به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ارگانیک" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی ارگانیک در مقالات مجلات علمی
  • مهشاد شعبانی نیا، هلیا بهادری فرد، امیرپارسا دهقانی

    بینش معماری ارگانیک، ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم جنبش فلسفی، هنری و ادبی اواخر قرن 22 و اوایل قرن 21 میالدی در شمال غربی اروپا بود. به گفته معماران، طبیعت سیستمی از فرم ها و روش های به وجود آوردن را خلق میکند، که مستقیما با هنر در ارتباط است. رابطه طبیعت و انسان در معماریارگانیک به چه صورت است، مجهول تحقیق و رسیدن به آن هدف آرمانی پژوهش روبه رو است. در این مقاله سعی بر این است تا با روش کیفی و راهبردی توصیفی- تحلیلی، معماریارگانیک تشریح و شاخصه های کالبدی آن مورد ارزیابی قرار بگیرد. معماریارگانیک از این حیث که وارد کشور ما شده و سازه های مهم و به سزایی خلق کرده، حایز اهمیت است. هدف از این پژوهش کسب اطالعات در مورد معنای لغوی ارگانیک و معماریارگانیک و در ادامه به بررسی و ارزیابی آثار مطرح و شاخص معماران شناخته شده مانند فرانک لوید رایت)خانه آبشار(و آلوار آلتو)ویالء مایرا(می پردازیم. یافته ها و نتایج پژوهش نشان می دهد، که معماریارگانیک نوعی معماری است که بنا به زمین احترام میگذارد و این احترام را می توان در خطوط افقی که نشانگر زمین است، مثال زد.

    کلید واژگان: طبیعت, ارگانیک, معماری, فرانک لوید رایت, آلوار آلتو
  • معصومه وظیفه شناس*، سید جواد ظفرمند
    هدف از این پژوهش، تبیین ویژگی های فرمی مجسمه سازی مدرن است. دوران مدرن، دوران پرتلاطمی برای دنیای هنر بوده است. این مقاله، مدرنیسم را در محدوده جنبش های هنرهای تجسمی، طی سال های1890 تا1950بررسی می کند. برای شناخت هر چه بیشتر ویژگی های مجسمه سازی مدرن، آثار هنرمندان برجسته این دوران بررسی شده و ویژگی های زیباشناختی آنها، شناسایی شده است. براساس این ویژگی ها، معیارهای تجزیه وتحلیل فرمی تعریف شده اند که به روش افتراق معنایی در سه گروه دوقطبی (انتزاعی-بازنمایانه؛ هندسی-ارگانیک؛ و انسانی- غیرانسانی) قرار گرفته اند. بررسی مجسمه های دوران مدرن نشان می دهد که مجسمه سازی از اواخر قرن نوزدهم از فرم بازنمایانه- ارگانیک فاصله گرفت و در دهه سی قرن بیستم این فاصله به اوج رسید و بار دیگر در دهه های چهل و پنجاه، دوباره به فرم بازنمایانه-ارگانیک، روی آورد. فرم های هندسی- انتزاعی در دهه های سی و چهل به اوج رسید و در دهه های بعد نیز تعداد کمی از آثار را به خود اختصاص داد. به طورکلی در این دوران بیشترین سهم متعلق به آثاری است که از فرم های بازنمایانه، ارگانیک و انسانی تشکیل شده اند و کمترین تعداد متعلق به آثاری است که از فرم های ارگانیک، انتزاعی و غیرانسانی شکل گرفته اند. بیشتر مجسمه های این دوران، پیکر انسان را با فرم های ارگانیک و بازنمایانه تصویر کرده اند.
    کلید واژگان: ارگانیک, بازنمایانه, فرم, مدرن, مجسمه سازی
    Masoumeh Vazifehshenas *, Seyed Javad Zafarmand
    The aim of this study is to determine the formic features of modern sculpture. Modern era has been an era filled with ups and downs for art world. In this article, modernism has considered the visual art movements, between 1890 and 1950 that with their innovations, have tried to be separating from the art of the past and have been confronting classical forms. Although it is difficult to explain all the factors involved in the emergence of modern art , the industrial revolution, scientific discoveries and religious reforms were the most important factors that had opened the way for the new thinking of artists to change the methods of representation and the process of artistic creation. Sculpture art developments in this period were enormous and unprecedented. To know more about the features of these works, a study has been conducted on the artists of the period and aesthetic features of these works have been identified. In the view of some modern sculptors, we see how some artists in each decade have changed their style and go along with the other artists. Now the question raised is, whether, for any period in the history of modern art sculpture, prominent form features of each decade can be extracted? So the purpose of this study was to investigate the characteristics of modern sculpture and extract prominent form features of each decade. The study of the modern sculptures shows that in the last decade of the nineteenth century, sculpture was only related to the presentation of the human body. From the late nineteenth century sculpture gradually has distanced from the organic forms, and has gone toward the abstraction. In the third decade of the twentieth century, this gap reaches its peak. In the 30th and 40th decade, more sculptures have been made from abstract forms, and the human body has been removed from their subject, but by this time, in the subject of sculpture, human body can be gradually seen, even if it was very simplified. Thus, in the late 40th and 50th decade of the twentieth century, once again representational forms-organic, has reached its peak. As mentioned, in the 30th and 40th decade geometric - abstract forms have reached their peak and in the next decade, a few sculptures have been dedicated to this type of form. The 50th decade can be likened to a return to the early years of modern era. Once again, human body is the largest part and the most important subject in sculptures. In the great sculptures in modern era, the organic, representational and human body forms, allocated the largest part to themselves, on the other hand, abstract, geometric and non- human body forms, formed the smaller part. The other trend in this era is the organic-abstract and non- human body forms, which allocated the limited number to themselves while representational-geometric and human body forms formed the lowest part.
    Keywords: form, modern, organic, representational, sculpture
  • رضا کسروی
    ورود اسام به هند از پل ایران، عناصر معماری جدیدی را نیز به معماری هند افزوده است؛ از جمله باغ ایرانی. به تبع تفاوت در نحوه ورود اسام به هند، خواه از طریق فتوحات امرای مسلمان خواه بزرگان تصوف، معماری مقابر اسامی آن دارای دو نوع متفاوت است. مقابر طبقه حاکم مسلمان در گونه باغ مزار ساخته شده که متاثر از سنت با غسازی ایرانی، نماد گونه کلاسیک مقبر هسازیاسامی هند است. این مقابر به صورت عناصری شاخص )یادمانی( و جدا از بافت شهری ساخته شده اند. از دیگر سو مقابر مشایخ و بزرگان تصوف به صورت بلافصل از کاربر ی های شهری مانند بازار، همساز و همنوا با بافت شهری ساخته شده اند و گونه ارگانیک مقبر هسازی اسامی هند را شکل می دهند. آنچه در این نوع از مقابر بیشتر به چشم م یآید، نه جنب ه های فرمال معماری، بلکه آیی نها و رسوم زایران مشتاق است. شاخ صترین وجه معماری این نوع از مقابر، باول ی ها هستند که عموما در مجاورت مقابر قرار دارند.
    کلید واژگان: هند, ایران, باغ مزار, مقبره, کلاسیک, ارگانیک, اسلام, تصوف
    Reza Kasravi
    Arrival of Islam in India through Iran has also added new architectural elements to Indian architecture, including a Persian garden. Architecture of Islamic shrines has two different types of tombs because of the difference in the arrival of Islam in India, either through conquest of Muslim rulers or leaders of Sufism. Muslim ruling class tombs have built in form of gardentombs, symbolizing the classic version of India tomb building inspired by Persian garden making tradition. These tombs have built in forms of memorial elements and separated from the urban texture. On the other hand, tombs of Sufi elders have built consistent with the urban texture and they form the organic kind of India’s Islamic tombs building. Traditions and customs of eager visitors are more significant than formal aspects of architecture. Most notable aspects of this type of architectural monuments are Baolies located next to them.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال