به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « proofs » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • عباس اسدآبادی *

    پدیده معجزه امر خارق عادت که آن را انبیاء الهی به منزله دلیل بر صدق نبوت خود بهئ مخاطبان نشان می دهند گفتنی است که از اعجاز انبیاء یکی از مباحث مهم کلامی است که از دیر باز مورد توجه متکلمان امامیه قرار گرفته ودیدگاه های مختلفی در این مورد وجود دارد. این مقاله در پی آن است تا موضوع اعجازانبیاء را از منظر عبدالرزاق لاهیجی وملا صدرا بطور تطبیقی مورد کنکاش قرار بدهد واشتراکات وافراقات دیدگاه ایشان را درباب اعجاز انبیاء بیان کند. سئوال اصلی در این مقاله این است که معجزه از منظر ملا صدرا ولاهیجی چیست وچه اشتراکات وافتراقاتی بین دیدگاه این دواندیشمند وجود دارد که باستناد به،ادله قرآنی 248سوره بقره، 10 سوره ابراهیم، انعام آیه 37. وبا روش توصیفی وتطبیقی به این سوال پاسخ داده شده است، تفاوت سحر با معجزه، ونیزاهداف معجزه پیامبران ازدیدگاه علامه لاهیجی وملاصدرا از دیگر موضوعاتی است که در این نوشتار به آن اشاره شده است ودلایل هر کدام از آیات قرآن در این باره ارائه گردیده است. یافته های تحقیق این است که انبیاء دارای اعجاز بودند وبین دیدگاه ملا صدرا و لاهیجی در باب اعجاز انبیا ء اشتراکات وافراقاتی وجود دارد.

    کلید واژگان: معجزه, نبوغ, ادله, سحر, کرامات, اهداف}
    Abbas Asad Abadi*

    The discussion of the miracles of the prophets is one of the important theological topics that has been receiving the attention of Imamiyya theologians for a long time. There are different views on this matter. This article seeks to explain the miracles of the Prophets from the perspective of Abdul Razzaq Lahiji and Mulla Sadra. express them in this regard. Qur'an's proofs are based on verses such as: 248 Surah Baqarah, 10 Surah Abrahimi, verse 37 of Enam. It has been cited, the difference between Sahar and Miracles and the objectives of the prophets' miracles have been examined from the point of view of Allameh Lahiji and Mulla Sadra, and the reasons for each It has been presented in this regard and some verses of the Quran have been cited to explain this issue.

    Keywords: Miracles, Genius, Proofs, Charms, Virtues, Goals}
  • Ensiyeh Hemmati, Qasem Pour-Hasan, Mohammad Safehiyan*

    Atheism is considered a legacy of the new era.Hume is considered the beginning of this legacy.Despite his fifty years of atheism, Antony Flew has shaken the structure of this heritage by raising questions about the suffering of this approach and has spoken about the possibility of the existence of God.His questions regarding the questioning of the claimants of atheism cannot be considered only as violations or forms and the possibility of rejection, the impulse that he raised by asking about the possibility of the existence of God based on the foundations of science in the future era produced three results First, creating a fundamental hole in Hume's claims and atheism;Second, the possibility of re-examining the claims of atheism and re-reading the arguments of atheists and criticizing and criticizing it and the possibility of the violations and objections being unsubstantiated;Thirdly, returning to the correct and accurate reading of the arguments of the theists in proving the existence of an intelligent principle in the creation of the world, the main idea of the present article is, firstly, the approach and period of the first view of Flew about the impossibility of positive proof of theism has been analyzed, then the three achievements of the theoretical impulses have been analyzed.The legacy of atheism should be explained and at the end of his main thought in the second period of thought to be examined and analyzed.

    Keywords: atheism, proofs, theism of Antony Flo, legacy of atheism}
  • قاسم خانجانی*

    نقل اخبار مربوط به معجزات و دلایل در زندگی امامان (ع) که برای اثبات امامت و حقانیت امامان (ع) پدید آمد از مباحث رایجی است که در باره هر یک از امامان معصوم (ع) صورت گرفت و در کنار نقل وقایع تاریخی و حوادث دوران زندگی امامان (ع) مطرح شد. یکی از مباحثی که در نقل این اخبار وجود دارد، تکرار یا مشابهت برخی از این معجزات برای دو یا چند امام معصوم (ع) است. مسیله این تحقیق این است که چگونه برخی از این اخبار معجزات به شکلی یکسان به چند امام نسبت داده شده است؟ بر اساس منابع موجود، یکی از این معجزات مربوط به ادعای زنی به نام زینب است که خود را همان زینب دختر امیرالمومنین علی (ع) معرفی کرد؛ اما با معجزه امام، ماهیت وی روشن و دروغ گفتن او آشکار شد و به دروغ گویی خود اعتراف کرد. این معجزه به چند امام نسبت داده شده است. در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی و با شیوه بررسی منبع و اسناد خبر، برخی از عوامل موثر در نقل این معجزه برای بیش از یک امام بررسی شده و روشن خواهد شد که حتی اگر اصل ماجرا درست باشد؛ اما رخ دادن آن در زمان سه امام به یک شکل، قابل پذیرش نیست.

    کلید واژگان: اخبار معجزه, معجزات, امام هادی(ع), متوکل, زینب کذابه}
    Ghasem Khanjani *

    The transmission of reports regarding miracles and proofs in the lives of the Imams, which aim to establish their Imamate and legitimacy, is a common topic discussed by each of the infallible Imams alongside the narration of historical events and incidents during their lives. One of the subjects present in the transmission of these reports is the repetition or similarity of certain miracles attributed to two or more infallible Imams. This research aims to explore how some of these miracle accounts have been attributed similarly to multiple Imams. Based on available sources, one of these miracles is related to a claim made by a woman named Zainab, who identified herself as the daughter of Imam Ali. However, through the miracle of an Imam, her true nature was revealed, and she confessed to her falsehood. This miracle has been attributed to multiple Imams. In this article, through a descriptive-analytical method and examination of the sources and documentary evidence, some of the influential factors in the transmission of this miracle to more than one Imam will be investigated and clarified, demonstrating that even if the essence of the story is true, its occurrence in the time of three Imams, in the same manner, is not acceptable.

    Keywords: Miracle Accounts, Miracles, Proofs, Imam Hadi, Mutawakkil, Zainab al-Kadhdhaba}
  • نادر مختاری افراکتی *، معصومه تاج الدینی، لیلا مهرابی راد

    مشهور فقیهان امامیه، اقرار را به عنوان ملکه دلایل، در صورتی که دو مرتبه واقع شود، مثبت حد سرقت می دانند. قانونگذار نیز وفق ماده 172 قانون مجازات اسلامی(مصوب 1392)، به تبعیت از قول مشهور، بر همین نظر است. در این میان برخی فقیهان متقدم به صورت صریح با این قول مخالفت نموده و از فحوای کلام برخی فقیهان متاخر نیز، مخالفت با این قول، استنباط می شود؛ چه اینکه بنابر نظر ایشان، با یک مرتبه اقرار تام نیز، حد سرقت قابل اثبات است. نظر به اینکه روایات مورد استناد از سوی مشهور فقها، به لحاظ «سندی» و «دلالی» قابل خدشه هستند و دلیل متقن دیگری نیز در این خصوص ارایه نشده است و نیز با عنایت به وجود روایات صحیحه دال بر کفایت یک مرتبه اقرار برای اثبات حد سرقت و مطابقت این قول با عمومیت ادله حجیت اقرار و اطلاق روایات دال بر ثبوت حد سرقت با اقرار، نگارنده اقراری که واجد تمام شرایط باشد را با یک بار وقوع، مثبت حد سرقت دانسته است.

    کلید واژگان: سرقت, اقرار, تعدد اقرار, ادله اثبات}
    Nader Mokhtari afraketi *, Masoumeh Tajaldeni, Lila Mehrabi rad

    It is widely-held by Imami jurists that if confession, which is one of the methods of proving a lawsuit, happens twice, it proves the punishment (hadd) for theft. According to Article 172 of the Islamic Penal Code of Iran (passed in 2013), the legislator sees eye to eye with the famous or widely-held opinion. Meanwhile, some early jurists have explicitly opposed this notion, and it is also deciphered from the words of some more recent jurists that they also disagree with this position inasmuch as they maintain that a full confession made only one time shall suffice for proving the hadd (punishment) for theft.  Considering that the narrations cited by famous jurists can be undermined in terms of their "chain of transmission" and "denotation" and no other convincing proof has been presented in this regard, and also, in view of the existence of authentic narrations indicating the sufficiency of one confession for proving the punishment for theft as well as the conformity of this saying with the generality of the proofs of the validity of the confession and the traditions that prove the punishment for theft by confession, the writer considers one confession that meets all the conditions to be sufficient for proving the punishment for theft.  

    Keywords: theft, confession, multiple confessions, proofs}
  • احسان کردی اردکانی*، احمد شه گلی

    مسئله وجود خدا یکی از مهم ترین مسایلی است که بشر از گذشته تا کنون با آن مواجه بوده است. این موضوع علاوه بر عمومیت آن، یکی از مباحث مهم فلسفی و کلامی بوده است. در این میان نحوه مواجهه قرآن با این موضوع از آن جهت که خداوند چگونه در مورد وجود خود با بشر احتجاج می کند، حایز اهمیت است. بر این اساس مسئله این پژوهش شناسایی نحوه مواجهه قرآن با مسئله اثبات وجود خدا است. علامه طباطبایی از جمله مفسرانی است که به صورت اشاره وار ادعا کرده است که مسئله اثبات وجود خداوند در قرآن بدان پرداخته نشده است، بر دیدگاه ایشان نقدهایی مطرح شده است. در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی ضمن تایید و تقویت دیدگاه علامه، اشکالات و نقض های وارد شده به دیدگاه ایشان جواب داده شده است. در این صورت رویکرد قرآن به مسئله وجود حق تعالی دارای دلالت ها و نتایجی است که به برخی از آنها اشاره می شود.

    کلید واژگان: منکرین خداوند, وجود خداوند, فطرت, قرآن}
    Ehsan Kordi Ardakani*, Ahamad Shahgoli

    The existence of God is one of the most significant concerns that human beings have addressed throughout history. It has been an important philosophical and theological question. Thus, the way God argues His presence to human beings is significant in the Qur'an. The purpose of this study is to introduce the way God’s existence is discussed in the Qur'an. Allameh Tabataba'i is one of the commentators who have noted that the Qur'an does not attempt to prove God's existence. His viewpoints have been challenged. In this research, Allameh's point of view has been confirmed using a descriptive-analytical technique, and also the criticism to his views has been answered. Therefore, the Qur'an's approach to the Almighty's existence has and implications and conclusions, some of which are described in the article.

    Keywords: God-deniers, God's existence, innate disposition, proofs}
  • احسان ترکاشوند، سعیده صادقیان بناب
    در مقاله حاضر با روش تطبیقی انتقادی به بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا در خصوص مبانی فلسفی اثبات وجود خدا پرداخته ایم. هدف در این پژوهش تبیین، تطبیق، و نقد و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا، می باشد. علامه طباطبایی معتقد است وجود خدا امری بدیهی است و ادله اثبات وجود خدا نیز صرفا بر بداهت وجود خدا استدلال می کنند. پلنتینجا معتقد است، یک سری گزاره های جزیی وجود دارد که بدون اعتقاد به وجود خدا نمی توان آنها را پذیرفت. خدا وجود دارد که این گزاره های جزئی را برای یک دین دار یک گزاره واقعا پایه معرفی می کند. با اینکه پلنتینجا اعتقاد به وجود خدا را پایه می داند ولی پایه دانستن وجود خدا به معنای بداهت وجود خدا نیست. به همین جهت تفاوت جدی بین این دو دیدگاه وجود دارد. اثبات بداهت وجود خدا و تصدیق دیدگاه علامه به غایت دشوار است، چنانکه دیدگاه پلنتینجا حداکثر دیدگاهی گمانی و استقرایی خواهد بود.
    کلید واژگان: براهین, خداشناسی, فطرت, طباطبایی, پلنتینجا, ایمان گرایی}
    Ehsan Torkashvand, Saeedeh Sadeghian Bonab
    This paper, with a critico-comparative approach, has intended to examine Allamah Tabatabaei and Alvin Plantinga`s views on the philosophical foundations needed for proving the existence of God. The purpose lies in explaining, comparing, and surveying Allameh Tabatabaei and Alvin Plantinga`s views in the field. As Allameh Tabatabaei believes, the existence of God is self-evident, and the proofs denote solely on Its being self-evident. And as Plantinga views, there may be found a number of minor propositions not acceptable without the belief in the existence of God. It is God who introduces these partial propositions to a religious scholar of a truly basic proposition. Although Plantinga knows the existence of God as a base, he dose not know the existence of God to be eself-evident. So there is a considerable difference between the two. The claim of self-evidence of God's existence and confirming Allameh's view is extremely difficult, as Plotninga`s view will be based on induction.
    Keywords: Proofs, Theology, Fitrah, Tabatabaei, Plantinga, Fideism}
  • مجتبی رضایی سرچقا
    جزایر متعدد خلیج فارس، بویژه جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، همواره تحت حاکمیت ایران بودهاند. اگر در مقطعی از زمان بر این حاکمیت اشاره یا تصریحی صورت نگرفته، دلیل بر عدم حاکمیت ایران بر آنها نبوده است؛ بلکه این موضوع حاکی از وجود مالکیت و حاکمیت مسلم ایران بوده که نیازی به طرح دوباره آن احساس نشده است. ایران در ادوار مختلف تاریخی حاکمیت هیچ کشور و استعمارگری را بر جزایر خلیج فارس نپذیرفته و اشغال و تصرف برخی جزایر از سوی انگلیس در مقاطع تاریخی گذشته، همواره اعتراض ایران را در پی داشته است. حقوق بین الملل و کنوانسیون حقوق دریاها، اسناد رسمی و مکاتبات دو سفارت ایران و انگلیس، گزارش های رسمی اداری وزارت خارجه انگلیس، اصل تقدم تصرف و اثبات اشغال گری انگلیس، اصل استوپل و اعتراف به حق حاکمیت ایران، اصل جانشینی در معاهدات و لزوم پایبندی به آن و مفاد تفاهم نامه 1971.م، همگی از جمله دلایل و شواهدی هستند که مالکیت، تعلق دیرینه و حاکمیت ایران را بر جزایر سه گانه خلیج فارس نشان میدهد. بنابرین در حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه هیچگونه تردیدی وجود ندارد.
    کلید واژگان: خلیج فارس, ایران, جزایر سه گانه, شیخ نشین ها, ادله و ادعاها, انگلیس}
    Mojtaba Rezaiee Sarchogha
    The several islands of the Persian Gulf, particularly, Abu Musa and the Greater and Lesser Tunbs, have always been the dominions of Iran. If during some periods of time, no explicit reference has been made to this rule, it is not because Iran had no control over them. Rather, it means that Iran’s possession of and rule over these islands have always been so absolute and certain that there has never been any need to emphasize it again. Iran has never accepted the rule of any country and colonial power over the islands of the Persian Gulf in any historical period; in fact, the occupation of some of these islands by England in the past has always been opposed by Iran. The international law, United Nations Convention on the Law of the Sea, some official documents of the Iranian and British embassies and the correspondences between them, some official and administrative reports of the Secretary of State for Foreign and Commonwealth Affairs of the United Kingdom, the law of priority in property and proving Britain’s unlawful occupation of the islands, the doctrine of promissory estoppel and admitting Iran’s sovereignty over the islands, the law of succession agreement and the necessity of commitment to it, and the content of the 1977 agreement are all among the proofs demonstrating Iran’s longstanding ownership of and sovereignty over the three island in the Persian Gulf.
    Keywords: Persian Gulf, Iran, three Islands, Emirates, proofs, claims, England}
  • محمود صیدی*
    مجردبودن نفس ناطقه یکی از مباحث بسیار مهم در فلسفه ابن سینا و انسان شناسی او است. ابن سینا براهین متعددی بر اثبات این مطلب اقامه می کند. او با استفاده از وضع و محاذات نداشتن صور معقول، قدرت نامتناهی نفس در ادراک این گونه صور و بی نیازی نفس ناطقه در برخی از ادراکات خویش از آلات جسمانی، این مطلب را اثبات می کند. با وجود این، وی منکر تجرد قوه خیال است و آن را مادی می داند. نگارنده در پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل این براهین، با بیان دلالت آنها تجرد قوه خیال را اثبات می کند و می گوید صور خیالی وضع و محاذات ندارند، قوه خیال قدرت نامتناهی در ادراک صور خیالی دارد و در برخی ادراکاتش از آلات بدنی و محسوس بی نیاز است.
    کلید واژگان: ابن سینا, براهین, نفس ناطقه, قوه خیال}
    Mahmoud Saidi *
    The immortality of the rational soul is one of the most important issues of Ibn Sina’s philosophy and anthropology. He poses many arguments in proving this subject. Ibn Sina proves the immortality of rational soul by not having relation or position of the intelligible concepts, indefinite power of the rational soul in his actions as well as its needlessness to sensible faculties in some of its perceptions. In spite of the fact, Ibn Sina denies the immortality of imagination faculty and, therefore, in his view, this faculty is material. In this essay, the author, analyzing these proofs, is going to prove that they also prove the immortality of imaginary faculty for lack of any relation or position in the case of imaginary concepts, its indefinite power of imagination in actions and its needlessness to sensible faculties in some perceptions.
    Keywords: Ibn Sina, Proofs, Rational Soul, Imagination}
  • حسین کلباسی اشتری، بهناز عقیلی دهکردی
    پیشاسقراطیان در سده ششم قبل از میلاد، شیوه های پژوهش در دو قلمرو علم و فلسفه را پایه گذاری کردند؛ نخستین رسالات علمی را نگاشتند و مفاهیم پایه در فرایند استنتاج را شناساندند. با وجود این، هیچ اثر مستقلی از ایشان بدست ما نرسیده و هرچه داریم پاره هایی منقول از سخنان ایشان در آثار پسینیان است که هرکدام پاره نوشته را در سیاقی متفاوت آورده اند. ولی این شیوه همواره در فهم سخن و ارزیابی پیشاسقراطیان کارآیی ندارد. هرمان دیلس با تالیف کتاب عقیده نگاری یونانی خود، شیوه یی نو در باب عقیده نگاری را مطرح ساخت. وی سنت عقیده نگاری را به کتاب تئوفراستوس، شاگرد ارسطو، بازگرداند. شیوه دیلس را دانشمندان بعدی از جمله منسفیلد نقد کردند. بر اساس نقد منسفید، تاثیر منابعی مانند سوفیستها، نظر ارسطو درباره عقیده بر گلچینها و کتابهای آموزه یی، سنت سلسله نگاری و آثار شارحان بر شکلگیری متون عقیده نگاری، چیزی است که در روش دیلس کمتر به آن بها داده شده است.
    کلید واژگان: فلسفه یونان, پیشاسقراطیان, پاره نوشته, عقیده نگاری, عقیده, شواهد, آموزه ها}
    Hossein Kalbasi Ashtari, Behnaz Aqili Dehkordi
    In the sixth century BC, pre-Socratic philosophers introduced different research methods in the realms of science and philosophy, wrote the first scientific treatises, and presented the basic concepts in the process of deduction. However, we do not have access to any of their independent works except for some extracts which have been quoted in the works of post-Socratic scholars. Nevertheless, this method lacks the required efficiency in understanding and evaluating the words of pre-Socratic scientists at all times. Hermann Alexander Diels presented a new method of doxography in his book of Doxographi Graeci (Greek Doxographers). He returned the tradition of doxography to the one adopted in a book by Theophrastus, who was a student of Aristotle. Diels’ method was criticized by later scientists, such as Mansfield. Based on his critique, the effects of Sufists’ ideas, Aristotle’s theory of edited collections and books of principles, tradition of genealogy writing, and commentators’ glosses on the formation of doxographical texts have not been much appreciated in Diels’ method.
    Keywords: Greek philosophy, proofs, pre-Socratic scholars, principles, fragments, doxography, opinion}
  • علیرضا لطفی*
    کیفر حبس یا زندان، از قدیمی ترین شیوه های مجازات در جهان است که در شریعت اسلامی نیز، با توجه به شان و کرامت انسان، این مجازات به حکم ضرورت و به عنوان کیفری ثانوی پذیرفته شده است. در دنیای کنونی، مساله ی زندان و حبس یکی از معضلات دستگاه های قضایی بوده و حکومت ها را هم در امور مدنی و هم در نظام کیفری و نیز در حقوق عمومی و خصوصی با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.
    البته در اندیشه ی دینی، منعی از به کارگیری حبس و زندان به صورت مطلق دیده نمی شود و ادله و نصوص شرعی درفرق اسلامی برجواز به کارگیری آن در موارد معدود دلالت دارد بر اساس نتایج به دست آمده، مجازات و کیفرحبس به استناد ادله ی چهارگانه مشروعیت دارد و سنت قولی و عملی و فعلی هردو صراحت دارد که باید در مواردی مجرمان را به حبس و زندان محکوم کرد.
    مقایسه ی تطبیقی مجازات زندان در دوران قدیم و عصر جدید، با مکاتب فقهی اسلامی؛ بیانگر این نکته است که مجازات زندان در اسلام صرفا درباره ی کشف حقیقت بوده که فقها یا حاکمان جامعه اسلامی، برای افراد مظنون، به ویژه هنگامی که احتمال فرار آنان می رفته، از آن استفاده می کرده اند.
    مجازات حبس در اسلام در موارد محدودی حد و در بیشتر موارد تعزیر است. اهداف مجازات حبس در اسلام برقراری قسط و عدل، بازدارندگی و اصلاح و تربیت و حفظ نظام اجتماعی و تهذیب مجرم می باشد.
    کلید واژگان: مجازات حبس, مشروعیت, فرق اسلامی, ادله ی چهارگانه}
    A.R.Lotfi*
    The imprisonment penalty is one of the earliest means of punishments exerted in the world. According to the Islamic divine law،it is accepted to protect the status and dignity of man،and it is agreed that this penalty is a necessity and is considered as a secondary nature. In modern world، the quest of imprisonment is one of the dilemmas of the judicial systems which has caused the governments to encounter certain problems in civic affairs as well as in penalty system and in general and particular rights. Of course،there is no prohibition in this concern in the religious thought and speculation while the legal proofs and texts in different Islamic sects indicate its permission and application in a few cases. A comparative study on the imprisonment punishment in early times and in modern era with the Islamic jurisprudential schools reveals that the main purpose of imprisonment in Islam is simply to discover the reality so that the jurists or the rulers could apply in Islamic societies when the suspicious person might possibly escape from the punishment. The present paper seeks to indicate the aims of the imprisonment punishment in Islam which are to establish justice and equity and to prevent injustice and inequity in society as well as amending،training and preserving the social discipline and finally the criminals'' purification.
    Keywords: imprisonment penalty, punishment, legality, Islamic castes, proofs}
  • حمید ستوده
    محمد بن سنان از معروف ترین راویان حدیث و بسان هشام بن حکم و مفضل بن عمر، از اصحاب معارف ائمه اطهار(ع) است. از ایشان نزدیک به هزار روایت در کتب اربعه نقل شده است، ب این حال، وثاقت وی بحث برانگیز بوده و رویکرد اندیشوران رجالی درباره او همخوان نیست; برخی از آنان وی را توثیق و عده ای او را تضعیف کرده اند. نوشتار حاضر در پی آن است که ب واکاوی پرونده رجالی محمد بن سنان، به داوری پرداخته و وثاقت وی را اثبات کند. ابتد دورنمای جامعی از زندگی و آثار وی ارائه و سپس ب طرح و تبیین و نقد و بررسی ادله مخالفان، قرائن و شواهد توثیق عرضه شده است.
    کلید واژگان: محمد بن سنان, قرائن تضعیف, نقد, شواهد توثیق}
    Hamid Sotoudeh
    Mohammad ibn Sanan is one of the best-known narrators of Hadith who is as authentic as Hosham ibn Hikam and Mofazal ibn Omar, three of them companions of infallible Imams (A.S.). Although there are more than one thousand Hadith narrated by him and mentioned in the Four- Books, his authenticity has been discussed and doubted by some authorities; some considered him as authentic, while others believed his narrations are weak. Examining his background, this essay tries to prove his authenticity. To do so, the author reviews his life and works, and then mentions the reasons of those who try to call him unauthentic. The proofs for authenticity of Mohammad ibn Sanan are finally presented.
    Keywords: Mohammad Ibn Sanan, Authenticity, Proofs, Criticize, Reasons of Weakness}
  • اصغر عربیان*

    علم شخصی قاضی در فقه اسلامی به عنوان یکی از طرق اثبات دعوا باتفاق نظر فقهاء ، به ویژه امامیه ، ازصدر اسلام مورد تاکید بوده است، و به روایاتی چند استناد شده که نه تنها هیچکدام از آنها دلالت کافی به مدلول نداشته است ، بلکه بعضی از روایات مذکور می تواند مستند عدم اعتبار چنین علمی واقع شود . از این رو برخی فقهاء عظام، علم مورد بحث را به ضرورت آگاهی از معیارهای قضایی حق و عدل، و موضوع روایات را نیز به انطباق محاکمه با موازین قضایی تعبیرکرده اند. علم شخصی از سوی متاخرین اهل سنت به چالش کشیده شده است، و در نظام قضایی ایران نیز با وصف اینکه حکم قاضی وفق مبانی شیعه غیر قابل تجدید نظر است، بطرق مختلف قانونی قابل تجدید نظر و نقض شناخته شده که این امر عملا علم شخصی قاضی را برای صدور حکم فاقد اعتبار کرده است، جزآنکه آگاهی قاضی از موازین قضایی ضرورت انکارناپذیر امر قضاست.

    کلید واژگان: علم, علم قاضی, موازین, ادله, حکم}
    Asghar Arabiyan *

    Judge’s own personal knowledge as one way of substantiation ofclaims has always been emphasized by all jurists especially Shiites onthe basis of some traditions none of which has implication enough inorder to prove that and some may even be used as a basis for lack ofauthority of such a knowledge. Thus, some jurists referred theknowledge in question to necessity of being knowledgeable of juristiccriteria of truth and justice and interpreted those traditions asconformity of trial with juristic criteria. Judge’s personal knowledge ischallenged by later Sunni jurists and in the Iranian juristic system isconsidered refutable through various legal ways which practicallyannounces unauthority of judge’s personal knowledge as a basis forjudgment. Judge’s knowledge of juristic criteria, however, remains anundeniable necessity for judgment

    Keywords: Knowledge, judge’s knowledge, criteria, proofs, Judgment, way}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال