به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Yin » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • منصوره اسکندری*، عبدالحسین طریقی، بهزاد سالکی
    مسیله خیروشر یکی ازمباحث مهمی است که همواره افکارمتفکران ادیان مختلف وهمچنین مردم عادی را نیز به خود جلب نموده. ودر چین باستان ، نیز بسیار حایزاهمیت بوده. چنانکه می توان گفت، این دونیروی متضاد دراین سرزمین برای پایداری جامعه ونظام اخلاقی وهمچنین ایجاد نظم، نقشی محوری یافته. طبق متون تایوته چینگ و نیزدربسیاری ازتعالیم اخلاقی لایوتزو تاثیر نقش این دوقاعده (خیروشر) به وضوح دیده می شود . که درواقع منشاء این دوقاعده، همانتضاد بین اساسی ترین ساختارطبیعت ، یعنی، دوعنصرمکمل، یین (زمین،منفی، مونث)ویانگ(آسمان ،مثبت، مذکر،)می باشد. که این دو ، بعنوان سرچشمه های دگرگونی و نماد های آفرینش اند. وهماهنگی بین آنها، باعث نظم درهستی می گردد. لذا سوال قابل طرح این است، که تاچه حد ، این دونیرو درجهان بینی و سلوک فردی تایویی ، نقش اساسی را ایفاء می کنند؟ وچگونه می توان بین این دونیرو تعادل ایجاد کرد؟بدین ترتیب پژوهش حاضر به بحث وبررسی نقش نیروهای خیروشر درکیهان شناسی وانسانی شناسی تایوییسم براساس متون تایوته چینگ می پردازد.
    کلید واژگان: هستی شناسی, انسان شناسی, خیر, شر}
    Mansooreh Skandari *, Abdolhossin Tarigi, Behzad Saleki
    The issue of Good-and-Evil is one of the important problem that has always been the thoughts of the thinkers of different religions as well as the people. It also attracts ordinary people. in ancient China, it was also very important. As we can say that this two conflicting sides in this land have a central role for the sustainability of society and the moral system and order.According to the teachings of Tao,Te,Ching and in many of Elyotseh's moral excellence, the role of these two menstrual (Good-and-Evil) can be seen clearly. In fact, the origin of these two rules, are the same contradiction between the most basic structure of nature, namely, Two Complementary Elements, )yin(earth, negative, female (yang) heaven, positive, Male.These are the sources of change and symbols of creation. And the harmony between them brings order to the world So the question can be stated, that these two forces - to what extent do,- play an essential role in the Taoys' individual conduct and his view to the world And how can there be a balance between them?Thus, the present study discusses the role of good and evil forces in the Ontology and anthropology of Taoism based on Taoist Qing texts.Keywords: Ontology, Anthropology, Good and Evil, Te,Ching , Yin and Yang
    Keywords: Good, Evil, yin, yang}
  • سجاد دهقان زاده*، زینب میرحسینی

    یکی از مکاتب فکری اثربخش در انسجام و انتظام تصورات کیهان شناختی مردم چین، مکتب «یین یانگ» است. «تسو ین» و «تونگ چونگ شو» به عنوان شخصیت های اصلی این مکتب، بسیاری از باورهای مردم چین باستان را اقتباس کرده و آن ها را در صورت بندی نظام مند کیهان شناسی خود به کار گرفته اند. یافته های پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی صورت می پذیرد، نشان می دهند که برخلاف آن چه ممکن است در نگاه نخست به نظر برسد، یین یانگ به عنوان یک مکتب، اصولا وحدت گراست، نه ثنویت گرا. کیهان شناسی مکتب «یین یانگ» با الگوی صدور کثرات از وحدت سازگاری بیشتری دارد، چنان که بنابر آن، «تائو»، «تای چی» یا «غایت بزرگ» را صادر می کند و از «تای چی»، نیروهای متضاد و مکمل کیهانی، «یین» و «یانگ» به وجود می آیند. پیامد هم کنشی «یین» و «یانگ» پیدایش «ووهسینگ» یا «پنج عنصر» است؛ و در نهایت کثرت های بی شمار پدیده ها، برآیند فرمول های گوناگون ترکیب «ووهسینگ» تصور می شوند. اقوال فرجام شناختی این مکتب حکایت از این دارند که در پایان جهان، کثرات به همان ترتیب صدور از «تائو»، به صورت قهقرایی به اصل خود باز می گردند.

    کلید واژگان: یین, یانگ, یی چینگ, ووهسینگ, تای چی}
    Sajad Dehghanzadeh *, Zeinab Mirhoseini

    One of the effective schools of thought in the formation and coherence of the Chinese cosmological imagery is the “Yin-Yang School”. “Tsou Yen” and “Tung-Chung Shu”, as the main characters of this school, adapted many beliefs of the ancient Chinese people and applied them in the systematic formulation of their cosmology. The findings of the present study, which is descriptive-analytic, show that, contrary to what may seem at first glance, “Yin-Yang” as a school, is essentially unitary, not dualism-oriented. The cosmology of the “Yin-Yang” school is more consistent with the pattern of issuance of multiplicity from unity; in that, according to it, Tao issues “Taiji” or “Great Ultimate”, and the “Taiji”, issues the contradictory and complementary forces of the universe, “Yin” and “Yang”. The result of the “Yin” and “Yang” integration is the emergence of “Wu-hsing” or “Five Elements”. And at last, the plurality of innumerable phenomena is condidered the various formulas of the “Wu-hsing” compound. The eschatological declarations of this school indicate that, at the end of the world, the multiplicity, as the issuance from the “Tao”, goes back to their original source.

    Keywords: Yin, Yang, Yi-ching, Wu-hsing, Taiji}
  • M. Khakzand*, S. Babaei
    This paper explores the developing of how designers can search for inspiration source which provided in the form of traditional elements and archetypes and also their role on idea generation in design from building to urban measure. In order to clarify of this, current study focuses on the Far-East region as an ancient part of the world in which there is a huge number of symbols like well known, Yin-Yang. To understanding of how designers inspired by the symbols and forming the character of place via those, the case study method is used to an in-depth evaluation. The result is presented in a table involving cases which selected in divers rang of Far-East countries. Based on result, historical symbols, as a rich source of ideas and stimulation can play a significant in meaning-making and also forming the identity of city. In addition, these symbols help highly to revival the exiting values which ignored in contemporary urbanization particularly in developing countries like Iran. Accordingly, evaluation of cases observed that the symbol-inspired design can prove the durability of the urban character. Finally, inspiration source divided in two main types including: visual and verbal. Based on results of exist study, most of designers inspired visually (i.e. visual analogy, external) and a low percent of them inspired verbally (i.e. abstract, internal). Moreover, minority of designer inspired mediocre by combination of these (i.e. visual/verbal).
    Keywords: Idea, Inspiration, Symbol, Urban architecture, Yin, Yang}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال