به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خانه ایرانی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • روناک پناهی، پروین پرتوی*، سیدجلیل موسوی، محمدصابر باقریان

    تصور بشر به منزله فاعل شناسا (سوژه) و جهان به منزله موضوع شناسایی (ابژه)، قراردادن ابژه در مقابل سوژه و خرد در مقابل اسطوره، تحقیر گذشته، تنزل یافتن ارزش ها، استانداردگرایی، ساده گرایی، اصالت دادن به خرد، عملکردگرایی افراطی و سرعت چونان کلیدواژه های شهر ماشینی، تبلور رویکردهای راسیونالیسم و پوزیتیویسم در اصول معماری و شهرسازی مدرن است که پیامد آن فضاهای تهی و خالی از روح است. این امر، به ویژه در کشورهایی که خاستگاه مدرنیته نبوده اند و از تاریخ و سنتی دیرینه برخوردارند، مانند ایران، در عین ایجاد تغییرات گسترده در سبک زندگی مردم، موجب تعارضات گسترده با سنت نیز شده است، تحولات و تعارض هایی که در همه سطوح و وجوه زندگی چنین جوامعی به ویژه در امری عینی، مانند «خانه» به وضوح آشکار است. در پی آن پدیدارشناسی «خانه» در بسیاری از مطالعات به درک کیفیت خانه و مفاهیم آن می پردازد و بر ساحت هستی بخش زندگی در خانه تاکید دارد. این پژوهش بر آن است تا مولفه های متناسب با پدیدارشناسی زندگی در خانه های ایرانی را اخذ کند. این پژوهش در سامانه تحقیق پدیدارشناختی با رویکردی تاویلی/تفسیری جای دارد. توصیف و تحلیل داده ها در حوزه راهبرد استدلال منطقی با روش کمی و کیفی و تکیه بر نحو فضا (دستور زبان) انجام شده است. انتخاب نمونه ها هدفمند بوده و از خانه های تاریخی و معاصر شهر همدان گزینش شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که خانه ساختار و ساحت مناسبی برای تبلور وجوه پدیدارشناختی زندگی که شامل مولفه هایی همچون خلوت، نمادی از خود و جهان، مرکز، عرصه درون - برون، امنیت و آرامش، عشق و احساسات، تقدس و جاودانگی، مانوس بودن و هویت فراهم می کند که علاوه بر نیازهای فیزیکی و مادی ساکنین، نیازهای معنوی و روحانی آنان را نیز برآورده می کند.

    کلید واژگان: خانه ایرانی, سکونت, پدیدارشناسی, زندگی, نحو فضا}
    Ronak Panahi, Parvin Partovil*, Seyed Jalil Mousavi, MohammadSaber Bagheryan
    Introduction

    Home has always been the most fundamental factor of the spatiality, residence, and dwelling of humankind. The phenomenology of “home” addresses the understanding of home and its related concepts and emphasizes the life-giving aspect of living at home. Beyond its formal and functional appearance, a home entails a variety of multi-dimensional qualities that cannot be grasped merely by scientific methods based on observation, measurement, and comparison. This study seeks to find the components of the phenomenology of living in Iranian houses. The main objective is to explain the role of the qualitative components of space in the phenomenological aspect of life along with space syntax based on human movement and behavior at home.

    Methodology

    This research falls within the category of interpretative phenomenological research. The description and analysis of data in the strategic field of logical reasoning were performed through both qualitative and quantitative methods as well as space syntax. The techniques used in the data collection phase include reading textual and visual data, visiting the houses under investigation, and interviewing the residents regarding their lived experiences. Several historical and contemporary houses in Hamedan were selected through purposive sampling.

    Results

    The results indicate that home, which is a suitable structure for the manifestation of phenomenological aspects of life, can be associated with features such as privacy, symbolization of self and the world, centrality, interior-exterior space, coherence, security and peace, comfort, love and emotions, holiness and eternity, intimacy, customization, and human identity. These features can in turn be associated with space syntax components, including interconnection, centrality, discrimination index, depth, legibility index, and entropy.

    Conclusion

    Understanding the meaning of the structure of living and dwelling can be examined within a gestalt system. The qualitative meaning-making criteria of a house are interwoven with the residents and inseparable from them. This union and integration arise from a spatial configuration that was examined using space syntax. The findings of this study can be used by researchers and designers to design residential spaces with the help of phenomenological conceptions of life as well as space syntax and to examine the various aspects of biological space and its relation to human acts along with its effect on spatial configuration.

    Keywords: Iranian home, settlement, phenomenology, life, space syntax}
  • رسا ربیعی، محمدمنصور فلامکی*، داراب دیبا

    شکل گیری خانه در ایران از دیرباز مبتنی بر معیارها و نمادهای خاص خود بوده است. خانه ایرانی، موجودیتی ارزشمند است؛ برآورده کننده نیازهای ساکنانش و شکل گرفته بر پایه ارزش های کیهانی و جهات مقدس. با وقوع انقلاب صنعتی و شکل گیری ایدیولوژی مدرنیسم، ارزش هایی که شکل دهنده جهان آرمانی انسان سنتی بودند، به یکباره فرو ریختند و بازتاب آن در معماری به جدایی روح از ماده، باطن از ظاهر، کیفیت از کمیت و در نتیجه هویت از معماری انجامید. خانه ایرانی که زمانی نماد هویت ملت ایران بود به ساختمان های مکعب شکل یکنواختی تبدیل شد که بی توجه به فرهنگ، اقلیم، بینش شاعرانه-اساطیری و ارزش های دینی، در کنار یکدیگر قد برافراشتند و روزبه روز چهره شهر را آشفته تر کردند. هویت که یکی از پرتنش ترین و پیچیده ترین مقوله های عصر حاضر است، نیرو محرکه این پژوهش است. در این پژوهش به بررسی ریشه های شکل دهنده هویت خانه ایرانی در گذشته پرداخته می شود تا با بازشناسی آن ها بتوان هویت بیمار، مخدوش و زیرسوال رفته خانه معاصر ایرانی را اصلاح و درمان کرد. این پژوهش از نوع کاربردی-توسعه ای و روش انجام آن کیفی می باشد. چهارچوب نظری پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای و مرور اسناد مربوط به هویت و خانه ایرانی شکل گرفته است. نتایج بررسی به ارایه معیارهایی جهت باززنده سازی هویت ایرانی-اسلامی در خانه های معاصر می انجامد.

    اهداف پژوهش: 

    شناخت شاخص های شکل دهنده هویت ایرانی- اسلامی در خانه های تاریخی ایران.شکل گیری خانه های معاصر بر مبنای الگوهای ایرانی- اسلامی.

    سوالات پژوهش:

     مولفه های شکل دهنده هویت در خانه های تاریخی ایران کدام اند؟چگونه می توان هویت مخدوش شده خانه های معاصر را باززنده سازی کرد؟

    کلید واژگان: هویت, بحران هویت, مدرنیسم, خانه ایرانی, مسکن}
    Rasa Rabiee, MohammadMansour Falamaki *, Darab Diba
  • حسنا ورمقانی*

    موضوع پژوهش حاضر بازاندیشی مفهوم خانه ایرانی است که با تکیه بر انطباق توصیفات تاریخی و ساختار کالبدی به ارزیابی مولفه های شکل دهنده این مفهوم و رویکردهای کالبدی موثر بر آن در نمونه های مطالعاتی می پردازد. سوال تحقیق آن است که توصیفات تاریخی خانه ایرانی کدام مولفه های کالبدی در شکل دهی به مفهوم خانه را بازنمایی می کند؟ انطباق توصیفات تاریخی و ساختار کالبدی خانه ایرانی، نقش مولفه های مسکن را چگونه اولویت بندی می کند؟ رویکرد تحقیق شامل دو وجه کمی و کیفی است که با ترکیبی از روش های تحلیلی توصیفی، تاریخی تفسیری و استدلال منطقی در سه گام اصلی شامل مطالعات نظری مسکن، مطالعات تاریخی درباره خانه ایرانی و مطالعه شاخص های نظری و نحوی تحقیق در نمونه های منتخب از خانه های تاریخی انجام گرفته است. نمونه ها شامل 6 خانه در 2 شهر یزد و اصفهان از دوره صفوی و قاجار است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مولفه های پنج گانه خانه ایرانی متناظر با شاخص های نحوی تحقیق درمقایسه میان خانه های یزد و اصفهان از اولویت های متفاوتی برخوردار است؛ به طوری که خانه های اصفهان با دارابودن عمق فضایی اندک و دید محوری بالای مراحل ورود به عرصه ها، نسبت به خانه های یزد حد پایین تری از تقابل درون/ برون و میزان بالاتری از گونه گونی دیداری و امتزاج عرصه های طبیعی/ مصنوع را دارا هستند. همچنین تمرکزگرایی یا مرکزیت های چندگانه عملکردی، صورت دهی به جزء فضاهای شاخص فرهنگی/ آیینی و آمیختگی درجات درون برحسب نقش عوامل فعالیتی/ معنایی دارای تفاوت هایی در شکل یابی کالبد خانه های یزد و اصفهان است که در تحلیل یافته ها به آن پرداخته شده است.

    کلید واژگان: مسکن, خانه ایرانی, توصیفات تاریخی, ساختار کالبدی, نحو فضا}
    Hosna Varmaghani*

    Rethinking the concept of Iranian house in an Iranian house is the subject of the present study, which, based on the adaptation of historical descriptions and physical structure, evaluates the components that shape this concept and the physical approaches that affect it in cases of study. The research question is that the physical descriptions of the Iranian house represent which physical components in shaping the concept of housing? How does the adaptation of historical descriptions and the physical identity of the Iranian house prioritize the role of the components of the housing concept? The research approach includes both quantitative and qualitative aspects with a combination of descriptive analytical, historical, interpretive and logical reasoning methods that has been done in three main steps including theoretical studies of the housing concept, historical studies of the Iranian house and theoretical and syntactic indicators of research in selected house samples. Examples include 6 houses in 2 cities of Yazd and Isfahan from Safavid and Qajar periods. The results indicate that the five components of the concept of Iranian house corresponding to the syntactic indicators of the research in comparison with the houses of Yazd and Isfahan have different priorities; So that Isfahan houses with a small spatial depth and high axial view of the stages of entering the arenas, compared to Yazd houses have a lower level of internal / external confrontation and a higher rate of visual diversity and blending of natural / artificial arenas. Also, centralism or multiple functional centralities, formulation of cultural / ritual index spaces and blending of internal degrees in terms of the role of activity / semantic factors have differences in the formation of Yazd and Isfahan houses' bodies, which are discussed in the analysis of findings.

    Keywords: Housing, Iranian House, Historical Descriptions, Physical Structure, Space Syntax}
  • طرح مرمت و احیای خانه شاکری با رویکرد گردشگری و ارتقاء کیفی زندگی
    رکسانا عبدالهی*، هادی محمود نژاد

    بناهای اسلامی، ایرانی از جمله ماندگارترین و چشم نواز ترین آثار هنری جهان به شمار می آیند که  شامل خانه ها، حمام ها، مساجد، آب انبارها،  یخچال ها، بازار ها، تیمچه ها و... می باشد که هر یک به نوبه خود حایز اهمیت بوده و از ویژگی های ممتاز در سطح جهانی برخوردار می باشند.در این  میان خانه های ارزشمندی در اقصی نقاط ایران اسلامی در دوره های گوناگون احداث گردیده که می توان بر اساس اقدامات عملی (مرمت و احیاء) و اقدامات اقتصادی با رویکرد گردشگری ،در نهایت  نسبت به ارتقای کیفی زندگی ساکنان آن محله ها منجرگردد.شهر مقدس قم با تمدن هفت هزارساله آثار ارزشمندی در دل خود جای داده است که بنای عظیم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیه السلام سمبل آن ها بوده و جز آثار ارزشمند ثبت شده در کشور عزیزمان می باشد.اما در بین خانه های تاریخی این شهر مقدس در محله آقا سید حسن خانه شاکری (مربوط به دوره قاجار) وجود دارد که با معماری خاص خود از اهمیت ویژه ای برخورداربود که به همین دلیل در سال 1380 به ثبت ملی رسیده و که با مرمت و احیاء می توان از این ظرفیت در توسعه صنعت گردشکری استان و کشور و گسترش آن در بالا بردن سطح ارتقاء زندگی منطقه بهره برد.روش تحقیق در این نوشتار از جهت هدف کاربردی و از نظر روش به صورت توصیفی - تحلیلی می باشد.روش گردآوری داده ها:کتابخانه ای و میدانی ،و روش تجزیه و تحلیل کیفی است.

    کلید واژگان: مرمت و احیاء, گردشگری, صنعت توریسم, خانه ایرانی, کیفیت زندگی}
    Shakeri House Renovation Design with Tourism and Improvement of Life Quality Approach
    Roxana Abdolahi *, Hadi Mahmoodnejad

    Buildings are among the most enduring and eye-catching works of art in the world, which include houses, baths, mosques,,Bazars, Timchehs, etc., each of which in turn They are self-important and have world-class features.In the meantime, valuable houses have been built in all parts of Islamic Iran in different periods, which can be based on practical measures (restoration and revitalization) and economic measures with a tourism approach, ultimately leading to improving the quality of life of the residents of those neighborhoods. The holy city of Qom with its seven thousand year old civilization has placed valuable works in its heart, the symbol of which is the great shrine of Hazrat Fatemeh Masoumeh (as) and is one of the valuable works registered in our beloved country.But among the historical houses of this holy city in Agha Seyyed Hassan neighborhood, there is Shakeri house (related to Qajar period) which had a special importance with its special architecture, which is why it was nationally registered in 2001 and which was renovated and revived. This capacity can be used in the development of the tourism industry of the province and the country and its expansion in raising the level of improvement of life in the region. The research method in this paper is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. Data collection is  in library method and field research and  analysis method is Qualitative

    Keywords: Restoration, Tourism, tourism industry, Iranian House, Life quality}
  • مهدی باصولی*، سمیه امیدواری
    بیان مسئله

     در زمینه ارتباط بین فرهنگ و سبک زندگی و معماری و ساختار فضایی نظریات مختلفی بیان شده است. از جمله مصادیقی که برای این ارتباط معرفی شده صندوق خانه است؛ عنصری فرعی در خانه های سنتی ایرانی که در مواردی برای کمک به معمار در جهت ایجاد تناسبات فضایی ایجاد می شده است، ولی در واقع نقشی عملکردی در ایجاد فضای اندرونی در خانه های سنتی ایرانی ایفا می کرده است.

    هدف پژوهش

     هدف از این تحقیق بررسی نقش و عملکرد صندوق خانه و جانمایی آن در خانه های سنتی ایرانی است و برای دست یابی به این هدف، خانه های سنتی یزد به عنوان مورد مطالعه در نظر گرفته شده است.

    روش پژوهش

     این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مطالعات میدانی به صورت مشاهده انجام شده است. در مطالعات کتابخانه ای از کتب، مجلات معتبر و نقشه های معماری برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است.

    نتیجه گیری

     براساس این تحقیق، مشخص شده است که صندوق خانه نقشی عملکردی در ایجاد فضای خلوت و اندرونی خانه های سنتی ایفا می کرده است؛ فضایی برای استراحت، عبادت، مراقبه و یا انبار وسایل و تجهیزات مختلف. فضایی در کنار فضاهای اصلی خانه و یا در کنجی از آن، که می توانسته به معماری برای طراحی کمک کند یا نیاز عملکردی ساکنین را برطرف نماید و عملکرد آن نیز تحت تاثیر محل استقرار قرار می گرفته است.روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مطالعات میدانی به صورت مشاهده بوده است. در مطالعات کتابخانه ای از کتب، مجلات معتبر، نقشه های معماری جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است.براساس این تحقیق، مشخص شده است که صندوقخانه نقشی عملکردی در ایجاد فضای خلوت و اندرونی خانه های سنتی ایفا می کرده است. فضایی برای استراحت، عبادت، مراقبه و یا انبار وسایل و تجهیزات مختلف. فضایی که می توانسته به معماری برای طراحی کمک کند یا نیاز عملکردی ساکنین را برطرف نماید. در کنار فضاهای اصلی خانه و یا در کنجی از آن که عملکرد آن نیز تحت تاثیر محل استقرار قرار می گرفته است.

    کلید واژگان: خلوت, صندوق خانه, خانه ایرانی, عملکرد, جانمایی}
    Mehdi Basouli *, Somayeh Omidvari
    Problem statement

     A number of theories have been proposed about the relation between culture, lifestyle, architecture, and spatial structure. The ‘Closet-Space’ or ‘Sandogh-Khaneh’ is an example of this implication. It was considered as a side element in traditional Iranian houses that used to assist the architect in creating the spatial proportions in some cases, but actually, it had a functional role in creating the interior space in traditional Iranian houses.

    Research objective

    The purpose of this research study is to investigate the role and function of the ‘closet space ‘and to address its location in traditional Iranian houses; A few Yazd traditional houses have been considered as a case study.

    Research method

    The research adopted the analytical- descriptive analysis. Following the collection of the data through the bibliographic method, and observations were carried in the field. In bibliographic studies, various resources such as books, prestigious journals, and architectural plans were used for gathering the required information.

    Conclusion

    The findings of the study showed that ‘closet space’ used to play a functional role in creating the privacy and interior space of traditional Iranian houses. A kind of space was allocated for recreation, prayer, meditation, or storage of various tools and equipment; A place next to the key spaces of the house or in a corner place of that space, where its function was also affected by the location.

    Keywords: Privacy, Closet-Space, Iranian House, function, Location}
  • علیرضا عینی فر*، نسترن آب رون

    مهمان نوازی از صفات نیکو در فرهنگ ایرانی- اسلامی بوده است. در گذشته بستر کالبدی- فضایی خانه های ایرانی فرصت مناسبی برای پاسخگویی به این نیاز اجتماعی فراهم می کرد؛ امروزه، با توجه به عوامل گوناگونی چون کاهش توانایی اقتصادی مردم، تغییر شیوه زندگی و افزایش تراکم شهرها، کیفیت فضاهای خانه دستخوش تغییراتی شده است؛ ازجمله می توان شاهد این بود که کیفیت فضاهای خانه برای پذیرش میهمان کاهش یافته است. هدف این پژوهش تبیین چگونگی تداوم مهمان پذیری در واحدهای آپارتمانی امروز، بدون تکرار کالبدی- فضایی خانه ایرانی است؛ و سوال اصلی این پژوهش این است که با تغییر سبک زندگی کدام ویژگی های کالبدی، رفتاری و معنایی می تواند در مسکن آپارتمانی امروز برای تداوم فرهنگ مهمان نوازی حفظ شود؟ فرضیه پژوهش مبتنی بر این است که با وجود محدودیت های کالبدی- فضایی معماری معاصر می توان با تطبیق معیارهای ادراکی- معنایی و عملکردی- رفتاری خانه های سنتی با کالبد آپارتمان های معاصر، ظرفیت مهمان پذیری را در آن ها ایجاد نمود. روش تحقیق استدلال منطقی و رویه آن مطالعه مقایسه ای نمونه های مسکن سنتی و متداول امروز است. برای نیل به این هدف 12 نمونه از خانه های ایرانی از زمان پیش از قاجار تا مسکن آپارتمانی معاصر انتخاب شده و با تحلیل این نمونه ها دستیابی به نتایج پژوهش محقق شده است. در چارچوب نظری این پژوهش مهمان پذیری با سه معیار ادراکی- معنایی، عملکردی- رفتاری و کالبدی- محیطی در سه لایه استقبال- بدرقه، استقرار و پذیرایی (خدمات) تحلیل شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که می توان با ایجاد سلسله مراتب فضا و طراحی مناسب قلمروها، زمینه مهمان پذیری و تداوم آن را در خانه معاصر فراهم کرد. آن چه بیش از همه مسکن سنتی را برای مهمان پذیری مناسب می کرده عدم تداخل قلمروهای خصوصی و عمومی (مفهوم خلوت) و همپوشانی قلمروهای عمومی و نیمه عمومی (مفهوم انعطاف پذیری) در مواقع لزوم بوده است. تاثیر ثانویه تحقق کالبدی- فضایی مهمان پذیری، پاسخ به فرض اولیه تحقیق در خصوص ارزش های نهفته در ارتباط خانواده با دیگران در محیط صمیمی خانه است.

    کلید واژگان: مهمان پذیری, مهمان نوازی, خانه ایرانی, میهمان, فرهنگ ایرانی- اسلامی}
    Alireza Einifar *, Nastaran Abroon

    Hospitality is an inseparable concept of Iranian-Islamic life. In the past, the physical-spatial context of Iranian homes provided a decent opportunity to meet this social need. The result of gradual change of Iranian homes has been the initial problem of adapting the spatial structure of contemporary housing to hospitality in Iranian culture. In this article hospitality is assumed as a positive value in the Iranian culture. The purpose of this research is to explain how to provide the physical context for supporting hospitality in contemporary apartment units, without a formal copying of the physical form of traditional Iranian homes. The main question is, which of the functional-behavioral, physical-environmental and cognitive-semantic features of the Iranian traditional homes have provided the context of Iranian house hospitality? How can these features affect hospitality in today's modern apartment units? Hospitality has been analyzed with three features, including cognitive-semantic, functional-behavioral, and physical-environmental, in three layers of “welcome-convoy”, “settlement” and “entertaining-services”. A comparative analysis of hospitality in Iranian homes has been done by selecting samples from Tehran in a chronological order. Based on this analysis, the defined spatial layers for welcoming the guest, and related spatial domains help the continuity of hospitality in the Iranian traditional houses. The hierarchy of the Iranian home spaces play an essential role in distinguishing and combining home spaces for hospitality. These two factors can be related in two mutual concepts of privacy (the distinction between territories) and flexibility (the combination of territories). Achieving to proper physical-spatial quality of apartment units for hospitality, is a good response to the initial assumption of research, on the values of family relationships and stay in touch with others in the intimate space of the home.

    Keywords: Guestiness, hospitality, Iranian House, Guest, Iranian-Islamic culture}
  • امین حبیبی، الهام فلاحی، سینا کرمی راد*
    طبق تعریف خانه از دید بزرگان معماری از جمله تادایو آندو خانه بلافصل ترین فضای مرتبط با آدمی است (روزنامه شرق، 1390)، با این حال مواردی از جمله تغییر سبک زندگی ایرانیان سبب تغییردر ماهیت و تعاریف فضاهای معماری خانه های معاصر شده است؛ به نظر می رسد خانه های سنتی ایران دارای شاخص هایی هستند که می توانند حس تعلق به مکان را در انسان ایرانی زنده نگه دارند و روح فضا را از گذشته به حال منتقل کنند، این مهم می تواند بخش عمده ای از راه کارهای طراحی بومی خانه های ویلایی در ایران شود. از این رو پاسخ به این سوال که مولفه های شکل دهنده حس تعلق به مکان در خانه ایرانی کدامند و کدام یک از مولفه ها نیاز به باز آفرینی و باز اندیشی داشته و کدام باید حفظ شود، مطرح می گردد. روش تحقیق این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی است و به سبب ماهیت ترکیبی (هایبرید)، شامل تحقیق کیفی که با تحلیل و تفسیر اطلاعات به روش کتابخانه ای با تمرکز بر نظریه های حس تعلق به مکان بدست آمده و تحقیق بر مبنای نمونه موردی است که خانه های سنتی عطروش و محتشم شیراز و خانه های ویلایی به نام های ویلای مسعودی و آخر هفته از طریق مشاهده و تحلیل با شبیه ساز رایانه ای دپث مپ جهت بررسی چیدمان فضایی هر دو حالت مدرن و سنتی و مقایسه تطبیقی اطلاعات و به دست آوردن راه کارهای بومی، مزایا و معایب در پاسخگویی به عوامل تاثیرگذار در حس تعلق هر نمونه انجام شده و از طریق استدلال منطقی به استخراج عوامل کالبدی موثر در ایجاد حس تعلق فضای داخلی خانه به دو ویژگی فیزیکی IEQ (انعطاف پذیری) و آسایشی منتج شده است. تحلیل شبیه سازی شده نمونه های موردی نشان داد که اجزایی چون دالان ورودی، دالان های منتهی به اتاق های خصوصی و هشتی در خانه های مدرن حذف شده که سبب بروز مشکلاتی از قبیل عدم کارآمدی فضاها در ایجاد سلسله مراتب و محرمیت گشته است و فضاهایی مانند اتاق های خصوصی که اغلب شخصی نبودند در خانه های معاصر بازآفرینی شده که این عامل سبب افزایش احترام به حریم شخصی افراد خانواده و مهیا شدن محیطی جهت کار در خانه شده است. در نهایت پس از تحلیل نتایج دیده شد که معماری خانه ایرانی، با الگو برداری از خانه های سنتی و باز آفرینی اجزای حیاط مرکزی، هشتی و افزایش فضاهای واسط کارآمد می تواند سبب افزایش احساس تعلق کالبدی ساکنین شود.
    کلید واژگان: حس تعلق, حس مکان, خانه ایرانی, نحو فضا}
    Amin Habibi, Elham Fallahi, Sina Karmirad *
    The houses are the nearest spaces related to human. The changes in Iranian lifestyle have resulted in a change in modern houses architecture. Iranian traditional houses sound to have the characteristics which can keep alive the sense of place in people and transfer the space soul from the past days to the present. This vital point can be the main part of vernacular design solutions for villas in Iran.  therefore the following questions arise: what are the components that create sense of belonging in Iranian houses? And which one of those needs to be recreated or rethought and which one preserved? Research method in this project was practical and due to it’s hybrid nature, included both library methods with a focus on analysis of sense of belonging and case studies through observation of traditional houses, Atrvash and Mohtasham in Shiraz as well as Masudi and Akhar-e Hafte villa. Then, the analysis through computer simulation (Depth Map) was examined in order to study spatial arrangements in both modern and traditional modes and compare the collected data and obtain vernacular methods to design modern villas. The pros and cons of each sample in achieving the influencing factors of sense of place were identified and the influencing physical factors of sense of place were extracted using logical reasoning which led to two physical characteristics of IEQ (flexibility) and comfort.  analysis of simulations on samples demonstrated the elements such as entrance corridors and corridors leading to rooms and vestibule have been removed in modern houses which has caused deficiency of spaces in creating spatial hierarchy and privacy. On the other hand, the places like private rooms that were not often personal have been reintroduced in modern houses that has increased the respect to   the privacy of family members and has created a place for working at home. Finally, it can be mentioned that Iranian house architecture can raise the level of sense of place for inhabitants by using the model of traditional houses and recreating central courtyard, vestibule and increasing efficient intermediate spaces.
    Keywords: Sense of belonging, Sense of Place, Indoor Space, Green space, Space Syntax}
  • مجتبی مظاهری *، امید دژدار، سید جلیل موسوی
    استفاده از حیاط الگوی بسیار کهنی در ساخت و ساز مسکن بوده و به طور قابل ملاحظه ای در شهرهای مختلف ایران مورد استفاده قرار گرفته است، فضاهای سکونتی با بهره گیری از تدابیر مختلفی در اطراف حیاط ها شکل گرفته اند نتیجه این نگرش، به حیاط جایگاه ویژه ای به آن داده است.
    در این پژوهش ساختار فضایی چند نمونه خانه های ایرانی بررسی، وجه اشتراک و مولفه هایی از خانه ها که بیانگر بیشترین ویژگی حیاط در فضای معماری این خانه ها است تبیین می گردد. باتوجه به موضوع پژوهش که به صورت مطالعه خانه ها صورت گرفته است. داده های کسب شده با استفاده از روش تفسیری و تطبیقی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و جهت تحلیل و بررسی ساختار فضایی نمونه های موردی پژوهش از روش اسپیس سینتکس"نحو فضا" و از نرم افزار های Depthmap و Pajek در این راستا استفاده می شود. نتایج حاصل از تحلیل در قالب آیتم هایی برای معماری حیاط در خانه معاصر بیان می گردد.
    کلید واژگان: حیاط, خانه ایرانی, ساختار فضایی, نحو فضا}
    mojtaba mazaheri *, Omid Dezhdar, Sayed Jalil Mousavi
    Home is the first space which human kinds are affected by and are experience the sense of belonging during the day. Iranian traditional houses are big houses with yards inside and outside the houses. According to the division of overall structure of houses into inside and outside parts, the principle of hierarchy and spatial continuity from the entrance to the main part of the collection can be seen. Using a central courtyard had been a very old pattern in housing construction and residential spaces had been formed around the courtyard, by utilizing various methods. Yard as the main space in the past houses had formed the structure of the house by their geometric shapes. The result of this attitude had given a special place to the yard in the past; Something that today, because of the quantitative attitude to the issue of housing, the utilitarian approach to the land, the lack of attention to the space quality and meaning, and ignorance of the influence of the environment on the human psyche, is neglected and a little trace of it remains.
    In this study, with the aim of expressing the component with common indicators of the yard in the space structure of the Iranian house, and to answer this question that "What are common aspects of yard in the space structure of Iranian historic houses?", spatial structure of a few examples of Iranian house will be studied. Among historic houses of Yazd, Garden house and among historic houses of Kashan, Boroujerdi house, and also Behnam houses and Mashroote house among Tabriz houses are chosen. Then the common components and aspects of these houses, which represent the greatest features of the yard in architecture space of the houses are explained. By considering the study topic, which was conducted as a case study, achieved data and information were analyzed by using the interpreting and comparing method and to analyze the spatial structure of the study samples, the method of "space syntax" and Depthmap and Pajek software were used in this regard. Space syntax is a set of methods and theories that, in order to explain how the interaction of space configuration explains social organization and social behaviors, studies space configuration in architecture and urban scale. This method is explained by Bill Hillier and Julianne Hansen in Bartlett and during three decades with the development of theory on one hand, and the development methods and techniques of space analysis on the other hand, has been changed to the present form. To analyze the spatial structure case studies, internal and external relationships of the elements and their relationship together should be analyzed. Elements that were checked by this method and this software, include sight- sight graph from a point- potential of eyesight- the hierarchy of access and depth of space that will result in access graph. This analysis helps to connection of effective elements in space. The results of the analysis are expressed in the form of the items for yard architecture at contemporary houses.
    Keywords: Yards, Iranian houses, Spatial structure, Space syntax}
  • زهرا سادات طباطبایی *، زهرا عباسی
    ما در عصر بصری زندگی می کنیم که تصویر معماری بخشی از آن است. شکل و خاصیت نمادین نور از ذهن خیال پرداز انسان سرچشمه می گیرد. نور رجحانی آشکار بر تاریکی دارد. هستی، نور محض است؛ و نیستی، ظلمت و تاریکی محض. هنگامی که تاریکی و روشنایی به حداکثر شدت خود برسند و نیم سایه ها حذف یا بی اهمیت شوند، فضای مثبت و منفی ایجاد می شود. در طول روز، نور طبیعی خصوصیت های ظاهری نواحی داخلی را شکل می دهد و به این صورت هویت و شخصیت ایجاد می کند. در این مقاله تحلیل معنایی جلوه های بصری نور در معماری (خانه های ایرانی) مورد مطالعه قرار گرفته است. روش تحقیق کیفی در یک رویکرد تفسیری استفاده شده عناصر و اجزای مورد استفاده برای بهره برداری ازجلوه های بصری نور مورد مطالعه قرار گرفتند، و ارزشها، معانی و مفاهیم تحلیلی نور بررسی شدند. نتایج تحقیق، شناسایی عناصر کنترل کننده نور در خانه های ایرانی، تحلیل بصری نور در معماری ایرانی می باشد.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, جلوه های بصری, نور, خانه ایرانی}
    Z. Tabatabaee
    We live in a visual age where image is part of its architecture. The symbolic nature of light and imaginative mind of man comes. There is a clear preference of light over darkness. Existence, is pure light, and not darkness, and darkness. When darkness and brightness to their maximum intensity and penumbra remove or trivial, the positive and negative space created. During the day, natural light physical characteristics of areas inside the shape and form of identity is created. In this paper, semantic analysis of the visual effects of light in architecture (houses in Iran) were studied. Qualitative research methods were used in an interpretive approach Azjlvh visual elements for the operation were light, and values, meanings were analyzing light. Results, light control elements in Iranian homes, visual analysis of Iranian architecture is light.
    Keywords: Iranian architecture, visual effects, lighting, Iranian home}
  • سیده اشرف سادات *، اسماعیل ضرغامی، علی خاکی
    ارزش های بومی و منطقه ای نزد صاحب نظران و هنرمندان بسیار پر اهمیت تر از آن است که بتوانند علاقه فزاینده به جهانی شدن را در آن ها ایجاد کند. معماری پایدار که در بناهای سنتی ایران وجود دارد، با شاخصه هایی چون توجه به ویژگی های اقلیمی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی- فرهنگی عجین می باشد. در معماری سنتی ایران ساختمان براساس فرهنگ و هویت قومی ایرانی شکل گرفته است و هیچگاه نوع پلان بر خلاف باورهای دینی و عقیده ای پایه گذاری نشده اند. در گذر زمان به خاطر ناملایمات اجتماعی و دور شدن جوامع از ارزش های اجتماعی خودی و بومی، معماری های دیگری حاکم شدند. که سرتاسر مشکل بودند، جوامع در جستجوی علت و راه حل برای آن مشکلات بحث پایداری و معماری پایدار را پیشنهاد کرده است. چه بسا که معماری بومی مصادیق بارز و دلنشینی برای معماری پایدار باشد. هدف تحقیق حاضر این می باشد که اصول معماری بومی که با مولفه های معماری پایدار تطبیق دارد و شیوه های احیاء و دوباره به کارگیری آن ها تدوین گردد. روش پژوهش این نوشتار مبتنی بر تحلیل توصیفی و مطالعات کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان داد: مهم ترین اصل، همسازی و تطابق کالبد این مساکن با بوم جغرافیایی و اجتماعی آنهاست. علاوه بر آن، در یک جمع-بندی «تکنیک ها و فنون بکار رفته در مساکن سنتی ایران، کارآیی استفاده از این فنون و ابعاد پایداری مساکن با کاربرد این فنون» آورده شده که می توان از آن ها به عنوان مبنایی در راستای تعریف الگوی مسکن پایدار ایرانی بهره جست.
    کلید واژگان: پایداری, خانه ایرانی, هویت, معماری سنتی, معماری بومی}
    A. Sadat *, E. Zarghami, A. Khaki
    Local and regional values with scholars and artists than it is very important that the growing interest in globalization can make them. Sustainable architecture in Iran's traditional buildings, with due regard to climatic factors such as economic factors, socio-cultural factors are intertwined. The traditional architecture of the building is based on Iranian culture and ethnic identity and the type of plan, unlike religious beliefs and belief has never been established. Over time away because of social adversity own social values and indigenous communities, other architectures were dominating. The whole problem, the cause and solution to the problems of the communities in search of stability and sustainable architecture has proposed. Perhaps the best examples of vernacular architecture and pleasing for sustainable architecture. The aim of this study is that vernacular architecture with components of sustainable architecture principles and methods of implementation of rehabilitation and re-employing them should be developed. Research method This article is based on a descriptive analysis and library studies. The results of this study sustainable architecture and optimal use of this principle is to achieve sustained for home. Finally, to provide useful guidelines for the design of "sustainability" and "sustainable development" achieved.
    Keywords: Sustainability, Iranian House, identity, traditional architecture, vernacular architecture}
  • عبالحمید نقره کار، مهدی حمزه نژاد، حسین باقری
    در فرایند ادراک همواره سینما به عنوان بازتاب دهنده ی عناصری چون معماری، نقش بسزایی داشته است. هدف از این تحقیق استخراج عوامل حضور در حیاط خانه ایرانی از دریچه سینما است. بدین سبب به بازخوانی فیلم هایی از سینمای ایران پرداخته، که ساحتی از جریان زندگی در این خانه ها بوده است. روش تحقیق کیفی بوده و از طریق تحلیل سکانس ها، در سه مرحله ی ادراک حسی، شناخت عقلانی و پدیدارشناسی در فیلم هایی از سینمای ایران به بررسی عوامل کالبدی، روانی، زمین های، رفتاری و معنایی در حوزه اجتماع پذیری خواهیم پرداخت.
    یافته های پژوهش نشان می دهد، آنچه که بر اجتماع پذیری حیاط خانه ایرانی تاثیر گذاشته، مجموعه ی مطلوبی از حوزه های کالبدی تا معنایی موثر بر اجتماع پذیری بوده است. حوزه رفتاری بیش ترین میزان اهمیت، و حوزه معنایی، کمترین میزان اهمیت را داشته اند. در بین متغیرهای حوزه کالبدی، «مصالح» طبیعی، و متغیرهای حوزه رفتاری، «تطبیق پذیری» محیط بیش ترین تاثیر را داشته است. حوض آب بیش ترین تکرار سکانس را بواسطه حضور افراد داشته، و در واقع «آب» به عنوان عاملی تاثیرگذار برای حضور افراد دور هم بوده است.
    کلید واژگان: اجتماع پذیری, سینما, خانه ایرانی, حیاط, حوض آب}
  • سیده مهسا عبداللهزاده، محمود ارژمند
    از گذشته های بسیار دور «خانه» برای انسان چیزی بیش از سرپناه بوده و جنبه های معنوی در همه مراحل ساخت«خانه» تا استقرار در آن و استفاده از آن به طور کامل پیدا است. اما در عصر کنونی غفلت از نیازهای کیفی و روانی استفاده کنندگان و توجه اقتصادی به تنهایی و تاکید بر ویژگی های سرپناهی در امر خانه سازی، باعث کمرنگ شدن نقش خانه در هویت بخشی به انسان شده است، تاآنجاکه یکی از موضوع های بیاهمیت در بیشتر برنامه ها و طرحهای مرتبط با مسکن، مباحث کیفی و بویژه تاثیر ارزش های فرهنگی در ساخت و بهره برداری از آن است که منجر به بی هویتی معماری میشود. برای چیره شدن بر این بیهویتی باید چارهای اندیشید. از نظر نویسندگان این پژوهش بهره گیری از تجربه های ارزنده نیاکان در امر خانه سازی های باهویت- که امروز «خانه ایرانی»اش میخوانیم – میتواند در کاهش این ضایعه کمک کند. این تحقیق از گونه پژوهش موردی با شیوه تحقیق ترکیبی شامل روش های توصیفی، تحلیلی و در نهایت استدلال منطقی است. به این ترتیب، در این پژوهش با استفاده از مشاهده و برداشت میدانی، مطالعات کتابخانهای و نیز جمع آوری اطلاعات از راه مصاحبه با تعدادی از ساکنان خانه های سنتی شیراز، به بررسی مفاهیم ارزشمند درخانه های سنتی ایران زمین، با تاکید بر شیوه زندگی در این خانه ها پرداخته می شود و در این مسیر، پس از مروری بر معانی خانه، کوشش می شود تا «خانه ایرانی» در تعامل با «زندگی ایرانی» تعریف گردد. بنابراین برای تعریف «زندگی» شاخصهایی مثل خانواده، آداب، و روش زندگی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و اطلاعاتی که در همین راستا از راه پرسشنامه ها به دست آمده، فهرست میشود. یافته های پژوهش، نشان از توجه معمار به حضور عواملی در خانه دارد که باعث غنا بخشیدن به «زندگی» جاری در فضاهای خانه و سرزندگی آنهاست. در حقیقت در خانه های گذشته، توجهی همزمان و نسبتی صحیح میان شکل ساختمان و «شیوه زندگی» انسان برقرار بوده است. در این راستا، ارتباط «زندگی» با چند عنصر برجسته موجود در «خانه ایرانی»، مانند طبیعت، زندگی جمعی، انعطاف پذیری فضاها، همسایه، میهمان، زیبایی، احساس تعلق و... از نکاتی است که در این زمینه مورد بحث قرار میگیرد و به این ترتیب منظری از خانه ایرانی به دست داده میشود.
    کلید واژگان: خانه سنتی, خانه شیرازی, خانه ایرانی, فرهنگ ایرانی, شیوه زندگی ایرانی, زندگی ایرانی}
    Seyyedeh Mahsa Abdollahzadeh, Mahmood Arzhmand
    From long ago، “house” was something more than just a shelter and the spiritual aspects could be seen in every step، from construction to the usage. But nowadays، ignoring the quality as well as spiritual requirements of the inhabitants while considering the economical and functional factors، result in reducing the role of houses in devoting the identification to the human beings، to the extent which one of the regardless issues in programming and designing process of the houses appear to be the cultural values. From the authors’ point of view، making use of our ancestors’ experiences in designing the identified houses، today known as “Iranian houses”، seems to be helpful in overcoming the current situation. The paper is a case study research with a combinational method that has the descriptive، analytical and logical reasoning research methods. Therefore، in this article، the authors tried to investigate the valuable concepts of traditional Iranian houses، relied on the particular lifestyle by the means of direct observation، field study، documents review and interviewing with some of the traditional houses inhabitants. Thus، for identification of “life”، indicators such as family and lifestyle are discussed and the data resulting from the questionnaires is listed. The results show that there was correct relation between the building and the inhabitants’ “life style” in traditional houses. In this way، the association between “the life” and some of the important factors found in the Iranian houses، including nature، group living، space flexibility، neighbors، beauty etc. are explained to achieve a comprehensive viewpoint of Iranian houses.
    Keywords: Traditional houses, Shiraz houses, Iranian houses, Iranian lifestyle, Iranian living}
  • محمود ارژمند، سمیه خانی
    خانه، مکانی است که اولین تجربه های بیواسطه با فضا، در انزوا و جمع در آن صورت میگیرد و «خلوت» با خود، با همسر و فرزندان، با والدین و خواهر و برادر و دیگران همه و همه بیتعرض غیر در آن ممکن میگردد. خلوت در مسکن از ضروریات هر محیط مناسب برای زیست انسان به شمار میرود. وجود خلوت در محیط زندگی، میتواند به ایجاد زمینه مناسب در ابعاد فردی و اجتماعی بیانجامد. علاوه بر آن، آسایش خانواده و فراهم آمدن امکان ارتباط مناسب اعضای آن با یکدیگر و حتی با سایر نزدیکان، نیازمند خلوت در مسکن است؛ چرا که مسکن به معنای جایی که سکینه و آرامش در آن جاری است، نیازمند نوعی خلوت است. ایجاد تعادل میان خلوت و تعامل اجتماعی امری ضروری است که به وسیله عناصر کالبدی و در بستر فردی و اجتماعی هر جامعهای و مبتنی بر ارزشهای فرهنگی آن میسر میشود. این مقاله با پرداختن به مفهوم «خلوت» به روش کیفی و با مروری بر تعاریف مختلف و بعضی نظریه های این حوزه، به بررسی این مفهوم در حوزه فرهنگ اسلامی میپردازد و در ادامه، دو نسبت جدید «خلوت با خویش» و «خلوت با خدا» را به مفاهیم مربوط به حوزه این نوع مطالعات میافزاید. همچنین، ضمن نشاندادن اهمیت این معنا در این فرهنگ به عنصر فضایی و کالبدی آن در معماری نمونه های مورد بررسی اشاره مینماید که به صورت عناصر کالبدی، همچون صندوق خانه ها، پستوخانه ها، خلوتخانه ها، زاویه ها و یا کنجها، شکل گرفتهاند. در پایان مبتنی بر تعاریف و مصادیق مربوط و با توجه به پاسخهایی که ساکنان فعلی مساکن ایرانی- اغلب به ناچار و در محدوده فعلی بناهای خود- به این نیاز دادهاند، پیشنهاد می کند که طراحان معمار مساکن ایرانی، فضاهایی را چه به صورت مستقل و چه به صورت همراه با فضاهای دیگر -که امکان تفکیک داشته باشد - در طراحی فضاهای مساکن لحاظ نمایند.
    کلید واژگان: معماری ایرانی, خانه ایرانی, خلوت, فضای شخصی, حریم و قلمرو}
  • محمدرضا بمانیان، نسیم غلامی رستم، جنت رحمت پناه
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال