به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Rostam’s Seventh Labor » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مهدی لونی، پرویز اقبالی*، فریده داودی مقدم

    نبرد خیر و شر یکی از بن‏مایه‏‏های اصلی شاهنامه است. بن‏مایه‏ها به سبب خاصیت تکرار‏شوندگی و تشخص‏یافتگی در شبکه‏های تصویری و روایی متن، نقش شاخص و پایه‏ای دارند، به همین جهت، در اضافه‏ کردن لایه‏ های معنایی به متن، یاری می‏رسانند. عرصه رویارویی خیر و شر در شاهنامه و ادب حماسی به زندگی اجتماعی انسان‏ها وارد‏ شده و به شکل داستان‏های حماسی و پهلوانی و در قالب بن‏مایه ‏ها در متن، پدیدار می‏شود. در فرایند تصویرسازی متن، بن‏مایه‏ ها، دستمایه نگارگر، جهت تولید تصویر می‏شوند و عناصر تصویری، مطابق با بن‏مایه‏ های به کار‏رفته در متن ادبی، در ترکیب‏بندی قرار می گیرند و کارکرد نماد و نشانه را می‏یابند. پرداختن به این مسیله که در فرایند تصویرسازی یک روایت حماسی، بن‏مایه ‏های ادبی چه نقشی در شکل‏دهی به روایت تصویری دارند، از مسایل مطرح شده در این جستار است. این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ به این سوال است که نقش بن‏مایه‏ های ادبی خان هفتم رستم در تصویر‏سازی نگاره ‏های مصور‏شده و تبدیل متن شاهنامه به متن تصویری چیست؟ و نگارگر از چه شگردهایی جهت ظهور و بروز این بن‏مایه‏ ها در تصویر، بهره‏ برده ‏است؟ این پژوهش با ماهیت تحقیق کیفی و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، انجام خواهد ‏شد و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانه ‏ای خواهد ‏بود. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که نمادها و نشانه‏ های تصویری در نگاره ‏ها، هم‏راستا با ظهور و بروز بن‏مایه در متن آشکار می‏شوند. این ترجمان تصویری از متن ادبی سبب می‏شود که نگارگران در ترکیب‏بندی و پلان‏بندی اثر، براساس اولویت استفاده از بن‏مایه‏های به کار‏رفته در پی رنگ ادبی، از این عناصر استفاده کنند.

    کلید واژگان: بن مایه, خیر و شر, نگارگری, خان هفتم رستم}
    Mehdi Loni, Parviz Eghbali*, Farideh Davoudimoghadam

    One of the key motifs in Shahnameh is the struggle between evil and good. Motifs serve a unique and essential role in the text’s visual and narrative networks because of their distinctive repeating feature and characterization. As a result, they assist in enhancing the text’s semantic layers. In Shahnameh and epic literature, the struggle between evil and good permeates human social interactions and appears as motifs in heroic and epic stories. Motifs are used by the painter to create visuals throughout the text visualization process, and visual elements are placed in the composition in line with the motifs employed in the literary text and take on the function of symbols and signs. This study examined the roles that literary motifs play in the visualization of an epic narrative and in shaping the visual narrative. The main research question was: What functions do the literary motifs from Rostam’s Seventh Labor play in rendering paintings and transforming the text of Shahnameh into a visual text, and what techniques does the painter employ to visualize such motifs. A descriptive-analytical methodology was used in this qualitative study. A desk study was used to collect the data. The results showed that the motifs of the text are represented in the visual symbols and signs of the paintings. Paintings can be composed and planned utilizing these aspects in accordance with the priority of motifs employed in the literary narrative thanks to this visual translation from the literary text.

    Keywords: Motif, Evil, Good, Painting, Rostam’s Seventh Labor}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال