به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بحران آب » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • عزت الله میرزایی، حمیدرضا جودکی*، آزاده اربابی سبزواری

    تاب آوری شهری به توانایی یک سیستم شهری درمقیاس زمانی و فضایی برای حفظ یا بازگشت سریع به عملکرد های مطلوب گذشته در برابر اختلال (بحران آب) یا تغییرات گفته می شود از طرفی کاهش بارندگی و افزایش روز افزون جمعیت و استفاده بیش از حد از آب های زیر زمینی سبب کاهش سطح آبهای زیرزمینی،جوامع شهری با بحران هایی مواجه کرده است. که نیازمند توجه به ایده تاب آوری شهری در برابر کمبود آب است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاب آوری شهر تهران در برابر دو آسیب کمبود آب جهت مصارف خانگی و شرب و آب های آلوده به نیترات شکل گرفته و پس از تعریف مفاهیم مرتبط با تاب آوری شهری و چگونگی شکل گیری بحران های محیطی در شهر ها به طور عام و بحران آب به طور خاص، چارچوب نظری تحقیق تبیین شده است سپس وضعیت بحرانی آب شهر تهران به تفصیل بیان شده و با استفاده از نوزیع پرسش نامه ساختار یافته بین مردم برمبنای چارچوب نظری پژوهش تاب آوری شهر در مواجه با بحران آب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان دادند که شهروندان تهرانی از نشر شاخص های آگاهی به شاخص های پیوند و همکاری اجتماعی، آگاهی سازمانی، قابلیت دسترسی به اطلاعات در حد متوسط میباشند

    کلید واژگان: تاب آوری, بحران آب, خشکسالی, پساب شهری, شهرتهران}
    Ezatollah Mirzi, Hamidreza Joodaki*, AzadehArbabi Sabzevari

    Urban resiliency used for ability of urban system in temporal and spatial scale for protection and fast return to past desirable operation against disruption(water crisis)toward sustainability with change. Moreover decrease of aquifer level and use overdose with attention to raining decrease and becoming increasingly population facing human with crisis that need attention to urban resiliency idea against water shortage As the result in this research the goals survey Tehran urban resiliency in water shortage in the direction home expenditure and to drink and also water pollution with Nitrate .In this research after explanatory and define concepts related to urban resiliency and the formation environment crisis in cities and especially in water crisis and then explain crisis situation in Tehran city and with use of question nary between people and research literature survey situation of Tehran resiliency against water crisis .The result show that Tehran citizenship from viewpoint of knowledge to indexes of join and social cooperation ,institutional knowledge and accessibly data is in middle .

    Keywords: resiliency, water crisis, drought, physical, sewage, Tehran city}
  • بهمن خسروی پور، مریم زنگنه، محمد خدامرادپور
    آب از نهاده های اصلی کشاورزی و رکن اساسی توسعه کشاورزی به شمار میرود. بحران آب چالشی بزرگ برای کشور ایران و تمام کشورهای جهان است. آب جایگاه ویژهای در توسعه پایدار کشاورزی دارد و مصرف نادرست آن موجب عدم دستیابی به پایداری در توسعه کشاورزی میشود. کشور ایران با قرار گرفتن در ناحیه ی گرم و کمبارش جهان نه تنها با معضل تامین آب مورد نیاز کشاورزی بلکه با تهیه و دسترسی به آب شرب بهداشتی هم رو به رو میباشد. عدم انجام تحقیقات لازم در بخش پیشبینی خشکسالی در سالهای گذشته و یا عدم توجه به تحقیقات به عمل آمده، موجب بروز بحران آب در کشور ایران شده است. این بی تدبیری و عدم توجه، ضربات بزرگ و جبران ناپذیری به تمام بخشهای اصلی کشور و زندگی روزانه مانند روند سریع بیابانزایی، پدیده ریزگردها، مهاجرت روستاییان، معضلات اجتماعی، کاهش تولیدات کشاورزی و غیره را به دنبال داشته است. در این تحقیق که به صورت مروری و با استفاده از منابع مکتوب کتابخانهای و سایتهای اینترنتی تهیه شده، مساله آب، بحران آب و بخش کشاورزی، توسعه پایدار و مدیریت بحران آب بررسی و راهکارهایی را در پایان ارائه مینماید.
    کلید واژگان: آب, کشاورزی, خشکسالی, بحران آب}
  • پیمان غضنفری *، آزاده آرزه
    با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان و قرارگیری بخش عظیمی از زمینها در مناطق کویری، به جرات میتوان گفت که بحران آب از مهمترین مشکلات کشور است. یکی از راهکارها برای مقابله و کنترل بحران آب، استفاده مجدد از منابع آبی نامتعارف است، از جمله این منابع آب های خاکستری هستند. این پژوهش با هدف آمایش آب های خاکستری به سبب مبارزه با بحران آب انجام شده است که این امر منجر به صرفه جویی در مصرف آب و در نهایت کاهش تقاضای آب میشود. برای این هدف نتایج و مطالعات شماری از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است و جزء مطالعات توصیفی به حساب میآید و نتایج از طرق میدانی حاصل گشته است.نتایج حاکی از آن است که با توجه به محدودیت منابع آب سطحی و زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز، علاوه بر ایجاد روش هایی به منظور حفظ آب های موجود، ظرفیت سازی منابع آبی باید شکل گیرد که یکی از این ظرفیت ها پساب آب های مصرفی به جز آب توالت و سینک آشپزخانه است. از طرفی تصفیه و استفاده از آبهای خاکستری در محل ساختمانها انجام می شود که امکان جداسازی آب خاکستری از آب سیاه که میزان بار آلودگی بیشتری نسبت به آب خاکستری دارد را تسهیل می نماید.
    کلید واژگان: آبهای خاکستری, بحران آب, استفاده مجدد}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال