به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « gamma spectrum » در نشریات گروه « فیزیک »

تکرار جستجوی کلیدواژه «gamma spectrum» در نشریات گروه «علوم پایه»
  • مهدی تورنگ، اصغر حدادی*، میترا اطهری علاف، داریوش سرداری

    در این تحقیق با استفاده از یک آشکارساز ژرمانیم فوق خالص قابل حمل و یک آشکارساز یدورسدیم پیوستار کامپتون کاهش داده شد. در روش داده برداری استفاده شده، به جای استفاده از واحد های الکترونیکی زمان گیری و چیدمان های پیچیده هم فرودی، از روش لیست مد استفاده شد که در آن زمان هر رخداد نیز ثبت می شود. بیش ترین مقدار فاکتور فرونشانی در چشمه سزیوم-137 نقطه ای عدد 38/3 به دست آمد. برای برپایی چیدمان به کار رفته در این تحقیق از واحد های الکترونیک هسته ای آنالوگ استفاده شده و اثبات توانایی روش داده برداری لیست مد در کاهش پیوستار کامپتون در طیف گاما مورد نظر بوده است. در روش داده برداری لیست مد زمان هر رخداد نیز ثبت می شود و بنابراین پس از داده برداری می توان طیف را برای زمان های مختلف بازیابی کرد و نیازی به تکرار آزمایش نیست. با استفاده از این روش نمونه های رادیواکتیو با مقدار فعالیت کم را می توان آشکارسازی کرد.

    کلید واژگان: آشکارساز ژرمانیم فوق خالص, فرونشانی کامپتون, لیست مد, طیف گاما, رادیواکتیویته کم}
    M. Tourang, A. Hadadi *, M. Athari Allaf, D. Sardari

    This research uses the portable HPGe and NaI(Tl) detectors for Compton continuum suppression.In the List mode data acquisition technique, we did not use timing module and complicated experimental setup that recorded the time stamp of each event. The maximum suppression factor (SF) in Cs-137 point source was 3.8. By using this technique, we can detect samples that contain very low radioactivity. The experimental setup in this research was based on analog nuclear electronic modules. The study's main goal was the ability of list-mode data acquisition in Compton continuum suppression. In this way, lower levels of radioactivity can be detected in any sample.

    Keywords: HPGe detector, Compton suppression, List mode, Gamma spectrum, Low radioactivity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال