به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « باکتریهای محلول کننده فسفات » در نشریات گروه « جنگلداری »

تکرار جستجوی کلیدواژه «باکتریهای محلول کننده فسفات» در نشریات گروه «کشاورزی»
  • مریم تیموری، سودابه علی احمدی کروری، مصطفی خوشنویس، محمد متینی زاده، محسن کلاگری
    میکروارگانیسم های خاک از اجزای مهم اکوسیستم های جنگلی هستند. اصطلاح PGPR برای باکتری های غیر همزیست خاک که توانایی کلنیزه شدن بر روی ریشه گیاهان و تحریک رشد را دارند بکار می رود. هدف این بررسی، تعیین اثرات تلقیح باکتری های محلول کننده فسفات بر روی دانه رستهای افرا پلت (Acer velutinum) بود. باکتری های جدا شده از خاکهای جنگل”واز“(شاملPsudomonas, Pasturella, Actinobacillus, Enterobacter, Alcaligenese) در محیط کشت مایع Seperb و در دمایC ° 25 کشت داده شدند. سلولهای باکتریایی با سانتریفوژ جدا و با استفاده از محلول بافر فسفات نمکی (2/7pH =) سوسپانسیونی از باکتری ها به غلظت cfu/ ml 108× 3 تهیه شد. بذرهای افراپلت در گلدانهای پلاستیکی کاشته و با 1 میلی لیتر از سوسپانسیون باکتری تلقیح شدند. به بذرهای کنترل محلول بافر فسفات نمکی اضافه شد. پس از هفت ماه دانه رستها برداشت و درصد وزن خشک برگها و ریشه ها، طول شاخه و ریشه، فسفر در دسترس در خاک و گیاه، عناصر آهن، پتاسیم و منیزیوم اندازه گیری شدند. دانه رستهای تلقیح شده دارای سیستم ریشه ای وسیعتری در مقایسه با دانه رستهای کنترل بودند. تاثیر باکتری های مختلف بر خصوصیات مختلف دانه رستها متفاوت بود. در مجموع نتایج نشاندهنده اثرات مثبت باکتری های محلول کننده فسفات رشد دانه رستهای افرا پلت بود و به نظر می رسد که تلقیح مخلوطی از باکتری ها در تحریک رشد تاثیر زیادی خواهد داشت.
    کلید واژگان: افراپلت, باکتریهای محلول کننده فسفات, تلقیح, دانه رست}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال