به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غلبه نشده » در نشریات گروه « صنایع »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غلبه نشده» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • رضا سمیع زاده *، مهندس پروانه افشاری
    جهانی شدن و پیدایش شرکت‏های توسعه یافته، منجر به افزایش دائمی برون سپاری قطعات و خدمات شده است. این امر شرکت‏ها را وادار به توجه بیشتر به فرآیند خرید و تصمیم‏های مرتبط کرده است؛ یکی از این تصمیم‏ها که بر تمامی حوزه های شرکت‏ها اثر گذار است، مسئله انتخاب تامین‏کننده می‏باشد. با توجه به پیچیدگی این مسئله، این مقاله بر آخرین مرحله انتخاب تامین‏کننده که شامل تعیین بهترین ترکیب از تامین‏کنندگان و تخصیص سفارش به آن‏ها در جهت برآورده ساختن نیازمندی های خرید می‏باشد، متمرکز شده است. مسئله انتخاب تامین‏کنندگان برای حالت تک تولید کننده که با تقاضای احتمالی مواجه است، در نظر گرفته شده است؛ بعلاوه، تامین‏کنندگان برای رقابت و فروش بیشتر کالاهای خود را با ارائه تخفیف عرضه می‏دارند. تخفیف ارائه شده توسط تامین‏کنندگان نموی در نظر گرفته شده است. همچنین احتمالی بودن زمان تقاضا و انعطاف‏پذیر بودن تامین‏کنندگان (در حجم تقاضا و زمان تحویل) لحاظ شده است. تامین‏کنندگان بالقوه، قیمت‏های متفاوتی اظهار کرده و محدودیت حداقل و حداکثر ‏اندازه سفارش را دارند؛ هزینه ثابت انتخاب تامین‏کننده از دیگر پارامترهای در نظر گرفته شده در مدل می‏باشد. با استفاده از مدل پیشنهادی یک خریدار می‏تواند انعطاف‏پذیری شرکای زنجیره تامین بالقوه را تخمین زده و به صورت سنجیده عمل نماید. هدف از طرح این مسئله، انتخاب تامین‏کنندگان با انعطاف پذیری بالاتر و قیمت بهتر، کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش سود مورد انتظار می باشد. لازم به ذکر است میزان تخفیف پیشنهاد شده توسط تامین‏کنندگان در فرآیند انتخاب و تخصیص سفارش به آن‏ها نقش کلیدی دارد.. این مدل به صورت یک مسئله دو هدفه تحت شرایط زمان و حجم تقاضای احتمالی مدل‏سازی شده است. با توجه به اینکه مسئله مورد نظر جزء مسائل NP-hard به شمار می‏آید، الگوریتمهای فراابتکاری جهت حل مدل به کار گرفته شده است و در نهایت الگوریتم ژنتیک رتبه بندی غلبه نشده (NSGA-II) و الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غلبه نشده (NRGA) با هم مقایسه شده اند.
    کلید واژگان: انتخاب تامین کننده, تقاضای احتمالی, تخفیف, انعطاف پذیری تامین کننده, الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غلبه نشده, الگوریتم ژنتیک رتبه بندی غلبه نشده}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال