به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یادگیری » در نشریات گروه « برق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یادگیری» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • Z. Imanimehr *

    Peer-to-peer video streaming has reached great attention during recent years. Video streaming in peer-to-peer networks is a good way to stream video on the Internet due to the high scalability, high video quality, and low bandwidth requirements. In this paper the issue of live video streaming in peer-to-peer networks which contain selfish peers is addressed. To encourage peers to cooperate in video distribution, tokens are used as an internal currency. Tokens are gained by peers when they accept requests from other peers to upload video chunks to them, and tokens are spent when sending requests to other peers to download video chunks from them. To handle the heterogeneity in the bandwidth of peers, the assumption has been made that the video is coded as multi-layered. For each layer the same token has been used, but priced differently per layer. Based on the available token pools, peers can request various qualities. A new token-based incentive mechanism has been proposed, which adapts the admission control policy of peers according to the dynamics of the request submission, request arrival, time to send requests, and bandwidth availability processes. Peer-to-peer requests could arrive at any time, so the continuous Markov Decision Process has been used.

    Keywords: layered video coding, token, incentive, Q-learning, continuous Markov Decision Process}
  • امین آذری*، محسن نیک نژاد، محمود عباسی
    در راستای تحقق یک جامعه هوشمند، برقراری ارتباط برای تمام اشیای هوشمند با هزینه و انرژی مصرفی کم یک نیاز اساسی است. شبکه های بی سیم کنونی برای برقراری بهینه ارتباطات، به مدیریت متمرکز شبکه و منابع نیاز دارند و عواملی مانند انرژی مصرفی در ارسال - دریافت سیگنال های کنترلی و تعداد زیاد دستگاه های اینترنت اشیاء، امکان استفاده از چنین رویکردهای متمرکزی را در آینده غیرممکن خواهند کرد. برای حل این مشکل، در این مقاله امکان استفاده از راه حل های مبتنی بر یادگیری ماشینی برای شبکه های اینترنت اشیاء بررسی شده است. در گام نخست برای دستیابی به این هدف، روش های یادگیری با پیچیدگی کم بررسی شده اند که مناسب پیاده سازی در اشیاءاند. در ادامه، یک روش یادگیری برای تطبیق پارامترهای مخابراتی در اشیاء با محیط پیرامون آنها ارایه شده است. در این روش پیشنهادی، تابع ارزش هر تصمیم براساس سابقه انرژی مصرفی و میزان موفقیت در اتخاذ آن تصمیم طراحی می شود. این طراحی، دستگاه را قادر می کند بهترین مصالحه را بین انرژی مصرفی و قابلیت اطمینان ارتباطات به دست آورد. در گام بعدی، مقایسه عملکرد روش پیشنهادی مقاله با رویکرد سیستم های متمرکز، با بهره گیری از ابزار هندسه تصادفی ارایه شده است. سپس، ارتباط بین پارامتر های الگوریتم یادگیری ماشینی و عملکرد سیستم مخابراتی، مانند انرژی مصرفی و قابلیت اطمینان، تجزیه وتحلیل شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهند در مقایسه با جدیدترین روش های پیشنهادشده در ادبیات این موضوع، هردو معیار بهره وری انرژی و سطح اطمینان با استفاده از روش یادگیری مندرج در این مقاله به صورت چشمگیری بهبود می یابند.
    کلید واژگان: اینترنت اشیاء, عمر باتری, یادگیری, نسل پنجم, یادگیری ماشینی, ماشین شانس چند اهرمه}
    Amin Azari *, Mohsen Niknejad, Mahmoud Abbasi
    Towards realizing an intelligent networked society, enabling low-cost low-energy connectivity for things, also known as the Internet of Things (IoT), is of crucial importance. While the existing wireless access networks require centralized signaling for managing network resources, this approach is of less interest for future generations of wireless networks due to the energy consumption in such signaling and the expected increase in the number of IoT devices. Then, in this work, we investigate leveraging machine learning for distributed control of IoT communications. Towards this end, first, we investigate low-complex learning schemes that are applicable to resource-constrained IoT communications. Then, we propose a lightweight learning scheme which enables the IoT devices to adapt their communication parameters to the environment. Further, we investigate analytical expressions presenting the performance of a centralized control scheme for adapting communication parameters of IoT devices and compare the results with the results from the proposed distributed learning approach. The simulation results confirm that the reliability and energy efficiency of IoT communications could be significantly improved by leveraging the proposed learning approach.
    Keywords: IoT, 5G, battery lifetime, reliability, Machine Learning, Multi-arm bandit}
  • محمدرضا علیان نژادی*، اصغر مشبکی، سید حمید خدادادحسینی، اسدالله کردنائیج

    سازمان های نظامی علاوه بر نقش های اولیه در قالب آمادگی عملیاتی برای درگیری های تدافعی باید بتوانند با توجه به محیط پویایی که با آن مواجه هستند دست به اکتشاف روش ها و فناوری های نوین جهت حرکت همپا با رقبا بزنند. این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق استراتژیک و استفاده همزمان از دو توانایی اکتشاف و بهره برداری در این سازمان ها است. پویایی استراتژیک در چنین وضعیتی نیازمند یادگیری سازمانی در هر دو بعد اکتشافی و انتفاعی است. با توجه به اهمیت حوزه استراتژی در سازمان های دفاعی و رقابت پذیری که لازمه وجودی آنهاست و یادگیری و اثر آن بر کاهش احتمال خطا و افزایش امکان موفقیت ها در این حوزه، این پژوهش بر تبیین مفهومی جهت یادگیری استراتژیک دوسوتوان در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) متمرکز شده است. سعی این پژوهش آن است که با توجه به شرایط بومی این سازمان بتواند نسبت به تبیین مفهوم ارایه یادگیری استراتژیک دوسوتوان اقدام نماید.
    روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است. براین اساس برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی (مصاحبه با متخصصان زمینه پژوهشی) استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر را خبرگان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و اعضای هییت علمی دانشگاه های تهران که سابقه پژوهش در زمینه یادگیری و آموزش را دارا بودند تشکیل دادند. برای انتخاب خبرگان جهت انجام مصاحبه ها و شناسایی مولفه ها، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. فهرست خبرگان به کمک اساتید راهنما و مشاور و خبره مصاحبه شونده تکمیل گردید و مصاحبه تا تکمیل مصاحبه ها و اشباع نظرات و با تشکیل سه مرحله اتاق فکر و با حضور متخصصین ادامه یافت و سپس با روش تحلیل محتوی و تم و انجام سه مرحله کدگذاری، الگوی یادگیری استراتژیک دوسوتوان شکل گرفت که دربرگیرنده اجزاء و فرایندهای یادگیری استراتژیک دوسوتوان است. این الگو می تواند به عنوان مبنایی جهت طراحی آموزش و یادگیری در مراکز نظامی قرار گیرد.

    کلید واژگان: یادگیری, استراتژی, یادگیری استراتژیک, دوسوتوانی}
    Mohammadreza Aliannejadi*

    In addition to initial roles in the form of operational readiness for defensive battles, military organizations should be able to explore new ways and technologies for one to one with regard to the dynamic environment they face. This requires careful strategic planning and simultaneous use of the two capabilities of exploration and exploitation in these organizations. Strategic dynamics in such a situation require organizational learning in both dimensions of exploration and for profit. According to the importance of strategy field in defensive organizations, this study focuses on a conceptual explanation for ambivalent strategic learning in the air defense Headquarters Khatam-All-Anbiya and is trying to explain the concept of ambivalent strategic learning. The method of doing qualitative research was used to collect data from library and field method (interviews with experts in research field). The research community of experts in air defense Headquarters Khatam-All-Anbiya and faculty members of universities in Tehran are related to the background of research in the field of learning and education.In order to select the experts for interviews and identify components, the purposeful sampling method was used.The Questionnaire was completed with the help of guidance professors and consultants and interviews conducted to complete interviews and saturation of the interviews with the presence of experts and then with the content analysis method and the three coding stages, the strategic learning pattern was developed which includes components and strategic learning processes of ambivalent. It can serve as a basis for the design of education and learning in military centers.

    Keywords: Learning, Strategy, Strategic Learning, Ambiguity}
  • علیرضا رضایی*، ابوالقاسم اسدالله راعی، سعید شیری قیداری
    در این مقاله، از شبکه بیزین پویا برای مدل سازی رفتار عبور از درب استفاده شده است. این شبکه با لحاظ نمودن وابستگی های بین داده های حسگرها و رفتار مورد نظر روبات، به سهولت آموزش دیده و با موفقیت رفتار مورد نظر را در شرایط محیطی بدون خطای حسگرها انجام داده و در روبرو شدن با محیط های دارای خطا در حسگرهای خود، تشخیص قرائت های نامطلوب حسگرها را به کمک روش مبتنی بر داده انجام می دهد. حذف خطا یا قرائت های نامطلوب حسگرها با تغییر ساختار شبکه بیزین پویا و بر اساس تفسیر اطلاعات سنسورها انجام شده است. هم چنین روبات با اعمال خطای مصنوعی در قرائت حسگرها مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدل پیشنهادی برای «رفتار عبور از درب»، که مبتنی بر شبکه بیزین پویا می باشد توانسته است مقاومت به مراتب بالاتری را نسبت به مدل مبتنی بر شبکه بیزین (با ساختار ثابت)، در قبال انواع قرائت های نامطلوب و متعدد ناشی از خطای ثابت، رانشی، هم آوایی، تصادفی و جابجایی و نیز تغییرات مختصر نقشه محیط، از خود نشان دهد. هم چنین با افزودن بخش انجام مانور به مدل رفتار آن در محیط های دینامیکی نیز مقاوم تر شده است. هم چنین عملکرد مدل پیشنهادی در محیط شبیه ساز مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: رفتار, یادگیری, خطا, شبکه بیزین پویا, داده, حسگر}
    A. R. Rezaee*, A. A. Raie, S. Shiry Gheedari
    In this paper, the dynamic Bayesian network for modeling behavior has been used for door-crossing behavior. This network easily trains and it supports dependencies between of data’s sensors and the desired behavior of robot on ideal environment and it detects error on data’ sensor by using data based method in real environment. Elimination of undesired sensor performs with structure changing base on interpretation of sensor’s data. Evaluation is based on robots with artificial error in the readings of the sensors. Proposed model for the "door-crossing", which is based on dynamic Bayesian networks, has been able to resist much higher than the model based on Bayesian networks (fixed structure), in the face of adverse and multiple interpretations of the constant error, drift, also cross-talk, random movement and slight changes in the environment map. This model is much resistant by adding maneuver part to it on dynamic environments. The performance of the proposed model on the simulation environment has been evaluated.
    Keywords: Behavior, learning, error, dynamic Bayesian networks, data, sensor}
  • مریم حورعلی، غلامعلی منتظر
    در سال های اخیر تلاش های زیادی برای طراحی روش های یادگیری و خودکار سازی فرآیند ساخت هستان نگار انجام شده است. ساخت انواع هستان نگار برای انواع قلمروها و کاربردهای گوناگون فرآیندی پرهزینه و زمان بر بوده و خودکارسازی این فرآیند گامی مهم در رفع مشکل اکتساب دانش در سامانه های اطلاعاتی و کاهش هزینه ساخت آنهاست. در این مقاله روشی نوین برای یادگیری هوشمند هستان نگار ارائه شده که می توان از آن در کاربردها و حوزه های مختلف استفاده کرد. در این روش نیازی به وجود هستان نگارهای عمومی یا تخصصی اولیه و واژگان معنایی از پیش تعریف شده نیست و پایگاه دانش اولیه آن، تنها شامل مجموعه ای از متون ورودی است. سامانه یادگیرنده پیشنهادی با شروع از متون ورودی و با استفاده از رهیافت پیشنهادی در این مقاله قادر خواهد بود هستان نگار حوزه های مختلف را استخراج کند. در این روش از ترکیبی از روش های زبانی، آماری و روش های یادگیری ماشینی بر اساس روش C-value،TF-IDF، شبکه عصبی نظریه تشدید وفقی و روش تحلیل هم رخدادی استفاده شده است؛ بدین ترتیب که ابتدا اسناد مرتبط با حوزه مورد نظر گردآوری شده و سپس پردازش های متون زبان طبیعی روی اسناد انجام شده و واژه های اصلی با استفاده از روش C-value استخراج شده است، آنگاه با استفاده از شبکه عصبی ART اسناد مربوطه خوشه بندی شده و برای هر خوشه با محاسبه وزن واژه ها بر اساس روش TF-IDF، واژه کلیدی مناسب استخراج شده است. در پایان با استفاده از روش تحلیل هم رخدادی، سلسله مراتب مفاهیم استخراج شده و هستان نگار مربوطه ساخته شده است. نتایج حاصل شده نشان میدهند که این روش در مقایسه با روش های مشابه، دقت خوبی در یادگیری هستان نگار داشته است
    کلید واژگان: هستان نگار, یادگیری, شبکه عصبیART, فراوانی واژه ها, معکوس, فراوانی اسناد (TF, IDF), C, value}
    Maryam Hourali, Gholam Ali Montazer
    In recent years, many efforts have been done to design ontology learning methods and automate ontology construction process. The ontology construction process is a time-consuming and costly procedure for almost all domains/applications, so automating this process is a solution to overcome the knowledge acquisition bottleneck in information systems and reduce the construction cost. In this article a novel intelligent ontology learning method is proposed which can be used in many domains and applications. The proposed learning system has no need for initial common or specialized input ontologies or predefined semantic terms; indeed, the initial database anonly consists of input texts sets. The proposed learning system could extract associated ontologies of various domains using combined methods. To do this, a combination of linguistic, statisticaland machine learning methods based on the C-value method, the TF-IDF one, the neural network, and co occurance analysis are applied. So, first domain-related documents were collected. Then natural language processing methods such as C-value method were implemented for extracting meaningful terms from documents. Next, ART (Adaptive Resonance Theory) neural network was used to cluster documents and associated weight of terms was calculated by TF–IDF method in order to find candidate keyword for each cluster. Finally, co-occurrence analysis was used to construct concept hierarchy and complete the ontology. Results show that the proposed ontology learning method has a high precision comparing to similar studies.
    Keywords: Ontology, ART Neural Network, TF, IDF, C, value}
  • شیوا وفادار، احمد عبدالله زاده بارفروش
    تکنیک های هوش مصنوعی از قبیل یادگیری، به صورت گسترده ای در سیستم های مبتنی بر عامل به کار می روند. اما در زمینه ارائه یک دیدگاه مهندسی نرم افزاری از این تکنیک ها برای کل چرخه حیات نرم افزار شامل تحلیل، طراحی و تست، در حال حاضر کاستی هایی وجود دارد. در این تحقیق با تمرکز بر مرحله تحلیل نیازمندی به عنوان یکی از نخستین مراحل فرآیند تولید نرم افزار، ابزار ها و تکنیک هایی برای رفع این کمبود ها در مرحله تحلیل پیشنهاد شده است. بدین منظور در این مقاله، مجموعه ای از الگوهای تحلیل پایای نرم افزار ارائه شده است. الگوهای تحلیل پایای نرم افزار، مجموعه ای از کلاس های عمومی (فراکلاس ها) و ارتباط های میان آنها برای تحلیل یک موضوع خاص هستند که در قالبی مستقل از دامنه مساله مدل سازی می شوند. این الگوها بر اساس نظریه مدل پایای نرم افزار با معرفی مضمون های تجاری مانا، اشیای تجاری و اشیای صنعتی مدل مفهومی قابلیت یادگیری را بازنمایی می کنند. این الگو ها در دو سطح تجرد ارائه شده اند و شامل الگو های یادگیری، نقش، محیط، دانش و نقد می باشند. در این مقاله همچنین روش استفاده از الگو های ارائه شده برای تحلیل قابلیت یادگیری عامل در دو سیستم مختلف مبتنی بر عامل تشریح شده است. این الگو ها می توانند به عنوان راهنما در تحلیل عامل های نرم افزاری یادگیر به کار روند. مزیت استفاده از این الگو ها نسبت به روش های کلاسیک تحلیل نرم افزار آن است که علاوه بر کلاس های متداول مرتبط با یادگیری در دامنه مساله، فراکلاس هایی را در مدل تحلیل سیستم بازنمایی می کنند که دانش مرتبط با تحلیل یادگیری را نیز مدل می کنند. همچنین با در نظر گرفتن لایه های مختلف در تحلیل، موجب تولید مدل هایی می شوند که پایداری بیشتری نسبت به تغییرات دارند.
    کلید واژگان: الگوی تحلیل, الگوی تحلیل پایای نرم افزار, مهندسی نرم افزار مبتنی بر عامل, یادگیری}
    S. Vafadar, A. Abdollahzadeh Barfourosh
    Artificial Intelligence (AI) Techniques (such as learning) are used widely in agent-based systems. However, current research does not address a software engineering view on these techniques that support all the software development process. In this paper, we focus on requirement analysis – as the first step of the software development process and present techniques and tools to cover this shortage. In this regard, we provide a set of stable analysis patterns for learning capability of the agents. Stable analysis patterns are a set of meta-classes and their relations to analyze a specific issue in a domain-independent manner. Using stable analysis concepts, namely Enduring Business Themes (EBT), Business Objects (BO) and Industrial Objects (IO), these patterns represent the conceptual model of the learning. In this paper, we also apply these patterns on two case studies to investigate their applicability. These patterns are used as guidelines during analysis of learning. The main advantage of applying the stable analysis patterns in comparison with conventional analysis methods is modeling the knowledge of the learning analysis in addition to the ordinary classes of the domain. In addition, they generate more stable models via considering different levels of abstraction in the analysis.
  • علیرضا رضایی، ابوالقاسم اسدالله راعی، ابوالفضل نادی، سعید شیری قیداری
    در این مقاله یک ساختار جدید بر پایه شبکه بیزین برای بهبود رفتارروبات سیار دارای خطا در سنسورهای آن ارائه میشود. اگر یک روبات بخواهد رفتار مشخصی را در محیط دنبال کند، باید توانایی ساخت محیط و استنباط از آن بر پایه دانش اولیه و چگونگی تاثیر عکس العمل خود بر محیط در طول زمان، برای رسیدن به مقصد را داشته باشد. مدلهای قدیمی برای یادگیری این دانش، مخصوصا در زمانی که محیط دینامیک و سنسورها با عدم قطعیت همراه هستند، اغلب کاملا پیچیده میباشند. در این مقاله یک ساختار جدید بر مبنای شبکه بیزین برای یادگیری دانش در رفتار روبات در هنگام خرابی سنسورهای آن ارائه شده است. در این مقاله به عنوان یک مساله، رفتار عبور از درب یک روبات سیار بدون برخورد با دیوارهای اطراف آن شرح داده میشود. در این مساله از کمربندی از سنسورهای آلتراسونیک به عنوان گیرنده اطلاعات از محیط استفاده شده است. نتایج شبیه سازی استفاده از شبکه بیزین را دریادگیری رفتار روبات دارای خطا، بسیار موثر نشان میدهد.
    کلید واژگان: روبات, شبکه بیزین, شبکه بیزین پویا, یادگیری, رفتار, خطا}
    A. Rezaee, A. A.Raie, A. Nadi, S. Shiry Ghidary
    In this paper a new structure based on Bayesian networks is presented to improve mobile robot behavior, in which there exist faulty robot sensors. If a robot likes to follow certain behavior in the environment to reach its goal, it must be capable of making inference and mapping based on prior knowledge and also should be capable of understanding its reactions on the environment over time. Old learning models for knowledge learning, especially on dynamic environment, are quite complex and have uncertainty in sensors. In this paper a new structure based on Bayesian network is presented for knowledge learning on robot behavior when the malfunction sensors exist. In this paper successful door crossing behavior is explained. In this issue the belt of ultrasonic sensors is used to receive environment information. Simulation results show that using the Bayesian network is very effective in robot behavior with faulty sensors.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال