به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « wedding » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمود مهرآوران*، احمد مهرآوران

    آیین ازدواج از نخستین مراحل تا پایان جشن عروسی مجموعه ای از مراحل و عناصر را در خویش دارد. این آیین در فرهنگ عامه کشور ما با وجود همانندی ها، تفاوت هایی نیز دارد. استان فارس به ویژه مناطق جنوبی آن، مجموعه ای متنوع از فرهنگ ها، آداب و رسوم را در خود دارد که با وجود اشتراک با دیگر نقاط کشور، تفاوت ها و زیبایی های ویژه ای نیز دارد. هدف این مقاله معرفی و تحلیل ویژگی های فرهنگی و بومی آیین ازدواج، بر مبنای مردم نگاری است که به روش گردآوری داده ها به صورت میدانی و پرسش از بزرگ سالان و آگاهان بومی، به توصیف و تحلیل آیین ازدواج در علامرودشت (در جنوب استان فارس) پرداخته است. همچنین از زاویه «آیین های گذر» نیز برخی از مراحل تحلیل شده است. مراسم عروسی در علامرودشت از سنت هایی است که همچنان نشانه هایی از پای بندی به رسوم و میراث پیشین، در آن مشاهده می شود. یافته های این تحقیق نشان می دهد که فرایند ازدواج از انتخاب همسر تا پایان عروسی در این منطقه شامل مجموعه ای است که شادابی، همکاری گروهی، مشورت، احترام به بزرگ ترها، تاثیر مذهب و باورهای دینی، باورهای بومی، بازی های محلی، اشعار متنوع و موسیقی، همدلی، شور و شادی مهم ترین عناصر بومی و فرهنگی در مراحل مختلف آن است.

    کلید واژگان: مردم نگاری, فرهنگ عامه, ازدواج, عروسی, عناصر بومی و فرهنگی, علامرودشت}
    Mahmoud Mehravaran*, Ahmad Mehravaran

    This article examines the cultural and native characteristics of marriage rituals in Fars province's southern regions, focusing on Alamarvdasht. Through ethnographic research, data was collected in the field and through interviews with locals. The study analyzes the ritual, emphasizing its unique elements and connections to "rites of passage." By showcasing the diverse customs and beauties of the region, this research contributes to understanding and appreciating Fars province's cultural heritage.

    Keywords: Ethnography, popular culture, marriage, wedding, indigenous, cultural elements, Alamarvdasht}
  • آداب عروسی و عزا در اقوام ایرانی و هندو به روایت عرفی شیرازی و کلیم کاشانی
    مریم شیری*، زهرا فروغی نسب

    انسان در زندگی اجتماعی خویش ناگزیر از رویارویی با عروسی و عزاست. چگونگی نمود این دو رسم اجتماعی در شعر شاعران بزرگ هر دوره، نشان دهنده کیفیت زندگی و جهان بینی مردمان آن روزگار است و جلوه های برجسته ای از فرهنگ عامه ایشان را به تصویر می کشد.عرفی شیرازی و کلیم کاشانی به عنوان نمایندگان بزرگ و برجسته سبک اصفهانی (هندی) و عصر صفویه، در قالب تصویرآفرینی ها و آرایه پردازی های بدیع خویش، بخش های بزرگی از زندگی اجتماعی و فرهنگ عامه مردم ایران و هند روزگار خویش را ثبت کرده اند و راه را بر مطالعات جامعه شناختی و مردم شناختی هموار ساخته اند.براساس آن چه از شعر عرفی و کلیم برمی آید، مردمان روزگار صفویه، به ویژه بزرگان و متمولان، شادخوار و عیش طلب بوده اند و به مناسبت های مختلف به خصوص عروسی یا حضور شاه در میان مردم، محافل سرور و پایکوبی برگزار می کرده اند. آداب سوگواری، در هر ناحیه، هر آب و هوا و در میان مذاهب گوناگون متفاوت است؛ مثلا برخی در غم مرگ یاران خود سیاه می پوشند و برخی سفید. سوگواری در ایران از گذشته تا امروز آداب و آیین های خاص داشته است. این آیین ها در طول زمان تغییر چندانی نکرده اند. البته ظهور مذهب تشیع و ترویج فراگیر آن در عصر صفویه، موجب تحولی عظیم در ایام عزای ایرانیان شده است.آداب عروسی و سوگواری ایران و هند در شعر عرفی و کلیم به زیبایی و با هنرمندی تمام نمود یافته است.

    کلید واژگان: عرفی شیرازی, عروسی, عزا, فرهنگ عامه, کلیم کاشانی}
    Wedding and mourning customs of Iranian and Hindu peoples according to the traditional Orfi of Shirazi and Kaleem Kashani
    Maryam Shiri *, Zahra Foroghinasab

    In his social life, man is bound to face wedding and mourning. How these two social customs are expressed in the poetry of the great poets of each period shows the quality of life and worldview of the people of that time and depicts the prominent manifestations of their public culture.Arafi Shirazi and Kalim Kashani, as the great and outstanding representatives of the Isfahani (Indian) style and the Safavid era, in the form of their original images and arrangements, have recorded large parts of the social life and public culture of the people of Iran and India of their time and paved the way for sociological studies. and have made a smooth anthropology.According to what comes out from the folk poetry and Kalim, the people of the Safavid era, especially the rich and wealthy, were happy and luxurious, and on various occasions, especially the wedding or the presence of the king among the people, they held Sarwar and Paikobi circles.Mourning customs are different in each region, each climate and among different religions; For example, some wear black and some wear white in mourning for their dead companions. Mourning in Iran has had special rituals from the past to the present day. These rituals have not changed much over time. Of course, the emergence of the Shia religion and its widespread promotion in the Safavid era has caused a great cha

    Keywords: Orafi Shirazi, wedding, mourning, popular culture, Kalim Kashani}
  • غلامعلی محمدی، عطا محمد رادمنش*، محبوبه خراسانی

    از میان انواع متفاوت ادبیات عامه، شعر از جایگاه خاصی برخوردار است و در میان قالب های گونا گون شعری، مفردات در ادب فارسی پیشینه دیرینه ای دارد. این قالب شعری در جای جای قلمرو زبان فارسی از آغاز پیدایش شعر تا کنون رواج دارد. یکی از مناطقی که این قالب شعری در آن گسترش ویژه ای یافته است، شهرستان رستم است. بررسی ها نشان می دهد مهمترین و پربسامدترین قالب شعری ادب عامه در این شهرستان، مفردات است که با توجه به مناسبت ها، شعر آن توسط خوانندگان خوانده می شود. انواع مفردات در ادبیات عامه شهرستان رستم به «بیت»، «سرو»، «شروه» و «لالایی» تقسیم می شود. در این پژوهش سعی شده است که یکی از مفردات به نام «سرو» از نظر درونمایه تجزیه و تحلیل شود. "سرو" جولانگاه ذوق و صوت زنان در جشن عروسی است که قسمتی از فرهنگ مردم شهرستان در آن تجلی پیدا می کند. این اشعار در حقیقت حکایت مهر و علاقه مادران و زنان به پسران و مردان است؛ آنچنان که باید و شاید از عهده این عشق و علاقه قلبی برآمده اند و حق خویش را ادا کرده اند. از سوی دیگر فرهنگ عروسی را در این اشعار می توان مشاهده کرد؛ به نوعی سرو جلوگاه فرهنگی دیرین در جشن عروسی شهرستان رستم است. درونمایه هایی که این اشعار در بر دارند، عبارتند از: مرد ستایی، توصیف، پند، تهدید، آداب عروسی، تحقیر، ازدواج زود هنگام، تحذیر، فخرفروشی، تجلی دین و مذهب.

    کلید واژگان: سرو, شهرستان رستم, واخون, اشعار محلی, عروسی لری}
    Gholamali Mohammadi, Atamohammad Radmanesh *, Mahbobeh Khorasani

    The folk literature of each realm and region reflects and expresses thought, belief, customs, behavior, cultural and social relations and way of life. This literature, which is manifested in poetry and prose, is a mirror that reflects the social characteristics of a people. Among the different types of folk literature, poetry has a special place and among the various forms of poetry, the words in Persian literature have a long history. This form of poetry has been prevalent in the Persian language since the beginning of poetry. One of the areas in which this form of poetry has been especially developed is the city of Rostam. The Studies show that the most significant and frequent poetry form of folk literature in this city is the “Mofradat” that booklovers read themaccording to the occasion. “Mofradat” in the folk literature of Rostam city is divided into "couplet", "Saro", "Sharveh" and "Lullaby". In this research, the items called "Soro" in terms of theme are analyzed. "Soro" is the origin of women's sensitivity and voice in the wedding celebration, in which a part of the culture of the people of the city is manifested. In fact, these poems express the love and affection of mothers and women for boys and men. As they should and perhaps have been able to cope with this love and affection of the heart and have done their duty well. On the other hand, wedding culture can be seen in these poems. In other words, "Soro" is a long-standing cultural center in the wedding celebration of Rostam city. The themes of these poems are masculinity, description, advice, threat, wedding custom, humiliation, early marriage, warning, boasting, manifestation of religion.

    Keywords: Soro, Rostam city, Local poems, wedding}
  • زهرا صالحی*
    در این مقاله سعی شده است با بررسی دواوین شعر، به ویژه منظومه ویس و رامین، سروده فخرالدین اسعد گرگانی، آداب و رسوم ایرانی به هنگام جشن عروسی به نمایش گذاشته شود؛ آدابی که بسیاری از آنها هنوز هم در جامعه ایرانی رایج است و تغییر مذهب ایرانیان نیز تاثیری در دگرگونی یا حذف آن نداشته است، بلکه در برخی موارد احکام اسلام مهر تاییدی بر ادامه آن آداب است. جشن در ایران به دو نوع تقسیم می شود که عبارت است از: 1- جشن های اختصاصی که در زمان خاصی برگزار می شد؛ از جمله نوروز و مهرگان و سده و... 2- جشن های عمومی که وابستگی به زمان خاصی نداشت؛ از جمله جشن به تخت نشستن پادشاه، تولد فرزند، ختنه سوران و نیز جشن فرخنده ازدواج. هر یک از این جشن ها با آداب و رسوم خاصی برپا می شد که برخی از این رسوم فراموش شده، برخی هنوز پابرجاست و برخی نیز تغییر شکل داده و به نوعی دیگر شاهد آن ایم. مهم ترین آداب و رسوم جشن عروسی که در اشعار شاعران فارسی گوی بدان اشاره شده عبارت است از: گرفتن مهریه و شیربها از داماد، برپایی جشن و سور دادن، آرایش عروس و... از میان شاعران فخرالدین اسعد گرگانی بیشتر از دیگران، به آداب و رسوم ایرانیان در جشن عروسی پرداخته است؛ زیرا موضوع کتاب او داستان عروسی ویس، شاهزاده ایرانی، با موبد و پس از آن با رامین است.
    کلید واژگان: جشن عروسی, ویس و رامین, کابین, آرایش عروس, مشاطه, شیربها}
    Zahra Salehi Sadati *
    The celebration in Iran is divided into two categories: 1- Special celebrations that took place at a particular time including Nowruz, Mehregan, Sadeh, etc.; 2- public celebrations that did not depend on a specific time, including the feasts on King's enthroning, childbirth, circumcision, and marriage. In this article, an attempt has been made to review Iranian customs during the wedding ceremony through poem books including the “Weis and Ramin” poems book composed by Fakhruddin Asad Gorgani; the customs many of which are still common in Iranian society; some were not affected or removed by the change of Iranian religion, but even were affirmed by Islam. Fortunetelling and observing the time for holding the celebration are traditions that still today are customary among people. Wedding parties at the court, like other celebrations, were accompanied by drinking and listening to music. Wedding rituals today are also celebrated with pleasant voice of the music. Scenting the party with burning of aloe wood and sugar is another custom of the wedding ceremony. Taking dowry and marriage fee from the groom, setting up the celebration and banqueting people, bride’s toilet, etc. are other marriage traditions customary among people that have been referred to in the poems of Persian language poets. A primary ritual as the introduction of the wedding in the old and even in the present time, in some places, is nominating at the birth time, which is called today "Naf Boran” (bellybutton cutting). In some cases, we see the pre-wedding customs, i.e., getting the marriage fee from the groom, and drafting a marriage deed for the bride, as well as getting dowry from the groom, which is common also today among the Iranians. As inferred by the Gorgani’s poem, the “Kabin-Khahi” ritual (requesting a marriage fee) from the bride's relatives was also widespread in the pre-Islamic Iran. As indicated by the poems, the dowry of princes was predomination over lands. Also, the one who proposed more marriage fee would win to catch the girl. A special wedding ritual that has been customary in ancient Iran is praise of God and praying for the bride and groom's happiness. It seems that the only source for this tradition is the Weis and Ramin poems book; according to Gorgani, this special praise was recited by the owner of the wedding party, such as the bride or groom's mother. Praise of God, along with other Ameshasepandan, such as the oracle, the sun, the moon, etc. at the beginning of the wedding ceremony was performed with the purpose of seeking bliss with them and cursing the devils to get rid of them. Another marriage custom was toileting of the bride at the wedding night and her ornamentation, and putting the crown on the bride’s head. The bride was toileted by beauticians; they used old makeup tools such as Sormeh, roseate cream, and indigo to ornament the bride; they trimmed her face and eyebrows, stamped her face using the empty Ghalieh (having a speckle on the corner of the lips was among the Iranian beauty standards) and arranged her hair, and scented her body with rosewater; and thus the bride was prepared to celebrate the beginning of their marital life. Another ritual customary in Iranian wedding ceremonies, just like other nations, was giving parties. At parties on the occasion of the auspicious celebration in the courts, ceremonies like banqueting, performing games such as polo, sprinkling gold and sugar over the bride and groom’s heads, scenting the party using burning aloes wood and sugar were other rituals of the parties. Sugar sprinkling was a ritual that has been mentioned in many other literary texts as a celebration ritual, which in addition to being sweet and a blessed start for marriage was taken into consideration for its expensiveness and the luxury aspect.  The remnants of this tradition can be seen in rubbing of sugar cubes over the bride and groom’s heads in the current Iranian society. By reviewing Persian poems and contrasting them, we found that among the reviewed poems books, the Weis and Ramin poems book had the most references to the wedding ceremonies, and this is due to the subject of the book, which relates to the life of two lovers called Weis And Ramin and their marriages (wedding of Weis with Mobed and Viro and Ramin) (Ramin's marriage to Gol and Weis) Ferdowsi also has mentioned to some ceremonies and traditions on the occasion of the marriage of heroes and kings. Other poets have more or less dealt with this subject; poets such as Anwari and Farokhi whose poetry was inspired by the courtiers had some references to some of the wedding customs in their poems on the occasion of the courtiers’ wedding. Poets such as Sanaei, Attar and Khaqani whose poetry has a mystical nature, though not addressed this ritual directly, but have pointed to some wedding rituals through similes and metaphors.
    Keywords: Wedding, Vis, Ramin, cabins, bridal makeup, beautician, shirban}
  • سید محمد مهدی صابر *، سید جلال موسوی نسب، محمدرضا کیخا
    در این مقاله، مفهوم نکاح فضولی از دیدگاه فقه امامیه و قانون مدنی ایران مورد بررسی قرار گرفته، اقوال موجود در مساله مطرح شده و مبانی هریک به طور جداگانه مورد بحث واقع شده است. مهمترین سوال نوشتار حاضر،این است که آیا چنین نکاحی از اصل باطل و حتی فاقد صحت تاهلیه است یا از اصل باطل نیست؛ بلکه غیر نافذ است و با اجازه ولی یا هر کسی که این حق برای او به رسمیت شناخته شده باشد، لازم می گردد؟ به طور کلی در میان فقی هان امامیه ، سه دیدگاه در این خصوص مطرح شده است. گروهی قائل به صحت نکاح فضولی شده‏اند و گروهی قائل به عدم صحت آن؛ برخی نیز قائل به تفصیل در مساله شده اند. بنا بر نظر دسته سوم، چنین عقد ازدواجی در 9 مورد قابلیت صحیح شدن دارد و خارج از این موارد، از اساس باطل است. همچنین اگر چه قانون مدنی ایران به صراحت، قول به صحت چنین عقدی را بیان نکرده، ولی به طور تلویحی نظر مشهور فقهای امامیه را پذیرفته است. به نظر می‏رسد قول به تفصیل، پیامدهایی را که ممکن است قول به صحت به دنبال داشته باشد، در پی ندارد و از این جهت چه در مقام صدور حکم شرعی و چه در مقام قانونگذاری، هر چه از اطلاق دوری شود و به نظر تفصیلی نزدیکی حاصل شود، با احتیاط سازگارتر و دارای پیامدهای اجتماعی کمتری است.
    کلید واژگان: نکاح فضولی, اذن, اجازه, صحت تاهلیه, فقه امامیه, حقوق ایران}
    Seyed Mohammad Mahdi Saber *, Seyed Jalal Mosavi Nasab, Mohammad Reza Kaykha
    In this paper the analytical method and tool library is written, Along with the Legal and Judicial Study, Explaining the concept of marriage has been officiously, and Comments on this issue has been raised and examined.
    Marriage is the most important contracts. In the meantime, sometimes without the knowledge of one of the parties to the marriage contract is signed. The most important question paper is: Such nuptial is null and void or legitimate?
    In this case there are three different categories. The group believes in the validity of this contract, and some maintain that it is not correct, And others are believed to details.
    Although not explicitly stated in the Iranian Civil Code, the correct of such a contract, But in Iranian law ,the opinion of the majority of Shia scholars, in this case, has been accepted. The end
    Result
    Detailed view of Ibn Hamza is consistent with caution.
    Keywords: Wedding, wedding meddlesomely, permission, Iranian law}
  • مهدیه سادات مستقیمی
    در نظام معرفتی عرفان، تناکح و زوجیت در همه مراتب کلی وجود محقق می شود. پیوند بین مظاهر جلال و جمال در همه گستره هستی، از عالم ناسوت تا عالم لاهوت، ساری و جاری است و نکاح برحسب هریک از این عوالم، معنای خاصی همراه با ظهورات و ثمراتی، متناسب با آن عوالم پیدا می کند. تناکح دو وجود علوی و فاطمی، به عنوان مظاهر تام اسمای جلال و جمال، نورانی ترین نکاح در همه عوالم است و پیوند این دو دریا، به مصداق کریمه «مرج البحرین یلتقیان» والاترین ثمرات را تقدیم جهان هستی نموده است. این نوشتار، با تحلیلی عرفانی، به برخی از جزئیات در پیشینه ازدواج، خواستگاری و عقد این دو وجود مقدس توجه نموده و سپس به راز عقد آسمانی آن ها در زوجیت عام هستی پرداخته است.
    کلید واژگان: حضرت علی(ع), حضرت فاطمه(س), عقد, نکاح, ازدواج, عالم, جلال, جمال, مودت, ثمره وجودی}
    Mahdieh, Sadat Mostaghimi
    In the Gnostic epistemological system, marriage is realized in all the general levels of existence. The unity of the manifestations of the Glory and the Beauty (of Allahs) are present and in progress throughout all the levels of existence, from the earthly world to the divine dominion. Marriage attains meanings, manifestations, and implications, which are specific to each of these worlds. The marriage between the two Alavite and Fatemite beings, the manifestations of epithets of Glory and Beauty, is the most luminous marriage throughout the worlds, and the nuptials of these two seas, as the epitome of the verse of the Holy Quran: " He hath loosed the two seas, they meet," has provided the world of existence with the most noble outcomes. Based on a Gnostic analysis, this article has focused on some historical details in the marriage record, proposal, and wedding of these two holy beings, and has dealt with the mystery of their heavenly wedding and the coupling in the world of existence.
    Keywords: Imam Ali (peace be upon him), her majesty Fatemeh (peace be upon her), wedding, marriage, world, glory, beauty, cordiality, existential outcome.}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال