همچنین ترجمه های پراکنده او از شاهنامه می پردازد.

    کلید واژگان: سر ویلیام جونز, شاهنامه, فردوسی, شرق شناسی}
    Ahmad Karimi-Hakkak *

    The second half of the eighteenth century was a period of transition in European aesthetics. It was also a time of increasing contact between Europe and Asia. The rise of Oriental literary scholarship was a natural outgrowth of the public interest in things Oriental. While the earlier part of the century had sought to reaffirm the basic tenets of the Enlightenment with the help of its indirect knowledge of the Oriental literatures, the later generations became increasingly fascinated with the new possibilities of the literary heritage of the East. The Shahnameh first attracted the attention of the eighteenth-century Orientalists such as Sir William Jones as the supreme example of Oriental epic poetry. The present essay proposes to study Jones's conception of Persian literature and his remarks on the poetry of Firdawsi, as well as his fragmentary translations of the Shahnameh.

    Keywords: Sir William Jones, Shahnameh, Firdawsi, Orientalism}
  • محمد خدابنده لو*
    مجموعه قرآن مورخان، مجموعه ای سه بخشی است که حاصل کوشش سی نفر از پژوهشگران بین المللی است و به زبان فرانسه در سال 2019م. منتشر شده است. بخش اول از این مجموعه مشتمل بر بیست مدخل جداگانه است که به مطالعه بافتار تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی قرآن و نیز متن و نسخه های خطی قرآن می پردازند. مدخل چهاردهم این بخش با عنوان «قرآن و محیط شرعی آن» تنها مدخلی است که به فقه قرآن پرداخته و کوشیده است محیط شرعی و فقهی قرآن را بازسازی کند. در این مدخل تلاش شده است متون شرعی موجود در زمان قرآن فهرست و سپس نمونه های احتمالی از روابط بینامتنی میان این متون با قرآن آورده شوند. فقه بیزانسی، فقه ساسانی، کلیسای ارتدکس سریانی، کلیسای مشرق، فقه حاخامی و فقه آرامی مشترک، بخش هایی از محیط شرعی قرآن هستند که در این مدخل مورد واکاوی قرار گرفته اند. نویسنده همچنین قرایت جدیدی از آیه 12 سوره نساء پیشنهاد داده است که نتیجه فقهی متفاوتی با احکام مرسوم در علم الفرایض به همراه دارد. رویکرد تاریخی که در این مدخل طرح شده، در چهارچوب مطالعات سنتی فقه نیز کارایی دارد، بحث احراز صغرای سیره عقلای معاصر با معصوم و بحث تاریخ نویسی علم فقه دو حیطه ای هستند که به مثابه نمونه هایی از این کارایی بررسی شده اند. در پایان، ترجمه فارسی مدخل نیز ضمیمه شده است.
    کلید واژگان: قرآن مورخان, محیط شرعی قرآن, کلاله, فقه قرآن, استشراق}
    Mohammad Khodabandelu *
    Le Coran des historiens (The Historian’s Quran) has been published in three large volumes in 2019 in French with the contribution of thirty researchers. The first volume consists of twenty chapters that examine the historical context of the Quran as well as its text and its manuscripts. Chapter fourteenth (The Quran and its Legal Environment) is the only chapter that is related to Islamic law and tries to reconstruct the legal environment of the Quran. A catalogue of legal texts from late antiquity that possibly had intertextuality relationships with the Quranic text has been made. Byzantine, Sasanian, Roman Provincial, Jewish, and Christian law are parts of the legal environment that has been studied in this chapter. The author of this chapter also proposed a new reading of verse 12 of Surah An-Nisa, which has different legal results comparing with those are known in traditional Islamic law. After reviewing the chapter, examples of the application of this historical approach in the framework of traditional Islamic law and Islamic jurisprudence has been presented. Persian translation of the chapter has also been provided
    Keywords: Le Coran des historiens, legal environment of the Quran, Kalala, Quranic law, Orientalism}
  • محمدحسین توانایی، نبی الله پورحسرت شیل سر

    بر خلاف عقیده و باور رایج شیعیان که معتقدند منشا و پیدایش تشیع در عصر پیامبر و هم زمان با پیدایش اسلام بوده است، گروهی ازمستشرقان بر اساس مبانی فکری خویش مذهب تشیع را یک رویداد تاریخی بعد از شهادت پیامبر و پدید آمده در جریان سقیفه ی بنی ساعده و گروهی از آنان نیز تشیع را ساخته ی ایرانیان در برابر تسلط عرب مسلمان بر ایران می دانند. دسته ی دیگری از مستشرقان به منشا عربی بودن تشیع اعتراف دارند، ولی به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب قایل هستند؛ پژوهش پیش رو با استفاده از آیات قرآن و نهج البلاغه و روایات و شواهد و اسناد تاریخی اثبات کرده است شیعه، اصل اسلام و ظهور وپیدایش آن نیز مربوط به سال سوم بعثت رسول الله هم زمان وهم گام با شعار«قولوا لا اله الا الله تفلحوا» می باشد. در این نوشتار به نقد آثار بعضی از مستشرقان با نگاهی تحلیلی و توصیفی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تشیع, شرق شناسی, سقیفه, ایرانیان}
    MohammadHossein Tavanaiee, Nabiullah Pourhasrat Shilsar

    Contrary to the popular belief among Shia Muslims that Shia originated and emerged during the time of Prophet Muhammad, some Orientalists consider Shia as a historical event that occurred after the martyrdom of the Prophet and during the Saqifah incident. Moreover, some believe that Shia was constructed by Iranians in response to Arab Muslim domination over Iran. Another group of Orientalists acknowledges the Arab origins of Shia but believes in the influence of Iranian culture on this religious sect. This study, utilizing Quranic verses, Nahj al-Balagha, narrations, historical evidence, and documents, proves that Shia is an essential part of Islam and its emergence coincides with the third year of the Prophet's mission, in parallel with the proclamation of “Say, there is no god but Allah, you will be successful”. This article critically analyzes and describes the works of some Orientalists.

    Keywords: Shia, Orientalism, Saqifah, Iranians}
  • منوچهر جوکار*، محمدرضا علم، مختار ابراهیمی، علی طاهانسب

    مطالعات پسااستعماری رویکردی بین رشته ایی است که در دهه های گذشته گسترش فراوان داشته است. این مطالعات به طور مشخص در حوزه ادبیات و تولیدات فرهنگی به واکاوی و نقد بازنمودهای گفتمان پسااستعمار در دوران پسااستقلال می پردازد. در این حوزه مطالعاتی، مفاهیم پسااستعماری همچون اروپامحوری، جنسیت، فرودست، دیگری، نژادگرایی و گفتمان شرقشناسی، در دو مقوله کلی استعمارگر و استعمارزده واکاوی می شود.این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و براساس استقرا از مجموعه اشعار عارف قزوینی و میرزاده عشقی و با تکیه بر نظریات پسااستعماری به بررسی بازنمود «دیگری» در شعر آن ها پرداخته و از منطر گفتمان پسااستعماری، نشان می دهد که این شاعران چگونه در برابر دوگانه سازی گفتمان استعماری، به بازیابی هویت «خودی» در برابر «دیگری» سازی غرب پرداخته اند و در عین مبارزه با استعمارگران، گاه با متوسل شدن به ناسیونالیسم باستانگرایی افراطی، در شناخت مقاصد استعمار مدرن دچار اشتباه شده اند که نتیجه اش به سود استعمار و استبداد و تحکیم پایه های قدرت او تمام شده است.

    کلید واژگان: عشقی, عارف, دیگری, گفتمان پسااستعماری, شرق شناسی}
    Manouchehr Joukar *, MohhamadReza Alam, Mokhtar Ebrahimi, Ali Taha Nasab

    Post-colonialism is an Interdisciplinary approach that has been developed extensively during recent decades. These studies search and criticize manifestations of discourse of post-colonialism in the era of post-independence specifically in literary as well as cultural products. In this field of study, post-colonial concepts such as Euro-centrism, gender, inferior, the other, racism and Orientalist discourse, are analyzed in two general categories of colonizer and colonized. Based on the post-colonial theories, this article examines the representation of “the other” in the poems of two important poets of the Constitutional period (Mirzadeh Eshqi and Aref Qazvini) and in the light of the post-colonialism discourse,  the research shows how these poets deal with the duality of the discourse of postcolonialism and regain the identity of “self” against western making of “the other”. It is also investigated that in their struggle with colonizers, theses poets are at times influenced by radical nationalistic medievalism which misled them in the modern colonialist goals and has ultimately resulted in the double strengthening of the colonizers, the oppressors and the hegemonic power.

    Keywords: Eshqi, Aref, the Other, Post-colonialist discourse, Orientalism}
  • محمدمهدی مظهری، مریم ارمغان، فریبا البرزی

    در تحلیل انتقادی ادوارد سعید از «شرق شناسی»، بازنمود تصویری شرق در هنر و پژوهش های علمی غرب و محاط کردن آن در نظم استعماری و معنابخشی به آن، تنها تحریفی ایدیولوژیک برای دستیابی به نظم جهان سیاسی نوظهور (دوران مدرن) نیست، بلکه آرایش و تصور کاملا منسجمی است که مشرق زمین را به عنوان واقعیتی متمایز، با فاصله از جهان غرب و ابژه ای برای برآوردن میل شناخت غربی، سازماندهی و تولید می کند. با این نگاه، نمایشگاه جهانی نیز عرصه و فرصتی برای نمایش دنیاهای متفاوت غربی/ شرقی است؛ جایی که فرهنگ های متقابل منطقی/ خیالی و نظم تاریخی/ بی نظمی اسطوره ای در مقابل هم، درون ویترینی صف آرایی می کنند. دراین میان، حضور ایران به دلیل موقعیت راهبردی تازه به دست آمده در دوره پهلوی اول و به سبب تاریخ کهن علم و هنرش در نزد مستشرقان و نهادهای دانش غربی اهمیت ویژه ای یافت و لازم بود که متناسب با طبقه بندی ساختار دانش و تاریخ نگاری وابسته به آن، بازنمایی شود. غرفه های ایران در نمایشگاه های جهانی، منابعی بودند که مفاهیم و قواعد سیاست زده خوانش تاریخی هماهنگ با شرق شناسی شرق شناسان، برپایه آن ها ساخته می شدند. در اینجا به منظور روشن تر شدن بحث و به عنوان نمونه، بر راهبردهای رویارویی گفتمانی حضور ایران در سه نمایشگاه جهانی هنر فیلادفیا (1926)، هنر و معماری برلینگتون (1931)، و بروکسل (1935) تمرکز کرده ایم. مقاله حاضر با تکیه بر رهیافت تحلیل گفتمان، در جست وجوی پاسخی است برای پرسش «انتظارات گفتمان شرق شناسانه چگونه از مسیر برگزاری نمایشگاه های جهانی برآورده می شد؟» تا رابطه ای معنادار میان رهیافت های اورینتالیستی و اهداف آن با بازنمایی کالبدی، محتوایی، و کارکردی معماری این غرفه ها پیدا کند. یافته ها نشان داد معماری غرفه های ایرانی در این نمایشگاه های جهانی به گونه ای است که ایستادن در میانه توقعات گفتمان شرق شناسی را مانند شییی موزه ای بازمی تاباند که هنر ایران را در نظم نمایشگاهی محاط و محصور کرده است و به غرب برای نمایش ایران اگزوتیک یاری می رساند.

    کلید واژگان: شرق شناسی, نمایشگاه جهانی, تحلیل گفتمان, معماری دوره پهلوی اول}
    M. Mazhari, M. Armaghan, F. Alborzi

    Edward Said's analysis of "Orientalism" critically examines how the East is portrayed in Western art and how this portrayal reinforces the colonial mindset. It goes beyond just distorting the ideology to establish a new political order. Instead, it creates a separate reality of the Orient, distant from the West and objectifies it as a source of Western knowledge. The world exhibition serves as an arena to showcase various Western and Eastern cultures. It juxtaposes logical and imaginary, chronological order, and mythical disorder. The exhibition has been used to shape transcultural and advance Orientalist discourse strategies and expectations of imperialism. The representation and construction of “self” and “others” found an ontological and epistemological relationship with Orientalist alienation. Also, due to the newly acquired strategic position during the first Pahlavi era and the ancient history of the country's science and art, Iran's presence there earned special position in the eyes of Orientalists and the Western knowledge domain. Therefore, it was necessary to depict it by classifying the structure of knowledge and related historiography. In fact, the concepts and political rules of the historical interpretation of Orientalism were derived from Iran's participation in international exhibitions. The goal was to identify a connection between Orientalist ideas and the pavilions' physical, content, and functional aspects. The study found that Iran's pavilions, in particular, reflected Orientalist expectations. They were designed like museums showcasing Iranian art and arranged exotically to appeal to Western audience.

    Keywords: Orientalism, world exhibition, discourse analysis, 1st Pahlavi era architecture}
  • محمدعلی میرعلی*، عمران حلیمی

    یکی از جنبه های بارز تاریخ معاصر افغانستان، ظهور بحران های فراگیر بویژه در دهه های اخیر است که معلول عوامل متعدد داخلی و عمدتا خارجی است. این نوشتار در صدد بررسی نقش گفتمان شرق شناسی در تولید و گسترش این بحران ها  با روش توصیفی تحلیلی توام با تفسیر می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که شرق شناسی، اغلب به دلیل ذات و ماهیت استعماری و نژادپرستانه خود، تلاش در ایجاد انواع بحران ها در کشورهای تحت نفوذ غرب داشته تا از این رهگذر زمینه را برای استثمار این کشورها توسط نظام سلطه مهیا سازد. البته برخی از شرق شناسان از قاعده مستثنی بوده و صرفا با انگیزه های دیگری دست به فعالیت های خاص در این مناطق زده اند. شرق شناسان، با ایجاد انواع بحران ها و دامن زدن به منازعات میان گروه های اجتماعی (قومی - مذهبی) و نخبگان سیاسی، عامل اصلی بحران در افغانستان بوده اند. بر این اساس می توان گفت، شرق شناسی، عامل عمده ایجاد و گسترش بحران در سطوح و لایه های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در این کشور به شمار می آیند.

    کلید واژگان: شرق شناسی, تولید بحران, افغانستان, بحران سیاسی, بحران خشونت, بحران اجتماعی و فرهنگی هویتی}
    MohammadAli Mir Ali *, Umran Halimi

    One of the prominent aspects of Afghanistan's contemporary history is the emergence of widespread crises, especially in recent decades, which is the result of numerous internal and mostly external factors. This article aims to investigate the role of orientalist discourse in the production and spread of these crises with a descriptive analytical method combined with interpretation. The results of the research show that Orientalism, often due to its colonial and racist nature, has tried to create all kinds of crises in countries under the influence of the West in order to prepare the context for the exploitation of these countries by the domination system. Of course, some orientalists are exceptions to the rule and have engaged in special activities in these regions with other motives. Orientalists have been the main cause of the crisis in Afghanistan by creating all kinds of crises and fueling conflicts between social groups (ethnic-religious) and political elites. Based on this, it can be said that orientalism is the main cause of creating and expanding the crisis in different cultural, political and social levels and layers in this country.

    Keywords: orientalism, production of crisis, Afghanistan, political crisis, crisis of violence, social, cultural-identity crisis}
  • حسین عبدالمحمدی *

    مارتین لینگز از معدود خاورپژوهانی است که از مسیحیت به اسلام گرویده است. یکی از مهم ترین آثار وی، کتابی است با عنوان محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع. وی در این کتاب به بررسی زندگی پیامبر اعظم(ص)پرداخته و گزارش نسبتا جامعی در این زمینه ارایه داده است. این کتاب، شرح حال برخی صحابه مشهور و نقش و جایگاه آنان را نیز به تفصیل بیان کرده است. تاملات روش شناختی و محتوایی زیادی درباره کتاب مطرح است که یکی از آن ها، «نقش علی(ع)در مهم ترین جنگ های عصر نبوی» است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل تاریخی و بر اساس سنجه های روش تاریخی، به نقد و بررسی این بخش از کتاب پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که مارتین لینگز با گزینش بدون منطق برخی گزارش ها، عدم توجه به همه شواهد و منابع موجود، نادیده گرفتن برخی گزارش ها و بزرگ نمایی گزارش های دیگر و سرانجام تحمیل پیش فرض های خود بر تاریخ، عملا از اصول و معیارهای پژوهش تاریخی فاصله گرفته و تقریری ناقص از نقش علی(ع) در این جنگ ها ارایه کرده است.

    کلید واژگان: علی(ع), مارتین لینگز, غزوات پیامبر, شرق شناسی, نقد تاریخی}
    Hosein Abdalmohammadi *

    Martin Lings is one of the few orientalists who converted from Christianity to Islam. One of his most important works is a book titled: Muhammad: His Life Based On the Earliest In this book, he considered the life of the great prophet and presented a relatively comprehensive report in this regard. This book has detailed the biographies of some famous Companions along with their roles and positions. There are many methodological and content based reflections about the book, one of which is the role taken by Ali (A.S) in the most important battles of the Prophetic era. The present research has reviewed this part of the book relying on the historical analysis method of research. The findings of the research clarify that Martin Lings has practically distanced himself from the principles and criteria of historical research due to selecting some reports without logic, not considering all the available evidence and sources, ignoring some reports and overstating other reports, and finally imposing his own assumptions on history. He has consequently presented an imperfect account on the role of Ali (A.S) in these battles.

    Keywords: Ali (A.S), Martin Lings, Battles of Prophet, orientalism, historical criticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال