به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « temporal coming-into-being » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • حامد منوچهری کوشا*
    در تاریخ جهان اسلام، غالبا متکلمین بر حدوث زمانی عالم و فلاسفه بر قدم آن اصرار داشته اند. در این میان،ملاصدرا بر اساس نظریه حرکت جوهری، معتقد به حدوث زمانی تجددی و آن به آن عالم جسمانی است، ولی در عین حال وجود آغاز زمانی را برای عالم نمی پذیرد. در نوشتار حاضر پس از بازنگری در مفهوم حدوث و آغازمندی زمانی عالم در چهارچوب فلسفه صدرایی، به نقد تفصیلی مهم ترین براهین اقامه شده علیه حدوث زمانی عالم پرداخته شده است. بدین ترتیب نشان داده شده است که می توان ضمن پذیرش و دفاع از مبانی فلسفه صدرایی و حدوث زمانی تجددی معرفی شده توسط ملاصدرا، سخن او را در رد آغازمندی عالم نپذیرفت. در نهایت استدلال شده است که نه تنها بین حکمت متعالیه و آغازمندی عالم تعارضی نیست، بلکه مبانی حکمت متعالیه به ارایه تبیینی سازگار از آغازمندی عالم، و رد براهین اقامه شده علیه آن، کمک شایان توجهی می کند. بدین ترتیب تصویر نوینی از حدوث زمانی عالم به دست می آید، که در آن عالم هم آغازمند است و هم حادث است به حدوث زمانی تجددی. این دیدگاه را می توان «نظریه عالم آغازمند سیال» نامید.این تصویر ضمن بهره مندی از مبانی متقن فلسفه صدرایی، می تواند در حل برخی از مسایل و تعارضات احتمالی بین رشته ای نیز راهگشا باشد.
    کلید واژگان: حکمت متعالیه, ملاصدرا, حدوث زمانی, آغازمندی عالم, حدوث تجددی: عالم آغازمند سیال}
    Hamed Manouchehri Kousha *
    In the history of Islamic thoughts, Kalām specialists mostly believed in temporal coming-into-being of the universe, and on the other side, Islamic philosophers mostly believed in temporal eternity of it. But in contrast, “Mulla Sadra” as an Islamic philosopher, on the basis of the “renewing creation” based on the “substantial motion”, believed in temporal coming-into-being of the universe in every moment; but meanwhile, he rejects the temporal finitism. In this paper, after reconsidering the concepts of “temporal coming-into-being” and “temporal finitude” of the universe, I criticize the most important arguments against the temporal finitism, using the framework of Mulla Sadra’s transcendent philosophy. So I show that one can accept Mulla Sadra’s philosophical framework and his “renewing creation”, but reject his arguments against temporal finitism. Finally, I argue that not only there is no contradiction between transcendent philosophy and temporal finitism, but also this framework helps a lot for a coherent and valid explanation of both the temporal coming-into-being of the universe and the temporal finitude of it. Accordingly, I have introduced a new picture for temporal coming-into-being, in which the universe has both temporal beginning and renewing creation. One could call this theory "The temporally finite renewing universe". This model in addition to enjoying the benefits of the fruitful framework of transcendent philosophy, helps to solve some of the interdisciplinary problems and possible conflicts.
    Keywords: Transcendent Philosophy, Mulla sadra, temporal coming-into-being, renewing creation, The temporally finite renewing universe, incipience of the cosmos}
  • سید جواد احمدی *
    میرداماد در مساله حدوث و قدم عالم، دیدگاه حدوث دهری را ارائه کرده است. به اعتقاد وی اتصاف به «قدمت» خاص هستی سرمدی حق تعالی است و وجود هر مخلوقی (اعم از مجرد و مادی) مسبوق به عدم دهری و متصف به حدوث دهری است.
    مقصود میرداماد از «عدم دهری»، عدم مقابل واقعی و نفس الامری است که بدون اتصاف به هیچ گونه کمیت و امتداد حقیقی یا وهمی و متوهم بر هستی عالم تقدم دارد و موجب تاخر انفکاکی وجود ماسوی الله از وجود خالق متعال می گردد، نه عدم مقابل زمانی و نه عدم مرتبه نازل وجود که از فقدان و غیبت آن در مرتبه عالی وجود، مرتسم می شود و با ازلیت بالغیر سازگار است؛ چه اینکه عدم دهری کاملا مناقض با وجود لاحق است و با جعل وجود از ناحیه جاعل به طور کلی رفع و طرد می گردد. میرداماد بر این باور است که هر چند خالق فیاض در افاضه فیض وجود هیچ بخل و امساکی ندارد؛ اما هیچ یک از مخلوقات مجرد و مادی به دلیل اتصاف به «امکان ذاتی»
    کلید واژگان: حدوث زمانی, حدوث ذاتی, حدوث دهری, زمان, دهر, سرمد, عدم مقابل}
    Seyyed Jawad Ahmadi *
    The theory of coming into being through perpetual duration (eternal creation) was provided by Mirdamad about the issue of temporality and eternity of the universe. He believed that the attribute of "eternality" is specific to eternal existence of the most High God, and the existence of every creature (whether immaterial or material) is precedented by non-existence through perpetual duration and qualified by coming into being through perpetual duration. Subsequent philosophers like Mulla Hadi Sabzevari understood and interpreted coming into being through perpetual duration on the basis of causal relationship between degrees of being, in which the non-caused precedes the existence of the caused in the level of existence of cause, and admitted that attributing such a coming into being to the caused does not contradict with eternity of the non-caused. On the other hand, some statements made by Mirdamad to explain and clarify his theory indicate that such interpretations do not refer to what he meant by coming into being through perpetual duration; rather, he meant actual preceding non-existence which precedes the existence of the universe without being qualified by any real or imaginary quantity and causes separable posteriority for the existence of every creature from the existence of creator, not temporal preceding non-existence because non-existence through perpetual duration contradicts with the existence of consequent and is generally removed and negated by generating the existence from generator. The present paper rereads and reanalyzes the theory of coming into being through perpetual duration in order to elucidate it and prove the contradiction between Mulla Hadi Sabzevari's interpretation of coming into being through perpetual duration and what Mirdamad really meant by it.
    Keywords: temporal coming into being, coming into being through perpetual duration, time, eternal duration, preceding non-existence, clear non-existence}
  • مهدی نجیبی
    مساله حدوث و قدم عالم از مباحث میان دانشی است که در دانش کلام، فلسفه و عرفان به فراخور مقام از آن سخن به میان آمده است. نوشتار پیش رو به تفصیل به نظریات، و ادله مختلف متکلمان مسلمان پیرامون حدوث عالم و نقد و ارزیابی آنها پرداخته است، و نیز تبیین اختلاف نظریات، مبانی و استدلال های حکیمان و متکلمان از یک سو، و نیز اختلاف متکلمان متاخر (دارای گرایش فلسفی) با قدمای متکلمان از سوی دیگر را مد نظر قرار داده، و در انتها، به دیدگاه ملاصدرا اشاره می کند که انتساب نظریه قدم عالم جسمانی به اساطین و بزرگان فلسفه را ناصواب دانسته و اثبات می کند که آنان به پیروی از انبیای الهی، به حدوث عالم جسم و جسمانی معتقد بودند، و خود نیز این نظریه را می پذیرد، و به این ترتیب در نزدیک سازی نظریه متکلمان و حکیمان توفیق می یابد.
    کلید واژگان: حدوث و قدم, حدوث زمانی, حدوث عالم, متکلمان مسلمان}
    Mahdi Najibi
    Temporality or eternality of the universe is an interdisciplinary issue have been discussed in theology, philosophy, and mysticism. This paper concerns, in detail, theories and various arguments of Muslim theologians in respect to temporality and eternality of the world. Besides, it deals with various theories, bases and philosopher and theologian arguments, from one hand, and disputes of recent theologian who have philosophical tendency, from other hand, with ancient theologians. Finally, this article indicates to point of view of Mulla-Sadra that considers ascribing theory of eternity to ancient grate philosophers as false opinion, establishing that, following divine prophets, they have accepted temporality of the material world and substances. Mulla-Sadra accepts this theory and endeavors to reconcile views of philosophers and theologians as well.
    Keywords: temporality, eternality, temporal coming-into-being, temporality of the universe, Muslim theologians}
  • محمدحسین فاریاب*
    مسئله حدوث و قدم زمانی عالم، پرسش از آن است که آیا عالم از ازل موجود بوده یا آنکه ابتدای زمانی داشته است؟ این مسئله از دیرباز مورد بحث میان عالمان مسلمان و غیر مسلمان بوده است. این تحقیق به بررسی تاریخی این مسئله در تاریخ علم کلام و با تکیه بر نظریات مهم ترین متکلمان مکاتب مختلف مسلمان می پردازد. به نظر می رسد، پیشینه بحث از این مسئله به دوران یونان باستان برگشته، در تاریخ علم کلام نیز این مسئله از همان آغاز پیدایش این علم مطرح بوده است. اگر چه تصور می شود، متکلمان یکصدا بر حدوث زمانی عالم تاکید کرده اند، واکاوی تاریخی این مسئله بیان گر رویکردهای مختلف متکلمان در این خصوص است.
    کلید واژگان: حدوث, قدم, حدوث و قدم زمانی, تاریخ کلام, متکلمان}
    Mohammad Hossein Faryab*
    he issue of temporal eternity and coming into being of the universe deals with the question whether the universe existed from the pre-eternity or has had a temporal beginning, which have long discussed by Muslim and non-Muslim. The present paper conducts a historical analysis of the issue in the history of theology with emphasis on views of the most famous theologians from different schools. It seems that the history of this issue dates back to ancient Greece and it has been discussed in the history of theology since its beginning. Although it is thought that theologians have unanimously emphasized on the temporal coming into being of the universe, the historical reanalysis of the issue shows theologian's different approaches in this regard.
    Keywords: coming into being, eternity, temporal coming into being, eternity, history of theology, theologians}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال