به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حیات » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سید محمد کاظمی، حسین مهدوی پور *، سید علی اکبر کوشش گران

    حیات یکی از مقولات معتبر در معماری می باشد. علی رغم آنکه برخی از صاحبنظران در دوره معاصر به موضوع حیات و مولفه های موثر در شکل-گیری آن به عنوان کیفیت خاص توجه کرده اند، اما در معماری این دوره کمتر شاهد حضور مولفه های حیات مند در ساخته ها هستیم. این در حالی است که در معماری دوره های قبل از مدرن، این ویژگی قابل دریافت بوده به طوری که مراتبی از کیفیت را نیز ایجاد نموده است. در معماری دوره قبل از مدرن و از میان بناهای ساخته شده، خانه، واجد ارزش بیشتری است. در همین رابطه با رجوع به خانه های دوره سنت، حیاط یکی از فضاهای مهم محسوب می شود که کانون توجه بوده و ارزش فضاهای خانه نیز تا حدی مرتبط با آن می باشد. بنابراین مسیله اصلی تحقیق این است که؛ مولفه های کیفی حیات مند در معماری دوره قاجار یزد چیست؟ برای نزدیک شدن به مرتبه ای از حیات جسمی و روحی در خانه های دوره معاصر، شناخت مولفه ها و امکان کاربست آن ها هدف اصلی این رساله است. روش تحقیق کیفی، از جمله روش هایی ست که امکان دستیابی به نتایج قابل اتکا را در این تحقیق فراهم می سازد. از همین رو بر مبنای روش داده بنیاد و تحقیق میدانی به معرفی مولفه های استخراجی خواهیم پرداخت. برای این منظور با انتخاب نمونه هایی از خانه های دوره قاجار یزد که به نظر می آید این کیفیت در آنها حضور دارد، تلاش شده است مولفه هایی که موجب ایجاد یا تقویت حیات در معماری می شود، شناسایی شود. نتایج تحقیق حکایت از آن می کند که مولفه های احصاء شده، علاوه بر اینکه دارای تنوع و گونه گونی هستند از یک مراتب معنایی نیز پیروی می کنند، به طوری که این مراتب قرابت نزدیک با استعدادهای سرزمینی و مهارت های دانشی و بینشی معمار دارند. همچنین مولفه هایی که توسط برخی نظریه پردازان معماری از جمله الکساندر تبیین شده، قابل اثبات در معماری خانه های دوره ی قاجار یزد نیز بوده و از اعتبار نسبی برخوردارند.

    کلید واژگان: حیات, مراتب معماری, مولفه های کالبدی حیات, مسکن دوره قاجار, حیاط}
    Seyyed Mohammad Kazemi, Hossein Mahdavipour *, Seyyed Ali Akbar Koohshesh garan

    Life is one of the valid categories in architecture. In spite, the fact that some experts in the contemporary period have paid attention to the issue of life and the effective components in its formation as a special quality, but in architecture of this period, one rarely sees the presence of vital components in the constructions. This is despite the fact that in the architecture of the pre-modern periods, these features can be received so that it creates a level of quality. In the architecture of the pre-modern period the house has more value among the buildings built. In these houses, the courtyard is one of the important spaces as the focal attention and through this the dignity of all the house spaces originates from it. Therefore, the main research problem is that; What are the vital quality components in Qajar architecture of Yazd? In order to approach a level of physical and mental life in the houses of the contemporary period, knowing the components and the possibility of their application is the main goal of this article. Qualitative research method is among the methods that provide the possibility of obtaining reliable results in this research. Therefore, based on the foundation data method and field research, we will introduce extractive components. For this purpose, by selecting examples of houses of the Qajar period in Yazd, which seem to have this quality, an attempt has been made to identify the components that create or strengthen vitality in architecture. The research results indicate that the evaluated components, in addition to having diversity, also follow a semantic level, so that these levels are closely related to the territorial talents and knowledge skills and architect vision. Also, the components explained by some architectural theorists, including Alexander, can be proven in the architecture of Qajar period houses in Yazd and have relative validity.

    Keywords: Vitality, Levels of Architecture, Physical Components of Vitality, Qajar Period Housing, Courtyard}
  • سید محمد کاظمی*، حسین مهدوی پور، سید علی اکبر کوشش گران

    عالم هستی، از موجودات زنده و غیرزنده تشکیل شده که در منظومه هستی هر یک به فراخور ظرفیت از مرتبه‌ای حیات برخوردار می‌باشند. ساخته‌های انسان نیز از آن حیث که با تغییر و یا تثبیت در شرایط ماده امکانی را برای کشف و یا آفرینش فراهم می‌سازد، دارای این قابلیتی می‌شود که مرتبه‌ای از حیات در آن ایجاد گردد. سازندگان نیز تلاش می‌کنند، آثار و ساخته‌هایی را ایجاد کنند که تا حدودی به این صفت نزدیک باشد. صفتی که در بطن آن حس سرزندگی، دلبازی و مولفه‌های کیفی دیگر را تقویت می‌کند. بنابراین سوال تحقیق بدین گونه مطرح می‌شود؛ چه طبقه‌بندی در رابطه با مراتب حیات در ساخته‌ها می‌توان در نظر گرفت؟ کیفیت فضایی خانه‌های سنتی شهر یزد با حضور مولفه‌های حیات چگونه محقق شده است؟ پژوهش حاضر در پی ارایه و یا پیشنهاد مرتبه‌بندی مفهوم حیات در ساخته‌ها است که در آن، ارزش‌ها و ویژگیهای مرتبط با حیات ساخته‌ها با شایستگی بیشتری بازگو شود. از همین رو به نظر می‌رسد این قابلیت در شهرهای دوره‌ی سنت بیشتر قابل شناسایی می‌باشد. در همین رابطه به منظور شناخت دقیق‌تر با رجوع به بافت تاریخی شهر یزد الگوهایی از خانه‌های حیاط مرکزی، گودال باغچه‌دار و خانه باغ انتخاب و طبقه‌بندی نیز در آن‌ها مورد واکاوی قرار می‌گیرد. روش تحقیق تحلیلی- توصیفی و روش جمع‌آوری اطلاعات اسنادی و میدانی می‌باشد. همچنین در چارچوبی مشخص ادبیات تحقیق جمع‌آوری گردیده و پس از تحلیل بر اساس اصل استقراء تلاش می‌گردد مطالب جمع‌بندی گردد. نتیجه آنکه در خانه‌های دوره سنت یزد شش منظومه کلی مرتبط با مقوله حیات قابل شناسایی می‌باشد؛ حیات به مثابه امری وجودی که در همه موجودات ساری است، حیات به مثابه وجهی استعاری، حیات به مثابه وجهی از انرژی، حیات به مثابه وجهی زیستی، حیات به مثابه وجهی روحی و در نهایت حیات به مثابه یک اندیشه تعالی بخش که این موارد استخوان‌بندی تحقیق را شکل می‌دهد.

    کلید واژگان: طبقه بندی, حیات, مراتب حیات, خانه های سنتی, بافت تاریخی یزد}
    seyed mohammad kazemi*, Hossein Mahdavipour Shahrbabak, Seyed AliAkbar Koosheshgaran

    The universe is made up of living and non-living beings. Based on its capacity, each of them has a level of life. Human creations, because of the change or stability in the conditions of matter, make it possible discover or create and have the ability to create levels of life. The builders’ attempt to create works and structures which is somewhat close to these characteristics. Characteristics in which the sense of vitality, kindness and other qualitative components are strengthened. Therefore, the research emerges to ask such questions; which classification can be considered in relation to the levels of life in constructions? How has the spatial quality of traditional houses in Yazd achieved success with the presence of life components? The present article seeks to present or propose the concept of life classification in structures in which more properly is expressed the values and characteristics related to the life of structures. Therefore, it seems that this feature is more recognizable in traditional cities. In order to understand it precisely with reference to the historical texture of Yazd city, the patterns of the central courtyard houses, sunken garden and garden house are selected and classified. The research is based on analytical and descriptive method along with documentary and field data collection. Also, in a precise framework, all datas are collected and analyzed based on the principle of induction, and summarized the document. The result shows that, in the traditional houses of Yazd, six general systems related to the category of life can be identified. Life as an empirical thing exists in all beings. It looks like metaphorical, energical, biological, and Spiritual aspects. Finally life as an inspiring idea forms the structure of the research.

    Keywords: Classification, Life, Levels of Life, Traditional Houses, Historical Texture of Yazd}
  • سید امیر منصوری

    زندگی در دشت‌های مرکزی ایران که در هزاره اخیر اغلب از کویرهای خشک با گرمای تابستانی زیاد تشکیل شده، فاقد توجیهات متعارف برای سکونت است. ندرت آب و اقلیم سخت برای مردمی که معیشت آنها وابسته به زمین است، جاذبه‌ای برای ساخت شهر و روستا ندارد. اما شهرهای بزرگی همچون یزد، کاشان، سمنان، دامغان، بیرجند، زابل، بم و کرمان در اطراف کویرهای مرکزی ایران برپا شده‌اند که صدها شهر کوچکتر و بسیار روستاهای وابسته را در اطراف خود دارند. پاره‌ای از این آبادی‌ها که به‌دلایل امنیتی و تجاری بر سر راه‌های تاریخی پدید آمده بودند، نیز در گذر زمان و هزاره اخیر که اقلیم این منطقه به خشکی گرایید، جمعیت بیشتری گرفتند. درحالی که زندگی گذشتگان که بسیار وابسته‌تر از امروز به وضع طبیعت بود، مانعی برای کوچ و سکونت در مناطق برخوردار نداشت. مردمان این نواحی برای سازگاری با تغییر اقلیم و تداوم حیات خود به بهره‌گیری از فنونی پرداختند که تدریجا عنصر اصلی منظر زندگی آنان شد؛ قنات شاید، مهمترین آنها باشد. تاریخ قنات را به اساطیر ایرانی نسبت می‌دهند. قنات، فن انتقال آب زیرسطحی به سطح زمین بدون بهره‌گیری از انرژی است. کوره‌ای شیبدار میان مظهر قنات تا مخزن آب در زیرزمین حفر می‌شود و آب در شیب ملایم کوره به سمت بیرون جریان می‌یابد. شیب کمتر کوره نسبت به سطح زمین، در محل تقاطع آنها، مظهر قنات را پدید می‌آورد. فقدان آب‌های جاری در اقلیم خشک، قنات را در اهمیت فوق‌العاده‌ای در جامعه قرار می‌دهد. همه حیات روستا و شهر به آن وابسته می‌شود. لذا مشاغل مرتبط با قنات، همچون مقنی و میراب از ارج و مقام بالای اجتماعی برخوردار می‌شوند. حفاظت آب و مسیر قنات، در زمره قواعد اخلاقی قرار می‌گیرد که آلوده‌کردن یا آسیب آن گناه است. خدمات بهره‌وری قنات همچون ایجاد روشنایی در مظهر و حوضچه‌های فرعی برای استفاده شست‌وشو سنت‌ خیرین می‌شود. اسامی مرتبط با قنات همچون مقنی‌زاده و قنواتی به مثابه نمود شان اجتماعی بر حرفه‌مندان وابسته گذارده می‌شود. فرهنگ احداث قنات، نماد عمل صالح و باقیات صالحات از سوی ثروتمندان و حاکمان رایج می‌شود. این همه سنت‌ها و فرهنگ‌هایی که در ارتباط با قنات پدید می‌آید، حاکی از وجود «بسته مفهومی» مرتبط با قنات در ذهن ایرانیان کویرنشین است. «مفهوم» قنات، همچون مخزن آن، سرشار از معناهایی است که در طول قرون در ارتباط با کارکرد و نقش حیاتی آن در زندگی اهالی مرکزی سرزمین ایران به وجود آمده؛ هریک از معناها در محیط بیرونی ذیل صورتی انعکاس‌یافته که امروزه «نمود» آن خوانده می‌شود. رشته‌چاه‌هایی که به کوره قنات می‌رسند تا خاک کوره را در زمان حفاری تخلیه کنند و هوا را به مقنی کوره برسانند، مهم‌ترین نمود «مفهوم» پیچیده قنات است. حلقه‌هایی ساخته‌شده از خاک کوره که گرداگرد دهانه چاه ریخته شده تا هم از ورود آب‌های سطحی به قنات و تخریب آن جلوگیری کند و هم نشانه خطر باشد برای جلوگیری از سقوط به درون چاه. تصویر رشته‌چاه‌های قنات عنصر جدانشدنی از مفهوم حیات در فلات مرکزی ایران است. صورت بدیعی در کویر که همچون «رد حیات» از تکاپوی انسان‌ها در طول قرن‌ها برای بقا حکایت می‌کند. عکس روی جلد اثر مرحوم «گیورگ گرستر» است که در سال 1355 (1976م.) بر فراز قنات‌های یزد عکاسی شده است. وی در شرح عکس خود نوشته است: «درحالی‌که بر فراز ایران سفر می‌کردم، به این فکر بودم که مناظر فرهنگی و طبیعی سرزمین پارس با بیابان‌های نمکی و باغ‌های بهشتی‌اش برای تماشا از آسمان آفریده شده‌اند. آبادی‌هایش با قنات‌ها و آبراه‌های زیرزمینی‌اش مثال بارز معماری بدون معمار هستند». این عکس بازنمایی مداخله آهنگین پیشینیان ماست در دل صحرایی که به ظاهر خالی است. اما رد حیات از غوغایی که در زیر زمین نهفته حکایت می‌کند. این عکس به لطف فرزند ایشان خانم Anya v. Schweinitz-Calonder که مدیریت موسسه Georg Gerster Air Photography را برعهده دارد به پاس علاقه پدر ایشان به سرزمین ایران برای چاپ در اختیار مجله منظر قرار گرفته است. از ایشان سپاسگزاریم.

    کلید واژگان: قنات, حیات, مفهوم, ذهن ایرانی}
    Seyed Amir Mansouri

    Living in the central plains of Iran, which is mostly composed of dried deserts with high summer heat during the last millennium, lacks the common reasons for habitation. The water shortage and harsh climate has no attraction for people, whose life depend on land. However, there are large cities such as ‘Yazd’, ‘Kashan’, ‘Semnan’, ‘Dameghan’, ‘Birjand’, ‘Zabol’, ‘Bam’ and ‘Kerman’ which have been established around the central deserts of Iran, with hundreds of smaller cities and many dependent villages around them. Some of these villages, which were built on historical roads for security and commercial reasons, became more populated over time and within the last millennium, when the region›s climate started to dry up. However, the people’ lives in the past, which was much more dependent on nature than today, had no obstacles to migrating and settle down in other pleasant climate areas. The people of these areas were exploiting skills to adapt to the climate change and sustain their lives, that gradually became the main element of their life landscape; In this case, ‘Qanat’ might be the most significant of them. The history of ‘Qanat’/’Kariz’ is attributed to the Persian mythology; it applies a technique for transferring the groundwater to the surface without the use of energy. A sloping underground channel, ‘Kooreh’, are excavated in the basement between the Qanat and the water reservoir, through which water flows outward due to the gentle slope of ‘Kooreh’. The lower slope of it relative to the ground, at their connection point, creates the origin of Qanat. The lack of running water in dry climate gives great importance to Qanat presence in a community; All the life’s aspect of the around villages and the cities are then dependent on it. Therefore, those jobs related to Qanats, such as ‘Moqani’ (Qanat diggers) and ‘Mirab’ (chief water distributor), get benefit of high social status. The protection of water and the Qanat pathway are subjected to the ethical rules that based on them polluting or damaging the water will be considered as an immorality act. The other Qanat ‘s amenities such as standing light located at its origin (portal) and the presence of branched ponds for washing use are among those things will be usually donated by benefactors. The names are associated with Qanat, the ‘Moqanizadeh’ and ‘Qanavati’, are given to the related professions which are representing social dignity. The culture of constructing Qanat, is the symbol of ‘righteous deeds’ and the ‘remnants of righteousness’ that is common among the rich people and the rulers. All these traditions and cultures arising from Qanat indicate the existence of a «concept set» related to the Qanat in the minds of Iranian people who used to be the desert inhabitants. The «concept» of the Qanat, similar to its reservoir, is full of implications that have emerged over the centuries in connection with its function and vital role in the lives of the central inhabitants of the ‘Land of Iran’; Each of these meanings is mirrored in the external environment that today is considered as its «emergence». The sequence of wells that end to its sloping channel (Kooreh) to vacate the excavated soil during the drilling job and bring the air to the Moqani is among the most major emergence of the complex «concept» of Qanat. There are rings, made of the soil of Kooreh which are poured around the wellhead to prevent the surface water from entering to Qanat and destroying it, and to show a ‘danger sign’ to avoid the others from falling into the well. The portray of Qanat wells is an inseparable element of life concept in the Central Plateau of Iran. An emergent form in the desert that, like a «Trace of Life», tell the story of human’s struggle to survive which has lasted for centuries. The cover photo is one of the works of the late «Georg Gerster», which was photographed from above, on the Qanat of Yazd in 1976. He wrote in the caption of his photo: While I was traveling over Iran, I was thinking that the cultural and natural landscapes of the Persian Land with its salt deserts and heaven gardens were created to be observed from the sky. Its villages with Qanats and underground waterways are a clear example of an architecture without the presence of any architect. This photo represents the harmonious intervention of our predecessors in the heart of an apparently empty desert; however, the ‘Trace of life’ speaks the commotion that lies beneath the earth. This photo has been donated to MANZAR by his honorable generous daughter, Ms. Anya v. Schweinitz-Calonder, who manages the ‘Georg Gerster Air Photography Institute’, following our request to publish the photo; it has been provided to our journal due to his deep interest to Iran. We do highly appreciate their kindness.

  • فرهنگ مظفر، عبدالحمید نقره کار، مهدی حمزه نژاد، صدیقه معین مهر*

    برنامه ریزی شهری به دنبال ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهر و ساختن شهر و محله ای مناسب برای زندگی است. راه دستیابی به این مهم از طریق شناخت ابعاد حیات بخشی به محلات و عوامل موثر بر آن امکان پذیر است. از دیگر سو، سرزندگی محیط از جمله حلقه های مفقوده در زندگی شهری است. از دیدگاه غرب، پایداری سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارد. این پژوهش بعد مهم معنایی را عامل چهارم پایداری از زاویه دینی معرفی می کند. چرا که کمال زندگی در نگاه دینی رسیدن به حیات طیبه است و برای این هدف باید به ابعاد معنوی و روحانی حیات نیز در جهت بسترسازی کمال انسان و رشد وی توجه شود که این موضوع در پرتو زندگی در محیط و محله مطلوب و سرزنده امکان پذیر است. علاوه بر این تلاشی در جهت ارایه یک رویکرد جامع از معماری پایدار مبتنی بر آموزه های اسلامی تاکنون صورت نگرفته است که از عمق و جامعیت لازم برای ابعاد عملکردی محیط و محله مطلوب برخوردار باشد. به همین جهت این پژوهش قصد دارد با افزودن بعد معنایی به ابعاد سه گانه پایداری، تصویری جامع از معماری پایدار سازگار با آموزه های اسلامی در جهت حیات و سرزندگی محلات ارایه نماید.روش این پژوهش روش تحقیق ترکیبی (کمی و کیفی) است. برای استخراج ابعاد حیات پایدار از مطالعات اسنادی بهره گرفته شده است. در مرحله بعد با نظر سنجی از خبرگان و متخصصان معماری و شهرسازی، میزان اهمیت معیارهای مدل تعیین گردیده که منجر به پرسشنامه ای محقق ساخت شده است. در انتها، داده های جمع آوری شده از طریق آماری توصیفی تجزیه و تحلیل می شود. در این پژوهش برای شناسایی ابعاد و ویژگی های محله اسلامی، متون اصیل اسلامی (قرآن و روایات ایمه معصومین (ع)) مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که از میان چهار بعد حیات پایدار، بعد اجتماعی در واحد همسایگی و فضای عبادی بیشترین اهمیت را در سرزندگی و حیات محله دارد. پس از آن بعد معنایی در فضای عبادی و واحد همسایگی بیشترین اهمیت را دارد. در مرتبه سوم، بعد زیست محیطی در واحد همسایگی و فضای آموزشی و در مرتبه آخر بعد اقتصادی در واحد همسایگی و فضای تجاری در سرزندگی محله نقش دارد. در انتها راهکارهای حیات پایدار با توجه به اولویت ها در طراحی محله برای ایجاد محله ای منطبق با جهان بینی اسلام تدوین می گردد.

    کلید واژگان: محله, حیات, پایداری, اسلام, سرزندگی}
    Farhang Mozafar, Abdolhamid Noghrehkar, Mahdi Hamzehnezhad, Sediqeh Moeinmehr*

    Urban planning seeks to improve the quality of life of the city›s residents. The way to achieve this is through recognizing the dimensions of life to the neighborhoods and the factors that influence it. On the other hand, the vitality of the environment is one of the missing circles in urban life. From the perspective of the West, sustainability has three dimensions: social, economic, and environmental. This research identifies the important dimension of semantic as the fourth factor of religious look. Because the perfection of life in the religious view is to reach the life of Tayyibah, and for this purpose, spiritual and spiritual dimensions of life should considered in order to establish human perfection and growth. This is possible if you live in a lively environment and neighborhood. In addition, no attempt has made to present a comprehensive approach to sustainable architecture based on Islamic teachings, which has the depth and comprehensiveness necessary for the functional dimensions of the environment and desirable neighborhoods. Therefore, this study aims to add the semantic dimension to the three dimensions of sustainability, to provide comprehensive model of sustainable architecture compatible with Islamic teachings to live and vitality of the neighborhoods. The method of this research is the combination method (quantitative and qualitative). Library studies have used to extract dimensions of sustainable living. In the next step, with a survey of experts and architects and urban planners, the significance of the model criteria has been determined, leading to a researcher-made questionnaire. Finally, the collected data analyzed through descriptive statistics. In this research, to identify the dimensions and characteristics of the Islamic area, the original Islamic texts (Quran and the traditions of the Imams (AS)) have investigated. The findings show that among the four dimensions of sustainability, social dimension in neighborhoods has the most importance in the vitality and living of the neighborhood. After that, the semantic dimension is most important in the religious space and the Neighborhood. In the third place, the environmental dimension in the neighborhood and the educational environment and at the last turn of the economic dimension in the neighborhood and the commercial space is contributing to the vitality of the neighborhood. At the end, Sustainable life strategies are given the priorities in the neighborhood design to create a neighborhood consistent with the Islamic worldview is developed

    Keywords: Neighborhood, Life, Sustainability, Islam, Vitality}
  • طاهره نصر *، امین ریسمانی، منصور بهادری
    تعالیم اسلامی انسان را به عنوان جانشین خداوند تبارک و تعالی در زمین معرفی می نماید. بنابراین انسان خلیفه الله باید در پی تجلی دادن کیفیاتی باشد که به ایجاد محیط مناسبی برای زندگی انسان و توسعه زمین بینجامد. انسان در برخورد با پدیده ها و همینطور اعمال خویش باید اصولی را مرعی دارد که اهم آنها از طبیعت نیز (به عنوان خلق الهی) قابل استنباط و استنتاط هستند و از جمله مهم ترین آنها رعایت عدل است. برای شناخت مبانی تفکری که حفاظت از طبیعت و عناصر طبیعی را در جامعه ای به عنوان یک فرهنگ و باوری قوی ایجاد می کند، توجه به منابع و ماخذ اصلی آن تفکر ضرورت دارد. در مواجهه و تماس با طبیعت و عناصر طبیعی یکی از مهم ترین منابع فرهنگ ایرانی قرآن کریم است که تعالیم آن جهت دهنده و کمال بخشنده فرهنگ ایرانی بوده است. آیات قرآن و احادیث و تعالیم پرحکمت اسلامی همواره طبیعت و عناصر آن را مهم و قابل توجه دانسته است و فقه شیعه نیز بر حکم تحریم شرعی در مورد استفاده ناروا از طبیعت تفاسیر متعدد داشته است.
    مقاله حاضر ضمن بیان مولفه های هویت طبیعی موثر در معماری و تاکید آیات و روایات قرآنی بر هریک از آنها به عنوان متغیرهای اصلی تحقیق در «حیات»، به بیان جایگاه این مولفه ها در معماری مسکونی ایرانی اسلامی و به ویژه «حیاط» می پردازد و برای نمونه خانه های تاریخی دوره های زندیه، قاجاری و پهلوی در شیراز مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین راهکارهایی برای دوران کنونی بیان می گردد تا حیات طیبه اسلامی مورد توجه اندیش ورزان قرار گیرد. روش تحقیق این مقاله، کیفی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانه ای و اسنادی می باشد. نتایج حاصله حاکی از آن است که بین آیات قرآنی و احادیث و توجه به «حیات» و «مساله سکونت در معماری مسکونی ایرانی اسلامی» می توان رابطه ای دانست که با توجه به مولفه های هویت طبیعی هر اقلیم این مساله خود را بروز می دهد.
    کلید واژگان: هویت, حیات, طبیعت, آسایش انسان, معماری مسکونی ایرانی اسلامی در شیراز}
    Tahere Nasr *, Amin Rismani, Mansour Bahadori
    Man is considered as a successor to God Almighty on the earth in Islamic teachings. Therefore, man as the Divine Caliph should seek to manifest those qualities that lead to an environment conducive to human life and the development of the earth. When encountering phenomena and his own actions, he must observe some principles, the most important of which such as the observance of justice can be inferred from the nature (as the divine creation). To understand the fundamental of a school of thought that fosters the protection of the nature and natural elements as a strong culture and belief in a given society, one needs to take into account the origins of such a school. When encountering the nature and natural components, the Iranian culture uses the Holy Quran as one of the most important sources whose teaching and doctrines form and direct the Iranian culture.
    Addressing the components of natural identity affecting architecture and as emphasized in Quranic verses and traditions, this paper explores natural elements as the main variables of “life” and their role in the Islamic-Iranian residential architecture especially “yards”. In current study, residential architecture of Shiraz is like link in the chain that links two introspective and extrovert architecture in central points and other points of Iran.
    In total, Shiraz residential architecture and its houses has been dedicated this city. In general, it can be said that one of the richest examples of residential culture of Iranian architecture is in Shiraz traditional houses.
    The historical houses constructed in Zand, Qajar and Pahlavi eras were used as the sample under study. In addition, some solutions were provided for the current period so that thinkers can be able to take into account the pure Islamic life. Selective houses include Mohtasham house, Kazamzadeh house and Akbari house from Zand era, Forough-al-molk house, Manteghi-nejhad house and Atrvash house from Qajar era. Also, Shapouri house, Mohandesi house and Rashali house from Pahlavi era have been studies as other samples.
    The main questions: Are there any climate elements in Shiraz residential architecture of zand, Qajar and Pahlani eras?
    How climate elements have been effective on identity of architectural form in each period?
    So, in this article climatic components and elements effective in Iranian traditional architecture have been studied. These components include wind, sunlight, humidity and plants and some climatic components such as balcony, central courtyard, windows area, height difference between building and courtyard. These parameters have been analyzed in samples case studies.
    Research study: A qualitative research method was used and the data were collected through library sources and documents.
    In field studies structure of Shiraz residential architecture has been attention in Zand, Qajar and Pahlavi periods. In sample case studies natural components of identity in architecture have been analyzed as the main parameters.
    The results suggest that there is a relationship between verses of the Quran and hadiths and paying attention to “life” and “the issue of residence in the Islamic-Iranian architecture” as manifested in the elements of natural identity in each climate.
  • شهام اسدی، زهره ترابی

    در نظریات جدید کریستوفر الکساندر تضاد آشکاری میان تفکرات خردگرایی دکارتی قبلی ایشان مشهود است و این مسئله را به راحتی می توان در کتاب «زبان الگو» و یا «سرشت نظم» مشاهده نمود. وی در سرشت نظم به تدوین پانزده خصلت بنیادینی روی آورد که وجود و بروز این خصایل در یک اثر هنری همچون فرش نه تنها حیات را برای آن به ارمغان می آورد بلکه باعث جاودانگی اثر می شود که نمود عینی آن در فرش قابل لمس و مشاهده است.
    بدین جهت تحلیلی بر پانزده خصلت بنیادی کریستوفر الکساندر و ارتباط آن با هنر فرش ایران ضروری گشت تا بتوانیم در راستای تبیین خصایلی که زنده بودن پدیده ها را نمایان می سازد بپردازیم. این خصایل به نحوی نشان گر زنده بودن و حیات دار بودن فرش ایرانی است، که دارای مراکز نیرومندی است که سبب به وجود آمدن کلیت ها در بستر فرش می شود. این مقاله با نگاه توصیفی- تحلیلی و بر مبنای اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای گردآوری شده است؛ و سعی در بررسی وجود این پانزده خصلت الکساندر در بطن فرش ایرانی است تا به نحوی شکوه و عظمت طرح و نقش فرش ایرانی هر چه بیشتر نشان داده شود.

    کلید واژگان: فرش, کریستوفر الکساندر, خصلت بنیادی, حیات, نظم}
  • فرهنگ مظفر، عبدالحمید نقره کار، مهدی حمزه نژاد، صدیقه معین مهر*

    امروزه به دلایل گوناگون تامین سرزندگی و حیات محیط به یکی از دغدغه های اصلی نظام های مدیریت شهری تبدیل گردیده است. از آنجایی که محلات، ساخت و بافت اصلی شهرها را تشکیل می دهند، زندگی روزمره مردم در مقیاس محله به طور محسوسی قابل درک بوده و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به دنبال تغییر در شرایط و عوامل موثر بر گسترش و توسعه شهری در دوران اخیر، محلات مسکونی انسان مدار جایگاه ویژه ای در شکل گیری شهرها داشته اند. هدف از به کارگیری تجلی اسم الحی در شکل گیری یک الگوی معنایی در طراحی محله، شناسایی عوامل موثر بر افزایش سرزندگی محله بوده تا ظرفیت جذب و حضور افراد و گروه های مختلف را در این فضاها ارتقاء بخشد. بین مراتب کمال انسان به عنوان خالق و همچنین کاربر محله و مراتب کمال محله به عنوان زمینه حیات مطلوب و فعل انسانی، همبستگی معنا داری وجود دارد و تقرب محله به مقام تجلی اسماء الهی از این دو بعد دارای اهمیت و منشاء اثر است.

    این تحقیق با رویکرد اسلامی و مبتنی بر منابع عقل و نقل با روش استدلال منطقی و تفسیری- تحلیلی بررسی انجام گرفته است. بنابراین برای شناسایی ابعاد و ویژگی های سرزندگی در محله اسلامی، متون اصیل اسلامی(قرآن و روایات ایمه (ع)) بررسی شده و عناصر مرتبط با محله شناسایی خواهد شد. سپس ابعاد آنها استخراج گشته و بازتاب اسماء و صفات الهی (به ویژه اسم جامع الحی) و ویژگی های جامع انسان کامل از جمله حیات او و ظهور آن در عرصه زندگی جمعی و محله مورد تفحص قرار گرفته و بدین نحو الگوی معنایی طراحی برای ایجاد محله ای منطبق با جهان بینی اسلام تدوین می گردد. چرا که، محله ای که با اتکاء به اصول و قواعد اندیشه توحیدی و اسلامی شکل می گیرد، در پس صورت، حاوی معنایی است که این معنا دست آوردی از اندیشه اسلامی است.

    کلید واژگان: معنا, اسمای الهی, حیات, سرزندگی, اسلام, محله}
    Sedigheh Moein Mehr*, Mahdi Hamzenejad, Farhang Mozaffar, Abdolhamid Noghrekar **

    Today, for various reasons, providing vitality and freshness and life environment has become the one of the main concerns of urban management system. Providing vitality for environment as legitimate ideals, can be seen at the head of many documents of urban planning, that this reflects the importance of vitality of space as a goal and a means. Since neighborhoods, form the main structure and texture of cities, Everyday life of the people in the neighborhood to significantly scale are understandable and it affects. To seek changes in the conditions and factors affecting urban development in recent times, Residential neighborhoods focused humans have a special place in the formation of cities. The realization of the relationship between man and space beyond the materialistic and based on the qualities and characteristics of human mental space has created. There are many reasons for the formation of such sensory effective in humans, as many obstacles threaten it. The purpose of the manifestation of the name Alhayy in the formation of a semantic pattern in Neighborhood design, Identify factors influencing the increase the vitality of neighborhood, promote absorption the presence of different individuals and groups in these spaces. There is a significant correlation between, levels of human perfection as the creator neighborhood and Levels of neighborhood perfection as physical context desirable to life and human action. Approaching the Neighborhood to the manifestation of the divine names of these two dimensions is important. This research conducted with an Islamic approach. So to identify the dimensions and features of vitality in the neighborhood, the original Islamic texts (Qur'an and Hadith Infallibles (AS)) are studied. Then the reflection of divine names and attributes (particularly name Alhayy) in the field of social life and the neighborhood is investigated. In this way, the semantic pattern can make to create an Islamic neighborhood. It can be say that a lively neighborhood in sustainable architecture from the perspective of Islam, is th neighborhood that is created in connection with the creation verses and Asma’ Elahi, and defined with the characteristics and qualities.
    1- In this neighborhood, expression of God through the verses of creation can be achieved from Asma’ Elahi.
    2- In this neighborhood human presence, touched through the verses of the creation of perceptions.
    3- In this neighborhood "spirit of life in the faith" and its relationship to the verses and Asma’ Elahi, and benefit from science, compassion and guidance will be realized.
    This neighborhood, is the space for utilization and perfection and passing space from verses to Asma’ Elahi and creator to become a Khalifa of God. In another degree, neighborhood, neighborhood of interactions, and relationships between phenomena and the emergence of the People in different faces and for the understanding and benefit of human. And is the neighborhood with emotional benefit manifestation of the signs of creation and the elements of nature. On the other hand, speaking of lively neighborhood is speaking of lively neighborhood of promotion and restoration of quality of life for its residents, And therefore is related to all aspects of social life, economic and environmental systems. Sustainability is achieved when urban neighborhoods that components of the neighborhood that fits together and in response to the needs of residents and result the logical relationship between man and environment. The purpose of designing a worthy and lively neighborhood is to enhance the quality of the social, economic, and environmental that realized in context of physical and spiritual needs of residents. Sustainable neighborhoods from Islamic teachings, is balanced settlement that provide healthy, lively and pleasant environments, with comfort to its residents and as much as possible provide biological and social needs of residents, As a result of this balance, residents tend to continue living in it and with leave that have interest to it.

    Keywords: Meaning, the names of God, life, Islam, neighborhood}
  • سیما رحیمیان، احمد میرزاکوچک خوشنویس
    هر آنچه در طبیعت هست، درجه ای از زیبایی دارد. زشتی در هیچ یک از مخلوقات خداوند دیده نمی شود. انسان خلیفه خدا بر روی زمین و موجودی طبیعی است. او هم یک آفریننده است. صنع انسان با الهام از طبیعت شکل می گیرد. او هم همواره به دنبال زیبایی است. در این مقاله نخست مفاهیمی که به خلق زیبایی منجر شده تعریف و سپس به جستجوی زیبایی در باغ ایرانی پرداخته و عوامل مسبب زیبایی در باغ ایرانی بررسی شده است. دستیابی به نتیجه تاحدودی از طریق زندگی در باغ و همچنین مطالعه منابع حاصل نظر محققین و سفرنامه ها میسر گردیده است. خلق زیبایی در باغ ایرانی با نگاه دقیق بانی باغ ایرانی به طبیعت و الگوبرداری از آن صورت گرفته است. باغ ساز ایرانی به مفاهیم حیات آشنا بوده و با پیاده کردن آن در اجزای متشکله باغ ایرانی و در منظری محدود آن را در معرض دید ناظران قرار داده است. او دریافته که لازمه زیبایی، در کلیتی چون طبیعت، حیات است و در حیات است که مفاهیمی چون نظم، تعادل، سادگی، سودمندی، معرفت، تشخص، هویت، ذوق، رمز، فضیلت، و آرامش شکل گرفته و درنهایت منجر به بروز مفهوم زیبایی گردیده است. اجزای سازنده باغ ایرانی همچون طبیعت حیات دارند و علاوه بر تقویت خود، موجب تقویت یکدیگر شده و علاوه بر زیبایی خود بر زیبایی اجزای اطراف خود افزوده اند و درنتیجه کلیتی زیبا و آرامش بخش به نام باغ ایرانی را سبب گشته اند.
    کلید واژگان: باغ ایرانی, زیبایی, طبیعت, حیات}
    Sima Rahimian, Ahmad Mirza Koochak Khoshnevis
    This paper is a philosophical review of aspects of beauty in the Persian Garden. The first part is a general review of aesthetics theories concluding with two notions of beauty. The former is a human-centered view that defines beauty as a sensory pleasure, while the latter view is that of traditional art, which defines the cognition of beauty as a demystifying process applied to nature or to a work of art to achieve a deeper understanding of its quintessential ‘truth’. The second part reviews the principles of beauty in the Persian Garden, namely: order and balance; simplicity; utility; knowledge; dignity and identity; taste; symbolism; dignity; tranquility; truth and virtue. On this basis, the authors argue that the Persian Garden aims at representing the cosmic truth in a limited landscape, the beauty of which is not merely sensory and objective, but rather ontological and spiritual.
    Keywords: Persian Garden, Beauty}
  • سمیه هاتفی
    «کریستوفر الکساندر»1 براساس ایده سرشت نظم، همه پدیده های جهان هستی را تحت دو عنوان «ساختارهای زنده» و «ساختارهای غیرزنده» مطالعه می کند و به بررسی و شناخت الگوی ساختارهای زنده با توجه به مفاهیم کلیت یکپارچه و مراکز نیرومند2 می پردازد. این نظریه در قالب 15 خصلت پیوسته از مراکز نیرومند شکل می گیرد.
    بر اساس دستاوردهای محققین، باغ ایرانی پدیده ایست فرهنگی که در قالب مجموعه ای منظم و هندسی با ترکیب عناصر مختلف طبیعی و مصنوع با طبیعت به خوبی عجین شده است.
    ابتکار موضوع از این جهت می تواند در باغ ایرانی مورد توجه واقع شود که به شناخت کلیت یکپارچه و تشریح مراکز نیرومند به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات اندیشه معاصر می پردازد.
    مسئله تحقیق «میزان تعمیم پذیری نظریه الکساندر در چهارباغ و نمونه باغ های اصفهان» است که با هدف بنیادی و روش تحلیلی و مقایسه تطبیقی با رویکرد کیفی مورد مطالعه قرار می گیرد.
    نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که ویژگی های نظریه ساختارهای زنده از قبیل مقیاس های مختلف، مراکز نیرومند، مرزها، تکرار متناوب به طور نسبی بر نمونه باغ های اصفهان با کارکردهای مختلف قابل تطبیق است؛ اما نقش همه خصلت های این نظریه در نمونه های بررسی شده به یک میزان نیست و مقیاس های مختلف، مراکز نیرومند، فضای معین، تکرار متناوب، پژواک، مرزها و شکل خوب نقش بیشتری در خلق حیات دارند. چهارباغ به عنوان یک فضای شهری با کارکرد عمومی (مردمی) دارای حیات بیشتری بوده و نقش مراکز نیرومند، تضاد، جدایی ناپذیری و ناهمگونی در آن بسیار چشمگیر است.
    کلید واژگان: باغ, چهار باغ, الگو, ساختارهای زنده, حیات, مراکز نیرومند, اصفهان}
    Somayeh Hatefi Shogae
    Based on the idea of order nature, Alexander1 regards all the phenomena of universe in living structures and nonliving structures and takes the patterns of living structures in terms of total whole and strong centers. This theory is formed as 15 interrelated characters of strong centers2. Regarding the opinions of Persian garden researchers, Persian garden is a cultural phenomenon interwoven with different natural elements and artifacts based on geometrical sets. The attention to the recognition of total whole and explanation of strong centers can bring about a new look at Persian garden. The question of the research is extent of generality of Alexander`s theory in Chaharbagh and selected gardens in Isfahan studied in analytic method with quality approach. The results of the research show that the features of living structures such as level of scale, strong centers, boundaries, alternating repetition, and etc. are adaptable with selected gardens of Isfahan relatively but their roles are not the same while Level of scale, strong centers, positive space, alternating repetition, echoes, boundaries and good shape play greater role in creating life. Chaharbagh is of greater life as a public space and the role of strong centers, contrast, inseparability and heterogeneity is seen to be greater.
    Keywords: Garden, Charbagh, Esfahan Gardens, Pattern, Living Structures, Strong centers}
  • محمد علی آبادی
    مطابق با اصول و مبانی شناخت در اندیشه اسلامی، زاویه ای که از آن هر چیزی و از آن جمله مبانی معماری و شهرسازی اسلامی مورد مطالعه، تعریف و تحلیل قرار می گیرد، زاویه عقل و حکمت است. هنرمند، معمار و یا شهرساز مسلمان، از راه دل (از دریچه عقل و حکمت الهی)، ملکوت (یعنی جنبه باطنی و عقلانی)، هستی و موضوعات جاری درآن (از جمله حقیقت باطنی شهر) را مورد مطالعه قرار می دهد، و به دانشی شفاف، حقیقی و مطابق با واقع دست می یابد. براساس این بینش، شفافیت، خوانایی، پایداری و استحکام ساختار نظری و عملی هر چیزی، در پایداری و استحکام ذاتی عقل مایه به کار گرفته شده در آن است. تردیدآلود بودن و مشکوک بودن، ابهام و تزلزل پذیری در هر نظامی (ازجمله نظام سازمانی یک شهر) نتیجه مستقیم جهل (یعنی عدم عقل محوری و یا عدم فعالیت عقل درآن) است. بهره مندی معمار و معماری (و یا شهرساز و شهرسازی) از اندیشه ای عقل مند و برهانی (و به عبارتی، دارای استدلالات منطقی)، آن ها را از انواع شک ها و تردیدهای ممکن می رهاند، و نوعی استحکام و استقلال و پایداری حقیقی و اصیل و تزلزل ناپذیر در مفهوم، ساختار انسانی و حتی کالبدی شهر به وجود می آورد. ذات عقل، «یکتایی» است. و میوه آن، وحدت و یگانگی است، و هرگز کثرت و تضاد و تزاحم در آن راه ندارد.
    کلید واژگان: انسان, عقل و حکمت, حیات, شهر, پایداری, هنر و معماری}
    Mohammad Aliabadi
    According to the standing points & principles of Recognition in Islamic unitary thought، the most important angle from which every subject (such as: theory of Islamic Architecture & Urbanism) is to study، define & analisis، is the angle of reason and wisdom. Achieving the clear، truthful & real knowledge، the Moslem artist، architect and/or urban designer studies the “Malakoot-i Wojood” (the unseen reasonable truth of Being) and all the flowing subjects within it، including the intrinsic truth of the city، through the way of heart (or in other words، from the sight of Godly Reason & Wisdom). Being based upon such a vision، the “clearity”، “readability”، “stability” and “consistency” of theoretical & practical structure of every issue is driven from the inherent clearity، consistency and stability of the used essential wisdom. And، therefore، the “unclearness”، “obscurity”، “doubtfulness” and insecurity in every system (such as: the spatial structure of a city) is the direct result of “ignorance” (or، in other words، the absenteeism of logical thoughts). Being benefited by a reasonable & logical mind، architect & architecture (or urban designer & urbanism) is otomatically protected from any possible doubtfulness and uncertainty، and a kind of consistency، independency and truthful – secure stability is created in the structure of the builded city. The essence of reason (or wisdom) is “Uniqeness”، and the fruitage is unity & oneness، and therefor، there is no way of multiplicity، confliction & contradiction to it.
    Keywords: human, reason, wisdom, life, city, stability, art, architecture}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال