به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Riḍā » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • عظیم حمزییان*، سمیه خادمی، فاطمه لطفی تاکامی

    مسئله این مقاله، تبیین دیدگاه ابن عربی درباره رضایت رب از مربوب، به ویژه علل رضایت خداوند از حضرت اسماعیل× است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر فص اسماعیلی فصوص الحکم، نگارش یافته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ابن عربی، صفت رضا را در حوزه انسانی برای بعضی از افراد، جزء مقامات، و برای برخی، جزء احوال می‌داند؛ اما صفت رضا در مورد خداوند، یک وصف الهی است و تابع صفات اوست. محور دیدگاه ابن عربی در مورد علل رضایت حق از حضرت اسماعیل×، متکی بر قاعده تجلی و معرفت ربوبی است. ایشان حضرت اسماعیل× را به دلیل معرفت به این موضوع، ویژگی قابلیت و همچنین برخورداری از صفت صادق الوعد، مورد رضایت خداوند می‌داند. ابن عربی، از رضایت دو طرفه بین نفس‌‌های مطمینه و خداوند نیز سخن گفته است.

    کلید واژگان: ابن عربی, رضا, رب, مربوب, حضرت اسماعیل (ع)}
    Azim Hamzeian*, Somayyeh Khademi, Fatemeh Lotfi TakamiAbstract

    The purpose of this article is to explain Ibn Arabī's view on the satisfaction of the Lord with regard to the vassal, especially the reasons for God's satisfaction toward Ismā`īl (as). This research has been written in a descriptive-analytical method and based on the Ismaili faṣṣ of Fuṣūṣ al- ḥikam. The findings of the research show that Ibn Arabī considers the attribute riḍā, satisfaction, in the human field as a part of the statins, maqāmāt, for some people and a part of the states, aḥwāl, for some other. But the attribute in the case of God is a Divine Attribute and is subject to His Attributes. The focus of Ibn Arabī's view on the causes of the Divine Satisfaction regarding the Prophet Ismā`īl (as) is based on the rule of manifestation and his knowledge of God. He considers Hazrat Ismā`il as the case of Divine satisfaction for his knowledge of the subject, his worthiness and his state of being sadiq al-wa`d, .

    Keywords: Ibn Arabī, Riḍā, the Lord, Vassal, Hazrat Ismā`īl (as)}
  • زهرا باغبانان*، مهدی احمدی فراز
    امام سجاد 7در دوران خفقان بعد از قیام عاشورا برای یادآوری هدف این قیام، مضامین عمیقی را در قالب دعا مطرح کردند. یکی از مضامین مورد توجه «رضا» است. امام سجاد7در صحیفه سجادیه 79 بار به  «رضا» اشاره نموده اند؛ با این وجود بررسی آن در صحیفه مورد توجه محققان قرار نگرفته است. از اینرو در این تحقیق با مراجعه به متن صحیفه سجادیه، مفهوم رضا تبیین و راه های تحصیل آن و کارکردهای آن در نگاه امام سجاد با روش توصیفی - تحلیلی، واکاوی شده است.  اگرانسان ها حالشان در موقعیت بلا، گرفتاری و مصیبت مانند وقتی باشد که در حالت رخاء و آسایش و رفاه به سر می برند، به مقام رضا رسیده اند؛ البته طبق دیدگاه امام سجاد 7، رضا یک رابطه دو سویه بین خدا و بنده است؛ انسان ها با رعایت معیارهایی مانند ایمان، عمل صالح، اطاعت از خدا، ترک گناه و انجام واجبات، می توانند موجبات رضایت خدا از خودشان را فراهم کنند. همچنانکه، بنده با نگرش و رفتارش می تواند رضایت خود از خدا را نشان دهد. در بعد رفتاری، اطاعت از خدا و جانشینان او در زمین، عبادت خدا و در بعد نگرشی، رضا به قضای الهی و شهادت به اینکه خداوند، رزق را به عدالت در میان بندگان تقسیم می کند، نشان دهنده رضایت بنده از خداست. هنگامی که خدا از بنده ای راضی باشد، او را از حوادث شر محفوظ می دارد؛ همچنان که درجه چنین بنده ای را در میان بندگان بالا می برد و بهشت را به او پاداش می دهد.
    کلید واژگان: رضا, رضوان, صحیفه سجادیه, امام سجاد (ع), سخط}
    Zahra Baghbanan*
    ImamSajjad (pbuh) during the time of repression following the event of Ashuraraised deep themes in prayer as a reminder of the purpose of this uprising. Oneof the themes of interest is Rida. Imam Sajjad (AS) hasmentioned "Reza" 79times in the ṢahifahSajadiyeh; Therefore, in this study, by referring to the text of ṢahifahSajadiyeh, the concept of Rida is explored and its ways of gaining it and itsfunctions in the view of Imam Sajjad has been analyzed bydescriptive-analytical method. If human beings when they are in a state ofcalamity, and affliction, they look like as if they are in a state oftranscendence and prosperity, they have reached Rida;however, according to Imam Sajjad (as), Rida is a two-way relationshipbetween God and Man. Humans can satisfy God by observing standards such asfaith, righteous deeds, obedience to God, abstinence of sins, and doing what isright. Similarly, a servant with his attitude and behavior can express hissatisfaction with God. In the behavioral dimension, obedience to God and hissuccessors on earth, worship of God, and in the attitude dimension,satisfaction with God's fate, and testimony that God divides provision justlyamong the servants, causes the servant's satisfaction with God. When God ispleased with a servant, he protects him from the harms of evil, as he raisesthe rank of such a servant among the servants and rewards him with Paradise
    Keywords: Rida, Ridwan, Sahifah Sajadiyeh, Imam Sajjad, Sakhat}
  • محمد جواد نوروزی
    در این مقاله، نویسنده به دنبال تبیین ایدئولوژی حاکم بر رژیم پهلوی در دوران حاکمیت رضاخان، افراد موثر در تئوری پردازی، تبیین و تثبیت این ایدئولوژی و نیز چگونگی تحقق عملی و اجرایی شدن آن در این دوره است. بر این اساس، ضمن بررسی زمینه های روی کار آمدن رضاخان، اصول کلی ایدئولوژی حاکم بر این دوره را نیز تبیین کرده و در کنار بررسی اقدامات مختلف رژیم در جهت عملی کردن این ایدئولوژی، به چالش دو اندیشه دینی و سکولار در این دوره پرداخته و اندیشه سیاسی علمای شیعه در این چالش را با تمرکز بر تفکر و عمل سیاسی اجتماعی دو عالم بزرگ شیعی، آیت الله سید حسن مدرس و آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، تبیین کرده است.
    کلید واژگان: سکولاریسم, تجدد, ملی گرایی, شبه مدرنیسم, منورالفکری, رضاخان}
    Doctor Muhammad Jawad Nuruzi
    In this article, the author explains the ideology that ruled over the Pahlavi regime during the rule of Rida-Khan. He mentions the people who had effect in the theorization, explanation, and confirmation of this ideology as well as how it was practically applied and implemented in that time period. According to this, while examining the grounds that enabled Rida-Khan to come to power, the general principles of the ideology that ruled over that time period is also explained. Alongside this the various measures taken by the regime in order to implement this ideology are researched with the challenge between the religious and secular ideologies being mentioned. The political opinion of Shia scholars regarding this struggle is explained by concentrating on the opinions and political-social activities of the two great Shia scholars Ayatollah Sayyid Hassan Mudaras and Ayatollah Shaykh Abd al-Karim Ha’iri Yazdi.
    Keywords: Secularism, Revival, Nationalism, Para, Modernism, Broad, Mindedness, Rida, Khan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال