به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اراک » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • نجمه سادات مصطفوی*، پروین پرتوی، زهرا اسدالهی

    مناطق شهری به عنوان سیستم های انسانی _ محیطی، برای پایداری و رفاه به اکوسیستم (بوم نظام) های طبیعی متکی هستند. از این رو گنجاندن خدمات بوم نظام در برنامه ریزی برای ارتقای توسعه پایدار شهری ضروری است. اراک شهری صنعتی با تعدد بحران های محیط زیستی همچنان براساس سیستم برنامه ریزی جامع در قالب طرح های جامع و تفصیلی مدیریت می شود که نیازمند رویکردی مبتنی بر بوم شناسی در زمینه توسعه شهری است. با وجود علاقه فزاینده به مفهوم خدمات بوم نظام در تحقیقات، شکاف های دانش قابل توجهی در مورد ادغام آن در برنامه ریزی وجود دارد. این مقاله به دنبال پر کردن این شکاف از طریق بررسی کاربرد فعلی و بالقوه خدمات بوم نظام در برنامه های توسعه شهری است. برای پاسخگویی به این هدف، از روش تحلیل محتوا با رویکرد جهت دار (روش قیاسی متکی بر نظریه) استفاده و میزان پرداختن به 19 خدمت بوم نظام، در سه مولفه طرح (پایگاه اطلاعات، چشم انداز/اهداف و اقدامات) در طرح توسعه و عمران شهر اراک بررسی شد. نتایج حاکی از پذیرش مفهوم خدمات بوم نظام در بخش هایی از سند توسعه مورد مطالعه بود. با این حال، سند گفته شده فاقد دیدگاه کل نگر در مورد بوم شناسی شهری و مزایای آن است. در سه مولفه مورد بررسی، 607 بار به صورت ضمنی (312بار- 4/51درصد) و صریح (295بار- 6/48درصد) به این خدمات اشاره شده که بیشترین توجه در مولفه پایگاه داده (358بار- 59درصد) صورت گرفته است. اختلاف امتیاز خدمات فرهنگی (400) با خدمات تامینی (274)، تنظیمی (198) و حمایتی (30) در این تحلیل می تواند بیانگر این مطلب باشد که خدمات فرهنگی از شمول بیشتری در مقایسه با سایر خدمات در طرح جامع کلانشهر اراک برخوردار است. عدم پیوستگی در پرداختن به هر یک از خدمات و یا مفاهیم بیان شده در سه مولفه نشان می دهد که ارتباط معناداری بین مطالعات در بخش شناخت و تحلیل، هدف گذاری و ترسیم چشم انداز و در آخر ارائه طرح های پیشنهادی و نگارش ضوابط و مقررات وجود ندارد.

    کلید واژگان: اراک, تحلیل محتوا, تامینی, تنظیمی, حمایتی, فرهنگی, طرح جامع شهر}
    Najme Sadat Mostafavi *, Parvin Partovi, Zhara Asadolahi
    Introduction

    Urban areas, as human-environment systems, depend heavily on natural ecosystems for sustainability and well-being. Therefore, integrating ecosystem services into urban planning is essential for promoting sustainable urban development. Among the various decision-making processes impacting ecosystem services in cities, urban planning is arguably the most critical. Despite the increasing academic interest in ecosystem services, there are still significant knowledge gaps regarding their integration into urban planning. Incorporating ecosystem services into the management of urban land is crucial for the rational allocation of land and effective ecological management in urban areas.However, several obstacles hinder this integration, including the inadequacies in the content and process of urban development plans, the limitations of current planning tools, the lack of knowledge about ecosystem services, the absence of relevantinstitutions and executive organizations, and the deficiency in the application of ecosystem services knowledge in practice and policy. Moreover, the necessary legal and regulatory frameworks are often lacking. This paper aims to examine both the current and potential utilization of ecosystem services in urbandevelopment plans, specifically focusing on the city of Arak.

    Methods

    Two dominant scientific approaches are employed to evaluate the uptake and operationalization of ecosystem services in urban planning: interviewing stakeholders and analyzing the content of plans and policies. Content analysis of urban development plan documents provides a comprehensive understanding of the potential, gaps, and limitations related to the inclusion of ecosystem services in urban planning practices. To achieve this goal, a content analysis method with a directional approach (deductive method based on theory) was utilized. The study examined the extent to which 19 ecosystem services were addressed within three components of the Arak development and construction plan: the information base, vision/objectives, andactions.
    A scoring protocol was developed to assess the quality of ecosystem services inclusion in urban plans. This protocol used a 3-point scale, with scores ranging from zero (no inclusion), one (implicit inclusion), to two (explicit inclusion).

    Results

    Among the regulating services, air purification and local ventilation services were mentioned 109 times, with the highest frequency (34 times) in the analysis section (database). The content analysis revealed that healthy water production was referenced 99 times, while food production was mentioned 82 times. Regarding supporting services, soil quality was noted nine times in total, with the highest mention (four times) in the analysis section. Among cultural services, recreational services and mental experiences were mentioned 94 times, with the highest frequency (26 times) in the city survey and knowledge section.The results indicate that the ecosystem services concept is partially integrated into the mentioned development document. However, the document lacks a holistic view of urban ecology and its benefits. In the three examined components, ecosystem services were mentioned 607 times, both implicitly (312 times - 51.4%) and explicitly (295 times - 48.6%), with the most attention given to the information base component (358 times - 59%). The significant difference in the score for cultural services (400) compared to provisioning (274), regulating (198), and supporting (30) services suggests that cultural services are more comprehensively included in the Arak metropolis plan.

    Discussion

    The inconsistency in addressing each service or concept across the three components highlights a lack of significant correlation between data collection, analysis, goal formulation, vision development, plan preparation, and the establishment of rules and regulations. Another critical issue is the misalignment between the process and content of these plans with new concepts, as well as the weakness of the comprehensive rational process in integrating these concepts. To incorporate new ideas like ecosystem services into urban development plans, not only is there a need to strengthen content and process, but also to improve planning tools. Empirical studies suggest that tools such as Strategic Environmental Assessment (SEA) can help bridge this gap.

    Conclusion

    Incorporating the concept of ecosystem services into new laws, guidelines, or revisions of existing plans and programs is a complex process that cannot be accomplished in the short term. The presence of informed stakeholders, public decision-makers, and experts is essential. Additionally, it is crucial to form interdisciplinary teams within both consulting engineering firms that prepare urban development plans and public institutions responsible for drafting and approving these plans. Tools such as Strategic Impact Assessment (SIA) are recommended to evaluate proposed alternatives and select the final options.

    Keywords: Ecosystem Services, Integration, Urban Development Plans, Content Analysis, Arak}
  • تحلیل مولفه های شاخص شهر اراک جهت طراحی هویت بصری
    احسان مرادی سنجانی*

    امروزه شهرها مانند محصولات، خدمات و رویدادها جهت معرفی و متمایز نمودن خود از سایرین نیازمند طراحی هویت بصری هستند. شهر اراک از شاخص ترین شهرهای صنعتی ایران و یکی از مراکز مهم در حوزه اقتصاد کشور است که صاحبان صنایع و کسب وکارهای مختلف داخلی و خارجی مدام در آن تردد دارند و در شاه راه مواصلاتی کشور واقع گردیده است. این شهر فاقد هویت بصری است و با توجه به این شرایط، مسئله اساسی این پژوهش لزوم ایجاد هویت بصری برای شهری با ویژگی های یاد شده و شناسایی عوامل و مولفه های است که قابلیت به کار گیری جهت طراحی هویت بصری را دارا هستند.پژوهش حاضر به تحلیل مولفه های شهر اراک پرداخته و رسیدن به مولفه های شاخص جهت استفاده در طراحی هویت بصری از مهم ترین اهداف این پژوهش به شمار می رود.در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوه های تحقیق مرور متون، منابع و اسناد تصویری در بستر مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است.مولفه های سازنده هویت شهری (مولفه های اقتصادی، مولفه های اجتماعی-فرهنگی، مولفه های کالبدی-فضایی و مولفه های محیطی-اکولوژیک) هستند، این مولفه ها طراح را درشکل گیری هویت بصری شهر هدایت می نمایند. توجه به مولفه های شاخص در طراحی هویت بصری از یافته های این پژوهش است.براساس یافته ها این پژوهش، ضمن تاکید بر این مسئله که طراحی هویت بصری برای شهر اراک بسیار ضروری است. از بین مولفه های هویتی شاخص ترین آن ها که مولفه های اقتصادی با تاکید بر مقوله صنعت است، باید جهت طراحی هویت بصری شهر اراک انتخاب شود و در کنار آن می توان از مولفه های اجتماعی-فرهنگی (با تاکید بر مشاهیری چون امیرکبیر و یا تاکید بر مقوله فرهنگ و هنر شهر) یا از مولفه های کالبدی و فضایی (با تاکید بر بناهای سنتی و تاریخی چون بازار اراک، حمام چهارفصل و...) جهت جذابیت بیش تر در نقش و رنگ بهره برد. ایجاد هویت بصری برای این شهر از طریق پرداختن به این مولفه ها امکان پذیر است.

    کلید واژگان: هویت, هویت شهری, هویت بصری, اراک}
    Analyzing the Index Components of Arak City to Design Visual Identity
    Ehsan Moradi Senjani *

    Problem statement: 

    Today, cities, such as products, services and events, need to design a visual urban identity in order to introduce and distinguish themselves from others. The city of Arak is one of the most prominent industrial cities of Iran and one of the important centers in the field of economy (industry) of the country, where the owners of various domestic and foreign industries and businesses constantly visit it, and it is located on the country's transportation highway. This city lacks a visual identity and according to these conditions, the basic issue of this research is the need to create a visual identity for a city with the mentioned characteristics and to identify factors and components that can be used to design a visual identity.

    Purpose

    The present research analyzes the components of Arak city and reaching the key components for use in visual identity design is one of the most important goals of this research.

    Research method

    In this research, the descriptive-analytical research method and the methods of reviewing texts, sources and visual documents have been used in the context of library studies.

    Findings

    There are components of urban identity (economic components, socio-cultural components, physical-spatial components and environmental-ecological components), which we have neglected, these components guide the designer in forming the visual identity of the city. Paying attention to the index components in visual identity design is one of the findings of this research.

    Conclusion

    Based on the findings of this research, while emphasizing the issue that visual identity design is very necessary for the city of Arak. Among the identity components, the most significant ones, which are the economic components with an emphasis on the industry category, should be selected for the design of the visual identity of Arak city, and next to it, social and cultural components (with an emphasis on celebrities such as Amir Kabir or an emphasis on the city's culture and art category) Or use physical and spatial components (with emphasis on traditional and historical buildings such as Arak Bazaar, four-season bath, etc.) for more attractiveness in pattern and color. It is possible to create a visual identity for this city by addressing these components.

    Keywords: Identity, Urban Identity, Visual Identity, Arak}
  • محمد صالحی مرزیجرانی*، محمود تیموری، مهرداد مهرجو

    مطالعات کیفیت زندگی در سیاست های اجتماعی و نقش آن، ابزاری موثر برای مدیریت و برنامه ریزی شهری است. هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت زندگی به منظور دستیابی به اصول طراحی پایداری اجتماعی، مجتمع های مسکونی است.روش تحقیق کمی و به روش نمونه موردی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ها 843/0 بود. جامعه آماری پژوهش حاضر ساکنان مجتمع مسکونی غدیر اراک می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 280 نفر محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSpss و آزمون های آماری پارامتریک کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، در رابطه با اندازه گیری و ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که کیفیت زندگی در مجتمع های مسکونی با مشارکت ساکنان در بافت های فرهنگی-اجتماعی، احساس تعلق به ابعاد ذهنی و بافت های کالبدی و محیطی به ابعاد عینی ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، سطح کیفیت زندگی در ابعاد ذهنی، اجتماعی و فرهنگی و احساس تعلق بالاتر از ابعاد عینی، فیزیکی و محیطی است. مولفه هایی مانند مولفه های اجتماعی-فرهنگی، کالبدی، محیطی و احساس تعلق ابزاری قابل اعتماد برای سنجش کیفیت زندگی هستند و با توجه به سبک زندگی شهروندان می توان از آنها برای دستیابی به اصول طراحی پایداری اجتماعی در مجتمع های مسکونی مانند مجتمع غدیر اراک استفاده کرد.

    کلید واژگان: کیفیت زندگی, پایداری اجتماعی, مجتمع های مسکونی, غدیر, اراک}
    Mohammad Salehi Marzyjarani *, Mahmoud Teimoury, Mehrdad Mehrjoo

    The importance of quality of life studies in social policies and its role is an effective tool for urban management and planning. This research aims to evaluate the quality of life to achieve the principles of social sustainability design of residential complexes. The present research is quantitative in terms of approach.The research method is quantitative and case sample method. A questionnaire was used to collect information. Cronbach's alpha coefficient of the questionnaires was 0.843 statistical population of the present study is the residents of the Ghadir Arak residential complex. The sample size was calculated using Cochran's formula of 280 people. The data were analyzed using Spss software and Kolmogorov Smirnov parametric statistical tests, Pearson correlation about the measurement and evaluation of the quality of life indicators. The findings of the present research indicate that the quality of life in residential complexes is directly related to the participation of residents in socio-cultural contexts, a sense of belonging to mental dimensions, and physical and environmental contexts to objective dimensions. Therefore, the quality of life in the mental, social and cultural dimensions and sense of belonging is higher than in the objective, physical, and environmental dimensions. Components such as socio-cultural, physical, environmental, and sense of belonging are reliable tools for measuring the quality of life. According to the lifestyle of citizens, they can be used to achieve the principles of social sustainability design in residential complexes such as the Ghadir Arak Complex.

    Keywords: quality of life, Social sustainability, Residential Complexes, Ghadir, Arak}
  • فاطمه سید محسنی*، بیژن اربابی

    این تحقیق با هدف بررسی علل افول تولیدات فرش در ساروق، به روش کیفی و با رویکرد نظریه زمینه ای انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات نیز به روش ترکیبی است، که از طریق ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر، شامل 14 نفر از افراد وابسته به هنر-صنعت فرش و 4 نفر غیرمرتبط، که بر اساس شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند، و مشاهدات میدانی، اطلاعات جمع آوری شده است. سپس یافته ها طی دو مرحله تجزیه و تحلیل شده است. ابتدا از طریق کدگذاری باز و سپس با استفاده از کدگذاری محوری. بررسی و تحلیل یافته ها منجر به شکل گیری ده مقوله، شامل: تاثیر سیاست بر فرش، بی توجهی به بازاریابی، سلیقه یابی و تبلیغات، چالش های کیفی و کمی فرآیند تولید، سلامت جسمانی و دغدغه های مالی، افزایش سطح کیفیت زندگی و رفاه مردم، حمایت و تسهیلات دولتی، افزایش روند پدیده مهاجرت، بی توجهی به مباحث زیبایی شناختی فرش، عدم توجه بلند مدت به حفظ اصالت فرهنگی فرش و مقرون به صرفه نبودن تولید فرش، شد. در نهایت یک مدل مفهومی که دربرگیرنده شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامد ها می باشد نیز به منظور توضیح روابط میان مقولات طراحی شد.

    کلید واژگان: تولید فرش, ساروق, اراک, افول قالیبافی}
    Fatemeh Seyed Mohseni *, Bijan Arbabi

    Manufacturing of handmade carpets has faced many challenges to date, and its growth and development have been dependent on various factors.There have been many centers of excellence in the field of carpet production so far, but for various reasons they have been gradually declining or even falling out of the carpet industry.There are also a number of carpet weaving areas in the country that have had a remarkable track record in recent years in the field of production and sales. One of the prominent centers is the Sarouk area of Arak city It can be considered one of the most important carpet weaving centers in Markazi province both in production and export in the past decades.The question now is what factors have contributed to the decline of carpet weaving in the region and what solutions can be proposed to improve the carpet weaving situation in the area.The main purpose of the present study is also to investigate the causes of declining carpet production in the Sarouk region, which is associated with Considering the amount of production and the important export position it has had in recent years, And has attempted to identify ways of coming out of the situation by identifying and examining the factors that have contributed to the downward trend of the area under review in the last few years. On the other hand, by recognizing the factors affecting the decline in the production of a carpet weaving area, we can understand the importance of each of these factors and use them to prevent possible decline in other areas and provide appropriate solutions.The purpose of this study is descriptive-analytical in terms of purpose and application. Data collection was done in two ways: library and field, using surveying, observing, interviewing and photographing tools.Based on research findings through interviews with experts, officials, producers, sellers, weavers, and observers in the study area,Seven factors were identified as the main causes of the decline in carpet production in Sarouq Including: rural migration (one of the major consequences of land reform and industrialization in the region), Getting older the Weavers and the decline of the young population in Sarouq, The carpet weaving profession and the physical and psychological damage it caused, The effects of subsidizing cash payments and stopping government support schemes such as carpet weaving, Reducing diversity and innovation in design and motifs, Paying little attention to marketing, taste and advertising issues, As well as the outflow of large producers and the decline in investment in Sarouq, And ultimately, the quality of life and well-being of the people will increase, each of which has had a direct and indirect impact on the downward trend in Sarouq carpet products.

    Keywords: carpet production, sarouk, arak, carpet weaving's wane}
  • علی اسدی*، سعید صالحی مرزیجرانی، حسن سجادزاده
    آنچه پرداختن به بحث کیفیت در محیط های سکونتی مجتمع های مسکونی را ضروری می سازد، تبعات و پیامدهای نامطلوب احتمالی ناشی از سطح بالای تراکم در این مجتمع ها است و غفلت از آنها می تواند موجب ناهنجاری های کالبدی و اجتماعی مانند آشوب گری، خراب کاری، جرم و جنایت و عدم احساس تعلق و در نهایت عدم ثبات سکونتی و تمایل به جابه جایی در مجتمع ها شود هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش کیفیت محیط بر ثبات سکونتی و تمایل به جا به جای ساکنین در مجتمع های مسکونی شهر اراک می باشد. روش تحقیق حاضر روش کمی و به شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق نیز شامل ساکنین شهر اراک طی دوره اسفندماه 1398 تا تیرماه 1399 بودند. شرکت کنندگان در این مطالعه از طریق یک نمونه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. اندازه نمونه هدفمند 400 (247 مرد و 153 زن) بود. براساس نتایج به دست آمده، بین مطلوبیت شبکه ارتباطی، اجتماعی و فرهنگی و گرایش به جابجایی رابطه معنادار و معکوس با قدرت بالایی وجود دارد؛ بین قابلیت دسترسی و گرایش به جابجایی رابطه معنادار وجود دارد و رابطه معکوس و دارای قدرت متوسطی می باشد. بین مطلوبیت فضای سبز و گرایش به جابجایی نیز رابطه معنادار وجود داشت و رابطه معکوس و دارای قدرت ضعیفی بود و همچنین بین مطلوبیت میزان پاکیزگی و گرایش به جابجایی رابطه معنادار وجود دارد و رابطه معکوس و دارای قدرت ضعیفی می باشد.
    کلید واژگان: اراک, کیفیت محیط, مجتمع های مسکونی, ثبات سکونتی, تمایل به جابه جایی}
    Ali Asadi *, Saeed Salehi Marzijarani, Hasan Sajadzadeh
    What makes it necessary to discuss the quality of the environment in the residential environments of residential complexes is the adverse consequences of living in these complexes and neglecting it can cause physical and social anomalies such as riots, sabotage, crime and Lack of a sense of belonging and ultimately residential instability and a desire to move around in complexes. The purpose of this study is to explain the role of environmental quality on residential stability and the tendency of residents to move in residential complexes in Arak. The method of the present study was quantitative and survey method using a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study also included residents of Arak during the period from March 2017 to July 2016. Participants in this study were selected through a multi-stage cluster random sample. The target sample size was 400 (247 males and 153 females). Based on the results, there is a significant and inverse relationship between the desirability of the communication, social and cultural network and the tendency to displacement with high power; There is a significant relationship between accessibility and propensity to move and the relationship is inverse and has moderate power. There was a significant relationship between the desirability of green space and the tendency to move and the relationship was inverse and had a weak power and also there is a significant relationship between the desirability of cleanliness and the tendency to move and the inverse relationship is weak.
    Keywords: Arak, Environmental quality, Residential complexes, residential stability, tendency to move}
  • نیما دیماری*، معصومه میرکمال

    هم زمان با رخدادهای سیاسی عصر قاجار و نیاز به ایجاد مرکزی جدید در غرب کشور، برای ایجاد امنیت و کنترل شورش ها و ناآرامی های رخ داده در ناحیه ای که امروز اراک خوانده می شود، فتحعلی شاه قاجار به یوسف خان گرجی دستور ساخت شهری نظامی در ناحیه عراق عجم می دهد؛ شهری که همانند نام های متعددش چون سلطان آباد، اراک و شهر نو، دگرگونی های بسیاری به خود دیده است. اراک از معدود شهرهای ایران عصر قاجار است که ساخت آن بر اساس نقشه ای ازپیش طراحی شده انجام گرفته و در اصل به عنوان قلعه ای نظامی در ذهن بانیانش تصور می شده است. این شهر عناصر و ویژگی های شاخصی دارد که کمتر بدان پرداخته شده و مهم ترین آن ها میدان ارگ است. کارکرد نظامی شهر در اندک مدتی از معنی تهی شد و به تبع آن، میدان ارگ اراک که قلب شهر را تشکیل می داد، تحولات بسیاری به خود دید؛ در این میان، ساختمان های میدان ارگ نیز که علاوه بر بخش های مسکونی نظیر حمام ها، مدارس، مسجد و بناهای عمومی و دولتی متعدد بوده است، طی این دوران تجدید بنا یا تخریب شده اند. مطالعات کتابخانه ای و بررسی سفرنامه ها، اسناد، نقشه ها و عکس های تاریخی به جامانده از میدان ارگ اراک، که به شیوه توصیفی تاریخی در این مقاله انجام شده است، نشان می دهد که با توجه به نقاط عطف تاریخی و برهه های حساس زمانی، در طول حیات شهر اراک، می توان سیر تحول میدان ارگ را در هشت مرحله بررسی نمود و در هر مرحله، دگرگونی های کالبدی رخ داده در ابنیه موجود در این میدان را شناسایی کرد؛ مراحلی که از زمان ساخت و پیدایش شهر تا امروز، دگرگونی های اراک از شهری نظامی، به تجاری و سپس صنعتی و در پی آن تغییرات رخ داده در کالبد و عملکرد میدان ارگ را نشان می دهد.

    کلید واژگان: میدان ارگ, اراک, سلطان آباد, عراق عجم}
    Nima Deimary*, Ma‘Soumeh Mirkamal

    Concurrent with political events of the Qajar era and the need to establish a new government center in the west of Iran to help with securing territories and controlling riots and unrest, Fath ‘Ali Shah, the second Qajar King, commissioned Yusuf Khan Gorji to build a fortress in the area previously called ʿEraq-e ʿAjam. After a short time, the new town, which was called Arak or Sultan-abad, went under many changes. Arak is one of the few towns built in the Qajar period according to a pre-designed plan, originally conceived as a military fortress by its founders. It has prominent features that have been hardly studied, the most important of which is the military forum or “Arg.” Along with the development of the city, the military function faded in a short time. The Arg square underwent many changes including changes in its function and surrounding buildings such as residential quarters, baths, a mosque, and a school, which were either rebuilt or destroyed during the recent century. Library research and review of travelogues, documents, maps, and available historical photographs of the Arg Square were done in a descriptive-historical method, showing that according to historical milestones and critical periods in the life of Arak, eight stages can be traced to study the development of the Arg Square.  In each stage, physical changes in the buildings around this square can be identified based on historical documents. These stages show the development of the city from its foundation and construction to the present, its transformation from a military town to a commercial and then industrial one, followed by changes in the buildings and function of the Arg Square.

    Keywords: Arg Square, Arak, Sultan-abad, ʿEraq-e ʿAjam}
  • محمد افروغ

    یکی از مهمترین قطب‎های بافندگی در ایران، استان مرکزی و به‎طورخاص منطقه سلطان‎آباد قدیم یا اراک امروزی است. مکتب قالی‎بافی اراک، منظومه‎ای وسیع است که هر منطقه از آن دارای روستاهای کثیری است و در بافندگی و تولید قالی‎های متنوع از منظر فن‎شناختی(شیوه بافت) و زیباشناختی(طرح و نقش، رنگ‎بندی و ابعاد)، قصه‎ای مجزا دارد. از منظر پژوهش و در بعد معرفی، قالی‎بافی اراک با داشتن پیشینه‎ای غنی در تولید و صادرات قالی، مورد غفلت واقع شده‎است. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن معرفی مکتب قالی‎بافی اراک، سه کانون بافندگی از این مکتب یعنی ساروق(کانون قالی‎های افسانه‎ای و صحاب برند جهانی)، مشک‎آباد و محل معرفی و نمونه‎های برجسته‎ای از طرح‎ها و نقشه‎های این مناطق که رواج و معروفیت بیش‎تری دارد، معرفی، بررسی و تحلیل شود. یافته‎های این پژوهش نشان می‎دهد، مهم‎ترین و برجسته‎ترین طرح‎ها و نقشه‎های قالی ساروق، طرح لچک و ترنج است که در انواع بی‎شماری از شکل‎ها و رنگ‎بندی‎های گونه‎گون طراحی، تولید و صادر شده‎است. هم‎چنین طرح‎های رایج در منطقه مشک‎آباد شامل طرح قدیمی و اصیل گل‎حنا و نیز طرح‎های ترمذ و بازوبندی است و از طرح‎های برجسته محل(قالی‎های محلی و درشت‎بافت)، به طرح و نقش‎های افشان و ترنج لوزی اشاره کرد. مهم‎ترین یافته این‎که، مکان و منطقه‎ای به‎نام "محل" وجود ندارد و این نام درواقع به قالی‎های محلی و درشت‎بافتی گفته می‎شود که غالبا تا پیش از استقرار شرکت‎های داخلی و خارجی، جهت تولید قالی‎های نفیس و صادراتی و بعد از آن بافته می‎شد، گفته می‎شود. این تحقیق از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی است. شیوه گردآوری داده‎ها غالبا میدانی و در بخشی محدود، کتابخانه‎ای است. 

    کلید واژگان: اراک, سلطان‎آباد, قالی, طرح و نقش, رنگ}
  • محمد افروغ*

    فراهان، یکی از قطب های برجسته قالی ایران است که از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی با تولید قالی های نفیس به شهرت جهانی رسید. نمود این شهرت، قالی های ساروق است که یکی از مهم ترین کانون های بافندگی فراهان است. شاخص های کیفی زیباشناختی (طرح و نقش و رنگ) و فن شناختی (ریسندگی، رنگرزی، بافت و پرداخت) قالی فراهان به گونه ای بود که جامعه غربی برای دسترسی بیش تر به آن، بسیاری از تجار و شرکت های خارجی به قصد تولید و صادرات آن در سلطان آباد متمرکز شدند. امروزه بسیاری از قالی های فراهان در موزه ها و مجموعه های جهانی نگه داری می شوند. فراهان کارپت، مجموعه ای برجسته در تولید قالی فراهان با شش دهه سابقه است که به صورت ضابطه مند و ساختارمند محصولاتی با رویکردی جدید و آگاهانه و هدف مند را به مقصد بازارهای داخلی و خارجی تولید و عرضه می کند. از این رهگذر قالی های تولیدی فراهان کارپت با دو نگرش مدرن و امروزی و سنتی (البته با تغییرات بنیادین در ساختارهای زیباشناختی شامل طرح، نقشه و رنگ و فن شناختی شامل پشم دستریس، رنگرزی گیاهی، بافت کیفی)، بافته می شود. این مقاله بر آن است تا ضمن مطالعه، تحلیل و معرفی مکتب قالی بافی فراهان و نمونه هایی از قالی های قدیمی فراهان، به معرفی مجموعه فراهان کارپت (تولید قالی های فراهان)، بپردازد. مقاله حاضر از نوع بنیادین و روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و گردآوری داده ها توامان به صورت میدانی و کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: سلطان آباد, اراک, قالی, طرح و نقش, رنگ}
    Mohammad Afrough *

    Markazi province is one of the long-standing centers of Iranian carpet weaving. Farahan is a large area of ​​Markazi province that includes more than 200 villages and weaving centers. Sarough, as a prominent Iranian carpet brand, is one of the most important centers of carpet weaving in Farahan. Farahan carpet, which has been the origination and the first carpet of Markazi province, began to grow, develop, and flourish in the middle of the Qajar period due to the presence of Tabriz merchants and then the establishment of foreign companies in Sultanabad. It was at this time that Farahan Carpet found its true identity with the help of a coherent and coordinated management and exemplary quality of production.Currently, Farahan and Sarough carpets are presented in the most prestigious museums, collections, and galleries around the world. The quality of weaving, brightness and sparkle of colors, and beautiful and varied patterns (which are the result of the attitude, taste, talent, and imagination of Iranian designer artists) have made them unique. As a result, during the ups and downs of economics and art caused by global challenges, they have always been interesting, as components of identity and quality, for the manufacturers in all eras, especially the recent decades.Farahan Carpet Company is one of the most prominent manufacturers of Farahan carpet, which has been working in this field for almost six decades. This company is based on indigenous, national, and transnational standards and consciously follows a purpose. It examines the needs of the market and the customers in order to offer coherent products with two traditional and modern approaches. The destination and target markets of most of these products include the United States, Europe, and the Far East. In Farahan Carpet, all the steps and production processes from the beginning to the end are performed under the supervision of the company's managers and experts. The lack of resources in the field of Farahan carpets highlights the need for this research.In sources which briefly refer the carpets of Markazi province and its subordinate cities and villages, such as "Persian carpet" (Edwards, 1989), "Persian carpets" (Hangeldin, 1996), "Ghalin” (Sabahi, 2014), “Study of Persian Carpet” (Jouleh, 2011), and “Golden Sunset of Sarough Carpet” (Sooresrafil, 1993), there have also been some brief and general references to Farahan carpet and its villages, such as Sarough. In addition, in recent years, studies have been conducted on the carpets of Markazi province (Arak, Farahan, Sarough and Jirya), namely "review, analysis, and introduction of native and original designs and patterns of Arak Carpet weaving school (Sultanabad)" (Afroogh, 2017) and "Study, analysis, and introduction of new and imported (adapted) designs and patterns in the contemporary carpets of Arak (Sultanabad)” (Afrough, 2018). The present study aimed to introduce the Farahan carpet-weaving school and the design and patterns of its carpets in order to study, investigate, and introduce the Farahan Carpet company and its products.

    Keywords: Arak, Carpet, color, design, pattern, sultanabad}
  • علی حسینی*، منوچهر فروتن، سعید صالحی
    سرعت تغییر در بافت قدیم شهرها ما را در رویارویی با نحوه نگرش و چگونگی برخورد با آن ها قرار می دهد. صرف نظر از برشمردن جنبه های مثبت یا منفی تحولات کالبدی که به دیدگاه های برنامه ریزان و سیاست های اتخاذ شده آن وابسته است. لزوم ثبت و ضبط الگوهای معماری پیشین مسجل می باشد. چالش اساسی در این رویارویی این است که آیا بناهای قدیم شهر اراک قابلیت دسته بندی و گونه شناسی را داراست؛ و چند گونه اصلی را برای شناسایی بناهای این بافت می توان برشمرد. این پژوهش با روشی توصیفی به شرح کلی شمای معماری پرداخته و عرصه بندی در معماری مسکونی بافت قدیم، جهت گیری عمومی بناهای مسکونی، عناصر عمومی بناهای مسکونی، عناصر کالبدی و اجزای آن به تفکیک نام و کاربرد آن ها در خانه های قدیمی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه این پژوهش که تحقیقی توصیقی- تاریخی و ترکیبی است، به گونه شناسی و تفکیک انواع عمده الگوهای معماری مسکونی در بافت قدیم انجامید و در پایان، سه گونه اصلی، گونه کوهستانی، گونه کویری، گونه برون گرا در خانه های اراک معرفی شد که گونه کوهستانی برگرفته از معماری اقلیم سرد و خشک ایران مثل همدان، کردستان و غیره، گونه کویری بر گرفته از معماری شهرهای کویری ایران مثل یزد و کاشان و گونه برون گرا که در دوره پهلوی به وجود آمده برگرفته از معماری معمول دوره پهلوی ایران است.
    کلید واژگان: گونه شناسی, خانه, فضای معماری, اراک}
    Ali Hosseini *, Manouchehr Foroutan, Saied Salehi
    The fast pace of changes in the old urban fabrics accentuates the way we approach and deal with these fabrics, regardless of the positive or negative aspects of the physical changes that depend on the views of the planners and the policies adopted. It is necessary to document and record the previous architectural patterns. The main challenge in this confrontation is whether the old buildings of the city of Arak have the ability to be categorized in a typology, and how to recognize the main types of identified structures in this fabric. This research, with a descriptive approach, elucidates the architectural theme and zoning in the historic urban fabric, and focuses on the general orientation of residential buildings, the generic elements of the building, its physical elements and its components, and their applications in the old houses. As a result, this descriptive–historical study, in which a combination of methods was used, led to recognition of residential typology and understanding of major types of residential architecture patterns in the old context. Finally, three main types were introduced in the houses of Arak.Given the developments in the last century, historic houses are severely subject to destruction, while the majority of residential areas in Iran are located in historic urban fabrics. Studies show that there has not been much research conducted on these houses and there is no comprehensive understanding of them, while emphasizing on the basic needs of the Iranian people and their environment can lead us to the appropriate housing pattern for Iranians.The city of Arak has been considered majorly from an industrial and commercial point of view. In this regard, the architecture and urbanization of Arak have been neglected and its developments have been neglected. Except for a few cases that have generally addressed the subject, this idea has not been previously researched. On the other hand, the houses of Arak are suitable models for understanding the development of Arak architecture due to their dispersion in the city and belonging to different time periods. For this purpose, in this research, the typology of traditional houses in Arak has been studied.Studies show that there are different definitions and methods for typology. Therefore, after studying the shape, climate, cultural, and structure of materials, the historical typology of Qajar houses in Arak is discussed.Three house types have been identified by surveys carried out on Arak houses:- Type A (Mountainous Type)- Type B (Desert Type)- Type C (Extrovert Type)The mountainous type is derived from the architecture style of cold and dry climate of Iran such as Hamedan, Kurdistan, and so on. In this type, the shape of the plan is compact with one or two sides; it is asymmetric, with two floors most often and an average occupancy level with a large number of rooms.The desert type is based on the architecture of Iranian desert cities such as Yazd and Kashan. In this type, two other subcategories are also observed. The first subcategory (B1) is very similar to the houses of the hot and dry climate of Iran with a central courtyard. Mostly the central courtyard has three or four sides and is symmetrical, with mostly two floors and a medium occupancy level with a large number of rooms. The second subcategory (B2) is more closely related to desert type in terms of spatial organization and is generally different from the central courtyard houses. In terms of the shape of a plan, it has two or three sides, and is asymmetric, most often with two floors and an average occupancy level with a small number of rooms.The extrovert type, which originated in Pahlavi period, is derived from the typical Persian Pahlavi architecture of Iran. This type has been created outside the fabric of the castle. In terms of shape, they have extrovert plans; it has an asymmetrical structure, mostly with two floors and with a low occupancy level with a large number of rooms. On the other hand, over time, the spatial organization of houses has changed from Qajar period to Pahlavi era:- The houses have become more extrovert and the central courtyards have become fewer.- There is less symmetry in Pahlavi houses.- The vast majority of houses in the old city (castle of Sultan Abad) have a central courtyard, but this pattern is lost once the city was expanded outside the castle. Overall, in houses outside the fabric, the area of the yard is larger than the houses inside the fabric.
    Keywords: Typology, House, Architectural Space, Arak}
  • کبریا بیات، کورش مومنی*
    در دوره قاجار، تزیینات به دلیل تلفیق سنت و مدرنیته و تنوع نقش، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بهره مندی گسترده از بنای مسجد-مدرسه ها در این دوره، سبب شد هاست تزیینات این ابنیه حائز اهمیت گردد. در این پژوهش سعی شده است تا با بررسی سه مسجد-مدرسه سپهداری، آقاضیاءالدین و خوانساری، واقع در اراک، با روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش که تزیینات این ابنیه شامل چه گونه ها و نقوشی می باشند، پاسخ مناسبی ارائه گردد. به این منظور نگارندگان به بررسی منابع تاریخی پرداخته و با حضور مستقیم در بنا و عکسبرداری، اطلاعات لازم را گردآوری و سپس تحلیل نمود هاند. نتایج این بازشناسی نشان می دهد که تزیینات این ابنیه شامل کاشی کاری، آجرکاری، گچبری و حجاری می باشد. کاشی کاری در این ابنیه خود را در نقوش ختایی، اسلیمی، معقلی و کتیبه به نمایش گذارده که بیشترین تنوع نقوش را دارا می باشد. تزیینات آجرکاری علاوه بر این که از حیث تکنیک و محل قرارگیری متنوع است؛ از حیث شکل آجرها نیز دارای تنوع بوده و بیشترین سطح تزیینات را به خود اختصاص داده است. همچنین نتایج پژوهش در برگیرنده این موضوع است که تزیینات گچبری با طرح گیاهی و تزیینات حجاری با طرح های هندسی و گیاهی انتزاعی، مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت یافته های پژوهش نشان میدهد تزیینات ابنیه مورد بررسی دارای 48 نمونه مختلف می باشد.
    کلید واژگان: اراک, معماری قاجار, مسجد-مدرسه, تزئینات}
    Kebria Bayat, Kourosh Momeni *
    In Qajar period, the decorations are important because of integration of tradition and modernity. In addition,high number of mosque - schools in this period have made and their decoration of these buildings is important. Soin this research, three mosque - schools sepahdari, Aghazeiadin and Khansari in Arak city have been investigatedwith descriptive - analytical method to answer this question that what is decoration of this building. At this point,we have studied the historical sources and assembled the required data by direct presence in building and vectorphotography, then we have analyzed the necessary information. The results show that the decoration of these buildingsis tiling, brick, engraving on stone and build of gypsum. The tiling shows itself in motifs of Khataiy, Islimi,Moaagholi and Inscription and has the highest variety of motifs. Brick decoration has variety in tactic, locationand form, and it has the largest area. Also the results show that gypsum decoration with plant motifs and engravedwith geometric and Fantasy plant have been used. Finally, the findings of the study indicate that decoration of thesebuildings has 47 kinds of sample.
    Keywords: Arak, Qajar architecture, Mosques-school, Decoration}
  • نجمه سادات مصطفوی، غلامرضا حقیقت نایینی
    کاهش فقر به عنوان نخستین هدف از مجموعه اهداف توسعه هزاره و بزرگترین چالش جهانی است. فقر حاصل نابرابری شدید اجتماعی است. برخی از صاحب نظران با توجه به آثار مثبت جهانی شدن، آزادسازی تجاری و ورود به بازارهای جهانی را یک ضرورت دانسته و عدم ورود به آن را غیرقابل توجیه می دانند. در مقابل نظریه پردازانی هستند که آثار منفی جهانی شدن را بیشتر از آثار مثبت آن دانسته و این پدیده را از عوامل نابرابری بین ملت ها و مناطق ارزیابی می کنند. مطالعات اخیر در مورد رابطه بین نابرابری و رشد، پیامدهای مهمی در مورد نقش جهانی شدن در روابط رشد، توزیع و فقر را نشان می دهد. در این تحقیق به بررسی وضعیت نابرابری درآمدی، کیفیت تغذیه و ارتباط آن با فقر پرداخته شده است. در ادامه شرایط کنونی و ارتباط آن با جهانی شدن مورد تحلیل قرار می گیرد. بدین ترتیب تعداد 412 نمونه به تناسب جمعیت هر منطقه از شهر اراک انتخاب شد. از نرم افزارGIS به منظور توزیع پراکنده نمونه ها در سطح مناطق استفاده گردید. از نرم افزار GIS برای تحلیل فضایی و از نرم افزار SPSS برای تحلیل آماری در این مقاله استفاده شد. بررسی های میدانی انجام شده نشان دهنده سطح درآمدی پایین شهر است. بررسی وضعیت رضایت از زندگی بیانگر پایین بودن میانگین رضایت از زندگی در سطح شهر تا کمتر از میانه است و آن را در سطح نسبتا پایینی قرار می دهد. منطقه 3 به سبب وجود بافت های روستایی و سطح وسیع بافت ناکارآمد شهری در وضعیت نامطلوب تری در زمینه کیفیت تغذیه قرار دارد. با نتایج بدست آمده از ماتریس همبستگی می توان گفت بین میانگین درآمدی، میانگین هزینه، رضایت از زندگی و کیفیت تغذیه رابطه وجود دارد. از سویی دیگر نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی کرامر نشان می دهد که با افزایش سطح تحصیلات، سطح درآمدی، سطح هزینه ها، مالکیت خودرو و نیز رضایت از زندگی افزایش می یابد. حال آنکه افزایش تحصیلات، کیفیت تغذیه و مالکیت مسکن را افزایش نمی دهد که می تواند بیانگر این باشد که افراد با تحصیلات بالاتر هزینه خود را در بخش های دیگری به جز تغذیه (خرید خودرو) متمرکز ساخته اند. بررسی فرایند جهانی شدن و تاثیر آن بر فاکتورهای مختلفی چون نابرابری درآمدی و فقر مستلزم وجود آمارهای طولی است که در ایران و به ویژه اراک فقدان آن به شدت احساس می شود. از این رو نمی توان گفت افزایش نابرابری درآمدی کنونی شهر اراک متاثر از فرایند جهانی شدن است یا نه. در مجموع بررسی های انجام شده در خصوص شهر اراک بیانگر آن است که به سبب عدم برخورداری از ساختار قانونی و نظارتی مناسب، سیاست های اتخاذ شده برای آزادسازی اقتصاد و به ویژه خصوصی سازی صنایع تا حدود زیادی با شکست روبرو شده است. این عامل بیش از جهانی شدن بر کاهش نرخ اشتغال، افزایش نرخ بیکاری، اعتراضات خیابانی، کاهش سطح درآمدی و هزینه ای خانوار موثر بوده است.
    کلید واژگان: نابرابری درآمدی, فقر, جهانی شدن, آزادسازی اقتصاد, اراک}
  • علی حسینی، منوچهر فروتن *، سعید صالحی

    خانه به عنوان نهادی اجتماعی اثر زیادی بر زندگی ساکنانش دارد و موضوع پیچیده ای است که جنبه های مختلفی دارد. امروزه در خانه اغتشاش و تداخل میان فعالیت های روزمره افراد و تاثیر آن بر روابط اجتماعی درون خانوادگی و برون خانوادگی و عدم تناسب و ارتباط مناسب میان الگوی فعالیت ها و روابط افراد از سویی و از سوی دیگر فضاهای خانه منجر به نارضایتی ساکنین شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی آن دسته از تحولات معنایی است که مربوط به الگوی فعالیت ها روزمره و روابط اجتماعی است. در این پژوهش روش تاریخی برای بررسی خانه های سنتی و روش مردم نگاری برای خانه های معاصر به کار رفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در الگوی فعالیت های افراد؛ شیوه های تفریح، نحوه انجام وتقسیم کار، نحوه تنظیم زمان، تولید مواد غذایی در خانه و سیستم بهداشتی و روابط اجتماعی درون و برون تغییرات صورت گرفته است. این تغییرات همراه با تغییرات فضایی بوده است. بنابراین معنای اجتماعی - فضایی در این بخش از معنا که مرتبط با فعالیت ها و روابط اجتماعی است در خانه های معاصر به وجود آمده است؛ به گونه ای که در برخی فضاها، معنای اجتماعی- فضایی به کلی تغییر کرده است، برخی در امتداد معنای گذشته است مانند جایگاه پدر در خانواده. از معانی اجتماعی- فضایی که در شکلی جدید هنوز به حیات خود ادامه می دهند می توان به اثرات فضایی- اجتماعی آن اشاره کرد. معانی اجتماعی- فضایی به کلی تغییر کرده اند می توان به جایگاه زن در خانه و نمود فضایی- اجتماعی آن اشاره کرد. از سوی دیگر این تحولات در سطوح مختلف از الگوی فعالیت ها تا ویژگی های کالبدی خانه را تحت تاثیر قرار داده است؛ مواردی چون اهمیت شی محوری در تقابل با فضا محوری، تضعیف نقش شکل و هندسه فضا، تمایل به فضاهای بسته به جای فضاهای باز و فردگرایی نمونه هایی از این تحولات می باشد.

    کلید واژگان: خانه سنتی درون گرا, الگوی فعالیت ها, سبک زندگی, معنای اجتماعی- فضایی, خانه معاصر, اراک}
    Ali Hosseini, Manouchehr Foroutan, Saied Salehi

    Considered a multi-aspect and complex issue, a house is a social institution that has major effects on the lives of its dwellers. Today, turbulence and interference of people’s daily activities and their effects on intra-family and extra-family social relations, and lack of appropriate relations between patterns of personal relations and allocated spaces to houses have led to dwellers’ dissatisfaction. The main goal of this study is to investigate those semantic changes, pertaining to patterns of daily activities and social relations. In this research, historical and ethnographic methods are employed to study traditional and contemporary houses respectively. Results show there have been changes in people’s activity pattern, entertainment programs, doing and dividing works, time management, health care system, domestic food production and intra-family and extra-family social relationships.
    These changes have occurred along with spatial changes; therefore, the socio-spatial meaning of the part related to social relationships and activities has been integrated into contemporary houses; in a way so that in some spaces the socio-spatial meaning is totally changed, in some spaces the new meaning, in line with the past meaning, has gained a new form and in some others the same past meaning is retained. Among socio-spatial meanings which survive in new forms, one can point to the role of father in the family and its socio-spatial effects. Among the totally changed meanings, we can mention the role of woman at home and its socio-spatial impacts. On the other hand, these changes have affected, with varying degrees, different things from the patterns of activities to physical features of houses. Issues like object-orientation significance vs. space-orientation, weakened role of spatial form and geometry, tendency for closed spaces vs. open ones and individuality are instances of these changes.
    House as one of the noble human heritage has always been considered from various angles and as a social institution has a great effect on the lives of its inhabitants. And alongside human life, which has many challenges and complexities, the house is also a complex subject with different semantic layers. Considering the fact that the house as a social institution has a high status in society, therefore, social meaning among other meanings of the house is of particular importance. Therefore, in this research, how this meaning is defined in the spaces of the house is dealt with.
    The turmoil and interference between the activities of people who are today most likely to be seen in homes indicates the inappropriateness and proper relationship between the pattern of activities of individuals and the home spaces. On the other hand, the lack of proper understanding of the pattern of current activities of individuals led to the design of spatial disparities with the pattern of activities in most homes, which led to residents’ dissatisfaction. Because social cultural categories are always created in a long time, it seems that what we see today is created in a historical context. In fact, in order to better understand the current situation, this relationship should be measured in traditional homes so that we can correct the defects by comparing what we are seeing today. In this way, the relationship between the pattern of activities and the spaces of traditional and contemporary houses and the socio-spatial meaning of the subject followed up by the study is measured in a selection of traditional and contemporary houses in Arak.
    In this research, a historical method has been used to study traditional houses and ethnographic methods for contemporary houses. Historically, data collection has been used through interviews with the old residents of these houses and the observation of the building (field method) as well as the documents of the Cultural Heritage and Tourism Organization, and also ethnographic studies and historical sociology. The data of contemporary houses in Arak are also gathered through ethnographic method and participatory observation.
    Changes in homes are investigated in four factors: activities, social relationships, time, and spatial-physical characteristics in homes. Then, by comparing these four factors and data tables, socio-spatial changes in these homes were obtained.
    The comparative comparison of traditional and contemporary houses in Arak shows that a change has occurred in the socio-spatial sense of the house. It is important to note that the transformation of meaning in all the spaces and activities is not the same, so that in some spaces the social-spatial meaning has completely changed. In some spaces, along with the meaning of the past, a new meaning has been found, and in others, the same meaning in the past is spilled in space

    Keywords: Traditional Introverted Houses, Pattern of Activities, Lifestyle, Socio-spatial Meaning, Contemporary House, Arak}
  • محمد افروغ

    این مقاله، پژوهشی میدانی است که بر مطالعه و جستجو در جغرافیای نظام بافندگی اراک(سلطان آباد) استوار است و از جنبه تیوری و نظری کم تری برخوردار است. هم چنین به لحاظ محدودیت و نبود پژوهش های مربوط به این حوزه، از منابع اندک برخوردار است. از این رو که برای نخستین بار به صورت ساختارمند و سامان یافته به نگارش درآمده است. مکتب قالی بافی اراک(سلطان آباد)یکی از مهم ترین مکاتب قالی بافی ایران به ویژه از دوران قاجار به این سو می باشد و از سابقه و خاستگاهی دیرین و درخشان در این هنر بومی و ملی برخوردار است که نمود و درخشش آن را می توان قالی های ساروق و مناطق پیرامونی آن نظیر جیریا دانست که در دویست سال گذشته به طور عمده زیر نظر شرکت های خارجی هم چون زیگلر تولید و به مقصد آمریکا و اروپا صادر می شد و امروزه زینت بخش خانه ها، مجموعه ها و موزه های مشهور آمریکا و اروپاست. در این مقاله برای نخستین بار، مکتب مذکور و سپس طرح و نقشه های بومی و نخستین آن به استثنای طرح های متنوع قالی های صادراتی که طراحان شرکت های خارجی و تولیدکنندگان داخلی(تجار تبریزی) تولید می کردند، معرفی، توصیف، تحلیل و طبقه بندی می شوند. تحقیق حاضر از نوع بنیادین و روش آن توصیفی – تحلیلی است. هم چنین روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی است.

    کلید واژگان: اراک, قالی, طرو, رنگ, بافتم}
    Mohammad Afrough

    This article is a field study based on the study of geography of the Arak (Sultan Abad) weaving system and less theoretical and theoretical. because written for the first time in the form of structured and consistent. Arak, known in the past as Soltanabad, and before that, called Iraq Ajam, one of the most important schools of Iranian carpets especially from Qajar era to this side and enjoyable a long and brilliant record in this native and national art. a prominent example of this can be the Sarough carpets and its peripheral areas such as Jiriya that over the past two hundred years, it was mainly produced by foreign companies such as Ziegler, and exported to America and Europe and today it is an ornament of the houses, collections and famous museums of America and Europe. In this article, for the first time, the School of Carpet weaving in Arak(Soltanabad) and then the native design and plan first - with the exception of various designs of export carpets that designers of foreign companies and domestic producers (Tabriz merchants) - introduce, describe, analyze and categorize. the research results are as follows: school and carpet weaving style of Sultan Abad with the arrival of foreign companies, especially Swiss-English Ziggler company, and then merchants, Iranian producers and exporters(Especially Tabrizi) this school brought about the emergence, growth and progress of the school. there are also two types of plans and design for this school. a : native and first. B : pattern taken or new (designs that introduced by traders and manufacturers which are either fully woven in arak or the designers designed plans with their adaptation and or the maps have been new and designed by artists in the area). until the formation, structure, school and identity of Arak carpet by companies and producers, the carpets in this area were locally and only had a consumable aspect which was enjoyed from a thick and coarse form and so-called local carpets(neighborhoods, neighborhood) they were taught. the present research is of fundamental type and its method is descriptive-analytical. it is also a method of collecting information in a field.

    Keywords: Arak, carpet, design, color, weave}
  • امیر سمیعی*، سپیده زین الدین، آزاده آل یاسین
    معماری بازار شهر اراک نتیجه تداوم تجربه های ارزشمندی است که از انطباق محیط و عملکردهای گوناگون بازار به وجود آمده است. در این معماری تلاش زیادی برای ایجاد یکپارچگی و وحدت در فضاهای گوناگون بازار صورت گرفته است. ساختار کالبدی مجموعه بازار اراک بر اساس طرحی از پیش اندیشیده، احداث شده و از جمله بازارهایی است که مسیر آن مستقیم و دارای تقارن هندسی بوده و دارای مسیری آزاد و منحنی نیست. تعزیه سیار اراک و بازار به عنوان محل اجرای آن سوالاتی را در ذهن به وجود می آورد که چگونه شکل، فرم و ساختار بازار اراک در شکل گیری تعزیه سیار موثر بوده است؟ سوال دیگر ایت است که آیا سیار بودن تعزیه بر استخوان بندی مکان بازار موثر بوده است؟ نکته حائز اهمیت، سلسله مراتب پاسخگویی به سوالات است. فرض پژوهش براین است که عدم وجود فضایی مناسب برای اجرای تعزیه، دلیل انتخاب بازار به عنوان محل اجرای تعزیه بوده است. احیای مقوله مغفول مانده تعزیه سیار، تحلیل رفتاری تعزیه در بستر آن و کنکاش در قابلیت محیط بازار، ضرورت انجام این تحقیق است. روش تحقیق پژوهش حاضر، تاریخی– تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای، تحقیقات میدانی و مصاحبه های عمیق صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات ساختاری و شکلی متقابل تعزیه و کالبد انجام آن (بازار) در شهر اراک است.
    در این پژوهش، مراسم مذهبی خاص و ناشناخته تعزیه سیار معرفی شده و به انعطاف پذیری تعزیه سیار به دلیل خطی بودن بازار، وجود مساجد مشخص، رقابت محله ای، روابط اقتصادی بازاریان، و نیز عدم وجود فضای مدور پرداخته خواهد شد. آنگاه به این موضع اشاره خواهد شد که تعزیه سیار در نمایش نامه، سناریو، زمان بندی روایت و جانمایی اشخاص تغییرات داده تا بتواند آن را به صورت تسلسلی و پشت سر هم در قطعات مختلف به مردم در بازار نمایش دهد. در نهایت نتیجه گرفته شده که یکی از دلایل اجرای سلسله مراتبی تعزیه در بازار اراک خطی بودن محل اجرای آن است.
    کلید واژگان: اراک, بازار, تعزیه سیار, ساختار, کالبد}
    Amir Samiei, Sepideh Zeinedin*, Azadeh Aleyasin
    The architecture of Arak’s bazaar is a result of the continuity of valuable experiences which are due to the concordance between the environment and various functions of bazaar. In this architecture a lot of effort has been put to create integrity and unity in different spaces of bazaar. The physical structure of Arak’s bazaar is created based on an aforethought proposal, i.e. it has a straight symmetric path instead of a freely curved structure. Mobile Ta’zieh of Arak and bazaar as the place for its performance brings up questions about the effect of shape, form and structure of bazaar on the formation of this type of Ta’zieh. Has the mobility of Ta’zieh affected the structure of bazaar? The order of answers to these questions is also important. The research hypothesis is that the lack of a suitable space for performing Ta’zieh has been the reason behind selecting bazaar as the site for its performance. Reviving the neglected issue of mobile Ta’zieh, behavioral analysis of Ta’zieh in its context and exploring the potential of bazaar’s environment necessitate this study. The research method for this study is analytical-historical. Data is collected through library studies, field research and conducting in-depth interviews. The aim of this study is to examine the interaction between structure and form of mobile Ta’zieh and the body of its performance (bazaar) in the city of Arak. In this study, the special and unknown ritual of mobile Ta’zieh is introduced and the flexibility of this ritual due to lack of circular space, the linearity of bazaar, local competition, economic relations of merchants, and the presence of particular mosques are discussed. Then, it is pointed out that mobile Ta’zieh has changed the drama, scenario, the timing of the narrative and location of persons in order to show it to the people in bazaar as a sequence in different parts. Finally, it is concluded that one of the reasons for hierarchical performance of Ta’zieh in Arak’s bazaar is the linearity of the place within which it is performed.
    Keywords: Arak, bazaar, mobile Tazieh, structure, body}
  • نازنین شاه کرمی
    بافت های فرسوده بخش قابل توجهی از پهنه بسیاری از شهرهای کشورمان را تشکیل می دهند که به دلیل معضلات خاص خود از گستره حیات شهری خارج شده و به بخش های مسئله دار شهرها تبدیل شده اند. این بافت ها علاوه بر مسایل و مشکلات کالبدی، ابعاد و کیفیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فضاهای شهری را نیز دچار تنزل کرده، حضور انسان در فضاهای شهری را با معضل روبرو و یا مختل می سازند. شناسایی این مناطق شهری و اولویت بندی پهنه های مداخله به منظور اعمال راهکارهای منطقی و متناسب که به ارتقای کیفیت فضاهای شهری در این بافت ها می پردازد، جهت بازگرداندن هویت و حیات شهری بدان ها ضروری به نظر می رسد. پیشینه اکثر تحقیقات مرتبط و همچنین بررسی اسناد فرادست از جمله تفصیلی و جامع مرتبط با بافت فرسوده مرکزی شهر اراک که به عنوان منطقه مطالعاتی این تحقیق انتخاب شد، حکایت از به کارگیری مطالعات کالبدی در شناسایی این مناطق دارد. لذا در این تحقیق به منظور افزایش جامعیت و کارایی در بازشناسی و اولویت بندی حوزه های مداخله بافت مورد بررسی، علاوه بر شاخص های کالبدی از عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی نیز استفاده شد.
    به منظور اولویت بندی بلوک های بافت فرسوده مطالعاتی بر اساس هر سه دسته معیار فوق و تشکیل لایه های اولویت بندی مربوط به هر کدام و سپس برهم نهی شاخص ها از تلفیق دو روش تصمیم گیری

    AHP و Delphi استفاده شد. به این منظور ابتدا با استفاده از شاخص ها و متغیرهای موجود، لایه مربوطه تعیین و اولویت بندی حوزه های مداخله برای هریک از مولفه های کالبدی، اجتماعی- اقتصادی و محیطی تهیه شد، در نهایت با برهم نهی (روی هم اندازی) لایه های مذکور مبتنی بر روش تلفیقی، حوزه های نیازمند مداخله در بافت فرسوده تعیین و با توجه به مسایل و مشکلات موجود در هریک از حوزه ها اولویت بندی های لازم صورت گرفت. نتایج بیانگر تطابق نسبی مناطق اولویت بندی شده بر اساس معیارهای اجتماعی- اقتصادی و محیطی با معیارهای کالبدی است. بر این مبنا می توان استنباط کرد که اگر بخشی از اطلاعات لازم در ارزیابی کالبدی بافت مورد نظر به هر دلیلی قابل حصول نباشد، اطلاعات و تحلیل های اجتماعی- اقتصادی و محیطی می تواند به عنوان جایگزینی مطمئن در شناسایی و اولویت بندی مناطق فرسوده مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر تلفیق اولویت بندی پهنه ها بر اساس سه شاخص مورد بررسی ضمن آنکه منجر به شناسایی بهتر و دقیق تر پهنه های مداخله شد، در مواردی هم سبب تغییرات جزیی اولویت بندی پهنه های مداخله به ویژه در اولویت های سوم تا پنجم شد.
    کلید واژگان: بافت فرسوده, پهنه های مداخله, شاخص های اولویت بندی, AHP, Delphi, اراک}
    Nazanin Shahkarami
    Urban deteriorated fabrics form remarkable parts of many cities of Iran. These regions have many structural, social and economic problems and cannot do function as urban regions owing to these problems. In order to solve these problems or at least reduce the negative impacts, before doing any interference action, detection of these urban deteriorated fabrics and prioritizing intervention zones is vital. A review at existing related literature indicates the prevalent efforts are associated with the rules approved by the High Council of Architecture and Urban Planning of Iran. According to their criteria, only physical indicators are used for detecting deteriorated urban fabrics and prioritization. Many urban experts believe that considering only physical indicators is not sufficient and there are more factors that incorporate in this matter. Accordingly, some urban researchers started to use more complete and efficient factors in this topic in recent years, although most of them suffice to give some limited indices or give some suggestions. So in this article we try to have more detailed and precise considerations for recognition of urban deteriorated fabrics and prioritizing of intervention zones in our study area. For this aim, we consider socio-economi
    c and environmental indicators as well as physical factors.
    This paper scrutinizes the effect of including socio-economic and environmental indicators as well as physical factors in prioritizing the intervention zones of our study area. It also examined whether the interference of these factors, in addition to conventional measures, priorities will change as distinct or only in their scrutiny and the possibility of utilizing them can be used as alternative indicators? It’s essential to be mentioned that in Iran there is no ability to access many necessary information for calculating socio-economic criteria so this limitation affects our analysis for sure, although there are more detailed indicators in evaluating our criteria compare to similar researches.
    Our study area was central urban deteriorated fabrics of Arak. This area is about 62 hectare with a population of 18478 people. The condition of this area is critical and about 85 percent of buildings should be demolished or repaired.
    For prioritizing vulnerable blocks of our study area according to above triplet indicators (functional, socio-economic and environmental indicators), at first some criteria were selected for every indicator. Then for creating prioritized maps related to every indicator and finally linking them and overlaying the maps, we used two methods of decision making, AHP and Delphi. In this way, we gathered our necessary information from master and detailed plans of Arak (standards of Council of Architecture and Urban Planning, approved in 1383), some related reports which has done in our study area by consulting companies and also some area visiting and filling questionnaires. As can be seen, in the final map, which resulted from overlaying all of criteria of triple indicators, prioritized regions are very similar to those according to functional indicators especially in the first and second priorities. So we can conclude if for any specific reason, information on functional factors is not accessible, socio-economic and environmental indicators for prioritizing of intervention zones can be replaced. Also by adding these information we can have more detailed and accurate view of the region which as well as improving prioritizing method of urban deteriorated fabrics, will help our managers in next steps that they should chose the action strategies for solving the problems in these prioritized regions.
    Keywords: Urban Deteriorated Fabrics, Intervention Zones, Priority Indicators, Arak city}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال