به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « persian » در نشریات گروه « محیط زیست »

تکرار جستجوی کلیدواژه «persian» در نشریات گروه «علوم پایه»
  • طاهره احمدی پور
    در مقاله حاضر با تکیه بر دیدگاه زبان شناسان زیست محیطی برخی از مسایل زبانی زبان های بشری که بر جهان بینی کاربران آن زبان ها اثر گذاشته است، مطرح می شود. مساله زبانی مورد نظر حاکی از این است که واژگان و دستور زبان های بشری امروزه در حکم ابزاری در دست اربابان قدرت و سرمایه است تا به میل آن ها واقعیت از مسیر اصلی خود دور شود و جهانبینی و بینش دلخواه آن ها در ذهن عامه مردم ایجاد گردد. این به گونه ای است که خود این مردم نیز از این جریان بی اطلاع هستند و به این روند کمک می نمایند. لذا این مقاله با ارایه شواهدی آشکار به بررسی و بحث در خصوص این مسایل زبانی می پردازد و با بررسی گفتمان هایی چون گفتمان علمی و اقتصادی، نیاز امروز زبان بشری برای برنامه ریزی زبانی را اعلام می دارد و براین باور است که برنامه ریزان و سیاست گذاران زبانی ضمن آگاهی دادن و حساس کردن کاربران زبان از واقعیت موجود، باید با برنامه ریزی صحیح، سعی در تغییر نگرش و نوع تعقل گویندگان بنمایند. از آن جایی که مساله زبانی فوق در جامعه زبانی ما قابل مشاهده است، پیشنهاد می شود فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان مهمترین ارگان رسمی برنامه ریز زبانی در ایرن، بررسی در خصوص مسایل زبانی مرتبط با اکولوژی زبانی را در برنامه های زبانی خود لحاظ نماید.
    کلید واژگان: زبان شناسی زیست محیطی, زمین, برنامه ریزی زبانی, جهان بینی, فرهنگستان زبان و ادب}
    Tahereh Ahmadipour (Corresponding Author)
    This study aims to put some language problems forward that influence on people's word view based on linguistic ecology. The problem is that nowadays the lexicon and grammar of most languages are considered as some means in the hands of the authorities of power and money to distract the reality through grammar and make their favorite attitudes in people's mind. The people also are not aware of this and they themselves participate to this distraction. This article with some clear evidences from economic and science discourses tries to investigate the mentioned subject and show that there is a need for language planning. It has been proved that language planers as well as policy makers should make people aware of the disaster and try to change the wrong attitudes and form some new ones in favor of reality. The last word is a suggestion for Persian and Literature Academy to consider linguistic ecology problems I its future linguistic plans
    Keywords: Keywords: Linguistic ecology, Language planning, Persian, Literature Academy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال