به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تداوم » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • صفیه حاتمی*، شهریار شکرپور

    بقعه دوازده امام یزد، ساخته شده در سال429 ه.ق، یکی از بناهای تاریخی کم نظیر عالم اسلام است که نزد پژوهشگران معماری اسلامی جهان شهرت زیادی دارد.کتیبه ی گریوار این بنا آیه الکرسی را به خط معشق مشجر به رنگ لاجوردی بر بستر گچی نشان می دهد. نظریه ی ادراک دیداری گشتالت، ازجمله نظریه های تاثیرگذار قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرایند ادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده، قوانین ده گانه ادراک دیداری را طرح می افکند.این پژوهش به دنبال پاسخ این سوال است که طراحان کتیبه بقعه دوازده امام چگونه از اصول شکل و زمینه، تداوم و سرنوشت مشترک که سه اصل از این اصول ده گانه هستند، برای رسیدن به این کتیبه ی فاخر بهره برده اند و میزان پراگنانس حاصل از به کارگیری هر یک از این اصول در طراحی آن، چه میزان است؟ روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای و میدانی است. در ابتدا بر مبنای عکاسی از اضلاع، کتیبه مورد بازآفرینی قرار گرفت و با توجه به طول زیاد آن و شباهت ساختاری همه بخش ها، تنها قسمت هایی انتخاب و تحلیل های بصری بر روی آن ها انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اصل شکل و زمینه، در نمای کلی و اجزای کتیبه بسیار زیاد، اصل تداوم در نمای کلی بسیار زیاد و در اجزا متوسط، و اصل سرنوشت مشترک در نمای کلی بسیار زیاد به کار رفته است و در اجزا مصداق ندارد. حاصل کاربست هر یک از این اصول، تحقق پراگنانسی قوی بوده است که موجب تاثیرگذاری بیشتر و ارتباط بهتر مخاطب با اثر می گردد.

    کلید واژگان: کتیبه ی بقعه دوازده امام یزد, اصول ادراک دیداری گشتالت, پراگنانس, شکل و زمینه, تداوم, سرنوشت مشترک}
    Safieh Hatami*, Shahriar Shekarpur.

    The Davazdah Imam Mausoleum of Yazd, built-in 429 A.H., is one of the rare historical buildings in the Islamic world, which is very famous among Islamic architecture researchers worldwide. The Grivar inscription of this building shows the Ayatul Kursi verse in Moashaq Moshajar script in azure color on a plaster bed. Gestalt theory of visual perception is one of the influential theories of the 20th century in visual arts, which focuses the process of visual perception on a unified vision and the integrity of the work of art, and proposes 10 principles of visual perception. Due to the wideness of the Gestalt concept, no direct translation has been made in any language. This word means "form" and "shape" in German. In English, it is called "organized whole", "supposition", or "formation". In the Persian language, it can be equated to concepts such as "shape", "form", "structure", and "wholeness". It should be added immediately that none of these words alone fully express the meaning proposed by Gestalt. By watching a collection to perceive and feel it, the human mind unconsciously analyzes and categorizes its components and simultaneously thinks about form and content. It is the basis of the principles of Gestalt visual perception, which is the scientific basis of the present research for the visual analysis of the mentioned inscription. Several examples of works of art can be seen where artists have unconsciously used the principles of Gestalt perceptual organization in their creation without being aware of these rules. The inscription of the Twelve Imams of Yazd is also one of these works because its visual beauty and richness result from the use of good Gestalts by its designer (s), even when these rules were not discovered. Perhaps, in the analysis of how to perceive the visual space of an inscription and the criteria of its formation, the most appropriate approach is the Gestalt theory, which was used for evaluation in this research, and by conducting studies on it, the extent of utilization of these principles can be achieved. The current research was conducted through library and field studies, and the method used was descriptive and analytical. To collect the images of the inscription under the dome of the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd, first, the entire inscription was photographed, despite being at a high height compared to the ground and its particular problems. Then, according to the photos, the software recreated this inscription from the beginning to the end, which is one of the long inscriptions. Some parts of the inscription were worn and damaged, which made it difficult to perform accurately. Subsequently, the visual analysis of the recreated design based on Gestalt principles began, and due to the diversity of these principles and the visual complexity of the inscription components, only some of these principles were focused on. This research tries to adapt three essential principles from the 10 principles of Gestalt psychology of sensation and perception in the mentioned inscription and seeks to answer these questions: - To what extent and how have the designers used the principles of figure-ground, continuity, and common fate to design the magnificent inscription of the Twelve Imams of Yazd? - What is the Pragnanz degree of applying each of these principles in the design of the examined inscription? The results of this research showed that the charm and beauty of the Grivar inscription of the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd is the result of the use of artistic taste and the proper application of different Gestalts in the whole and its parts; however, this was done unintentionally and without knowing the scientific and psychological foundations of this theory. Considering this inscription's breadth and complexity, it was impossible to examine all the principles and rules of Gestalt in this study. Undoubtedly, the intensity of other possible Gestalts affected the quality of the overall perception received from scrutinizing the inscription. However, the result obtained from this research showed that the visual richness in the inscription results from applying the Gestalt of figure-ground, continuity, and common fate to a large degree, which remarkably created its substantial and satisfactory Pragnanz.

    Keywords: Inscription of the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd, Gestalt Principles of Visual Perception, Pragnanz, Figure-Ground, Continuity, Common Fate}
  • محسن علی پور خبیر *

    مطالعات بیشماری تاکنون در مورد معماری مساجد انجام شده است که هدف اصلی آنها یافتن قدیمی ترین عناصر معماری موجود در شکل گیری مساجد، تاریخ یابی و تشخیص تحولات کالبدی در دوره های متفاوت بوده است. طراحی مساجد در ایران از آغاز دارای یک روند مستمر و متداوم بوده اما امروزه از جهت سبک های طراحی معماری اکثرا دارای چهره ای یکسان و البته یکنواخت می باشد. حال این پرسش مطرح می شود که آیا شایسته انسان مسلمان به عنوان خلیفه خدا روی زمین هست که با وجود روح خلاقه و فطرت زیبایی دوست خویش همواره در مکانی یکنواخت جهت عبادت حضور یابد؟ به نظر میرسد که در طراحی معماری مساجد توجه به نوگرایی در عناصر کالبدی و اجتناب از تقلید کورکورانه کالبدی گذشته باید مورد توجه باشد، البته میزان و نحوه نوگرایی در طراحی مساجد باید با توجه به بازه زمانی و بستر مکانی در هر مسجدی به دقت لحاظ گردد تا برای مخاطبانش دارای چهره ی کالبدی آشنا باشد (که از موارد مهم در طراحی معماری مساجد است). در مرحله اول این تحقیق به بررسی محاسن و معایب تکرار شکلی مساجد از منظر فرم و فضا پرداخته شده، سپس نمونه هایی انتخابی از مساجد معاصر ایران و جهان ارزیابی گردیده و در نهایت رویکرد های نو در طراحی مساجد معاصر ایران تحلیل می گردد. انتظار می رود نتایج این تحقیق زمینه ای باشد برای دستیابی به شناسایی دقیق تر تحولات ساختار فضایی مساجد و تاثیری در روند فعالیت های پژوهشی آینده در این رابطه داشته باشد.

    کلید واژگان: مساجد معاصر, نوگرایی, تداوم, سنت, طراحی انسان مدار}
  • علی موذنی خوراسگانی، مهدی حقیقت بین*

    تداوم حیات بافت های تاریخی موضوعی چالش برانگیز برای همه معماران، مرمت گران و سایر فعالان و مسیولان این حوزه بوده است. در این راستا مقالات، پژوهش ها و طرح های زیادی ارایه و اجرا شده است که راهکارهای پیشنهادشده در آن ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد. اول راهکارهایی که به کالبد و فیزیک بافت های تاریخی پرداخته اند و پیشنهاداتی در جهت رفع مشکلات مرتبط با بناها و ارتباطات فیزیکی بین آن ها پرداخته اند و دسته دوم با ارایه مطالعاتی رفتاری و جامعه شناختی و معنایی درخصوص بافت های تاریخی راهکارهایی در این خصوص ارایه کرده اند. چنین به نظرمی رسد که هیچ کدام از دو دسته راهکارهای مذکور، که به نوعی نگاه گسسته عینی و ذهنی به این مکان های باارزش است، به تنهایی نتوانسته موثر واقع شود. از این رو چگونگی به کارگیری رویکرد منظرین در حفاظت و احیای ارزش های بافت های تاریخی و تقویت جایگاه خاطره جمعی به عنوان عاملی موثر در تداوم حیات این مکان ها در برنامه های مربوط به بازآفرینی و احیا، اصلی ترین مسیله این پژوهش است. در این پژوهش پس از تعریف منظر و ارتباط آن با مکان و شاخصه های موثر در تقویت این ارتباط، به تحلیل ویژگی های منظرین و مکانی بافت های تاریخی و هم چنین بررسی نظریات مختلف صاحب نظران در این حوزه و دسته بندی آن ها پرداخته شده است. این مهم در راستای شناسایی ارزش های منظرین و موثر بر هویت منظر بافت های تاریخی و دستیابی به یک نقشه راه کلی به منظور باززنده سازی و بازآفرینی پایدار این مکان ها است. امروزه رویکردها و راهکارهای مختلفی درباره مرمت، احیا و بازآفرینی بافت های تاریخی در شهرها ارایه شده است. حال آن که به نظر می رسد در بیش تر آن ها جایگاه منظر و رویکرد منظرین به عنوان عاملی موثر در باززنده سازی و بازیابی هویت این مکان ها بسیار کم رنگ است. از این رو اصلی ترین هدف این پژوهش شناسایی و به کارگیری ارزش های منظرین و خاطرات جمعی در مدلی برای باززنده سازی و بازآفرینی پایدار بافت های تاریخی است که بتواند به صورتی موثر بر خوانش و ادراک روایت این مکان ها در تعامل با منظر اثر گذارد. در این نوشتار که با استفاده از روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و مطالعه موردی انجام گرفته، با به کارگیری روش کتابخانه ای و میدانی به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده و به مرور مستندات مربوط به منظر و رویکرد منظرین و مکان، هویت مکان، حس مکان و سطوح مختلف آن پرداخته شده است. نگاه منظرین به عنوان رویکردی نوین در احیا و بازآفرینی بافت های تاریخی (به مثابه مکان) می تواند به حفاظت از ارزش های ملموس و ناملموس این مکان ها و تداوم حیاتشان کمک کند و البته در مقیاسی کلان تر، حفاظت از روایت تاریخ شهر را موجب شود. این مهم می تواند در افزایش حس تعلق شهروندان به شهر موثر باشد. حس تعلق عامل موثر در تداوم و پایداری مکان است. منظر مکان های تاریخی در اصل متنی غنی است که هرگونه دخل و تصرف، تغییر و تعامل با آن بدون قرایت و ادراک روایت مربوطه میسر نیست که از این حیث، به کارگیری نگاه منظرین به واسطه تقویت ارتباط با مکان می تواند مهم و ارزشمند به حساب آید. به کارگیری رویکرد منظرین در بازآفرینی و احیای بافت های تاریخی می تواند به تداوم امکان خوانش درست متن منظر و ادراک روایت تاریخی مکان در بافت های تاریخی کمک کند و تقویت پایداری شهرهای تاریخی را به همراه داشته باشد.

    کلید واژگان: منظر, نگاه منظرین, تداوم, بافت های شهری تاریخی, بازآفرینی}
    Ali Moazzeni Khorasgani, Mahdi Haghighatbin *

    The sustainability of historical fabrics poses a challenging issue for architects, conservators, and other professionals and stakeholders in this field. Numerous articles, research papers, and projects have been proposed and implemented, which can be broadly categorized into two approaches. The first approach focuses on the physical aspects and the built environment of historical fabrics, addressing the issues related to structures and their physical connections. The second approach presents behavioral, socio-cultural, and symbolic studies regarding historical fabrics. Neither of these two approaches, which provide a discrete and tangible understanding of these valuable places, has been able to be effectively implemented on its own. Therefore, the primary concern of this research is how to employ landscape-oriented approaches in preserving and revitalizing the values of historical fabrics and strengthening the collective memory as an influential factor in their sustainability within the reconstruction and revitalization programs. In this study, after defining the landscape and its relationship with place and the significant factors that enhance this relationship, the landscape and spatial characteristics of historical fabrics are analyzed. Furthermore, various opinions of experts in this field are examined and classified. The aim is to identify the landscape values and their impact on the identity of historical fabrics, formulating a general roadmap for their sustainable regeneration and revitalization. Various approaches and strategies have been proposed to conserve, restore, and revitalize historical fabrics in cities. However, in most cases, the role of landscape and landscape-oriented approaches as influential factors in reviving and retrieving their identities must be adequately emphasized. Therefore, the primary objective of this paper is to identify and utilize the landscape values and collective memories to develop a model for the sustainable revival and revitalization of historical fabrics that can effectively contribute to the interpretation and perception of the narratives of these places in interaction with the landscape. This study is an analytical-descriptive research methodology employing a case study approach.  Data were collected through library and field research. It explores the relevant literature on the landscape, landscape-oriented approaches, place identity, sense of place, and their different dimensions. The landscape-oriented perspective, as a novel approach to the conservation and revitalization of historical fabrics (as places), can assist in protecting their tangible and intangible values and ensuring their sustainability. Moreover, on a larger scale, it can contribute to preserving the historical narrative of cities. This aspect can significantly impact enhancing the sense of belonging among citizens, which is an influential factor in the continuity and sustainability of a place. Historical fabrics inherently possess a wealthy textual content; any intervention, alteration, or interaction without understanding and perceiving the related narrative would be incomplete. In this regard, employing a landscape-oriented approach by strengthening the connection with the place is essential and valuable. Integrating landscape-oriented approaches in revitalizing and restoring historical fabrics can enable a correct interpretation of the landscape narrative and the historical narrative of the place within historical fabrics and contribute to their sustainable stability.

    Keywords: landscape, Landscape approaches, Sustainability, Historical urban fabrics, revitalization}
  • زینب کاظم پور، شاهرخ حکمت*، مجید عزیزی

    زمان از مباحث مهمی است که توجه روایت شناسان متعددی را به خود مشغول کرده است. در این بین، نقش ژرار زنت، روایت شناس ساختارگرای فرانسوی را نمی توان نادیده گرفت. از نظر وی، زمان روایی یکی از مولفه های مهم در پیشبرد روایت داستان است. باتوجه به نظریه ژنت، نظم و ترتیب، زمان پریشی با گذشته نگری، آینده نگری، تداوم با استفاده ازحذف، خلاصه گویی، درنگ توصیفی و صحنه نمایشی و همچنین اشکال گوناگون بسامد و تکرار تاثیر داستان را افزایش می دهد. در همین راستا، جستار حاضر بر آن است تا ضمن تبیین نظریه زمان روایی ژرار ژنت، میزان مطابقت آن را با داستان قرآنی اصحاب کهف بررسی نماید. نتایج حاصله از این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای نظریه روایت شناسی ژنت انجام شده، نشان می دهد که مولفه های زمانی ژنت در داستان اصحاب کهف به نحو شایسته و مطلوبی به کار رفته است. آنجا که هدف عبرت بشر است از گذشته نگری استفاده شده و آینده نگری نشان دهنده علم و قدرت خداوند است. از نظر تداوم به ندرت شتاب ثابت دیده می شود و بیشتر حذف و خلاصه گویی استفاده شده است. آنجا که صحبت از راه سعادت و شقاوت و یا موضوع مهمی است، برای دقت مخاطب شیوه درنگ توصیفی و صحنه نمایشی به چشم می خورد. بسامد و تکرار غالب در این داستان قرآنی بیشتر از نوع مکرر است که همه این موارد نشان دهنده اعجاز قرآن است که با بسیاری از نظریات جدید روایت شناسان منطبق است.اهداف پژوهش: تبیین نظریه زمان روایی ژرار ژنت.تطبیق نظریه زمان روایی ژرار ژنت با قصه اصحاب کهف.سوالات پژوهش:داستان اصحاب کهف چگونه با نظریه زمان روایی ژرار ژنت قابل بررسی است؟عناصر زمان روایی (نظم، تداوم و بسامد) چگونه داستان اصحاب کهف را پیش می برد؟

    کلید واژگان: زمان روایی, ژرار ژنت, داستان اصحاب کهف, نظم, تداوم}
  • شیما شاهرخی، کمال الدین نیکنامی*، محمد سعید ایزدی
    رویکرد باززنده سازی در عرصه حفاظت از میراث معماری نیازمند شناسایی و احصای همه ارزش های مرتبط با اثر است، اما در فرایند باززنده سازی به تاثیرگذاری جغرافیای طبیعی بر شکل گیری میراث معماری و بر اندیشه انسان برای خلق آن، با عنوان ارزش های مکانی، کمتر توجه شده است. ضعف در شناخت و تبیین این ارزش ها سبب از دست رفتن محیط طبیعی اثرگذار و نابودی یکپارچگی میراث معماری با زمینه اش می شود. از سوی دیگر، برای حفاظت از میراث معماری، علاوه بر شناسایی همه ارزش های مرتبط، تداوم این ارزش ها در بستر زمان نیز ضروری است. در این پژوهش، با هدف ارتقای دانش ارزش گذاری و توسعه نگاه ارزش محور در عرصه حفاظت از میراث معماری، شناخت و معرفی ارزش های مکانی برای تکمیل طبقه بندی موجود از ارزش ها و شناسایی مولفه های مفهوم «تداوم» برای دست یافتن به چگونگی استمرار این ارزش ها پیگیری گردیده و با رویکرد کیفی و راهبرد استدلال منطقی و به روش موردپژوهی، ابتدا با بازخوانی متون و نظریه های مرتبط، به تدقیق مفاهیم «ارزش های مکانی» و «تداوم» در میراث معماری پرداخته شده است و سپس با تحلیل داده ها، مولفه های «تداوم»، «شاخص های ارزش مکانی»، و ابعاد احصای آن ها، با عنوان یافته های پژوهش، استخراج شده و برای تدوین چارچوب مفهومی «باززنده سازی میراث معماری بر مبنای تداوم ارزش های مکانی» به کار آمده است. درنهایت، با تحلیل داده های نظری و میدانی حاصل از بررسی «مجموعه معماری چغازنبیل»، به سوال اصلی پژوهش پاسخ داده می شود. بنابر یافته های پژوهش، ارتباط میان سه شاخص «بنیان های طبیعی»، «اندیشه ساخت»، و «کالبد ساخته شده» ارزش های مکانی را شکل می دهد و می توان این شاخص ها را در چهار بعد منظر، ساختار، عملکرد، و معنا در میراث معماری شناسایی کرد. همچنین، «پویایی» و «حفاظت» دو مولفه تداوم هستند که استمرار ارزش های مکانی منوط به «پویایی» شاخص ها با رویکرد «توسعه پایدار» و «حفاظت» از روابط میان شاخص ها با رویکرد «کاهش خطر بلایا» در فرایند باززنده سازی خواهد بود.
    کلید واژگان: باززنده سازی, میراث معماری, حفاظت, تداوم, چغازنبیل}
    Shima Shahrokhi, Kamaledin Niknami *, Mohammad Saeed Izadi
    The revitalisation approach in the field of architectural heritage conservation requires the identification and enumeration of all related values. However, little attention has been paid in processes of revitalisation to natural geography and human thought, namely, place values. Shortcomings in recognising and explaining these values lead to a loss of an influential natural environment and the integration of architectural heritage with its context. On the other hand, in order to protect the architectural heritage, it is essential to recognise the continuity of values over time on top of identifying all relevant values. This study aims to improve the knowledge of valuation and develop a value-oriented view in architectural heritage protection, as well as developing current classifications of values and introduce the concept of ‘continuity’. Adopting a qualitative approach and logical reasoning strategy, this study investigates the concepts of ‘place values’ and ‘continuity’ in architectural heritage, by re-reading related texts and theories, and then by analysing the data, the components of ‘continuity’, ‘Place value indices’, and their enumeration dimensions have been extracted as research findings and used to formulate the conceptual framework of ‘architect ural heritage revitalisation based on the continuity of place values’. Finally, by analysing the theoretical and field data obtained from the study of Choghaznabil Complex, the main question of the research is to do with the approach to revitalise the architectural heritage to perpetuate place values. Findings show that the relationship between the three indicators of ‘natural foundations’, ‘construction idea’ and ‘constructed edifice’ forms place values that can be identified in the four dimensions of landscape, structure, function and meaning in architectural heritage. Also, ‘dynamics’ and ‘conservation’ are found as the two components of continuity, and the continuation of place values is subject to the ‘dynamics’ of indicators applied to ‘sustainable development’ and ‘conservation’ approaches in the relationship between indicators with the approach of ‘disaster risk reduction’ in the revitalisation process.
    Keywords: Revitalisation, Architectural heritage, Continuity, Conservation, Choghaznabil}
  • عفت صبوحی، محمد مسعود، داریوش مرادی چادگانی
    تلاش انسان در رفع نیازهای زیستی و کسب امنیت به شکوفایی و نیز خودباوری او در محیط زندگی اش تاثیر گذاشته و دگرگونی های متنوعی را گاه در کالبد (از خانه سنتی تا مجتمع مسکونی)، گاه در فعالیت (از کارگاه تا کارخانه)، و گاه در کالبد و فعالیت (از بازار سنتی تا بازار مجازی) ایجاد و طبیعت دیروز را به شهر امروز تبدیل کرده است تا مکان زندگی در تعامل با او تا امروز پاینده باشد. در این مقاله هدف مطالعه و تحلیل چگونگی دگرگونی مکان در گذر زمان و تداوم آن در تعامل با انسان است. به این منظور در بازبینی متون مرتبط با چارچوب های تعامل انسان و مکان و به کارگیری روش تحلیل متون مدون، بر پایه روش های پژوهش تحلیل تفسیری  تاریخی و مقایسه ای، زمینه های مشترک انسان، زمان، و مکان، در سه مقیاس زمانی 1) عمر یک انسان، 2) زمان های دگرگونی اندیشه ها و چارچوب های نظری، و 3) تاریخ مدون تمدن بشر، به صورت موازی بر محور زمان، سازمان دهی شده است. یافته های تحلیل های به کاررفته در این مقاله نشان می دهند که مکان همواره از تجربه فضایی انسان در طول زمان شکل می گیرد و برحسب شرایط زندگی، تنوع تجربه ها به تولید مکان های متنوع و درنتیجه شکل گیری سکونتگاه های شهری گوناگون منجر شده است. افزون بر این، دگرگونی های کلان ادراک مکانی با کسب آگاهی های جدید انسان در نقاط عطف شناختی (شامل ادراک حسی، ادراک تجربی، و ادراک عقلی) انطباق دارند و بر پایه این دگرگونی ها استوار شده اند.
    کلید واژگان: دگرگونی, مکان زمان, انسان, تعامل, تداوم}
    Effat Saboohi, Mohammad Massoud, Daryoush Moradi Chadgani
    People’s efforts to fulfil their essential needs such as security, human flourishing and self-esteem have effects on their environment Which had several consequences as well as transformations ranging from transformations in physical spaces (e.g. from traditional homes to residential complexes), to activity spaces (e.g. from workshops to industrial spaces), as well as in both physical and activity spaces (i.e. from traditional marketplaces to the virtual markets). Thus, these changes allow a continuity of living places through interactions with the built environment. The purpose of this article is to survey and analyse how the place is transformed through time and how it will be continued in interactions with people. In so doing, first, the literature of human-place interaction have been reviewed using documentary analysis method, based on interpretive-historical and comparative analysis approaches. Then, it has followed with classifying the texts into three categories, which will have been organized in parallel to the axis of time as follows: 1) Human life span, 2) The transformation of time regarding theories and the adopted theoretical framework, and 3) The documented history of civilization. The findings show that the place has always formed by human spatial experiences through time and consequently to living conditions. Therefore, various experiences have resulted in a variety of placemaking practices as well as urban settlements. Furthermore, large-scale transformations in spatial perception coincide with tipping points in human cognitive awareness including sensory, experimental, and rational cognition.
    Keywords: Transformation, Place, Time, Human interaction, Continuity}
  • سعید گلستانی*، عیسی حجت، مهدی سعدوندی
    با نگاهی به پژوهشهای اندکی که معماری ایران را از منظر فضایی مورد مطالعه قرار داده اند با گوناگونی تعابیر به کار رفته، همچون «شفافیت، گشایش، بی مرزی، سیالیت، پیوستگی، سبکی و تداوم» روبرو می گردیم. حال آنکه به نظر می رسد؛ در بسیاری موارد، دارای هم پوشانی مفهومی هستند و این موضوع، درک مخاطبین را از مفاهیم عرضه شده دشوار می سازند.
    پژوهش حاضر پس از مروری بر آرای صاحب نظران درباره ویژگی های فضایی معماری ایران و جمع بندی مفاهیم ارایه شده، با بهره گیری از راهبرد استدلال منطقی، نشان می دهد که بخشی از مهمترین مفاهیم مرتبط با ویژگی های فضایی معماری ایران، ذیل مفهومی فراگیر با عنوان «پیوستگی فضایی»، قابل سازمان دهی هستند. در این راستا ابتدا به تبیین و ساختاربخشی به مفاهیم مورد نظر پرداخته شده است و پس از آن، با به کارگیری ابزارهای تحلیلی، این مفاهیم، بر روی نمونه های شاخصی از مساجد ایران، به آزمون گذاشته شده است.
    یافته های حاصل از این پژوهش نشانگر آن است که پس از شکل گیری مساجد چهار ایوانی در قرن پنجم، مفهوم پیوستگی فضایی، به سه شکل اصلی که با نام «پیوستگی بصری»، «پیوستگی ساختاری» و «پیوستگی ساختاری- بصری» از آنها یاد شده است؛ به طور مستمر و در روندی رو به رشد قابل رهگیری است.
    کلید واژگان: پیوستگی فضا, شفافیت, گشایش, تداوم, مسجد}
    Saeid Golestani *, Isa Hojat, Mehdi Saedvandi
    The genesis and development of Iranian Mosques during the history, is an ideal context to study the process of spatial changes in Iranian architecture. The turning point of the Iranian mosque progress is the transforming of simple Arabic Mosques to four-Iwan mosque in the Seljuk dynasty era at the first of the 11th century. After the time, Iranian architecture, focused on refinement and development the Iranian mosque type. Through their innovation, they succeeded to achieve a diverse and integrated spatial system. We frequently face some special terms such as transparency, expansion, fluidity, continuity and legerity, while reviewing some studies on spatial features of Iranian traditional architecture. These terms seem to be mostly overlapped in concept, which itself cause to misunderstand the differences. In the article after reviewing existing theories about spatial features of Iranian traditional architecture, through application of logical reasoning strategy, we concluded that all the terms can be organized under a pervasive concept which called as “spatial integration” in this paper. In the research to achieve a better perception of the Iranian architects approach to organize the space, first of all, we tried to organize and explain the concepts of the mentioned terms. Then, the terms were examined through analyzing a number of Iranian ancient mosques using analytic tools. The incorporation of Iwan and Dome into the simple Arabic mosques, in 11th century, led to the rupture of the open space of bedchamber, it also led to some functional conflicts for the prayers. The results obtained of this study showed that after the transition, architects to resolve problem, constantly follow the concept of spatial integration. It shall be divided to three main derivatives, visual integration, structural integration and visual-structural integration: - Visual Integration (Spatial transparency): Developing of visual connections between different spaces, through fading the mass around the spaces.
    - Structural integration (Spatial continuity): Gradual conversion of a space to another space or Walking inside the spaces without facing any barrier.
    -Visual-structural integration (Expansion): Retreating of walls and creating new spaces around a spatial core, full fading of spatial borders and maximum combination two spaces.
    The paper also demonstrates despite of some viewpoints, the progress of Iranian traditional architecture never stopped in the different historical periods. In this way, spatial creativity during the Qajar period, at the end of tradition, situated in higher level compare to the past. This study also showed that how architectures can access a continuous and integrated space by innovating new spatial combinations.
    Keywords: Spatial integration, transparency, Expansion, Continuity, Iranian mosque}
  • مهران علی الحسابی، راضیه رضازاده، نصیبه چربگو
    هر عصری هویت خود را دارد، اما آنجا که گسست روی می دهد بحران رخ می نماید. به نظر می رسد تجلی و تداوم معنا در محیط، راه حل پاسخ به بحران عدم بازیابی خود در شهرها در عصر امروز است. بنابراین، امروزه پرداختن به این سوال ضروری به نظر می رسد که در شرایط تغییرات گسترده در شهرها، ادراک تداوم معنا به واسطه کدام مولفه ها و با چه اولویت هایی ممکن می شود؟ به عبارتی، این نوشتار به دنبال پاسخگویی به بحران گسست معنا در محیط، چارچوب مفهومی معنای مکان و شاخص های تداوم آن را ارایه داده است که می تواند راهنمایی در اولویت های معنای مکان و جریان پیوسته آن باشد. به این منظور، ابتدا ادبیات مرتبط با مکان، معنای مکان و یکی از مهم ترین اصول حاکم بر معنای مکان یعنی تداوم مرور شده، سپس چارچوب مفهومی پژوهش تبیین شده است. در چارچوب مفهومی، ضمن ارایه مدل مفهومی برگزیده از معنای مکان، شاخص های اولیه تداوم معنا نیز ارایه شد که تکمیل و تدقیق آنها در ادامه پژوهش میدانی مد نظر بوده است. روش این پژوهش در تبیین و تکمیل شاخص های تداوم معنا، روش کیفی است. رویکرد منتخب در مطالعه معنا، نشانه شناسی با دورنمایی از پدیدارشناسی است که به مرور تجربیات زیسته افراد می پردازد. با توجه به این موارد، در بخش تحلیل نیز رویکرد پدیدارشناسی تفسیری مد نظر بوده است. در پایان با توجه به هدف تحقیق که دستیابی به شاخص های تداوم معنا در مکان است، جمع بندی از یافته ها صورت گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که تداوم یک پدیده منوط به حضور همزمان دو کیفیت پویایی و ثبات در آن پدیده است. به عبارتی ثبات در جایگاه و روابط بین اجزاء و پویایی در خود اجزاء پدیده مورد نظر در ادراک تداوم واجد اهمیت است. به علاوه، در تداوم معنای مکان ثبات روابط بین اجزا و مولفه های مکان از اهمیت بیشتری نسبت به ثبات اجزاء مکان برخوردارند. همچنین تحلیل دقیق تجربیات زیسته نشان داد، در روابط بین اجزاء مکان نیز رابطه دو جزء انسان و فضا واجد بیشترین اشاره های معنایی و ماندگاری ذهنی بوده است.
    کلید واژگان: مکان, معنا, تداوم, تجربه زیسته, مشهد}
    Mehran Alalhesabi, Razieh Rezazadeh, Nasibeh Charbgoo
    Todays, the emergence and continuity of place meaning is significant in response to identity crisis. Additionally, it is clear that when a breakup occurred in the continuous flow of identity, a crisis appears, which is the focus point of this article. For this, the authors presented a conceptual framework for place meaning and indexes for its continuity, which could be a helpful guide in determining the priorities and continuity of place meaning. Considering this topic is really important as there is a large amount of literature on the meaning of place and its elements but there is not much on the continuity. On the other hand, regarding vast changes taken place in the Central part of Mashhad city, searching for the perception of continuity is essential. So, first of all, literature of place, place meaning and continuity as one of its major principles have been reviewed. Then our position in this amount of literature has been modified in the form of conceptual framework. In the conceptual framework a new conceptual triple model has been presented for place, which consisted of three components of space, time and human. In the proposed model, the meaning of place is considered as relations between these components. In addition, the concept of continuity as a principle governing place meaning is placed at the middle of the model. The primary criteria of continuity have also been described in this part. The concept of continuity has dynamics and stability in itself, simultaneously. These two are major dimensions of this concept. Stability in component’s relation and dynamic in the components themselves are different aspects of these two dimensions. Indeed, relations expected to be series of psychological generalities perceived through mental process, which are usually called the invisible theme, connecting meaning and material. In this article authors try to define and complete detailed indexes of these two major major dimensions of concept of continuity through case studies. Memory has a significant role in studying place meanings. It is the function of memory, which connects time and space and results in reforming the straight time axis to a curved line through placing meanings. This is why here, authors choose qualitative method and studied lived experiences of people. Therefore, next part explains the approach and methodology of the article. Overall approach here in the study of meaning is phenomenological semiotics. The techniques used in gathering data is qualitative interview around lived experiences of people and the techniques in analyzing data is interpretative phenomenology. Finally, considering the goal of this paper, which is a modification of criteria for continuity of place meaning, results were discussed. Results explained that stability of relations between different components of place seems to be more important than the stability of components themselves. Moreover, detailed analysis of interviews and implicated meanings revealed that the relation between space and human was more regarded. The focused indexes of this relation were vitality and content richness of activities.
    Keywords: place, Meaning, Continuity, Lived experience, Mashhad}
  • سمیه فدایی نژاد، پرستو عشرتی
    اصالت به مثابه انتقال دهنده ارزش ها و بعد معنایی میراث فرهنگی مولفه ای کلیدی در فرآیند حفاظت به شمار می آید، که در اسناد بین المللی بر ضرورت توسعه چارچوب مفهومی به منظور تعیین معیارهایی ثابت برای ارزیابی آن تاکید ویژه گردیده است. ماهیت کیفی و چند لایه بودن این مفهوم دستیابی به این چارچوب را با دشواری هایی مواجه ساخته است که تاثیر آن را می توان در فرآیند بازشناخت و ارزیابی اصالت میراث در بسترهای مختلف مشاهده نمود. از این رو، مقاله حاضر از طریق بازخوانی و واکاوی اسناد و کنوانسیون های بین المللی از یک سو و دیدگاه های صاحب نظران از دیگر سو، با بهره گیری از روش تحقیق کیفی و راهبرد تحلیل محتوا در پی دست یافتن به سطحی از شناخت و تعیین وجوه و ابعاد اصلی اصالت به عنوان پایه ای در راستای توسعه چارچوب مفهومی آن می باشد؛ بررسی سیر تحول میراث از مقیاس خرد به کلان، از مفهومی تک بعدی به چند بعدی، از کالبد محور به معنا محور، از ملموس به ناملموس و از ثابت به متغیر، پنج مولفه اصلی را برای بازشناخت مفهوم اصالت آشکار می سازد که در این مقاله به صورت دو جنبه ی «ملموس» و «ناملموس» و سه بعد «ثبات»، «تداوم» و «تغییر» به عنوان پایه های چارچوب مفهومی اصالت معرفی می گردد.
    کلید واژگان: اصالت, ثبات, تداوم, تغییر, ملموس, ناملموس}
    Somayeh Fadaei Nezhad, Parastoo Eshrati
    Following the development and the qualitative and quantitative changes in communities, that have made substantial changes in historic environments; the authenticity concept has attracted attention in order to strike a balance between conservation and development approaches. The concept of authenticity has a fundamental role in balancing the plans and measures of historic urban heritage revitalization. Thus, the more consistent the new developments are with the concept of authenticity, the more integrated and balanced they will be with conservation. Authenticity possesses abstract origin and roots of the significance and value of the property and is as a transmitter of values and significance of cultural heritage has played the major role in the process of registration, conservation and management of cultural heritage. Authenticity as a multi-layered concept which has the role of transmitting values and significance of cultural heritage has found a special position in the process of recognition and conservation of heritage. As a result, developing a conceptual framework and following that, determining criteria for its evaluation in international documents and theories have been particularly emphasised. Thus, this paper; related to identification of authenticity, recognition components in cultural heritage conservation, poses its main question and works toward its main goal which is to develop a conceptual framework by determining the effective components in authenticity recognition based on analysis of international documents, conventions, and experts’ opinions. In this regard, this paper begins with reading and analysing international documents and conventions and theories related to the concept of authenticity in the field of cultural heritage, and then determines the aspects and dimensions explaining the concept of authenticity. Based on research questions and goals, the qualitative research methodology is chosen and with applying logical reasoning strategy as well as “content analysis” and “logical inference”; Moreover, reading and evidential observation based on books, papers and authentic documents are used as research tools.This paper aims to analyze the content by recognizing and categorizing international documents, conventions and theories. So, by determining the effective components in authenticity concept recognition; based on the literature review, the context for developing an authenticity conceptual framework in cultural heritage is provided. Based on the conducted analysis, five main components in authenticity, recognition are deduced that can be presented as two Tangible and Intangible aspects, as well as three dimensions of Stability, Continuity and Change. In addition, the evolution of heritage concept, from a solo monument to complexes, urban contexts, and beyond that to Cultural Landscape and Historic Urban Landscape, reveals that the more the scale of the view towards heritage changes from small to large; on one hand the more importance the intangible aspect gains. On the other hand, change and transformation which are inherent in heritage authenticity; beside the continuity of a stable condition, are more paid attention and discussed. Therefore, the current level of understanding of authenticity can be approached to develop a conceptual framework on the condition that the presented dual aspects and triple dimensions are considered in a complementary and consistent relation as an intertwined phenomena.
    Keywords: Authenticity, Stability, Continuity, Change, Tangible, Intangible}
  • مهدی زندیه، پدرام حصاری
    با پیشرفت های صنعتی، افزایش جمعیت و شروع رفت و آمدهای میان شهرها و روستاها و وجود وسایل ارتباطات جمعی با جستجو در ساخت و سازهای روستایی که در دوران معاصر صورت گرفته است، می توان با نمونه های متعددی از طرح ها یا ساختمان های روستایی احداث شده مواجه شد، که دچار انواع نابسامانی در طرح، انتخاب سیستم ساختمان، اندام ها، عناصر عملکردی، کیفیت ساخت و اجرا است. نابسامانی هایی که در دوره بهره برداری ساکنان به شدت بروز پیدا می کند و موجب ناخرسندی آنان و همچنین عامل به وجود آمدن شرایط نامناسب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آینده می گردد. معماری به مثابه ظرفی که تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت نظر دارد در اینجا با نمودی نا مناسب، باعث ناخشنودی است. بخشی از این نابسامانی ها که آثار آن در دوره بهره برداری بیشتر نمایان می شود، بی توجهی یا کم توجهی به اهداف و اصول صرفه جویی در مصرف انرژی و طراحی همساز با محیط و اقلیم است که علاوه بر پیامدهای اقتصادی، تاثیر چشمگیری بر سطح آسایش و بهداشت ساکنان می گذارد و از لحاظ اجتماعی بر آداب، رسوم، سنن و روش زندگی روستاییان موثر خواهد بود. این ابعاد از تاثیرگذاری ها در نهایت پایداری را دچار خسران می نماید و در پی آن روستا متضرر خواهد شد. توسعه پایدار روستایی با رویکردهای زیست محیطی- اجتماعی- اقتصادی، در صورت تجمیع تمامی ابعاد روستا میسر خواهد بود. به منظور بروز پایداری در روستا باید از جزء به کل نگریست و گام برداشت، با توجه به موضوع این پژوهش؛ مسکن به عنوان یک جزء می تواند به عنوان کلیتی عمل کند که در صورت اجرا و طراحی صحیح از مصداق های پایداری بوده و گامی مناسب به سوی توسعه پایدار باشد. این مقاله که با مطالعات و بررسی های لازم و اسناد موجود در دسترس تالیف شده است، سعی دارد عوامل موثر بر تغییرات ساخت و ساز مسکن روستایی و چگونگی عملکرد صحیح آن در توسعه روستا را روشن سازد و با ارائه راهکارهایی مناسب در راستای تداوم معماری مسکن روستایی گام برداشته و به عنوان یک جزء اساسی موجبات پایداری در روستا را فراهم آورد.
    کلید واژگان: مسکن روستایی, تداوم, مهاجرت, مشارکت, جهانی شدن}
    Mahdi Zandieh, Pedram Hessari
    Industrial development, population growth and increase in commutation between cities and villages as well as the mass media and investigation in rural constructions made in the contemporary period, have brought about numerous instances of plans or constructed rural buildings with types of chaos in plan, choice of building system, organs, functional elements and quality of construction and performance. These chaos will be manifested when residents start to operate the buildings, causing their dissatisfaction and can be a factor of creating inappropriate social, cultural and economic conditions in future. Architecture as a container involving all aspects of man's life, will here cause discontent with an inappropriate realization. Part of this chaos whose results will be more evident at the time of operation, is ignoring or paying less attention to the goals of frugality in energy consumption and design in harmony with environment and climate which has a surprising effect on the welfare and hygiene of the residents and will influence customs, traditions and life style of the villagers beside economic outcomes. This impacts will eventually damage sustainability and finally the village. Rural sustainable development with economic-social and environmental approaches will be possible by gathering all aspects of the village. In order to establish sustainability in the village, the outlook should be from part to whole. Considering the subject of this study, housing as a part can act as a whole that if accurately planned and performed, can be a realization of sustainability and an appropriate step toward sustainable development. Being compiled by studies in available documents, this paper tries to elaborate the factors affecting changes in rural construction and its proper function in village development and take steps in continuing rural housing architecture and as a basic element, cause sustainability in villages by offering appropriate strategies.
    Keywords: Rural Housing, Continuity, Immigration, Partnership, Globalization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال