به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سازمان بهداشت جهانی » در نشریات گروه « محیط زیست »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سازمان بهداشت جهانی» در نشریات گروه «علوم پایه»
  • دلارام موسوی خطیبی، شهرام بیک پور *، علیرضا قراگوزلو، مهدی رمضانی
    زمینه و هدف

    آلودگی آب شرب به عنوان یکی از مسایل مهم در زندگی روزمره بشر تبدیل شده است. محدوده مورد مطالعه به وسعت 1580 کیلومتر مربع می باشد. در مطالعه حال حاضر کیفیت آب شرب شهرستان ورامین از نظر آلودگی به فلزات سنگین از جمله سرب و روی، آرسنیک و کادمیوم مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه 30 نمونه از آب شرب شهر ورامین جمع آوری شده و پس از آماده سازی در آزمایشگاه با استفاده از دستگاه ICP-OES EOP مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. به منظور تعیین درجه آلودگی و همچنین پراکندگی فلزات سنگین در آب شرب منطقه، نقشه پراکندگی فلزات سنگین با استفاده از نرم افزار Arc GIS تنظیم شده است. برای تعیین درجه آلودگی آب شرب منطقه ای از دو شاخص آلودگی آب ارزیابی فلزات سنگین و آلودگی فلزات سنگین با توجه به غلظت سنجش قرار می دهد و فلزات سنگین در منطقه نسبت به حداکثر غلظت مجاز تعیین شده برای مصارف شرب، کیفیت آب استفاده شده است.

    یافته ها

    در مطالعه انجام شده بر روی آلودگی فلزات سنگین همچون سرب، روی، کادمیوم، مس، آرسنیک، کروم و آهن با استفاده از دو روش ارزیابی شاخص آلودگی نشان می دهد که عناصر سنگین در روش ارزیابی فلزات سنگین کمتر از 10 بوده و در درجه آلودگی کم قرار دارد. نتایج بدست آمده با استفاده از روش آلودگی فلزات سنگین نشان می دهد که این عناصر در اغلب ایستگاه های مورد مطالعه در درجه آستانه آلودگی قرار دارند.

    بحث و نتیجه گیری

    پهنه بندی های انجام شده در این منطقه با استفاده از روش درون یابی وزندهی فاصله معکوس در محیط نرم افزار ArcGIS می توان به این نتیجه رسید که بیشترین میزان عناصر سنگین در شمال غرب و غرب این شهر قرار دارد و کمترین آن در شمال شرق این شهر واقع شده است.

    کلید واژگان: سازمان بهداشت جهانی, ICP-OES EOP, شهرستان ورامین, آلودگی فلزات سنگین}
    Delaram Moosavi, Shahram Baikpour *, Alireza Gharagozlu, Mahdi Ramezani
    Background and Objective

    Drinking water pollution has become one of the most important issues in everyday human life. This study covered a 1580 square kilometers area. In this research, the quality of Varamin drinking water was studied in terms of heavy metal contaminants including lead, zinc, arsenic, and cadmium.

    Material and Methodology

    In this study, 30 samples of Varamin drinking water were collected and analyzed using ICP-OES EOP after preparation in the laboratory. The map of heavy metal distribution was prepared using Arc GIS to determine the degree of heavy metal pollution and distribution in the region’s drinking water. Two indices of Heavy Metal Evaluation Index (HEI) and Heavy Metal Pollution Index (HPI) based on concentration and heavy metals in the region proportionate to the maximum allowed concentration for drinking were used to determine the degree of regional drinking water pollution.

    Findings

    The results of the study on heavy metal contaminants including lead, zinc, cadmium, copper, arsenic, chromium, and iron using two methods of pollution index evaluation showed that the heavy elements were less than 10 according to Heavy Metal Evaluation method and the pollution degree was low. The results of Heavy Metal Pollution method showed that these elements were at pollution threshold value in most stations under study.

    Discussion and Conclusion

    Based on the zoning in this region by inverse distance weighting (IDW) interpolation in ArcGIS, it was concluded that the highest degree of heavy elements was in northwestern and western part of the city and the lowest degree was in northeastern part of the city.

    Keywords: ICP-OES EOP, heavy metal pollution, world health organization, Varamin}
  • هادی محمودی نژاد، محمدرضا پورجعفر، امید آذری، امین علیزاده، محمدرضا بمانیان، مجتبی انصاری
    اهداف پروژه «شهر سالم» را تدوین چارچوبی برای اجرای اصول راهبردی «سازمان بهداشت جهانی» در راستای شعار «بهداشت برای همه» و «بیانیه اوتاوا» برای «بهبود بهداشت» تشکیل می دهد. این پروژه جهانی، تبدیل به حرکتی گسترده در سطوح بین المللی، با ساز و کاری «جامع برای اجرای بهداشت»، و در عین حال فراهم آوری «توسعه پایدار» بالاخص در «سطوح محلی» شده است؛ چنان که «دستورکار 21» زیربنای عملی آن به شمار می رود. از سویی دیگر، دستیابی به اهداف شهر سالم نیازمند بررسی، بازبینی و ارزیابی سطوح «اجرایی» و «راهبردی» دستورکار 21 و میزان تحقق پذیری این اهداف در سکونتگاه های انسانی، در راستای توسعه پایدار در نظام شهری است که مقاله حاضر در قالب رویکردی «توصیفی» و «تحلیلی» و با استناد به منابع و مراجع مرتبط و مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و بالاخص «متن دستورکار 21»، مورد بررسی قرار می گیرد. هرگونه مداخله در ساختار شهری در حوزه برنامه ریزی شهری و حتی سطوح ملی و منطقه ای، نیازمند آگاهی از فرآیند شکل گیری شهر سالم، مفاهیم و مضامین مرتبط با آن است تا امکان بیشینه انطباق با مولفه ها و شاخص های «توسعه پایدار»در سطوح «زیست محیطی» و «توسعه انسانی پایدار» در شهرها فراهم شود که بی شک افزایش «کیفیت زندگی» و «رضایتمندی اجتماعی» را نیز به همراه خواهد داشت. یافته های پژوهش حاضر، میزان تعامل دستورکار 21 با نحوه، میزان و فرایند تحقق پذیری شهرهای سالم است که با موارد مرتبط با مفهوم پایداری در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ارتباط نزدیک دارد. در پایان راهکارهایی اجرایی و راهبردی در راستای تحقق پذیری شهر سالم در شرایط معاصر ایران، خاصه در مبانی برنامه ریزی شهری و معماری مورد اشاره قرار می گیرد.
    کلید واژگان: دستور کار 21, شهر سالم, سازمان بهداشت جهانی, راهکارها و پیشنهادها}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال