به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام زاده روشن آباد » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • آناهیتا مقبلی*، سارا سودیان طهرانی

    گرچه مطالعات نشانه شناسی در ابتدا با رویکرد زبان شناسانه ظهور کرد اما به سرعت در زمینه های مختلف هنری، ادبی و اجتماعی و... همچون ابزاری کارآمد به کار گرفته شد تا آثار هنری را به عنوان یک نظام فرهنگی بررسی کرده و رمزگان ها و مفاهیم مستتر در آنها را بیابد. در پژوهش حاضر تلاش بر این است تا از این ابزار کارآمد در جهت بررسی نقش مایه های تزیینی بنای روشن آباد گرگان و تطبیق آن با تمثیل های منطق الطیر عطار، استفاده شود زیرا در میان نقوش تزییناتی این بنا نقش مایه های حیوانی متفاوتی به چشم میخورد که در مقایسه با نقوش دیگر بنا به نظر میرسد جنبه نمادگرایانه آنها بسیار برجسته تر است و نیز نشانه های بارزی را در آن ها می توان در رابطه با تمثیل های عطار در منطق الطیر یافت که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور ابتدا تلاش شده است تا پیوند نقش مایه های مورد نظر با نمادهای عرفانی منطق الطیر مورد بررسی قرار گرفته و سپس از منظر نشانه شناسی مورد تحلیل قرار گیرد. در نتیجه مطالعات صورت گرفته در این مقاله، می توان گفت: تصاویر یاد شده پیوندهای قابل ملاحظه ای با نمادهای عرفانی به کار رفته در منطق الطیر عطار دارند و در واقع تجسم دریافت طراح از این مفاهیم اند و بر مدلول های ذهنی او دلالت دارند. این پژوهش بر اساس روش توصیفی و تحلیلی و با رویکرد کیفی به تجزیه و تحلیل اطلاعات پژوهشی می پردازد که در این زمینه از دانش نشانه شناسی بهره می برد، ابزار جمع آوری اطلاعات در آن بر اساس روش مشاهده ای است که در مواجهه با نمونه مورد مطالعه از روش مشاهده مستقیم و توصیفی استفاده می کند اما برای جمع آوری اطلاعات و مطالعه نقوش در بستر تاریخی از روش اسنادی و کتابخانه ای بهره می برد.

    کلید واژگان: : نشانه شناسی, نماد, منطق الطیر, امام زاده روشن آباد, گرگان}
    Anahita Moghbeli *, Sara Soodyan Tehrani

    Although semiotics originated in linguistics, it was quickly adopted in the arts, literature, and social sciences. Semiotics is highly efficient at interpreting works of art because it sees them as a cultural system and investigates the hidden codes and concepts in them. The purpose of this study is to look at the decorative patterns on the Roshan Abad building in Gorgan from a semiotic standpoint, as they appear to be inspired by Attar's Manṭiq-uṭ-Ṭayr poem's mystical allegories. The motifs of the Roshan Abad building are then assessed, as different animal motifs can be found among the decorative patterns of this structure, which are much more prominent symbolically than other motifs. The relationship between the intended motifs and mystical symbols expressed in Manṭiq-uṭ-Ṭayr is first explored and analyzed from a semiotic standpoint for this aim. This is a descriptive and analytical study that uses a qualitative data analysis approach. The data on the sample under study is gained by direct and descriptive observation; however, the data on historical motifs is gathered through documentary and library approaches. The findings reveal a strong link between the patterns and mystical symbols found in Attar's Manṭiq-uṭ-Ṭayr. Designers' perceptions of these topics were embodied in these motifs, implying their mental imagery.

    Keywords: Semiotics, Symbol, Mantiq al-Tayr, Imamzadeh Roshan Abad, Gorgan}
  • آناهیتا مقبلی*، سارا سودیان طهرانی

    نقوش هنر اسلامی در عین دارا بودن زیبایی بصری تنها تزیینی نیستند بلکه در ذات خود دارای مفاهیم ارزشمندی میباشند. این هنر به واسطه حکمت متعالی اش در نمادپردازی خود، امکانات زیادی دارد که مهمترین آن هندسه است. اما در آن نقش حیوان کمتر دیده میشود و به نظر میرسد حضور اندک این نقوش هر جا که مجال خودنمایی یافته است، بیان گر نمادی است که اشاره به مفهوم خاصی دارد. در بنای آرامگاهی روشن آباد که بقعه ای کوچک در گرگان است، حضور تصاویر حیوانات مانند پرنده و ماهی در میان نقش مایه های تزیینی، موضوعی است که جلب نظر می کند و به نظر میرسد بر اساس مفهومی نمادین طراحی شده اند. البته بنا دارای نقوش انتزاعی در بستر هندسی دقیق و منسجمی است که خصلت های اسلامی آن راحفظ می کند. بر این اساس تلاش می شود تا با بررسی های صورت گرفته در پژوهش حاضر نمادگرایی نقش مایه های تزیینی بنا بر اساس حکمت اسلامی مورد مطالعه قرار گیرد. روش پژوهش این مقاله، به صورت مطالعه ی توصیفی- تحلیلی موضوع مورد نظر است که در آن از ابزار گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانه ای و نیز شواهد میدانی بهره برده شده است. با توجه به بررسی های صورت گرفته در این مقاله، می توان چنین اظهار داشت که به نظر میرسد بازتاب عقاید عارفانه و شیعی در قالب نمادهایی که به مفهوم امامت و راهنمایی و دستگیری اشاره می کنند، در نقوش نمادین بنای روشن آباد پر رنگ ترین دست آویز تزیینات بوده اند.

    کلید واژگان: امامت, تزیینات معماری, گرگان, امام زاده روشن آباد}
    Anahita Mighbeli*, Sara Soodyan Tehrani

    Islamic art patterns have both visual beauty and symbolic values. Islamic art with its sublime wisdom in its symbolization has lots of possibilities that the most important tool of it, is geometry, but between the Islamic decorative motifs, the animal patterns are less visible. It seems the little presence of this figure in among of Islamic decorative motifs shows symbolism trend that points to special concept. In Roshan Abad building, figures like fish and bird attract attention and it seems are designed based on special concepts. Thus, in the present study, it is tried to study the symbolism of decorative motifs based on Islamic wisdom. This study is descriptive-historical research and qualitatively analyzes the research information, direct observations, as well as library research are also used for data gathering. According to the results of the present study, it seems reflection of Shia and mystical ideas as symbols that insinuate to concepts like pontificate and guidance, is the most voucher in decorations of Roshan Abad building.

    Keywords: : Imamat, Architectural Decoration, Gorgan, Imam zadeh roshan abad}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال