به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زمین لغزش ناشی از زلزله » در نشریات گروه « زمین شناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « زمین لغزش ناشی از زلزله » در نشریات گروه « علوم پایه »
  • سیدمحمود فاطمی عقدا، وحید باقری، محمدرضا مهدویفر
    در این مقاله یکی از روش های جدید پهنه بندی خطر زمین لغزش های ناشی از زلزله(CAMEL) برای پیش بینی این نوع از زمین لغزش ها مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور محدوده تحت تاثیر زلزله سرعین (سال 1375) جهت منطقه الگو انتخاب شده است. در این روش که روش محاسبه با واژه ها (Computing with words) نامیده می شود، سیستم های منطق فازی بکار گرفته شده است. محاسبه با واژه ها روشی برای پیشرفت مدل سازی خطر زمین لغزش های ناشی از زلزله در مقیاس منطقه ای فراهم می کند، که در واقع روشی حد فاصل برای تبدیل و استفاده از زبان گفتاری انسان به جای اعداد در محاسبات و استدلال است. ابتدا اطلاعات لازم شامل فاصله به هم ریختگی، رده زمین، رطوبت، شدت زلزله، زاویه شیب، ارتفاع دامنه، عمق خاک، ناهمواری دامنه و پوشش گیاهی با استفاده از عکس های هوایی، تصاویر ماهواره ای LANDSAT، سنجش از دور(RS)، نقشه های موجود و بازدیدهای محلی از منطقه مورد مطالعه جمع آوری شده است. این داده ها با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی رقومی و وزن دهی شده اند و سپس با استفاده از برنامه CAMEL، میزان خطر و تراکم زمین لغزش های ناشی از زلزله محاسبه گردیده است CAMEL چارچوب جامعی را برای مدل سازی همه انواع زمین لغزش های ناشی از زلزله با به کار گیری سامانه اطلاعات جغرافیائی فراهم می کند. در نهایت مقایسه زمین لغزش های پیش بینی شده با استفاده از روش مذکور و زمین لغزش های رخ داده ناشی از زلزله سرعین انجام گرفته است.
    کلید واژگان: کلمات کلیدی: زلزله, زمین لغزش ناشی از زلزله, منطق فازی, پهنه بندی خطر منطقه ای, سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS)}
    Sm Fatemiaghda, V. Bagheri, Mr Mahdavi
    In the present study، landslides occurred during 1997 Sarein، Iran earthquake are discussed and evaluated. In order to meet the objectives، the Computing with Words (CW)، an approach using fuzzy logic systems in which words are used in place of numbers for computing and reasoning is applied. Firstly، the necessary information which include disturbance distance، ground class، moisture، shaking intensity، slope angle، slope height، soil depth، terrain roughness، and land-use have been collected using air photos، LANDSAT satellite images، geological and topographic maps، and site investigation of the studied region. The data is digitized and weighted using ARCGIS software. At the next step، the hazard rate and predicted areal concentrations of landslides with respect to their types are calculated using CAMEL software (Miles & Keefer، 2007). CAMEL provides an integrated framework for modeling all types of earthquake-induced landslides using geographical information system (GIS). Finally، landslides hazard map is compared to landslides triggered by Sarein earthquake.
    Keywords: Earthquake, Seismic landslides, Fuzzy logic, Regional landslide hazard zonation. CAMEL}
  • سیدمحمود فاطمی عقدا، وحید باقری، محمدرضا مهدویفر
    در این مقاله یکی از روش های جدید پهنه بندی خطر زمین لغزش های ناشی از زلزله(CAMEL) برای پیش بینی این نوع از زمین لغزش ها و ارزیابی آن با روش مهدویفر مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور محدوده تحت تاثیر زلزله سرعین (سال 1375) جهت منطقه الگو انتخاب شده است. در این روش که روش محاسبه با واژه ها (Computing with words) نامیده می شود، سیستم های منطق فازی بکار گرفته شده است. محاسبه با واژه ها روشی برای پیشرفت مدل سازی خطر زمین لغزش های ناشی از زلزله در مقیاس منطقه ای فراهم می کند، که در واقع روشی حد فاصل برای تبدیل و استفاده از زبان گفتاری انسان به جای اعداد در محاسبات و استدلال است. ابتدا اطلاعات لازم شامل فاصله به هم ریختگی، رده زمین، رطوبت، شدت زلزله، زاویه شیب، ارتفاع دامنه، عمق خاک، ناهمواری دامنه و پوشش گیاهی با استفاده از عکس های هوایی، تصاویر ماهواره ای LANDSAT، سنجش از دور(RS)، نقشه های موجود و بازدیدهای محلی از منطقه مورد مطالعه جمع آوری شده است. این داده ها با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی رقومی و وزن دهی شده اند و سپس با استفاده از برنامه CAMEL، میزان خطر و تراکم زمین لغزش های ناشی از زلزله محاسبه گردیده است و سپس مقایسه زمین لغزش های پیش بینی شده با استفاده از روش مذکور و زمین لغزش های رخ داده ناشی از زلزله سرعین انجام گرفته است و در نهایت جهت ارزیابی روش مذکور در پیش بینی زمین لغزش های ناشی از زلزله، مقایسه تجربی CAMEL با روش مهدویفر انجام شده است.
    کلید واژگان: زلزله, زمین لغزش ناشی از زلزله, منطق فازی, پهنه بندی خطر منطقه ای, سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال