به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روستای دویدوخ » در نشریات گروه « مهندسی شیمی، نفت و پلیمر »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روستای دویدوخ» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • طیبه عزت اللهی نژاد*

    مطالعات رنگ در ایران بیشترین توجه خود را بر پایه نظریات تئوریسین های غربی همانند ایتن و مانسل  با تکیه بر اداراک بصری انسان از رنگ بنا نهاده است. ماهیت فرهنگی رنگ کمتر مورد توجه قرار گرفته است و همین امر موجب شده تا مولفه های زیبایی رنگ از منظر جامعه بومی مورد غفلت واقع شود. از همین روی در این پژوهش برآنیم تا با مطالعه میدانی وبا رویکرد زیبایی شناختی در میان قوم تکه ترکمنی به این پرسش پاسخ دهیم که چه مولفه های بر زیبایی شناسی بومی رنگ در خودتزئینی سنتی قوم تکه ترکمن روستای دویدوخ تاثیرگذارند؟ این پژوهش، تحلیلی- توصیفی با رویکردی کیفی وبا محوریت زیبایی در رنگ خودتزئینی سنتی براساس منابع مکتوب و مردم نگاری در میدان انجام شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رنگ به مثابه یکی از ویژگی های متمایزکننده این قوم در خودتزئینی به ویژه سنتی است و یکی از مهم ترین کدهای فرهنگی این اجتماع است که بیانگر هویت(فردی/قومی/اجتماعی)، عاطفی(غم و شادی) و دینی(ثواب/گناه، متولیان دین، قدسیت و ماورایی) است. و همچنین در نظر این قوم، رنگ های اصلی و فرعی با تعلق یا عدم تعلق قومی تعریف می شود و در باور اهالی حفظ قدرت تاریخی این قوم با حفظ کدهای فرهنگی به ویژه حیطه رنگ خودتزیینی رابطه مستقیم دارد.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی بومی, رنگ, خودتزیینی, ترکمن, روستای دویدوخ}
    Tayebeh Ezatollahinejad *

    Colour studies in Iran have received the most attention, based on the ideas of western theorists such as Itten and Mansell, relying on human visual perceptions of color. In contrast, the cultural nature of colour has received less attention, resulting in the elements of colour beauty being neglected from the perspective of the local community. Therefore, in this research, we decided to answer this question with a field study with an aesthetic approach among the Tekke Turkmen tribe: what components affect the local aesthetics of color in the traditional self-decoration of the Tekke Turkmen tribe of Dovidukh village? This analytical-descriptive research has been conducted with a qualitative approach focusing on beauty in traditional self-decoration paint based on written sources and ethnography in the field. The findings of this research show that color is one of the distinguishing characteristics of these people in self-decoration, especially traditional. It is one of the most important cultural codes of this community, which expresses identity (individual/ethnic/social), emotional (sadness and happiness) and religious (reward). /age, guardians of religion, sanctity and transcendence). Also, in the opinion of these people, the main and secondary colors are defined by belonging or not belonging to an ethnic group, and in the belief of the people, preserving the historical power of this people has a direct relationship with the preservation of cultural codes, especially in the area of self-decoration.

    Keywords: ndigenous aesthetics, Color, self-decoration, Turkmen, Doydukh village}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال