به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گرد و غبار » در نشریات گروه « زمین شناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گرد و غبار» در نشریات گروه «علوم پایه»
  • نعمت مال امیری، سید رضا حسین زاده*، علیرضا راشکی، مهناز جهادی طرقی

    پدیده گردو غبار یکی از مخاطرات در کشور ایران و استان خوزستان محسوب می گردد. در این پژوهش با استفاده از عملیات میدانی و آزمایشگاهی، مطالعه منابع گرد و غبار و قابلیت رخساره های مختلف برای تولید گرد و غبار از مناطق غرب خوزستان صورت پذیرفته است. بر این اساس نقشه الگوی فضایی رخساره ها ترسیم و با استفاده از آن 12 شاخص فلزی ثابت در رخساره ها کاشته شد که بعد از سه روز گرد و غبار در زمستان 1396 و بهار 1397 (20/1/2018 و 19/2/2018 و 23/4/2018) اختلاف ارتفاع آنها اندازه گیری شد و همچنین نمونه های خاک سطحی از عمق 3-0 سانتی متر سطح زمین از نقاط مختلف منطقه نیز جمع آوری گردید و آزمایش دانه سجی با الک خشک و هیدرومتری برروی آنها صورت پذیرفت که نتایج نشان داد رسوبات عمدتا ریز دانه هستند و بیشترین تجمع رسوبات در سینی زیر الک دستگاه شیکر (رسوبات رد شده از الک 200) می باشد. همچنین نتایج هیدرومتری آشکار ساخت که در محدوده عمومی جفیر مقدار توزیع ذرات ماسه، سیلت و رس به گونه ای است که بافت خاک در این محدوده سیلتی رسی لومی می باشد و در نمونه های بستر خشک شده تالاب هورالعظیم و شمال سوسنگرد نیز همین نتایج صادق است. علاوه بر این در محدوده ریگ خوزستان میزان ماسه به شدت افزایش می یابد و در مقابل میزان رسوبات دیگر کاهش می یابد و بافت خاک از نوع ماسه ای لومی می باشد. ارزیابی شاخص ها مشخص کرد که در تمامی شاخص ها، رسوبات بستر رخساره ها در زمان بروز گرد و غبار منتقل می شوند به نحوی که بیشترین میزان جابه جایی در بستر شاخص های S4، S5 و S6 با تفاوتی بیش از 5 سانتی متر اندازه گیری گردید. بنابراین براساس مطالعات صورت پذیرفته در این پژوهش فرسایش سطحی خاک در نواحی جفیر و زمین های خشکیده تالاب هورالعظیم دارای قابلیت گرد و غباری فراوان می باشد که می توان نقش آنها را در بروز و تشدید گرد و غبار در استان خوزستان موثر دانست.       

    کلید واژگان: خوزستان, رخساره های مورفولوژیک, شاخص گذاری, گرد و غبار}
    nemat malamiri, Seyed Reza Hosseinzadeh*, Alireza Rashki, Mahnaz Gahadi Toroqhi
    Introduction

    A dust storm is a common environmental hazard in the Iran, especially in Khuzestan province. It is important to note that the temporal and spatial variations of dust cause the dust to diffuse from different facies. Accordingly, various methods have been developed to identify dust sources, most notably the use of field and laboratory work. Therefore, in this study, we study the internal dust sources and different facies capabilities for producing dust from western Khuzestan.

    Materials and methods

    In this study, first, a spatial map of the facies was prepared in which the Landsat 8 and Sentinel 1 satellite images were used on 21/4/2018. Then, three metal rods were planted in all faces using fieldwork. Then the height difference of the rods was measured in three consecutive time periods after the dust storms in winter and spring 2018. Also, surface samples (0-3 cm) were collected at the rod location. The samples were transferred to Ferdowsi University laboratory and grain size analysis was performed. Finally, a hydrometric test was carried out to determine soil mineral and soil texture.

    Results and discussion

    The results showed that the sediments are predominantly fine-grained, with the highest accumulation of sediment under the sieve of the shaker. Also, Hydrometric results indicated that the Jofer area has silty clay loamy soil and in the dry bed samples of the Hoor_Al_Azim Wetland and north Susangerd, the results are similar to the Jofer area. Assessment of the rods illustrated that bed sediments were transported at the time of dust formation. The maximum displacement was measured at the location bed S4, S5, and S6 with a difference of more than 5 cm.

    Conclusion 

    In this study, the internal dust sources were studded and different facies capabilities for producing dust from western Khuzestan were measured. Results indicate the sediments due to environmental conditions are not coherent and have no solidarity. In addition, internal border sources of dust have been found to play a major role in the spread of dust in western Khuzestan.

    Keywords: Khuzestan, Morphological facies, Evaluation, Dust storm}
  • شیما بهرام وش شمس، علی محمدزاده
    افزایش وقوع پدیده های گرد و غباری لزوم تحقیقات در راستای شناسایی دقیق، پایش مداوم و مقابله با این پدیده را نشان می دهد. در کنار شناسایی ویژگی های شیمیایی، ویژگی های اپتیکی و اندازه ذرات گرد و غبار نیز اهمیت فراوانی دارد. شناسایی گرد و غبار و ویژگی های دقیق آن به وسیله سنجش از دور یک روش پیشرو و همچنان چالش برانگیز است که نیازمند اطلاعات از پیش تهیه ای شده ای از ویژگی های اپتیکی و اندازه ذرات گرد و غبار منطقه است. در این تحقیق با استفادهاز داده های سطح 2 سنجندهAERONET که ماسک ابر و کنترل کیفیت شده هستند، پارامترهای ویژگی اپتیکی و اندازه ذرات ایران بررسی شده اند. در مجموع از 469 داده روز مستقل مربوط به سال های 2001 تا 2012 مربوط به سه ایستگاه AERONET موجود در منطقه برای انجام این مطالعه بهره گرفته شده است. خلاصه ای از نتایج حاصل از بررسی متغیرها در منطقه مطالعاتی که پس از جداسازی داده های غیر گرد و غباری صورت گرفته به شرح زیر است: بیش از 50% گرد و غبار های ثبت شده دارای عمق اپتیکی 4/0تا 6/0 برای طول موج 44/0 میکرون بوده و هیچ داده ای مبنی بر عمق اپتیکی بالاتر از 5/2 ثبت نشده است، پارامترهای البدوی تفرق منفرد بین 9/0 تا 95/0، عدم تقارن در بازه 74/0تا 71/0برای طول موج 44/0 تا 02/1 میکرون بدست آمده اند که بیانگر وابستگی آن ها به طول موج است. مقدار i003/0±52/1برای پارامتر ضریب شکست بدست آمده است. نتایج نشان از وابستگی بین پارامترهای توزیع اندازه ذرات به عمق اپتیکی بوده است به همین دلیل توابعی بر این پارامترها بر اساس عمق اپتیکی برازش داده شده است. در نهایت کلیه نتایج این مطالعه با تحقیق جهانی و داخلی انجام گرفته در همین راستا ارزیابی شده اند.
    کلید واژگان: گرد و غبار, ویژگی های اپتیکی, اندازه ذرات, AERONET}
  • علیرضا زراسوندی*، فاطمه راست منش، هوشنگ پورکاسب، زهرا آذرمی
    گرد و غبار یکی از مهم ترین منابع آلاینده هوا در شهر اهواز می باشد. نتایج آنالیز ICP – MS بسیاری از نمونه های گرد و غبار موجود در شهر اهواز نشان می دهد که میزان فلزات سنگینی مانند آرسنیک، سرب، روی، نیکل در این نمونه ها بیشتر از میزان طبیعی آن هاست. به منظور بررسی پتانسیل گونه های گیاهی شهر اهواز در جذب فلزات سنگین موجود در گرد و غبار، سه گونه با فراوانی بیشتر به نام های اوکالیپتوس (Eucalyptus camaldulensis dehnh)، انجیرمعابد (Ficus religiosa L.) و کونوکارپوس (Conocarpus erectus L.) در نظر گرفته شدند. این نمونه ها جهت تعیین غلظت فلزات سنگین توسط فلورسانس اشعه ایکس (XRF) مورد تجزیه قرار گرفتند. به منظور بررسی آلودگی نمونه های خاک به فلزات سنگین، فاکتور غنی شدگی و جهت بررسی ارتباط بین جذب فلزات از خاک به وسیله برگ ها فاکتور غلظت محاسبه شد. با توجه به حضور همه ی فلزات سنگین مورد مطالعه در گرد و غبارهای وارده به شهر اهواز و وجود رابطه مستقیم بین غلظت فلزات در نمونه های خاک و برگ درختان با غلظت آن ها در نمونه های گرد و غبار، می توان احتمال داد که گرد و غبار یکی از عواملی است که در تغلیظ فلزات سنگین در گونه های مورد مطالعه نقش داشته است. از سوی دیگر مقایسه غلظت فلزات سنگین در برگ درختان، نشان می دهد که پتانسیل جذب این فلزات متفاوت است. در نهایت می توان چنین نتیجه گیری نمودکه پتانسیل جذب فلزات سنگین در گونه های گیاهی مورد مطالعه به قرار ذیل است: فیکوس<کونوکارپوس<اوکالیپتوس.
    کلید واژگان: گرد و غبار, فلزات سنگین, اهواز, گونه های گیاهی}
  • علیرضا زراسوندی، فرید مر، احد نظرپور
    امروزه علاوه بر تعیین شاخص های شیمیایی ذرات گردو غبار، بررسی ویژگی های فیزیکی و نقش آن ها در آلودگی محیط زیست نیز حائز اهمیت است. در این راستا تعداد 10 نمونه برداشته شده در سال های 1387 و 1388در روز های گرد و غباری با خاستگاه فرا محلی در استان خوزستان برای بررسی های کانی شناسی و ریخت شناسی مورد بررسی XRD و SEM قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی های XRD نشان داد که ترکیب کانی شناسی ذرات گرد و غبار خوزستان را می توان در سه گروه کانیایی خلاصه کرد (1) کروه کربنات (کانی غالب کلسیت) (2) گروه سیلیکات (کانی غالب کوارتز) و گروه رس ها (کانی غالب کائولن)، و مهم ترین فاز فرعی نیز کانی ژیپس است. بررسی های SEM نشان می دهد که شکل های کروی، نامنظم، منشوری و لوزی رخ مهم ترین شکل های تشکیل دهنده ی ذرات گرد و غبار خوزستان را تشکیل می دهند. اندازه ی متوسط این ذرات بین 2 تا 44 میکرومترند، که ذرات رسی کمترین اندازه و سولفاتی و کربناتی بیشترین اندازه را دارند. به طور کلی ذرات با اندازه های 2 تا 50 میکرومتر در نمونه ها پراکندگی دارند که اندازه های بین 10 تا 22 میکرومتر در نمونه های گرد و غبار خوزستان ترکیب غالبند.
    کلید واژگان: گرد و غبار, کانی شناسی, XRD, SEM, خوزستان}
  • علیرضا زراسوندی، فرید مر، احد نظرپور
    یکی از نواحی ایران که تحت تاثیر پدیده ی نو ظهور گرد و غبار به دلیل شرایط خشکسالی های اخیر قرارگرفته، است استان خوزستان است. تداوم این توفان ها سبب بروز اثرهای نامطلوب زیستی و بروز خسارت های فراوان در زمینه های کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و سیستم های مخابراتی شده است. با توجه به عدم شناخت کافی از ویژگی های فیزیکی و شیمیائی ذرات تشکیل دهنده ی گرد و غبار در ایران، لزوم یک بررسی جامع و سیستماتیک روی این پدیده در کشور کاملا احساس می شد. امروزه علاوه بر تعیین شاخص های ژئوشیمیایی ذرات گرد و غبار به منظور تعیین خاستگاه احتمالی ذرات، استفاده از بررسی های ایزوتوپی در تعیین خاستگاه توفان های گرد و غبار نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. یکی از این روش های ایزوتوپی روش ایزوتوپی سری U-Th-Pb می باشد. لذا در این تحقیق به منظور تعیین منشا سرب موجود در گرد و غبار و نیز تعیین خاستگاه احتمالی مواد همراه دیگر، 26 نمونه از نمونه های گرد و غبار خوزستان به روش ICP-MS برای تعیین ایزوتوپ های سرب مورد بررسی قرار گرفتند. ترکیب ژئوشیمیایی سرب و ایزوتوپ های وابسته به آن نشان می دهد که میانگین سرب در نمونه ها 95/10 ppm است که از استانداردهای موجود بالاتر بوده و مقدار ایزوتوپ های مختلف آن با ذرات در حد PM2.5 بیشتر است. همچنین مقایسه ی نسبت های ایزوتوپی سرب با میانگین این نسبت ها در پوسته ی فوقانی، ماهیت متفاوت این نسبت ها در گرد و غبار خوزستان را با ترکیب پوسته نشان می دهد. به طور کلی از مقایسه ی داده های به دست آمده در این پژوهش با داده های دیگر سرب محیط های طبیعی، نشان می دهد که یک ناهمانندی در نسبت های ایزوتوپی گرد و غبار خوزستان با محیط های یاد شده وجود دارد. این پیچیدگی می تواند احتمالا به خاستگاه انسان زاد متفاوت دیگری از جمله فعالیت های نفتی وابسته باشد.
    کلید واژگان: گرد و غبار, زمین شناسی زیست محیطی, ایزوتوپ سرب, استان خوزستان}
    A. Zarasvandi, F. Moore, A. Nazarpour
    Recently Khuzestan province in southwest of Iran is affected by dust storm phenomena. This feature makes some problem in agriculture, transportation, communication and human health side effect in this province. In the lack of enough researches on physical and chemical characteristics of this dust storm in Iran, a systematic investigation on these matters is necessary. In addition of Geochemistry of particles, isotope studies are very useful for determination of particle source. In this way, 26 samples from dust storms in Khuzestan province were collected for ICP-MS analysis in order to determination of Pb isotopes. These study show that average content of Pb in samples (10.95ppm) is higher than the standard and these isotopes show close relationship with PM2.5 particles. The comparison of Pb isotope ratios (2o6 pb /204 pb,207 pb /204 pb,208 pb /204 pb,207 pb /206 pb) in the samples with upper crust show different source for particles. In general this study indicates that there is a different between the Pb isotopes ratios of the samples and natural sources. It can be result of anthropogenic activity such as oil industrial activities.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال