به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زنجیره ی مارکوف » در نشریات گروه « زمین شناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «زنجیره ی مارکوف» در نشریات گروه «علوم پایه»
  • افسانه غفاری راد*، سجاد نگهبان، بهزاد تخم چی، حسین مصطفوی

    مته، ابزاری اساسی است که تاثیر زیادی در کل فرآیند حفاری دارد. انتخاب مته یکی از پارامترهای مهم برای برنامه ریزی و طراحی چاه های اکتشافی جدید است. انتخاب نامناسب مته ی حفاری در سازندهای خاص سبب می شود هزینه ی زیادی را برای شرکتهای اپراتور به همراه داشته باشد، از جمله پارامترهای تاثیرگذار در فرآیند انتخاب مته ی حفاری، شناخت نوع لیتولوژی و ساختار زمین شناسی سازند است. یکی از روش های هوشمند و قدرتمند که در زمینهی شناسایی واحدهای لیتولوژی توسط محققان مورد استفاده قرار گرفته است، روش زنجیره ی مارکوف میباشد. زنجیره ی مارکوف یک الگوی احتمالی است که نوع خاصی از وابستگی را معرفی میکند و به عنوان مدلی جهت پیشبینی حالت آینده به کار برده میشود و از ماتریس احتمالات جهت مدل سازی استفاده میکند.  در مطالعه ی حاضر، با مدل سازی رخساره های سنگی سازند دشتک (به عنوان یکی از مهمترین پوش سنگ های جنوب و جنوب غرب ایران و دارای توالی از رخساره های سنگی گوناگون) توسط زنجیره ی مارکوف در نرم افزار MATLAB، انتخاب مته ی حفاری مناسب در دو چاه از این سازند محقق میشود. پس از وارد کردن پارامترهای لیتولوژی و نوع مته ی استفاده شده در دو چاه #1 و #2 به عنوان ورودی در نرم افزار، زنجیره ی مارکوف در هر گامی که قرار دارد، نوع ساختار سازند را در گام بعد خود پیش بینی کرده و با توجه به ویژگی و نوع آن، مته ی حفاری مناسب را پیشنهاد میکند. نتایج نشان میدهند، زنجیرهی مارکوف در چاه 1# و چاه #2 به ترتیب، 54/88 و 46/75درصد با حالت استفاده شده توسط واحد حفاری تطابق داشته اند.

    کلید واژگان: انتخاب مته ی حفاری, ماتریس احتمال انتقال, میادین نفت ایران, زنجیره ی مارکوف, سازند دشتک}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال