به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « vehicular ad-hoc network (‎vanet)‎ » در نشریات گروه « علوم پایه »

  • مینا زندی، محسن جهانشاهی*، علیرضا هدایتی
    شبکه های اجتماعی بین خودرویی(VSNs) ، نوعی از شبکه های موردی هستند که امکان برقراری ارتباط بین دو وسیله نقلیه مجاور را بصورت بی سیم برقرار می کنند. یکی از مشکلات موجود در شبکه های VSN مشکل مسیریابی و ارتباط با گره های مجاور است؛ بنابراین با بررسی تحقیقات موجود در این زمینه مشخص شد که بعلت وسعت جغرافیایی و سرعت تحرک وسایل نقلیه با مشکل محدودیت زمان جهت انتقال داده و مسیریابی روبرو هستیم. در این مقاله با استفاده از الگوریتم بهینه سازی کرم شب تاب تلاش می شود یک راه حل نزدیک به بهینه با کمترین تاخیر  برای مساله مسیریابی در این شبکه ها ارایه شود که تا بحال در هیچ پژوهشی استفاده نشده است بطوریکه قابلیت بکارگیری در محیط پویا و وسعت جغرافیایی بزرگ را نیز دارا باشد. وسایل نقلیه (خودروها) در حکم کرم های شب تاب لحاظ شده و حرکت بین خودروها در حکم جذب کرم های شب تاب توسط سایرین لحاظ می شود. دو معیار میانگین فاصله و احتمال رسیدن دو خودرو به یکدیگر برای جذب خودروها و مسیریابی مورد آزمایش قرارگرفت. همچنین، تعداد خودروهای هر ناحیه که با چگالی متفاوت وسایل نقلیه  در دو منطقه شهری و بین شهری سنجیده می شود نیز معیاری است که در صحت مسیریابی تاثیر مستقیم دارد. نهایتا روش پیشنهادی در حوزه شبکه های نسل پنجم مخابراتی شبیه سازی می شود و نتایج عددی نشان داد که روش پیشنهادی در مقایسه با نتایج استفاده از الگوریتم تقسیم پویای دسته جمعی از نظر میانگین فاصله مسیریابی خودروها، تفکیک مناطق شهری و بین شهری، تغییرات پارامتر میزان روشنایی، تغییرات پارامتر ضریب جذب نور، تغییرات پارامتر عدد تصادفی بین صفر و یک، تغییرات پارامترحرکت اولیه خوردوها بطورتصادفی به ترتیب 68.14، 63.13، 65.2، 08.20، 39.18، 57.17، 45.18بهبود حاصل شد.
    کلید واژگان: شبکه های اجتماعی بین خودرویی, مسیریابی, 5G, شبکه های موردی بین خودرویی}
    M. Zandi, M. Jahanshahi *, AR Hedayati
    Vehicular communications have been considered to be an enabler for numerous vehicle safety and information applications.Vehicle Social Networks (VSNs) are a type of ad-hoc networks which allows wireless communication between two adjacent vehicles. Routing and communicating with adjacent nodes are one of the problems in VSNs. A literature review indicated that the time limit to transmit data and route is a problem due to the geographical distance and speed..
    Keywords: Vehicle Social Networks (VSNs)‎, ‎ Routing, 5G, Vehicular ad-hoc network (‎VANET)‎}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال