به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روایت پژوهی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • منیره سادات نقوی*، افسانه کامران

    در این مقاله اثاث خانه موزه سیمین و جلال با ترکیب چهارچوب نظری هره و بودریار در روایت با روش روایت پژوهی وبستر و مرتوآ بررسی شد. برای این منظور، نامه ها، آگهی های تبلیغاتی دهه های 40 و 50، اثاث خانه و آرشیو نهادها، دست مایه اصلی اسناد مورد نیاز در روایت پژوهی قرار گرفت. اشیای این خانه را می توان باتوجه به کارکردهای بالقوه یا بالفعل شان در شکل گیری انواع رویدادهای بیرونی، درونی و خصوصی طبقه بندی کرد. برخی از اشیا با شعار ایجاد استحاله و ارتقای طبقه اجتماعی یا واسطه گی در تولید رویدادها مشارکت می کنند. نتایج تحقیق نشان می دهد که گرچه تبلیغات و تلاش برای هم رنگ شدن با جامعه در زمان حیات ساکنان خانه در گردآوری اثاث این خانه موثر بوده، ولی اغلب روحیه بازگشت به خویشتن و مقابله با مصرف گرایی غالب بوده است؛ جلال آل احمد مدام وسایل خانه را تعمیر می کرد و سیمین دانشور نیز با استفاده طولانی مدت از وسایل به جای پیروی از مد با مصرف گرایی مقابله می کرده اند. خرید اثاث در این خانه بیشتر متاثر از نیازهای ساکنان (رویدادهای درونی و خصوصی) بوده است و ترویج مصرف گرایی و سبک زندگی جدید (که رویدادهای بیرونی و متاثر از تبلیغات مطبوعاتی در آن دهه و جامعه روشنفکری بوده است) بر انتخاب های ایشان تاثیر کمتری داشته است.

    کلید واژگان: اثاث, ماده اجتماعی, خانه موزه, روایت پژوهی, نشانه شناسی}
    Monireh Sadat Naghavi *, Afsaneh Kamran

    Problem Statement: 

    This essay is about the furniture of the Simin and Jalal’s house-museum. We know that the new lifestyle has been spread through buying new the products during 1960’s and 1970’s Ad. . In this essay we have observed how Simin Daneshvar and Jalal Al-ahmad have faced with the spreading of new lifestyle in ads. First, we have gathered the data of this assay through visiting this house-museum, then by reading Simin and Jalal’s writings and letters we found their idea about the furniture, and finally, we asked from the archive of Tehran Beautification Organization for more data.

    Research Objectives

    Finding the impact of the ads on the Simin and Jalal’s lifestyle is the main idea of this assay and observing the Simin add Jalal’s manners for dealing with the new life style is another aim of this essay. We want to know whether they had been buying new products for their house or not and how they had faced with modernity as an intellectual couple.

    Research Method

    We have used the theories of Baudrillard and Harre about objects as our theoretical structure. Then, we have used the narrative inquiry method from Webster and Mertova for analyzing details. So, we have gathered the ads of furniture and products from 60’s to 70’s, the letters of Simin and Jalal, and some photo from the archive of Tehran Beautification Organization. We found out some furniture had been mentioned in Simin or Jalal’s letters. By following the narration of each pieces of furniture we could observe the role of new furniture in their lives.

    Results

    We have found out that we can divide the furniture and objects of this house-museum according to the Harre’s idea. He suggested to divide objects according to their usages in the narration. So, some objects have potential usages. These objects can be used in future situation. Other objects have practical usages, they are used just for their usages. In addition, some of the furniture belongs to inner happenings. Some personal events are inner happenings that are marked with some objects. But other objects take part into outer happenings. Meanwhile, other objects try change the narration path. These objects can change lifestyle and the social class. The results showed that although ads and propagandas were affected the residents of this house, they have bought a piece of furniture for personal reasons, usually. In fact, Simin and Jalal were care about returning to self-values and preventing from consumerism. Finally, we have understood that although Simin and Jalal used to buy modern furniture and change their social class, they also bought according to their needs at inner or outer happenings. They less care about ads or propaganda for spreading new lifestyle during 1960’s and 1970’s years.

    Keywords: Furniture, Social substance, House-museum, narrative inquiry, Semiotics}
  • بهراد فرمهینی فراهانی، مظفر صرافی*
    بیان مسئله

     فضای شهری در ذهن کنشگران اجتماعی بازتاب می یابد و چون دست به عمل می زنند فضا را شکل می دهند. اما فاعلان فضایی الزاما مشابه هم نمی اندیشند. لذا ضرورت دارد که تولید و دگرگونی فضای شهری را بیش از هر چیز از منظر ذهنیت اقشار و گروه های اجتماعی مطالعه کرد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می توان به روش روایت پژوهی، تحلیلی از منظر ذهنی اقشار اجتماعی از یک فضای شهری مشخص ارایه داد؟

    هدف پژوهش

    هدف پژوهش حاضر تحلیل منظر ذهنی اقشار متوسط جدید شهری از میدان انقلاب شهر تهران در دوران پهلوی دوم، از طریق روش روایت پژوهی است.

    روش پژوهش

     برای آزمون، روایت اقشار متوسط جدید شهری از میدان انقلاب تهران طی سال های 1330 تا 1357 به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شد.

    نتیجه گیری

     یافته تحقیق حاکی از آن است که در درون قشرهای متوسط جدید روایت های مشابه و قابل مقوله بندی وجود دارد که منظر ذهنی اقشار متوسط از فضای شهری معینی را آشکار می سازد. به علاوه، مشخص شد که ذهنیت افراد از محدوده میدان انقلاب، قابل تقسیم به دو بازه زمانی است. به نظر می رسد که دوره زمانی چنین تغییراتی در ذهن ایشان، مطابق با تغییرات مادی و معنوی در زمینه و بستر تاریخی است؛ چرا که این امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند که مکان مناسب خود را در شهر می یابند و تغییر در این امور به دلیل تغییر در شرایط مادی و معنوی زندگی انسان است. مکان ها به وساطت امکاناتی که برای انواع کنش در خود دارند، می توانند محلی برای تبلور آنها باشند.

    کلید واژگان: منظر ذهنی, فضای شهری, خاطره جمعی, روایت پژوهی, اقشار متوسط جدید, میدان انقلاب}
    Behrad Farmahini Farahani, Mozaffar Sarrafi *
    Problem statement

     Urban space reflects in social actors’ minds and it is shaped through their actions However, space actors do not necessarily have similar thoughts. Accordingly, urban spaces' production and transformation need to be further addressed from different social strata and groups' mindscapes. The question is whether we can analyze the social classes' mindscapes with regard to specific urban spaces using the analytical narrative research method.

    Research objective

    This study attempts to delve into new urban middle classes’ narratives of Enqelab Square in Tehran during 1952- 1979, which were included as a case study.

    Research method

     Narratives of the new urban middle classes of Tehran's Enqelab Square during the years 1330 to 1357 were selected as a case study.

    Conclusion

    The research findings revealed similar and classifiable narratives from the new middle class, reflecting their mindscapes of a certain urban space. Moreover, their views of the Enqelab Square were classified into two periods. Seemingly, the period of such changes in individuals’ perspectives is in line with the material and cultural changes in the historical context. The reason is that when the political, social, and economic affairs find their appropriate position in the city, and the changes in such issues are caused by the variations in the material and spiritual conditions of human life. Places can provide the grounds for such changes since they have the possibilities for all kinds of actions.

    Keywords: Mindscape, urban space, Collective Memory, Narrative Research, New Middle Classes, Enqelab Square}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال