به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قابلیت » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سمیرا عادلی*، هادی ندیمی

    قابلیت مفهومی نوپا در گفتمان معماری است که ضمن پاسخگویی به چالش های مرتبط با مسیله معنا این امکان را فراهم آورده از منظری نو به اثر معماری بنگریم و مبتنی بر اندیشه ای نو درباره آن بیندیشیم. ماحصل این تحول، استحاله نظام مفهومی معماری و زایش و برجسته شدن سلسله ای از مفاهیم دیگر است. تبیین این مفاهیم گام نخست در تضمین کارایی و هوده مفهوم قابلیت در مقام نظر و عمل خواهد بود. این پژوهش با دغدغه بی هوده و ابتر ماندن این مفهوم، متوجه اقتضایات مفهومی حضور قابلیت در گفتمان معماری شده است. بر همین مبنا، ضمن طرح مفهوم قید به عنوان زوج مفهومی قابلیت در تلاش است بستری نظری برای تبیین این مفهوم بگشاید و به ارایه مدلی نظری برای تدقیق فهم آن بپردازد. رویکرد این پژوهش کیفی است که مبتنی بر استدلال منطقی و روش توصیفی_ تحلیلی محقق شده است. در همین راستا نخست برخی اقتضایات نظری مفهوم قابلیت از طریق بسط آن و با تکیه بر مفاهیم کنج و شبکه تعاملی اثر معماری تبیین می شود و مبتنی بر آن وجاهت و اعتبار مفهوم قید معماری عیان می گردد. در ادامه وجوه و حدود قید معماری از طریق ترسیم ساختار مفهومی آن تبیین می شود. این ساختار ماهیتی سه وجهی دارد که با تکیه بر سه مولفه مولد، کارکرد و قلمرو قید چارچوب بندی شده است. ساختار ترسیمی مبتنی بر ویژگی هایی طیف گونه همچون همسازی، ماهیت سلسله مراتبی، سختی و حقیقی بودن قیود امکان تمییز گونه های مختلف قید معماری را از یکدیگر ممکن می سازد و بدین طریق فهمی عمیق تر از قید معماری به دست می دهد.

    کلید واژگان: قابلیت, قید, معماری, شبکه تعاملی, کنج}
    Samira Adeli *, Hadi NADIMI

    This research, concerning the effective presence of the concept of affordance in contemporary architectural discourse, addresses the overemphasis placed on practical aspects of the concept of affordance and the ignorance of theoretical thinking about this concept and the inevitable conceptual evolutions which emerge. Consequently, the concept of constraint is going to be introduced and clarified while providing a theoretical basis in reference to a more developed understanding of the concept of affordance in architecture. The research concentrates on explaining a clear ontology and introducing a conceptual structure for the concept of constraint, which leads to a comprehensive typology of architectural constraints. This research is conducted through a qualitative approach and relies on the most recent scientific theories to develop a compatible concept of affordance in architecture. Furthermore, based on logical thinking and analytical methods the concept of constraint is going to be developed. At the first step the concept of affordance is developed based on the Heideggerian point of view. Consequently, a theoretical basis is established to introduce and clarify the concept of constraint through developing the concept of niche into architectural interaction field. (A.I.F). Then a three-dimensional conceptual structure based on the origin, function and domain of the architectural constraints is organized. The results of this research provide the basic theoretical knowledge required to have a deeper understanding of the two fundamental concepts of contemporary architectural discourse: affordance and constraint. The study confirms the undeniable essential role of constraint in the perception and creation of architecture. Constraints are the value of the architectural characters, being put by the members of A.I. F. Constraints guarantee the affordances architectural work is going to afford. Consequently, they guarantee the meaning and the truth of architecture. Thinking on constraint brings about the potential to prove a new perspective in theoretical aspects of architectural knowledge and consequently affects the practice of architecture.

    Keywords: affordance, constraint, Architecture, interaction field, niche}
  • هانیه بصیری*، منصوره طاهباز، زهیر متکی
    با توجه به چیرگی شعر در فضای فرهنگ ایرانی، این مقاله مبتنی بر این باور نگاشته شده است که شاعرانگی در طبع و روح قومی ما تنیده شده است و شاعرانگی معماری و قابلیت خیال انگیزی آن ضرورت بخشی به نیازهای اعلای انسانی به ویژه برای مردمانی است که انس و الفتی دیرینه با شاعرانگی دارند. ازاین رو در این پژوهش نخست چیستی «شاعرانگی» و وجوه آن در حوزه هایی چون فلسفه و ادبیات، که تعریف روشنی از آن دارند، بررسی و سپس چگونگی تجسم «شاعرانگی معماری» از گذر این وجوه و با مراجعه به منابع مکتوب معماری جستجو می شود.در این مسیر «شاعرانگی معماری» را از نیازهای ضروری اعلا و کیفیتی درمی یابیم که، از یک سو، برخاسته از «قابلیت بیرون» و از سویی دیگر، برخاسته از «اهلیت درون» است. اهلیت درون توان هم نوایی فرد با قابلیت شاعرانگی فضاست و قابلیت بیرون نامستوری «جان خیالات مشترک جمعی» در «امر ظاهر» است. خیالاتی که همان کهن الگوهای زیستن انسانی و یا نقش های ازلی هستند که با توجه به وجوه در جهان زیستن انسان می توان آن ها را به «خیالات بدن انگارانه»، «خیالات طبیعت» و «خیالات زمان و زمان مندی» تفکیک کرد. وحدت و ترکیبی از این خیالات در آثار شاعرانه معماری تجسم مصادیقی از شاعرانگی معماری را ممکن می کنند. در آثار شاعرانه معماری ناپنهانی این خیالات در «امر ظاهر» در«فرایندی افزایشی» و یا «فرایندی فروکاهشی» ممکن می شود که امر محسوس را در راستای «جان خیالات مشترک جمعی» انتظام می بخشد.
    کلید واژگان: شاعرانگی معماری, قابلیت, خیالات مشترک جمعی, انتظام ظاهر}
    Hanieh Basiri *, Mansoureh Tahbaz, Zahir Mottaki
    Considering the prevalence of poetry in the Iranian culture, the present paper is of the belief that poetry is interwoven into Iranians’ poetic instincts and ethnic spirits, and that architectural poetics and inspirational qualities correspond with parts of sublime human desires of a people long associated with poetics. This study, therefore, reflects on the nature of ‘poetics’ and its aspects in areas such as philosophy and literature, where poetics enjoys a clear definition, and then moves on to investigate ‘architectural poetry’ in the related literature.It finds ‘architectural poetics’ one of the essential sublime needs, a quality which arises from ‘external affordances’ on one hand, and ‘internal competence’ on the other. This ‘internal competence’ is the individual’s ability resonate the poetic potential of space, and the ‘external affordance’ is the unveiling of the spirit of ‘collective imagination’ in the visible. Imaginations which are archetypes of human life, timeless patterns dividable to ‘embodiment imaginations’, ‘nature imaginations’ and ‘time and timeliness imaginations’. Incorporations of these imaginations in poetic works of architecture reify architectural poetics. Poetic works of architecture facilitate the unveiling of imaginations in incremental or reductive processes through which the visible is organised around the collective soul.
    Keywords: Architectural poetics, affordance, Collective imaginations, appearance}
  • سمیرا عادلی*، هادی ندیمی
    بناهای
    فرم مفهومی پویا و لغزان است که از هریک از گفتمان های مختلف معماری تلقی متفاوتی از آن به دست آمده است. در این مقاله با هدف بازاندیشی مفهوم فرم در گفتمان معاصر، به تبیین زیربنای نظری و اقتضایات مفهومی تلقی فرم به قابلیت پرداخته شده است. بدین منظور نخست برخی نیروهای بنیادین موثر بر تحول مفهوم فرم در دوران معاصر شناسایی شده اند؛ سپس مفهوم قابلیت به مثابه تلقی ای از فرم که پاسخ گویی به نیروهای ذکرشده را ممکن می کند، معرفی گردیده است؛ در ادامه برخی اقتضایات مفهومی حضور قابلیت در گفتمان معماری از طریق بسط این مفهوم تبیین شده است. در این نوشتار در مسیر بازاندیشی فرم به مفهوم معنا تکیه و ادعا می شود که ورود قابلیت به نظام مفاهیم معماری ماهیت معنای اثر معماری را آشکار می کند و با تحقق تعامل گرایی سوژه و آبژه و جامع نگری، به دو مسئله بنیادین معنا در معماری پاسخ داده می شود. این روند به فهم جدیدی از دو مفهوم کالبد و عملکرد معماری می انجامد و فرارفتن از دوگانه انگاری آن ها را ممکن می کند. ظهور این تحولات مدیون ترسیم ساختار مفهومی جدید برای قابلیت و برانگیخته شدن دغدغه ها و ملاحظاتی نو در فضای اندیشه معماری است. به همین منظور تلاش شده از طریق طرح و تبیین مفاهیم میدان کنش، عمق و دامنه قابلیت، و همچنین توجه به کیفیت تحقق و قطبیت آن چارچوبی مفهومی ترسیم گردد، به طوری که بیانگر تحولات اندیشه معماری در مواجهه با مفهوم قابلیت باشد.
    کلید واژگان: فرم, قابلیت, معنا, کالبد, عملکرد, کنش}
    Samira Adeli *, Hadi Nadimi
    Widely interpreted through different architectural discourses, form has emerged as a dynamic and slippery concept. Aiming at a rethinking of the concept in contemporary architectural discourse, the present paper explains theoretical bases and conceptual framework of considering form as an affordance. In order to do so, the paper starts with exploring some transforming influences on the contemporary concept of form, and moves on to introduce affordance as an interpretation of form corresponding the above influences. It then expands on the concept of affordance in order to explain some conceptual evolutions of its presence in the architectural discourse.
    The paper ascertains a key role for the concept of meaning in rethinking form, and that with the introduction of affordance in architecture’s conceptual constellation comes a clarification of the meaning, providing responses to two key problems of meaning, namely, interactions between the subject and the object, and having a holistic view. This will result in a new understanding of the physical and the functional, aspect of architecture making way to go beyond their perceived schism. It is owing to drawing up new concepts of affordance, and the arousal of new concerns and considerations in architectural thought. Attempts are made here, therefore, to introduce concepts of action field, affordance layers, affordance domain, affordance quality, and affordance polarity, each reflecting the recent developments in architectural thought encountering the concept of affordance.
    Keywords: form, affordance, meaning, physic, function, action}
  • حمزه پیربابائی، مینو قره بگلو*، محمدعلی کی نژاد

    خلاقیت از دغدغه های همیشگی هنرمندان و معماران در دوره های مختلف تاریخ بوده است. تعاریف زیادی از خلاقیت ارایه شده و بناهای زیادی در طول تاریخ خلاقانه یا فاقد خلاقیت شناخته شده اند. در این میان، نکته مهم درک و فهم خلاقیت است، زیرا خلاقیت و معماری، هرگز مجرد از زمینه و جامعه خود ارزیابی نمی شوند. معماری به عنوان یک محصول فرهنگی زاییده اندیشه، حامل اندیشه و تجلی اندیشه در قالب بستری برای زندگی انسانی است. هر ابتکاری در معماری، با در نظر گرفتن مخاطب و فرهنگ مردم است که در یک جامعه توفیق پیدا می کند، خلاقیت معماری نیز در سایه توجه به فرهنگ و عواملی چون معانی، الگوها و سبک های زندگی امکان موفقیت و به بار نشستن پیدا می کند. در این نوشتار به تحلیل چگونگی تاثیر فرهنگ بر درک خلاقیت اثر معماری پرداخته شده است. خلاقیت معماری شامل ارایه فرم، فضا یا محیطی است که در عین نوآوری مفید و مناسب باشد و مفید بودن فضای معماری به قابلیت پاسخگویی آن در برابر نیازهای انسان بستگی دارد. طبق یافته های تحقیق، فرهنگ، اعتباریات لازم جهت کنش معماری را فراهم می کند و زمینه را جهت تولید اثر معماری ایجاد می کند. اگر اثر معماری دارای قابلیت هایی باشد که با معانی کاربران منطبق باشند و نیازهای آن ها از معماری را به شیوه ای نو مرتفع سازد، آن معماری سبب به وجود آمدن اعتباریات جدید شده و به عنوان اثری خلاقانه درک می شود. از سوی دیگر معماری ای که از سوی مردم خلاقانه درک می شود نیز بر فرهنگ آن ها اثر می گذارد. این فرایند به صورت چرخشی ادامه می یابد و سازوکار تاثیر فرهنگ بر معماری را تشکیل می دهد.

    کلید واژگان: خلاقیت, فرهنگ, معنا, قابلیت, اعتباریات}
    Hamze Pirbabaei, Minou Gharehbaglou*, Mohammad Ali Kaynejad

    Creativity has been a constant concern for artists and architects throughout history. Many definitions of creativity have been proposed, and many buildings throughout history have been known to be creative or uncreative. In this regard, the main point is to judge and evaluate creativity. Because creativity and architecture are never evaluated in isolation from their context and society. Architecture as a cultural product, is generated by thought, it is the carrier of thought and the manifestation of thought in the form of a bedrock for human life. Knowing that the goal of any type of architecture is ultimately human life, any innovation in architecture, succeeds in a society only by considering the audience and the culture of the people. Thus the meanings, patterns, lifestyles and the culture of the people are essential in this sense, because without such things it would be impossible to understand any new and innovative solutions. In this article, while reviewing the various definitions and concepts that have been presented about culture and creativity of architecture, the analysis of how culture influences the understanding of creativity in architecture is discussed. Architectural creativity involves the presentation of a form, space, or environment that is both innovative and appropriate. Usefulness of the architectural space depends on its response to human requirements. The response to human requirements in the architectural space, which is a cultural issue, is made through environmental affordances. The affordances of something, are part of its properties which make it usable for a particular cerature or human. Environmental affordances can not meet human needs and be useful, unless they are understandable to humen. In other words, of the countless affordances available in the environment, human uses the "perceived affordances" by himself to meet his needs from the environment. These abilities correspond to the mental meanings of human. Therefore, the more meanings of the environmental affordances and the mental meanings of the users are compatible, that environment can meet more needs of the user and be more useful. On the other hand, the less similar the architectural form is to the previous architectural works, the more innovative the architectural work will be. In fact, architectural creativity can be considered to meet human needs from the architectural environment in a new way. According to the research findings, culture provides the Echr('39')tebariat for architectural action and creates the ground for producing architectural work. If an architectural work has affordances that match the meanings of users and meet their needs from architecture in a new way, that architecture creates new Echr('39')tebariat and is perceived as a creative work. On the other hand, architecture that is creatively perceived by people also affects their culture. This process continues in a rotating manner and forms the mechanism of the effect of culture on architecture. In this way, Echr('39')tebariat both affect the architectural action and, in the next stage, the creative work of architecture, and are influenced by them and hereby make themselves new and updated. Echr('39')tebariat also change the culture according to the conditions and characteristics of each era and social actions. In fact, culture, action and Echr('39')tebariat interact and exchange with each other in a rotating process. In this sense, culture is not a fixed and stagnant concept and is constantly changing and evolving.

    Keywords: Creativity, Culture, Meaning, Affordance, E'tebariat}
  • محسن محمدی *، حمید ندیمی، محمودرضا ثقفی
    مفاهیم متعددی در حوزه دانش روان شناسی محیطی مطرح گردیده که به تاثیر متقابل ساختار محیط و رفتار انسان می پردازند و از سوی دیگر بیانگر تاثیر الگوهای رفتاری بر طراحی محیطی مناسب هستند. یکی از مفاهیمی که در این زمینه کارایی فراوانی دارد، مفهوم «قابلیت » است که خاستگاه آن روان شناسی اکولوژیکی است و در رشته های طراحی از آن استفاده فراوانی شده است؛ به طور مثال در طراحی صنعتی و معناشناسی محصول، پژوهشگران به نتایج گسترده و قابل اعتنایی در کاربردی کردن مفهوم قابلیت دست یافته اند؛ اما در معماری هنوز این مفهوم جایگاه روشن و شفافی ندارد و به کارگیری آن در مراحل مختلف فرایند معماری (برنامه ریزی، طراحی، ارزیابی پس از بهره برداری، و...) با ابهامات فراوانی روبه رو است. تجربه موفق کاربرد مفهوم قابلیت در برخی حوزه های طراحی نویدبخش آن است که این مفهوم، با تعریف و تنظیم رابطه بین طراحان، کاربران، و محیط های ساخته شده، می تواند به کارایی و موفقیت بیشتر پروژه های معماری کمک کند. در پژوهش حاضر سعی شده با پرداختن به ریشه های نظری مفهوم قابلیت و مفاهیم کلیدی دیگر در روان شناسی اکولوژیکی و طراحی معماری، مانند کنج، فرم و عملکرد، و عاملیت، جایگاه مفهوم قابلیت در طراحی و ارزیابی معماری تبیین شود. روش به کار گرفته شده در این پژوهش، روش تحلیلی استنتاجی برای دستیابی به یک چارچوب مفهومی است. بدیهی است برای دستیابی به کاربرد دقیق تر قابلیت ها در مراحل مختلف طراحی معماری به پژوهش های بیشتری نیاز است.
    کلید واژگان: قابلیت, محیط ساخته شده, رفتار کاربران, طراحی معماری, ارزیابی}
    Mohsen Mohammadi *, Hamid Nadimi, Mahmoud Reza Saghafi
    There are numerous concepts in the field of environmental psychology that deal with the interaction of the structure of the environment and human behavior. One of the most applicable concepts to the design of environments is the concept of “affordance” which originates from ecological psychology and has been widely used in various design disciplines, i.e., industrial design and product semantics. In architecture, however, the concept is not yet clear or explicit as regards how to be applied to the different phases of architectural design (planning, design, post-occupancy evaluation…). The successful application of affordances in other design fields hints that by defining and adjusting the relationship between designers, users, and built environments, the concept could help increase the efficiency and success of architectural projects. The theoretical background of the concept of affordance along with other key concepts in ecological psychology and architectural design, such as niche, form and function, and agency, are discussed in this paper. The research uses an inductive analysis method to develop a conceptual framework. It is evident that further research is proposed for a more precise application of affordances through the different phases of architectural design.
    Keywords: affordance, built environment, user behavior, architectural design, evaluation}
  • محسن افشاری *، شهرام پوردیهیمی، بهرام صالح صدق پور
    انسان همواره در تعامل با محیط پیرامون قرار دارد. این تعامل به سمت سازگار نمودن محیط با ساخت درونی انسان [فرهنگ] و رفع تنش های نامطلوب محیطی پیش می رود. «روش زندگی انسان» به عنوان یک مولفه مهم و مشخص فرهنگ در سازگاری انسان و محیط مورد توجه می باشد. «روش زندگی انسان» دارای وجوه آشکار و پنهانی است که محیط ساخته شده را متاثر ساخته و به طور پیوسته تغییر می دهد. این پژوهش، از طریق مطالعه مسکن ایل قشقایی، سازگاری محیط با روش زندگی انسان را با تکیه بر مفاهیم «قابلیت» و «معنی» تشریح نموده است. چارچوب نظری در این مطالعات بر اساس «سازگاری محیط با روش زندگی انسان» مد نظر قرار گرفته است. سازگاری انسان و محیط، تحت تاثیر ارزش ها، معانی ذهنی انسان و قابلیت های محیط پدید می آید. به منظور بررسی وجوه سازگاری محیط و انسان، ساختار محیط طبیعی و ساخته شده و ساختار روش زندگی از یک سوی و ساختار معانی از سوی دیگر مورد بررسی قرار گرفته است. سازگاری انسان و محیط، مسئله ای خلاق است و رکن مهم آن انطباق پیوسته قابلیت و معنی می باشد. تغییرات محیط ساخته شده، انعکاسی از ارزیابی و انطباق پیوسته قابلیت-معنی می باشند. یافته های این پژوهش علاوه بر ارائه یک ساختار نظری برای مطالعه رابطه انسان و محیط و بیان ویژگی های سازگاری محیط با روش زندگی انسان، به فهم چرایی شکل محیط و مسکن کمک می نماید.
    کلید واژگان: فرهنگ, روش زندگی, محیط ساخته شده, مسکن, قابلیت, معنی}
    Mohsen Afshari*, Shahram Pourdeyhimi, Bahram Saleh Sedgh Poor
    Human beings are constantly interacting with their surrounding environment. This interaction tends to adapt the surrounding environment to human inner context (culture) and eliminate undesirable environmental tensions. As an important and specific component of culture, ‘Lifestyle’ plays an important role in human and environmental adaptation. “Lifestyle” has number of manifest and hidden aspects that influence the built environment and constantly change it. Based on the concept of “affordance” and “meaning”, this study describes the “human and environment adaptation” through the analysis of Qashqai dwellings. The theoretical framework of this study is based on ‘Environmental adaptation to human lifestyle’. The adaptation of human and environment happens under the influence of values, human mental meanings and affordances. In order to study human and environmental adaptation aspects, the structure of the built and natural environment, the structure of lifestyle, and finally the structure of meanings have been analyzed. Human and environment adaptation is a creative issue, with affordance-meaning continuous adaptation as its central component. Changes in the Built environment are reflections of the continuous evaluation and adaptation of affordance-meaning. The findings, in addition to providing a theoretical structure for studies of man-environment relation and introducing human and environmental adaptation properties, help to understand why people form their environments and dwellings in a particular fashion.
    Keywords: culture, lifestyle, built environment, dwelling, affordance, meaning}
  • گلرخ رانشگرمقدم، مرمر اسلامپور
    مفهوم قابلیت محیط مفهومی پردامنه و پرکاربرد می باشد که از سوی مطالعات علوم رفتاری در حیطه معماری و محیط انسان ساخت متداول شده است. از آن جا که همه جانبه بودن این مفهوم موجب بدیهی انگاشتن آن در برخی ارجاعات شده است؛ این مقاله می کوشد با بررسی ادبیات مطالعات محیط و رفتار نگرشی جامع و بن مایه ای به این مفهوم داشته آن را مورد تحلیل قرار دهد. اگر چه تعریف مفهوم قابلیت نسبتا ساده به نظر می رسد، اما ثابت شد هاست که طراحی کردن و ساختن بر این اساس فوق العاده دشوار می باشد. این امر بحث های بی شماری را به عنوان ماهیت واقعی آن برانگیخته است. روش شناسی تحقیق بر مبنای روشی کیفی است که با رویکردی تفسیرگرا به تحلیل نظرات و آراء معتبر با محور قرار دادن مفهوم قابلیت محیط مبتنی بر ادبیات محیط و رفتار م یپردازد. این نوشتار با این باور که با تحلیل و مداقه در وجوه مختلف مفهوم پایه قابلیت محیط می توان به دریافت و نگرشی جامع و کاربردی دست یافت، به واکاوی نگرش های مختلف قابلیت محور پرداخته و در نهایت دلالت های آشکار و پنهان این مفهوم را مورد بررسی قرار می دهد. نتیج هگیری نشان می دهد اگر چه تعابیر و دسته بندی های گوناگونی از قابلیت ذکر شده است و رویکرد گیبسون به این مفهوم اساس کاربرد آن در حوزه محیط انسان ساخت را تشکیل می دهد؛ اما ضروریست با رجوع به بسط موضوعی مفهوم قابلیت در مواجهه با محیط ساخته شده به دیدگاهی جامع و کارامد در زمینه طراحی معماری و محیط ساخته شده دست یافت و با تاکید بر جنب ه های فراگیر از مفهوم قابلیت محیط می توان دلالت هایی جامع از جنبه های فیزیکی، اجتماعی و معنایی در مطالعات محیط ساخته شده و معماری استخراج نمود.
    کلید واژگان: قابلیت, قابلیت محیط, گیبسون, محیط ساخته شده, طراحی}
    Golrokh Daneshgarmoghaddam, Marmar Eslampour
    It is believed that the relationship between the mankind، the nature and the built environment depends on many different factors. This is a complicated and multidimensional issue. Nevertheless، it is an integral part of any design and decision-making processes of the built environment. Gibson’s theory of Affordance is one of the critical theories in design studies and is based on environmental psychology. Environmental psychology is an area which can play a specific role in the study of the relationship between the mankind and the built environment. Based on this discipline، connection to the place is deep and profound. In intensity and meaning، it goes far beyond what our direct physiological sensors are programmed to reveal. Although the influence of the environment on behavior has long been acknowledged by many environmental psychologists، not many studies have been done in a retailing context. So far، few studies can provide a framework to determine the exact and fixed implications of the relationships between mankind and the environment as this relationship، heavily، depends on the context. Gibson coined in the term “affordance،” meaning the interactive possibilities of a particular object or environment. To Gibson، affordances are relationships. They are a part of the nature: they do not have to be visible، known، or desirable. Some affordances are yet to be discovered and some are dangerous. This concept has been extremely influential in the field of design and ergonomics، as well as the work in the context of the human-built environment interaction. This concept is being referred to، in direct and indirect ways، in environmental studies، but its implications are somehow neglected in various approaches. Although the definition of this concept seems to be very self-explanatory، when considering in design based studies، applying its implications seems difficult. This paper aims to investigate the concept of affordance based on applying a thorough research، reviewing literature related to environmental-behavior studies. Thus the methodology used is a qualitative and interpretive approach، analyzing environmental behavior theories while considering the concept of affordance as a critical issue. In fact، this study takes a qualitative approach to claim that an effective and operational framework for the operational concept of affordance could be established to explicate the relationship between the mankind and the built environment. First، various approaches to environment and the assumed implications of affordance are assessed. The assessment is carried out based on environmental psychology. Then، the evolution of thinking of affordance will be studied and the influences of deep psychological thought on affordance will be derived. In this stage، major theories will be categorizing definitions and various implications. Finally، the conclusion of the research will take in a form of a framework for explicating the concept of affordance referring to relationship between the major elements; Human and environment. This research believes that an effective key definition of this concept can be explored by` means of in-depth analysis and investigation of the related major theories. The findings suggest that although diverse approaches exist and considering the concept of affordance in studies of the built environment constructed based on the Gibson’s theory of affordance، when applied in context of the built environment، a comprehensive approach should be taken. This approach should consider the physical aspects، social issues and the meaning in the built environment. Each aspect of the lived environment could be considered as a level of affordance in the environment. Findings of this paper reveal that the concept of affordance is a deep concept which depends on the context and the environment when considered with an architectural point of view. It can be applied in design process considering the clear and hidden aspects in the built environment. These aspects include natural، physical and socio-cultural features of the environment as the context of design.
    Keywords: Affordance, Environmental Affordance, Gibson, Built Environment, Environmental Design}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال