به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the social system » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • داود رحیمی سجاسی*، محمد صادق مهدوی

    علم وفناوری مدرن (غربی) صورت ومحتوای تمدن غرب را قوام بخشیده است تاجاییکه آن را وجه ممیزه با سایر تمدن ها وتنها راه رسیدن به توسعه وصنعتی شدن دیگران معرفی می کنند. دانش وفناوری جدید، دارای«ماهیت»، «صورت» و«آثار»اجتماعی است که درکنار گره گشایی، مساله های لاینحلی را درسطح خرد وکلان جامعه ی بشری پدید آورده است. نه تنها منتقدان فناوری مدرن، بلکه حامیان آن نیز درممالک ونحله های فکری، خواهان بازنگری واصلاح آن شده اند. آیت الله سید محمد باقر صدر، ازمعدود نوابغ فکری مسلمان درقرن بیست ام است که دراوج اقتدار مکتب های مادی گرایی، شالوده های فکری تمدن غربی را شناسایی ومورد نقد علمی قرار داده است. با توجه به تعریف مارتین هایدگر ازفناوری مدرن که ماهیت آن را غیر ازمصداقش میداند وتعریف فلسفی-اجتماعی فناوری، بارویکرد به دو فلسفه مهندسی وعلوم انسانی وروش تحلیل تطبیقی، این جستار به دنبال پاسخ به این پرسش است که آرای صدر، درمواجهه با فناوری مدرن چگونه قابل تبیین است؟ وجه تمایز وی با دیگر متفکران چیست؟ کارهای انجام شده توسط دیگرمنتقدین فناوری مدرن به صورت ترافعی، مقطعی وجزئی نگر می باشد که لازم، ولی کافی نیست. لکن نگاه صدر تدافعی، تداومی وجهانی است. مساله وی جواز وعدم جواز نیست، بلکه جهان نگری هایی است که فناوری را جهت داده وبه اسارت گرفته وآن نظام اجتماعی است. به دنبال نظام اجتماعی مطلوبی است که آن را درنظام اجتماعی دینی درقامت فقه مطابق با مقتضای زمان می بیند. صدر به داشته های خود می اندیشد نه داشته های دیگران.

    کلید واژگان: فناوری, فلسفه مهندسی, فلسفه علوم انسانی, محمدباقر صدر, نظام اجتماعی مطلوب}
    Davud Raimi Sujasi *, Mohammad Sadeq Mahdavi

    Modern (Western) science and technology has consolidated the form and content of Western civilization to the extent that it is presented as a distinctive feature with other civilizations and the only way to achieve the development and industrialization of others. New knowledge and technology have social "essence", "face" and "effects" which, in addition to globalization, have created insoluble problems at the micro and macro level of human society. Not only the critics of modern technology, but also its supporters in countries and schools of thought, have wanted to review, criticize and modify it. Ayatollah Seyyed Mohammad Baqir Sadr is one of the few Muslim intellectual geniuses in the 20th century who identified and scientifically criticized the intellectual foundations of Western civilization at the height of the authority of materialism schools. According to Martin Heidegger's definition of Western modern technology, which he considers its nature to be different from its examples, and the social-philosophical definition of technology, with an approach to the two philosophies of engineering and humanities and the method of comparative analysis, this essay seeks to answer the question that opinions How can Sadr be explained in the face of modern technology? What is the difference between him and other thinkers? The works done by other critics of modern technology are cumulative, cross-sectional and detailed, which is necessary, but not sufficient. But Sadr's view is defensive, continuous and global. The main issue is not permissibility or nonpermissibility, but the worldviews that direct and enslave technology, and that is the social system. Sadr sees the ideal social system as a religion, which he sees in the religious social system and the level of jurisprudence in accordance with the requirements of the time. First, they think about their possessions, not the possessions of others.

    Keywords: Technology, Philosophy Of Engineering, Philosophy Of Humanities, Mohammad Abdo, Mohammad Baqer Sadr, Ideal Social System}
  • مجتبی حیدری*
    از منظر اسلام، جامعه و نظام اجتماعی مسلمانان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. تحقق بسیاری از آموزه های اسلامی تنها با شکل گیری و قوام و استحکام جامعه اسلامی رخ می دهد. از سوی دیگر، حج به عنوان یکی از دستورات اسلام جایگاه بسیار مهمی در قرآن و روایات اهل بیت: دارد. پژوهش های بسیار انجام گرفته در باب حج، نقش آن را به جایی بسیار فراتر از جنبه عبادی آن می برد. از جمله، حج با ویژگی های خاص خود، می تواند نقش تاثیرگذاری در حفظو تقویت نظام جامعه اسلامی داشته باشد. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی به این موضوع پرداخته شده و تاثیر حج بر مولفه های حافظ و تقویت کننده نظام اجتماعی مسلمانان بررسی شده است. پژوهش حاضر نشان می دهد حج، بر نشرو گسترش آموزه های دینی در سطح جامعه تاثیر می گذارد، ارزش های معنوی را در جامعه تقویت می کند، آگاهی مسلمانان را به خصوص نسبت به وضعیت مسلمانان افزایش می دهد، موجب ارتقای فرهنگی جهان اسلام می شود، روابط اجتماعی مسلمانان را گسترش می دهد، همبستگی اجتماعی مسلمانان را تقویت می کند، موجب بهبود پویایی اجتماعی جامعه اسلامی می شود، بر بازنمایی و تثبیت هویت جمعی مسلمانان تاثیر مثبت می گذارد، اعتماد به نفس و عزت نفس مسلمانان را افزایش می دهد، مانع از قشربندی های اجتماعی ناروا در جامعه اسلامی می شود،و موجبات رشد اقتصادی جامعه اسلامی را فراهم می کند. توجه به این نکته مهم است که تاثیرگذاری حج در موارد یادشده، قابل تشکیک و شدت و ضعف است. اگر جامعه اسلامی و مسیولان کشورهای اسلامی با اتحاد و همفکری یکدیگر، در راه بهره برداری از حج اقدام کنند، شاهد افزایش نقش حج در حفظ و تقویت نظام اجتماعی مسلمانان خواهیم بود.
    کلید واژگان: نظام اجتماعی مسلمانان, تقویت جامعه اسلامی, آثار اجتماعی حج}
    Mojtaba Heidari *
    The Muslim social system and community are crucial from the perspective of Islam. Many Islamic teachings can only be realized once an Islamic community is established in a stable and strong way. On the other hand, Hajj, as one of the commands of Islam, occupies a significant position in the Qur’an and Ahl al-Bayt’s traditions. Numerous studies on Hajj look beyond its purely devotional significance. Hajj, with its unique characteristics, can, among other things, have a significant impact on upholding and bolstering the Muslim community system. This research followed a descriptive-analytical approach to discuss how Hajj affected the elements that uphold and support the Muslim social system. The research concluded that Hajj influences the development of religious teachings at the societal level, promotes moral principles in the Muslim society, raises Muslims’ awareness, particularly of their status, supports the cultural development of the Muslim world, expands social relations among Muslims, strengthens Muslim social solidarity, improves the social dynamics of the Muslim community, has a positive impact on the representation and stabilization of the Muslim collective identity, boosts Muslims’ self-esteem and confidence, stops unfair social stratification in the Muslim community, and gives impetus for its economic development. It is noteworthy that the impact of Hajj in these cases and its intensity and weakness are questionable. If the Muslim community and the officials of the Islamic states cooperate to take advantage of Hajj, the function of Hajj in upholding and strengthening the Muslim social system will increase.
    Keywords: Muslims social system, strengthening of Islamic society, social effects of Hajj}
  • مصطفی غفوری *

    «فقه نظام» به معنای کشف نظریات کلان اسلام در موضوعات اجتماعی است که در امکان و رد آن اشکالاتی مطرح است؛ هرچند این اشکالات عمدتا ریشه در نوع روی‎کرد به فقه و شریعت اسلامی دارد. این مقاله در صدد استحکام پایه‌های نظری فقه اسلامی، با بررسی و طبقه‌بندی اشکالات مطرح‌شده در این خصوص به روش مروری تحلیلی ارزیابی نموده و می‌کوشد به اشکالات وارد بر اصل وجود «فقه نظام» پاسخ دهد، تا حد امکان برداشت‌های نادرست را بر طرف سازد. عمده اشکالات بر رد فقه نظام مربوط به عدم وجود آن در اصل شریعت یا در عدم امکان دست‎یابی به آن است. این مقاله ضمن احصای ادله، به پاسخ‌گویی اشکالات و اثبات امکان فقه نظام مبادرت می‌ورزد، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف دیدگاه‌ها در تعریف این عرصه فقهی منبعث از جدیدبودن و ورود ذهنیت‌های مختلف به این بحث است، لکن این مساله با لحاظ ارتباط و انسجام میان احکام و اعتبار مسایل کلان توسط شارع و... امکان‌پذیر می‌نماید.

    کلید واژگان: فقه نظام, فقه نظام ساز, ماهیت فقه نظام, نظام اجتماعی فقهی}
    mostafa GHAFORI *

    “Jurisprudence of the system” is taken to mean the discovery of main doctrines of Islam concerning various social subjects, though there have been controversies over its possibility or rejection. These controversies have their roots in two approaches to Islamic jurisprudence and Law, ShariÝah. Drawing upon the revisional-analytical method, this article seeks to show not only the strong theoretical foundation of Islamic jurisprudence but also the classification of the objections levelled at this sort of jurisprudence trying to meet the objections against the Jurisprudence of the system and to dispel the misconceptions in this connection. The major objections against the jurisprudence of the system arise from the fact that the existence of such a jurisprudence is difficult to find and that the possibility to arrive at this sort of jurisprudence is in doubt. This article, while exploring the arguments raised for and against this from of jurisprudence, tries to find answers to the objections and to recognize the possibility of the existence of jurisprudence of the system. The results of the studies show that differences of opinions and views in giving a definition for this new realm of jurisprudence result from varying mentalities which have found their ways into discussions on this subject. However, the above mentioned problem seems to be plausible in terms of the correlations and coherence as seen in rulings and the legal validity which is given by the Law-giver to the major religious doctrines.

    Keywords: jurisprudence of the system, system-creating jurisprudence, nature of jurisprudence of the system, jurisprudential social system}
  • سیدضیاء مرتضوی*
    هدف این پژوهش واکاوی و شناسایی قاعده "حفظ نظام" و پیوند آن با حفظ "نظام سیاسی" در اندیشه فقهی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و در راستای هدف پژوهش حاکمیت و عمومیت حفظ نظام اجتماعی، دلیل وجوب و حاکمیت حفظ نظام، قلمرو حفظ نظام در فقه، تلازم حفظ نظام عام و نظام خاص، حفظ نظام خاص سیاسی و حفظ نظام دین و کیان اسلام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، تلازمی که امام خمینی میان حفظ نظام سیاسی موجود با حفظ نظام عام اجتماعی ازیک سو، و حفظ جایگاه و نقش و چهره ی اسلام ازسوی دیگر می دیدند، حفظ نظام جمهوری اسلامی را مهم ترین تکلیف یا از مهم ترین تکالیف دینی دانسته اند؛ خاستگاه این تکلیف در نگاه ایشان را، هم باید در پیوند مستقیم حفظ نظام با عملکرد نظام تحلیل کرد، و هم باید آن را در اقتضای وظیفه شناسی آحاد مکلفان در حفظ نظام در برابر دشمنان فهم نمود.
    کلید واژگان: قاعده حفظ نظام, نظام اجتماعی, نظام سیاسی, تزاحم, امام خمینی, اصول فقه}
    Seyed Zia Mortazaviz *
    The aim of this study is to investigate and identify the rule of “maintenance of the system “and its relation with the protection of "political system” in juridical thought of Imam Khomeini .The method of this research is descriptive - analytic and in order to study the sovereignty and generality of maintenance the social system , the reason of the necessity and sovereignty of the system , maintenance the system in Islamic jurisprudence , the association of the maintenance of the general system and the special system , the maintenance of the political system and the maintenance of the regime of Islam were studied . The results showed that imam Khomeini’s order to maintain the existing political system with the maintenance of the social system, and preserve the status and face and face of Islam, consider maintaining the Islamic republic system the most important task or the most important religious duty. The origin of this task should be analyzed in direct connection maintenance of the system with performance of the system, and it should be understood by people’s fealty to protect the system against enemies.
    Keywords: the rule of maintaining the system, the social system, the political system, annoyance, “Imam Khomeini”, the jurisprudence principles}
  • ناهید نادری بنی *، حسین خنیفر، عاطفه غفرانی
    اهمیت آموزش و پرورش در شکل گیری آینده جامعه، ضرورت آسیب شناسی مستمر مدارس به ویژه مدارس نوظهور هوشمند را ایجاب می کند. هدف این پژوهش آسیب شناسی مدارس ابتدایی هوشمند دخترانه شهر قم براساس مدل سیستم فنی– اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 210 آموزگار مدارس ابتدایی هوشمند دخترانه شهر قم است. حجم نمونه براساس جدول مورگان 132 نفر به دست آمده، سپس با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد آموزگاران هر ناحیه تعیین شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. برای روایی پرسشنامه از شاخص نسبت روایی محتوایی، آزمون واریانس متوسط استخراج شده و تحلیل عاملی تاییدی (با استفاده از AMOS نسخه 22) و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. میزان آلفای کرونباخ 0/982 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای تی تک نمونه و تی زوجی با استفاده از SPSS نسخه 16 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه آموزگاران، وضعیت این مدارس در مولفه های فنی و ساختار کمتر از پنج (متوسط) و در مولفه های مدیریت، فرهنگ و اهداف در حد متوسط است و در هر پنج مولفه دچار آسیب هستند. از دیدگاه آموزگاران میان وضعیت موجود این مدارس و وضعیت مطلوب، فاصله معنادار وجود دارد و میانگین وضع موجود از میانگین وضع مطلوب کمتر است. افزایش ابزارهای فاوا، روزآمدسازی مستمر آنها، افزایش آگاهی معلمان و والدین درباره مزایا و اهمیت توسعه مدارس هوشمند و افزایش توانمندی معلمان و مدیران در بهره برداری موثر از فاوا در مدارس توصیه می شود.
    کلید واژگان: آسیب شناسی, مدرسه هوشمند, سیستم فنی- اجتماعی, مدیریت}
    N. Naderi, Beni*, H. Khanifar, A. Ghofraani
     The importance of schooling in shaping the future of the society requires continuous evaluation/surveys and identification of shortcomings, especially in the newly invented smart schools. To engage in such a pathology the Techno-Social Model, wherein not only the structures are considered, but socio-cultural dimensions are also reviewed, was deemed appropriate. From among 210 teachers working in smart elementary schools for girls in Qom, a categorical sample of 132 teachers was selected from all districts. A questionnaire of acceptable validity with the internal consistency of 0.98 was constructed and used to collect data. Data analyses revealed that in the respondents’ opinion, the techno-structural aspects of smart schools in Qom score below average, while the cultural-administrative dimensions score at the average level showing defect in all five constituents. According to the participating teachers, there is a significant gap between the current state and the desired one, in regard to this type of school. Increasing and updating instructional tools, as well as the awareness of both teachers and parents in this regard are recommended.
    Keywords: pathology, smart school, techno-social system, administration}
  • صمد فتوحی، احسان عطایی کیا *، داریوش رحیمی
    دریاچه ها، دفتر بایگانی تحولات اقلیمی به شمار می آیند و تعریف کننده هویت مدنی شهرها و مراکز سکونتگاهی در ایران بوده و هستند؛ بنابراین حیات آنها با حیات هویت شهرهای ساحلی خود پیوندی منطقی دارد. هامون، یکی از ده چاله ای است که تحولات اقلیمی منطقه ای فاز پایانی کواترنر سبب تغییرات کلی و عمومی در آن شده و پیرو آن تاثیرات عمیقی در سیستم های محیطی و هردینگ های اجتماعی ساحلی آن داشته است. شناخت این تغییرات اطلاعات ذی قیمتی درباره میزان تاب آوری محیطی در اختیار پژوهشگران و مدیران قرار می دهد. این مقاله از طرحی پژوهشی در دانشگاه اصفهان اقتباس شده است و سعی دارد با اتکا بر روش تحلیل سیستمی و استفاده از روش رایت، ضمن روشن ساختن میزان تغییرات این دریاچه نسبت به فاز پایانی کواترنری، تاثیرات ناشی از این تغییرات را بر سیستم های محیطی و هردینگ های اجتماعی منطقه ارزیابی کند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد:- به واسطه تفاوت در الگوی بارشی این چاله نسبت به حوضه های دیگر ایران با وجود وسعت و عمق آن، در گذشته سکونتگاه های مجاور این چاله تاب آوری مدنی کمتری دربرابر تغییرات اقلیمی از خود نشان داده اند.
    - آلومتری سطح پوشش یخی این حوضه با سطح دریاچه آن اختلاف عمیقی با دیگر دریاچه های ایران مرکزی دارد و به همین دلیل ضریب پایداری هردینگ های اجتماعی حاشیه آن آسیب پذیرتر از دیگر هردینگ های ایران مرکزی است.
    - دست کم سه سطح تراسی شاخص در این دریاچه ردیابی می شود که دو خط مدنی حاشیه آن را شکل می دهد. شهر سوخته و زهک با ارتفاع 495 در بالاترین تراز قرار دارند و زابل با ارتفاع 480، دومین تراز مدنی ردیابی شده در این دریاچه محسوب می شود.
    کلید واژگان: آلومتری, هردینگ سیستم های اجتماعی, تاب آوری, پایداری, دریاچه هامون}
    samad fotuhi, ehsan ataei kia *, dariuosh rahimi
    There is an undeniable relationship between local identity and history of mankind. During historical periods, the effect of climate on human society, centers of civilization and way of living and thinking was so intense that caused a lot of studies done in this area. Thus, it can be stated that climate change and its occurrence during the Quaternary are considered as important environmental factors in the formation of settlement associations of Iran. The results show that the distribution of these centers follow a special arrangement. The establishment of settlement nuclei confirms the fact that the early settlement of the civil association and settlement nuclei have been formed on the margins of lakes. Among the most important civic associations on the terrace of the Hamon alluvial lake in the past and present, two cities of Soukhteh and Zabul can be pointed out to. Soukhteh city, as the oldest settlement in Hamon, is considered on the highest terrace of the lake. Also, Zabul city, as one of the biggest city in the eastern of Iran, is situated on the second terrace of the lake.
    Keywords: Algometric, Herding Social System, Sustainability, Stability, Hamon Lake}
  • ناصر جمالزاده*، مجتبی باباخانی
    حفظ نظام اجتماعی و سیاسی جامعه، مسئله ای است که از دیرباز همواره مورد توجه اندیشمندان حوزه های مختلف علوم اجتماعی قرار داشته است. فارغ از نوع نگرش به این مسئله، تلاش جهت حفظ نظام اجتماعی و حتی سیاسی، امری پسندیده و ایجاد اختلال در نظم و امنیت عمومی و نظام معیشت جامعه امری قبیح محسوب می شود. در فقه شیعه نیز این مسئله تحت عنوان قاعده «ضرورت حفظ نظام» و «حرمت اختلال نظام» توسط فقهای امامیه مطرح شده و مبنای صدور حکم و اجرای آن در موارد مختلفی قرار گرفته است. حضرت امام (;) از برجسته ترین فقهای معاصری است که توجه فراوانی به جایگاه این قاعده در منظومه فقه شیعه داشته و بهره فراوانی در مرحله صدور احکام فقهی و نیز مرحله اجرای احکام در عرصه اجتماع از این قاعده برده است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که قاعده ضرورت حفظ نظام چه تاثیری در مرحله صدور احکام فقهی سیاسی در اندیشه حضرت امام (;) داشته است. برای پاسخ به این پرسش، داده های لازم با استفاده از روش مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و با مراجعه به آثار برجای مانده از امام (;) گردآوری شده و با بهره گیری از روش تحلیلی توصیفی مورد تفسیر و تبیین قرار خواهد گرفت. چارچوب مفهومی مقاله نیز قاعده حفظ نظام است که در قالب چهار محور «حفظ کیان اسلام»، «حفظ نظام اجتماعی»، «حفظ نظام معیشتی» و «حفظ نظام سیاسی و حکومتی» مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه تحقیق حاضر آن است که مهم ترین ابداع ایشان نسبت به فقهای پیش از خود، گسترش مفهومی قاعده ضرورت حفظ نظام و افزودن محور حفظ نظام سیاسی به دایره شمول این قاعده است.
    کلید واژگان: قاعده حفظ نظام, امام خمینی (ره), کیان اسلام, بیضه اسلام, نظام سیاسی اسلام, نظام اجتماعی اسلام, نظام معیشتی جامعه}
    Nasser Jamalzadeh *, Mojtaba Babakhani
    Preserving the social and political system of society is a matter that has long been the subject of attention among thinkers in various fields of the social sciences. Regardless of the attitude toward this issue, trying to maintain a social and even political system is a worthwhile practice, and disturbing public order and security and the society's livelihood is considered a disgrace. In Shia jurisprudence, this issue has been raised by Imamia jurisprudents under the guise of the "maintaining the system" and "prohibition of creating disorder ", and has been the base of issuing sentences and its implementation in various cases. Imam Khomeini is one of the most prominent contemporary jurisprudents who has paid great attention to the position of this Shiite jurisprudential principle, and has benefited greatly from the issuance of jurisprudential rulings and their implementation. This research seeks to answer the question of how the principle of preserving the system has had an effect on the issue of political jurisprudence in Imam Khomeini's mind. It is concluded that the principle of preserving the system in the thought of Imam Khomeini is based on the four axes of "preserving the very existence of Islam," "preserving the social system", "preserving the livelihood system" and "preserving the political system"; and the most important of his inventions as compared to his predecessors, is the conceptual extension of the principle of the necessity of maintaining the system and adding the pivotal dimension of preserving the political system to the scope of this principle.
    Keywords: Principle of the Preservation of the System, Imam Khomeini, The Epicenter of Islam, Islamic Political System, Islamic Social System}
  • علیرضا منجمی*
    کشورهای واردکننده تکنولوژی در گام اول می کوشند تکنولوژی متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنند و در گام دوم تلاش می کنند تا آن را هر چه بیشتر با موقعیت کشور خود سازگار نمایند. از آنجا که موضوع انتقال تکنولوژی در ایران یا در مباحث توسعه مورد مداقه قرار گرفته است یا در علوم مهندسی، پرسش از بنیان های تکنولوژی تا پیش از توسعه کامل تکنولوژی خود به عنوان یکی از موانع انتقال تکنولوژی تلقی شده است. نویسنده بر آن است که پرسش فلسفی از بنیان های تکنولوژی نه تنها مانعی در انتقال تکنولوژی نیست، بلکه برای رفتن به سمت سازگاری و بومی کردن تکنولوژی، یکی از ارکان اصلی آن است. در این مقاله از منظر فلسفه تکنولوژی ابتدا به نقد انتقال تکنولوژی پرداخته خواهد شد و با تمرکز بر سه محور ارزش مداری مصنوع تکنیکی، تفاوت بنیادین دانش تکنولوژیک و دانش علمی و اهمیت سیستم اجتماعی تکنیکی نشان داده خواهد شد که تلقی فعلی از انتقال تکنولوژی سطحی است. سپس بر اساس همین رویکرد دو راهکار برای انتقال تکنولوژی پیشنهاد خواهد شد.
    کلید واژگان: تکنولوژی, انتقال تکنولوژی, بومی کردن تکنولوژی, فلسفه تکنولوژی, مصنوع تکنیکی, دانش تکنولوژیک, سیستم اجتماعی تکنیکی}
    Alireza Monajemi*
    The countries that import technology, in the first step, try to select the required technology concomitant with their needs and, in the second step, they try to make the imported technology compatible with their domestic conditions. Since, the issue of transfer of technology has been discussed in Iran either in the field of development or engineering sciences, question about the foundations of technology before the complete development of technology has been considered one of the main obstacles in the way of transfer of technology. The hypothesis of this paper is that philosophical question about foundations of technology not only is not an obstacle in the way of transfer of technology, but also is one of the main pillars for moving towards compatible and indigenized technology. After critically studying transfer of technology from the perspective of philosophy of technology, by focusing on three issues, i.e. value-orientedness of technical product, fundamental difference between technological knowledge and scientific knowledge and the significance of the social technical system, attempts have been made in this article to demonstrate that the prevailing approach to the transfer of technology is superficial. On the basis of this approach two solutions have been suggested for the transfer of technology.
    Keywords: Technology, Transfer of Technology, Indigenization of Technology, Philosophy of Technology, Technical Product, Technological Knowledge, Technical Social System}
  • محمد مهدی توسلی، حمزه بامری
    کاست، نوعی نظام طبقاتی است که در آن گروه بندی های قومی درجه بندی شده ای وجود دارد که هریک از آن گروه ها به گروه های دیگر راه ندارد و با جایگاه نسبی خود در جامعه مشخص می شود. بنظر می رسد این سیستم اجتماعی از طریق مهاجرت اقوام آریایی به ایران و هند در هزاره های اول و دوم پ.م. در این دو سرزمین رواج یافته و تا امروز دوام آورده است. منابع کهن هندی و ایرانی این پدیده را تایید کرده اند.
    از سوی دیگر، بررسی در جوامع جنوب شرقی ایران، نشانه های نوعی نظام شبه کاستی را در جامعه امروزی بلوچستان، بخصوص در ناحیه دلگان و استمرار بخشی از نشانه ها، آداب و رسوم، الگوها و رفتارهای فرهنگی باستان در میان مردم این ناحیه را، مشخص می کند؛ از این رو، این پرسش مطرح می شود که چه ارتباطی میان فرهنگ و قشربندی اجتماعی مردم دلگان با اعتقادات و نظام طبقاتی کاست در هند وجود دارد. این مقاله تلاش می کند تا از طریق واکاوی منابع مکتوب و تحلیل علمی آن ها به این پرسش پاسخ دهد و دلیل مداومت این سیستم اجتماعی هند را در دلگان روشن کند.روش تحقیق در این پژوهش به صورت مطالعه تطبیقی، میدانی و کتابخانه ای بوده است.
    کلید واژگان: انسان شناسی تطبیقی, نظام اجتماعی کاست, هند, ایران, دلگان}
    Caste, is a kind of social system in which there are graded ethnic groups with no connection among them and each group can be specified by its filiation. It seems that this social system became popular by the migration of Aryan races to Iran and India in the first and second millennium B.C. and has been survived so far. The old Indian and Iranian texts have attested this phenomenon. On the other hand, investigations in societies of south-east of Iran determines proofs and signs of a kind of semi-caste system and the continuity of a part of signs, traditions, patterns and ancient, cultural behavior of people in the present society of Baluchestan, specially in Dalgan district. Hence, it may come to mind that what kind of relationship is there between the culture and social classes of people in Dalgan and the beliefs and Caste system in India. In this study it has been attempted to answer this question by searching the written sources and through scientific analysis of them and find the reason of this Indian social system’s survival in Dalgan. The research method in this study was comparative, fieldwork and using library resources.
    Keywords: Comparative Anthropology, Caste social system, India}
  • سعیدرضا عاملی
    اشغال وال استریت پرچمی بود که از روز 17 سپتامبر 2011 در دست معترضان امریکایی قرار گرفت. این پرچم منعکس کننده شبیه سازی اشغال وال استریت به اشغال فلسطین بود و مرجع اصلی اعتراض را به نوعی به سمت صهیونیسم جهانی نشانه می رفت. ریشه های عمیق این اشغال به اشغال سرزمین های بومی امریکا بازمی گردد و در واقع همان انحصار گرایی در مسیر تاریخ امریکا در عرصه های مختلف از جمله نظام اقتصادی و مالی امریکا انعکاس پیدا کرده است. پرسش اصلی این مقاله این است که چرا نهضت اشغال وال استریت به صورت یک جریان جدی اجتماعی در امریکا ظهور پیدا کرد؟ در پاسخ به این پرسش بحث شده که جامعه یکدرصدی امریکا که نمادی از انحصارگرایی اقلیت بر اکثریت است، گرفتار استثناگرایی در سه سطح معرفتی، نهادی و برنامه ای شده است. اعتراض مردم امریکا صرفا اعتراض به وضعیت اقتصادی نیست، بلکه اعتراض به «نظام اجتماعی استثناگرایانه» است. این استثناگرایی امریکایی حاکمیت اکثریت را دچار بحران کرده است.معنای این امر تحقق اقلیت گرایی به جای مردم سالاری و دموکراسی و با تعبیر دقیق تر «بحران دموکراسی» است. در این مقاله ابعاد مختلف استثناگرایی معرفتی، نهادی و برنامه ای در پیوست با نهضت اشغال وال استریت تبیین خواهد شد
    Saeid Reza Ameli
    Occupy Wall Street was a flag which went to the hands of the American protestors. This flag reflected the simulation of Occupy Wall Street to the occupation of Palestine and the main reference of the protest was aimed at Zionism. The deep roots of this occupation dates back to the occupation of the American Natives’ territories and in fact the same American monopoly in the path of American history in various fields including the US economic and financial system has been reflected. The main question of this paper is why Occupy Wall Street movement emerged as a serious social movement in America. In response to this question, it is discussed that the one percent American society that is a symbol of the minority exclusivism over the majority, is caught in exceptionism in three levels of epistemic, program and institutional. American people’s protest was not merely against the economic situation but against the “exceptionist social system”. This American exceptionism has created a crisis for the ruling majority. This means the realization of minority instead of democracy and in a more accurate interpretation “democracy crisis”. In this paper, various aspects of epistemic, program and institutional exceptionism joined by the Occupy Wall Street movement will be explained.
    Keywords: Crisis, Democracy Crisis, Epistemological Exceptionism, Exceptionism Social System, Institutional Exceptionism, Program Exceptionism, Majority Rule Crisis, Minority, Wall Street}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال