به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Tasawwuf » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • Fereshteh Ahmadi*

    In this article, I will discuss the integration of the Sufi ideas into the Iranian ways of thinking. I will put forward some factors, which explain the reason why Sufi ideas could impact the Iranian ways of thinking and become an integrated part of it. This issue is important since one of the reasons for several social problems from which the Iranian society suffers can be found in the Iranian group-oriented ways of thinking and the lack of an individual-oriented perspective concerning every citizen’s not only rights but duties as well. The mystical dimension of Iranian ways of thinking is regarded as one of the factors, which counteracted the growth of concern for the individual self in the ways of thinking of Iranians.

    Keywords: Sufism, Mental Attitude, Islamic Mysticism, Tasawwuf, Persian Mysticism}
  • نسرین رهبری*، سید احمدرضا خضری

    مرابطون از نیمه قرن پنجم با دعاوی مذهبی در مغرب اقصی به قدرت دست یافتند. آنان مذهب مالکی را مبنای عملکرد سیاست های داخلی و خارجی خود برای اداره کشور قرار دادند. مرابطون افزون بر جلوگیری از فعالیت سایر مذاهب، با جریان تصوف نیز که از پایگاه اجتماعی مهمی در آن سرزمین برخوردار بودند، مقابله کرده و فعالیت آنها را متوقف کردند. پژوهش حاضر در نظر دارد با واکاوی رویکرد و عملکرد مرابطون در رابطه با صوفیان در مغرب، به این پرسش، پاسخ دهد که علل و عوامل سیاست تقابلی آنان با تصوف چه بوده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که گسترش تصوف در مغرب می توانست اقتدار مرابطون را به خطر بیاندازد، از این رو آنها با سیاست دو گانه به مهار و پیشگیری از گسترش تصوف پرداختند. مرابطون در گام اول با وارد کردن اتهام های مذهبی مانند بدعت گذاری و مخالفت با شرع، بخشی از صوفیان را سرکوب کردند و درگام دوم با نزدیک شدن به صوفیه تلاش کردند تا آنها را مهار کنند.

    کلید واژگان: تصوف, سیاست مذهبی, شمال آفریقا, مرابطون, مذهب مالکی}
    Nasrin Rahbari*, Seyyed AhmadReza Khezri

    From the middle of the fifth century, Almoravids became powerful with religious claims in Fareast Maghreb (Moroccan). Their internal and external policies for managing the country was based on Maliki religion. In addition to preventing other religions’ activity, Almoravids confronted Taşawwuf which had an important social status in that land and stopped their activities. The present study by examining Almoravid’s approach regarding Taşawwuf in Moroccan intends to answer the question of what were the causes and factors of their confrontation policy with Taşawwuf? Findings indicate that the spread of Taşawwuf in the Moroccan could endanger Almoravids authority. Therefore, they pursued a dual policy to control and prevent the spread of Taşawwuf. In the first step, Almoravids suppressed a part of the Ṣufis by religious accusations such as heresy and opposition to the Shari'a, and in the second step by approaching the Ṣufyya tried to restrain them.

    Keywords: Taşawwuf, Religious Policy, North of Africa, Almoravids, Maliki Religion}
  • حسین سهیلی، قدرت الله خیاطیان*

    تصوف از بدو پیدایش در دنیای اسلام، از ناحیه فقها در معرض انتقادهای فراوانی بوده است. ابن جوزی و ابن تیمیه از جمله برجسته ترین این فقها محسوب می شوند. این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی آرای ابن جوزی و ابن تیمیه را در نقد تصوف می کاود. ابن جوزی صوفیه را به دو گروه صوفیه متقدم و صوفیه متاخر تقسیم می کند. صوفیه متقدم را مقید به شریعت می داند و در زمره زهاد قرار می دهد، ولی دنیاگریزی، علم گریزی، عشق و سماع صوفیه متاخر را مذمت می کند. از دیدگاه ابن تیمیه، صوفیه به دو گروه صوفیه اهل علوم دینی و صوفیه اهل فلسفه تفکیک می شوند. وی صوفیه اهل علوم دینی را بدعت گذار تلقی نمی کند، ولی به عقاید صوفیه متفلسف به سبب تاثیرپذیری از فلاسفه، برتری ولایت بر نبوت، فنا و وحدت وجود، نسبت کفر می دهد. در نهایت، ابن تیمیه در قیاس با ابن جوزی، دیدگاه مثبتی به تصوف داشته است.

    کلید واژگان: ابن جوزی, ابن تیمیه, تصوف, صوفیه, بدعت}
    Hossin Soheili, Ghodratollah Khayatian *

    Sufism has been widely criticized by jurists since its inception in the Islamic world. Ibn Jawzi and Ibn Taymiyyah are among the most prominent of these jurists. This article explores the views of Ibn Jawzi and Ibn Taymiyyah in the critique of Sufism through a descriptive-analytical method. Ibn Jawzi divided Sufism into two groups: Early Sufism and Late Sufism. He considered the early Sufis to be devoted to the Sharia and classified them as ascetics, but condemned the asceticism, science-avoiding, love, and hearing of the later Sufis. According to Ibn Taymiyyah, Sufism is divided into two groups: Sufis of religious sciences and Sufis of philosophy. He did not consider the Sufis of religious sciences as heretics, but attributed infidelity to the belief of Sufis of philosophy due to being influenced by philosophers, the superiority of Wilayah (guardianship) over Nubuwwah (prophecy), Fana (annihilation), and Wahdat Wojud (the unity of existence). Finally, Ibn Taymiyyah had a positive view of Sufism compared to Ibn Jawzi..

    Keywords: Ibn Jawzi, Ibn Taymiyyah, Sufism, Tasawwuf, Heresy}
  • Milad Parniyani, Monira Kazemi Rashed

    Successive disasters after the invasion of Genghis and Teymur caused people to be attracted by streams that were either leaning towards seclusion or inclined towards revolution. Both were forms of objection to the existing situation, one of them offering a personal solution and the other a social solution. Shiism and Tasawwuf gradually came out of seclusion and dissimulation and found common points to approach one another. What increased inclination towards revolution was petition of right of those suppressed forces in history that made use of Shiite experiences in revolutionary movement and Tasawwuf in maximum attraction. The most important ideology of those communities was the idea of the advent of a savor that served as the device for the survival of oppressed people of that time with a hope for a vivid future. The main question is as follows: “What stages have that revolutionary changes and apocalyptic activities covered from the onset of seventh century AH to the end of ninth century AH and what motives have the leaders used for mobilizing people?” The research method in this study will be descriptive-analytical.

    Keywords: evolution, uprising, apocalyptic, Mahdi, Tasawwuf, Shiism}
  • حسین پندار *

    کتاب «اروپا از دوران ناپلئون» کتابی است جامع در تاریخ اروپای لیبرال (نه تاریخ لیبرال اروپا) به قلم دیوید تامسن، فیلسوف سیاسی لیبرال مشرب انگلیسی که علیرغم پافشاری اش در موضع لیبرالیستی در تبیین، نقد و بررسی کلیت یکپارچه ای از اروپا که میراث تاریخی اش را از عوامل یگانه آفرین و وحدت زا می گیرد؛ اما غفلت از نکته ای قابل اعتنا، نگرش تاریخی تامسن در تاریخ اروپا را با چالش مواجه می کند و آن عدم تدقیق بر آن دسته از عوامل تاریخی در قرون جدید است که تفکر یکپارچه گرایانه تامسن از اروپای معاصر را مخدوش می کند. به نظر تامسن درک تاریخ «مدرن اروپا» تنها با پژوهش در نیروهای فراگیر امکان پذیر است که در طول زمان بر شکل گیری آن از بریتانیا تا بالکان تاثیرگذار بوده اند. بدین سبب وی برمجموع عواملی کلی نظیر رشد جمعیت، صنعتی شدن، توسعه ماوراء بحار، دموکراسی، سوسیالیسم و ناسیونالیسم و روابط میان جنگ و انقلاب تاکید می گذارد. تامسن این عوامل را نه کشور به کشور بلکه مرحله به مرحله در روح کلیت اروپا تا شکل گیری تمدن و فرهنگ آن در طول دو قرن اخیر بررسی می کند. در حالی که با تدقیق در عبارت فوق مشخص است که تامسن مجموعه عواملی که زمینه را برای وارد شدن به اروپای مدرن فراهم کرده را نادیده گرفته است.

    کلید واژگان: اروپا از دوران ناپلئون, لیبرالیسم, کلیت یکپارچه نگر, دیوید تامسن}
    Rohullah Bahrami

    “The Islam of Sufis” is the title of a book authored by the Tunisian writer, Mohammad Tayeb, on the Tasawwuf and Irfan. Our purpose is not only to introduce and scrutinize the book but also to revise and criticize its contents. Therefore, characteristics such as general structure, outline, adjustment, publication, introductory aims and theoretical themes, discussions, conclusions, and cited references are addressed. Moreover, the author’s methodological approach and his analytical logic or reasoning, along with drawbacks of the work, are discussed. Methodologically, the hermeneutic approach of Sufism Islam, lack of paying attention to the geographic extension of Tasawwuf and the variety of Sufism movements, lack of genealogical and critical attitude to the origins of Sufism thoughts, and taking the Tasawwuf as a kind of Islamic religion (Sufism Islam) are the most notable criticized issues.

    Keywords: Islam, Tasawwuf, the Islam of Sufis, Critique, Mohammad Tayeb}
  • روح الله بهرامی *
    اسلام متصوفان عنوان نوشتاری از نویسنده تونسی محمد طیب در حوزه تحقیقات تصوف و عرفان است. در این جستار تلاش خواهد شد ضمن مطالعه، بررسی و معرفی کتاب مذکور، این نوشتار از لحاظ شکلی و محتوایی با نگرشی انتقادی مورد ارزیابی و نقد و بررسی علمی قرار گیرد. بنابراین در این بررسی ضمن نقد ساختار کلی، شیوه طراحی، تنظیم و چاپ اثر، اهداف و مبانی نظری و علمی پژوهش یادشده درمقدمه، متن و محتوای علمی، نتیجه، مستندات و منابع تحقیق مورد نقادی واقع شده، به علاوه نوع نگره تحقیقاتی و روش شناسی مولف ومنطق تحلیلی ایشان در پردازش متن و ضعف های علمی و صوری اثر مذکور مورد بحث و بررسی محتوایی و شکلی قرار گرفته، نگره روش شناسانه هرمنیوتیک از اسلام به عنوان اسلام صوفیانه، مساله غفلت از گستره جغرافیایی تصوف و تنوع فکری جریان های صوفیانه، و فقدان نگرش انتقادی و تبارشناسانه در پی جویی سرچشمه های اندیشه صوفیانه و تصور واحد مولف از تصوف به عنوان شکلی از اسلام «اسلام صوفیانه» از مواردی محتوایی و روشی است که مورد نقادی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: اسلام, تصوف, اسلام متصوفان, نقد, محمد طیب}
    Rohullah Bahrami *
    “The Islam of Sufis” is the title of a book authored by the Tunisian writer, Mohammad Tayeb, on the Tasawwuf and Irfan. It is here not only attempted to introduce and scrutinize the book but also to revise and criticize its contents. Therefore, characteristics such as general structure, outline, adjustment, publication, introductory aims and theoretical themes, discussions, conclusions, and cited references are addressed. Moreover, methodological approach of the author and his analytical logic or reasoning, along with drawbacks of the work, is discussed. Methodologically the hermeneutic approach of Sufism Islam, lack of paying attention to the geographic extension of Tasawwuf and the variety of Sufism movements, lack of genealogical and critical attitude to the origins of Sufism thoughts, and taking the Tasawwuf as a kind of Islamic religion (Sufism Islam) are the most notable criticized issues.
    Keywords: Islam, Tasawwuf, the Islam of Sufis, critique, Mohammad Tayeb}
  • میثم صادقی توران پشتی*، محمود کریمی

    توران پشت نام ناحیه ای است کهن که امروزه بر اساس تقسیمات کشوری از توابع شهرستان تفت استان یزد به شمار می رود. از جمله آثار تاریخی توران پشت باید سنگ نوشته هایی را نام برد که در کنار جاده مال رو، در نزدیکی روستای دره گازه قرار گرفته اند. با بازخوانی متن این سنگ نوشته ها آشکار گردید که قدمت کهن ترین آن ها به نیمه ی اول سده 3ق باز می گردد. بررسی خطوط این کتیبه ها نشان می دهد که در نمونه های قدیم تر ویژگی های خط کوفی با دقت بیشتری رعایت شده و رفته رفته با گذر زمان، ویژگی های این نوع خط کم رنگ تر دیده می شود. به غیر از آیات قرآنی مضامین دیگری همچون اسماء الهی و شعر فارسی نیز بر این کتیبه ها به چشم می خورد. در بخش هایی از این مقاله، درصدد پاسخ به این پرسش بوده ایم که نگارندگان این سنگ نوشته ها با کدام طرز تلقی این نوشته ها را از خود به یادگار گذاشته اند؟ که با تحلیل مضامین به کار رفته در این سنگ نوشته ها، مشخص شد این مضامین نزد متصوفه از اهمیت زیادی برخوردار بوده اند.

    کلید واژگان: توران پشت, کتیبه های قرآنی, خط کوفی, تصوف, شعر فارسی}
    Mahmoud Karimi, Meitham Dadeqi Turan Poshti

    Turan Posht is a district which according to the present country division of Iran, is considered one of the townships of Taft in Yazd province. Among the historical monuments of this small town, there are some Qur’anic inscriptions found along a road near a small village called “Darh Gaz”. Careful inspection of these inscriptions, revealed that the age of the oldest of the inscriptions go back to the first half of the third century. The examination of the text showed that in the old versions of the Kufi script, more attention was paid to the observing of its features, which were later forgotten as the time passed. Besides the Qur’anic verses, other material such as divine names and Persian poetry are found in the inscriptions. In this study, we have tried to answer this question that why were these inscriptions made? The analysis of the concepts used in these inscriptions clarified that they have been of great importance among the Muslim Mystics.

    Keywords: Turan Posht, Qur’anic Inscription, Kufi script, Taṣawwuf, Persian poetry}
  • پروانه عروج نیا
    عیاری یکی از آیینهای طبقه عوام در ایران با سابقهای بسیار کهن بود. برخی پیروان این آیین تحت
    تاثیر زاهدان و عابدان مذاهب و ادیان مختلف از جمله اسلام قرارگرفتند و این آیین را تبدیل به آیین
    کردند. تصوف نیز که از قرن سوم و چهارم در ایران بهتدریج رواج یافت، بر آیین « جوانمردی » فتوت یا
    جوانمردی اثر گذاشت و از آن تاثیر هم پذیرفت. به نظر میرسد که ابوالحسن خرقانی از جمله پیروان
    آیین جوانمردی بود که با تصوف آشنا شد و بعدها صوفیان وی را کاملا صوفی دانستند. در این مقاله
    سعی نویسنده آن است که با معرفی اجمالی جوانمردی و با توجه به تلقی خرقانی از آن بر اساس
    گفتارهای او در آثار منسوب به وی و نیز گزارش برخی منابع صوفیه، نسبت و ارتباط ابوالحسن خرقانی
    با این آیین بررسی شود. در نهایت در پی آن است تا دریابد که آیا خرقانی را باید عارفی در سلک
    جوانمردان دانست یا عارفی از جرگه اهل تصوف.
    کلید واژگان: جوانمردی, عیاری, فتوت, تصوف, ابوالحسن خرقانی}
    #Ayyārī is a very old Persian cult that closely linked to the middle class people in Iran. Some of the #ayyārān, under the impact of ascetics (zāhidān) from various sects and religions, including Islam, developed #ayyāri into javānmardī (or futowwa). Afterward, there was a mutual impact between Sufism which spread in Iran in 4th and 5th AH and
    Javānmardi. Sheikh Abul-Hassan Kharaqāni, who apparently was close to javānmardi, became familiar with Tasawwuf, and later on, he was considered as a member of Sufi orders by Sufi authorities. In the present article, after a brief introductory description of javānmardi, Kharaqāni's sayings in the works attributed to him is studied as well as
    the reports of Sufi sources about him. Then the relationship between Kharaqāni and javānmardi is discussed along with a debate about what he understands from javanmardi. Finally, the article tries to conclude whether Kharaqāni should be seen as a religious mystic
    among javānmardān or as a mystic among Sufis.
    Keywords: KharaÎāni, Tasawwuf, #Ayyārī Javānmardī, Futowwa}
  • سید باقر حسینی، قربان علمی
    فرقه ی کرامیه یکی از فرقه های مهم و تاثیرگذار در سده ی سوم ق در خراسان بوده است. این طریقه که از جهت باورهای بنیادیش بسیار به حنفیه نزدیک است، تاثیر بسزایی در آموزش و گسترش اسلام در ایران و کشورهای دیگر از جمله هند و شام و بیت المقدس داشته است. پژوهش های متعددی در قالب مقاله در خصوص ماهیت، خاستگاه و نوع تعامل این فرقه انجام گرفته است. اما به بعد صوفیانه کرامیه به رغم اهمیت آن، توجه چندانی نشده است. بعد عرفانی کرامیه از روی سه تفسیر الفصول، سورآبادی، و المبانی قابل بررسی است. تاکید بر توکل، اخلاص، تسلیم و رضا به قضای الهی و تاسیس خانقاه برای ترویج و تعلیم زاهدانه و صوفیانه، موید پیرنگ صوفیانه و عارفانه ی این فرقه است.
    کلید واژگان: تصوف, اسلام, کرامیه, تفسیر عرفانی}
    Seyyed Baqer Hoseini, Qorban Elmi
    Karramiyya is one of the important and influential sects which flourished in Khurasan in 3rd century. Theologically Influenced by Hanafiyya, this sect has played an important role in developing Islam throughout Iran, and the other territories such as India, Syria, and Jerusalem. Various studies have been dedicated to the nature, origin of Karramiyya and its relation with the other sects and schools. However, there is no study which deals with the Sufi dimension of the sect. This dimension can be examined by reviewing the three mystical exegeses namely Al Fusul, Sour Abadi, and Al Mabani. The present study attempts to represent this influential as well as overlooked aspect of the Karramiyya.
    Keywords: Karramiyya, Islam, mystical exegesis, Tasawwuf}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال