به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Unbelievers » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدطیب بامری، سید محمدحسین موسوی، ابراهیم نوری*

    در آیات قرآن سماع موتی، به معانی مختلفی به کار رفته است. در برخی از آیات منظور از سماع موتی شنیدن سخن زندگان توسط مردگان است؛ مانند آیاتی که به سخن گفتن حضرت صالح ع با قوم خود پس از هلاکتشان و خطاب قرار گرفتن کشته شدگان جنگ بدر و احد توسط پیغمبر (ص) دلالت دارند. در بعضی از آیات سماع موتی از ایمان نیاوردن کافران و عدم پذیرش سخن حق از سوی آنان حکایت می کند. سلفیان با استناد به برخی آیات قرآن، مانند ‎«وما انت بمسمع من فی القبور»‏ (فاطر / 22)؛ «لا تسمع الموتی» (نمل/80)؛ ‎«إن تدعوهم لا یسمعوا دعاءکم» (فاطر/14) و...، منکر قدرت شنیداری مردگان شده اند. این دیدگاه پیامدهایی مانند انکار جایگاه توسل به پیامبران و اولیاء، زیارت قبور مسلمانان و شفاعت در پی دارد. ازاین رو ضروری است که آیات مختلف در این زمینه موردبررسی قرار گیرند. همه مفسران قرآن بر اساس ظاهر آیات قرآن، در مورد شهدا این اصل را می پذیرند و اختلاف در مورد سایر اموات می باشد که آیا سایر مردگان هم قدرت شنیداری دارند یا خیر؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تطبیقی دیدگاه محمدشفیع عثمانی و آیت الله جوادی آملی در مسئله سماع موتی پرداخته است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که اختلاف چندانی در مسئله سماع موتی بین این دو مفسر با اینکه از دو مکتب فکری متفاوت هستند، وجود ندارد؛ زیرا هر دو مفسر با استناد به آیات، سخنان پیامبر اسلام (ص) و سخنان حضرت صالح (ع) در این مسئله، شنیدن مردگان را تایید می کنند. علاوه بر این علامه جوادی آملی معتقد هستند شهدا از درجه زندگی برزخی بالاتری برخوردار هستند

    کلید واژگان: سماع موتی, شهدا, کفار, محمد شفیع عثمانی, جوادی آملی}
    Mohammad Tayeb Bozorgzadeh, Seyd mohammadHossein Moosavi, Ebrahim Noori *

    Death hearing has several uses, in some verses it refers to the non-hearing of the unbelievers, which in fact means that they are dead, in other verses it refers to the Prophet (PBUH) talking to the bodies of the dead and also to the martyrs being alive after death. Therefore, it is necessary to analyze its dimensions. This research, using a descriptive-analytical method, has compared the views of Mohammad Shafi Osmani and Ayatollah Javadi Amoli on the issue of hearing death and comes to the conclusion that from the point of view of the two commentators, the inability to hear the dead is an allusion to the infidels not hearing the call of truth. It is as if they are dead and cannot hear the truth. The findings of the research show that there is not much difference between these two commentators in the discussed issue. In the interpretation of the teachings of the Qur'an and Tasnim, both commentators refer to the battles of Badr and Uhud and the words that the Prophet of Islam (PBUH) and Hazrat Saleh (PBUH) had with the dead, the martyrs have a purgatory life and are blessed and happy

    Keywords: Death hearing, Martyrs, Unbelievers, Mohammad Shafi Osmani, Javadi Amoli}
  • علی شیرخانی
    قاعده ی "نفی سبیل" از جمله قواعد فقهی است که در روابط حقوقی مسلمانان با غیرمسلمانان نقش تعیین کننده ای داشته و به عنوان شاخصی برای تعدیل و تنظیم روابط مسلم و غیرمسلم به کار رفته است. به واسطه ی این قاعده، در ارتباط میان امت اسلامی و ملل غیرمسلمان، چنین ایجاب می شود که همواره مسلمانان باید برتری داشته باشند و به هیچ وجه تعهد و روابطی را نپذیرند که موجب تسلط غیرمسلمانان بر ایشان شده، یا منجر به تساوی آنان با مسلمین گردد. آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده، پاسخ به این پرسش بنیادی است که آیا مضمون آیه ی 141 سوره ی نساء چنین افاده ای را می نماید یا خیر؟! در این نوشتار، با روش توصیفی و تحلیلی، پس از بررسی مفهوم قاعده ی یادشده در فقه و مستندات اساسی این قاعده، به بازتاب این اصل در آثار فقهی و تفسیری پرداخته و سپس ملاحظاتی بر این تفسیر ارائه شده است. بررسی منابع و دیدگاه های مختلف نشان می دهد که «آیه ی نفی سبیل» در معنای مطابقی و مستقیم خود نمی تواند دلیل قاعده ی فقهی نفی سبیل قرار گیرد؛ تا از این طریق به منع روابط استیلایی مسلمین با کافران پرداخت، چرا که ویژگی قاعده آن است که بر مصادیق خود بدون واسطه منطبق باشد.
    کلید واژگان: قاعده ی نفی سبیل, فقه سیاسی, سوره نساء, مسلمانان, کفار}
    Ali Shirkhani
    The principle of "Nafy Sabil" is one of the jurisprudence rules that have played a decisive role in the legal relationship between Muslims and non-Muslims, and has been used as an indicator for modifying and regulating Muslims and non-Muslim relationships. By this rule, the supremacy of Muslims is always mandatory when having a relationship with non-Muslims, and Muslims in no way must accept the obligations and relations that led to the domination of non-Muslims or lead non-Muslims to be equated with Muslims. What has been discussed in this article is the answer to the fundamental question of whether the theme of verse 141 of the Nisaa Sura makes such a statement? In this paper, using descriptive and analytical method, after reviewing the concept of the rule mentioned in jurisprudence and the basic documents of this rule, the reflections of this principle in the jurisprudential and interpretative works has been discussed, and then a number of considerations of this interpretation are presented.The study of various sources and perspectives shows that the verse of “Nafy Sabil”, in its direct and relevant meaning, cannot be the reason for the jurisprudential principle of Nafy Sabil; so that it is used for prohibiting the religious relations of Muslims with unbelievers, because its basic characteristic is to conform to its examples without intermediaries.
    Keywords: Nafy Sabil Principle, Political Jurisprudence, the Surah of Nisaa, Muslims, Unbelievers}
  • محمد قائینی

    تقسیم جهاد مشروع به دو قسم «جهاد دفاعی» و «جهاد ابتدایی» در دانش فقه معروف است؛ همچنین معروف، مشروط‌بودن وجوب جهاد ابتدایی به حضور معصوم است. در زمان غیبت معصوم† برای این نوع جهاد، موضوعی نیست و فقیهانی که این شرط را نپذیرفته‌اند، اندک‌اند. نوشتار پیش رو به آن دسته از ادله قرآنی و روایی که امکان تمسک بدان در این مقام وجود دارد، پرداخته، به‌خصوص از گستره دلالت آیات بر جهاد ابتدایی سخن به‌میان آورده است. برآیند این پژوهش این است که نه‌تنها آیات بر وجوب جهاد ابتدایی و مشروعیت آن دلالتی ندارد، بلکه دراین‌میان آیاتی هست که مشروعیت جهاد ابتدایی را نفی می‌کند.

    کلید واژگان: جهاد, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, کفار, اهل کتاب}
    Mohammad Ghaeini

    The division of jihad into two categories of “defensive jihad” and “preliminary jihad” as well as the condition of the presence of infallible Imam for obligation of preliminary jihad are well-known acts in the science of jurisprudence. Preliminary jihad should not be undertaken during the absence of infallible Imam. There are only a few Islamic jurisprudents who have not accepted the condition. The present text deals with the Quranic and traditional evidences which can be referred to in this regard, it specifically discusses the wide range of indications of the Quranic verses about preliminary jihad. The research concludes that the Quranic verses not only do not indicate the necessity and legitimacy of preliminary jihad, but also there are some verses that reject it.

    Keywords: Jihad, Preliminary Jihad, Defensive Jihad, Unbelievers, ThePeople of Book}
  • علی محمد ولوی، فاطمه اروجلو *
    صورت نمایی(برچسب زنی) پدیده ی اجتماعی فراگیری است که در روابط انسان ها با یکدیگر تاثیر گذار بوده است. این پدیده در جهان اسلام نیز رواج داشت. برای شناسایی عوامل و شرایط زمینه ساز این پدیده و پیامدهای آن و دریافت رهنمود قرآن درباره این پدیده و آشنایی با راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه قرآن، آیات این کتاب مقدس بررسی شد.
    در این تحقیق با بهره گیری از روش پیشنهادی در نظریه زمینه ای(GT) داده های قرآنی مورد بازکاوی و تحلیل قرار گرفته است. دستاورد این تحقیق پیشنهاد فرضیه های ذیل است: 1 تکبر موجب صورت نمایی پیامبران الهی و کتاب های آسمانی است. 2- در شرایط غلبه فرهنگ چند خدایی، ظهور پیامبران و آیین جدید زمینه ساز صورت نمایی ارزش های توحیدی است. 3- در شرایط حاکمیت نظام اشرافی، جهل آحاد جامعه موجب صورت نمایی پیامبران الهی است. 4- پیامدهای دنیوی و اخروی صورت نمایی با فراوانی پدیده ی صورت نمایی رابطه مستقیم دارد. پیشنهاد می شود: به کاربردی کردن فرضیه های فوق اندیشید و از روش های کیفی مانند نظریه زمینه ای در مطالعات قرآنی و تاریخی بهره جست.
    کلید واژگان: قرآن کریم, صورت نمایی (برچسب زنی), گراندد تئوری, پیامبران, کافران}
    Ali Mohammad Valavi, Fatemeh Orojlu*
    Labeling is a pervasive social phenomenon that affects human relationships with each other. This phenomenon was also common in the Muslim world.
    To understand the underlying causes and circumstances of this phenomenon and its consequences, and receive guidance from the Quran on this phenomenon, and recognize the strategies to deal with it from the viewpoint of the Quran, the verses of this holy book were studied.
    In this study, using the method of Grounded Theory (GT), the Quran data was analyzed. The result of the study is proposing the following hypotheses: 1.Arrogance leads to labeling the prophets and scriptures. 2.In cultures dominated by polytheistic conceptions, the emergence of the prophets and a new religion, underlies labeling the monotheistic values. 3.Under the rule of the aristocracy, ignorance of society leads to labeling the prophets. 4.Worldly and other-worldly consequences of labeling are directly correlated with the frequency of labeling phenomenon.
    Based on the findings of this study, it is suggested to put the above hypotheses into practice and also to use the qualitative methods such as grounded theory in the study of the Quran and history.
    Keywords: labeling, Quran, grounded theory, prophets, unbelievers}
  • اکبر احمدپور
    یکی از مهم ترین مباحث در سیره رسول خدا (ص) چگونگی تعامل آن حضرت با غیرمسلمانان است. تامل و واکاوی در زندگی پیامبر (ص) نشان می دهد که وی ضمن پذیرش حقوق غیرمسلمانان، به ویژه اهل کتاب، هیچ گاه از مهرورزی و عدالت در حق آنان دریغ نورزید و اصل را در این باره بر منطق و گفتگو، آگاهی بخشی و فرهنگ گستری، و همکاری های مشترک بنا نهاد. او ضمن مدارا با کافران و حمایت از مراکز دینی اهل کتاب، هیچ کس را مجبور به تغییر دین خویش و پذیرش اسلام نساخت، هرچند در معرفی هوشمندانه اسلام و جذب مردم به آن، از همه ابزارهای عاطفی و عقلانی و جز آن، استفاده نموده، در این راه سنگ تمام گذارد. به علاوه آن حضرت در حوزه هایی چون انعقاد پیمان نامه ها، بهره وری از نخبه گان و کارشناسان، دادوستد با کافران، پذیرش کمک های غیرمسلمانان، احترام به سفیران و فرستادگان، و دیگر حوزه های مرتبط، ضمن پذیرش و تاکید بر اصل این موارد، حدود و ثغور آن را نیز مشخص نمود و اصول و قواعد ماندگاری را در این باب از خود برجای نهاد.
    کلید واژگان: رسول خدا (ص), کافران, غیرمسلمانان}
    Akbar Ahmadpour
    One of the most important discourses in the Apostle of Allah’s (S.A.W.) life history (sīra) is the way the Prophet (S.A.W.) interacted with the non-Muslims. Deliberation on and exploration into the life of the Prophet (S.A.W.) indicates that while approving the non-Muslims’ rights, especially that of the People of the Scripture, he never failed to express affection and do justice to them. He based the principle in this respect on logic and dialogue, informing and spreading culture, and joint cooperation. While tolerating the unbelievers and supporting the religious centers of People of the Scripture, he did not force anyone change their religion and convert to Islam, although he did his best in intelligently introducing Islam and attracting people to it, using all emotional and rational means. Besides, in such fields as signing of treaties, employing the elite and experts, transaction with the unbelievers, accepting helps from non-Muslims, respecting the ambassadors and envoys, and other related fields, his holiness delineated their rules and left behind lasting principles and regulations, while accepting and emphasizing the basis of these instances.
    Keywords: Apostle of Allah (S.A.W.), unbelievers, non-Muslims}
  • قدرت الله قربانی
    قرآن کتاب الهی است که در آن مهم ترین نیازمندی های دنیوی و اخروی انسان برای تحقق سعادت واقعی او بیان شده است. در این زمینه مسایل اجتماعی دارای جایگاه مهمی هستند. قرآن به اهمیت زندگی اجتماعی انسان برای تکامل معنوی او توجه کرده و برخی سنت ها یا قانونمندی های زندگی اجتماعی را در اختیار او قرار می دهد تا با استفاده از آنها او راه حقیقی خود را بیابد. در این زمینه، قران به نفی مطلق عصیان، ظلم، رذایل و فسادهای اخلاقی، دامن زدن به منازعات اجتماعی، اسراف، شیوع نتایج آثار اعمال اکثریت و تبعیت از کفار تاکید کرده و فضایل مقابل آنها را برای سعادت اجتماعی بشر سفارش می کند. همچنین به سنت امتحان، ابتلا، استدراج و مجازات اشاره دارد که ضرورت تحقق عدل اجتماعی الهی را نشان می دهد. اهمیت این آموزه ها نقش جهت دهنده آنها در حیات اجتماعی و در مطالعات اجتماعی به منظور اصلاح مبانی، نظریه ها و قوانین اجتماعی است تا بتوان به قوانین کلی و واقع نمای مطلوب دست یافت.
    کلید واژگان: قرآن, آموزه های اجتماعی, ظلم و عدل, پیروی و پیروزی, عصیان و هلاکت, فساد اخلاقی, منازعات اجتماعی, اسراف, کافران}
    Qodratollah Qorbani
    The Quran is a Divine book which includes man’s the most important requirements for the realization of his worldly and other-worldly happiness. Social issues are of great important in this context. The Quran is concerned about the importance of social issues in favor of man’s spiritual perfection and, in some cases, leaves it to man to formulate regulations for his social life so that they can help him follow the true path. In this context, the Quran absolutely denies mutiny, oppression, vices and moral corruption, fueling social conflicts, wastefulness, and following unbelievers and advocates their corresponding virtues for man’s social happiness. Also, the Quran lays emphasis on traditions of examination, ebtela’ (affliction), estedraj (approaching perdition gradually and unknowingly) and punishment which are necessary for the realization of the Divine social justice. These teachings are important due to the role they play in directing social life and social studies aimed at improving the social principles, theories and regulations so that a set of general and desirable laws can be established.
    Keywords: the Quran, social teachings, injustice, justice, following, victory, mutiny, perdition, moral corruption, social conflicts, wastefulness, unbelievers}
  • اصغر آقا مهدوی، محمود اکبری*
    یکی از قواعد فقهی مهم که تحقق عینی آن در جامعه مسلمین، سدی مقابل کفار است، «قاعده نفی سبیل» می باشد؛ بر اساس قاعده مذکور، خداوند متعال در عالم تشریع، تکوین و در مقام احتجاج، طریقی و سبیلی علیه مومنین برای کفار قرار نداده است.
    در بحث رابطه نفی سبیل با استراتژی های مطرح در نظام بین الملل، هر چند هر یک از این استراتژی ها در بعضی شرایط با مفاد قاعده نفی سبیل نزدیک می باشند اما، نمی توانند کاملا منطبق بر قاعده نفی سبیل باشند؛ به لحاظ اینکه مفهوم نفی سبیل امری فراتر از این استراتژی ها را می فهماند و آن «استقلال مسلمانان» و «نفی هرگونه سلطه کفار» است.
    کلید واژگان: نفی سبیل, سبیل, سلطه, سیاست خارجی, کفار}
    Asghar Agha Mahdavi, Mahmood Akbari*
    One of the most important jurisprudence principles that its objective realization in the Muslim community is a barrier against the unbelievers, is "Denying the dominating of unbelievers over believers". According to the mentioned rule, God has obstructed every path that lets the unbelievers dominate over the believers, especially in the domains of legislation, creation, and station of argumenting.It should me mentioned that, although each of the discussed strategies in the field of international relations are near to the provisions of the "denying the domination rule", these strategies are not fully in accordance with it. The "denying the domination rule", however, is beyond the international strategies and represents the absolute independence of the Muslims.
    Keywords: Denying the Domination of Unbelievers over Believers, Domination, Hegemony, Foreign Policy, Unbelievers}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال