به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "بینامتنی" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی بینامتنی در مقالات مجلات علمی
  • جمعه جعفری برزیان، رحیمه چولانیان*، عزیز عشمیدیان نژاد

    نظریه بینامتنی پدیده ای جدید در غرب، اما قدیمی و ریشه دار در ادبیات اسلامی است.  به کارگیری واژگان، مضامین و مفاهیم آیات  قرآن کریم در آثار ادبی یکی از جذاب ترین مباحث نقد ادبی به شمار می رود. اشعار عطار از جهت تاثیرپذیری از مفاهیم آیات قرآن دارای مناسبت های بینامتنی بسیاری است که باتوجه به رویکرد بینامتنی قابل مطالعه می باشند. از سوی دیگر، بخش زیادی از داستان های قرآنی که دارای زیبایی شناسی منحصربه فردی است در نگارگری دوره صفویه به کاررفته است. بررسی چگونگی انعکاس این مقوله در نگارگری صفویه حایز اهمیت است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی - مقایسه ای به بررسی وجوه تاثیرپذیری اشعار عطار نیشابوری از واژه ها، ترکیبات، تعبیرات، مفاهیم و مضامین آیات قرآن در سطوح اثرپذیری تلمیحی، گزاره ای، واژگانی به این نتایج رسیده ایم که از میان انواع روابط بینامتنی اشعار عطار با آیات قرآن، اثرپذیری تلمیحی و واژگانی از بسامد بیشتری برخوردار هستند. همچنین داستان های زیبایی قرآنی باتوجه به تاثیرگذاری در حوزه هنر به عنوان یکی از مضامین اصلی در نگارگری دوره صفویه در نظر گرفته شده است.

    اهداف پژوهش:

    بررسی روابط بینامتنی اشعار عطار نیشابوری با آیات قرآن.بررسی داستان های قرآنی در نگارگری صفویه.

    سوالات پژوهش:

    از روابط بینامتنی کدام نوع در اشعار عطار نیشابوری بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟داستان های قرآنی در نگارگری صفویه چه بازتابی یافته است؟

    کلید واژگان: قرآن کریم, عطار نیشابوری, بینامتنی, شعر
    Jomeh Jafari Barzian, Rahimeh Choulanian *, Aziz Eshmidian Nezhad

    Intertextual theory is a new phenomenon in the West, but old and deep-rooted in Islamic literature. The use of words, themes and concepts of the verses of the Holy Quran in literary works is one of the most interesting topics in literary criticism. Attar's poems have many intertextual occasions that can be studied according to the intertextual approach in order to be influenced by the concepts of Quranic verses. In this research, using the analytical-comparative method, we have examined the aspects of Attar Neyshabouri's poems being influenced by the words, compositions, interpretations, concepts and themes of Quranic verses at the levels of implicit, propositional, and lexical effectiveness. With Quranic verses, allusive and lexical effects are more frequent.Purpose of the researchInvestigating the intertextual relations of Attar Neyshabouri's poems with Quranic verses.

    Research questions:

    1- Which type of intertextual relations is most used in Attar Neyshabouri's poems?2- What is the main purpose of Attar Neyshabouri in using other texts among his poems?3- How did Attar use Quranic concepts and themes in his poems?

    Keywords: Holy Quran, Attar Neyshabouri, intertextuality, poetry
  • حسین عابددوست*، زیبا کاظم پور
    بافته های ایرانی، نقوشی را به نمایش می گذارند که سینه به سینه  منتقل شده اند. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که، نشانه های هندسی شکل یافته بر اساس مربع در خطوط کهن ایلامی چه تفاوت ها و چه شباهت هایی با نقوش هندسی دست بافته های معاصر ایران دارند و چه رابطه بصری میان نشانه های مربع شکل در خطوط کهن ایرانی و نقوش دست بافته های ایرانی می توان مطرح کرد. در حقیقت، چگونگی تداوم حیات نشان های مربع شکل در خطوط ایلامی بر دست بافته های ایرانی پرسش اصلی تحقیق حاضر است. تحلیل رابطه بینامتنی صریح و ضمنی نقوش مربع شکل میان نقوش بافته ها و علایم خطی از اهداف پژوهش حاضراست. مقایسه تطبیقی میان نشانه های خطی مربع شکل پیشاایلامی و مخطط ایلامی با نقوش دست بافته ها از دیگر موارد مورد توجه است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است. روش گردآروی مطالب، کتابخانه ای از طریق فیش برداری و تصویرخوانی است. براساس نتایج تحقیق، می توان گفت خطوط کتیبه های ایلامی کهن ترین پیش متن شکل گیری نقوش هندسی دست بافته هاست. 21 نشان هندسی برگرفته از نقش هندسی مربع در خطوط کهن ایلامی و دست بافته های ایرانی مشابه اند. برخی از نشانه ها، کاملا منفرد و به صورت نقش تکراری بر متن و حاشیه دست بافته ها تکرار شده اند و برخی از نشانه ها ساختار کلی یک بافته را تشکیل می دهند که تداعی کننده رابطه بینامتنی ضمنی هستند. آنچه مسلم است، 21 نشان خطی، که تاکنون تصور می شد به فراموشی سپرده شده، تا عصر حاضر در بافته های ایرانی تداوم یافته اند. تفاوت اصلی این دو دسته نقش پردازی نشانه ها، تغییر نظام چیدمان نشانه ها از خط و نگارش تحت قواعد زبان ایلامی به نقش هندسی تکرار شونده بر متن بافته های ایرانی است.
    کلید واژگان: بینامتنی, نشانه های هندسی, مربع, خطوط ایلامی, دست بافته های ایرانی
    Hossein Abeddoust *, Ziba Kazempoor
    Tribal and nomadic Iranian rugs are adorned with various motifs arranged as per the known rules pertaining to visual rules. The geometric pattern of square comprises the basis of many motifs used in handwoven fabrics. A detailed study of the background of the motifs on hand-woven rugs reveals their most ancient counterparts. Based on a comparative study, these motifs might be the roots of contemporary geometric motifs reflected on handwoven fabrics. Continuity is the characteristic of Iranian art. Although it was believed that the written signs and symbols used in the pre-Elamite and old Elamite era before the popularization of cuneiform have been forgotten, a comparative study of the motifs used in the rural and nomadic handwoven fabrics with some of such signs reveals some surprising facts. This research paper has employed intertextuality approach. Whenever there is an element in the two texts, an intertextual relation is created. In general, the intertextual relations can be categorized into three: explicit, implicit and tacit. Explicit intertextuality refers to the apparent presence of one text in another. In this type of intertextuality, the author of the second text does not intend to conceal his reference, and thus, uses signs that can be identified and even referred to as intertextual. The type and application of the contextual symbols and the difference between these two texts results in the formal transformation of the elements in the second text. For this reason, in this type of intertextuality, certain people, that is special audiences, who are specialized in the texts (especially the first one), are able to identify the intertextual elements. In this study, the first or pretext are Elamite tablets and signs and the second or hypertext, is the nomadic and rural rugs of Iran. Based on intertextual relations, if the geometric patterns of the hand-woven fabrics are repeated exactly similar to inscriptions, they should be classified as explicit intertextuality. Investigations carried out for this study display that the system of inscriptions and their layouts have not been exactly reproduced on the hand-woven fabrics; however, a new system have repeatedly organized Elamite scripts on the Iranian Rugs. This can be identified as some type of tacit intertextuality which results in the formal transformation of the elements in the new text.     In this research, formal transformation of geometrical signs derived from squares have been analyzed. The signs have been read based on the formal similarity of the elements because the meaning of the signs in the inscriptions have been read hypothetically without any decisive proof. Therefore, to prove the intertextual relation of the two texts, the comparison has been made on form and appearance. The main question of the research is what are the differences and similarities between the common signs in the two areas of Persian hand-woven fabrics and ancient cuneiforms. In fact, the paper seeks to prove one of the earliest pretexts of the formation of geometrical square motifs in Iranian handwoven fabrics which is the Elamite cuneiform. Moreover, it aims to illustrate what changes have Persian handwoven fabrics have imposed on pretexts (Elamite signs). The analysis focuses on a kind of transtextual relation between the two fields of study of ancient scripts and Persian rugs, with the two having around 5000 years of time difference. Moreover, the paper intends to study the visual and semantic values ​​of the rural and nomadic rugs and their similarity with the most ancient cuneiforms in Iran; elaborate upon the motifs of handwoven fabrics as meaningful signs, and finally elucidate the possibility of the continuation of the disrupted cuneiforms on the textiles. The study has employed descriptive-analytical approach in terms of methodology. Data has been collected through desk study of library resources (i.e. note taking and image analysis) and data analysis was done qualitatively. The study results indicate that the Elamite inscription cuneiforms are the oldest pre-text of the formation of geometric patterns of Persian rugs. Twenty-one geometrical symbols derived from square geometrical motifs are common to both the ancient Elamite cuneiforms and Iranian handwoven textures. Some of the signs are totally unique and have been used repeatedly within the text and on the margins while some others constitute the overall structure of a texture and imply a tacit intertextual relation. There is no explicit intertextual relation between the works of the two fields as no systematic representation of the inscriptions have been found in any of the texts. What is certain is that 21 cuneiforms that were hitherto thought to have been forgotten have made their way to the present day in Iranian handwoven fabrics. The main difference between the two categories is the transformation in the arrangement of the signs from that of the Elamite cuneiform to the recurring geometric patterns on the Iranian rugs. As per the rules of intertextuality, no text will be created without a reflection of previous texts. The earliest meaningful Iranian signs that form geometric patterns are the Elamite cuneiforms. Pre-Elamite and Linear Elamite scripts carry signs, some of which may have been deciphered by Walter Heintz. A comparative Study of the motifs of handwoven rugs with Pre-Elamite and Linear Elamite scripts demonstrate that the earliest pre-text of the square-shaped Iranian motifs is rooted in inscriptions dating from the third millennium BC. The intertextual relation between the linear signs of the pre-text (inscriptions) and motifs of the hypertext (handwoven fabrics) is tacit. Because the motifs drawn from the square pattern taken from the structural system of the Elamite script and language have recurred on fabrics.
    Keywords: Intertextuality, Geometrical Signs, Square, Elamite Cuneiforms, Iran Hand-woven Rug Designs
  • سام ایزدی خالق آبادی

    در این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، پوسترهای تئاتر طراحی شده توسط میشل باتوری، طراح لهستانی، به عنوان یک متن که از لایه های مختلف تشکیل شده است، براساس نظریات نشانه شناسی لایه ای موردبررسی قرارگرفته است و سعی شده کنش دراماتیک و انتقال جوهره نمایش در آن ها مورد شناخت قرار گیرد. با تکیه بر نشانه شناسی لایه ای می توان کلیه لایه های متفاوت پدیدآورنده ی یک متن چندرسانه ای را در تعامل با یکدیگر و در نظام شبکه ای که تولید و دریافت متن را ممکن کرده است، بررسی کرد. میشل باتوری ازجمله طراحان گرافیکی است که آثارش را به خاطر قدرت زیاد در انتقال مفاهیم و طراحی های دراماتیک می شناسند. کنش دراماتیک و انتقال جوهره ی درونی نمایش از راه های مختلفی ممکن است که عنصر مشترک همه ی آن ها «دلالت یک دال تصویری در پوستر، به یک مدلول دراماتیک در اجرای تئاتری» است. انتقال اطلاعات مربوط به اجرا از طریق پوستر به مخاطب، حس کنجکاوی را در وی تشدید کرده و مخاطب را مشتاق می کند تا از دیگر عناصر و جزئیات اجرا نیز سردربیاورد و این امر می تواند اهمیت شایانی در رونق هنر تئاتر داشته باشد. فرضیه این پژوهش این است که از طریق شناخت تم و موضوع آثار نمایشی، می توان پوسترهایی برای آن ها تولید کرد که با ایجاد کنش دراماتیک، تم و موضوع را به مخاطب منتقل کنند. چنین فرآیندی می تواند در جذب مخاطب بیشتر تاثیرگذار باشد. سوال اصلی این پژوهش این است: ایجاد کنش دراماتیک اجرا در پوسترهای تئاتر از چه طریق امکان پذیر است؟ و هنرمندان و انتقال تم و مفهوم گرافیست از چه طریق می توانند پوسترهایی مناسب آثار نمایشی خلق کنند؟

    کلید واژگان: پوستر تئاتر, میشل باتوری, نشانه شناسی, بینامتنی, کنش دراماتیک
    Sam Izadi Khalegh Abadi*

    Theater poster is one of inseparable part of the theater production in the modern era. Theater posters is not only an advertising to troupe stars or hall, but as the first element of theater that Approaches to the audience, like the other elements of drama and theater production, display information from the internal aspect of production to spectators and the audience. If the poster of the theater is not the theater’s first act, it’s an important one. The first information about the theater performs through the poster to the audience. Theater’s poster is not just an advertisement, an address, and so on. The poster invites us to the theater, tells us what kind of theater we are going to do (popular, political, intellectual, etc.) and many other information that can be presented in theater poster through dramatic action to the audience. Dramatic action is “a collection of events that together form the story and its original function is to reveal the character and the plot.” The above general definition of dramatic action makes two things clear: one is that the domain of dramatic action extends from the field of text and dramatic performances, and second that the transfer of the idea, the plot, and the theme through it is possible. Drama and dramatic action in two-dimensional arts such as poster is possible through different and intertextuality readings. A different aspect of the dramatic action on theater posters is that some graphic designers have been able to convey to the audience through dramatic action in the poster, theme or the essence of the dramatic effect. This study was conducted on descriptive- analysis method, theater posters designed by Michal Batory as a text, which is composed of different layers, based on the theories of semiotics is studied and tried to find a knowledge about dramatic action and transfer the theme and the concept of the theater in these posters.

    Keywords: Theater poster, semiotic, Michal Batory, text, drama semiotic, image semiotic
  • ندا وکیلی، اصغر جوانی
    کمدی الهی دانته، بزرگترین اثر ادبی اروپا در قرون وسطی(1300م/699ه.ق) و معراجنامه، شرحی که بهصورت نثر درباره معراج پیامبر اکرم(ص) نوشتهشده، بهعنوان دو الگوی سفر معنوی و روحانی به عوالم پس از مرگ آدمی است.
    آفرینش اینگونه آثار که برخاسته از باورهای قومی و دینی در دو فرهنگ غرب و شرق است، همواره الهامبخش هنرمندان، شاعران، نویسندگان، نقاشان و نگارگران در دوره های مختلف بودهاست. در غرب، تصویرسازی های گوستاو دره(1870م) از کمدی الهی و در شرق نگاره های نسخه مصور معراجنامه شاهرخی(840ه.ق)، بازگوکننده کامل مراحل گذار و چگونگی رخدادها در اینگونه آثار هستند. ازآنجا که مهمترین ارجاعات در تصویرها و نگاره های بیانشده، ارجاعات بینامتنی(روایتی- تصویری) است که به آنها برگردان بینانشانهای نیز گفتهمیشود، این پرسش مطرحمیشود که چگونه میتوان از طریق مقایسه و خوانش بینامتنی رابطه و آستانگی تشابهات مورد نظر را در تصویرها و نگاره های یادشده کشفکرد.
    تلاش نگارندگان در پژوهش حاضر برآن است تا در پاسخ به پرسش تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای و با فرض تاثیرپذیری دانته از ادبیات شرق(براساس نظرات محققان) بهویژه رساله معراجیه و همچنین روش مقایسهای به خوانش بینامتنی(روایتی- تصویری)، غیرمستقیم عناصر تصویری(بینانشانهای) مشترک ازلحاظ خوانش و مقایسه محتوای روایتی تصویرها را شناساییکنند. افزونبراینکه، این امر از اهداف اصلی این پژوهش نیز، بهشمارمیرود.
    نتیجه بررسی های انجامشده بیانگر وجود تصویرها با محتوا و مضمون مشابه در بخشهای مختلفی همچون: سرآغاز سفر، مراحل مختلف سفر، سیر در آسمانها و افلاک و داشتن راهنما است. ازطرفی، گرچه این تصویرها دارای محتوا و مضمونی مشابه هستند لیکن، به دلیل تفاوتهای زیربنایی در فرهنگ و هنر غرب و شرق که ناشی از طرز تلقی و نگاه به موضوعات و کل جهان هستی است، از دیدگاه های تخیلی متفاوتی در چگونگی تجلی خود برخوردار هستندکه این موضوع هم، در متن مقاله بررسیشدهاست.
    کلید واژگان: تصویرگری, نگارگری, کمدیالهی دانته, معراجنامه شاهرخی, بینامتنی
    Neda Vakili* Asghar Javani
    Dante’s Devine Comedy, the greatest European literary work of Middle Ages (1300.A.D), and Meraj Nameh (a description of Prophet Muhammad’s Ascension written in prose) are regarded as two examples of a spiritual journey to the hereafter. The creation of such works which resulted from religious and ethnic beliefs in the two Western and Eastern cultures has always inspired artists (poets, authors, and painters) throughout different eras. Gustave Dore’s illustrations of Dante’s Devine Comedy in the West and images of the illustrated version of Shahrokhi’s Meraj Nameh in the East can be considered as comprehensive expressions of Passage phases and description of events in such works. Since the most important references in the mentioned pictures and illustrations are intertextual (narrative – visual) ones - also known as intersemiotic translation- a question raised here is whether it is possible to discover the similarities between the two mentioned works through intertextual reading and comparison of the pictures.With the assumption of the influence of the Eastern literature–especially Resaleh Merajieh– on Dante (as researchers believe) and applying an indirect contrastive– intertextual approach, the present study attempts to introduce and compare the similar pictures from an intertextual– narrative viewpoint.Previous studies indicate the existence of pictures with similar themes and contents in various phases of the journey such as the prologue, the Hell and the Heaven in the two works which, though similar in content and theme, take different imaginary viewpoints in their manifestation due to basic cultural differences.
    Keywords: llustration, miniature, Dante's Devine Comedy, Shahrokhi's Meraj Nameh
  • محمدکاظم حسنوند، فرزان سجودی، مریم خیری
    نشانه شناسی علمی است که به مطالعه نشانه ها و دسته بندی آنها می پردازد. در این مقاله سعی شده از زاویه ای نشانه شناسانه به خوانش یک نمونه از آثار نگارگری با عنوان نگاره " آزمون فریدون پسرانش را" اثر " سلطان محمد" نگارگر مکتب تبریز پرداخته شود. در بررسی این نگاره نکاتی همچون انواع دلالت ها، محورها و در نتها دلالت های بینامتنی در لایه های مختلف خوانش یک متن اعم از تصویری یا نوشتاری حائز اهمیت است و می توانند نام و سبک شخصی هنرمند، مکتب یا سبک هنری را نیز دربر گیرند. نشانه شناسی می کوشد به این خوانش و کشف رمزگان دست یابد. مسلما بررسی هم نشینی جهان تصویری و متن نوشتاری در این نگاره و بررسی نشانه های نمادین، نمایه ای و شمایلی موجب خوانش نشانه شناسی لایه ای این نگاره می شود.
    کلید واژگان: معنا, بینامتنی, دلالت, نشانه شناسی لایه ای, نگارگری
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال