به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نسخه رنگرزی » در نشریات گروه « مهندسی شیمی، نفت و پلیمر »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نسخه رنگرزی» در نشریات گروه «فنی و مهندسی»
  • محمد امانی تهران، فاطمه ضیغمی
    مواد رنگزای مشکی نسبت به مواد رنگزای دیگر در اغلب موارد، ارزان تر می باشند و در صورتی که بتوان به نحوی مصرف رنگزاهای رنگی را با استفاده از رنگزای مشکی کاهش داد می توان باعث کاهش هزینه های تولید منسوجات شد. در بحث اختلاط رنگ داریم که ترکیب مقادیر برابر رنگ های زرد و قرمز و آبی تولید یک رنگ خاکستری می کند. بنابراین در صورتی که مقادیری از سه رنگزای زرد و قرمز و آبی را بیابیم که در یک رنگرزی با این مخلوط به یک خاکستری قابل تولید با یک رنگزای خاکستری (مشکی) برسیم می توان رنگزای خاکستری را جایگزین مقادیر بدست آمده سه رنگزای زرد و قرمز و آبی کرد. در این پژوهش امکان و چگونگی جایگزینی به نحوی که رنگ نمونه اولیه تا حد امکان ثابت بماند بررسی گردید. به این منظور در پارچه اکریلیکی به دو روش «استفاده از جدول بازبینی LUT» و «استفاده از k/s» عمل جایگزینی جزء خاکستری انجام شد. نتایج بدست آمده نشان داد که هر دو روش منجر به کاهش مصرف رنگزاهای رنگی می گردند که مقدار کاهش در روش استفاده از LUT بیشتر است. در صورت داشتن یک دسته رنگزا با پیروی مطلوب از تئوری کیوبلکا مانک روش استفاده از k/s منجر به اختلاف رنگ کمتری می گردد، در غیر این صورت روش استفاده از LUT منجر به نتایج مناسب تری خواهد شد.
    کلید واژگان: میزان مصرف رنگزا, جایگزینی رنگزا, نسخه رنگرزی, رنگرزی اکریلیک, جایگزینی جزء خاکستری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال