به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « modern literature » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • راضیه صحیفی، مریم شایگان *، محمد حجت، مریم غلامرضا بیگی
    زمینه و هدف

    ادبیات، زیربنایی برای نمایاندن ناهنجاریها و اوضاع نابسامان اجتماعی است و به مرور زمان این دیدگاه انتقادی در تمامی عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و... وارد شده و تحولات عمیقی را سبب شده است. ادبیات داستانی نیز به تبعیت از این تحولات، توانسته گفتمانی را خلق کند که محصول آن تولید فرم و سیاق جدید ادبی باشد، تا بتواند در این وادی، افق روشنی را برای تعالی بشریت ترسیم نماید. در داستانهای کلاسیک، شخصیت مرکزی با حضورش در داستان علت و معلولها را به هم پیوند میدهد، اما رفته رفته در داستانهای مدرن و پست مدرن، عنصر سببیت غایب بوده و شخصیتهای داستانی قادر به بیان روابط علی و معلولی نیستند. هدف از این نوشتار، بررسی سیر تطور ادبیات داستانی با تکیه بر عنصر شخصیت در سه دوره واقعگرا، مدرن و پست مدرن است که تاثیر گفتار بر شخصیتها بعنوان ملاک ارزیابی سیر تطور ادبیات داستانی در هر سه دوره مدنظر قرار گرفته شده است.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه تحلیلی-توصیفی و بر اساس منابع کتابخانه ای انجام شده است؛ توصیف داستانها از جهت محتوا و درونمایه در سه دوره مذکور و همچنین مقایسه گفتار شخصیتها و تاثیر آنها بر کنش مستقیم و غیرمستقیم بر افعال داستانی از شیوه های تحلیلی و توصیفی این پژوهش است.

    یافته ها

    یافته های این پژوهش نشاندهنده جایگاه عنصر گفتگو در شخصیت پردازی نویسندگان هر سه دوره است. در داستانهای واقعگرا گفتگوها در طول داستان بر اساس دنیای بیرونی شکل میگیرد. در دوره مدرن، به دلیل غلبه دنیای درون، مکالمات اغلب بصورت تک‎گویی و به شکل نامنظم و پراکنده است و در داستانهای پست مدرن، گفتگو با درگیری ذهنی تعامل بیشتری داشته و دارای بینظمی زیادی است.

    نتیجه گیری

    فصل مشترک هر سه دوره، شکلگیری درونمایه داستان بر اساس عنصر گفتگو است؛ همچنین توانایی نویسنده در برجسته سازی انواع گفتگوها در آثار داستانی هر دوره، از مهمترین عوامل کلامی و غیرکلامی شخصیتها در فرایند پیش رونده داستان است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, ادبیات واقعگرا, ادبیات مدرن, ادبیات پست مدرن, گفتگو}
    Razieh Sahifi, Maryam Shaygan *, Mohammad Hojjat, Maryam Gholamreza Beigi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Literature is a foundation for showing anomalies and disordered social situations, and over time, this critical view has entered all political, cultural, social, artistic, etc. fields and has caused profound changes. In accordance with these developments, fiction literature has been able to create a discourse whose product is the production of a new literary form and context, so that it can draw a clear horizon for the advancement of humanity in this valley. In classic stories, the central character connects cause and effect with his presence in the story, but gradually in modern and post-modern stories, the element of causality is absent and the fictional characters are unable to express cause and effect relationships. The purpose of this article is to examine the evolution of fictional literature based on the element of character in three eras: realist, modern, and post-modern.

    METHODOLOGY

    This research was done in an analytical-descriptive manner and based on library sources; Describing the stories in terms of content and theme in the three mentioned periods, as well as comparing the speech of the characters and their effect on direct and indirect action on the verbs of the story, is one of the analytical and descriptive methods of this research.

    FINDINGS

    The findings of this research show the place of dialogue element in the characterization of the writers of all three periods. In realistic stories, the conversations during the story are based on the outside world. In the modern period, due to the predominance of the inner world, conversations are often monologues and in an irregular and scattered form, and in postmodern stories, the conversation has more interaction with mental conflict and has a lot of irregularity.

    CONCLUSION

    The common thread of all three periods is the formation of the theme of the story based on the dialogue element; Also, the author"s ability to emphasize the types of dialogues in the fiction works of each period is one of the most important verbal and non-verbal factors of the characters in the progressing process of the story.

    Keywords: fictional literature, realistic literature, modern literature, Postmodern literature, Conversation}
  • سهیل احسنی، فتانه محمودی*

    بازی های رایانه ای به جهت تازه تاسیس بودن و هم پوشانی بسیار با سینما و ادبیات، دو جنبه متفاوت از خود را نمایش می دهند که درخور مطالعات تطبیقی است. در این مقاله عناصر هنر مدرن و تاریخ ادبیات نوگرا در شکل گیری بازی های ویدیویی بررسی می شوند و سپس موارد مشابه در رمان « یولسیس» از جیمز جویس و بازی های «دارک سولز» از هیدتکا میازاکی مورد تحلیل و تطبیق قرار می گیرند. هدف پژوهش بررسی تاثیرگذاری ویژگی های هنر مدرن بر ادبیات نوگرا و بازی های ویدیویی و همچنین بیان تغییر ماهیت عناصر مشترک آنها است. هدف فرعی پژوهش مقایسه این بازی ها با دیگر عناوین رسانه بازی های رایانه ای و پاسخ به این سوال است که: چگونه بازی ها و بطور کلی رسانه های جدید هم می توانند در بطن خود هویتی کلاسیک و مدرن را شکل دهند؟ و جایگاه بازی های مورد مطالعه در این عرصه کجا قرار دارد؟ روش تحقیق تحلیلی و تطبیقی است. یافته های پژوهش مبین این است که رمان اولیس از « جیمز جویس» و بازی های مجموعه «دارک سولز» از هیدتکا میازاکی در عناصر «رد روش روایی رمان»، «رد قهرمان سنتی»، «رد حادثه پردازی»، «تجربه های جدید زبانی»، «رهایی از زمان و آزادی زمان»، «اهمیت دادن به تداعی معانی»، «اهمیت ندادن به متعارفات»، «تمایل به توهم و خیال»، «شرکت دادن خواننده در رمان»، «طرح مساله حقیقت» و «بحث از عقاید و فلسفه ها» مشابهت و تطابق دارند.

    کلید واژگان: هنر نوگرا, جیمز جویس, دارک سولز, یولسیس, ادبیات مدرن, بازی های ویدیویی}
    Soheil Ahsani, Fattaneh Mahmoudi*

    Computer games, due to being new and overlapping with cinema and literature, exhibit two different aspects of themselves that deserve comparative studies. In this paper, elements of modern art and the history of modern literature are studied in the formation of video games, and then similar ones are analyzed and adapted in James Joyce's novel Ulysses and Hidetaka Miyazaki Dark Souls Games. The purpose of this research is to investigate the effect of modern art characteristics on modern literature and video games and also to express the change in the nature of their common elements. The sub-purpose of the research is to compare these games with other titles in the media of computer games and to answer the question: How can games, and new media in general, form a classic and modern identity at their core? And where is the place of the studied games in this arena? The research method is analytical and adaptive. The research findings show that the novel Ulysses by "James Joyce" and the games of the "Dark Souls" series by Hidetaka Miyazaki in the elements of "rejection of the novel's narrative method", "rejection of the traditional hero", "rejection of incident", "new linguistic experiences", "Freedom from time and freedom of time", "giving importance to the association of meanings", "not giving importance to conventions", "tendency to illusion and fantasy", "participating the reader in the novel", "proposing the issue of truth" and "discussion of opinions" and philosophies" are similar and compatible

    Keywords: modern art, James Joyce, Dark Souls, Ulysses, modern literature, video games}
  • ناهید موسوی دلازیانی*، ویدا وفایی

    اکسپرسیونیسم مکتبی است در ادبیات، نقاشی و سینما که اوایل قرن بیستم درمهد تفکر آلمان به وجود آمد. اساس دیدگاه پیروان این مکتب نفی جامعه سرمایه داری و مدرنیته است. و از اصلی ترین مبانی تفکرآن ها مخالفت با اختلاف طبقاتی در جامعه است.این سبک حالات و طرز تفکر و احساسات درونی هنرمند وخالق اثر را بیان می کند. که در این مقاله این موضوعات تحت عناوین : "نفی قالب های سنتی" ،"عصیان و هجوسرد وتلاش برای تغییر وضعیت موجود" ،"پوچ گرایی"،" زمان پریشی و تخلیط رویا با واقعیت " مطرح شده است.مهم ترین هدف در این پژوهش استخراج و تبیین مولفه های اکسپرسیونیستی و پسامدرنیستی است و بررسی کارکرد و ارتباط این مولفه ها در رمان های"نعش کش(1393)"،" به زانو درنیا(1384) " ،" اگه تو بمیری(1387)" اثرمحمدرضا گودرزی نویسنده ومنتقد معاصراست که با نگاه اکسپرسیونیستی توانسته آثار متعددی را در دوره اخیر بنویسد.روش تحقیق در این پژوهش اسنادی_کتابخانه ای استوار است..تاکنون تحقیق وپژوهش مستقلی درقالب رساله وپایان نامه ومقاله که جریان های"پسامدرنیسم"و"اکسپرسیونیسم"درآثار گودرزی را موردبررسی قراردهد مشاهده نشده است واین مقاله به همین موضوع می پردازد وبااستناد به مولفه های "پسامدرنیسم"و"اکسپرسیونیسم"فرضیه خودرابه اثبات می رساندکلیدواژه ها: پسامدرنیسم،اکسپرسیونیسم،ادبیات مدرن، داستان کوتاه،محمدرضا گودرزی

    کلید واژگان: پسامدرنیسم, اکسپرسیونیسم, ادبیات مدرن, داستان کوتاه, محمدرضا گودرزی}
    Nahid Mousavi Delaziyani *, Vida Vafaee

    Expressionism is a school of literature, painting and cinema that emerged in the early 20th century in the center of German thought. The basis of the view of the followers of this school is the rejection of capitalist society and modernity. And one of the main bases of their thinking is opposition to class differences in society. This style expresses the moods and thinking and inner feelings of the artist and the creator of the work. In this article, these topics are discussed under the headings: "negation of traditional forms", "rebellion and irony and trying to change the existing situation", "absurdism", "passing time and mixing dreams with reality". The most important goal in this The research is extracting and explaining expressionist and postmodernist elements and investigating the function and connection of these elements in the novels "Nash Kash (2013)", "Be Zanu Darnia (2014)", "If You Die (2013)" by Mohammad Reza Guderzi, writer and critic. He is a contemporary who has been able to write many works in the recent period with an expressionist perspective. The research method in this research is based on library-documentary research. So far, independent research and research in the form of dissertations, theses and articles that examines the currents of "postmodernism" and "expressionism" in Godarzi's works View It has not been done, and this article deals with the same issue and by referring to the components of "postmodernism" and "expressionism" it proves the self-concept hypothesis.Keywords: Postmodernism, expressionism, modern literature, short story, Mohammad Reza Gudarzi

    Keywords: Postmodernism, Expressionism, Modern Literature, short story, Mohammad Reza Goodarzi}
  • حسن مجیدی*، زینب جعفرنژاد

    تعتبر روایه "الکافره " الثانیه عشر من سلسه روایات الکاتب العراقی؛ علی بدر، فقد تطرق بدر الی الظروف السیاسیه والقضایا الاجتماعیه المتازمه بالعراق فی الوقت الراهن، بحیث استوعب المخاطب معاناه الشعب والمشاکل الاجتماعیه واحداث البلاد . قامت الدراسه فی الکشف عن العنف والهمجیه المسیطره واثرها البالغ علی الشارع العراقی.. تسعی هذه الدراسه، اعتمادا علی المنهج الاجتماعی، إلی دراسه روایه «الکافره » حیث تمحورت الروایه علی اندلاع الحرب القایم والارهاب والعنف وإنعدام الامن وبالتالی علی القضایا الاساسیه فی حیاه الفرد العراقی المغلوب علی امره بدءا من الخیانه والعدوان والاغتراب والفوضی والتحیز وعدم المساواه بین الجنسین حتی الانتحار، ویبرز الکاتب ظاهره العنف فی روایته والتعبیر عنها بشتی الطرق. الروایه بشکل عام تبرز الواقع والقضایا الإجتماعیه؛ ویرتکز الکاتب علی الفحص المتعمق لشخصیه الفرد والمجتمع العراقی؛ وهو یعبر عن تفاصیل هذا المجتمع؛ یحدد اوجه القصور والنقص فیه؛ ویذکر انواع العنف فی الروایه. من وجهه نظر الکاتب لا یمکن ان یتحقق اجتناب العنف والقطرسه إلا إذا کان المجتمع متماسک متکاتف ومنسجم اجتماعیا بحیث ینتقد بشکل خاص الوضع الإجتماعی المحیط به والظروف الإجتماعیه کما انه ینتقد الحقایق الحالیه للمجتمع العراقی

    کلید واژگان: الادب الحدیث, التحلیل الإجتماعی, العنف, روایه الکافره, علی بدر}
    Hassan Majidi, Zeinab Jafarnejad

    The novel "alkaferah" is the twelfth of the Iraqi writer's series of novels. Ali Badr, Badr touched on the political conditions and the crisis social issues in Iraq at the present time, so that the addressee absorbed the suffering of the people, social problems and the events of the country. The study focused on revealing the dominant violence and barbarism and its profound impact on the Iraqi street.. This study, depending on the social method, seeks to study the “infidel” novel, where the novel focused on the outbreak of the ongoing war, terrorism, violence and insecurity, and thus on the basic issues in the life of the defeated Iraqi individual. On his issues ranging from betrayal, aggression, alienation, chaos, prejudice and gender inequality to suicide, the writer highlights the phenomenon of violence in his novel and expresses it in various ways. The novel in general highlights reality and social issues; The book is based on an in-depth examination of the personality of the individual and Iraqi society; It expresses the details of this society; Identifies its shortcomings and shortcomings; He mentions the types of violence in the novel. From the writer’s point of view, avoiding violence and altars can only be achieved if the society is cohesive, cohesive and socially harmonious, in which it criticizes in particular the surrounding social situation and social conditions, as well as the current realities of Iraqi society, the suffering of the working classes and the inferiority of society,

    Keywords: Modern literature, social analysis, Violence, the alkaferah novel, Ali Badr}
  • عناصر گروتسک و مدرن گرایی در رمان شازده احتجاب گلشیری
    سید اسماعیل قافله باشی*، فرشته سادات حسینی

    پایبندی به فرم و شگرد در داستان، استخوان بندی اندیشه های گلشیری را تشکیل می دهد. او به دنبال نمایش حرکت و پویایی در ادبیات، به سنت شکنی دست زد و داستان را به ابزاری برای شناخت خود و دیگران مبدل ساخت و با این دیدگاه در رمان شازده احتجاب به جستجو در اعماق و نفوذ در لایه های پنهان ذهن شخصیت ها و کشف و شناخت خود و دیگران و بیان حقایق جامعه با استفاده از برهم زدن ترتیب و توالی پیوسته زمان پرداخت و با بهره گیری از ژانر گروتسک، چشم خوانندگانش را به روی حقایقی گشود که در زندگی روزمره در مواجهه با واقعیت به ورطه فراموشی سپرده شده بود. نویسندگان در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شگرد های مدرن در این رمان پرداخته و به این نتیجه دست یافته اند که شازده احتجاب توانسته مدرن گرایی نویسنده اش را به نمایش درآورد و به دلیل مشخصه های عدول از هنجارهای عادی و پذیرفته شده، مسخ شدگی، برانگیختن خنده تلخ و نفرت آور، جان بخشی به اشیاء، تصویر دیوانگی در معنای رمانتیک، ترسیم فضاهای تاریک، رعب آور، تشریح شکنجه های هولناک و نشان دادن مرگ تلخ با بهره گیری از استعاره و مجاز، تصویرگر وقایع روی داده برای چهار نسل از یک سلسله در ژانر گروتسک باشد.

    کلید واژگان: داستان فارسی, هوشنگ گلشیری, شازده احتجاب, گروتسک, مدرن گرایی}
    Golshiri's Modernism in the Novel Prince Ehtejab Using Grotesque Elements
    Seyd Esmaeil Ghafelebashi *, Fereshte Sadat Hosseini

    Adherence to form and technique in the story constitutes the framework of Golshiri’s ideas. To demonstrate the movement and dynamism in the literature, he broke with tradition and turned the story into a means for knowing himself and others. Following the mentioned perspective, the novel Prince Ehtejab seeks to explore the depths and penetrates the hidden layers of the characters’ minds, discovers and knows oneself and others, and expresses the realities of society by disrupting the continuous order and sequence of time. Moreover, he used the grotesque genre to open his readers’ eyes to truths overlooked in everyday life in the face of reality. In this article, authors have studied modern techniques in this novel using analytical and library research methods and revealed that the novel Prince Ehtejab has been able to indicate the author to be a modernist. Furthermore, given the characteristics of deviation from accepted norms, metamorphosis, induction of a bitter and odious laughter, personification, depiction of madness in a romantic sense, depiction of dark and terrifying locations, description of horrific tortures, and presentation of a bitter death using metaphor and trope, he has illustrated the events occurred to four generations of an ancestry using the grotesque genre.

    Keywords: Literary Genre, grotesque, Golshiri, Prince Ehtejab, Modern literature}
  • سید اسماعیل قافله باشی*، فرشته السادات حسینی
    پا یبندی به فرم و شگرد در داستان، استخوان بندی اندیشه های گلشیری را تشکیل می دهد. او به دنبال نمایش حرکت و پویایی در ادبیات، به سنت شکنی دست زد و داستان را به ابزاری برای شناخت خود و دیگران مبدل ساخت و با این دیدگاه در رمان شازده احتجاب به جستجو در اعماق و نفوذ در لایه های پنهان ذهن شخصیت ها و کشف و شناخت خود و دیگران و بیان حقایق جامعه با استفاده از برهم زدن ترتیب و توالی پیوسته زمان پرداخت و با بهره گیری از ژانر گروتسک، چشم خوانندگانش را به روی حقایقی گشود که در زندگی روزمره در مواجهه با واقعیت به ورطه فراموشی سپرده شده بود. نویسندگان در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شگرد های مدرن در این رمان پرداخته و به این نتیجه دست یافته اند که شازده احتجاب توانسته مدرن گرایی نویسنده اش را به نمایش درآورد و به دلیل مشخصه های عدول از هنجارهای عادی و پذیرفته شده، مسخ شدگی، برانگیختن خنده تلخ و نفرت آور، جان بخشی به اشیاء، تصویر دیوانگی در معنای رمانتیک، ترسیم فضاهای تاریک، رعب آور، تشریح شکنجه های هولناک و نشان دادن مرگ تلخ با بهره گیری از استعاره و مجاز، تصویرگر وقایع روی داده برای چهار نسل از یک سلسله در ژانر گروتسک باشد.
    کلید واژگان: داستان فارسی, هوشنگ گلشیری, شازده احتجاب, گروتسک, مدرن گرایی}
    Seyd Smaeil Ghafelebashi *, Fereshte Sadat Hosseini
    Adherence to form and technique in the story constitutes the framework of Golshiri’s ideas. To demonstrate the movement and dynamism in the literature, he broke with tradition and turned the story into a means for knowing himself and others. Following the mentioned perspective, the novel Prince Ehtejab seeks to explore the depths and penetrates the hidden layers of the characters’ minds, discovers and knows oneself and others, and expresses the realities of society by disrupting the continuous order and sequence of time. Moreover, he used the grotesque genre to open his readers’ eyes to truths overlooked in everyday life in the face of reality. In this article, authors have studied modern techniques in this novel using analytical and library research methods and revealed that the novel Prince Ehtejab has been able to indicate the author to be a modernist. Furthermore, given the characteristics of deviation from accepted norms, metamorphosis, induction of a bitter and odious laughter, personification, depiction of madness in a romantic sense, depiction of dark and terrifying locations, description of horrific tortures, and presentation of a bitter death using metaphor and trope, he has illustrated the events occurred to four generations of an ancestry using the grotesque genre.
    Keywords: Literary Genre, grotesque, Golshiri, Prince Ehtejab, Modern literature}
  • Dina A. Sabirova, Saule D. Abisheva, Zinaida N. Polyak, Dina M. Polyak, Karligash B. Kubdasheva
    Kazakh literature is spreading from Kazakhstan's present territory, including the age of the Kazakh Soviet Socialist Republic, the territory acknowledged by Kazakhstan under the Russian Empire, and the Kazakh Khanate. Throughout the history and literature written by ethnic Kazakhs, there is some overlap with other complementary themes, including the literature of Turkic tribes that populated Kazakhstan. In the modern literature of Kazakhstan, the family theme has a compound development. It aims to reflect all the pressing problems associated with the institution of the family. Discord in the family, betrayal as unfaithfulness, the negative impact on children of conflicts between adults – all these problems of the modern family are reflected in the literature. Especially in the women's novel, the trend of mastering such a phenomenon of our society as polygamy is becoming more and more popular. The problems of relations between tokal (the second wife) and baibishe (the first wife), the reasons for men's infidelity and their frequent desire to create a second family are the subject of artistic interpretation in modern Kazakh prose.
    Keywords: Women’s Prose, Transformation, Genre, Poetics, Modern Literature}
  • نجمه حیدری نسب، علیرضا فولادی *
    سید حسن حسینی از سرشناس ترین شاعران و نویسندگان متعهد انقلاب اسلامی، در سه اثر خود به طنز روی آورده است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به واکاوی گونه ها، شگردها و درونمایه های طنز در سه کتاب حسینی به نام های براده ها، نوشداروی طرح ژنریک و فستیوال خنجر اختصاص یافته است. حسینی در این سه اثر، هم از گزین گویه، هم از قالب های شعر کلاسیک و هم از شعر نیمایی و سپید استفاده کرده است. همچنین، با نظر به طبقه بندی ما از شگردهای طنزپردازی در سه دسته کلی «نمایشی»، «روایی» و «شعری»، طنزهای این سه کتاب بیشتر طنزهای نمایشی با استفاده از شگردهای اغراق و تهکم، به ویژه طنزهای شعری با استفاده از شگردهای تشبیه و استعاره است. به علاوه، پربسامدترین درونمایه طنزهای حسینی را انتقاد فرهنگی در زمینه هنر و نیز انتقاد اجتماعی در زمینه اقتصاد تشکیل داده اند.
    کلید واژگان: ادبیات معاصر, طنز فارسی, سید حسن حسینی, براده ها, نوشداروی طرح ژنریک, فستیوال خنجر}
    Najmeh Heydarinasab, Alireza Fouladi *
    As one of the most prominent and committed poets and writers of the Islamic Revolution, Seyed Hasan Hosseini, has paid attention to satire in three of his works. Through a descriptive-analytical method, the present study is dedicated to analyze the types, the techniques and the themes of satire have been used in these works: "Boradeh-ha"(the swarfs), "Nooshdarouye Tarhe Generic" (The panacea of generic plot) and "Festivale Khanjar" (the Dagger Festival). Hosseini has used, in above-mentioned works, aphorism, classic poetry format, Nimaei (Nimaic) poetry and white (Shamloi) poetry. Regarding that satirical tales are generally classified into three categories of "dramatic", "narrative" and "poetic", it can also be claimed that the satires used in these works are mostly dramatic using the techniques of exaggeration and sarcasm, especially poetic satires using the techniques of simile and metaphor. In addition, the most frequent theme of his satires has been the cultural critiques in the field of art as well as social critiques in the field of economy.
    Keywords: Modern Literature, Persian Satire, Seyed Hasan Hosseini, Boradeh-ha, Nooshdarouye Tarhe Generic, Festivale Khanjar}
  • علیرضا کاههء*
    طیله القرن الماضی قد جرت تغییرات واسعه وکبیره علی النثر العربی الحدیث، ولهذا السبب دراسه مراحل نشوئه والتحولات الطارئه علیه، إلی جانب التدقیق وإنعام النظر فی النماذج الموجوده والمقدمه فی هذا المجال بحاجه إلی دراسات دقیقه وشامله، وذلک بسبب الاتساع الجغرافی والمواضیع المطروحه المتعدده فی النثر الحدیث وانماطه المتعدده. إن کتاب دراسات فی الادب العربی الحدیث (النثر) الذی کتبه الدارسان محمد احمد ربیع، وسالم احمد الحمدانی بالاشتراک، احد الکتب الذی یتطرق إلی النثر الحدیث؛ حیث یسعی الکاتبان إلی رصد مراحل تطور انواعه المتنوعه وهی: المقاله، والقصه القصیره، والروایه، والمسرحیه، ومن خلال انتقاء نماذج من کل نوع، والقیام بتحلیلها یقدمان رویتهما النقدیه للقاریء. مع الاخذ بعین الاعتبار السوال الهام: هل من المطلوب اختیار وتقدیم هذا الکتاب کنص تعلیمی لماده «نصوص النثر فی العصر المعاصر» التی تعرض علی الطلاب الإیرانیین فی فرع اللغه العربیه وآدابها لمرحله اللیسانس؟ یجب القول بان هذا الکتاب لم یتبن منحی واتجاها واحدا ومنهجیا فی تحلیل النصوص علاوه علی عدم شمولیه النماذج المدروسه فی ها، ولاجل هذا لا یمکن تقدیمه کمرجع کامل وجامع یلبی حاجات الطلبه فی هذا المجالإذ لا یمکنهم بعد قراءه هذا البحث من نقدوتقییم النصوص الحدیثه وفقا لنظریه خاصه ذات إطار محدد. إن هذا المقال یسعی من ناحیه لتسلیط الضوء علی الجوانب الشکلیه للکتاب، ومن ناحیه اخری یقوم بدراسه مضمونه، وتبیین المحاسن والمساویء والنقائص الموجوده فیه.
    کلید واژگان: الادب الحدیث, النثر, دراسات فی الادب العربی الحدیث (النثر), محمد احمد ربیع, سالم احمد الحمدانی}
    Alireza Kahe *
    Over the past century, Contemporary Arabic prose changed widely, for this reason study the formation and evolution of it requires careful and comprehensive research Because of the geographic extent and the subject. Book “Studies in modern Arabic literature (prose)” by Mohammad Ahmed Rabea and Salem Ahmed Hamdaniis an example of the various works that have been written in this field. This study in addition to the historical approach by introducing some selective examples of Arabic prose in contemporary era and analysis it tried to introduce for readers its Analysis. For answer the question Can this book Introduced as a teaching text for the course of contemporary prose texts for bachelor degree in Arabic Language and Literature? It must be said that in order to the not following with Regular approach in analyzing texts, andnon- Comprehensive examples presented, It can’t be introduced as a comprehensive reference book in the field And doesn’t meet the needs of students. This article tried to analyze Formality Specifications and reviewed the content weaknesses.
    Keywords: modern literature, Prose, Studies in modern Arabic literature(Prose), Mohamed Ahmed Rabea, Salem Ahmed AlHamdani}
  • طلایه رویایی
    اسطوره ها که زمانی شالوده تفکر و اخلاق را تشکیل می دادند، کجا رفته اند؟ امروز کجا می توان آن ها را بازجست؟ در پی پاسخ به این پرسش ها صرف نظر از تعاریف کلی و رایج در مورد اسطوره، به بررسی دیدگاه هایی می پردازیم که درباره شکل ها و کارکردهای امروزین اسطوره نظریه پردازی کرده اند. سپس با نقد نظریه هایی که شکل نوین اسطوره را در جوامع صنعتی و در مفاهیمی چون قدرت، مد، همسان گرایی و اساطیر رسانه ای جست وجو می کنند، به رویه دیگر اسطوره امروز- که نه وجه قدرتمند و همه گیر و اعتقادی اسطوره که وجه نمادپرداز، رویایی و رازآمیز آن است- توجه می کنیم.
    ذهن انسان، توانایی ازلی اسطوره سازی اش را صرف ادبیات و هنر می کند که اسطوره در فضای آشنایشان نفس می کشد و جان می گیرد. شخصیت ها، زمان ها، مکان ها و رویدادها، اسطوره های جدید می شوند؛ به این معنا که از فردیت انتزاعی خود بیرون می آیند و ابعادی اساطیری می یابند؛ اسطوره هایی ورای زمان و مکان که می توان آن ها را چون نمادهای اسطوره ای برای مسائل انسان امروز درنظر گرفت. از آنجاکه لایه های نامکشوف ادبیات و هنر، آکنده از نمادهایی زاده ناخودآگاه است که ژرفایش گاه برای آفرینندگانشان نیز آشکار نیست، سال ها و قرن ها بعد از خلق نیز می توان آن ها را بازگشود و این یعنی زایش مداوم اسطوره های جدید در ادبیات و هنر.
    کلید واژگان: ادبیات مدرن, اساطیر جدید, اساطیر رسانه ای, اسطوره, هنر مدرن}
    Talayeh Royayi
    Where have gone the myths which had been the basis of thought and morality in past times? And now how and where can they be found again? This essay aims to reply these questions; specifically search for those ideas which have been theorized as the new and modern forms and functions of mythology. Then، after criticizing those ideas who concern the new forms of mythology in modern and industrial societies only in some concepts like: power، mode and media myths; it considers the other face of mythology which is not powerful، ideological and public but symbolic، dreamy، mysterious and unique. The human mind spends his eternal ability to create myths in literature and art where the myths can breathe and relive in an intimate and familiar atmosphere. This essay encourages discovering the new myths in new and modern literature rather than reflecting on old myths in modern literature. The new form of characters، places and events in literature can be considered new myths، which emerge from their abstract individuality and appear in mythological dimension that shine beyond time and place. So، they can function as mythological symbols to describe the situation and problems of modern man. The undiscovered and unknown layers of literature and art is full of symbols that have originated in unconsciousness and their deep meaning is not clear to any one even the creator. Thus their various interpretations may be found and revealed after many years and centuries.
    Keywords: Mythology, Modern literature, Modern art, Media myths, Modern myths. Mythology, Modern myths}
  • سعید واعظ، عبدالله آلبوغبیش
    در بوطیقای ارسطو، هنر و ادبیات، محاکات و تقلیدی از واقعیت تلقی می شد و تمام اجزای اثر ادبی، بازنمودی عینی در عالم واقع داشت و عناصر شکل دهنده داستان، همان هایی بود که هر روزه با آنها در تعامل هستیم. با تئوری پردازی های فردینان و سوسور و رومن یاکوبسن و شکل گیری رهیافت های جدید مانند ساختارگرایی بوطیقایی پدید آمد که ادبیات را نه تقلید از واقعیت، بلکه برساختن دنیایی متفاوت با عالم واقع معرفی می کند که در آن اجزا به گونه ای کنشگرانه در ارتباطی دیالکتیک با همدیگر، کلیت متن ادبی را شکل می دهند. نگارندگان این مقاله کوشیده اند با تکیه بر شالوده های نظری زبان شناختی و رهیافت ساختارگرایی، تمایز میان بوطیقای ارسطویی و بوطیقای جدید در معنای سوسوری آن را در داستان یک سرخپوست در آستارا از مجموعه داستانی دوباره از همان خیابان ها از بیژن نجدی بکاوند و این نکته را تبیین کنند که چگونه بوطیقای جدید، می تواند متنی ادبی را همواره متعلق به اکنون و نه به تاریخ پیوسته نشان دهد.
    کلید واژگان: بوطیقای روایت, داستان مدرن, بیژن نجدی, ادبیات معاصر}
    Saeed Vaez, Abdollah Albughobaysh
    In the poetics of Aristotle، Art and literature are imitations of reality and all literary elements have objective representation in the real world. Following the theories of Ferdinand de Saussure and Roman Jakobson and formation of new literary approaches such as Structuralism، there existed a modern poetics which didn’t consider Literature as an imitation of Reality but introduces it as reconstruction of a world absolutely different from real world، a world in which the elements، through a dialectic interactive relationship، consist whole literary text. In present article، The authors have tried، on theoretical basis of linguistic and structural approaches، to analyze the differences between Aristotelian poetics and what known as Modern poetics (depended on Saussure theory) in “An Indian in Astara”، one of the stories of a collection titled “Again from those Streets” written by Bizhan Najdi. They want to explain how Modern poetics can show that a literary text belongs to the present time not the past history.
    Keywords: The Poetics of Narration, Modern Story, Bizhan Najdi, Modern Literature}
  • زهره ناصحی*
    ادبیات معاصر فرانسه شاهد حضور چشمگیر آثاری است که بی پرده از «من» نویسنده سخن می گوید. حلقه سه گانه نویسنده، راوی و شخصیت در هم آمیخته و جریانی از ادبیاتی خلق کرده که در سیطره اول شخص است. بسیاری از منتقدان بدین باورند که این امر نشانی از سلطه فردگرایی در جامعه امروز فرانسه است. گروهی دیگر از تحلیلگران اجتماعی با رد دیدگاه فردگرایانه نسبت به دوره معاصر، جامعه امروز فرانسه را بسیار جمع گرا می دانند. مطالعه آثار ادبی معاصر و تحلیل نقش و جایگاه اول شخص مفرد نزد نویسندگان این دوره، نشان می دهد که حضور «من» در این جریان همواره نشان فردگرایی اثر نیست و نوشتار امروزی در ادبیات فرانسه، بیش از آنکه فردگرا باشد «من سالار» است. این گفتار خوانشی است جامعه شناختی از حضور اول شخص در رمان معاصر فرانسه برای ترسیم تصویری از جامعه امروز فرانسه از ورای آثار ادبی این کشور.
    کلید واژگان: اتوبیوگرافی, ادبیات فرانسه, ادبیات مدرن, جامعه فرانسه, خودنگاری, خودنوشته, رمان معاصر, نقد جامعه شناختی, من سالاری}
    Zohreh Nassehi*
    The contemporary French literature beholds the considerable presence of works which frankly speak of the writer’s “self”. The trinal circles of writer-character-narrator triangle is mixed and created a current of literature dominated by the “First person”. Many critics believe this matter demonstrates the dominance if “Individualism” in today’s society. Meaning, an individual society which places a lot of importance on the individual, has caused the formation of individualistic writings by valuing the individual. In the meanwhile, some social analysts reject the individualistic perspective in the contemporary era and on the contrary consider today’s society very collectivistic. Studying contemporary literary works and analyzing the role and position of the “single first person” among this period’s writers illustrates that the presence of “self” in this current is not always a sign of the work being individualistic and today’s writings in the French literature are more self-dominant than individualistic. This article is a sociological reading of the presence of the first person in contemporary French novel with the goal of displaying an image of current French society beyond the literary works of this country. An image which is in the end a combination of individuality and society in the framework of literature which is embodied in the integrated narrative of the writer’s “self”.
    Keywords: Autobiography, Contemporary novel, French literature, French society, Modern literature, Self, written, Sociological criticism of self, dominancy}
  • Hamid Reza Mirhaji*
    Text, as a tool by which meanings and concepts can be transmitted, should have a structure and a framework to enable it first to embrace all the aims and intentions of the speaker and on the other hand to convey, in a best way, the meaning to the addressee. The question to ask here is: What sort of particularities a text should acquire to let the speech process possess aesthetical attractiveness and expressiveness? Among the men of letters in the early times beauty as a character was mostly attached to linguistic subjects. Linguistic terms such as: word, structure and system that govern the sentence enjoy the highest influence over the text aesthetics. The role of language in modern literature seems to be weakened and transferred to the addressee. It is evident that the way we view the text stems from our knowledge of the existing world and our theoretical bases. We should admit that beauty is not confined to eloquence and rhetoric of the sentence, text has to take the addressee higher to the world of truth.
    Keywords: Aesthetic, Classical Literature, Modern Literature, Arabic Language, Addressee}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال