به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عدد چهار » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • نسرین ستاری نجف آبادی*
    پرداختن به زمان به مثابه امر مقدس کهن در آیین روز نو سال نو، همواره مورد توجه فرهنگ باستانی ایران بوده است. بازتاب تداوم این کنش تا دوران اسلامی را احتمالا می توان در نمونه نگاره نسخه التریاق با موضوع باریابی، مشاهده کرد. این سوال مطرح است که چگونه زمان مقدس روز نو از سال نو با نگاره باریابی نسخه التریاق ارتباط پیدا می کند؟ مقاله حاضر ابتدا به روش اسنادی، ضرورت توجه به زبان رمزی کیهانی در فرهنگ کهن ایران با تکیه بر اندیشه میرچا الیاده را عامل بازشناسی تقدس زمان آیینی روز نو از سال نو دانسته که هدف تحقیق است. سپس امور تقدس انگاشته؛ عدد چهار، جم، جام جم، محتوای درون جام و رنگ محتوا در ارتباط با زمان قدسی را با طرح نظراتی که همسو با دیدگاه الیاده به نظر می رسند، تحلیل کرده و سعی در تطبیق آن امور بر روی عناصر تصویری نگاره مزبور، داشته که هدف دیگر تحقیق است. بر این اساس در هستی شناسی کهن، ما به ازای زمان ازلی در آیین روز نو هر سال نوی جامعه باستانی ایران، تجدید می شده و تمام امور زندگی مانند اشخاص، اشیاء و مفاهیم را مقدس می نموده است. اصرار بر لزوم تکرار آن آیین به جهت تداوم تقدس در بستر فرهنگی تا دوران اسلامی، مطرح بوده و بر موضوعات هنر نگارگری، تاثیر گذاشته که بازتاب آن را برای نمونه، می توان در نگاره باریابی نسخه التریاق، مشاهده کرد. بنا بر این، امور تقدس انگارانه؛ عدد چهار، شخصیت جم، جام او و محتوای درون جام جم در نگاره با باور کهن تجدید حیات و گشودگی آیین مزبور در زمان ازلی و تاثیر آن بر امور مرتبط با زندگی، هم زبانی کرده است
    کلید واژگان: زمان مقدس, عدد چهار, جم, جام جم, نگاره التریاق}
    Nasrin Sattari Najaf Abadi *
    Pay attention to time as old holy case on New Years' of New Day custom as always considered in Iran's ancient culture. It seems that the results of this religious act in Islamic period can be observed in Al Tariagh- book portrait. The question is how holy time of New Years' holy day communicate with Al Tariagh- honored portrait. Librarian study first was used in this study. In this article coding language is regarded & coding language is companied with Mircea Eliade paying attention to cosmology in the life of ancient human is the goal of using coding language. This human has lived in ancient society of Iran. Holy percepts can be recognition through surveying cosmology. Then it analyzed the cases considered holy like number four , Jim, Jam- e- Jim, Jam's container and the color of it relation to holy time that stated favorable ideas. It tried to adapt those cases on pictorial elements of portrait that was the second goal of the study. So when the holy time of the New Year compared with shapes and elements of image, those shapes become saint. This holy goal contained some revitalization in ancient time that it has been the time related to the beginning of creation of everything in the word for example the creation of humans, things and concepts. On the New Day of the New Year the eternal or ancient time has been repeated and has influenced life affairs like number four, Jim, his Jam and Jam's container. These affairs had harmony with elements of portrait.
    Keywords: holy time, number four, Jim, Jam- e- Jim, Al Tariagh', s portrait}
  • ندا حاجی علی عسگر، کوروش مومنی *
    استفاده از اعداد در معماری گذشته جایگاه خاصی داشته، به گونه ای که در اکثر بناهای مقدس به کار رفته است. فرهنگ هر ملتی سرشار از شگفتی هایی است که در معماری آن ابراز و به شکلی هماهنگ بیان شده است. نقش اعداد چه از نظر ایستایی و چه زیباشناسی در اماکن تاریخی به وضوح خود را به ظهور رسانیده است. به گونه ای که کاملا آشکار است که اعداد نه تنها به دید سمبلیک کاربرد داشته اند، بلکه از نظر پایداری بناها نیز به معماران کمک شایانی می نموده اند. در این میان عدد چهار یکی از پایدارترین اعداد در جهت ایستایی بناها بوده است و در اعتقاد مردم عددی مقدس و در اماکن مذهبی به فراوانی از آن استفاده می کردند. در این مقاله سعی بر آن است، با بررسی تاریخی عدد چهار از نظر زیبایی شناسی و ایستایی؛ نقش این عدد را در معماری آتشکده ها بررسی نماییم. برای این امر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده و به شیوه مرور متون کتابخانه ای و روش میدانی به ارزیابی چگونگی شکل گیری آتشکده ها بر مبنای عدد چهار پرداخته شده است. بدین منظور ویژگی های موجود در طرح کلی آتشکده های باقیمانده در ایران از لحاظ به کارگیری عدد چهار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و نهایتا هفت آتشکده مقدس و مهم از نظر ویژگی های کالبدی بررسی شده اند. یافته های به دست آمده نمایانگر این مطلب می باشند که طرح معماری آتشکده ها از نظر ویژگی های پلانی و نحوه شکل گیریشان کاملا منطبق بر اصل به کارگیری عدد چهار می باشند. به طوری که در تمامی این بناها وجود چهار ستون در پلانی چهارگوش و همچنین قرارگیری چهار بازشو در چهار جهت، امری ضروری بوده است. همچنین از بعد ارتفاع بنا و محور عمودی؛ رعایت مراتب چهارگانه در نماسازی و حجم کلی بنا به شکل شاخص رعایت شده است و نقش این عدد در هماهنگ کردن ساختار کلی این بناها کاملا مشهود می باشد.
    کلید واژگان: معماری, عدد چهار, دین زرتشت, چهارتاقی, آتشکده}
    Neda Haji Ali Asgar, Kourosh Momeni *
    The use of numbers in the past architecture has a special place, so that it is used in most holy buildings. The culture is full of the wonders that it expresses in nation’s architecture, in a harmonious way. The numbers of the figures, whether statically and aesthetically, are clearly evident in historical places. In a way that is quite obvious, the numbers are not sometimes visible; they use as Symbols and help architects in terms of building stability. In the meantime, number four was one of the most stable numbers in the stationary direction of the buildings. Regarding to the people’s beliefs, they used it as a holy number especially in religious places. The number four in ancient times has been asymbolic number. For example, it is believed that there are four rivers in heaven that have the shape of a cross, or there are four parts of the earth, and the like. The fourth of the four distances, even centuries ahead of history, is to show what is solid, tangible and tangible. Has been used and is, in fact, a heavenly figure. It has also been used extensively in religious architecture. The designs drawn from Paradise are square- (rectangular) shaped and have four doors. In this paper, we try to investigate the role of this number in the architecture of Atashkade by examining the historical significance of “Four” aesthetics and static. To do this, using a descriptive-analytical method, the method of reviewing library texts and field methodology has been used to evaluate the formation of fire cells based on the number four. For this purpose, the features in the general layout of the remained Atashkades in Iran have been analyzed in terms of the application of the Four. Finally, seven sacred and important Atashkades have been investigated in terms of physical characteristics. The spatial structure of Atashkade and places that the ancient Iranians created in their ancient times were organized and arranged regarding to their forms and symbols. The space that was built by man or the architectural space of Atashkade in all cases made a turning point, the centrality of fire that lay between the heaven and earth. Also, with
    a square plan, this feature was inspired by the viewer, from the landmark to the dome Elderly is in evolution. The four-pillars were kept with four pillars, which protected the deep thoughts and, with a beautiful statement, referred to the angels holding the earth and the keepers of the main directions. We also see the rectangularity of the roof and the
    dome-shaped roofs of the fireworks with four pillars as well as the main turning point of the architectural space of the fire. The findings show that the architectural design of Atashkade in terms of planar characteristics and their formation is fully in line with the principle of applying the number four, so that we explore in all of these buildings, the existence of four pillars in the planar planks, as well as the placement of four openings in four directions. Also, the height of the building and the vertical axis, the observance of the four levels in the representation and the total volume are considered as the index of the figure and the role of this number in the harmonization of the overall structure of these buildings is quite evident. In all Atashkades, having a quadrilateral plan was essential. We do not see opposition in any of the fireworks. Various spaces, such as the dome, the holy fire, the Ganjkhane, and other spaces, are all shaped by a four-pillar plan. In the vertical direction, they also show the four appearances. In the beginning, we have a wide range of land as a Atashkade site. Then the columns and the main body of the fire temple after that place the roof and then a dome-shaped roof, which is a symbol of the sky. In this way, the thoughtful form of the sanctity of number four has also been shown in vertical direction. The placing of the dome and roof on the four columns in the Atashkade is a symbol of the four preserving elements of the earth. Also, in the Atashkades used in the decorations, the number four has been used so that the base of Atashkades located in the center of it, is in the form of four-ears, and in their view are also four stages as elements a Atashkades are classified.
    Keywords: Architectural Numbers, Number Four, Zoroastrianism, Buildings, Temples}
  • سیده مریم عالم‎بین
    نگاره‎ هفتاد‎هزار ‎پرده یکی از نگاره های کتاب معراجنامه شاهرخی است. یکی از مهمترین نکاتی که با اولین نگاه به این نگاره به ذهن متبادر میشود، تقسیم بندی منحصر به فرد قاب آن به چهار پرده عمودی است که شاید نظیر این نوع ترکیب بندی در نگارگری ایرانی کم نظیر و حتی بی نظیر باشد. با توجه به نام نگاره و همچنین مضمونی که نگاره متضمن آن است، سوالاتی مطرح می‎شود: چرا از تقسیم‎بندی «چهار»گانه، برای نمایش «هفتادهزار» پرده استفاده شده؟ آیا استفاده از تعداد «چهار» پرده تعمدی بوده است؟ آیا می‎توان بین چهار پرده به کاررفته و حجابهای چهارگانه ارتباطی یافت؟ مسئله مورد نظر در این مقاله بررسی واژه حجاب در فرهنگ اسلامی، بیان ارتباط میان حجاب و عدد چهار، و نشاندادن این است که تقسیم چهارگانه نگاره برای نشان دادن مفهوم حجابهای چهارگانه در اسلام بهکار میرود. از دیدگاه عرفان اسلامی حجاب ها چهارند که همان صفات رذیله انسانی هستند و مانع از رسیدن انسان به حقیقت واقعی میشوند. تقسیمبندی چهارتایی نگاره نشاندهنده همین موانع چهارگانه درونی است. هدف از این تحقیق نشاندادن این مطلب است که هفتاد‎هزار حجاب نور و ظلمت همان حجاب‎های چهارگانه‎ای هستند که در نهاد انسان وجود دارند؛ با توجه به این حدیث نبوی که: «شیطان من مسلمان شده است»؛ این حجاب‎ها از پیش روی پیامبر(ص) در شب معراج کنار رفته است و درواقع چهارگانگی تقسیم بندی نگاره معنای کناررفتن حجاب را در خود مستتر دارد. در این مقاله میبینیم که یکی از والاترین مفاهیم اسلامی– حجاب- در این نگاره مورد توجه قرار گرفته و به عنوان موانع نفسانی در مسیر لقاء پروردگار مطرح میشوند که از مقابل دیدگان پیامبر (ص) کنار رفته است و به همین دلیل از چهار پرده رنگی استفاده شده است. روشی که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است، توصیفی-تحلیلی و نحوه گردآوری اطلاعات ازطریق منابع کتابخانهای است.
    کلید واژگان: نگارگری, حجاب, عدد چهار, معراجنامه شاهرخی, شب معراج, هفتادهزار پرده}
    Maryam Alambin
    The miniature of seventy thousand veils is one of the miniatures of Shahrokhi’s Meraj Nameh (Book of Ascension). One of the most significant points springing to mind at first glance is the unique division of the frame of this miniature into four vertical veils which is probably without equal in Persian painting. A number of questions come to the mind regarding the name and theme of this miniature: (1Why has quadruple division been used for representing seventy thousand veils? (2 Has the usage of “four” veils been intentional? (3 Is there any relationship between the used four veils and quadruple veils? This article tries to study the word Hijab (veil) in Islamic culture, express the relationship between Veil and Number 4, and show that the quadruple division is used for showing the concept of quadruple veils in Islam. According to Islamic mysticism, there are four types of veils which are the very vicious characteristics of mankind and prevent him reaching the Truth. The quadruple division of the miniature represents the quadruple internal impediments. The aim of this study is to show that the seventy thousand veils of light and darkness are the same as quadruple veils in the nature of mankind. Regarding the Nabavi Hadith (prophetic saying) that “my Satan has converted to Islam”, these veils were taken off the eyes of the Prophet in the night of Ascension and, in fact, such quadruple division implies taking off the veil. The method of this research is descriptive-analytic and the data is collected via library sources.
    Keywords: miniature_Islamic mysticism_veil_number4_Shahrokhi s Meraj Nameh_night of Ascension_seventy thousand veils}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال