به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تاثیرات اجتماعی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مرتضی شهیدی ریزی

    یکی از حوادث محتمل در شهر تهران با توجه به استراتی گرافی زمین و مطالعات تاریخی، زلزله است. در این خصوص مطالعات در حوزه های مختلف مهندسی تدوین شده است. اما به ابعاد مدیریتی به ویژه در خصوص سناریوهای اجتماعی و انسانی محتمل کمتر پرداخته شده است. در تدوین این سناریوها استفاده از روش های آینده پژوهی میتواند یکی از بهترین فنهای مدیریت بهینه، در آیندهای باشد که ممکن است در آن هر لحظه بحرانی رخ دهد. از اینرو هدف این مقاله، شناسایی متغیرهای موثر بر تاب آوری و تحلیل پیامدها و اتفاقات اجتماعی و انسانی متاثر از این متغیرها پس از زلزله احتمالی در تهران با رویکرد آیندهپژوهانه است. روش تحقیق، معیاری-تحلیلی است. معیارهای در نظر گرفته شده در پژوهش، ذیل دو محور مطالعه شد. نخست محور اجتماعی که استفاده از پرسشنامه داده های آن گردآوری شده و دوم محور فضایی است که لایه های اطلاعاتی آن با روش اسنادی-میدانی آماده شد. سپس با رویکرد آینده پژوهانه تاثیر ساختار فضایی بر سرمایه اجتماعی در زلزله تهران تحلیل شد و در انتها راهکارهایی برای مدیریت زلزله در حوزه اجتماعی و انسانی پیشنهاد شده است.

    کلید واژگان: زلزله, آینده پژوهی, تاثیرات اجتماعی, ساختار فضایی, تهران}
  • پرویز تقویی کلیبر، نسیم خانلو*، آذر علی

    بیان مساله:

     با شروع Covid-19 در دنیا یکی از بحرانها در زمینه صنعت گردشگری است که به نوبه خود بر روی کیفیت و رفاه زندگی ساکنان مناطق گردشگری تاثیر گذاشته، که در این میان توجه به اثرات اجتماعی گردشگری بسیار ضروری است.

    هدف

    هدف تحقیق حاضر سنجش تاثیرات اجتماعی گردشگری بر کیفیت زندگی با شروع Covid-19 در شهر تبریز می باشد.

    روش ها

    تحقیق حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق جمعیت بالای 18 سال شهر تبریز می باشد. تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاری (EMS) با نرم افزار Amos و SPSS استفاده شد.

    یافته ها

    یافته ها حاکی از این است که اعتماد بین فردی، دلبستگی به مکان، درک اثرات اجتماعی و Covid-19 با ضریب تاثیر 825/0 و 801/0 و 735/0 و 711/0 بیشترین اثرات را بر کیفیت زندگی داشته است.

    نتیجه گیری

    در نتیجه هنگامی که افراد به مکان وارد می شوند، رفتارهای طرفدار اجتماعی و طرفدار محیط زیست را برای حفاظت از مکان خود برای کمک به هدف کاربردی آن (‏مزایای گردشگری)‏ اتخاذ می کنند و از این رو از توسعه گردشگری حمایت می کنند. این امر به نوبه خود می تواند در برآورده کردن دیگر اهداف کلیدی پایداری و رفاه و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهر تبریز در زمان ، کووید 19و پیماریهای همه گیر و پس از آن نقش بیشتری داشته باشد.

    کلید واژگان: تاثیرات اجتماعی, گردشگری, کیفیت زندگی, Covid-19, شهر تبریز}
    Parviz Taghavi Kaleibar, Nasim Khanloo*, Ali Azar
    Aims

    With the onset of Covid-19 in the world, one of the crises that has arisen in the field of tourism industry, which in turn has affected the quality and well-being of the lives of residents in tourist areas, among which it is very necessary to pay attention to the social effects of tourism. The present research aims to measure the social effects of tourism on the quality of life in Tabriz city with the onset of Covid-19.

    Methods

    The current research is descriptive-analytical and survey. The statistical population of the research is the population over 18 years old in Tabriz city. Structural equations (EMS) with Amos and SPSS software were used for data analysis.

    Findings

    The findings show that interpersonal trust, attachment to place, understanding of social effects and Covid-19 have the greatest effects on the quality of life of residents with the effect coefficient of 0.825, 0.801, 0.735 and 0.711 respectively. The city of Tabriz has had in terms of tourism.

    Conclusion

    As a result, when people enter a place (tourism), they choose social behavior and environmental behavior to protect the place in order to help its practical purpose (tourism benefits) and thus They support the development of tourism. This, in turn, can play an effective role in realizing other key goals of stability, well-being and improving the quality of life of the residents of Tabriz during the time of Covid-19 and epidemics and after.

    Keywords: Social Impacts, Tourism, Quality of Life, Covid-19, Tabriz City}
  • محمدرضا چیت ساز*، ناهید زرگرسرایی
    هر پروژه شهری که به اجرا درمی آید، صرف نظر از موضوع آن، آثار و پی آمدهایی به دنبال خواهد داشت. اتا، علم چگونگی ارزیابی آثار مثبت ناشی از پروژه ها و به کارگیری روش هایی علمی جهت گسترش و افزایش این آثار مثبت است. البته اهمیت و ارزش اتا در وظیفه ی دیگر اوست که همانا، علم چگونگی ارزیابی آثار منفی پروژه ها و به کارگیری روش هایی علمی جهت کاستن و یا محدود کردن آن آثار است. به این روش علمی، پیوست فرهنگی یا ارزیابی تاثیرات اجتماعی می گویند، اما متخصصین این فن در ایران، بیشتر از واژه اتا استفاده می کنند که از پیوستن حروف ابتدای ارزیابی تاثیرات اجتماعی، پدیدآمده است. در انگلیسی به آن SIA می گویندکه مخفف Social Impact Assessment یعنی ارزیابی تاثیرات اجتماعی است. درکشورهای پیشرفته صنعتی، اتا از حدود سال 1369ش/1990م، به صورت جدی مورد استفاده مدیران پروژه های شهری و عمرانی قرارگرفته است. اما اتا در ایران از سال 1386 توسط شهرداری تهران به کار گرفته شد و اینک شهرهای بزرگی در ایران مانند تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، قزوین، شیراز و مانند آن، چند سالی است که پروژه ها و طرح های شهری خود را به همراه پیوست فرهنگی، انجام می دهند. کلان شهر کرج، که از آن با عنوان ایران کوچک یاد می شود، طی سال های اخیر، رشدی همه جانبه داشته است. این رشد، بویژه پس از آن که این شهر، به مرکزیت استان البرز ارتقاء یافت، اهمیتی دوچندان یافت. این مقاله با عنوان ضرورت انجام مطالعات اتا برای پروژه ها و طرح های شهری، به دنبال آن است که ضمن توجه دادن مدیران ارشد شهر کرج و استان کرج، در خصوص اهمیت و لزوم انجام مطالعات اتا برای پروژه ها و طرح های شهری، تجربیات مفید و عملیاتی بدست آمده در این مورد را که طی سال های اخیر، در تهران و سایر شهرهای بزرگ، با صرف هزینه های قابل توجه ریالی، علمی و زمانی، فراهم شده است، برای منطقه ایران کوچک، با عنوان، تاکیدات موکد، پیشنهاد نماید. این مقاله دارای یک پیش گفتار و 5 بخش است.
    کلید واژگان: اتا, پروژه های شهری, تاثیرات اجتماعی, کرج}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال