به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تزیینات بنا » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مژگان آقایی میبدی*، سعید خاقانی، عرفان امیری آذر، سحر مصاحبی محمدی

    مقبره سر قبر آقا در قرن سیزدهم همزمان با حکومت ناصرالدین شاه قاجار در محل قبرستانی قدیمی واقع در نزدیکی دروازه شاه عبدالعظیم ، برای خاکسپاری سید ابوالقاسم ظهیرالاسلام، امام جمعه تهران، بنا نهاده شد. مقبره چهار ایوانی سر قبر آقا، با گنبد مرتفع دوپوش و سایر تزیینات متنوع و نفیس در تلفیق با سنتوری مثلثی ایوان اصلی و سر ستون های کرنتی و سایر تزیینات فرنگی، که اقتباسی از معماری اروپایی در دوران ناصری است، از نمونه های منحصربه فرد معماری آرامگاهی ایران است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه کالبد و تزیینات معماری مقبره سر قبر آقا و تحلیل الگوهای تزیینی آن است. در این پژوهش، با تکیه بر اسناد تاریخی و پرونده های ثبتی و بررسی های میدانی و مستند نگاری مقبره از طریق تهیه نقشه و عکس برداری به معرفی معماری و تزیینات مقبره پرداخته شد و تاریخچه بنا و عوامل تاریخی موثر بر ورود عناصر معماری فرنگی به معماری مقبره سر قبر آقا مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به الگوبرداری معماری مقبره سر قبر آقا از مقابر امامزاده های تهران در دوران قاجار، نتایج پژوهش نشان می دهد که معماری و تزیینات نفیس مقبره و بهره گیری از عناصر معماری اروپایی در جهت تحکیم جایگاه معنوی و قدرت امام جمعه تهران و خاندان وی و نمودی از تجدد در معماری این دوران است.

    کلید واژگان: دوران قاجار, معماری, تزیینات بنا, مقبره سر قبر آقا}
    Možgān Āqāyi Meybodi*, Sa’Id Khāqāni, Erfān Amiri Āzar, Sahar Mosāhebi Mohammadi

    Sar-e Qabr-e Āqā mausoleum was built in the 13th century AH/AD 19th century, simultaneous with the reign of Nāsser-ad-Din Shāh Qājār, in an old cemetery near the gate of Shāh-Abdolazim, Ray, as a burial place for Seyyed Abolqāsem Zahir-ol-Eslām, the Friday Imam (prayer leader) of Tehran. With four iwans, along with a double-covered high dome and other various and exquisite decorations in combination with a triangular pediment of the main iwan and the Corinthian capitals as well as other Western decorations adapted from European architecture during the Nāsser-ad-Din Shāh’s reign, the mausoleum is considered a unique example of this style of architecture, i.e. religious and monumental. It should be noted that the Basilica of the Sacred Heart of Paris, commonly known as Sacré-Cœur Basilica and often simply Sacré-Cœur, Paris (1914), which seems to have been much seen and admired with a good reputation in Tehran, has affected the form and construction of this dome. Being in the form of a rectangular cube along its east-west longitude, the mausoleum is located on a platform approximately one meter above the level of the adjacent area.   The present research has been carried out with the aim of studying architectural features and decorations of the Sar-e Qabr-e Āqā mausoleum. In this writing, with a descriptive-analytical methodology and by relying on historical documents and registration files of ICHHTO, together with field studies and documentation of the mausoleum through map preparation and photography, the architecture and decorations of the tomb were introduced, and by library studies based on the interpretive-historical method, the history of the mausoleum and the historical reasons for the influence of Western architectural elements on the architecture of Sar-e Qabr-e Āqā mausoleum have been examined.   The plan, structure, and decorations of the building resemble those of the mausoleums of Tehran's shrines during the Qajar period, such as the Hazrat-e Abdolazim Shrine. The Sar-e Qabr-e Āqā mausoleum with its wide entrance iwan along with the triangular pediment, exquisite mirror-work inside the dome house, stuccowork, tiles, and exquisite wooden shrine of the tomb, has been inspired by the Imāmzādeh mausoleums (shrines of Imams’ descendants) of the Qajar period. This place has the only triangular pediment above the entrance iwan in a Qajar religious building in Tehran. Most religious structures such as the tomb of Shah Abdolazim in Ray and Imāmzādeh Sāleh in Tajrish had a pediment in their entrance iwans, but throughout history, many of these triangular pediments have transformed into circular or flat patterns. The Sar-e Qabr-e Āqā mausoleum could be considered as the only Qajar tomb remained with a triangular pediment.Considering the style of architecture in Sar-e Qabr-e Āqā mausoleum and that of the shrines of Tehran during the Qajar period, the results show that the architecture and exquisite decorations of the tomb as well as the use of European architectural elements in combination with Iranian tomb architecture in here were to strengthen the spiritual and the powerful status of Tehran's Friday Imam and his family, and on the other hand, is a manifestation of modernity in the architecture of Iran in this period, i.e. the 13th century AH/ AD 19th century.

    Keywords: Qajar Era, architecture, building decorations, Sar-e Qabr-e Āqā Mausoleum}
  • اسماعیل سلیمی*، جمیله صلح جو، حسن کریمیان
    از اواخر عصر صفویه تا اوایل دوره پهلوی شهر مهاباد رشد و توسعه بسیاری یافت و به مرکز بخشی از کردستان ایران بنام مکریان تبدیل گشت. در حال حاضر بیشترین آثار تاریخی باقی مانده از دوره قاجاریه و پهلوی مهاباد را بناهای مسکونی اشخاص متنفذ شهر تشکیل می دهد. در بسیاری از این ابنیه که متعلق به طبقات مرفه شهر بوده اند، تزیینات بسیار متنوعی به کار رفته، از این روی هدف اصلی مقاله حاضر پرداختن به ویژگی ها و انواع تزیینات به کار رفته در بناهای مسکونی ادوار مزبور در این شهر است. در نیل به این هدف پاسخ به پرسش هایی در خصوص سبک های هنری و الگوهای موثر بر فرم یابی این تزیینات ضرورت می یابد. از آنجاییکه تاکنون در ارتباط با تزیینات و سبک معماری بناهای مهاباد هیچ گونه پژوهش منسجمی صورت نگرفته است، لذا مطالعه آن ها می تواند درک وسیع تری از تلاش هنرمندان این منطقه در ایجاد سکونتگاه های مطبوع به دست دهد. در نتیجه پژوهش حاضر مشخص گردید که بیشترین عناصر تزیینی بر نمای بناهای اشخاص مرفه نقش بسته و به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه بسیاری از تزیینات این ابنیه با مصالح آجر و سنگ به اجرا درآمده است. اگرچه طرح های تزیینی مورد استفاده به آنچه در شهرهایی مانند سنندج به اجرا درآمده شباهت دارد، لیکن در اجرای آن ها از هنرمندان بومی منطقه مکری استفاده شده است.
    کلید واژگان: مهاباد, تزیینات بنا, قاجار, پهلوی, بناهای مسکونی}
    Esmaeil Salimi *, Jamila Solhjoo, Hassan Karimian
    Mahabad, which in the past was called Savojbolagh, Sablagh in the language of the native people, was the center of a part of Iranian Kurdistan called Mokrian. The former Savojbolagh (now Mahabad) is one of the most important cities in northwestern Iran in the southern part of Lake Urmia, which was the center of Mokrian for four centuries. Based on the archaeological evidence, the city of Mahabad was built during the reign of Shah Suleiman (1107-1077 AH), by the order of the Mukrish ruler "Buddha Sultan".and grew and developed from the late Safavid era to the early Pahlavi era. Most of the remaining monuments of the Qajar and Pahlavi era of Mahabad are now the residential buildings of influential people in the city. Many of the buildings belonging to the affluent classes of the city have a wide variety of decorations, Therefore, the purpose of the present article is to discuss the features and types of decorations used in the residential buildings of the mentioned period in Mahabad. So it is necessary to answer to some questions about art styles and patterns that influence the formulation of these ornaments. Since there has been no coherent research on the decorations and architectural style of Mahabad buildings in Mukriyan region, Therefore, their study can provide a broader understanding of the artists' efforts in creating suitable settlements. As a result, it was found that most of the decorative elements were influenced by the facades of the prosperous persons Due to the geographical conditions of the area, many of the decorations have been made with brick and stone materials. Although the decorative designs used in Mahabad are similar to those in cities like Sanandaj, However, these monuments built by native Mukrish artists.
    Keywords: Mahabad, building decoration, Qajar, Pahlavi, Residential buildings}
  • اسماعیل سلیمی*، جمیله صلح جو

    حمامیان از مهمترین روستاهای بوکان محسوب می شود که به واسطه آثار معماری شاخص از دوره قاجاریه، در مطالعات باستان شناسی ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است. در دوره مزبور به وسیله خوانین و اربابان محلی بناهایی شامل مسجد،حوضخانه، آرامگاه و عمارت اربابی پایه گذاری شده است که جهت مطالعه معماری قاجاریه در منطقه ای از ایران تحت عنوان کردستان که تاکنون در محافل علمی کشور ناشناخته مانده، اهمیت ویژه ای دارد. در پژوهش حاضر سعی می شود تا به بررسی و معرفی تزیینات بناهای روستای حمامیان در شهرستان بوکان پرداخته شود، به عبارت دیگر سعی می شود تا به این پرسش پاسخ گفته شود که مهمترین عوامل احداث بناهای یاد شده در این روستا به چه دلیل و تزیینات و سبک آنها از چه الگوهایی تاثیرپذیرفته اند؟ علاوه بر این بناها که حاصل توجه اربابان و خوانین روستای حمامیان، تزیینات و سبک این بناها را می توان در بناهای نواحی کردستان از جمله شهرهای مهاباد، سقز و سنندج مشاهده کرد. در پژوهش حاضر که با بهرهگیری از روش کتابخانه ای و میدانی به انجام رسید، مشخص شد که خوانین حمامیان جهت نشان دادن قدرت سیاسی و اقتصادی خود در میان دیگر خوانین منطقه مکریان، در عصر قاجاریه اقدام به بنا نهادن مجموعه بناهایی در محل سکونت خود کرده اند که ساختار معماری و ویژگی تزیینی آ نها برگرفته از الگوهای بومی و منطق های کردستان است.

    کلید واژگان: روستای حمامیان, معماری, تزیینات بنا, بوکان, کردستان}
    Esmaeil Salimi *, Jamila Solhjoo

    The Hamamyan is one of the most important villages of Bukan which has a privileged position in Iranian archaeologicalstudies due to its impressive architectural works from Qajar period. During this period, mosques, basins,tombs, and master buildings were built by local masters, which is of particular importance for the study of Qajararchitecture in an area of Iran known as Kurdistan that has not yet been recognized in the country’s scientific circles.The present study tried to study and introduce the decorations of Hamamian village’s buildings in Bukan, in otherwords, it attempted to answer the question of: what are the most important factors for the construction of the mentionedbuildings in this village and their decorations and styles? What patterns have influenced them? In addition tothe buildings which are the result of the attention of the masters of the Hamamian village, the decorations and styleof these buildings can be seen in the buildings of Kurdistan, including the cities of Mahabad, Saqez and Sanandaj.Using library and field methods in the present study, it was found that the Hammanians have begun to build complexbuildings in their residence to show their political and economic power among the other Makarians in the Qajar era.The architectural structure and decorative features of these buildings are derived from the local and regional patternsof Kurdistan.

    Keywords: Hamamiyan village, Architecture, building decoration, Bukan, Kurdistan}
  • حسین صدیقیان، موسی سبزی
    خوانسار یکی از شهرهای کوهستانی غرب استان اصفهان محسوب می شود که در یک دره سرسبز قرارگرفته است. پیشینه تاریخی این شهر به قبل از اسلام بر می گردد؛ اما در دوره قاجاریه رشد و توسعه بسیاری یافت. در حال حاضر بیشترین آثار تاریخی باقی مانده از این دوره را بناهای مسکونی تشکیل می دهد. در بسیاری از این ابنیه که احتمالا متعلق به طبقات متوسط یا مرفه شهر بوده اند، تزیینات بسیار متنوعی به کاررفته که تاکنون در هیچ پژوهشی به آنها پرداخته نشده است. ازاین روی هدف اصلی مقاله حاضر پرداختن به ویژگی ها و انواع تزیینات ب هکاررفته در بناهای مسکونی این دوره در این شهر است. برای این منظور روش پژوهش حاضر به دو شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد و سعی شده است که تمامی این ابنیه بررسی و مطالعه شوند. با توجه به این مطالعات مشخص شد که به واسطه فراوانی چوب در منطقه، بسیاری از تزیینات این ابنیه نیز وابسته به این عنصر ارزشمند بوده است. علاوه بر این، احتمالا بیشتر این تزیینات توسط هنرمندان خوانساری و بعضا برخی هنرمندان اصفهانی ایجادشده است.
    کلید واژگان: خوانسار, دوره قاجاریه, بناهای مسکونی, تزیینات بنا}
    Hossein Sedighian, Mousa Sabzi
    Khansar is one of the mountainous cities of western province of Isfahan, which is formed on the path of a lush valley. The historical background of this city goes back to pre-islamic period. However, during the Qajar period, there has been a lot of growth and development. Currently, most historic remains of this period are residential buildings. According to the references of historical sources, these were Buildings of the lord-farmers. In many of these buildings, which probably belonged to the middle or wealthy class of the city, there are a lot of decorations
    that haven’t been covered in any research so far. Therefore, the main purpose of this article is studying the features and types of decorations used in residential buildings in this city. For this purpose, the methods of this article are library and field studies and we tried to study all of these buildings. According to the research, it was found that due to the abundance of wood in the area, many of the decorations of these buildings are also depended on this element. In addition, most of these decorations are probably created by Khansari artists and sometimes by Isfahani artists
    Keywords: Khansar, Qajarid period, Residential buildings, Decorating the Building}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال