به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حذف » در نشریات گروه « مواد و متالورژی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حذف» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • هادی رضایی وحیدیان، علیرضا زارعی *، علیرضا سلیمانی
    1و1- دی متیل هیدرازین (UDMH) به عنوان سوخت مایع موشک بوده و ترکیبی با سمیت بالا است که در این کار به منظور تخریب و معدنی سازی آن در محیط آبی از روش ترکیبی اکسایش فتوکاتالیزوری، پراکسید هیدروژن و پرتوفرابنفش (UV/FST/H2O2) استفاده شده است. . فرایند در یک راکتور سوسپانسیونی مجهز به یک لامپ UV-C، W 150 انجام شده است. از کاتالیزور Fe3O4@SiO2@TiO2 (FST) به عنوان کاتالیزور مغناطیسی و قابل بازیافت استفاده شده است. برای سنتز کاتالیزور از روش های رسوبی و سل ژل استفاده شده و برای آنالیز آن روش های میکروسکوپ الکترونی عبوری TEM، پراش پرتو ایکس XRD، اسپکتروسکوپی مادون قرمز تبدیل فوریه FTIR و روش بررسی خواص مغناطیسی VSM مورد استفاده قرار گرفته است. به منظور بهینه سازی پارامترهای موثر بر فرایند مانند غلظت پراکسید هیدروژن، مقدار کاتالیزور و pH از روش پاسخ سطح استفاده شده است. همچنین بررسی میزان معدنی سازی از طریق آنالیز کل کربن آلی TOC مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که فرایند توانایی معدنی سازی ppm 50 از UDMH را به میزان 79% با استفاده از ppm 85[FST]=، ppm 800 [H2O2] = و 7 pH= بعد از 120 دقیقه را دارد.
    کلید واژگان: دی متیل هیدرازین نامتقارن, حذف, فتوکاتالیزور مغناطیسی, تیتانیا, طراحی ترکیب مرکزی, فرایند اکسایش پیشرفته}
    Hadi Rezaei Vahidian, Alireza Zarei *, Alireza Soleymani
    1,1-Dimethylhydrazine (UDMH) is used as a liquid fuel for missile and is a toxic matter. In this work to decontaminate UDMH from aqueous solution, hybridized photocatalytic and hydrogen peroxide oxidation processes have been used. The process was performed in a suspension reactor equipped with a UV-C lamp (150 W). Fe3O4@SiO2@TiO2 (FST) catalyst was used as a magnetic recyclable photocatalyst. To synthesize the catalyst, precipitation and sol gel methods have been applied and its characterization was performed using X-ray diffraction XRD, Fourier transform infrared FTIR, transmission electron microscopy TEM, and vibrating sample magnetometer VSM instruments. Effective parameters such as hydrogen peroxide concentration, amount of catalyst, and pH were optimized using response surface method. To analyze the amount of mineralization, the TOC analysis was used. The results showed that at the optimum conditions of [FST] = 85 ppm, [H2O2] = 800 ppm, and pH=7 the process could be mineralize 50 ppm of UDMH solution, about 79% after 120 min.
    Keywords: Unsymmetrical Dimethyl Hydrazine, Decontamination, Magnetic Photocatalyst, Titania, Central Composite Design, Advanced Oxidation Process, UDMH}
  • یونس موسایی اسکویی*
    در حین فرآیند تولید TNT، محصول خام شامل حدود 5/4 % از ایزومرهای نامتقارن TNT می باشد. برای استفاده از TNT در صنایع نظامی، باید محصولات نامتقارن آن حذف گردند. خالص سازی TNT خام با سلیت (محلول 15 درصد از سدیم سولفیت) انجام می شود. ناخالصی ها در پساب حاصل از ادامه مراحل فرآیند خالص سازی، به 15 تا 17 درصد می رسد. به دلیل رنگ قرمز پساب، از اصطلاح آب قرمز TNT برای آن استفاده می شود. روش های مختلفی برای حذف پساب قرمز TNT وجود دارد که از جمله روش های موجود می توان به سوزاندن، استفاده از میکرو ارگانیزم ها و قارچ پوسیدگی، بازیابی سولفون و تبدیل به گروه های بی خطر دیگر، روش های اکسیداسیون با استفاده از رزین و لایه نانو آهن صفر ظرفیتی و روش های دیگر اشاره کرد. با توجه به ترکیب درصد و حجم آب قرمزی که باید مورد حذف قرار گیرد و همچنین هزینه های فرآیند، از بین روش های ذکر شده یک یا چندین روش را می توان به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار داد. در این مقاله، هر کدام از روش های ذکر شده حذف آب قرمز و عوامل موثر بر آن ها مورد بررسی قرارگرفته است.
    کلید واژگان: TNT, آب قرمز, آلاینده محیط زیست, حذف}
  • علیرضا بهزادنیا، پرویز درویشی، صاحبعلی منافی *
    یکی از عمده ترین آلاینده های موجود در پساب صنایع از جمله آبکاری، دباغی، کروم (VI) می باشد که برای انسان و محیط زیست سمی بوده و سرطان زا می باشد. لذا هدف این تحقیق بررسی کارایی حذف کروم (VI) از محیط های آبی با استفاده از نانواکسید منیزیم در محیط آزمایشگاهی است. در این مطالعه تاثیر پارامترهای مختلفی از جمله زمان تماس (15 تا 240 دقیقه)، pH (3، 5، 7 و 9)، غلظت اولیه کروم (10، 20، 30 و40 میلی گرم در لیتر)، غلظت اولیه جاذب (25/0، 5/0و 7/0 گرم در لیتر) و تعداد دور همزن (120 تا 350 دور در دقیقه) بررسی شد. محلول اولیه کروم (VI) با استفاده از حل کردن دی کرومات پتاسیم (K2Cr2O7) در آب مقطر یک بار تقطیر تهیه گردید. غلظت باقیمانده کروم بوسیله دستگاه ICP ساخت کشور استرالیا اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که بهترین زمان برای حذف 240 دقیقه بود و با افزایش pH، راندمان حذف افزایش می یابد. از سوی دیگر در این پژوهش در بازه ای که مورد بررسی قرار گرفت با افزایش مقدار جاذب درصد حذف کروم از آب افزایش یافت و با افزایش غلظت اولیه کروم از 10 تا 40 میلی گرم در لیتر، میزان کارایی حذف کروم به ترتیب 25/81 به 5/21 درصد کاهش یافت. بطوریکه در آخرین مرحله بهینه کردن، دور همزن متوسط 240 دور در دقیقه برای فلز کروم بیشترین کارایی حذف را نشان داد. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان گفت که ترکیب شدن نانوذرات اکسید منیزیم با جاذب های حذف کننده کروم می تواندCr6+ را به Cr3+ تبدیل و بازده فرآیند حذف کروم از آب را افزایش دهد.
    کلید واژگان: نانوذرات اکسید منیزیم, کروم شش ظرفیتی, حذف, محلول آبی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال