به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اکسپو » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • پریا درستی، رامتین مرتهب *

    توسعه پایدار، نوعی توسعه است که نیازهای امروز را برآورده می کند، بدون این که به توانایی نسل آینده در برآورده کردن نیازهایشان لطمه بزند. جهان امروز جهان تکثیر پدیده هاست، امروزه مرزهای جغرافیایی، انسان را از هم دور ساخته و فاصله میان انسانها مفهوم زندگی جمعی و تعاملات انسانی را تغییر داده است. در این میان به فضایی نیاز است که حاصل حضور و همزبانی پدیده ها باشد. نمایشگاه، محلی برای کارکردهای متنوعی است که معماری و ساختار بصری آن حول محور ارتباطات در عرصه های گوناگون حیات بشر متمرکز گردیدهاست. اکسپوها فعالیت هایی هستند که از اواسط قرن نوزدهم سازماندهی شدهاند و به ارتباط، گفتگو صلح بین کشورها کمک شایانی کردهاند. نمایشگاه های جهانی یک رویداد بسیار مهم و پر اهمیت در عرصه جهانی است. نمایشگاه های جهانی که همانند رویداد های بزرگ جهانی مشابه المپیک ها و جام جهانی هر چند سال یک بار برگزار می گردند و بازتاب گسترده جهانی به همراه دارند و با توجه به زمان طولانی برگزاری نمایشگاه که حدود شش ماه خواهد بود می توانند دروازه جدیدی به روی کشور ها بگشاید و فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و توانمندی آن کشور به وجود آورند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی همسویی پاویون های ایران در چهار دهه اخیر برگزاری نمایشگاه های جهانی با رویکرد زیست محیطی است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و داده های پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی به دست آمده است. با - توجه به یافته های تحقیق نتایج نشان می دهد با توجه به یافته های تحقیق نتایج نشان می دهد که پاویون ایران در نمایشگاه سال 1022 میلان، ایتالیا نسبت به پاویون های دیگر در چهار دهه اخیر برگزاری نمایشگاه های جهانی با رویکرد زیست محیطی همسویی بیشتری داشته است.

    کلید واژگان: نمایشگاه جهانی, اکسپو, پاویون, غرفه, توسعه پایدار, زیست محیطی}
  • پریا درستی، رامتین مرتهب *

    فعالیت اقتصادی، توسعه اجتماعی و « توسعه پایدار از نظر مفهومی، به سازماندهی و ایجاد ارتباط متقابل بین سه محور اطلاق می شود. تا جاییکه در دوران انقلاب صنعتی سه حوزه به صورت مستقل منجر به بی توجهی به » محیط زیست همدیگر و تخریب گسترده محیط زیست در جهان گردید. در مفهوم دقیق ، توسعه پایدار باید به گونه ای باشد که نیازهای نسل حاضر را برآورده سازد بدون آنکه توانایی نسل های آینده در برآورده سازی نیازهایشان را به خطر اندازد. در این راستا توسعه ایی مدنظر است که تضمین دهد، استفاده ازمنابع و محیط زیست در زمان کنونی هیچ آسیبی به دورنمای اسم عامی است برای نمایشگاه های متعدد ،» اکسپو «/» اکسپوزیسیون « استفاده نسل آینده وارد نسازد. نمایشگاه جهانی یا بزرگی با شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف که از میانه ی قرن نوزدهم آغاز شده و تا دوران معاصر ادامه دارد. نمایشگاه جهانی،که در فواصل زمانی منظم (هر 5 سال یکبار) برگزار می شود، یکی از معتبرترین و بزرگ ترین مناسبت های جهان است. اکسپو یک رویداد جهانی است که هدف آن آموزش عموم، به اشتراک گذاری نوآوری، ارتقای پیشرفت و تقویت همکاری است. یک کشور در صورتی منحصر به فرد می شود،که تصاویری از اهداف منحصر به فرد خود را به ملل مختلف و مخاطبان بین المللی به منظور توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ترویج دهد و خود را در رقابت بین المللی مختلف اظهار کند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی طراحی پاویون، همسو با رویکردهای توسعه پایدار، در قالب نماینده ای درخور جهت معرفی ایران"از دیروز تا امروز و چشم اندازی به فردا" به مخاطبان نمایشگاه های جهانی است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و داده های پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی به دست آمده است. با توجه به یافته های تحقیق نتایج نشان می دهد که با تنظیم برنامه دقیق مراحل نمایشگاه، مدیریت قوی و کارآمد و هدایت و بکارگیری صحیح نیرو ها، طراحی غرفه ای که دارای جذابیت های معماری از حیث مسائل زیباشناسی و عملکردی، سازگار با تاریخ و فرهنگ و ارزش های کشور ایران، همسو با استراتژی های توسعه پایدار باشد، می توان به جذب بیشتر مخاطب جهت بازدید از غرفه و عوامل موفقیت در اکسپو حاضر نزدیک شد.

    کلید واژگان: نمایشگاه جهانی, اکسپو, پاویون, غرفه, توسعه پایدار, مولفه های پایدار}
  • بهزاد محبی*، پریا مشایخی
    بحث اقتصادی هنر همواره در سیر خلق ، ارائه و جریان سازی آن جزو مسائل چالشی بوده است. در این میان، جریانی معتقد به بازاریابی یا همان اصطلاح تخصصی آن یعنی اکسپو هستند. این روند در دوره های مختلف و به اشکال متفاوت مطرح گشته و در بسیاری از کشورها به طرق گوناگون طی سالیان گذشته صورت پذیرفته، لیکن در ایران حرکتی نو تلقی می شود. بر طبق این فرآیند میزان فروش آثار نقاشی براساس مخاطب و بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اکسپوی تهران را می توان جزو بهترین های این حوزه در ایران دانست. این اکسپو با سابقه برگزاری یازده دوره توانسته جایگاه مطلوبی را بدست آورد. اما میزان تاثیرگذاری آن در جامعه هنری هنوز به صورت دقیق مورد سنجش قرار نگرفته است. سوالات اصلی تحقیق مبتنی بر این است که آیا برگزاری حراج و به طور اخص حراج تهران چه میزانی از تاثیر را بر جامعه هنری دارد؟ و آیا حیطه عملکردی حراج تهران بر نقاشی و نقاشان معاصر ایران تاثیر مطلوب داشته است؟ در این پژوهش با رویکردی تحلیلی سعی بر این شد که از بین هنرمندان و دانشجویان رشته نقاشی به شیوه تحقیق میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه میزان تاثیر برگزاری حراجی ها بر اقتصاد هنر بررسی شود. در بررسی نتایج حاصل از آزمون، بخش قابل توجهی از هنرمندان معتقد بودند برگزاری حراجی ها در رشد اقتصاد هنر تاثیر مثبتی دارد.
    کلید واژگان: اقتصاد هنر, مخاطب هنری, اکسپو, اکسپو تهران}
    Behzad Mohebbi *, Paria Mashayekhi
    In the process of creating and presenting artworks, the economy of art has been always a challenging issue. In this respect, some advocate the idea of marketing artworks which is more commonly known as art expos. Playing the role of the link between artists and clients (or patrons), art auctions both give credit to the quality of the artworks presented and make sure the clients of buying an artistically valuable artwork. In this regard, Tehran Art Expo is one of the best in Iran. Nevertheless, the extent to which Tehran Art Expo has had any impact on the Iranian artists is an issue which has not been studied in detail. In fact, what impact have the art auctions had on the Iranian artist and to what extent have they been motivated by holding national art expos are the main questions of the present study. Moridi and his colleagues (2009) showed in a research entitled the effective factors on the price of paintings presented in Tehran Art Galleries that, in terms of prices of the artworks being influenced, there is a significant relationship between aesthetic factors (such as style, technique, visual effects, etc.) and non-aesthetic factors (such as painters’ age and gender and the physical specifications of the artwork like size and the likes). Similarly, Ebrahimi and his colleagues (2015) in an investigation entitled the art economy and the weak points of Tehran Art Expo concluded that holding art expos, galleries and auctions helps the promotion of art economy considerably. Likewise, in a study entitled the influence of economy, culture and art on the Iranian contemporary paintings, Mobini and his colleagues (2015) showed that Tehran Art Expo’s focusing on visual arts has attracted investors in this field. Given that in the mentioned studies the factors motivating the artists, irrespective of the issue that the amateur artists are able to present their artworks in such expos/galleries/ auctions as well as the artists’ attitude towards the auctions, has not been examined. The present study aimed to examine the mentioned factors and to inspect the influence of holding auctions on the art economy.
    Keywords: economy of art, art addresses, expo, Tehran Art Expo}
  • فهیمه زارع زاده، فهیمه زارع زاده، زهرا رهبرنیا
    در زیست جهان فرهنگی عصر مدرن، نخستین بار نخبگان سیاسی- فرهنگی بریتانیا پدیده ای چندبعدی از نمایشگاه های جهانی به نام اکسپوی کریستال پالاس1 را شکل دادند که زمینه ساز خوانش هایی نوین در وجوه ملی- بین المللی شد. یکی از این خوانش ها، عرصه پیوند میان هنر و سیاست- میان بازتولیدپذیری اثر هنری و طرح و بسط جریان های سیاسی- بود.
    با عطف توجه به این پیوند، پژوهش حاضر که توصیفی- تبیینی است و با استناد به منابع معتبر کتابخانه ای، تصویری و الکترونیکی تهیه شده، بر آن است تا نشان دهد که هنر چگونه مورد بهره برداری قرار گرفت تا تحقق بخش اهداف سیاسی بریتانیا باشد.
    براساس نتایج به دست آمده، نخبگان سیاسی- فرهنگی بریتانیا به سه روش از هنر بهره برداری کردند: طراحی معمارانه مبتنی بر ایده ای نوآورانه از ارزش های فناوری ساخت وساز، تولید آثار با درجه کیفیت و کمیت پیشرفته صنعتی و نمایشی خلاقانه از صنایع دستی اقوام مستعمره. زیرا این روش ها که بر پایه مولفه هایی در بیانی خالص از پیشرفت علمی و صنعتی بودند و نوعی نگاه زیبایی شناختی مبتنی بر تاثیرات حسی و ادراکی ایجاد می کردند سبب شدند تا: 1. گونه ای شناخت معقولانه از تحولات فناورانه در انطباق با سیاست های منفعت طلبانه و در جهت حفظ منافع ملی شان صورت گیرد؛ 2. ادراک مثبت از قابلیت تولید انبوه و صرفه جویی در هزینه های تولید با بهره گیری از صنایع ماشینی برای پیشبرد سرمایه داری کالامحورشان ایجاد شود و 3. سلسله مراتبی از اطلاع رسانی در مشروعیت بخشی به بهره وری های نوین انحصارطلبانه شان صورت پذیرد. چنان که برآیندی تحلیلی از این موارد در بطن پژوهش حاضر، تبیین گر تحقق اهداف مدنظر بریتانیا همچون تمرکز قدرت، رشد اقتصادی و بهره وری های تجاری- سیاسی اش است.
    کلید واژگان: نمایشگاه های جهانی, اکسپو, کریستال پالاس, بریتانیا, هنر, سیاست}
    For the first time in the modern cultural bio-world، the British political-cultural elites formed a multidimensional phenomenon of international exhibitions called The Crystal Palac Exhibition which led to new national-international readings. One of these readings was the opportunity for linking arts and politics – between the ability of reproduction of art work and the array and design of political forces. Considering this linkage، the present descriptive-explanatory research which is depending on reliable library، visual، and digital resources attempts to show how the arts were utilized in favor of the political goals of Britain. In order to answer this question appropriately، this research is undoubtedly trying to study the experience of the Crystal Palace Expo and provide an image by defining its general view in its content as the independent variable and its form as the dependent variable; in such a way that it will be able to infer the political procedures-artistic approaches of the exhibition and then define the method of using the arts as a powerful tool for affecting national-international British politics. According to the results، the British political-cultural elite have befitted from arts in three ways. Naturally، such befitting indicates the realization of certain achievements as the profile of the present study which has led to the political goals of Britain in the exhibition 1851: In the first step، by being aware of the components of the dominant intellectual movements in the nineteenth century، they arranged the effecting factors which led to the mentioned exhibition in Britain in a proceeding linear timeline. They reproduced the arts in a modern scene of architectural expressions based on an innovative idea from the values of technology; thus، they reached a feeling of satisfaction from technological developments along with raising awareness and spreading it among the people. So، (through lawful public agreement)، they could attract the support and involvement of people in major national capitalistic industries and technologies; expand the economy development plans of their country and penetrate among the intellectual class of the nation by stating that Britain is progressing towards distinct paths and this progress can be a tangible reality indicating that the situation will improve. In such a way that nationalistic policies led Britain to expand and maintain its power both among the public and intellectual class. As the second step، they started to categorize the works of art according to their location into three groups titled as «industrial arts»، «fine arts»، and «handcrafts and tribal arts» and exhibited them. In the category of industrial arts، they separated industrial works of art from others، especially fine arts، by putting utmost emphasis on the visual characteristics of these industrial items along with defining an artistic-industrial object for them. They aimed at creating a modern participation for elevating the key affecting factors of the British industry، which had developed during a long period of time to a highly progressed level of quality and quantity، to a competitive international level. They pushed forward the assimilation and mass production procedures of the produced commodities in the realm of arts; created a positive understanding from the capacity of mass production and production cost saving by benefitting from machine-based industries for improving their commodity-based capitalism; created the foundation of a kind of investment and invited people to support and participate in such remarkable forms of capitalism. Based on the policy of capitalism in dynamic capitalistic economy، these achievements enabled them to accomplish the other goal of Britain which was further economic development and commodity-based profit making. For the third step، by having a kind of understanding from the situation of the colonized countries، they exhibited these nations in the symbolic form of artistic works and customs، as well as allocating special places for marching، choir singing with native costumes، and performing plays related to their traditional and native issues; in such a way that in an ethnical categorization of the productions of the countries of the empire، they have created an opportunity for the British industry to improve their situation with allocating funds، skills، and their own specific knowledge to show the maturity of the nature of their industry in the new environment of international competition. As such، these contradicting exhibitions enabled them to build a hierarchy of information about legitimizing their modern monopolistic productivity. Also they could inform their industries about colonial arts as economic resources and persuade them to get involved in business markets of «handcrafts and tribal arts»; thus destabilizing the use of arts in handcrafts and tribal arts in accordance with their imperialistic policies and their financial interests، and share that with their own society in order to internationally empower Britain in a legitimate manner.
    Keywords: International Exhibitions, Expo, Crystal Palace, Britain, Arts, Politics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال