به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « واقعیت مجازی » در نشریات گروه « مکانیک »

تکرار جستجوی کلیدواژه «واقعیت مجازی» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • مرتضی امجدی، سید اشکان موسویان*
    شبیه سازهای رایانه ای امروزه بخش جدایی ناپذیر در صنعت به شمار می روند. به طوری که امروزه اکثر صنایع در جهت تسریع در توسعه محصولات و کاهش هزینه های تولیدی از امکانات مفید این بستر بهره مند شده اند. در این میان استفاده از شبیه سازهای واقعیت مجازی و محیط های مجازی تعاملی و همه جانبه در طراحی و چیدمان خطوط تولید، مراحل مونتاژ و سایر فرایندهای تولیدی و آموزشی، موجب مهارت افزایی کارکنان، ارتقاء سطح دانش و مهارت آموزی اپراتورهای تازه استخدام شده، همچنین سبب کاهش هزینه های احداث و راه اندازی سالن های مونتاژ گشته است. مقاله حاضر به شبیه سازی یک ایستگاه همبندی قطعه پرخوران موتور ملی EF7-TC در یک خط تولید موتور به منظور بررسی نحوه عملکرد فرایندهای مونتاژ با هدف بهبود فرایندهای مونتاژ و آشنایی فراگیران با فرایند مونتاژ صورت گرفت. خروجی نهایی شبیه سازی ایستگاه کاری مجازی توسط عده ای از شرکت کنندگان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نظر کاربران توسط یک پرسشنامه 12 سوالی با 5 مولفه جمع بندی و نتایج به روش تحلیل فراوانی و تحلیل توصیفی و به منظور پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان از این دارد که حس حضور و تعامل در محیط مجازی خط تولید ایستگاه همبندی به طور مطلوبی برای کاربران بوجود آمده و همچنین درک مناسبی از فرایند مونتاژ قطعه پرخوران پیدا کردند و عمدتا علاقه مند به تجربه دوباره استفاده از فناوری واقعیت مجازی بودند. مطالعات نشان داد که شبیه سازی فرایندهای اسمبلی در زمینه محیط واقعیت مجازی تعاملی، سطح مهارت کاربران را قبل از تجربه آن فرایند در دنیای واقعی افزایش داده است.
    کلید واژگان: موتورهای درون سوز, توربو شارژر, واقعیت مجازی, شبیه ساز رایانه ای}
    Morteza Amjadi, Ashkan Moosavian *
    Computer simulators are an integral part of the industry today. So that today most of the industries benefit from the useful facilities of this platform in order to accelerate the development of products and reduce production costs. In the meantime, the use of virtual reality simulators and interactive and comprehensive virtual environments in the design and layout of production lines, assembly stages and other production and training processes, increases the skills of employees, improves the level of knowledge and skills of newly hired operators, and It also reduces the costs of building and operating assembly halls. The present article was carried out to simulate an assembling station of the national EF7-TC engine in an engine production line in order to investigate the functioning of the assembly processes with the aim of improving the assembly processes and familiarizing the learners with the assembly process. The final output of virtual workstation simulation was reviewed and evaluated by a number of participants, and finally, users' opinions were collected by a 12-question questionnaire with 5 components, and the results were summarized by the method of frequency analysis and descriptive analysis, and for the reliability of the questionnaire from Alpha. Cronbach was used. The obtained results show that the sense of presence and interaction in the virtual environment of the production line of the assembly station was created favorably for the users, and they also found a proper understanding of the assembly process of Turbo charger parts and were mostly interested in experiencing the use of virtual reality technology again.  Studies indicate that the simulation of assembly processes in the context of interactive virtual reality environment increases the skill level of users before experiencing that process in the real world.
    Keywords: Internal Combustion Engines, Turbo Charger, Virtual Reality, Computer Simulator}
  • محمدحسین داورپور*

    همراه با رشد قابل توجه فناوری های نوظهور و گسترش کاربرد آن ها در زندگی روزمره مردم (نظیر هوش مصنوعی و کلان داده، اینترنت اشیا، بلاکچین، پردازش ابری و غیره)، یکی از مفاهیم فناورانه که به تازگی مورد توجه قرار گرفته و بر پایه فناوری واقعیت مجازی تعریف می گردد، مفهوم متاورس یا فرادنیا است. متاورس به عنوان یک دنیای مجازی به شبیه سازی سه بعدی محیط ها، اشیا، افراد و ارتباطات آن ها پرداخته و بر این اساس امکان تجربه کردن پدیده ها و ایجاد تعاملات را با تجربه ای نزدیک به واقع با عنوان تجربه غوطه وری فراهم می کند. یکی از مهمترین زمینه هایی که این فناوری توانسته است آن را بصورت محسوس تحت تاثیر قرار دهد، مساله آموزش است. با به کارگیری این فناوری، بدون نیاز به وجود محیط های فیزیکی و صرفا با به کارگیری محتوای متاورسی و تجهیزات مرتبط با آن از جمله هدست های واقعیت مجازی، می توان بر بسیاری از چالشهای موجود آموزشی مثل محدودیت های مکان، زمان، مواد اولیه و تجهیزات با راه حل هایی مقرون به صرفه و با ریسک پایین غلبه نمود. در این مقاله، مکاورس، اولین متاورس تخصصی مهندسی مکانیک ایران معرفی می گردد که به منظور ایجاد آزمایشگاه های درسی و کارگاه های مهارتی مرتبط با فیزیک و مکانیک طراحی و پیاده سازی گردیده است. بر این اساس، علاوه بر تشریح محیط و ابزار توسعه آن، تعدادی از آزمایشهای تعریف شده در مکاورس و نحوه دسترسی و استفاده از آن توضیح داده حواهد شد.

    کلید واژگان: متاورس, مکاورس, واقعیت مجازی, آزمایشگاه فیزیک, آزمایشگاه مجازی, بازی وار سازی}
    MohammadHossein Davarpour *

    Along with the considerable growth of emerging technologies (such as artificial intelligence and big data, internet of things, blockchain, cloud computing, etc.) and expansion of their application in people’s everyday life, one of the technological concepts which has received more attention recently is the Metaverse or meta-universe. Metaverse as a virtual world is based on Virtual Reality technology and simulates environments, objects, people and their communications in a 3D space and provides a near-reality experience known as immersive experience for users. One of the contexts which is noticeably affected by Metaverse is education. Using VR and Metaverse, we can cope with many existing educational challenges such as space and time limitations, lack of sufficient raw materials, difficulties of equipment maintenance, etc. using cost-effective and low-risk solutions. In this paper, Mechaverse, the Iran’s first domain-specific metaverse of mechanical engineering is introduced which is designed and implemented to provide laboratory courses and skill workshops related to physics and mechanics. Afterwards, necessary tools for development of Mechaverse are described and some defined practical courses and the mechanisms of accessing and using them are discussed.

    Keywords: Metaverse, Mechaverse, virtual reality, Virtual Laboratory, Physics Laboratory, Gamification}
  • مهدی متقی پور، رسول فشارکی فرد*
    در سالیان اخیر، آموزش مهندسی مکانیک به شیوه های متنوعی تحت تاثیر سیر تکامل فناوری قرار گرفته است. از جمله شیوه های نوین آموزش، استفاده از فناوری واقعیت مجازی با بازخورد نیرویی است که اصطلاحا آن را فناوری هپتیک می نامند. در این فناوری به کاربر این امکان داده می شود که علاوه بر مشاهده یک محیط شبیه سازی رایانه ای، اشیای موجود در آن را لمس کند و یا با آنها در تعامل باشد. در این فناوری، کاربر می تواند ارتجاعی بودن یک بادکنک مجازی، سختی و نرمی و یا دما و وزن اجسام مجازی را احساس کند. هنگامی که حس لامسه با دیگر حواس، خصوصا بینایی، ترکیب می شود، اطلاعات مربوط به جسم با جزئیات بیشتری به کاربر انتقال می یابد. به همین دلیل این فناوری در زمینه های یادگیری می تواند نقش کلیدی و حساسی ایفا کند؛ زیرا استفاده از آن علاوه بر کاهش هزینه های بالای آموزش در دنیای واقعی، این امکان را فراهم می کند که مطالب آموزشی با کیفیت و جذابیت بیشتری به دانشجویان منتقل شود. یکی از کاربردهایی که این فناوری می تواند در آینده داشته باشد، استفاده از آن در آموزش دروس نقشه کشی صنعتی است که اکثر دانشجویان در آن با مباحث مربوط به تجسم فضای سه بعدی با مشکل روبرو هستند. در این مقاله مزایای استفاده از این فناوری در مقایسه با روش های امروزی بررسی می شود.
    کلید واژگان: فناوری هپتیک, واقعیت مجازی, حس لامسه, آموزش مهندسی مکانیک, نقشه کشی صنعتی}
  • مجید اسلامی، حمیدرضا حاجی میرزاعلیان، افسانه کرباسی
    استفاده از سامانه های شبیه ساز سال ها است در حوزه های مختلف علمی و صنعتی و نظامی فراگیر بوده و این تکنولوژی (ورود به واقعیت مجازی)در حال گسترش در همه زمینه ها است. در این مقاله با استفاده از متدهای نوین و ساخت یک مکانیزم درمانی که شامل سخت افزارهای مکاترونیکی با بهره گیری از محیط گرافیکی می باشد، سعی در روند بهبود و درمان بیماران مبتلا به فوبیا (ترس از تاریکی) شده است. مکانیزم طراحی شده پس از فراهم آوردن شرایط محیطی نزدیک به محیط واقعی توسط نرم افزارها و موتورهای گرافیکی، و همچنین شبیه سازی حرکت سر بیمار با کمک سخت افزارهای مناسب (عینک های سه بعدی و سنسورهای حرکتی چند بعدی)، احساس واقعی بودن شرایط را برای بیمار بطور کامل بوجود می آورد و فرآیند درمان را ساده می سازد. همچنین در این پژوهش پارامترهای موثر بر بیماری ترس از تاریکی با استفاده از نظر متخصصین روانپزشک و بطور جامع و مشابه به واقعیت در محیط گرافیکی شبیه سازی شده است. پس از طراحی و ساخت سامانه مذکور، آزمایشات عملی بر روی تعدادی از کودکان مبتلا به بیماری فوبیا (ترس از تاریکی) در بازه های زمانی مشخص با صلاحدید پزشک معالج، انجام شد. که نتایج آزمایشات بیانگر تاثیر به سزای این سامانه در درمان این بیماری را داشت. همچنین احساس رضایت کودکان نسبت به کار با سامانه درمانی بسیار عالی ارزیابی گردید.
    کلید واژگان: شبیه سازدرمانی, فوبیا, ترس از تاریکی, واقعیت مجازی}
    M. Eslami, H.R. Mirzahajialian, A. Karbasi
    Virtual reality (VR) exposure therapy is a common treatment for phobia and the efficacy of this technique has proved. The darkness phobia is one of the most common disorders among the children. This is the first research about the darkness phobia and using VR to treat the patients. The VR system designed in this article is composed from two parts: Mechatronic devices and graphics unit. As a child spends most of his/her time at home, the home environment was simulated in the graphics unit. Also by using the mechatronic devices the head motions of the patients were applied to the graphics unit to close more the VR system to the reality. The treatment was conducted two sessions per week over three months. The results showed that the VR graded exposure therapy was successful for reducing fear of the darkness in children. In addition, the feedbacks of interacting with system from the patients were too satisfactory.
    Keywords: Virtual reality, Exposure therapy, Fear of the darkness, Phobia}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال